Μέχρι τη στιγμή που γράφεται αυτό το σχόλιο (Δευτέρα 21/9 ώρα 12.30 μμ), η λίστα των σχολείων που είτε κλείνουν ολοσχερώς είτε μπαίνουν σε αναστολή λειτουργίας τμήματά τους, λόγω κρουσμάτων κοροναϊού, αριθμεί συνολικά 38 σχολικές μονάδες (σε αυτόν τον αριθμό συμπεριλαμβάνονται και όλα τα σχολεία της Περιφερειακής Ενότητας Πέλλας που έχουν βάλει λουκέτο. Συνεπώς η λίστα έχει μεγαλύτερο αύξοντα αριθμό περιπτώσεων από αυτόν που αναφέρεται από το υπουργείο Παιδείας).
Από αυτές, οι περισσότερες εντοπίζονται στην Αθήνα και την ευρύτερη περιοχή της Αττικής. Συγκεκριμένα, αναφέρονται 23 σχολικές μονάδες με κρούσματα Covid-19 στην Αθήνα (19 με αναστολή τμημάτων, 4 κλειστές ολοσχερώς) και 3 στην ευρύτερη περιφέρεια Αττικής. Κλειστά παραμένουν 8 σχολεία σε πανελλαδική κλίμακα.
Το μέγεθος της λίστας, που συνεχώς αυξάνεται, δεν μας εκπλήσσει. Είναι το χρονικό ενός προαναγγελθέντος εγκλήματος, όπως έχουμε σημειώσει άπειρες φορές (δείτε εδώ και εδώ). Ενός ειδεχθούς εγκλήματος σε βάρος της υγείας μαθητών-εκπαιδευτικών-λοιπού προσωπικού και της δημόσιας υγείας ευρύτερα, που στον πυρήνα του έχει τη μείωση των κρατικών δαπανών και την εξασφάλιση των κερδών των καπιταλιστών.
Πλευρές του εγκλήματος εξακολουθούν να είναι -παρά τα γεγονότα- α) η άρνηση της κυβέρνησης να χωριστούν τα τμήματα σε τμήματα των 15 μαθητών κατ’ ανώτατο όριο, ώστε να ικανοποιείται η σημαντική παράμετρος των αποστάσεων, β) να προσληφθεί όλο το αναγκαίο εκπαιδευτικό και λοιπό προσωπικό (αναφερόμαστε σε μόνιμους διορισμούς, χωρίς τις ρατσιστικές διατάξεις που αποκλείουν μετανάστες από τις προσλήψεις καθαριστριών), γ) να εξασφαλιστούν επιπλέον αίθουσες και συνθήκες σχολαστικής υγιεινής.
Η πολιτική αυτή εδράζεται στη συναίνεση της κυβερνητικής επιστημονικής επιτροπής και στα πρωτόκολλα που εκδίδει και αποστέλλει στα σχολεία ο ΕΟΔΥ.
Μπορεί να διαρρέεται μέσω των ΜΜΕ από υπουργικά χείλη (δηλώσεις Ζαχαράκη σε τηλεοπτική εκπομπή 17/9, που αναπαρήχθη ευρέως από τα ΜΜΕ) και από χείλη λοιμωξιολόγων που συχνά-πυκνά βγαίνουν στα τηλεοπτικά κανάλια (Γώγος), ότι με 3 κρούσματα κλείνει όλο το σχολείο, όμως τα επικαιροποιημένα πρωτόκολλα του ΕΟΔΥ για τις σχολικές μονάδες, πουθενά δεν αναφέρουν ρητά ότι σε κάθε περίπτωση 3 κρουσμάτων κλείνει το σχολείο. Και όπως όλοι γνωρίζουμε, τα πρωτόκολλα αυτά γίνονται λάστιχο, προκειμένου να υπηρετηθεί μια ψευδής ωραιοποιημένη εικόνα και το αφήγημα της κυβέρνησης «μαθαίνουμε ασφαλείς». Μάλιστα δε, γίνονται «σημαία», όταν μιλούμε για δημόσια διοίκηση και μάλιστα στο πιο υψηλό επίπεδό της (Διευθυντές Εκπαίδευσης, Περιφερειακοί Διευθυντές, Διευθύνσεις Υγείας και πάει λέγοντας), η οποία κάθε φορά ανατρέχει στα «κιτάπια» (τα πρωτόκολλα του ΕΟΔΥ) για να πάρει απόφαση για το κλείσιμο τμημάτων-σχολείων και γράφει στα παλαιότερα των υποδημάτων της την αγωνία εκπαιδευτικών-γονιών.
Τι προβλέπουν τα πρωτόκολλα του ΕΟΔΥ
- Εάν ένας μαθητής εμφανίσει συμπτώματα συμβατά με λοίμωξη COVID-19 εκτός του χώρου του σχολείου, παραμένει στο σπίτι και ειδοποιείται το σχολείο.
- Εάν ένας μαθητής εμφανίσει συμπτώματα συμβατά με λοίμωξη COVID-19 όταν είναι στο σχολείο, απομονώνεται σε προκαθορισμένο καλά αεριζόμενο χώρο, ενημερώνονται οι γονείς για να τον παραλάβουν, γίνεται ιατρική αξιολόγηση με πρωτοβουλία των γονέων και εάν κριθεί αναγκαίο από τον θεράποντα ιατρό υποβάλλεται σε μοριακό διαγνωστικό τεστ. Μέχρι να γίνουν όλα αυτά, εν αναμονή του αποτελέσματος του τεστ, το σχολείο συνεχίζει να λειτουργεί κανονικά.
- Εάν ένα μέλος του προσωπικού εμφανίσει συμπτώματα συμβατά με λοίμωξη COVID-19 εκτός του χώρου του σχολείου, παραμένει στο σπίτι και με ευθύνη του ειδοποιείται το σχολείο.
- Εάν ένα μέλος του προσωπικού εμφανίσει συμπτώματα συμβατά με λοίμωξη COVID-19 όταν είναι στο σχολείο, αποχωρεί, γίνεται ιατρική αξιολόγηση με πρωτοβουλία του ίδιου και εάν κριθεί αναγκαίο από τον θεράποντα ιατρό υποβάλλεται σε μοριακό διαγνωστικό τεστ. Μέχρι να γίνουν όλα αυτά, εν αναμονή του αποτελέσματος του τεστ, το σχολείο συνεχίζει να λειτουργεί κανονικά.
- Εάν το μοριακό τεστ για τον νέο κορωνοϊό είναι θετικό, ο μαθητής (μέσω των γονέων) ή το μέλος του προσωπικού ενημερώνει άμεσα τον υπεύθυνο διαχείρισης COVID-19 της σχολικής μονάδας και αφού μεσολαβήσουν μια σειρά από προβλεπόμενες διαδικασίες (π.χ. ενημερώσεις οικογενειών μαθητών, Διευθύνσεων Εκπαίδευσης και Υγείας, ΕΟΔΥ Πολιτική Προστασία) και πάλι το λουκέτο στο τμήμα ή το σχολείο δεν είναι δεδομένο. Η Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας είναι αυτή που τέλος γνωμοδοτεί «σχετικά με την τυχόν αναστολή της λειτουργίας τμήματος ή τμημάτων ή όλης της σχολικής μονάδας».
Το άτομο με επιβεβαιωμένο COVID-19 (μαθητής ή ενήλικας) μπορεί να επιστρέψει στο σχολείο μετά την παρέλευση τουλάχιστον 10ημέρου από την έναρξη των συμπτωμάτων ΚΑΙ την πάροδο 24 ωρών από την πλήρη υποχώρηση του πυρετού.
Οι στενές επαφές του αναγνωρίζονται και καταγράφονται από τον υπεύθυνο διαχείρισης COVID-19 του σχολείου και απομακρύνονται από το σχολείο, παραμένοντας σε υποχρεωτική καραντίνα 14 ημερών.
Επίσης «δε συνιστάται καθολικός εργαστηριακός έλεγχος των ασυμπτωματικών στενών επαφών».
[σ.σ.: Eδώ να σημειώσουμε ότι όλα αυτά περί «στενών επαφών» είναι γελοία. Γιατί ένας μαθητής ή εκπαιδευτικός δεν είναι κλεισμένος σε γυάλα και εκτός από το τμήμα του την ώρα του μαθήματος, επικοινωνεί και με άλλους μαθητές ή εκπαιδευτικούς την ώρα των διαλειμμάτων, στο γραφείο, τη στιγμή που περιμένει στη σειρά για το κυλικείο, κ.λπ.]
Στην περίπτωση εκπαιδευτικού με θετικό τεστ που διδάσκει κυρίως σε ένα συγκεκριμένο τμήμα (π.χ. δάσκαλος Δημοτικού Σχολείου), οι μαθητές του τμήματος αυτού θα θεωρηθούν στενές επαφές, εφόσον ο εκπαιδευτικός είχε παρουσία σε αυτό για τουλάχιστον 2 διδακτικές ώρες εντός των 48 ωρών πριν την έναρξη των συμπτωμάτων (ή έως και 10 ημέρες μετά από αυτήν)… Εάν διδάσκει σε περισσότερα τμήματα ή έχει έρθει σε επαφή με περισσότερα άτομα, για τον προσδιορισμό των απαραίτητων μέτρων θα πρέπει να γίνεται ειδική κάθε φορά εκτίμηση κινδύνου που εξαρτάται από τον αριθμό των διδακτικών ωρών που δίδαξε σε κάθε τμήμα, τον τρόπο χρήσης μάσκας, την τήρηση αποστάσεων, κ.λπ.
«Επιπρόσθετα, η τυχόν απομάκρυνση παιδιών/ προσωπικού άλλων τμημάτων ή και ολόκληρου του σχολείου θα εξετάζεται κατά περίπτωση, ανάλογα με την εκτίμηση κινδύνου που θα προκύπτει κατά την διερεύνηση και ιχνηλάτηση των επαφών».
[σ.σ.: Οργή και μόνον οργή προκαλεί η απαρίθμηση των περιπτώσεων από τον ΕΟΔΥ. Η αναφορά στην «εκτίμηση κινδύνου» δεν έχει μπει τυχαία. Εγινε σκόπιμα για να μην υπάρχει σαφής και ρητή δέσμευση για το λουκέτο στα τμήματα ή και το σχολείο. Κι αυτό όταν τα τμήματα λειτουργούν σε πλήρη σύνθεση με τα περισσότερα εξ αυτών στα αστικά κέντρα να υπερβαίνουν τους 25 μαθητές και ο εκπαιδευτικός πληθυσμός, που εκτίθεται στον ιό, να είναι κατά γενική ομολογία ένας γερασμένος πληθυσμός, χωρίς να αναφέρουμε αυτούς που έχουν υποκείμενα νοσήματα].
- Εάν υπάρχουν δύο επιβεβαιωμένα περιστατικά Covid-19 σε διάστημα 14 ημερών, εφαρμόζονται οι οδηγίες όπως σε αντιμετώπιση μεμονωμένου κρούσματος.
- Εάν δεν υπάρχει επιδημιολογική συσχέτιση, το σχολείο εξακολουθεί να λειτουργεί κανονικά.
- Εάν υπάρχει επιδημιολογική συσχέτιση (χωρίς τα δύο κρούσματα να έχουν οικογενειακή σχέση ή στενή επαφή μεταξύ τους εκτός της σχολικής μονάδας), τότε και πάλι έχουμε «εκτίμηση κινδύνου».
«Ανάλογα με τα αποτελέσματα της επιδημιολογικής διερεύνησης και την εκτίμηση κινδύνου, θα αποφασιστεί το εύρος της εφαρμογής εργαστηριακού ελέγχου και των μέτρων αναστολής λειτουργίας της εκπαιδευτικής μονάδας (τμήμα κρουσμάτων, άλλο τμήμα, περισσότερα τμήματα)».
- Σε περίπτωση που υπάρχουν τουλάχιστον 3 εργαστηριακά επιβεβαιωμένα κρούσματα με συμπτωματική ή ασυμπτωματική λοίμωξη, σε διάστημα 14 ημερών, μεταξύ μελών του ίδιου σχολικού περιβάλλοντος, που δεν έχουν οικογενειακή σχέση και δεν υπάρχει μεταξύ τους στενή επαφή εκτός της συγκεκριμένης σχολικής μονάδας, τότε «ανάλογα με τα αποτελέσματα της επιδημιολογικής διερεύνησης από τον ΕΟΔΥ και την εκτίμηση κινδύνου, θα αποφασιστεί το εύρος της εφαρμογής εργαστηριακού ελέγχου και των μέτρων αναστολής λειτουργίας της εκπαιδευτικής μονάδας (τμήματα κρουσμάτων, άλλο τμήμα, περισσότερα τμήματα)».