Οι τύποι σαν τον ψευτογιατρό που απασχολεί την επικαιρότητα τις τελευταίες μέρες είναι άνθρωποι ταλαντούχοι. Δεν είναι μόνο καλοί υποκριτές αλλά και καλοί οργανωτές. Ξέρουν πώς να στήσουν το δίκτυό τους, ώστε η απάτη να έχει αποτελέσματα.
Αυτός ο τύπος αποφάσισε να κάνει εμπόριο ελπίδας εκμεταλλευόμενος οικογένειες καρκινοπαθών στο τελευταίο στάδιο. Δεν απευθύνθηκε, όμως, σε όλους τους ασθενείς αυτού του σταδίου, αλλά μόνο σ' εκείνους που αναζητούσαν ελπίδα σε κάτι το μεταφυσικό, σε κάτι πέρα από τις δυνατότητες της Ιατρικής ως επιστήμης.
Ποιο είναι το πρώτο και πιο ευρύ δίκτυο του εμπόριου ελπίδας; Η Εκκλησία και οι διάφορες δομές της. Οχι η Εκκλησία ως «το όπιο του λαού», όπως την περιέγραφε ο Μαρξ, δηλαδή ως παρηγορητικός μηχανισμός που προσφέρει την ψευδαίσθηση της ανακούφισης από τις αδικίες και τα μαρτύρια ενός άδικου κόσμου, αλλά η Εκκλησία ως φορέας υπερφυσικών δυνάμεων, ικανών να ξεπεράσουν τους νόμους της φύσης, που εμπεριέχουν τη φθορά, την ασθένεια, το θάνατο.
Πολλοί έχουμε παραδείγματα από το περιβάλλον μας. Ανθρώπων που «έγιναν καλά» όταν έκαναν τάμα στον τάδε άγιο, γυναικών που είχαν προβλήματα σύλληψης και έμειναν έγκυοι όταν ήπιαν το θαυματουργό αγίασμα του δείνα αγίου, ανάπηρων που απαλλάχτηκαν από την αναπηρία όταν τους άλειψε με το μύρο ο καλόγερος του τάδε μοναστηριού κτλ. κτλ.
Αλλά και όσοι δεν έχουν ακούσει τέτοιες φρικτές ιστορίες από ανθρώπους που δε σηκώνουν αντίρρηση και που είναι έτοιμοι να σου κόψουν και την καλημέρα αν αμφισβητήσεις την ιστορία που διηγούνται, δεν έχουν σίγουρα ξεχάσει την ομότιμη καθηγήτρια της λοιμωξιολογίας που διαβεβαίωνε το χριστεπώνυμο ποίμνιο ότι ο κοροναϊός δε μεταδίδεται με τη «θεία κοινωνία».
Ο απατεώνας, λοιπόν, αποφάσισε να συνδυάσει τη μεταφυσική πίστη με την ψευδοϊατρική. Κι έκανε βάση του τα μοναστήρια. Πελατεία στρωμένη, σίγουρη δουλειά και εισόδημα μεγάλο. Οι άνθρωποι που κατέφευγαν εκεί είχαν φύγει από τη δικαιοδοσία της επιστήμης, η οποία τους είχε δηλώσει ότι έχει εξαντλήσει τις δυνατότητές της, και αναζητούσαν θεραπεία μέσω της πίστης στο μεταφυσικό. Και ξαφνικά, ο φορέας της επικοινωνίας με το μεταφυσικό τούς σύστηνε κι έναν επιστήμονα που συνδύαζε τη θρησκευτική πίστη με πρωτοποριακές θεραπείες.
Δυσκολευόμαστε να πιστέψουμε ότι οι «άνθρωποι του θεού» που σύστηναν τον ψευτογιατρό στους πιστούς που αναζητούσαν το «θαύμα» δεν ήξεραν ποιον σύστηναν. Οτι δεν έπαιρναν συνειδητά το μερίδιό τους. Δε θα παραστήσουμε τους ντετέκτιβ, αλλά θα δηλώσουμε ότι δεν τρέφουμε καμιά εμπιστοσύνη στις κρατικές αρχές τις επιφορτισμένες με τη διαλεύκανση του αδικήματος. Ο ψευτογιατρός μάλλον θα καθήσει στο εδώλιο χωρίς ρασοφόρους δίπλα του. Δεν πρέπει να κλονιστεί η πίστη, δεν πρέπει να καταστραφεί το νόμιμο εμπόριο ελπίδας, που αιώνες τώρα διεξάγει ο νόμιμος εκπρόσωπος του θεού επί της γης.
Ομως, ακόμα κι αν δεχτούμε τη διακινούμενη από την αστυνομία (διά των αστικών ΜΜΕ) εκδοχή, ότι ο ψευτογιατρός ξεγέλασε τους καλόγερους και τις καλόγριες που έγιναν άθελά τους μεσάζοντές του, επί της ουσίας δεν αλλάζει τίποτα: ο ψευτογιατρός έβρισκε την πελατεία του εκεί που γίνεται το νόμιμο εμπόριο ελπίδας, με κομποσκοίνια, μύρα, μήλα, γονυκλισίες και… τάματα. Δε νομίζουμε πως ο ψευτογιατρός μάζεψε από τα θύματά του περισσότερα απ' όσα μαζεύει κάθε δεκαπενταύγουστο το γνωστό μαγαζί στην Τήνο.
Οσο για εκείνους που εκφράζουν την υποκριτική αγανάκτησή τους για τη δράση του απατεώνα, θα τους πούμε ότι δε γίναμε λωτοφάγοι. Μήπως θυμούνται τον πρωθυπουργό και τον επί των Οικονομικών υπουργό του, που καλούσαν τον κοσμάκη να «επενδύσει» στο χρηματιστήριο επειδή «πηγαίνει κανόνι»; Σημίτης και Παπαντωνίου λέγονται. Και δεν ήταν μόνοι τους…
Π.Γ.