ΣΤΑ ΜΕΤΩΠΑ ΤΗΣ ΓΗΣ
Ενα από τα σημαντικότερα αφιερώματα που έχουν οργανωθεί στο πλαίσιο των βιντεοπροβολών που γίνονται εδώ και πολλά χρόνια, κάθε Παρασκευή, στην «Κόντρα», θα ξεκινήσει την επόμενη Παρασκευή (17 Μάρτη). Ενα αφιέρωμα στον Γιόρις Ιβενς (1898-1989), τον κομμουνιστή κινηματογραφιστή που όργωσε τον πλανήτη αποτυπώνοντας τους αγώνες για την ελευθερία, τα επαναστατικά σκιρτήματα του προλεταριάτου και των λαών, τα μεγάλα σοσιαλιστικά κινήματα.
«Ενας σκηνοθέτης πριν βρει τη σωστή θέση για τη μηχανή του, πρέπει να ‘χει συγκρουστεί με τις απάνθρωπες συνθήκες για να φωτογραφίσει τη βρωμιά και την αλήθεια». Ο Γιόρις Ιβενς αντιλαμβανόταν την κινηματογραφική τέχνη ζωτική μόνο όταν μπαίνει στην υπηρεσία των καταπιεσμένων, και κυρίως των εξεγερμένων. «Ολες μου οι ταινίες έχουν ως βασικό κοινό χαρακτηριστικό ανθρώπους που κινητοποιούνται από κάτι. Από την επιθυμία τους να είναι ελεύθεροι, από το νερό, από τον άνεμο. Πιστεύω πως δεν υπάρχει διαφορά ανάμεσα στον Ιβενς που κινηματογραφεί τον άνεμο, και τον Ιβενς που κινηματογραφεί επαναστάσεις».
Παρασκευές στις 8:30 μμ | Είσοδος ελεύθερη
Αγαθουπόλεως 65 & Αχαρνών, Αθήνα
Ιουστινιανού 24, Θεσσαλονίκη
~Παρασκευή 17/3/2017~
ΚΟΜΣΟΜΟΛ Ή ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΩΝ ΗΡΩΩΝ
[Pesn o gero jach (Komsomol), ΕΣΣΔ, 1932, 50’]
Σκηνοθεσία: Joris Ivens, Σενάριο: Josif Skljoet, Φωτογραφία: Alexander Sjelenkov, Μουσική: Hans Eisler, Ηθοποιοί: Λαϊκός θίασος Magniti, Παραγωγή: Mesjrabpom Film
Ο Ιβενς κινηματογραφεί την εποποιία του Μαγκνιτογκόρσκ στα Ουράλια και του Κούμπας στη Σιβηρία. Κινηματογραφεί την εποποιία του πρώτου πεντάχρονου της σοσιαλιστικής οικοδόμησης, εστιάζοντας στο μαζικό ηρωισμό της Ενωσης Κομμουνιστικών Νεολαιών. Κινηματογραφεί την Κομσομόλ και αφιερώνει την ταινία στους κομμουνιστές νεολαίους της Δυτικής Ευρώπης.
ΔΥΣΤΥΧΙΑ ΣΤΟ ΜΠΟΡΙΝΑΖ
(Misere au Borinage, Βέλγιο, 1933, 34’)
Σκηνοθεσία, Σενάριο, Μοντάζ: Joris Ivens, Henri Storck, Φωτογραφία: Joris Ivens, Henri Storck, Francois Rents
Ενα χρόνο μετά την απεργία των ανθρακωρύχων στο βελγικό Μπορινάζ (1932), ο Ανρί Στορκ -σημαντικός εκπρόσωπος της βελγικής πρωτοπορίας- ζητά από τον Γιόρις Ιβενς να τον βοηθήσει να δημιουργήσει μια ταινία για τις κοινωνικές και πολιτικές συνέπειες μιας απεργίας που δεν κερδήθηκε. Οι δυο σκηνοθέτες, συγκλονισμένοι από τις εικόνες που αντικρίζουν, ξεχνούν οποιοδήποτε αισθητικό ή φορμαλιστικό ζήτημα και θέτουν ως στόχο να κοιτάξουν τη σκληρή πραγματικότητα στα μάτια και να την ξεγυμνώσουν από τις ψευδαισθήσεις που την περιβάλλουν.