Close Menu
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
  • Αρχική
  • Πολιτική
  • Διεθνή
  • Οικονομία
  • Εργατικά
  • Αγροτικά
  • Παιδεία
  • Καταστολή
  • Περιβάλλον
  • Υγεία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητισμός
  • Ιστορία
  • Στήλες
    • Η Αποψή Μας
    • Στο Ψαχνό
    • Zoom
    • Βαθύ Κόκκινο
    • Αντικυνωνικά
    • Dixi et salvavi animam meam
X (Twitter) YouTube RSS
Τελευταία Νέα :
  • Ούτε στο Ζαγόρι ούτε πουθενά…
  • Η σιωνιστική οντότητα προσπαθεί να ξεπλύνει τα εγκλήματά της με επιχορηγούμενες συνεργασίες με ΑΕΙ της Κύπρου
  • Φοιτητές Παιδαγωγικού Ιωαννίνων: Από τύχη ζούμε!
  • ΑΝΤΙΚΥΝΩΝΙΚΑ
  • Σαν σήμερα 13 Σεπτέμβρη
  • ΟΙΕΛΕ: Σωρεία εκδικητικών απολύσεων και βάναυσες εργασιακές συνθήκες στο ξένο ιδιωτικό σχολείο Campion School
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
  • Αρχική
  • Πολιτική
  • Διεθνή
  • Οικονομία
  • Εργατικά
  • Αγροτικά
  • Παιδεία
  • Καταστολή
  • Περιβάλλον
  • Υγεία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητισμός
  • Ιστορία
X (Twitter) YouTube RSS
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
Πλοήγηση:Αρχική»Πολιτισμός»Μοντάζ των εντυπώσεων: Η σοβιετική επανάσταση στο πλάνο και στο μοντάζ στον κινηματογράφο 
Πολιτισμός

Μοντάζ των εντυπώσεων: Η σοβιετική επανάσταση στο πλάνο και στο μοντάζ στον κινηματογράφο 

Μέρος Α

Eksegersi.grBy Eksegersi.gr11 Νοέ 2021, 19:40
Τρία καρέ (φωτογραφίες-κάδρα) αγαλμάτων λιονταριών από τρία διαδοχικά πλάνα στο «Θωρηκτό Ποτέμκιν» (1925) του Αϊζενστάιν. Το μοντάζ του  Αϊζενστάινδίνει κινηματογραφική πνοή σε ένα λιοντάρι που ορθώνεται μετά τον κανονιοβολισμό του εξεγερμένου θωρηκτού Ποτέμκιν εναντίον των σφαγέων του λαού. Εχει προηγηθεί η συγκέντρωση του λαού εναντίον της τσαρικής τυραννίας στα σκαλιά της Οδησσού.

Από την αρχή της σειράς αυτών των σημειωμάτων τονίστηκε με σαφήνεια ότι ο κινηματογράφος είναι πρωτίστως τέχνη. Ενας καλλιτέχνης σκηνοθέτης δεν αναζητά να διασκεδάσει τον θεατή του ή να το παρηγορήσει για τα βάσανα της καθημερινότητας λίγο πριν ο τελευταίος αποφασίσει να πάει για ύπνο. Δεν σου σερβίρει το πιοτό που πνίγεις τον πόνο σου για τα μεγάλα βάσανα της ζωής στα μπαρ, τα καταγώγια της νέας εποχής. Δεν σε νανουρίζει με γλυκόλογα για να κοιμηθείς καλά, χωρίς τύψεις.

Ο καλλιτέχνης σκηνοθέτης επιδιώκει να δημιουργήσει ένα αισθητικά άρτιο έργο τέχνης που να συγκινεί, να προκαλεί αισθήματα, να προβληματίζει, ενίοτε να ενθαρρύνει, να ταρακουνά και να παρακινεί, εφόσον ο στόχος του είναι να μεταφέρει μια συγκεκριμένη κοινωνική παραγγελία μιας συγκεκριμένης περιόδου (να θυμηθούμε τον Μαγιακόφσκι). Πρωτίστως, όμως, επιδιώκει να βάλει στην καρδιά σου, τον ήλιο και τη γαλάζια θάλασσα, «το βάθος τ’ άσωτ’ ουρανού», για να μην λάμπουν και να σβήνουν μακριά σου «τα γαρούφαλα του δειλινού» (να θυμηθούμε τον Βάρναλη στους «Μοιραίους»).

Αρκετά συχνά ακούς στη συζήτηση μετά από μια καλή ταινία: «Ποιο ήταν το νόημα της ταινίας, της τάδε σκηνής, της δείνα σεκάνς;». Εχει νόημα πάντα η ερώτηση αυτή; Εχει, στο βαθμό που προσπαθούμε να κατανοήσουμε την εντύπωση και τα αισθήματα που επιχειρεί να εκφράσει με καλλιτεχνικό τρόπο ο σκηνοθέτης. Οι ταινίες δεν είναι προκηρύξεις, είναι καλλιτεχνικά έργα. Σύμφωνα με τον Χέγκελ, στις σημειώσεις των παραδόσεων του για την αισθητική, η τέχνη αφορά το αισθητό ξετύλιγμα του πνεύματος [1]. Διαβάζουμε στις σημειώσεις των παραδόσεων (σ.σ.: οι επισημάνσεις του γράφοντα):

«[…] Το αισθητό υψώνεται στην τέχνη στην κατάσταση του αγνού φαινομένου, αντίθετα με την άμεση πραγματικότητα των φυσικών αντικειμένων. Το καλλιτεχνικό έργο πιάνει έτσι τη μέση θέση ανάμεσα στο αισθητό και την καθαρή σκέψη. Δεν έχουμε ακόμη την καθαρή σκέψη αλλά, σε πείσμα του αισθητού χαρακτήρα του (σ.σ. του καλλιτεχνικού έργου), δεν έχουμε πια μια καθαρά υλική πραγματικότητα, όπως είναι οι πέτρες, τα φυτά και η οργανική ζωή. […]

Αρα λοιπόν επί σκοπού η τέχνη δημιουργεί ένα βασίλειο σκιών, σχημάτων, ήχων, διαισθήσεων και δεν θα έπρεπε να κατηγορήσουμε για ανικανότητα και για ανεπάρκεια τον καλλιτέχνη που καλεί ένα έργο στην ύπαρξη, με το πρόσχημα πως δεν μας προσφέρει παρά μια επιφανειακή όψη του αισθητού, είδη σχημάτων. Γιατί τα αισθητά ταύτα σχήματα και τους αισθητούς αυτούς τονισμούς η τέχνη δεν τα εισάγει μόνο για να τα εισάγει και με την άμεση φαινομενικότητά τους, αλλά ακόμη και για να ικανοποιήσει ανώτερα πνευματικά ενδιαφέροντα, επειδή είναι ικανά να γεννήσουν μίαν αντήχηση μέσα στα έγκατα της επίγνωσης, μιαν ηχώ μέσα στο πνεύμα. Ετσι, μέσα στην τέχνη το αισθητό έχει πνευματικοποιηθεί, εφόσον το πνεύμα παρουσιάζεται με σχήμα αισθητό».

Η τέχνη, λοιπόν, δεν αφορά τις αυστηρές λογικές κατηγορίες με τις οποίες αντιλαμβανόμαστε τον κόσμο (π.χ. οικονομικές κατηγορίες της πολιτικής οικονομίας), αλλά το διάσελο ανάμεσα στις αισθήσεις μας και τις πλευρές της συνείδησής μας, που έχουν ανάγκη από αισθήματα, παιχνίδι και φαντασία. Οσο αφήνουμε αυτές τις πλευρές της συνείδησής μας ακαλλιέργητες, αυτές ατονούν και τότε το ίδιο πνεύμα ατροφεί. Ως πνεύμα εδώ ορίζουμε την ανώτερη μορφή οργάνωση της ύλης, την ίδια τη συνείδηση. Οι συγκεκριμένες παρατηρήσεις του ιδεαλιστή, πλην διαλεκτικού Χέγκελ, δεν έρχονται σε σύγκρουση με την υλιστική κοσμοθεωρία. Οποιος νομίζει ότι θα γίνει καλός αγκιτάτορας και θα πείσει και θα εμπνεύσει, χωρίς να διαβάζει λογοτεχνία, χωρίς να εμπλουτίζει τις εικόνες του για τον κόσμο, μάλλον δεν έχει ιδέα από τους μεγάλους αγκιτάτορες που όντως συνέβαλαν στις μεγάλες ιστορικές ανατροπές.

Ο ίδιος ο Λένιν έλεγε ότι για τη σοβιετική εξουσία ο κινηματογράφος είναι η σημαντικότερη μορφή τέχνης. Θεωρούσε ότι η νεαρή σοβιετική εξουσία έπρεπε να επενδύσει τα μέγιστα σε αυτόν. Εκείνη την εποχή άρχιζε η μετάβαση από το θέατρο και την όπερα σε ένα είδος τέχνης που θα συγκινούσε μαζικά την εργατική τάξη και τα μισθωτά λαϊκά στρώματα. Μια σειρά νέων καλλιτεχνών άδραξαν την ευκαιρία για να ικανοποιήσουν τις ανάγκες της προλεταριακής επανάστασης. Ανάμεσά τους ξεχώρισαν οι Αϊζενστάιν, Πουντόβκιν, Ντοβζένκο, Βερτόφ που καθιέρωσαν στα πρώτα βήματα του σοβιετικού βουβού κινηματογράφου μια πρωτοπόρα καλλιτεχνική φόρμα, το «μοντάζ των εντυπώσεων». Οι Αϊζενστάιν και Ντοβζένκο είχαν συμμετάσχει ενεργά στις γραμμές του κόκκινου στρατού ως μαχητές.

Για να συνειδητοποιήσουμε την προσφορά τους, πρέπει να καταλάβουμε τι είχε προηγηθεί. Την εποχή εκείνη ο βουβός κινηματογράφος απ’ την άλλη πλευρά του Ατλαντικού συνδύαζε περίτεχνα τα πλάνα (ζωγραφική και φωτογραφική), το μοντάζ (ρυθμός της διαδοχής των πλάνων στη μηχανή προβολής) και την μουσική υπόκρουση (αλλαγή έντασης και διαστημάτων).

Ο βασικός εκπρόσωπος του κινηματογράφου στις ΗΠΑ ήταν ο Nτέιβιντ Γκρίφιθ, ένας νοσταλγός της κουλτούρας των Νοτίων, που σε ένα από τα κορυφαία του έργα: «Η γέννηση ενός έθνους» (1915), καθαγίαζε την Κου-Κλουξ-Κλαν. Είχαν προηγηθεί ο γάλλος κινηματογραφιστής Ζορζ Μελιέ που άρχιζε να καθιερώνει τις σκηνές πάνω σε κάδρα μιας ιδεατής θεατρικής σκηνής, με κάθε σκηνή να παραχωρεί τη θέση της στην επόμενη, σαν να κλείνει και να ανοίγει η αυλαία, δίνοντας τη σκυτάλη στον αμερικανό Εντουϊν Πόρτερ (γνωστό για την ταινία του «Η μεγάλη ληστεία του τραίνου» το 1903), αρχικό μέντορα του Γκρίφιθ, που βαθμιαία προχώρησε την τεχνική του μοντάζ, συνδέοντας διαφορετικά πλάνα στην εξέλιξη μιας σκηνής, στη χρονολογική λογική εξέλιξη της ιστορίας.

Δυο καρέ από δυο διαδοχικά πλάνα από την ταινία του Πόρτερ («Η ζωή ενός αμερικανού πυροσβέστη», 1903). Στο πρώτο πλάνο είναι το δωμάτιο στο οποίο ο πυροσβέστης επιχειρεί διάσωση. Στο δεύτερο πλάνο είναι όψη του κτιρίου και το παράθυρο από το οποίο πραγματοποιείται η διάσωση.

Ως τότε, ο κινηματογράφος δεν είχε ξεφύγει ακόμη από την στενή αντίληψη ότι ένας θεατής βλέπει διαδοχικές σκηνές στο θέατρο και η κάμερα είναι το μάτι του θεατή.

Στις μεγάλες ταινίες του ο Γκρίφιθ αξιοποίησε γόνιμα όλα τα προηγούμενα επιτεύγματα που υπήρχαν ήδη στα κινηματογραφικά βήματα των προγενεστέρων του, προχωρώντας παραπέρα, καθιερώνοντας μια συγκεκριμένη καλλιτεχνική φόρμα στο σινεμά που μπορεί να συνοψιστεί ως εξής: βαθμιαία εναλλαγή από μακρινά σε κοντινά πλάνα για την ανάδειξη της συναισθηματικής φόρτισης του ηθοποιού και επίτευξη της δραματικής έξαρσης με ταχεία εναλλαγή ανάμεσα σε πολλαπλά διαφορετικά πλάνα που περιγράφουν τμήματα μιας ίδιας ενότητας ενός επεισοδίου της συνολικής ιστορίας.

Κοντινό πλάνο (close-up) στην ταινία του Γκρίφιθ «Η μητρική καρδιά» (1913).

Επίσης, η κάμερα έπαυε να διατηρεί την προγενέστερη στατικότητα του θεατή του θεάτρου, που κάθεται σε συγκεκριμένη θέση μπροστά από τη σκηνή. Η κάμερα μετακινούνταν σε ένα ημικύκλιο γύρω από το σημείο-τομή του κεντρικού κατακόρυφου και κεντρικού οριζόντιου άξονα του πλάνου. Αυτός είναι ο κανόνας των 180 μοιρών. Με αυτόν τον τρόπο ο θεατής συσχετίζει εύκολα τα διαφορετικά στοιχεία του πλάνου (ζώα, ανθρώπους, δέντρα, γενικά αντικείμενα) στον κινηματογραφικό-γεωγραφικό χώρο που σχηματίζεται στο μυαλό του. Για παράδειγμα, αν ένας άνθρωπος τρέχει από τα αριστερά προς τα δεξιά σε ένα πλάνο, ο κινηματογραφιστής θα συνεχίσει στο επόμενο πλάνο να τον δείχνει να κινείται στην ίδια κατεύθυνση. Αν δυο άνθρωποι βρίσκονται αριστερά και δεξιά, η κάμερα δείχνει πάντα αυτόν που μιλάει. Ολα αυτά τα στοιχεία συνιστούν μέχρι σήμερα τη βάση της χολιγουντιανής κινηματογραφικής παράδοσης. Την εποχή, όμως, που ο Γκρίφιθ τα αναδείκνυε ήταν στοιχεία πρωτοπόρα.

Κανόνας των 180 μοιρών και ο οριζόντιος άξονας της δράσης.

Αυτό που εμείς θεωρούμε ως «φυσιολογικό τρόπο» για τη δημιουργία του μοντάζ ήταν μια καλλιτεχνική σύμβαση που την εποχή που πρωτοδιατυπώθηκε δεν τη θεωρούσαν καθόλου φυσιολογική, γιατί ξέφευγε από τον πατροπαράδοτο τρόπο της θεατρικής θέασης.

Ο Πουντόβκιν έγραφε χαρακτηριστικά σε άρθρο του το 1927 [2]:

«Αρχικά ο κινηματογράφος χαρακτηριζόταν σαν εκμαγείο της τέχνης του θεάτρου. Οι καλύτεροι άνθρωποι του θεάτρου διαμαρτύρονταν κατά του κινηματογράφου, θεωρώντας τον παραμόρφωση των θεατρικών μορφών».

Τρια καρέ από τρία σύντομα πλάνα που συνθέτουν το ίδιο επεισόδιο στην ταινία του Γκρίφιθ «Η μοναχική βίλλα» (1909). Μια γυναίκα κάθεται στο σπίτι, ληστές ετοιμάζονται να μπουκάρουν στο σπίτι και ο σύζυγος τρέχει με την άμαξα να τους αντιμετωπίσει.

Ο Γκρίφιθ δέχτηκε αμέσως επίθεση από παραγωγούς και τεχνοκριτικούς για την εναλλαγή σε διαφορετικά πλάνα για τη συγκρότηση του ίδιου επεισοδίου μιας σκηνής. Τελικά επιβλήθηκε, επειδή κατάφερε να φέρει εισπράξεις και κοινό στις ταινίες του.

Δεν υπάρχει τίποτε παράδοξο σε αυτό. Στην αυτοβιογραφία του («Η τελευταία πνοή») ο Μπουνιουέλ περιγράφει ότι στην Ευρώπη τον πρώτο καιρό οι εταιρίες είχαν εκπροσώπους που εξηγούσαν στο κοινό τις τεχνικές αυτές, γιατί ήταν δυσνόητες. Ο γράφων θυμάται ακόμη την εντύπωση που του έκανε η εξιστόρηση του κινηματογραφιστή του ΔΣΕ σε φεστιβάλ της Τήνου, πως όταν οι μαχήτριες του ΔΣΕ αντίκρισαν τα παιδιά τους σε χώρες της ΕΣΣΔ στο πανί προβολής, έτρεξαν αμέσως πίσω από το πανί, νομίζοντας ότι εκεί κρύβονται τα παιδιά τους. Οι κοπέλες αυτές δεν είχαν δει ποτέ στη ζωή τους σινεμά στα χωριά της ελληνικής υπαίθρου.

Οι πρωτοπόροι σκηνοθέτες στην ΕΣΣΔ διαπίστωσαν πολύ γρήγορα ότι το μοντάζ μέχρι τον Γκρίφιθ δεν εξαντλούσε το δυναμισμό που μπορούσε να προσφέρει ο κινηματογράφος στο θεατή. Η υστέρηση στη φόρμα του Γκρίφιθ ήταν ότι αναδείκνυε ακόμη εντυπώσεις από στατικά πλάνα που αναπαριστούν τμήματα ενός ίδιου επεισοδίου αφηγηματικά. Ακόμη και η αυξομείωση του ρυθμού στην εναλλαγή διαφορετικών πλάνων που περιέγραφαν διαφορετικές όψεις του ίδιου επεισοδίου, ουσιαστικά εντασσόταν στην ίδια κατηγορία σχηματισμού εντυπώσεων και συναισθημάτων: σε μια αφηγηματική καταγραφή.

Αντιθέτως, μια νέα ποικιλία εντυπώσεων παρέμενε αναξιοποίητη. Αυτές θα μπορούσαν να σχηματίσουν πολύ μεγαλύτερης εμβέλειας πάθη, μια νέα ποιότητα δραματικής έξαρσης, αν προέκυπταν από την εντύπωση που αφήνει στο μυαλό μας η σύγκρουση ανάμεσα σε διαδοχικά πλάνα. Παραδείγματος χάριν:

α) Πλάνα με εικόνες που αναπαριστούν τη δράση. Στο «Ποτέμκιν», στη σκηνή στα σκαλιά της Οδησσού, εμφανίζονται δυο πλάνα της ίδιας γυναίκας. Στο πρώτο τα γυαλιά της είναι κανονικά, στο δεύτερο σπασμένα, δίνοντας την εντύπωση ότι έχει πυροβοληθεί από τους στρατιώτες που κατεβαίνουν τα σκαλιά. Η λήψη της ηθοποιού έχει γίνει σε δυο διαφορετικές της εκφράσεις, τίποτε άλλο.

β) Πλάνα που συνδυάζουν δράσεις και σύμβολα, π.χ. το αφυπνιζόμενο λιοντάρι όταν συνδέεται με τον κανονιοβολισμό του Ποτέμκιν.

γ) Πλάνα που ξεχωριστά αναπαριστούν διαφορετικά θέματα, π.χ. σφαγείο ζώων, αιματοκύλισμα των εργατών στην «Απεργία» (1925), αλλά το «σφαγείο» είναι ο κοινός τους παρονομαστής και μπορούν να προκαλέσουν μεγάλη συναισθηματική ένταση.

δ) Πλάνα με διαφορετικές γωνίες λήψης, διαφορετικές αποστάσεις και γωνίες της κάμερας από το καταγραφόμενο αντικείμενο, με κατακερματισμό του κινηματογραφικού-γεωγραφικού χώρου, του κλασικού οριζόντιου άξονα δράσης (π.χ. τελική σκηνή της «Μάνας» του Πουντόβκιν, στην οποία θα αναφερθούμε παρακάτω).

‘Η αν προκύπτουν από την εντύπωση που αφήνει στο μυαλό μας η σύγκρουση ανάμεσα σε εικαστικά στοιχεία του ίδιου πλάνου. Στην τελευταία περίπτωση οι ζωγράφοι είχαν δώσει τα καλύτερα υποδείγματα και οι σοβιετικοί σκηνοθέτες τα αξιοποίησαν περίτεχνα.

Ο Πουντόβκιν έγραφε συγκεκριμένα στον πρόλογο της γερμανικής έκδοσης του βιβλίου του (1928) [3]:

«Βάση της κινηματογραφικής τέχνης είναι το μοντάζ. Εξοπλισμένη με αυτό το σύνθημα, η νεαρή κινηματογραφική τέχνη της Σοβιετικής Ρωσίας άρχισε την πετυχημένη πορεία της […]

Πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι η ουσία της λέξης “μοντάζ” δεν ερμηνεύεται και δεν κατανοείται πάντα σωστά. Μερικοί πιστεύουν απλοϊκά ότι ο όρος αυτός σημαίνει το απλό κόλλημα κομματιών του φιλμ στην κατάλληλη χρονική διαδοχή. Αλλοι πάλι γνωρίζουν μόνο δυο είδη μοντάζ: το γρήγορο και το αργό. […]

Για τον κινηματογραφικό σκηνοθέτη το κάθε κάδρο της αποτελειωμένης ταινίας εξυπηρετεί τον ίδιο σκοπό που εξυπηρετεί και η λέξη για τον ποιητή. Ο σκηνοθέτης βρίσκεται μπροστά στα ξεχωριστά πλάνα με τις αμφιβολίες του, επιλέγοντας, πετώντας και ξαναμαζεύοντας κομμάτια από το φιλμ. Μόνο με τη συνειδητοποίηση της καλλιτεχνικής κατασκευής, σ’ αυτό το στάδιο, διαμορφώνονται βαθμιαία οι φράσεις, οι σκηνές και τα επεισόδια του μοντάζ, από όπου βήμα προς βήμα γεννιέται το ολοκληρωμένο έργο – η ταινία. […]

Εγώ υποστηρίζω ότι κάθε αντικείμενο, που το γυρίζουμε από μια ορισμένη γωνία και το δείχνουμε στην οθόνη, είναι νεκρό αντικείμενο, ακόμα κι αν κινούνταν μπροστά στην κάμερα. Η κίνηση του ίδιου του αντικειμένου μπροστά στην κάμερα δεν φτάνει ακόμα για να δώσει κάποια δυναμική στην οθόνη. Δεν είναι τίποτα περισσότερο από υλικό για τη μονταζική κατασκευή της μελλοντικής κίνησης, που εκφράζεται με τον συνδυασμό διαφορετικών κομματιών από φιλμ. Μόνο όταν το αντικείμενο τοποθετείται ανάμεσα σε πολλά άλλα, όταν αποτελεί μέρος της σύνθεσης διάφορων οπτικών μορφών, αποκτά ζωή στην οθόνη. […]

Κάθε αντικείμενο πρέπει, με τη βοήθεια του μοντάζ, να το δείχνουμε στην οθόνη έτσι που να έχει όχι φωτογραφική, αλλά απαραίτητα κινηματογραφική ουσία.

Ετσι είναι ολοφάνερο ότι η σημασία του μοντάζ και των προβλημάτων που σε σχέση με αυτό προκύπτουν για το σκηνοθέτη δεν περιορίζεται σε καμία περίπτωση στη λογική χρονική διαδοχή των πλάνων ή στον καθορισμό του ρυθμού».

Σε ένα από τα σημαντικότερα κείμενά του («Η διαλεκτική προσέγγιση στη φόρμα του φιλμ», 1929), ο Αϊζενστάιν πραγματοποιεί τον παραλληλισμό των καινοτομιών του μοντάζ των εντυπώσεων με τη φρεσκάδα και τον δυναμισμό που απέπνεαν οι εικαστικές «παρεκβάσεις», «ανωμαλίες», δηλαδή οι καινοτόμες τεχνικές που ξέφευγαν από τις καθιερωμένες φόρμες του καιρού τους και που όλοι οι μεγάλοι ζωγράφοι παρουσίασαν στα έργα τους τη στιγμή της κορυφαίας έμπνευσής τους.

Ο Αϊζενστάιν προβαίνει στον παραλληλισμό με μερικά σημαντικά επεισόδια στην εξέλιξη της ίδιας της τέχνης, που δεν είναι τίποτε άλλο από μια συνεχή εξέλιξη καλλιτεχνικών μορφών ανά τους αιώνες, με μεταπήδηση από τη μια καλλιτεχνική σύμβαση στην άλλη. Οι κορυφαίοι ζωγράφοι του παρελθόντος ήταν κορυφαίοι γιατί πρωτοτύπησαν στην εποχή τους, προτείνοντας μια νέα «ανωμαλία» σε σχέση με αυτή που θεωρείτο «φυσιολογική», δηλαδή την παραδεδεγμένη σύμβαση, ακόμη και αν περιόρισαν τα όρια της δημιουργίας τους σε βασικούς κανόνες της εποχής τους. Από την άλλη, κάθε πρωτοπόρο καλλιτεχνικό ρεύμα παρουσίαζε μια νέα, καινοτόμα φόρμα, δανειζόμενο στοιχεία από το παρελθόν, προσφέροντας μια νέα ποιότητα εντυπώσεων, αισθημάτων, που δεν υπήρχε πριν, υπερβαίνοντας τα όρια των προγενέστερων κανόνων.

Οι ιμπρεσιονιστές π.χ. εγκατέλειψαν τη στενή περιχαράκωση του περιγράμματος, της προοπτικής και του φωτισμού και της σκίασης της κλασσικής αναπαράστασης, αναδεικνύοντας τους χρωματικούς τόνους. Με αυτόν τον τρόπο μπορούσαν να αποδώσουν με ξεχωριστά ρεαλιστικό τρόπο την κίνηση καθώς και την εντύπωση από ένα μεσημέρι στην ύπαιθρο που ο φωτισμός στην «φωτογραφική»-νατουραλιστική αποτύπωση ενός κάδρου δεν ήταν δυνατό να αποδοθεί ρεαλιστικά.

Διαβάζουμε από το «Χρονικό της Τέχνης» του Γκόμπριτς (οι επισημάνσεις του γράφοντα) [4]:

«Οι ιμπρεσιονιστές ανακάλυψαν πως οι σκοτεινές σκιές που χρησιμοποιούσε ο Λεονάρντο για να πλάσει τις μορφές του (σ.σ.: δες Τζοκόντα και τεχνική σφουμάτο) δεν υπάρχουν στον ήλιο και στην ύπαιθρο, αποκλείοντας έτσι αυτή την παραδοσιακή διέξοδο. Επρεπε λοιπόν να προχωρήσουν περισσότερο στο σκόπιμο θόλωμα των περιγραμμάτων απ’ όσο όλες οι προηγούμενες γενιές. Ηξεραν πως το ανθρώπινο μάτι είναι ένα υπέροχο όργανο. Αν του δώσεις το σωστό ερέθισμα, συμπληρώνει ολόκληρη τη μορφή που γνωρίζει πως υπάρχει. Πρέπει όμως να ξέρουμε πώς να κοιτάξουμε αυτά τα έργα. Οι πρώτοι επισκέπτες των εκθέσεων των ιμπρεσιονιστών κολλούσαν προφανώς τη μύτη τους πάνω στο μουσαμά και δεν έβλεπαν τίποτε, παρά μόνο ένα χάος από τυχαίες πινελιές. Γι’ αυτό πίστεψαν πως αυτοί οι ζωγράφοι ήταν τρελοί».

Οι ιμπρεσιονιστές είχαν επηρεαστεί από τα ιαπωνικά χαρακτικά του 19ου και 18ου αιώνα. Ο «δυσνόητος» για αρκετούς Πικάσο, στις κορυφαίες του γεωμετρικές «περιπέτειες», είχε επηρεαστεί από αφρικανικές μάσκες. Ο γάλλος ζωγράφος Ματίς επηρεάστηκε στον τρόπο της χρωματικής του απόδοσης από τις αναπαραστάσεις σε περσικά χαλιά.

Ιπποδρομίες στο Λονσάν, λιθογραφία του Εδουάρδου Μανέ. Ο ζωγράφος πετυχαίνει την εντύπωση της σύγχυσης και του χάους από έναν αγώνα σε ιπποδρομία, όπου επικρατεί φασαρία, κίνηση και νευρικότητα στο πλήθος που παρακολουθεί. Κι αυτό το πετυχαίνει αφήνοντας μια υπόνοια των μορφών. Το μάτι ενός ανθρώπου που βρίσκεται στην ιπποδρομία δεν θα μπορούσε ποτέ σε αυτή τη σύγχυση να αποτυπώσει όλες τις μορφές. Θα κρατούσε μόνο μια αίσθηση, αυτή που αποδίδεται ρεαλιστικά από τον Μανέ.

Ας δούμε τώρα πως ο Αϊζενστάιν εξηγεί το μοντάζ των εντυπώσεων. Γράφει χαρακτηριστικά:

«Τοποθετημένες η μια δίπλα στην άλλη, δυο ακίνητες εικόνες έχουν ως αποτέλεσμα την κίνηση. Είναι αυτό ακριβές; Εικονογραφικά και φρασεολογικά ναι. Αλλά μηχανικά δεν είναι. Γιατί, στην πραγματικότητα, κάθε διαδοχικό στοιχείο γίνεται αντιληπτό όχι δίπλα στο άλλο, αλλά πάνω από το άλλο. Γιατί η ιδέα (ή η αίσθηση της κίνησης) προκύπτει από τη διαδικασία της υπέρθεσης στη διατηρούμενη εντύπωση της πρώτης θέσης του αντικειμένου, της νέας ορατής θέσης του αντικειμένου».

Αν εστιάσουμε για λίγο πάνω σε ένα τυχαίο δικό μας κάδρο (τι φαίνεται έξω από το παράθυρο) και κλείσουμε αμέσως το μάτι, θα δούμε ότι η εντύπωση του περιγράμματος των μορφών που αντικρίσαμε παραμένει για μερικά δευτερόλεπτα στο μυαλό μας. Το μοντάζ λοιπόν αξιοποιεί χωρικές μεταβολές αντικειμένων σε διαφορετικά πλάνα για να προκαλέσει στη δική μας συνείδηση την έννοια της κίνησης.

Ο Αϊζενστάιν συνεχίζει:

«Η ασυμφωνία στο περίγραμμα της πρώτης εικόνας -που εντυπώνεται ήδη στο μυαλό- με τη μετέπειτα αντιληπτή δεύτερη εικόνα γεννά, σε σύγκρουση, την αίσθηση της κίνησης. Ο βαθμός ασυμφωνίας καθορίζει την ένταση της εντύπωσης και καθορίζει εκείνη την ένταση που γίνεται το πραγματικό στοιχείο του αυθεντικού ρυθμού».

Εδώ ταιριάζει -εμβόλιμα- η μεταγενέστερη αναφορά του ίδιου του Αϊζενστάιν στη σύντομη σκηνή με τα λιοντάρια στο «Θωρηκτό Ποτέμκιν»:

«Στη βροντή των όπλων του Ποτέμκιν, ένα μαρμάρινο λιοντάρι αναπηδά, σε ένδειξη διαμαρτυρίας για το αίμα που χύθηκε στα σκαλιά της Οδησσού. Αποτελείται από τρεις λήψεις τριών ακίνητων μαρμάρινων λιονταριών στο Παλάτι Αλούπκα στην Κριμαία: ένα λιοντάρι που κοιμάται, ένα λιοντάρι που ξυπνά, ένα λιοντάρι που ανορθώνεται. Το αποτέλεσμα επιτυγχάνεται με σωστό υπολογισμό του μήκους του δεύτερου πλάνου. Η υπέρθεσή του στο πρώτο πλάνο παράγει την πρώτη δράση. Αυτή δίνει τον απαραίτητο χρόνο να παραμείνει η εντύπωση του δεύτερου πλάνου στο μυαλό. Η υπέρθεση της τρίτης θέσης στη δεύτερη παράγει τη δεύτερη δράση: το λιοντάρι επιτέλους σηκώνεται».

Φωτογραφίες δυο λιονταριών στο παλάτι της Κριμαίας για να καταλάβουμε πόσο σημαντικά είναι ακόμη και τα ίδια τα κάδρα ενός σκηνοθέτη. Οι λήψεις του Αϊζενστάιν αποτυπώνουν με εξαιρετικό τρόπο τα πιο ρεαλιστικά χαρακτηριστικά του λιονταριού που απέδωσε ο γλύπτης.

Ο Αϊζενστάιν συνεχίζει στον ορισμό του μοντάζ:

«Εδώ έχουμε, χρονικά, αυτό που βλέπουμε να προκύπτει χωρικά σε ένα επίπεδο ζωγραφικής. Τι περιλαμβάνει το δυναμικό αποτέλεσμα ενός πίνακα; Το μάτι ακολουθεί την κατεύθυνση ενός στοιχείου στον πίνακα. Διατηρεί μια οπτική εντύπωση, η οποία στη συνέχεια συγκρούεται με την εντύπωση που προέρχεται από την παρακολούθηση της κατεύθυνσης ενός δεύτερου στοιχείου. H σύγκρουση αυτών των κατευθύνσεων σχηματίζει το δυναμικό αποτέλεσμα στην κατανόηση του συνόλου».

Ο Αϊζενστάιν παραθέτει διάφορα παραδείγματα ζωγράφων. Ενας από αυτούς είναι ο Λοτρέκ και η λιθογραφία του «Μiss CissyLoftus». To ένα πόδι ήδη έχει ανασηκωθεί ενώ το υπόλοιπο παράστημα ταιριάζει σε μια θέση που θα έπρεπε να ταιριάζει σε προγενέστερη χρονικά κατάσταση. Με αυτόν τον τρόπο, τη σύγκρουση ανάμεσα σε αυτά τα δυο στοιχεία, παρουσιάζεται άμεσα η εντύπωση της κίνησης.

Αριστερά η λιθογραφία του Λοτρέκ, δεξιά η σκωτσέζα ηθοποιός Σίσυ Λόφτους που συνδύαζε διάφορες δεξιότητες ως περφόρμερ σε μιούζικ χολ: μίμηση, τραγούδι, κίνηση. Εχει ενδιαφέρον πώς ο Λοτρέκ αποτυπώνει τις εκφράσεις του προσώπου της με απλές γραμμές.
Σε ένα πλάνο της τελικής σκηνής της «Μάνας» (1926) του Πουντόβκιν (κινηματογραφική διασκευή της «Μάνας» του Γκόρκι), τη στιγμή των πυροβολισμών των στρατιωτών, ένας απεργός εμφανίζεται στατικά να τεντώνεται προς τα πίσω σηκώνοντας το χέρι του σφιγμένο σε γροθιά ψηλά. Σε επόμενο πλάνο εμφανίζεται στο έδαφος μπρούμυτα. Η εντύπωση της κίνησης δίνεται αμέσως από τη γωνία της γροθιάς και του προσώπου σε σχέση με τον οριζόντιο άξονα δράσης.

Eνα άλλο σημαντικό παράδειγμα είναι οι εκφράσεις των προσώπων από τον Ιάπωνα Σαράκου (18ος αιώνας) που αναπαριστούσε ηθοποιούς από το γιαπωνέζικο παραδοσιακό θέατρο Kαμπούκι. Οπως τονίζει χαρακτηριστικά ο Αϊζενστάiν, ο δυναμισμός στην εκφραστικότητα των φιγούρων του προκύπτει από την ανατομική και χωρική δυσαναλογία των κομματιών που συνθέτουν το πρόσωπο.

Αριστερά έργο του Σαράκου, δεξιά ηθοποιός του Καμπούκι. Η παραμόρφωση στο πρόσωπο πραγματοποιείται με συνθετικά μέρη που κολλιούνται στο πρόσωπο. Παλιότερα χρησιμοποιούσαν μάσκες.
Τρια πλάνα από την τελική σκηνή της «Μάνας», όπου τα εικονιζόμενα πρόσωπα παρουσιάζουν δυσαναλογίες ανατομικές. Η εκφραστικότητά τους είναι μοναδική.

Στο κλείσιμο αυτού του σημειώματος ας δούμε πως συνδυάζονται όλες οι προαναφερόμενες τεχνικές του «μοντάζ των εντυπώσεων» στην τελική σκηνή της «Μάνας» του Πουντόβκιν, μια από τις κορυφαίες σκηνές του παγκόσμιου κινηματογράφου.

Ο γιος καταφέρνει και ξεφεύγει από τη φυλακή διασχίζοντας το παγωμένο ποτάμι υπό τα πυκνά πυρά των διωκτών του.

Βλέπει από μακριά τους απεργούς της Πρωτομαγιάς. Το πλάνο τον δείχνει να κινείται προς το μέρος του θεατή. Το επόμενο πλάνο τον δείχνει να κινείται λοξά πάνω δεξιά και να συναντά τους συντρόφους του, αλλά η λήψη της κάμερας γίνεται από ψηλά. Ξαφνικά μπαίνει στο κέντρο του πλάνου και όλοι πυκνώνουν γύρω του δημιουργώντας μια συμπυκνωμένη μάζα.Ακολουθούν κοντινά πλάνα με εκφραστικά χαρούμενα πρόσωπα που τον χαιρετίζουν και ξαφνικά προβάλλει η μάνα και τον αγκαλιάζει.

Ο αξιωματικός του στρατού σηκώνει το χέρι δίνοντας το έναυσμα για την επίθεση στους απεργούς. Φαίνεται μόνο το χέρι. Η κάμερα δείχνει τα πόδια των αλόγων που τρέχουν και αργότερα τους έφιππους που κατεβαίνουν για να πυροβολήσουν. Πλάνα με πανικόβλητα εκφραστικά πρόσωπα αυτή τη φορά εναλλάσσονται με τους στρατιώτες που παίρνουν θέση σε παράταξη. Η κίνησή τους, όμως, γίνεται σε διαφορετικές κατευθύνσεις στα αλλεπάλληλα πλάνα που εναλλάσσονται ταχύτατα, προκαλώντας ένταση, σύγχυση σαν αυτή στον πίνακα του ιμπρεσιονιστή Μανέ, μόνο που σε αυτή την περίπτωση η θεματολογία είναι διαφορετική. Το χέρι του αξιωματικού εμφανίζεται πάλι, ακολουθούν τα προτεταμένα όπλα, οι πυροβολισμοί, πέφτουν οι πρώτοι νεκροί, πέφτει η κόκκινη σημαία. Ο γιός είναι νεκρός. Η μάνα χαϊδεύει τον νεκρό γιό της. Οι απεργοί τρέχουν να απομακρυνθούν.

Ο αξιωματικός δίνει το έναυσμα για την έφιππη επίθεση. Η μάνα σηκώνει την κόκκινη σημαία και μένει στη θέση της.Ακούγεται η Μασσαλιώτιδα. Το πρόσωπο της μάνας αποτυπώνεται με λήψεις από διαφορετικές γωνίες. Ο κανόνας των 180 μοιρών έχει σαρωθεί εξαρχής και έχει πεταχτεί στα σκουπίδια. Ολοι οι κανόνες του Χόλιγουντ καταστρατηγούνται.

Αρχίζουν τα πλάνα ανάμεσα στους έφιππους που πλησιάζουν και στη μάνα που κρατάει ακλόνητη τη σημαία. Ισως το καλύτερο σημείο της σκηνής. Η μάνα προχωράει προς το μέρος των έφιππων. Οι τελευταίοι την πλησιάζουν. Οι απεργοί συνεχίζουν να τρέχουν στην πόλη. Το πλάνο την εμφανίζει αργότερα νεκρή στο έδαφος.

Ισως να μην υπάρχει πιο δραματική σκηνή στο σινεμά, κι όμως αυτή επιτεύχθηκε χωρίς ούτε μια στιγμή να υπάρχει το «νευρασθενικό παίξιμο» του ηθοποιού του ψυχολογικού θεάτρου.

Οι πάγοι στο ποτάμι λιώνουν….

Η κάμερα δείχνει σιδερένιες γέφυρες και φουγάρα από εργοστάσια και σιγά-σιγά τα κομμάτια από ένα κάστρο που υψώνεται, πολεμίστρες και πύργους. Στο τέλος η μορφή ξεκαθαρίζει. Είναι το ίδιο το Κρεμλίνο. Και στη κορφή του κυματίζει η κόκκινη σημαία του προλεταριάτου.

Γκουίντο ντι Πρόζα

ΥΓ: το δεύτερο μέρος θα αργήσει 😉

 [1] Χέγκελ, Αισθητική, Επιλογή Κειμένων, Εκδόσεις Αναγνωστίδη, σελ. 27, 28

[2] Σοσιαλισμός και Κουλτούρα, Τόμος Β, σελίδα 234

[3] Σοσιαλισμός και Κουλτούρα, Τόμος Β, σελίδα 237

[4] Χρονικό της Τέχνης, Γκόμπριτς, σελ. 522. Το βιβλίο του Γκόμπριτς είναι ένα από τα σημαντικότερα εισαγωγικά βιβλία στην ιστορία της τέχνης. Ο συγγραφέας ακολουθεί με συνέπεια τη διαλεκτική στο βιβλίο του και ενστερνίζεται την αισθητική του Χέγκελ.

Εκτύπωση 🖨
ΣΙΝΕΜΑ
Κοινοποίηση: Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp
Προηγούμενο ΆρθροΕκρηκτική παραμένει η εξέλιξη της πανδημίας στα Βαλκάνια

Μέρος Α

Επόμενο άρθρο ΕΟΔΥ: Πιάστηκαν με τη γίδα στην πλάτη και ψελλίζουν γελοίες δικαιολογίες

Μέρος Α

Σχετικά Αρθρα

Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας: Απέξω αλληλεγγύη, μέσα υποκρισία και ποντιοπιλατισμός

Πολιτισμός 1 Σεπ 2025, 12:38

Ρεφάτ Αλαρίρ: Η Γάζα απαντά

Πολιτισμός 31 Αυγ 2025, 10:45

Οι Kneecap «κατέλαβαν» το Παρίσι

Πολιτισμός 26 Αυγ 2025, 08:25

Χαβιέρ Μπαρδέμ: Οι IDF είναι ναζί!

Σάλι Ρούνι και Kneecap

Πολιτισμός 21 Αυγ 2025, 21:53

Γασσάν Καναφάνι: Διηγήματα – Από τη γη των πικραμένων πορτοκαλιών

Μετάφραση - Πρόλογος - Σημειώσεις Νασίμ Αλάτρας

Πολιτισμός 17 Αυγ 2025, 10:09

Τα Ξυλουράκια, ο Ψαρογιώργης, η Παλαιστίνη και η Μοσάντ στην Κρήτη

Πολιτισμός 14 Αυγ 2025, 11:06
Ροή Ειδήσεων
Πολιτική

Ούτε στο Ζαγόρι ούτε πουθενά…

13 Σεπ 2025, 13:08
Διεθνή

Η σιωνιστική οντότητα προσπαθεί να ξεπλύνει τα εγκλήματά της με επιχορηγούμενες συνεργασίες με ΑΕΙ της Κύπρου

Πρόθυμος συνένοχος η κυβέρνηση Χριστοδουλίδη

13 Σεπ 2025, 13:06
Παιδεία

Φοιτητές Παιδαγωγικού Ιωαννίνων: Από τύχη ζούμε!

Κατέρρευσε μέρος της ψευδοροφής στο Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστήμιου 

13 Σεπ 2025, 07:59
Αντικυνωνικά

ΑΝΤΙΚΥΝΩΝΙΚΑ

13 Σεπ 2025, 00:02
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 13 Σεπτέμβρη

13 Σεπ 2025, 00:01
Εργατικά

ΟΙΕΛΕ: Σωρεία εκδικητικών απολύσεων και βάναυσες εργασιακές συνθήκες στο ξένο ιδιωτικό σχολείο Campion School

12 Σεπ 2025, 20:10
Πολιτική

Νέα πρόκληση: Δεύτερη αποφυλάκιση για τον φιρερίσκο της νεοναζιστικής εγκληματικής οργάνωσης

Μυρίζουν… μαϊμουδίλα οι «λόγοι υγείας» του Μιχαλολιάκου

12 Σεπ 2025, 20:04
Κόντρες

Είναι φασίστας και το ξέρει

12 Σεπ 2025, 14:14
Πολιτική

Και λογοκλόπος ο «πολύς» περιφερειάρχης Κουρέτας!

12 Σεπ 2025, 12:51
Αγροτικά

Με την ίδια ένταση εξακολουθεί να «χτυπάει» η ευλογιά των αιγοπροβάτων

12 Σεπ 2025, 11:19
Αθλητισμός

Αναξιοπρεπείς διεθνείς, στάθηκαν σούζα στο σιωναζισμό

12 Σεπ 2025, 10:11
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 12 Σεπτέμβρη

12 Σεπ 2025, 00:01
Διεθνή

ΣΙΩΝΙΣΤΙΚ

Πιο απομονωμένο στη Μέση Ανατολή το σιωνιστικό μόρφωμα

11 Σεπ 2025, 21:24
Παιδεία

Νομική Σχολή Δημοκρίτειου και ΔΣΑ: Κατηγορηματική αντίθεση στη Νομική του… «Χάρβαρντ της Ιπποκράτους»

11 Σεπ 2025, 19:43
Διεθνή

Ποιος Αντετοκούνμπο; Ασύλληπτο κάρφωμα παλαιστίνιου μαχητή στο «καλάθι» ισραηλινού τανκ

Η «Ράβδος του Μωυσή» τσακίζει τα «Αρματα του Γεδεών ΙΙ»

11 Σεπ 2025, 19:37
Εργατικά

Η μαχόμενη εκπαίδευση θα ακυρώσει και την τρομοκρατία της απειλής απόλυσης όσων αρνηθούν την αξιολόγηση

Με αποφασιστικότητα στην απεργία-αποχή

11 Σεπ 2025, 18:59
Διεθνή

Νεπάλ: Η εξέγερση πυρπολεί τις φρούδες ελπίδες που δημιούργησε η ανατροπή της μοναρχίας το 2007-8.

11 Σεπ 2025, 18:27
Αθλητισμός

Μπράβο Ντoριά!

11 Σεπ 2025, 14:21
Καταστολή

Καταρρέει, με τη «βούλα» της Πυροσβεστικής, η κατασκευή «εμπρηστών» στην Πάτρα – Παραμένουν στη φυλακή οι δύο νέοι

Και δεύτερη πραγματογνωμοσύνη της Πυροσβεστικής επιμένει ότι πρόκειται για κηλίδωση και όχι για εμπρησμό

11 Σεπ 2025, 13:16
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 11 Σεπτέμβρη

11 Σεπ 2025, 00:01
Εκδηλώσεις στην Κόντρα
Η Yπόθεση Ζορζ Ιμπραήμ Αμπνταλλά
Εφετείο ΧΑ
Ουκρανία
Επιλεγμένα θέματα
10 Μάι 2022, 22:55

Ο ρωσικός ιμπεριαλισμός από θέση ισχύος

«Ο πλούτος των κοινωνιών όπου κυριαρχεί ο κεφαλαιοκρατικός τρόπος παραγωγής εμφανίζεται σαν ένας “τεράστιος σωρός…

21 Απρ 2022, 13:42

Καρλ Μαρξ: Μισθός, τιμή και κέρδος

21 Νοέ 2021, 07:31

Κινέζικος Ιμπεριαλισμός: Tα περιθώρια της παλιάς υψηλής κερδοφορίας στενεύουν

Παρά τη συνεχιζόμενη υπερεκμετάλλευση του προλεταριάτου

Περισσότερα…

Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 13 Σεπτέμβρη

Ημέρα κατά της σήψης.

Ροδεσία: Ημέρα εξερευνητών (1923).

1923: Στρατιωτικό πραξικόπημα στην Ισπανία, ο Μιγκέλ Πρίμο ντε Ριβέρα εγκαθιδρύει δικτατορία.

1944: Δύο νεκροί αξιωματικοί και ένας οπλίτης της αστυνομίας πόλεων σε συμπλοκή με αντάρτες στο Παγκράτι.

1949: Ο Πάπας αφορίζει τους καθολικούς κομμουνιστές.

1953: Ανακήρυξη Λαϊκής Δημοκρατίας της Πολωνίας.

1953: Ο Νικήτα Χρουστσόφ εκλέγεται γενικός γραμματέας του ΚΚΣΕ.

1967: Αποχώρηση της Αλβανίας από το Σύμφωνο της Βαρσοβίας.

1969: Βόμβα (ΚΕΑ) στα γραφεία της χουντικής εφημερίδας “Νέα πολιτεία”.

1975: Δεκαέξι καταδίκες βασανιστών της ΕΣΑ.

2012: Ρατσιστική επίθεση σε σπίτι μεταναστών από το Μπαγκλαντές από ομάδα τριάντα ατόμων στην Καλαμάτα.

Εκτύπωση 🖨
Η Παπάρα…

Οι αμερικανοί φίλοι μου είναι ζευγάρι δικηγόρων από τη Νέα Υόρκη, με ευρεία μόρφωση, ενημερωμένοι και ψηφίζουν πάντα Δημοκρατικούς. Εβραίοι που δεν θρησκεύονται. Απεχθάνονται τον Νετανιάχου και φρίττουν με τα εγκλήματα στη Γάζα. Βρίσκονται, για τέταρτη φορά, στην Αθήνα. Και μένουν προς Λαγονήσι. Οταν τους είπα ότι η επιλογή διαμονής είναι ασύμφορη, λόγω απόστασης από το κέντρο, μου έδειξαν, στην οθόνη του κινητού, ένα αμερικανικό δημοσίευμα που σημείωνε ότι η Αθήνα είναι πλέον επικίνδυνη για τους Εβραίους. Το σχετικό ρεπορτάζ συνόδευε φωτογραφία από την «περιπολία» των αγοριών του Ρουβίκωνα στο κέντρο της πρωτεύουσας. Και αφού έδωσα τις απαραίτητες, καθησυχαστικές διευκρινίσεις, με ρώτησαν αν, πράγματι, όπως διάβασαν, η ελληνική κυβέρνηση αντιγράφει τις πρακτικές του Τραμπ στο Μεταναστευτικό. Εκεί βρέθηκα σε αμηχανία…

Kώστας Γιαννακίδης (Τα Νέα)

(Φέρουν οι εβραίοι – ειδικά οι μη θρησκευόμενοι – κάποιο σημάδι στο κούτελο που να υποδηλώνει εβραϊκή καταγωγή; Οχι. Γιατί να ανησυχούν, τότε, οι υποτιθέμενοι φίλοι του Γιαννακίδη, που ούτε κιπά στο κεφάλι θα φορούν, ούτε διακριτικά με το άστρο του Δαβίδ, ούτε εβραϊκά θα μιλούν, καθόσον Αμερικανοί; Δικηγόροι είναι, άνθρωποι έξυπνοι και της πιάτσας, δεν μπορεί να μην καταλαβαίνουν ότι κανένας στο κέντρο της Αθήνας δε θα αναγνώριζε το θρήσκευμα των προγόνων τους και δεν υπήρχε περίπτωση να τους στοχοποιήσει. Είναι και το άλλο: «απεχθάνονται τον Νετανιάχου και φρίττουν με τα εγκλήματα στη Γάζα», οπότε αν συναντούσαν φιλο-παλαιστίνιους διαδηλωτές θα αρκούσε να σηκώσουν το χέρι στο σήμα της νίκης, να τους χειροκροτήσουν ή έστω απλά να τους χαμογελάσουν. Θα μπορούσαν και να πορευτούν μαζί τους, όπως κάνουν εκατοντάδες χιλιάδες αντισιωνιστές εβραίοι στις ΗΠΑ και σε άλλες χώρες. Δυο έξυπνοι αμερικανοί δικηγόροι δεν μπορεί να μην το ξέρουν αυτό. Οπότε για ποιο λόγο να φοβούνται και να τρέχουν να μείνουν στο Λαγονήσι – αλλά να έρχονται στην Αθήνα, που σημαίνει να αντιμετωπίζουν τον ίδιο υποτιθέμενο κίνδυνο; ‘Η οι προοδευτικοί, μη θρησκευόμενοι εβραίοι του σχολιογράφου των «Νέων» είναι σιωνισταράδες του κερατά ή είναι ανύπαρκτα πρόσωπα που τα κατασκεύασε ο Γιαννακίδης για να κάνει μια ακόμα προβοκάτσια ενάντια στο κίνημα αλληλεγγύης στους Παλαιστίνιους, χρίζοντάς το «αντισημιτικό». Αν ήταν να τζογάρουμε, θα στοιχηματίζαμε στο δεύτερο. Φτηνιάρικο; Ασφαλώς. Δεν έχει απομείνει, όμως, κάτι πέραν των εντελώς φτηνιάρικων για να βγάζουν το «μεροκάματο» οι ραφινάτοι -όπως νομίζουν- υποστηρικτές της σιωνιστικής πολιτικής)

Εκτύπωση 🖨
Αφίσες









Αρχείο Εφημερίδας
Εκδόσεις
25 Σεπ 2022, 13:12

Η ανατροπή του καπιταλισμού προϋπόθεση για τη λύση του ζητήματος της κατοικίας

27 Μαρ 2022, 17:35

Σοσιαλιστική οικοδόμηση και καπιταλιστική παλινόρθωση στην ΕΣΣΔ

Κατεβάστε ελεύθερα τη μελέτη

11 Οκτ 2020, 11:30

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (κατεβάστε ελεύθερα τη μπροσούρα)

29 Αυγ 2020, 10:01

Η αλήθεια για τους Σλαβομακεδόνες

Ο ΠΟΛΥΧΡΟΝΟΣ ΑΝΕΛΕΗΤΟΣ ΔΙΩΓΜΟΣ ΕΝΟΣ ΛΑΟΥ

Αφιερώματα
17 Σεπ 2020, 19:22

Εγκληματικό, εθνικοσοσιαλιστικό μόρφωμα ήταν και παραμένει η Χρυσή Αυγή και οι παραφυάδες μετά τη διάσπασή της

4 Νοέ 2017, 00:00

100 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ

Ο μεγάλος Οκτώβρης του 1917 εξακολουθεί να διδάσκει το προλεταριάτο

30 Νοέ 2013, 00:00

KPD: Η συνεπής αντιφασιστική και επαναστατική οργάνωση της γερμανικής εργατικής τάξης

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (7)

23 Νοέ 2013, 00:00

KPD: Η συνεπής αντιφασιστική και επαναστατική οργάνωση της γερμανικής εργατικής τάξης

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (6)

Δείτε όλες τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ

Δείτε όλα τα ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Πολιτικές Δίκες
  • 17Ν

    Μέρος Α

    • Εφετείο 17Ν

      Μέρος Α

  • ΕΛΑ

    Μέρος Α

    • Δεύτερη Δίκη ΕΛΑ

      Μέρος Α

    • Εφετείο ΕΛΑ

      Μέρος Α

    • Πρώτη Δίκη ΕΛΑ

      Μέρος Α

  • Επαναστατικός Αγώνας

    Μέρος Α

    • Πρώτη Δίκη Επαναστατικού Αγώνα

      Μέρος Α

    • Εφετείο Επαναστατικού Αγώνα

      Μέρος Α

    • Δεύτερη Δίκη Επαναστατικού Αγώνα

      Μέρος Α

  • Συνωμοσία Πυρήνων της Φωτιάς

    Μέρος Α

    • 3η Δίκη Σ.Π.Φ.

      Μέρος Α

    • 4η Δίκη Σ.Π.Φ.

      Μέρος Α

    • Δίκη Σ.Π.Φ.

      Μέρος Α

Παλαιστίνη
  • Σπάζοντας την πολιορκία

    Μέρος Α

    • Το ημερολόγιο της αποστολής

      Μέρος Α

      Μέρος Α

    • Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (4)

      Μέρος Α

      Μέρος Α

    • Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (3)

      Μέρος Α

      Μέρος Α

    • Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (2)

      Μέρος Α

      Μέρος Α

    • Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (1)

      Μέρος Α

Σύνδεσμοι
  • Ποιοι είμαστε

    Μέρος Α

    Μέρος Α

  • Επικοινωνία

    Μέρος Α

    Μέρος Α

  • Όροι χρήσης

    Μέρος Α

    Μέρος Α

  • Ποιοι είμαστε

    Μέρος Α

    Μέρος Α

  • Επικοινωνία

    Μέρος Α

    Μέρος Α

  • Όροι χρήσης

    Μέρος Α

    Μέρος Α

Πληκτρολογήστε παραπάνω και πατήστε Enter για αναζήτηση. Πατήστε Esc για ακύρωση.

Χρησιμοποιούμε cookies αποκλειστικά για την βελτιστοποίηση της εμπειρίας πλοήγησης και για τη σύνταξη ανώνυμων στατιστικών επισκεψιμότητας. Εφόσον συνεχίσετε στη σελίδα μας, θεωρούμε ότι είστε ικανοποιημένοι με αυτό.
Ρυθμίσεις CookieΣυνέχεια
Διαχείριση συναίνεσης

Σύνοψη απορρήτου

Χρησιμοποιούμε cookies αποκλειστικά για την βελτιστοποίηση της εμπειρίας πλοήγησης και για τη σύνταξη ανώνυμων στατιστικών επισκεψιμότητας (analytics). Δεν μπορούμε να εξακριβώσουμε την προσωπική σας ταυτότητα από τα cookies. Τα cookies αποθηκεύονται αποκλειστικά στη δική σας συσκευή (υπολογιστή, tablet, κινητό τηλέφωνο) και η ιστοσελίδα δε διατηρεί κανένα αρχείο ή βάση δεδομένων με προσωπικά δεδομένα σας.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
_GRECAPTCHA5 months 27 daysThis cookie is set by Google. In addition to certain standard Google cookies, reCAPTCHA sets a necessary cookie (_GRECAPTCHA) when executed for the purpose of providing its risk analysis.
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
wordpress_test_cookiesessionThis cookie is used to check if the cookies are enabled on the users' browser.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
CookieDurationDescription
__cf_bm30 minutesThis cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
_ga2 yearsThe _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gid1 dayInstalled by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
_lscache_vary2 daysNo description available.
abj404_solution_REQUEST_URI4 minutesNo description available.
abj404_solution_REQUEST_URI_SHORTpastNo description
abj404_solution_REQUEST_URI_UPDATE_URL4 minutesNo description
wordpress_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpress_logged_in_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpress_sec_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpresspass_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpressuser_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wp-postpass_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wp-settings-0pastNo description
wp-settings-time-0pastNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo