Πολύ κατώτερος των κυβερνητικών αναγκών εμφανίζεται ο Α. Κοντός στην πρώτη νομοθετική του δουλειά ως υπουργού Γεωργίας, την οποία παρέδωσε στις 8 Ιούλη στον πρόεδρο της Βουλής Δ. Σιούφα για να συζητηθεί και ψηφιστεί στο Α’ Θερινό Τμήμα. Η μακρόχρονη επεξεργασία του νομοσχεδίου για την κτηνοτροφία και οι «φιλότιμες προσπάθειες» των συνεργατών του δεν απέδωσαν τίποτα. Δεν κατάφερε να παρουσιάσει ένα νομοσχέδιο με συνεκτικό ιστό και φιλοσοφία, που να δημιουργεί την ψευδαίσθηση στους γεωργοκτηνοτρόφους, ότι με τις ρυθμίσεις του προωθεί έστω μερικά από τα πάγια αιτήματά τους.
Οι γεωργοκτηνοτρόφοι στις συνθήκες που ζουν και εργάζονται στερούνται μια σειρά πραγμάτων και έτσι αντικειμενικά δεν έχουν τη δυνατότητα να αναλύσουν ολόπλευρα την κυβερνητική πολιτική στον αγροτικό και στους άλλους τομείς. Αυτό όμως δε σημαίνει ότι θα καταπιούν ό,τι τους σερβίρει η κυβερνητική προπαγάνδα, ότι δεν είναι σε θέση να εκτιμήσουν ότι οι ρυθμίσεις του νομοσχέδιου ανήκουν στην κατηγορία των ψίχουλων και ότι η κυβέρνηση αρνείται στην ουσία να πάρει μέτρα σε βάρος του μεγάλου κεφαλαίου που επενδύει στις γαλακτοβιομηχανίες που έχουν φτιάξει το τραστ. Ψίχουλα χαρακτηρίζουν, για παράδειγμα, τις ρυθμίσεις για μείωση της εισφοράς τους κατά 0.25% επί της τιμής του γάλακτος και του κρέατος, για την πρόσθεση και μερικών άλλων προστατευόμενων κινδύνων στον κατάλογο του ΕΛΓΑ ή τη διεύρυνση της δραστηριότητας του ΕΛΟΓ (Ελληνικός Οργανισμός Γάλακτος) και στο κρέας με τη διενέργεια ισοζυγίου.
Οι περί τον Α. Κοντό κυβερνητικοί παράγοντες και τα καλοπληρωμένα παπαγαλάκια ισχυρίζονται, ότι με το τελευταίο θα καταπολεμήσουν το παράνομο κύκλωμα της ελληνοποίησης αμνοεριφίων (και όχι μόνο). Αυτό δεν το πιστεύουν όχι μόνο οι κτηνοτρόφοι, αλλά ούτε κι αυτοί που είναι ελάχιστα «μυημένοι» στα σχετικά με την κτηνοτροφία και τη γεωργία. Αν είχαν κατορθώσει να χτυπήσουν και διαλύσουν το κύκλωμα της παράνομης ελληνοποίησης, θα είχαν εξαλείψει και μια σειρά ζωοανθρωπονόσους, όπως για παράδειγμα το μελιταίο πυρετό που, ενώ εφαρμόζεται το πρόγραμμα επί 33 χρόνια, συνεχίζει να πλήττει αρκετές γεωργοκτηνοτροφικές περιοχές στη χώρα μας. Εδώ και 15 ημέρες είχαν ξεπεράσει τα 65 τα κρούσματα μελιταίου πυρετού στον άνθρωπο στη Θάσο!
Η κατάσταση που επικρατεί στην εισαγωγή ζωοτροφών, πρόσθετων υλών στις ζωοτροφές, φαρμάκων κ.λπ. είναι δραματική. Το προσωπικό που διαθέτει η Διεύθυνση Εισροών Ζωικής Παραγωγής (ΔΕΖΠ), τόσο κεντρικά όσο και στην περιφέρεια (Διευθύνσεις Αγροτικής Ανάπτυξης στις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις), δεν είναι αρκετό για να μπορέσει να ελέγξει ουσιαστικά όλο το κύκλωμα της διακίνησης. Δεν είναι σε θέση ακόμη να οργανώσει με επάρκεια και πληρότητα όλα τα προγράμματα που κατά καιρούς γίνονται στην Ελλάδα. Το Γραφείο Τροφίμων και Κτηνιατρικών Θεμάτων της ΕΕ στέλνει συστηματικά στην Ελλάδα και στα άλλα κράτη-μέλη κλιμάκια προκειμένου να ελέγξουν πόσο σοβαρά εφαρμόζουν τα προγράμματα αυτά και διαπιστώνουν, ανάμεσα στ’ άλλα, το χρονίζον πρόβλημα του μειωμένου προσωπικού που δεν αρκεί για να καλύψει και τις πιο στοιχειώδεις ανάγκες της ΔΕΖΠ και των ΔΑΑ. Στις εκθέσεις τους εξακολουθούν να επισημαίνουν ότι δεν ελέγχονται οι εισαγόμενες ζωοτροφές για διοξίνες. Πρόσφατα, η Κομισιόν έδωσε στη δημοσιότητα σχέδιο κανονισμού με τον οποίο ανοίγει ο δρόμος για την επαναχρησιμοποίηση ζωικών πρωτεϊνών στη ζωοτροφική αλυσίδα. Αυτή η προοπτική επιβάλλει την αύξηση του προσωπικού που απαιτείται μόνο για τον έλεγχο των ζωοτροφών.
Ομως, ο Α. Κοντός έχει άλλη «γνώμη». Εισάγει στο νομοσχέδιο (άρθρο 1) δύο διατάξεις και μ’ αυτές «θα λύσει» το πρόβλημα των ασφαλών ζωοτροφών. Πρώτο, προβλέπει την έκδοση υπουργικής απόφασης με την οποία η αρμοδιότητα για την κυκλοφορία των πρόσθετων υλών θα περάσει από τον ΕΟΦ στην ΔΕΖΠ. Δεύτερο, με άλλη υπουργική απόφαση (και πάλι του Α. Κοντού) θα προσληφθούν τρεις υπάλληλοι ΠΕ1 Γεωπονικού στο καθένα από τα τρία Εργαστήρια Ελέγχου Κυκλοφορίας Ζωοτροφών σε Αθήνα, Λάρισα και Θεσσαλονίκη. Δηλαδή θα προσληφθούν 9 υπάλληλοι! Οταν οι επιτροπές σταυλισμού (του άρθρου 15 του νόμου 1579/1985) γνωμοδοτούν για την έκδοση άδειας ίδρυσης και λειτουργίας κτηνοτροφικών και πτηνοτροφικών εγκαταστάσεων, συμμετέχει ένας εκπρόσωπος της Εφορείας Αρχαιοτήτων του υπουργείου Πολιτισμού και ένας εκπρόσωπος της δασικής υπηρεσίας, ενώ αν οι εγκαταστάσεις εμπίπτουν στη χωρική αρμοδιότητα φορέων διαχείρισης προστατευόμενων περιοχών, τότε στις επιτροπές σταυλισμού συμμετέχει και ένας εκπρόσωπος του φορέα αυτού (άρθρου 2 του νομοσχεδίου).
Ακόμη, με τα άρθρα 4 και 5 προβλέπεται Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την εγκατάσταση μιας κτηνο-πτηνοτροφικής μονάδας, η ύπαρξη κάποιων ελάχιστων αποστάσεων κ.λπ. Την ίδια στιγμή, όμως, δίνεται η δυνατότητα μέσω των μεταβατικών διατάξεων (άρθρο 6) να αναστέλλεται για δύο χρόνια η ισχύς των διατάξεων των δύο αυτών άρθρων επί ζημία του περιβάλλοντος και της δημόσιας υγείας. Ποιος μπορεί να μας διαβεβαιώσει, ότι δε θα γίνει πάλι καταστρατήγηση με την παράταση των μεταβατικών διατάξεων; Κανείς, όταν με το άρθρο 31 δίνεται για δεύτερη φορά παράταση των προθεσμιών για τη συνέχιση της λειτουργίας εγκαταστάσεων κατασκηνώσεων σε δασικές εκτάσεις, διακοπή επιβολής των διοικητικών πράξεων αποβολής κ.λπ.
Με τα άρθρα 8,9 και 10 εισάγονται μερικές τροποποιήσεις στην ισχύουσα νομοθεσία για τον ΕΛΓΑ. Με το νόμο 2945/2001 προβλεπόταν η ίδρυση του Οργανισμού Αντασφάλισης και Συντονισμού «ΟΑΣΙΣ». Αυτός ο Οργανισμός, πέρα από την συγκρότηση του ΔΣ, δε λειτούργησε στην ουσία ποτέ. Βολεύτηκαν μόνο κάποια στελέχη με τις αργομισθίες τους που δεν ήταν και ευκαταφρόνητες. Ηταν επόμενο ότι κάποια στιγμή θα αποφάσιζε ο υπουργός Γεωργίας το κλείσιμό του, για να μη συνεχίζεται η αφαίμαξη του προϋπολογισμού του υπουργείου Γεωργίας. Προβλέπονταν η εκροσώπηση στο ΔΣ του ΕΛΓΑ των αγροτοπατέρων της ΠΑΣΕΓΕΣ με δύο άτομα και των εργατοπατέρων της ΓΕΣΑΣΕ και της ΣΥΔΑΣΕ με ένα άτομο από την κάθε οργάνωση. Με το νέο καθεστώς θα εκπροσωπείται στο ΔΣ του ΕΛΓΑ μόνο η ΠΑΣΕΓΕΣ και μόνο με ένα άτομο. Η συρρίκνωση της εκπροσώπησης των αγροτοπατέρων έγινε προς όφελος του υπουργείου Γεωργίας που τώρα θα εκπροσωπείται με τρία άτομα και μάλιστα σε ένα ΔΣ που θα έχει 9 αντί 11 μέλη. Αυτή η δραστική μείωση στην εκπροσώπηση είναι επόμενο να προκαλέσει την αντίδραση των αγροτοπατέρων που δεν μας έχουν συνηθίσει σε παραιτήσεις, όταν πρόκειται για την υπεράσπιση των ιδιαίτερων προσωπικών τους συμφερόντων που δε συμβαδίζουν και δε συναντούνται μ’ αυτά των φτωχών αγροτών.
Τέλος εισάγονται και μερικοί νέοι φυσικοί κίνδυνοι στον κατάλογο των καλυπτόμενων κινδύνων. Αυτές όμως οι τροποποιήσεις δεν αλλάζουν την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στον ΕΛΓΑ, μετά την κατάργηση της ΠΣΕΑ και το δυσβάστακτο δανεισμό του, λόγω της ελαχιστοποίησης της ενίσχυσης από τον κρατικό προϋπολογισμό, όταν ο ΕΛΓΑ ασκεί τις λειτουργίες της πρώην ΠΣΕΑ.
Για τον πρώην ΕΛΟΓ και νυν ΕΛΟΓΑΚ (έτσι θα ονομάζεται μετά την ψήφιση του νομοσχέδιου) αναφέραμε παραπάνω επιγραμματικά, ότι οι κτηνοτρόφοι δεν είναι Χαχόλοι για να φάνε την παραμύθα του Α. Κοντού. Στη συνέχεια, εισάγονται μια σειρά ρυθμίσεις για τη συνταγογράφηση και διάθεση των κτηνιατρικών φαρμάκων για την καταπολέμηση των διάφορων ζωονόσων και ζωοανθρωπονόσων. Ανάλογες ρυθμίσεις έχουν μπει κατά καιρούς και στόχευαν, μεταξύ των άλλων, στην ικανοποίηση των αιτημάτων των συνδικαλιστικών οργάνων των κτηνιάτρων.
Τα τελευταία 8 άρθρα δεν έχουν καμιά σχέση με την κτηνοτροφική παραγωγή, ούτε και μεταξύ τους στις επί μέρους στοχεύσεις τους. Με τις νέες ρυθμίσεις για τα περιβόητα Τοπικά Κέντρα Αγροτικής Ανάπτυξης (ΤΚΑΑ), όπως θα δούμε, επιτείνεται το πρόβλημα των επικαλύψεων αρμοδιοτήτων με τις αρμοδιότητες των Διευθύνσεων Αγροτικής Ανάπτυξης και με τις Διευθύνσεις που έχουν αναλάβει τον συντονισμό, την εποπτεία, τον έλεγχο και την αξιολόγηση των ΤΚΑΑ. Θυμίζουμε καταρχάς δυο διατάξεις του νόμου 3399/2005 για τις αρμοδιότητες των ΤΚΑΑ στο νομό και για τις σχέσεις τους με τη Διεύθυνση Γεωργικών Εφαρμογών του υπουργείου Γεωργίας και τις Διευθύνσεις Αγροτικής Ανάπτυξης των Περιφερειών:
«…Τα Τοπικά Κέντρα Αγροτικής Ανάπτυξης υπάγονται στη Διεύθυνση Γεωργικών Εφαρμογών του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, που προβλέπεται….η οποία διασφαλίζει ιδίως την εφαρμογή της πολιτικής του υπουργείου αυτού από τα Τοπικά Κέντρα Αγροτικής Ανάπτυξης, παρέχει κατευθύνσεις και οδηγίες ιδίως μετά την εφαρμογή της νέας ΚΑΠ».
«Τα Τοπικά Κέντρα Αγροτικής Ανάπτυξης είναι αρμόδια για: α) Την τεχνολογική και τεχνική βοήθεια των αγροτών… β) Την υποστήριξη των αγροτών στην διάθεση της παραγωγής… ζ) Την υποστήριξη των αγροτών σε θέματα διατήρησης και βελτίωσης των φυσικών πόρων…».
Οποιος γνωρίζει τα στοιχειώδη για την αγροτική παραγωγή και για το ρόλο που διαδραματίζουν οι Διευθύνσεις Ανάπτυξης (ΔΑ) των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων διαπιστώνει ότι έχουμε μια εξώφθαλμη επικάλυψη αρμοδιοτήτων ανάμεσα στα ΤΚΑΑ και στις ΔΑ. Δε μπορούν να συνυπάρχουν και οι δύο. Επιπλέον, οι ΔΑ έχουν μεγάλη πείρα από την πολύχρονη δράση τους και θα ήταν τρομερό λάθος η κατάργησή τους. Καλά θα έκανε, λοιπόν, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Γεωργίας να αυξήσει το δυναμικό των ΔΑ και όχι να το διασπά με το μοίρασμα της μιζέριας ανάμεσα στις ΔΑ και το ΤΚΑΑ.
Μια άλλη διάταξη του νόμου 3399/2005 προβλέπει: «Στις Διευθύνσεις Γεωργικής Ανάπτυξης των Περιφερειών συνιστάται Τμήμα Εποπτείας των Τοπικών Κέντρων Αγροτικής Ανάπτυξης στην αρμοδιότητα του οποίου ανήκει ο συντονισμός, η εποπτεία, ο έλεγχος και η αξιολόγηση του έργου των κέντρων αυτών, καθώς και η μέριμνα για τη στέγασή τους και τη συντήρηση των κτηριακών εγκαταστάσεών τους». Εδώ κι αν θα υπάρξει επικάλυψη αρμοδιοτήτων, μετά την ίδρυση σε κάθε νομό Διεύθυνσης Αποκεντρωμένων Υπηρεσιών του υπουργείου Γεωργίας, (σύμφωνα με το άρθρο 26 του νομοσχεδίου), στην οποία θα υπάγονται και τα ΤΚΑΑ με το Τμήμα Εποπτείας των Τοπικών Κέντρων Αγροτικής Ανάπτυξης.
Την τελευταία δεκαετία έγιναν από τις κυβερνήσεις, πράσινες και μπλε, πολλές χαριστικές ρυθμίσεις προς όφελος του μεγάλου κεφαλαίου και σε βάρος του προϋπολογισμού των Ταμείων, αφού καμιά κυβέρνηση δεν ανέλαβε να καλύψει τις απώλειες που προκλήθηκαν σ’ αυτά (διευκρινίζουμε ότι εμείς είμασταν πάντα ενάντια σ’ αυτές τις χαριστικές ρυθμίσεις). Κάθε φορά, μόλις τελείωνε η προθεσμία ολοκλήρωσης μιας ρύθμισης, ο υπουργός Εργασίας δήλωνε ότι δε θα ξανακάνει ρύθμιση. Αυτή η δήλωση, όμως, δεν κράταγε πολύ και σύντομα προωθούνταν νέα ρύθμιση. Και μ’ αυτό το νομοσχέδιο, λοιπόν, έχουμε μια ακόμη ρύθμιση. Αυτή τη φορά προς όφελος του μεγάλου κεφαλαίου των συνεταιριστικών καπιταλιστικών οργανώσεων και των εταιριών που αυτές συγκρότησαν. Πρόκειται για ρυθμίσεις προκλητικά χαριστικές: α) Χαρίζονται τα ποσά των πρόσθετων τελών, προσαυξήσεων, λοιπών επιβαρύνσεων, δικαστικών εξόδων και δικαιωμάτων εκτέλεσης. β) Οι εισφορές θα καταβληθούν σε 120 μηνιαίες δόσεις, δηλαδή μέσα σε 10 χρόνια. γ) Για να μπει κανείς στη ρύθμιση έχει περιθώριο τριών μηνών για να κάνει την αίτηση ένταξης και άλλους τρεις μήνες για να πληρώσει την πρώτη δόση. Για όσο διάστημα τηρούνται οι όροι της ρύθμισης χορηγείται στους οφειλέτες ασφαλιστική ενημερότητα. Ακόμη, δε χρειάζεται να δώσει καμία προκαταβολή.
Ο μπαχτσές του Α. Κοντού έχει πολλά φρούτα. Εκτός από τις ρυθμίσεις χρεών προς τα ασφαλιστικά ταμεία, έχει και απανωτές παρατάσεις προθεσμιών για καταπατητές επικοιστικών εκτάσεων, δασών και δασικών εκτάσεων. Αναφερόμαστε στο άρθρο 31. Η παρ. 1 προβλέπει την παράταση εξαγοράς καταπατηθεισών εποικιστικών εκτάσεων. Με την παρ. 1 του άρθρου 5 του νόμου 3147 διευκρινίζεται ότι η ρύθμιση της παρ. 3 αφορά καταπατητές δημόσιων εποικιστικών εκτάσεων. Με την παρ. 3 είχε δοθεί μια παράταση δύο χρόνων προκειμένου οι καταπατητές να μπορέσουν να εξαγοράσουν την έκταση. Δόθηκε τότε μια παράταση δύο χρόνων και προβλέφτηκε η δυνατότητα νέας παράτασης με απόφαση του υπουργού Γεωργίας. Ο Α. Κοντός στις 2 Ιούνη 2005 (τρεις ημέρες πριν λήξει η προθεσμία) με νέα υπουργική απόφαση έδωσε παράταση άλλων δύο χρόνων, δηλαδή μέχρι τις 2 Ιούνη του 2007. Τώρα, με την παρ. 1 του άρθρου 31 παρατείνει μέχρι τις 2 Ιούνη του 2009 την προθεσμία για να εξαγοράσουν οι καταπατητές την εποικιστική έκταση που καταπάτησαν.
Με την παρ. 3 του άρθρου 31 παρατείνεται η χαριστική ρύθμιση για την καταπάτηση δάσους και την κατασκευή κτιριακών εγκαταστάσεων μέσα σ’ αυτό. Σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 18 του δασοκτόνου νόμου 3208/2003, «κατασκηνώσεις και παιδικές εξοχές που λειτουργούν πριν την ισχύ του παρόντος συνεχίζουν τη λειτουργία για μια διετία εντός της οποίας οφείλουν…». «Κατά την διάρκεια των προθεσμιών της παρ. 5 η ισχύς των διοικητικών πράξεων αποβολής και επιβολής προστίμων που τυχόν έχουν εκδοθεί και μέχρι τη λήξη των προθεσμιών». Η προθεσμία αυτή πέρασε και με νέα απόφαση δόθηκε νέα παράταση. Στις 24 Δεκέμβρη του 2006 δόθηκε νέα παράταση για δύο χρόνια, δηλαδή μέχρι τον Ιούνη του 2008 και με την παρ. 3 του άρθρου 31 του νομοσχεδίου δίνεται άλλη μια παράταση μέχρι τον Ιούνη του 2010. Ετσι, με τις συνεχείς αυτές παρατάσεις αναβάλλεται η καταβολή των προστίμων και των διοικητικών αποβολών.
Είναι γνωστές οι πράξεις καταλογισμού που επιβάλλει η Κομισιόν στην Ελλάδα και σε άλλα κράτη-μέλη. Για παράδειγμα, πέρυσι οι καταλογισμοί ανήλθαν σε 282 εκατ. ευρώ. Ενώ η ευθύνη βαραίνει αποκλειστικά την κυβέρνηση της ΝΔ, όπως βάραινε τα προηγούμενα χρόνια τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ, αυτή αποφάσισε, μέσω διατάξεων που εισάγει με το άρθρο 32, να επιμερίσει στους αγρότες το καταλογισθέν ποσόν θεωρώντας τους υπεύθυνους. Για να χρυσώσει το χάπι πρόσθεσε διάταξη στο ίδιο άρθρο με την οποία αναλαμβάνει το κόστος δαπάνης ενεργοποίησης των δικαιωμάτων του 2009 από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Τέλος, με το άρθρο 36 εισάγονται δασοκτόνες διατάξεις στον δασοκτόνο νόμο 3208/2003. Η κυβέρνηση της ΝΔ είχε καταγγείλει το νόμο αυτό και είχε δηλώσει ότι θα καταργούσε το άρθρο 1, αν κέρδιζε τις εκλογές. Πολύ γρήγορα ξέχασε και αυτή τη δέσμευση και με την εγκύκλιο 1099/2004 του Ε. Μπασιάκου άνοιξε τα χαρτιά της και έδειξε τις προθέσεις της να εφαρμόσει το δασοκτόνο νόμο. Λόγοι συγκυριακοί, σε συνδυασμό με την απόφαση του Γ. Σουφλιά να βάλει μπροστά την κτηματογράφηση 107 δήμων και τη σύνταξη των δασικών χαρτών, επέβαλαν στον Κ. Κιλτίδη να αποσύρει την εγκύκλιο Μπασιάκου. Για να καλυφθεί το νομικό κενό που δημιουργήθηκε με την απόσυρσή της και για να συνεχίσει το θεάρεστο έργο των αποχαρακτηρισμών δασών και δασικών εκτάσεων, η κυβέρνηση της ΝΔ εισήγαγε στον 3208/2003 τρεις νέες αντιδασικές διατάξεις. Για τη μία απ’ αυτές γράψαμε την προηγούμενη εβδομάδα. Λόγω χώρου, θα αναφερθούμε στις υπόλοιπες την επόμενη εβδομάδα.
Η κυβέρνηση της ΝΔ πήρε μεγάλη φόρα. Πρέπει να της την κόψουμε!