Συζήτηση στο Press Room, την Τετάρτη 11.7.2007. Παραθέτουμε ολόκληρο το σχετικό διάλογο του αναπληρωτή κυβερνητικού εκπρόσωπου Ευ. Αντώναρου με τους δημοσιογράφους (προσοχή, το θέμα δεν είναι για πλάκα):
ΠΟΥΛΙΔΟΥ: Από χθες, είχα θέσει, ενδεχομένως δεν το ξέρετε, ένα ερώτημα στον κ. Ρουσόπουλο για το SEA DIAMOND.
ΑΝΤΩΝΑΡΟΣ: Το γνωρίζω.
ΠΟΥΛΙΔΟΥ: Μήπως έχετε κάποια απάντηση;
ΑΝΤΩΝΑΡΟΣ: Βεβαίως και έχω. Η Πολιτεία, μέσω του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, κάνει ό,τι είναι απαραίτητο, ώστε να προχωρήσει αποτελεσματικά η απάντληση του πετρελαίου και των άλλων υλικών από το ναυάγιο του SEA DIAMOND. Μέχρι στιγμής, το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας έχει επιβάλει συνολικά πρόστιμα ύψους άνω των δύο εκατομμυρίων ευρώ. Από όσο έχω ενημερωθεί, γύρω στα 2,5 εκατομμύρια ευρώ, ένα ποσό που είναι το υψηλότερο που έχει επιβληθεί ποτέ στη χώρα μας για τέτοιο θέμα. Επιπλέον, επιβάλλονται πρόστιμα ύψους από 8.000 έως 17.000 ευρώ ημερησίως μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία της απάντλησης των καυσίμων και των άλλων υλικών και της ανέλκυσης του πλοίου. Ταυτόχρονα, προκειμένου να διασφαλιστεί ακριβώς ότι θα προχωρήσει αυτή η διαδικασία, από το λεγόμενο Γαλάζιο Ταμείο, τα δύο συναρμόδια Υπουργεία, το Εμπορικής Ναυτιλίας και το Υπουργείο Περιβάλλοντος Χωροταξίας και Δημοσίων Εργων χρηματοδοτούν μελέτη σχετικά με αυτό το θέμα. Δηλαδή, την απάντληση των καυσίμων, των λιπαντικών και των άλλων υλικών που βρίσκονται εγκλωβισμένα εντός του βυθισμένου πλοίου, καθώς και την ανέλκυση του πλοίου. Αυτό γίνεται πέρα από τη νομική υποχρέωση την οποία έχει η εταιρεία να προχωρήσει ακριβώς στην απάντληση αυτών των υλικών και την ανέλκυση του πλοίου. Θα ήθελα να σας πω ακόμη, ότι όπως με ενημέρωσαν από το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, γίνονται όλες οι απαραίτητες ενέργειες, ώστε να καταλογιστούν στην ιδιοκτήτρια εταιρεία και στις ασφαλιστικές εταιρείες που προφανώς την καλύπτουν ασφαλιστικά, όλες οι δαπάνες που έχουν προκύψει ως συνέπειες του ναυαγίου. Θα κατατεθούν, βεβαίως, και οι σχετικές αγωγές. Προσθέτω ότι έχουν γίνει, όπως σας είναι ενδεχομένως γνωστό, πολλές συσκέψεις των αρμοδίων με τους τοπικούς φορείς στη Σαντορίνη. Η τελευταία έγινε μόλις την περασμένη εβδομάδα με τη συμμετοχή του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Τζοάνου, ώστε να υπάρξει λεπτομερής καταγραφή όλων αυτών των συνεπειών για την τοπική κοινωνία. Διότι στόχος είναι –και πρέπει να είναι– να δοθεί το περιβάλλον στους κατοίκους, όπως ακριβώς ήταν πριν από το ναυάγιο. Δεν θα πρέπει να ξεχνάει κανείς ότι σε αντίθεση με ότι έγινε πριν από χρόνια μετά το τραγικό πολύνεκρο ναυάγιο του ΣΑΜΙΝΑ, η σημερινή πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας αντέδρασε άμεσα, συστηματικά και αποτελεσματικά επιβάλλοντας και πρόστιμα, όπως σας είπα, και προχωρώντας στις ενέργειες που σας ανέφερα διεξοδικά πιο πάνω.
ΚΑΚΑΛΗΣ: Από όλα αυτά που μας είπατε απουσιάζει το πιο ουσιαστικό. Δεν υπάρχει δηλαδή ουσιαστική δέσμευση, συγκεκριμένη δέσμευση και χρονοδιάγραμμα για το πότε θα γίνει η απάντληση των καυσίμων…
ΑΝΤΩΝΑΡΟΣ: Ολα τα στοιχεία περιλαμβάνονται στην εκτενή τοποθέτηση που έκανα μόλις.
ΚΑΚΑΛΗΣ: Δεν έχει καμία σχέση… Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα; Πότε θα γίνει;
ΑΝΤΩΝΑΡΟΣ: Πρέπει να γίνουν μελέτες και πρέπει να γίνει όλη η κατάλληλη προετοιμασία.
ΚΑΚΑΛΗΣ: Τα πρόστιμα είναι για τα μάτια του κόσμου. Γιατί ποτέ δεν εισπράττονται…
ΑΝΤΩΝΑΡΟΣ: Αυτή είναι δική σας εκτίμηση.
ΚΑΚΑΛΗΣ: Ερώτηση: Eχουν εισπραχθεί τα πρόστιμα;
ΑΝΤΩΝΑΡΟΣ: Για περισσότερες λεπτομέρειες, παρακαλώ να απευθυνθείτε στο Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας.
ΚΑΚΑΛΗΣ: Μας φωτίσατε τώρα…
ΑΝΤΩΝΑΡΟΣ: Eχετε μια εριστική διάθεση, κ. Κακαλή, τον τελευταίο καιρό.
ΚΑΚΑΛΗΣ: Oταν οι απαντήσεις σας είναι τέτοιες, προφανώς μας προκαλείτε.
ΑΝΤΩΝΑΡΟΣ:……
Η απάντηση που έδωσε ο Αντώναρος, χρησιμοποιώντας τα όσα του μετέφερε ο Κεφαλογιάννης, μας δίνει το δικαίωμα να χαρακτηρίσουμε την κυβέρνηση Καραμανλή κυβέρνηση ψευτών και απατεώνων. Μέχρι τώρα, ο Κεφαλογιάννης διαβεβαίωνε σε όλους τους τόνους ότι υπάρχει έτοιμο σχέδιο απάντλησης των τοξικών υγρών (καύσιμα, ορυκτέλαια κ.λπ.) από το κουφάρι του Sea Diamond. Τώρα, έρχεται ο Αντώναρος και μας λέει, με τον πιο επίσημο τρόπο, ότι τα δυο συναρμόδια υπουργεία τώρα χρηματοδοτούν μελέτη.
Τι έλεγε ο Κεφαλογιάννης μετά το ναυάγιο; Ολοι τον θυμόμαστε να πηγαίνει στη Σαντορίνη λίγες μέρες μετά τη σκόπιμη βύθιση του Sea Diamond, προκειμένου να καθησυχάσει τους τοπικούς φορείς και να στήνεται μπροστά στις κάμερες δηλώνοντας ότι το σχέδιο απάντλησης είναι έτοιμο και οσονούπω θ’ αρχίσει να εφαρμόζεται. «Η κατάσταση είναι ελεγχόμενη και όλα τα προβλήματα θα λυθούν με τον καλύτερο τρόπο», δήλωνε. Τις ίδιες μέρες ο αρχιπλοίαρχος της εταιρίας δήλωνε πως η Louis κάλεσε δυο κορυφαίους ειδικούς στις απαντλήσεις, οι οποίοι θα μελετήσουν τις συνθήκες του ναυάγιου και θα προτείνουν σχέδιο απάντλησης («Eχουμε φέρει δύο ειδικούς, που, αφού πρώτα εξετάσουν τη θέση του ναυαγίου, θα καταστρώσουν ένα σχέδιο απάντλησης», «Eλευθεροτυπία», 12.4.07).
Δυο μήνες μετά το ναυάγιο και ενώ η κυβέρνηση σιωπούσε, παρά τις αγωνιώδεις εκκλήσεις των φορέων της Σαντορίνης και τις δραματικές προειδοποιήσεις περιβαλλοντικών οργανώσεων, η Louis με ανακοίνωσή της δήλωνε πως η απάντληση δεν είναι δυνατή και πως επ’ αυτού έχει ενημερωθεί ο Κεφαλογιάννης! «Το συμπέρασμα των εξειδικευμένων τεχνικών συμβούλων» -υποστήριζε η ανακοίνωση της εταιρίας- «είναι ότι με βάση τα δεδομένα της δομής του πλοίου, της κατάστασης του ναυαγίου και του βάθους στο οποίο βρίσκεται το Sea Diamond, οποιαδήποτε προσπάθεια απάντλησης θα ήταν άκρως επικίνδυνη τόσο για τη ζωή των δυτών όσο και, ενδεχομένως, για το περιβάλλον»! (βλέπε εφημερίδες της 22.6.07).
Ο Κεφαλογιάννης μούγκα, παρά το ξεμπρόστιασμά του από την εταιρία («όπως γνωρίζει και ο ΥΕΝ»!). Αναγκάστηκε, όμως, να μιλήσει είκοσι μέρες αργότερα, απαντώντας στις 17.5.07 στη Βουλή σε σχετική επίκαιρη ερώτηση της βουλευτή του ΣΥΝ Ασημίνας Ξηροτύρη. Ιδού τι είπε στην πρωτομιλία του:
«Στο θέμα του περιβάλλοντος ενεργοποιηθήκαμε από την πρώτη στιγμή. Το ναυάγιο έγινε περίπου στις τέσσερις η ώρα. Στις τέσσερις και δέκα περίπου ενημερώθηκε ο Θάλαμος Επιχειρήσεων. Στις επτά η ώρα είχαν ήδη αποπλεύσει απορρυπαντικά σκάφη, όχι μόνο του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και του Λιμενικού Σώματος, αλλά και ιδιωτών, για να καλύψουν το μεγάλο περιβαλλοντικό πρόβλημα που δεν ξέραμε ποιες διαστάσεις θα είχε εκείνη τη στιγμή. Σήμερα έχουμε μια κατάσταση, η οποία είναι απόλυτα ελεγχόμενη. Από το γαλάκτωμα που βγαίνει μέσα από τα ύφαλα του πλοίου και το οποίο περισυλλέγεται και αντλείται από τα απορρυπαντικά σκάφη, γίνεται διαχωρισμός και υπάρχει συγκεκριμένο πλοίο τάνκερ στο οποίο αποθηκεύεται πια το καθαρό πετρέλαιο και τα υπόλοιπα απορρυπαντικά, έχουμε δει ότι περισσότερο από τα δύο τρίτα του εγκλωβισμένου πετρελαίου και των απορρυπαντικών έχουν απαντληθεί. Αυτό είναι πολύ σημαντικό. Σημαίνει ότι υπάρχει ένας πλήρης έλεγχος των περιβαλλοντικών επιπτώσεων στην περιοχή της Οίας.
Επίσης θέλω να σας πω ότι η εταιρεία –πολύ σωστά αναφέρεται η κυρία Ξηροτύρη- ήταν υποχρεωμένη εντός σαράντα οκτώ ωρών να καταθέσει ένα πρόγραμμα απάντλησης των πετρελαίων. Εχουν επιβληθεί τριάντα πέντε πρόστιμα, τα οποία ξεκινούν από 8.500 ευρώ ημερησίως και φθάνουν, μέχρι τα 19.000 ευρώ ημερησίως… Να μην έχετε καμία αμφιβολία, κυρία συνάδελφε, ότι θα αντληθεί και η τελευταία σταγόνα από τα απορρυπαντικά και τα πετρέλαια, τα οποία βρίσκονται στα ύφαλα του πλοίου και ότι θα εξαντληθεί η αυστηρότητα του νόμου και οι διεκδικήσεις του ελληνικού δημοσίου σε διεθνείς ασφαλιστικούς οργανισμούς για τις αποζημιώσεις».
Οπως βλέπετε, μπλέκει σκόπιμα τη διαδικασία απάντλησης, που θα έπρεπε ήδη να έχει ολοκληρωθεί, με τη διαδικασία επιφανειακής περισυλλογής των καυσίμων που διαρρέουν από το κουφάρι του πλοίου. Αυτό ακριβώς του επισημαίνει η βουλευτής, αλλά το αυτί του Κεφαλογιάννη δεν ιδρώνει. Είναι αποφασισμένος να πει τα πιο χοντρά ψέματα, εκμεταλλευόμενος τον Κανονισμό της Βουλής, που δίνει τη δυνατότητα δευτερολογίας μόνο στον ερωτώμενο υπουργό και όχι και στον ερωτώντα βουλευτή. Λέει στη δευτερολογία του:
«Σας είπα ότι το ναυάγιο έγινε 7 του μηνός Απριλίου. Από τις 9 μέχρι τις 13 επιβάλλονται πρόστιμα. Στις 13 του μηνός Απριλίου κατατέθηκε το σχέδιο απάντλησης, το οποίο εκτελείται κανονικά, δηλαδή πέντε μέρες μετά, ενώ επιβάλαμε τα πρόστιμα τις προηγούμενες ημέρες. Στις 11 Μαΐου ξεκίνησε η δεύτερη φάση. Ολα, λοιπόν, πηγαίνουν σύμφωνα με το σχέδιο. Δεύτερον, σας είπα ότι περισσότερα από τα 2/3, δηλαδή τετρακόσιοι τόνοι από τους πεντακόσιους, έχουν ήδη απαντληθεί. Τρίτον, επειδή δεν εφησυχάζουμε, είπαμε ότι θα απαντληθεί και η τελευταία σταγόνα λιπαντικών και πετρελαίων».
Ψέματα, ψέματα, ψέματα. Μόνο ψέματα, ούτε μια στάλα αλήθειας. Μιλάει για σχέδιο απάντλησης που τάχα εκτελείται και μάλιστα έχει μπει στη δεύτερη φάση του. Μιλά για συντελεσθείσα απάντληση των 2/3 των καυσίμων (μετρώντας ως πετρέλαιο και το θαλασσινό νερό που «ρουφάνε» τα αντιρρυπαντικά σκάφη)!
Συγκρίνετε αυτά που δήλωσε στο… ναό της Δημοκρατίας ο Κεφαλογιάννης, μ’ αυτά που δήλωσε ένα μήνα μετά η Louis Cruises και με τα όσα δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ο Αντώναρος και δεν θα σας μείνει καμιά αμφιβολία. Και όμως, (και) ο συγκεκριμένος υπουργός έχει την πλήρη κάλυψη του πρωθυπουργού, γεγονός που αποδεικνύει ότι δεν πρόκειται για προσωπική πολιτική ενός ανίκανου υπουργού, αλλά για συνειδητή εγκληματική πολιτική της κυβέρνησης, σε βάρος του περιβάλλοντος και υπέρ των εφοπλιστικών κερδών. Για τα πρόστιμα δεν χρειάζεται να συζητήσουμε. Ούτε σεντ απ’ αυτά δεν πρόκειται να πληρωθεί. Αλλωστε, η κυβέρνηση κάνει τεμενάδες στους κρουαζιεράδες.
Tι γίνεται στη Σαντορίνη σήμερα; Ιδού πως περιέγραφε την κατάσταση η οικολογική οργάνωση «Αρχιπέλαγος»:
«Η εταιρία είχε ήδη προαποφασίσει για το πώς θα χειριστούν τη θαλάσσια ρύπανση του ναυαγίου που οι ίδιοι προκάλεσαν. Για την αντιμετώπιση της θαλάσσιας ρύπανσης μέχρι σήμερα έχουν εφαρμοστεί μόνο ημίμετρα: δεν έχει προσκληθεί καμία από τις εταιρίες που είναι εξειδικευμένες στην απάντληση του πετρελαίου και την ανέλκυση ναυαγίων. Αυτό δείχνει και τη σκόπιμη τακτική της εταιρίας, να μη δώσει λύση στο σύνθετο περιβαλλοντικό και κοινωνικο-οικονομικό πρόβλημα που η ίδια έχει προκαλέσει. Η ρύπανση, όπως την καταγράφουμε εμείς καθημερινά, είναι ανεξέλεγκτη. Ηδη από το σημείο του ναυαγίου μέχρι και το Ακρωτήρι τα πάντα έχουν εμποτιστεί με πετρελαιοειδή, η ρύπανση έχει προχωρήσει μέσα σε σπηλιές και σε βαθιές σχισμές μέσα στα βράχια, προκαλώντας δραματική οικολογική καταστροφή και καθιστώντας παντελώς αδύνατη τη συλλογή του. Το πετρέλαιο έχει ήδη φτάσει και μέχρι το ηφαίστειο και εάν μέχρι και τα μέσα Σεπτεμβρίου δεν έχει υπάρξει ένα ρεαλιστικό σχέδιο άμεσης απάντλησης του πετρελαίου και των άλλων μολυσματικών ουσιών, και άμεσης ανέλκυσης του ναυαγίου, οι καιρικές συνθήκες που θα επικρατήσουν από τις αρχές του φθινοπώρου θα μας φέρουν αντιμέτωπους με καταστάσεις ανεξέλεγκτης θαλάσσιας ρύπανσης, οι οποίες δεν θα μπορούν πλέον να αντιμετωπιστούν» («Ελευθεροτυπία», 25.6. 07).
Αυτή είναι η περιβαλλοντική ευαισθησία που διαφημίζει ο Καραμανλής.