Close Menu
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
  • Αρχική
  • Πολιτική
  • Διεθνή
  • Οικονομία
  • Εργατικά
  • Αγροτικά
  • Παιδεία
  • Καταστολή
  • Περιβάλλον
  • Υγεία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητισμός
  • Ιστορία
  • Στήλες
    • Η Αποψή Μας
    • Στο Ψαχνό
    • Zoom
    • Βαθύ Κόκκινο
    • Αντικυνωνικά
    • Dixi et salvavi animam meam
X (Twitter) YouTube RSS
Τελευταία Νέα :
  • «Υποδοχή» ετοιμάζουν οι εργαζόμενοι του Νοσοκομείο «Αττικόν» στους Μητσοτάκη-Γεωργιάδη
  • Aυτή είναι η παλαιστινιακή οικογένεια
  • «Ξέπλυμα» των σιωναζιστών μέσα από συνέδριο της «Διεθνούς Εταιρείας Σωκρατικών Μελετών ‘’Socratica VI’’»
  • Ο Μητσοτάκης θέλει να βάλει το στρατό στην αστυνομική καταστολή!
  • Κινητοποίηση στα Προπύλαια για τα πρώτα πειθαρχικά κατά φοιτητών – Ο Πρύτανης έκανε τον «Κινέζο»
  • H απαγγελία ολοκληρώθηκε
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
  • Αρχική
  • Πολιτική
  • Διεθνή
  • Οικονομία
  • Εργατικά
  • Αγροτικά
  • Παιδεία
  • Καταστολή
  • Περιβάλλον
  • Υγεία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητισμός
  • Ιστορία
X (Twitter) YouTube RSS
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
Πλοήγηση:Αρχική»Στήλες»Zoom»Ο Περισσός «δολοφονεί» τον Λένιν με όπλο τον εθνικισμό
Zoom Ιστορία

Ο Περισσός «δολοφονεί» τον Λένιν με όπλο τον εθνικισμό

Eksegersi.grBy Eksegersi.gr24 Φεβ 2018, 00:00

Δεν είναι μαρξιστής, δεν είναι καν δημοκράτης όποιος δεν αναγνωρίζει και δεν υπερασπίζει την ισοτιμία των εθνών και των γλωσσών, όποιος δεν αγωνίζεται ενάντια σε κάθε εθνική καταπίεση ή ανισοτιμία. Αυτό είναι αναμφισβήτητο. Είναι όμως επίσης αναμφισβήτητο και ότι ο δήθεν μαρξιστής, που βρίζει ασύστολα ένα μαρξιστή άλλου έθνους για «αφομοιωτισμό», στην πραγματικότητα δεν είναι παρά ένας εθνικιστής μικροαστός. (…)

Το κήρυγμα της πλέριας ισοτιμίας των εθνών και των γλωσσών κάνει να ξεχωρίζουν σε κάθε έθνος μόνο τα συνεπή δημοκρατικά στοιχεία (δηλαδή μόνο οι προλετάριοι) και τα ενώνει με βάση όχι την εθνικότητα, αλλά τον πόθο τους για βαθιές και σοβαρές βελτιώσεις του γενικού κρατικού καθεστώτος.

Β.Ι. Λένιν

Πρέπει να αντιμετωπίζει εσωκομματική «γκρίνια» ο Περισσός με την επιθετική εθνικιστική θέση του για το «Μακεδονικό». Βλέπετε, υπάρχει και η Ιστορία. Οι θέσεις του επαναστατικού ΚΚΕ για τα εθνικά δικαιώματα των Σλαβομακεδόνων γενικά, των Σλαβομακεδόνων της ελληνικής επικράτειας ιδιαίτερα, στις οποίες εύκολα ανατρέχουν τα μέλη και οι οπαδοί του Περισσού, καθώς το Διαδίκτυο έχει καταστήσει πιο εύκολες τις αναφορές σε παλαιότερα κείμενα. Από την άλλη, εν προκειμένω δεν τίθεται καν ζήτημα αλλαγής συνόρων, για να καλυφθούν πίσω απ’ αυτό, όπως συνέβαινε την περίοδο που διαλυόταν η Γιουγκοσλαβία. Το ζήτημα που τίθεται αφορά την ιθαγενική ταυτότητα ενός από τα πολλά έθνη της Βαλκανικής, που ο κύριος όγκος του είναι ήδη συγκροτημένος κρατικά.

Ο χώρος δεν επιτρέπει πλήρη ανάπτυξη της μαρξιστικής θεωρίας για το εθνικό ζήτημα, έτσι όπως την ανέπτυξαν ο Λένιν και ο Στάλιν, όμως οι πηγές υπάρχουν και είναι εύκολα προσιτές ακόμα και στο Διαδίκτυο*. Εδώ θα περιοριστούμε σε μερικές επισημάνσεις για την κραυγαλέα εθνικιστική στάση του Περισσού και τη γελοία απόπειρά του να «δολοφονήσει» τον Λένιν, σε πρόσφατο άρθρο με τίτλο «Περί “αυτοδιάθεσης“» και υπογραφή «Χ.» («Ριζοσπάστης»,  17.2.2018).

Ο εθνικιστής αρθρογράφος του Περισσού επιχειρεί να εμφανίσει τον Λένιν ως… σχετικιστή στο εθνικό ζήτημα. Γράφει: «Στη συνέχεια το “εθνικό ζήτημα“, το ζήτημα της “εθνικής αυτοδιάθεσης“ αντιμετωπίζεται κυρίως από τον Λένιν ως σύνθημα με το οποίο μπορούν να τραβηχτούν οι χιλιάδες των καταπιεζόμενων αγροτικών εθνοτήτων της Ευρώπης και της Ασίας στην πάλη ενάντια στις μεγάλες πολυεθνικές αυτοκρατορίες και στην αποικιοκρατία ως σύμμαχοι στην πάλη του προλεταριάτου για τη σοσιαλιστική επανάσταση. Ομως, και τότε ο Λένιν με σαφήνεια προσδιορίζει ότι τα συνθήματα αυτά έχουν νόημα προοδευτικό μόνο ως επιμέρους συνθήματα (μερικά, ειδικά) που εξυπηρετούν το γενικό, το κύριο, που δεν είναι άλλο από αυτό της πάλης για το σοσιαλισμό και δεν έρχονται σε αντίθεση με αυτή την πάλη, ως συνθήματα “δεμένα“ δηλαδή με την επανάσταση». Για να περάσει -μετά απ’ αυτή την καρικατούρα λενινισμού- στη θέση του κόμματός του: «Οποιος λοιπόν θεωρεί εξαρχής προοδευτικά και διεθνιστικά γενικά τα συνθήματα της “αυτοδιάθεσης και του εθνικού αυτοπροσδιορισμού“ στα Βαλκάνια “κινδυνεύει“ να παίζει ασυνείδητα (ή συνειδητά) το παιχνίδι του κοσμοπολιτισμού, πίσω από τον οποίο ξετυλίγεται ο ιμπεριαλιστικός σχεδιασμός που σήμερα ονομάζεται σχέδιο “ευρωατλαντικής ολοκλήρωσης“ των Βαλκανίων. Και μια τέτοια πολιτική κάθε άλλο παρά διεθνιστική είναι. Γιατί ο διεθνισμός σημαίνει αλληλεγγύη ανάμεσα στους εργαζόμενους διαφορετικής εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης, με κριτήριο τα κοινά τους συμφέροντα, την κοινή τους πάλη ενάντια στον εσωτερικό και εξωτερικό εχθρό τους, τις αστικές τάξεις».

Για τον Λένιν και τους μπολσεβίκους το δικαίωμα της αυτοδιάθεσης των εθνών ήταν αδιαπραγμάτευτο από άποψη αρχών. Είτε αφορούσε ένα «συμπαγές» καταπιεζόμενο έθνος, στο οποίο αναγνώριζαν –από άποψη αρχών– το δικαίωμα στον κρατικό αποχωρισμό (ανεξάρτητα από την πάλη του προλεταριάτου για τη σοσιαλιστική συγκρότηση στο πλαίσιο μεγάλων πολυεθνικών κρατών, όπως συνέβη με τη δημιουργία της Ενωσης Σοβιετικών Σοσιαλιστικών Δημοκρατιών), είτε αφορούσε μια εθνική μειονότητα («Με την αρχή της πλέριας ισοτιμίας συνδέεται αδιάρρηκτα η εξασφάλιση των δικαιωμάτων της εθνικής μειονότητας», έγραφε ο Λένιν.
Και συμπλήρωνε: «Να συμπεριληφθεί στο σύνταγμα ένας βασικός νόμος που να θεωρεί άκυρο κάθε προνόμιο ενός μόνο έθνους και κάθε παραβίαση των δικαιωμάτων της εθνικής μειονότητας»).

Ο Λένιν, σημειώνοντας ότι «το μεγάλο συγκεντρωτικό κράτος είναι ένα τεράστιο ιστορικό βήμα από το μεσαιωνικό κατατεμαχισμό προς τη μελλοντική σοσιαλιστική ενότητα όλου του κόσμου και δεν υπάρχει ούτε μπορεί να υπάρξει δρόμος προς το σοσιαλισμό που να μην περνά μέσα από ένα τέτοιο κράτος (που συνδέεται αδιάρρηκτα με τον καπιταλισμό)», τόνιζε παράλληλα εκείνα τα στοιχεία που θα εξασφάλιζαν την εθνική ισοτιμία: «Ο δημοκρατικός συγκεντρωτισμός όχι μόνο δεν αποκλείει την τοπική αυτοδιοίκηση με αυτονομία των περιοχών, που τις διακρίνουν ιδιαίτερες οικονομικές και βιοτικές συνθήκες, ιδιαίτερη εθνική σύνθεση του πληθυσμού κλπ., μα απεναντίας απαιτεί επιτακτικά και το ένα και το άλλο».

Και βέβαια, ο Λένιν υποστήριζε -στο πλαίσιο των πολυεθνικών κρατών- την πρωτοκαθεδρία του διεθνικού πολιτισμού του προλεταριάτου, πάντα με σεβασμό στις εθνικές ιδιαιτερότητες, όπως π.χ. η γλώσσα: «Οι μεγαλορώσοι και οι ουκρανοί εργάτες πρέπει να υπερασπίζουν μαζί και – όσο ζουν στα πλαίσια ενός κράτους – με την πιο στενή οργανωτική ενότητα και συγχώνευση τον κοινό ή διεθνικό πολιτισμό του προλεταριακού κινήματος και να δείχνουν απόλυτη ανοχή στο ζήτημα της γλώσσας, όπου θα γίνεται η προπαγάνδα, καθώς και όταν πρόκειται να ληφθούν υπόψη οι καθαρά τοπικές ή οι καθαρά εθνικές λεπτομέρειες κατά την προπαγάνδα. Αυτή είναι η υποχρεωτική απαίτηση του μαρξισμού. Κάθε κήρυγμα χωρισμού των εργατών του ενός έθνους από το άλλο, κάθε επίθεση ενάντια στο μαρξιστικό “αφομοιωτισμό“, κάθε αντιπαράθεση σε ζητήματα που αφορούν το προλεταριάτο, του ενός εθνικού πολιτισμού σαν σύνολο σ’ έναν άλλο τάχα ενιαίο εθνικό πολιτισμό κλπ., είναι αστικός εθνικισμός, που έχουμε υποχρέωση να τον καταπολεμούμε αμείλικτα».

Και για να κλείσουμε με τη θεωρία που επεξεργάστηκαν οι μπολσεβίκοι για το εθνικό ζήτημα, παραθέτουμε μερικές επισημάνσεις του Στάλιν, ιδιαίτερα χρήσιμες για να δούμε την εθνικιστική πολιτική του Περισσού στο «Μακεδονικό»:

«Η πολιτική της εθνικιστικής καταπίεσης είναι επικίνδυνη για το προλεταριάτο κι από μιαν άλλη πλευρά. Δεν αφήνει τα πλατιά στρώματα να προσέξουν τα κοινωνικά ζητήματα, τα ζητήματα της ταξικής πάλης, στρέφει την προσοχή τους προς τα εθνικά ζητήματα, τα “κοινά“ ζητήματα για το προλεταριάτο και την κεφαλαιοκρατία. Κι αυτό δημιουργεί ευνοϊκό έδαφος για το απατηλό κήρυγμα της “αρμονίας των συμφερόντων“, για να σβήνουν τα ταξικά συμφέροντα του προλεταριάτου, για την πνευματικήν υποδούλωση των εργατών. Αυτό το ίδιο γίνεται κιόλας ένας σοβαρός φραγμός για να συνενωθούν οι εργάτες απ’ όλες τις εθνότητες. (…)

Οι εργάτες όμως, σ’ όποιο έθνος κι αν ανήκουν ενδιαφέρονται για την πλέρια συγχώνευση όλων  των  συντρόφων  τους  μέσα  σ’  ένα  διεθνικό  στρατό,  για  τη  γρήγορη  και  τελική απελευθέρωσή τους απ’ τον πνευματικό ζυγό της κεφαλαιοκρατίας, για να αναδειχθούν πλέρια και ολόπλευρα οι πνευματικές δυνάμεις των συναδέλφων τους σ’ όποιο έθνος κι αν ανήκουν. Για τούτο οι εργάτες αγωνίζονται και θα αγωνίζονται ενάντια στην πολιτική της καταπίεσης των εθνών σε όλες της τις μορφές, απ’ τις πιο εκλεπτυσμένες ίσαμε τις πιο χοντροκομμένες, όπως κι ενάντια στην πολιτική του εξερεθισμού σε όλες της τις μορφές. Γι’ αυτό η σοσιαλδημοκρατία όλων των χωρών διακηρύχνει το δικαίωμα της αυτοδιάθεσης.

Δικαίωμα της αυτοδιάθεσης σημαίνει πως μονάχα το έθνος το ίδιο έχει το δικαίωμα να καθορίζει την τύχη του, κανένας δεν έχει δικαίωμα ν’ ανακατώνεται βίαια στη ζωή του έθνους, να καταστρέφει τα σχολεία και τα άλλα ιδρύματά του, να καταργεί τα ήθη και τα έθιμά το, να του απαγορεύει τη γλώσσα, να του ακρωτηριάζει τα δικαιώματα.
Αυτό, βέβαια, δε σημαίνει πως η σοσιαλδημοκρατία θα υποστηρίζει όλους και τους κάθε λογής θεσμούς και έθιμα του έθνους. Καταπολεμώντας την καταπίεση ενάντια στο έθνος, θα υπερασπίζει  μονάχα  το  δικαίωμα  του  έθνους  να  καθορίζει  μόνο  του  την  τύχη  του, διαφωτίζοντας σύγκαιρα ενάντια στους βλαβερούς θεσμούς και έθιμα που έχει το έθνος αυτό, με σκοπό να δώσει τη δυνατότητα στα εργαζόμενα στρώματα του δοσμένου έθνους να λυτρωθούν απ’ αυτούς».

Αφού είδαμε, εν συντομία, τον πυρήνα της μαρξιστικής θεωρίας που επεξεργάστηκαν οι μπολσεβίκοι (που δρούσαν σ’ ένα πολυεθνικό κράτος που το χαρακτήριζε η εθνική καταπίεση δεκάδων εθνοτήτων από τον μεγαλορώσικο εθνικισμό), ας δούμε τι συμβαίνει από το 1992 μέχρι σήμερα με το «Μακεδονικό» και τι θέση παίρνει ο Περισσός.

Εχουμε ένα έθνος το οποίο συγκροτήθηκε κρατικά για πρώτη φορά το 1944 (στο πλαίσιο της Γιουγκοσλαβικής Ομοσπονδίας)  και ως ανεξάρτητο κράτος (πολυεθνικό) το 1992, μετά τη διάλυση της Γιουγκοσλαβικής Ομοσπονδίας. Φυσικά, η παρέμβαση του ιμπεριαλιστικού παράγοντα ήταν άμεση στις διαδικασίες κατακερματισμού της Γιουγκοσλαβίας. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν υπήρχαν κροατικό, σλοβενικό, αλβανικό (κοσοβάρικο), μακεδονικό έθνος. Αλλωστε, τέτοιο στάτους είχαν αυτά τα έθνη (πλην των Κοσοβάρων Αλβανών). Δεν ενδιαφέρει από τη σκοπιά του θέματος που εξετάζουμε, όμως πρέπει να πούμε ότι και στην πλευρά που υπερασπιζόταν την ενότητα της Γιουγκοσλαβίας δεν είχαμε κάποιο προλεταριακό ή έστω κάποιο αστικό-δημοκρατικό κίνημα. Είχαμε τον μεγαλοσέρβικο εθνικισμό (βουτηγμένο στο αίμα όσο και οι αντίπαλοί του – αν όχι περισσότερο), πίσω από τον οποίο κρυβόταν ο ρωσικός ιμπεριαλισμός που προσπαθούσε με νύχια και με δόντια να κρατήσει την τελευταία ζώνη επιρροής που του είχε απομείνει στα Βαλκάνια.

Κατά τη διαδικασία κατακερματισμού της Γιουγκοσλαβίας, χύθηκε πολύ αίμα απ’ όλες τις πλευρές, απ’ όλα τα έθνη. Το διακύβευμα ήταν η διατήρηση του ενιαίου ομοσπονδιακού κράτους ή ο κατακερματισμός του σε εθνικά κράτη (και στη μια και στην άλλη περίπτωση η ιμπεριαλιστική εξάρτηση και υπαγόρευση ήταν δεδομένη).
Ουδέποτε τέθηκε ως διακύβευμα η εθνική ταυτότητα της μιας ή της άλλης εθνότητας. Οι Σέρβοι ήταν Σέρβοι, οι Κροάτες Κροάτες, οι Μακεδόνες Μακεδόνες. Ακόμα και οι Κοσοβάροι αναγνωρίζονταν ως εθνικά Αλβανοί, μολονότι η Κοσόβα δεν είχε στάτους ομοσπονδιακής Δημοκρατίας. Η αμφισβήτηση ενός και μόνο έθνους από το εθνικό μωσαϊκό της Γιουγκοσλαβίας ήρθε «απέξω». Ηταν η αστική Ελλάδα που αμφισβήτησε το δικαίωμα της πρώην Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Μακεδονίας να ονομάζεται -μετά την απόσχισή της- Δημοκρατία της Μακεδονίας, το δικαίωμα του κυρίαρχου έθνους αυτής της χώρας να ονομάζεται μακεδονικό και η γλώσσα του μακεδονικά (όπως ονομαζόταν για περισσότερο από δυο αιώνες).

Φαντάζεται κανείς τον Λένιν ή τον Στάλιν να μιλά για «Δημοκρατία του Κιέβου» ή «της Τιφλίδας» ή «της Τασκένδης», κατά το «Δημοκρατία των Σκοπίων» που χρησιμοποιεί ο γενικός γραμματέας του Περισσού; Φαντάζεται κανείς έναν μπολσεβίκο ηγέτη να δηλώνει «δεν υπάρχει “Μακεδονικό” έθνος, δεν υπάρχει “Μακεδονική” γλώσσα»; Να δηλώνει ότι «δεν υπάρχουν όλα αυτά τα στοιχεία τα οποία συνιστούν λόγους αλυτρωτισμού, διεκδικήσεων σε βάρος της χώρας μας. Αλλά αυτά υπάρχουν στο Σύνταγμα της γειτονικής χώρας, που σημαίνει ότι από αυτό το Σύνταγμα πρέπει να αλλάξει»; (Ολες οι εντός εισαγωγικών φράσεις πάρθηκαν, ενδεικτικά, από πρόσφατη συνέντευξη του Δ. Κουτσούμπα στο Ραδιοσταθμό 984 της Κρήτης).

Το πρώτο που πρέπει να επισημανθεί είναι ότι ο Περισσός αντιμετωπίζει το ζήτημα όχι από την άποψη των επί του εθνικού ζητήματος αρχών, αλλά από την άποψη του ελληνικού αστισμού.  Ακόμα και η αναφορά σε κίνδυνο αλυτρωτισμού αυτό αποκαλύπτει. Γιατί αλυτρωτισμός μπορεί να αναπτυχθεί (θεωρητικά μιλώντας, γιατί πρακτικά αυτό είναι αδύνατο) όταν υπάρχει «πρώτη ύλη». Δηλαδή, όταν υπάρχει εθνική μειονότητα την οποία μπορεί να επικαλεστεί η «μητέρα πατρίδα». Η τοποθέτηση του ζητήματος από τη σκοπιά του προλεταριάτου απαιτεί (όπως μας διδάσκουν οι μπολσεβίκοι) την αναγνώριση όλων των δικαιωμάτων της αποδεκατισμένης και υπό πολύχρονο διωγμό σλαβομακεδονικής μειονότητας στην Ελλάδα, ώστε να μπορέσει να οικοδομηθεί η ταξική ενότητα, ανεξάρτητα από εθνική καταγωγή, και να ανοιχτεί έτσι μέτωπο και ενάντια στην εθνική καταπίεση αυτής της μειονότητας από τον ελλαδικό εθνικισμό και ενάντια σε τυχόν αλυτρωτισμούς από την αστική τάξη της Δημοκρατίας της Μακεδονίας. Οπως έχουμε ξαναγράψει, μια τέτοια πολιτική αρχών δεν είναι κάτι το καινοφανές. Την έχει εφαρμόσει το επαναστατικό ΚΚΕ, καταφέρνοντας να τραβήξει την πλειονότητα των σλαβομακεδόνων εργατών και φτωχών εργατών στον επαναστατικό αγώνα.

Η πολιτική του Περισσού είναι καραμπινάτος αστικός εθνικισμός.  Ερχεται να προσφέρει στήριξη στο ανιστόρητο, ψευδές, μεγαλοϊδεάτικο αφήγημα του ελληνικού εθνικισμού, που αρνείται την ύπαρξη του μακεδονικού έθνους και της γλώσσας του. Και βέβαια, μ’ αυτή την πολιτική γραμμή μόνο τείχη σηκώνονται ανάμεσα σε έλληνες και σλαβομακεδόνες εργαζόμενους (στην Ελλάδα και στη Δημοκρατία της Μακεδονίας). Τείχη εθνικιστικά που βοηθούν κάθε αστική τάξη να εγκλωβίσει στο εσωτερικό τους το «δικό της» λαό. Ο Περισσός δεν αντιμάχεται τον μακεδονικό εθνικισμό και τις δικές του αντιεπιστημονικές γελοιότητες (καταγωγή από τους αρχαίους Μακεδόνες κτλ.), αλλά στηρίζει τον ελληνικό εθνικισμό και τις αντίστοιχες δικές του αντιεπιστημονικές γελοιότητες. Αυτή η πολιτική δεν τέμνεται πουθενά με τη θεωρία και την πολιτική αρχών των μπολσεβίκων.

* Αναφερόμαστε κυρίως στο κλασικό έργο του Στάλιν «Ο μαρξισμός και το εθνικό ζήτημα» (https://www.eksegersi.gr/wp-content/uploads/2020/08/2027/o_marxismos_kai_to_ethniko_zhthma.pdf) και στη συλλογή του Λένιν «Για το δικαίωμα των εθνών στην αυτοδιάθεση».

Πέτρος Γιώτης

Εκτύπωση 🖨
Κοινοποίηση: Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp
Προηγούμενο ΆρθροΚάπηλοι – αστοί εθνικιστές
Επόμενο άρθρο Ασύδοτο το κύκλωμα ελληνοποίησης γάλακτος και γαλακτοκομικών προϊόντων

Σχετικά Αρθρα

Επιχείρηση Γουίμπι (Wimpy Operation): Κράτα τα ρέστα (keep the change)

Ιστορία 4 Σεπ 2025, 20:16

Αγγλία και Γαλλία στήριζαν τον Χίτλερ, με την ελπίδα ότι θα επιτεθεί στη Σοβιετική Ενωση

86 χρόνια από το «Σύμφωνο Μολότοφ-Ρίμπεντροπ»

Ιστορία 23 Αυγ 2025, 00:09

Νίκος Ζαχαριάδης: Πάντα παρών

52 χρόνια από τη δολοφονία του

Ιστορία 1 Αυγ 2025, 08:23

Μια μικρή εκδίκηση της Ιστορίας

Ιστορία 5 Ιούλ 2025, 13:37

Ο Στάλιν, ο Πούτιν και οι… πουτινόπληκτοι

Ιστορία 18 Μάι 2025, 10:54

80 χρόνια από την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών

Σήμερα η καρδιά της ανθρωπότητας χτυπά στην Παλαιστίνη

Ιστορία 9 Μάι 2025, 09:43
Ροή Ειδήσεων
Υγεία

«Υποδοχή» ετοιμάζουν οι εργαζόμενοι του Νοσοκομείο «Αττικόν» στους Μητσοτάκη-Γεωργιάδη

14 Οκτ 2025, 20:43
Διεθνή

Aυτή είναι η παλαιστινιακή οικογένεια

14 Οκτ 2025, 19:24
Παιδεία

«Ξέπλυμα» των σιωναζιστών μέσα από συνέδριο της «Διεθνούς Εταιρείας Σωκρατικών Μελετών ‘’Socratica VI’’»

14 Οκτ 2025, 18:13
Πολιτική

Ο Μητσοτάκης θέλει να βάλει το στρατό στην αστυνομική καταστολή!

14 Οκτ 2025, 17:59
Παιδεία

Κινητοποίηση στα Προπύλαια για τα πρώτα πειθαρχικά κατά φοιτητών – Ο Πρύτανης έκανε τον «Κινέζο»

14 Οκτ 2025, 10:56
Πολιτισμός

H απαγγελία ολοκληρώθηκε

14 Οκτ 2025, 10:49
Διεθνή

Γάζα: Οι προδότες ή παραδίνονται ή τσακίζονται

14 Οκτ 2025, 10:02
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 14 Οκτώβρη

14 Οκτ 2025, 00:01
Πολιτική

Ξανά κατηγορούμενοι οι Χλύκες (πατέρας και γιος) και ο Καλφούτζος

13 Οκτ 2025, 19:39
Διεθνή

Τραμπ: «Ο πόλεμος στη Γάζα τελείωσε»

Υποχρέωσε τον Νετανιάχου να επαναλάβει το ίδιο

13 Οκτ 2025, 13:26
Καταστολή

Tα ΜΑΤ έζωσαν τα Προπύλαια

Συγκέντρωση έξω από την Πρυτανεία ενάντια στα πρώτα πειθαρχικά κατά φοιτητών

13 Οκτ 2025, 11:53
Διεθνή

Αρχισε η ανταλλαγή κρατούμενων ανάμεσα στην Παλαιστινιακή Αντίσταση και τους σιωναζιστές

13 Οκτ 2025, 11:37
Διεθνή

Η Αντίσταση ξεπαστρεύει τους δωσίλογους

Γενική αμνηστία σε όσους δεν έχουν βάψει τα χέρια τους με αίμα, εφόσον παραδοθούν εντός μιας εβδομάδας

13 Οκτ 2025, 10:05
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 13 Οκτώβρη

13 Οκτ 2025, 00:01
Διεθνή

Τα σιωνιστικά μίντια περνάνε πριονοκορδέλα τον Νετανιάχου και θρηνούν για την «επάνοδο της Χαμάς»

12 Οκτ 2025, 22:25
Διεθνή

Δωσίλογοι απήγαγαν και δολοφόνησαν παλαιστίνιο δημοσιογράφο στην Πόλη της Γάζας

12 Οκτ 2025, 21:03
Αθλητισμός

Ούτε στη Νορβηγία ούτε πουθενά…

12 Οκτ 2025, 20:40
Διεθνή

Πιο γρήγοροι από τους Κινέζους…

12 Οκτ 2025, 19:48
Διεθνή

Βασανίζουν τους παλαιστίνιους κρατούμενους οι σιωναζιστές

Και έφοδοι σε σπίτια κρατούμενων που θα απελευθερωθούν

12 Οκτ 2025, 13:06
Διεθνή

Mήνυμα από τη Τζαμπάλια: Ιδού το μεγαλείο της Γάζας!

12 Οκτ 2025, 12:32
Εκδηλώσεις στην Κόντρα
Η Yπόθεση Ζορζ Ιμπραήμ Αμπνταλλά
Εφετείο ΧΑ
Ουκρανία
Επιλεγμένα θέματα
10 Μάι 2022, 22:55

Ο ρωσικός ιμπεριαλισμός από θέση ισχύος

«Ο πλούτος των κοινωνιών όπου κυριαρχεί ο κεφαλαιοκρατικός τρόπος παραγωγής εμφανίζεται σαν ένας “τεράστιος σωρός…

21 Απρ 2022, 13:42

Καρλ Μαρξ: Μισθός, τιμή και κέρδος

21 Νοέ 2021, 07:31

Κινέζικος Ιμπεριαλισμός: Tα περιθώρια της παλιάς υψηλής κερδοφορίας στενεύουν

Παρά τη συνεχιζόμενη υπερεκμετάλλευση του προλεταριάτου

Περισσότερα…

Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 14 Οκτώβρη

Ημέρα δωρεάς οργάνων σώματος και μεταμοσχεύσεων.

Ημέρα προτύπων (τυποποίησης).

1906: Επαναστάτες ληστεύουν 600.000 ρούβλια από υπερφρουρούμενη χρηματαποστολή στο κέντρο της Πετρούπολης.

1939: Το υπουργείο Παιδείας ορίζει ότι οι μαθητές θα χαιρετούν με τον ίδιο τρόπο που χαιρετούν οι φαλαγγίτες της ΕΟΝ.

1973: Συλλαλητήριο 12.000 κατοίκων των Μεγάρων κατά των σχεδίων για εγκατάσταση εργοστασίου αλουμίνας και διυλιστηρίου στην πόλη.

1976: Βόμβες σε καταστήματα και σε αποθήκη της «Siemens».

2000: Βόμβα που δεν εξερράγη στο γραφείο του πρώην υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας Σ. Σουμάκη στον Πειραιά (Επαναστατικοί Πυρήνες).

Εκτύπωση 🖨
Η Παπάρα…

Επιστρέφοντας στα καθ’ ημάς και στο ζήτημα της απεργίας πείνας του Π. Ρούτσι, που απασχολεί το τελευταίο διάστημα τη δημόσια συζήτηση, θέλω να πω ότι η πολιτεία πρέπει να στέκεται με ευαισθησία δίπλα στους ανθρώπους που πονούν, ακόμη κι όταν την αμφισβητούν. Αυτό επιτάσσει η ανθρωπιά και ο πολιτισμός μας. Σεβόμαστε τις αποφάσεις της ανεξάρτητης δικαιοσύνης, όποιες κι αν είναι αυτες, χωρίς να τις σχολιάζουμε. Αυτό επιτάσσει το κράτος δικαίου το οποίο δεν μπορούμε να επικαλούμαστε α λα καρτ. Πόσο μάλλον σε θέματα που αποτελούν αποκλειστική αρμοδιότητα της Δικαιοσύνης, όπως είναι το συγκεκριμένο αίτημα, και βεβαίως η εκδίκαση αυτής της μεγάλης τραγωδίας, που μας έχει πληγώσει βαθιά όλους. Όπως, άλλωστε, ειπώθηκε από την ηγεσία του Αρείου Πάγου, δεν χάνεται κανένα δικαίωμα κανενός συγγενή, καθώς κατά τη διαδικασία στο ακροατήριο θα μπορεί να διατυπωθεί εκ νέου οποιοδήποτε αίτημα οποιασδήποτε πλευράς. Κι ας μην ξεχνάμε ότι νέες αέναες καθυστερήσεις μπορεί να οδηγήσουν ακόμη και σε παραγραφές αδικημάτων, που θα ήταν η απόλυτη ασέβεια στη μνήμη των νεκρών.

Kυριάκος Μητσοτάκης (facebook)

(Για να αφιερώνει ο Μητσοτάκης ένα «κεφάλαιο» της εβδομαδιαίας σινδονιάδας του στο facebook στην απεργία πείνας του Πάνου Ρούτσι σημαίνει πως αισθάνεται και πάλι στριμωγμένος. Μάλλον δεν είχε δει ακόμα τις συγκεντρώσεις που έγιναν στην Αθήνα και άλλες πόλεις, αλλά δεν ήταν καθόλου δύσκολο για τους συνεργάτες του να προβλέψουν το μέγεθός τους. Και τι έκανε; Το έριξε στην υποκρισία. Το έκανε τις προηγούμενες μέρες ο εκπρόσωπός του, χτες βγήκε μπροστά ο ίδιος ο Μητσοτάκης. «Ευαισθησία», «ανθρωπιά», «πολιτισμός», από τη μια, «ανεξάρτητη δικαιοσύνη», από την άλλη. Ο Μητσοτάκης έχει όλες αυτές τις σπουδαίες ιδιότητες, αλλά η αστική Δικαιοσύνη δεν τις έχει. Κι αυτός δεν μπορεί να κάνει τίποτα. Μόνο που και αυτή η εκδήλωση υποκρισίας πάει κατευθείαν «στον κουβά». Γιατί ήταν ο δικός του μηχανισμός που προσπάθησε να συκοφαντήσει τον Ρούτσι όταν ξεκίνησε την απεργία πείνας. Και ήταν ο δικός του υπουργός, ο Φλωρίδης, που προανήγγειλε την απόφαση της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Λάρισας, γεγονός που κατέγραψαν όλα τα φιλοκυβερνητικά μίντια με τον πανομοιότυπο τίτλο: «Παράθυρο από τον Φλωρίδη». Από το Μαξίμου τους έδωσαν τον τίτλο, για να φανεί ότι η κυβέρνηση παρενέβη στην Εισαγγελία και δικαίωσε τον Ρούτσι. Μόνο που ικανοποιήθηκε το μισό αίτημα του απεργού πείνας: εκταφή της σορού του δολοφονηθέντα γιου του, αλλά μόνο για ταυτοποίηση, όχι για χημικές εξετάσεις που θα δείξουν την ακριβή αιτία θανάτου. Οταν ο Πάνος Ρούτσι ανακοίνωσε ότι συνεχίζει την απεργία πείνας, ο Μητσοτάκης, βλέποντας το κυβερνητικό σχέδιο να ναυαγεί, δεν είχε κανένα πρόβλημα να φορτώσει την ευθύνη στην αστική Δικαιοσύνη. Μόνο που δεν ξεγελάει κανέναν. Θέλει δε θέλει, τη λύση θα την δώσει ο ίδιος, μέσω της αστικής Δικαιοσύνης. Και θα χρεωθεί την ευθύνη για μια ανάλγητη και απάνθρωπη συμπεριφορά έναντι ενός χαροκαμένου γονιού που υπέβαλε ένα απλούστατο και απόλυτα νόμιμο αίτημα)

Εκτύπωση 🖨
Αφίσες









Αρχείο Εφημερίδας
Εκδόσεις
25 Σεπ 2022, 13:12

Η ανατροπή του καπιταλισμού προϋπόθεση για τη λύση του ζητήματος της κατοικίας

27 Μαρ 2022, 17:35

Σοσιαλιστική οικοδόμηση και καπιταλιστική παλινόρθωση στην ΕΣΣΔ

Κατεβάστε ελεύθερα τη μελέτη

11 Οκτ 2020, 11:30

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (κατεβάστε ελεύθερα τη μπροσούρα)

29 Αυγ 2020, 10:01

Η αλήθεια για τους Σλαβομακεδόνες

Ο ΠΟΛΥΧΡΟΝΟΣ ΑΝΕΛΕΗΤΟΣ ΔΙΩΓΜΟΣ ΕΝΟΣ ΛΑΟΥ

Αφιερώματα
17 Σεπ 2020, 19:22

Εγκληματικό, εθνικοσοσιαλιστικό μόρφωμα ήταν και παραμένει η Χρυσή Αυγή και οι παραφυάδες μετά τη διάσπασή της

4 Νοέ 2017, 00:00

100 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ

Ο μεγάλος Οκτώβρης του 1917 εξακολουθεί να διδάσκει το προλεταριάτο

30 Νοέ 2013, 00:00

KPD: Η συνεπής αντιφασιστική και επαναστατική οργάνωση της γερμανικής εργατικής τάξης

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (7)

23 Νοέ 2013, 00:00

KPD: Η συνεπής αντιφασιστική και επαναστατική οργάνωση της γερμανικής εργατικής τάξης

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (6)

Δείτε όλες τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ

Δείτε όλα τα ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Πολιτικές Δίκες
  • 17Ν
    • Εφετείο 17Ν
  • ΕΛΑ
    • Δεύτερη Δίκη ΕΛΑ
    • Εφετείο ΕΛΑ
    • Πρώτη Δίκη ΕΛΑ
  • Επαναστατικός Αγώνας
    • Πρώτη Δίκη Επαναστατικού Αγώνα
    • Εφετείο Επαναστατικού Αγώνα
    • Δεύτερη Δίκη Επαναστατικού Αγώνα
  • Συνωμοσία Πυρήνων της Φωτιάς
    • 3η Δίκη Σ.Π.Φ.
    • 4η Δίκη Σ.Π.Φ.
    • Δίκη Σ.Π.Φ.
Παλαιστίνη
  • Σπάζοντας την πολιορκία
    • Το ημερολόγιο της αποστολής
    • Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (4)
    • Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (3)
    • Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (2)
    • Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (1)
Σύνδεσμοι
  • Ποιοι είμαστε
  • Επικοινωνία
  • Όροι χρήσης
  • Ποιοι είμαστε
  • Επικοινωνία
  • Όροι χρήσης

Πληκτρολογήστε παραπάνω και πατήστε Enter για αναζήτηση. Πατήστε Esc για ακύρωση.

Χρησιμοποιούμε cookies αποκλειστικά για την βελτιστοποίηση της εμπειρίας πλοήγησης και για τη σύνταξη ανώνυμων στατιστικών επισκεψιμότητας. Εφόσον συνεχίσετε στη σελίδα μας, θεωρούμε ότι είστε ικανοποιημένοι με αυτό.
Ρυθμίσεις CookieΣυνέχεια
Διαχείριση συναίνεσης

Σύνοψη απορρήτου

Χρησιμοποιούμε cookies αποκλειστικά για την βελτιστοποίηση της εμπειρίας πλοήγησης και για τη σύνταξη ανώνυμων στατιστικών επισκεψιμότητας (analytics). Δεν μπορούμε να εξακριβώσουμε την προσωπική σας ταυτότητα από τα cookies. Τα cookies αποθηκεύονται αποκλειστικά στη δική σας συσκευή (υπολογιστή, tablet, κινητό τηλέφωνο) και η ιστοσελίδα δε διατηρεί κανένα αρχείο ή βάση δεδομένων με προσωπικά δεδομένα σας.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
_GRECAPTCHA5 months 27 daysThis cookie is set by Google. In addition to certain standard Google cookies, reCAPTCHA sets a necessary cookie (_GRECAPTCHA) when executed for the purpose of providing its risk analysis.
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
wordpress_test_cookiesessionThis cookie is used to check if the cookies are enabled on the users' browser.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
CookieDurationDescription
__cf_bm30 minutesThis cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
_ga2 yearsThe _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gid1 dayInstalled by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
_lscache_vary2 daysNo description available.
abj404_solution_REQUEST_URI4 minutesNo description available.
abj404_solution_REQUEST_URI_SHORTpastNo description
abj404_solution_REQUEST_URI_UPDATE_URL4 minutesNo description
wordpress_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpress_logged_in_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpress_sec_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpresspass_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpressuser_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wp-postpass_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wp-settings-0pastNo description
wp-settings-time-0pastNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo