Στις 26 του περασμένου Ιούλη, ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚΙΝΑΛ Νίκος Ανδρουλάκης πήγε στον Αρειο Πάγο και κατέθεσε μηνυτήρια αναφορά για απόπειρα παγίδευσης του κινητού του από το λογισμικό παρακολούθησης Predator, την οποία πιστοποίησαν οι αρμόδιες υπηρεσίες του Ευρωκοινοβούλιου.
Την ίδια μέρα, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου δήλωσε: «Η μηνυτήρια αναφορά του κ. Ανδρουλάκη -σχετικά με την απόπειρα μόλυνσης του κινητού του τηλεφώνου, τον Σεπτέμβριο του 2021, από κακόβουλο λογισμικό παρακολούθησης- επιβάλλεται να διερευνηθεί άμεσα από την Ελληνική Δικαιοσύνη. Παράλληλα, κάθε αρμόδια αρχή της ελληνικής Πολιτείας οφείλει να συνδράμει, με την τεχνογνωσία της και στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, τη διερεύνηση και διαλεύκανση της μηνυτήριας αναφοράς του κ. Ανδρουλάκη, τόσο σε ελληνικό όσο και σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ενωσης». Σημειώνουμε τη δήλωση Οικονόμου γιατί αυτό που λέει είναι πως υπάρχει το νομικό πλαίσιο για να επιληφθούν οι δικαστικές αρχές.
Στο πρώτο μπρίφινγκ που έκανε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος μετά τη μηνυτήρια αναφορά Ανδρουλάκη, στις 29.7.2022, ο Οικονόμου επανέλαβε ότι η καταγγελία «επιβάλλεται να διερευνηθεί άμεσα από την Ελληνική Δικαιοσύνη. Παράλληλα, κάθε αρμόδια αρχή της ελληνικής Πολιτείας οφείλει να συνδράμει, με την τεχνογνωσία της και στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, στη διερεύνηση και διαλεύκανση της μηνυτήριας αναφοράς», ότι η κυβέρνηση δεν έχει καμιά σχέση γιατί «οι ελληνικές Αρχές δεν έχουν προμηθευτεί και συνεπώς δεν χρησιμοποιούν αυτά τα κακόβουλα λογισμικά» και πως «τα τελευταία χρόνια, σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, έχουν γίνει πάρα πολλές απόπειρες παγίδευσης τηλεφώνων πολιτικών προσώπων, μέσω αυτών των λογισμικών». Απαντώντας, μάλιστα, σε ερώτηση, είπε ότι «η τεχνολογία δίνει, δυστυχώς, αυτές τις δυνατότητες. Και οφείλουμε να βρούμε μια παγκόσμια απάντησε σε αυτό. Είναι ένα παγκόσμιο πρόβλημα στο οποίο οφείλουμε να βρούμε μια παγκόσμια απάντηση. Και εμείς εργαζόμαστε προς αυτή την κατεύθυνση, είμαι σίγουρος και άλλες χώρες, διότι κανείς δεν θα είναι ευτυχής με το γεγονός».
Στο μπρίφινγκ στη 1.8.2022 ο Οικονόμου δεν είπε τίποτα εισαγωγικά και όταν ρωτήθηκε επανέλαβε τα ίδια, για διεθνές πρόβλημα κτλ. Το ίδιο έγινε στις 4.8.2022.
Ακολούθησε η αποκάλυψη από το ίδιο το Μαξίμου (που έσπευσε να προλάβει), ότι τον Ανδρουλάκη παρακολουθούσε, μέσω «νόμιμης επισύνδεσης», η ΕΥΠ/ΚΥΠ, η αποπομπή του Κοντολέοντα από την ΕΥΠ/ΚΥΠ και η αναγκαστική (για τα μάτια του κόσμου) απομάκρυνση του ανιψιού του Μητσοτάκη και πρωθυπουργικού «αντ’ αυτού» Γρηγόρη Δημητριάδη από το πόστο του γενικού γραμματέα του Πρωθυπουργού.
Στις 9.8.2022, ο Οικονόμου ξεκινά το μπρίφινγκ με αναφορά στη «νόμιμη επισύνδεση» του κινητού του Ανδρουλάκη, που ήταν μεν νόμιμη αλλά ήταν πολιτικά λάθος κτλ. κτλ. Περιγράφει την ΠΝΠ που ετοίμαζε η κυβέρνηση για να επιφέρει «βελτιώσεις» στη λειτουργία της ΕΥΠ/ΚΥΠ, «ώστε να μην ξαναβρεθούμε πάλι σε ανάλογη δύσκολη θέση» και φτάνει και στο Predator, για το οποίο λέει: «Σε ό,τι αφορά το Predator και άλλα κακόβουλα λογισμικά, μέσω των οποίων έχει γίνει παρακολούθηση ή απόπειρα παρακολούθησης δεκάδων πολιτικών και δημόσιων προσώπων στην Ευρώπη, έχουμε ξεκαθαρίσει ότι η Ελληνική Κυβέρνηση δεν τα έχει προμηθευτεί και καμιά αρχή ασφαλείας και κρατική υπηρεσία στην Ελλάδα δεν χρησιμοποιεί τα εν λόγω λογισμικά». Τίποτ’ άλλο!
Οταν τον ρωτούν σχετικά, απαντά: «Το έχουμε πει σε όλους τους τόνους, υπάρχει έρευνα σε εξέλιξη από την ελληνική Δικαιοσύνη και γι’ αυτό το περιστατικό, έχει επιληφθεί και η Ανεξάρτητη Αρχή Διαφάνειας. Επαναλαμβάνω, δεν χρησιμοποιούν οι ελληνικές αρχές ασφαλείας τα συγκεκριμένα λογισμικά. Η απόπειρα παρακολούθησης κινητών τηλεφώνων πολιτικών προσώπων στην Ευρώπη είναι μια δυσάρεστη πραγματικότητα με αυτά τα κακόβουλα λογισμικά και είναι ένα ζήτημα και για την Ελλάδα και για τις άλλες χώρες, να βρούμε τρόπους πώς θα θωρακιστούμε απέναντι και σε αυτή την απειλή».
Κάναμε αυτή την αναλυτική παρουσίαση των θέσεων του Μητσοτάκη, όπως τις παρουσίαζε ο εκπρόσωπός του, για να φανεί καθαρά ότι αντιμετώπιζε το λεγόμενο κακόβουλο λογισμικό σαν ένα είδος… φυσικού φαινόμενου, με διεθνή διάσταση, έναντι του οποίου δεν μπορούν να γίνουν και πολλά. Ουδέποτε ήγειρε ζήτημα νομοθετικού κενού που θα έπρεπε να καλυφθεί ή έστω ανάγκης να ενισχυθεί το νομικό πλαίσιο. Αντίθετα, παρέπεμπε διαρκώς στο δικαστικό μηχανισμό, εννοώντας πως το νομικό πλαίσιο υπάρχει και το μόνο που χρειάζεται είναι να το εφαρμόσουν οι δικαστικές αρχές.
Και ξαφνικά, αμέσως μετά τις αποκαλύψεις του Documento, η κυβέρνηση προανήγγειλε… νομοθετικά μέτρα. Τρεις μήνες δεν είχαν πει τίποτα σχετικά, ξαφνικά… βρήκαν λύση. Την ανακοίνωσε πρώτος ο Οικονόμου στην… παραζαλισμένη δήλωσή του το βράδυ του περασμένου Σαββάτου: «Λογισμικά παρακολούθησης υπάρχουν στην Ελλάδα όπως και στην υπόλοιπη Ευρώπη, αλλά δεν τα αγόρασε και δεν τα χρησιμοποιεί καμία δημόσια αρχή. Η Κυβέρνηση έχει επιδιώξει από την πρώτη στιγμή τη διερεύνηση της υπόθεσης αυτής και βρίσκεται σε εξέλιξη ανοιχτή δικαστική έρευνα. Ταυτόχρονα είναι έτοιμη η δριμεία θεσμική αντίδραση της Κυβέρνησης στο φαινόμενο αυτό, το οποίο δημιουργεί εθνικούς κινδύνους και χρησιμοποιείται από όσους επιδιώκουν την ανωμαλία και την αναταραχή, σε μια κρίσιμη μάλιστα συγκυρία, σε κάθε επίπεδο. Η Κυβέρνηση θα προχωρήσει στην καθολική απαγόρευση της εμπορίας τους, πράξη που θα καταστήσει την Ελλάδα την πρώτη χώρα στην Ευρώπη που θα απαγορεύεται η κυκλοφορία κακόβουλων λογισμικών στην Επικράτειά της» (να προσέχετε μη τυχόν από τη… δριμύτητα της θεσμικής αντίδρασης σας φύγει κάνας πόντος απ’ το καλσόν).
Ο Οικονόμου πανέλαβε τα ίδια στο χτεσινό μπρίφινγκ: «Η Κυβέρνηση έχει ταυτόχρονα έτοιμη την δριμεία θεσμική της αντίδραση στο φαινόμενο αυτό, το οποίο δημιουργεί εθνικούς κινδύνους και χρησιμοποιείται από όσους επιδιώκουν την ανωμαλία και την εσωτερική αναταραχή, σε μια κρίσιμη μάλιστα συγκυρία, σε κάθε επίπεδο. Θα προχωρήσουμε στην καθολική απαγόρευση της εμπορίας τους στην ελληνική Επικράτεια, πράξη που θα καταστήσει την Ελλάδα την πρώτη, τη μοναδική μέχρι σήμερα χώρα στην Ευρώπη που θα απαγορεύει την κυκλοφορία κακόβουλων λογισμικών στην Επικράτειά της».
Και το βραδάκι τα επανέλαβε ο Μητσοτάκης στον Χατζηνικολάου, προφανώς για να τα εμπεδώσουμε όλες και όλοι: «Θα είμαστε η πρώτη χώρα η οποία θα ξεδιαλύνουμε αυτό το κουβάρι και θα ψηφίσουμε διάταξη η οποία θα απαγορεύει ρητά την πώληση τέτοιων λογισμικών στη χώρα μας. Δεν το έχει κάνει καμία άλλη χώρα. Ολες οι χώρες είχαν αντίστοιχα προβλήματα».
Πρόκειται για μπούρδα και για πολιτική απάτη.
Μπούρδα, γιατί αυτού του τύπου το λογισμικό κάλλιστα μπορεί να διακινηθεί εμπορικά σε άλλες χώρες ή και «μαύρα». Αλλωστε, καμιά εταιρία δεν διαφημίζει ανοιχτά τέτοιο λογισμικό. Μπούρδα, γιατί το ίδιο ή παρεμφερές λογισμικό χρησιμοποιούν οι μυστικές υπηρεσίες. Οχι μόνο για τις λεγόμενες «νόμιμες επισυνδέσεις» αλλά και για τις -πολύ πιο πολλές- «άτυπες» υποκλοπές. Οπως το βυσμάτωμα του τηλεφωνικού κέντρου του ΚΚΕ στον Περισσό, για παράδειγμα. Οπως το βυσμάτωμα δικών μας τηλεφώνων, που κάποιες φορές έχουν βρεθεί να ακούνε συνομιλίες βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ ή του ΚΚΕ (κανένα λογισμικό δεν είναι τέλειο). Εμείς ξέρουμε πως τα τηλέφωνά μας είναι βυσματωμένα και γι’ αυτό… δεν ανησυχούμε. Αν πιστεύαμε το αντίθετο, θα ήμασταν αφελείς.
Πολιτική απάτη, γιατί νομοθεσία υπάρχει. Πολιτική βούληση για την εφαρμογή της δεν υπάρχει.
Το 2008, στον απόηχο από το σκάνδαλο των υποκλοπών που είχε ξεσπάσει το 2006 (ποιος δεν θυμάται την «αυτοκτονία» του μηχανικού Κώστα Τσαλικίδη, που βρήκε το παράνομο λογισμικό;), η κυβέρνηση Καραμανλή ψήφισε τον νόμο 3674/2008 (ΦΕΚ 136Α/10.7.2008) με τίτλο: «Ενίσχυση του θεσμικού πλαισίου διασφάλισης του απορρήτου της τηλεφωνικής επικοινωνίας και άλλες διατάξεις». Με το άρθρο 9 αυτού του νόμου προστέθηκε στον Ποινικό Κώδικα το άρθρο 292Α με τίτλο: «Εγκλήματα κατά της ασφάλειας των τηλεφωνικών επικοινωνιών». Μετά από διάφορες μικροαλλαγές που υπέστη (η τελευταία αλλαγή έγινε από τη σημερινή κυβέρνηση με το άρθρο 61 του Ν. 4855/2021), το συγκεκριμένο άρθρο του Ποινικού Κώδικα έχει σήμερα το εξής περιεχόμενο (η έμφαση δική μας):
Αρθρο 292Α ΠΚ
Εγκλήματα κατά της ασφάλειας των τηλεφωνικών επικοινωνιών
-
-
- Οποιος χωρίς δικαίωμα αποκτά πρόσβαση σε σύνδεση ή σε δίκτυο παροχής υπηρεσιών τηλεφωνίας ή σε σύστημα υλικού ή λογισμικού, που χρησιμοποιείται για την παροχή τέτοιων υπηρεσιών, και με τον τρόπο αυτόν θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια των τηλεφωνικών επικοινωνιών, τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον ενός (1) έτους και χρηματική ποινή. Αν ο υπαίτιος της πράξης του προηγούμενου εδαφίου είναι ο εργαζόμενος ή συνεργάτης του παρόχου υπηρεσιών τηλεφωνίας, τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον δύο (2) ετών και χρηματική ποινή. Με την ποινή του προηγουμένου εδαφίου τιμωρείται και ο πάροχος υπηρεσιών τηλεφωνίας ή ο νόμιμος εκπρόσωπός του ο οποίος αθέμιτα θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια των τηλεφωνικών επικοινωνιών.
- Ο πάροχος υπηρεσιών τηλεφωνίας ή ο νόμιμος εκπρόσωπος αυτού, ο οποίος παραβιάζει διάταξη κανονισμού της Αρχής Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών (ΑΔΑΕ) ή όρο της Γενικής Άδειας ή του δικαιώματος χρήσης ραδιοσυχνότητας ή του δικαιώματος χρήσης αριθμού, που αναφέρονται στην ασφάλεια των ηλεκτρονικών επικοινωνιών, τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον δύο (2) ετών και χρηματική ποινή.
- Ο πάροχος υπηρεσιών τηλεφωνίας ή ο νόμιμος εκπρόσωπος αυτού ή ο κατά τον νόμο υπεύθυνος για τη διασφάλιση του απορρήτου των επικοινωνιών, που παραλείπει να λάβει τα αναγκαία μέτρα για την αποτροπή πράξης της παρ. 1, τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον δύο (2) ετών και χρηματική ποινή, εφόσον η πράξη τελέστηκε ή έγινε απόπειρα τέλεσής της, ανεξάρτητα αν θα τιμωρηθεί ο υπαίτιος.
- Αν ο υπαίτιος των πράξεων των προηγούμενων παραγράφων είχε σκοπό να προσπορίσει στον εαυτό του ή σε άλλον παράνομο περιουσιακό όφελος ή να προκαλέσει περιουσιακή ζημία σε άλλον, τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον τριών (3) ετών και χρηματική ποινή. Εφόσον το συνολικό όφελος ή η συνολική ζημία υπερβαίνουν το ποσό των εκατόν είκοσι χιλιάδων (120.000) ευρώ, ο υπαίτιος τιμωρείται με κάθειρξη έως δέκα (10) έτη και χρηματική ποινή. Αν από τις πράξεις των προηγούμενων παραγράφων μπορεί να τεθούν σε κίνδυνο θεμελιώδεις αρχές και θεσμοί του Πολιτεύματος, όπως μνημονεύονται στο άρθρο 134 του Ποινικού Κώδικα ή απόρρητο που αναφέρεται στην ασφάλεια του κράτους ή στην ασφάλεια εγκαταστάσεων κοινής ωφέλειας, επιβάλλεται κάθειρξη.
- Οποιος αθέμιτα διαθέτει στο εμπόριο ή με άλλον τρόπο προσφέρει προς εγκατάσταση ειδικά τεχνικά μέσα για την τέλεση των πράξεων της παρ. 1 ή δημόσια διαφημίζει ή προσφέρει τις υπηρεσίες του για την τέλεσή τους τιμωρείται με φυλάκιση έως δύο (2) έτη ή χρηματική ποινή.
-
To συμπέρασμα είναι προφανέστατο: Η ισχύουσα νομοθεσία (άρθρο 292Α ΠΚ) απαγορεύει την εμπορία κάθε είδους λογισμικού παρακολούθησης. Ο Μητσοτάκης λέει ψέματα, προσπαθώντας να εξαπατήσει τον ελληνικό λαό, ότι τάχα θα… πρωτοπορήσει διεθνώς, εισάγοντας νομοθεσία για απαγόρευση της εμπορίας «κακόβουλου λογισμικού», που όμως απαγορεύεται από το 2008 και συνιστά ποινικό αδίκημα!
Εγινε μήπως καμιά κίνηση από τον αστυνομικό μηχανισμό, που βρίσκεται άμεσα υπό τις διαταγές της κυβέρνησης, να συλληφθούν και να παραπεμφθούν τα στελέχη των εταιριών που εμπορεύονται το Predator, το Pegasus ή άλλο λογισμικό παγίδευσης και παρακολούθησης;
Οχι μόνο δεν έγινε καμιά τέτοια κίνηση, αλλά αυτοί που εμπορεύονται τα λεγόμενο «κακόβουλο λογισμικό» είναι προμηθευτές του υπουργείου Προ Πο, της ΕΛΑΣ της ΕΥΠ/ΚΥΠ! Μια χούφτα άνθρωποι είναι, που αλλάζουν ονόματα εταιριών πιο συχνά απότι αλλάζουν πουκάμισο. Η ΝΔ, μάλιστα, φρόντισε να τους προστατέψει από καταθέσεις στις κοινοβουλευτικές διαδικασίες και τους έδωσε όλο το χρόνο να σβήσουν τυχόν ίχνη που είχαν αφήσει. Βλέπετε, ο ανιψιός Γρηγόρης και πρωθυπουργικός «αντ’ αυτού» είχε κουμπαριές και κολλητιλίκια με αυτούς τους τύπους.
Τώρα, στριμωγμένος από την εξέλιξη των πραγμάτων, ο Μητσοτάκης «θυμήθηκε» να εξαγγείλει… δριμεία θεσμική αντίδραση! Σίγουρα θα φέρει κάποιο νομοθέτημα άνευ πρακτικής σημασίας. Ομως νομοθεσία υπήρχε και υπάρχει και απλούστατα δεν εφαρμόστηκε ποτέ γιατί δεν υπάρχει η απαιτούμενη πολιτική βούληση. Ας ψάξει αλλού για Χαχόλους ο αυτοκρατορίσκος Μητσοτάκης.