Η υπόθεση είναι εξαιρετικά απλή και μπορεί να τη βρει κανείς ακόμα και στην ανακοίνωση του Μουσείου Ακρόπολης. Στις αποθήκες του Εθνικού Αρχαολογικού Μουσείου είχαν βρεθεί πριν από χρόνια δέκα θραύσματα (το μεγαλύτερο είχε ύψος 32 εκατοστά). Τα εντόπισε, τα ταύτισε και τα δημοσίευσε ο (μακαρίτης από το 2014) αρχαιολόγος Γιώργος Δεσπίνης, που θεωρούνταν από τους κορυφαίους διεθνώς ερευνητές στη μελέτη της αρχαιοελληνικής γλυπτικής και αρχιτεκτονικής.
Τι έμενε να γίνει; Να φύγουν τα θραύσματα από τις αποθήκες του Εθνικού Αρχαολογικού Μουσείου και να πάνε στο Μουσείο Ακρόπολης, προκειμένου να προστεθούν στη ζωφόρο, τις μετόπες και τα αετώματα του Παρθενώνα, από τα οποία προέρχονται, σύμφωνα με τη δημοσίευση του Δεσπίνη. Αυτή είναι μια επιστημονική δουλειά, όχι και τόσο εύκολη.
Από τα δέκα θραύσματα μόνο δύο βρήκαν θέση στα τμήματα της ζωφόρου του Παρθενώνα που υπάρχουν στο Μουσείο. Τα υπόλοιπα οκτώ θραύσματα, όπως αναφέρει το Μουσείο Ακρόπολης, «τοποθετήθηκαν προσωρινά σε ειδική προθήκη στην Αίθουσα του Παρθενώνα, από την οποία θα αποσυρθούν κάποια στιγμή για να μελετηθούν σε συνάρτηση με άλλα τμήματα του γλυπτού διακόσμου του μεγάλου ναού, είτε αυτά βρίσκονται στον εκθεσιακό τους χώρο, είτε φυλάσσονται στις αποθήκες του Μουσείου Ακρόπολης». Μ’ άλλα λόγια, η επιστημονικοτεχνική δουλειά έχει γίνει μόνο κατά το 20%.
Παρά ταύτα, ο Μητσοτάκης (ενημερωμένος από τη Μενδώνη, προφανώς) ζήτησε να οργανωθεί φιέστα, στην οποία εμφανίστηκε ο ίδιος και εκφώνησε λογύδριο. Kαι στην επίσημη ιστοσελίδα του πρωθυπουργού διαβάζουμε ότι «η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με την τοποθέτηση των θραυσμάτων από τους συντηρητές στις μόνιμές τους θέσεις». Ακόμα και σ’ αυτό το ζήτημα ψέματα έγραψαν οι γκεμπελίσκοι του Μαξίμου.
Στο λογύδριό του ο Μητσοτάκης απευθύνθηκε στον Μπόρις Τζόνσον ζητώντας του ν’ αλλάξει ακόμα και τη βρετανική νομοθεσία περί Μουσείων, προκειμένου να επιστρέψουν στην Ελλάδα τα κλεμμένα από τον Ελγιν γλυπτά του Παρθενώνα! Είναι το καινούργιο κόλπο: «Ο Τζόνσον λέει ότι το Βρετανικό Μουσείο είναι ανεξάρτητο ίδρυμα, εμείς του ζητάμε ν’ αλλάξει τη νομοθεσία και να το κάνει κυβερνητικό οργανισμό»! Πρέπει να γέλασαν και τα τσιμέντα στη Ντάουνινγκ Στριτ και στη λέσχη όπου συχνάζουν οι αριστοκράτες και αστοί του ιμπεριαλιστικού Βρετανικού Μουσείου.
Οπως διαβάζουμε στην ανάρτηση του Μουσείου Ακρόπολης, το ένα από τα θραύσματα που τοποθετήθηκε στη θέση του είναι «το επάνω μέρος μιας νεανικής κεφαλής [που] συνδέεται με τη μορφή του δεύτερου από τα αριστερά επόπτη της πομπής των Παναθηναίων, που εικονίζεται στον λίθο VII της ανατολικής ζωφόρου» και «αποτελεί το μοναδικό αυθεντικό θραύσμα του λίθου στο Μουσείο Ακρόπολης καθώς ο υπόλοιπος βρίσκεται στο Μουσείο του Λούβρου». Δεν ακούσαμε τον Μητσοτάκη να απευθύνεται και στον Μακρόν, ζητώντας του να επιστρέψει το Λούβρο το κομμάτι του λίθου VII της ανατολικής ζωφόρου του Παρθενώνα, ώστε να βρει και το θραύσμα την πραγματική του θέση.
Για προπαγάνδα πρόκειται και τα στοιχεία της προπαγάνδας χαρακτηρίζονται πάντοτε από επιλεκτικότητα. Εύκολα, όμως, σκέφτεται κάποιος πως αν το Λούβρο επέστρεφε τα (λιγότερα σε σχέση με το Βρετανικό Μουσείο) κλεμμένα γλυπτά του Παρθενώνα, θα μπορούσαν να στριμωχτούν και οι Βρετανοί. Σωστή είναι η σκέψη, όμως οι γάλλοι ιμπεριαλιστές δεν είναι καλύτεροι από τους άγγλους ιμπεριαλιστές, για ν’ αρχίσουν να επιστρέφουν αρχαιολογικούς θησαυρούς στις χώρες από τις οποίες τούς έχουν πλιατσικολογήσει. Οπότε γιατί ο Μητσοτάκης να στενοχωρήσει τον «φίλο Εμανουέλ»;
Ηταν μια γελοία φιέστα που δεν είχε κανένα πραγματικό αντικείμενο. Ενα ελληνικό μουσείο έδωσε σε ένα άλλο ελληνικό μουσείο κάποια αρχαία θραύσματα που είχε στις αποιήκες του (δεν τα εξέθετε), από τότε που το δεύτερο μουσείο δεν υπήρχε. Και μάλιστα τα έδωσε χωρίς ακόμα να έχει γίνει η μελέτη για το πού ακριβώς ανήκουν τα οχτώ από τα δέκα θραύσματα. Η γελοιότητα συνίσταται στο ότι αυτό που ήταν επιστημονικά αυτονόητο και θα γινόταν ως μια κίνηση μεταξύ δύο ελληνικών κρατικών μουσείων, παρουσιάστηκε σαν παγκόσμιας σημασίας γεγονός που οφείλεται στον Μητσοτάκη, ο οποίος το μόνο που επεδίωξε ήταν μια… θετική αύρα μέσα στον πολιτικό καύσωνα που υφίσταται, εξαιτίας της εγκληματικής πολιτικής του στη διαχείριση της πανδημίας (και όχι μόνο).
ΥΓ. Το αποκορύφωμα της γελοιότητας ήταν όταν η Μενδώνη, προσφωνώντας τον Μητσοτάκη και καλώντας τον στο βήμα, είπε το εξής αμίμητο: «Επιτρέψτε μου να ευχηθώ, το 2022 να είναι η χρονιά που θα σηματοδοτήσει την αντίστροφη μέτρηση για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην γενέθλια γη των Αθηνών»! Οταν το γλείψιμο γίνεται τόσο απροκάλυπτα, πετυχαίνει το αντίθετο αποτέλεσμα: Γελοιοποιεί και αυτόν που το κάνει και αυτόν που το δέχεται.