«Είμαστε όλοι σοκαρισμένοι από την εικόνα που είδαμε, είναι μια εικόνα φρίκης. Αισθάνομαι συντετριμμένος και για το θάνατο του συνανθρώπου μας και για την εικόνα που εκπέμπει ένα πλοίο της ακτοπλοΐας […] Δεν μπορώ να αντιληφθώ τη συμπεριφορά αυτή για κανένα λόγο και με κανένα τρόπο. […]
Θεωρώ ότι σήμερα υπάρχουν αυτοί που θρηνούν τον αδικοχαμένο και υπάρχουν και αυτοί που θρηνούν για αυτούς που πήγαν να κάνουν τη δουλειά τους, να φέρουν ένα μεροκάματο, και σήμερα βρίσκονται κατηγορούμενοι για δολοφονία».
Οι δηλώσεις Βαρβιτσιώτη στο ΟΡΕΝ απέδειξαν, αν μη τι άλλο ότι μιλάμε για πολιτικά παχύδερμα. Για ανθρώπους χωρίς ίχνος κοινωνικής ευαισθησίας. Για γιουσουφάκια του κεφαλαίου, που ειδικά όταν είναι του επιπέδου του Βαρβιτσιώτη δεν μπορούν ούτε να κρύψουν λόγια, ούτε να μασκερευτούν λίγο.
Ο ίδιος εμφανίστηκε και στον Real fm, για να πει τα εξής (ακριβής απομαγνητοφώνηση):
«Υπήρχε [Λιμενικό]. Και εκείνη τη στιγμή, εφόσον είχε τελειώσει η επιβίβαση, αυτό που έκανε ήταν ρύθμιζε την κυκλοφορία, γιατί όταν φεύγει το πλοίο πρέπει να δημιουργηθεί και ένας ασφαλής χώρος από πίσω για την οποιαδήποτε… ενδεχομένως ατύχημα συμβεί, σπάσει ένας κάβος ή οτιδήποτε θα σταματούσε την κυκλοφορία, οπότε δεν είχε και τα μάτια του στραμμένα -απ’ ό,τι τουλάχιστον μας έχει πει- προς το πλοίο, αλλά ρύθμιζε την κυκλοφορία να μην περνάει κανένας από πίσω.
Αυτή τη φασαρία, επειδή όλο αυτό έγινε, όπως βλέπετε και σε κάποια… δεν είναι μια διάρκεια λεπτών, είναι κάποια διάρκεια δευτερολέπτων, γύρισε, όντως πήγε προς το σημείο στο οποίο έπεσε ο άτυχος άνδρας στη θάλασσα, προσπαθούσε να δει κιόλας μέσα στ’ απόνερα, να καταλάβει τι έγινε και αμέσως προσπάθησε, με τη συνδρομή και του καβοδέτη, ο οποίος προσέτρεξε με τη βάρκα του, να ανασύρουν τον άνθρωπο και να αντιμετωπίσουν ένα περιστατικό, να ειδοποιηθεί το ΕΚΑΒ, προστρέξανε και οι λιμενικοί από τις άλλες υπηρεσίες που ήτανε γύρω, για να ανασύρουνε αυτόν τον άτυχο άνθρωπο.
(…) Η ασφαλής επιβίβαση και αποβίβαση σε ένα πλοίο είναι ευθύνη του πλοιάρχου και του πληρώματος. Αυτή είναι η ευθύνη τους. Βεβαίως και δεν κάναν τη δουλειά τους, κάναν το αντίθετο: ρίξαν έναν άνθρωπο, μια ανθρώπινη ζωή σε κίνδυνο και τελικά τον οδήγησαν στο θάνατο. Κάναν το ακριβώς αντίθετο από ό,τι είναι η δουλειά τους. (…) Το θέμα είναι ότι αυτοί προκαλέσανε αυτό το τραγικό δυστύχημα. Αυτοί το προκαλέσανε. Δεν μπορώ να αντιληφθώ με ποια λογική (… Δεν είναι ευθύνη δημόσιας αρχής. Η δημόσια αρχή βρίσκεται για την τάξη. Δεν φταίει το Λιμενικό γι’ αυτό το τραγικό ατύχημα. Είμαι ξεκάθαρος σ’ αυτό. Δε φταίει το Λιμενικό γι’ αυτό το τραγικό ατύχημα, όταν κάποιος άνθρωπος προστρέχει στον καταπέλτη, βάζοντας και τον εαυτό του σε ένα μεγαλύτερο κίνδυνο μία στιγμή που το πλοίο αποπλέει.
Οι διαδικασίες της ασφαλούς επιβίβασης και αποβίβασης σε κάθε λιμάνι, λόγω και της ιδιαιτερότητας ότι κάθε λιμάνι είναι διαφορετικό από το άλλο και με τα φυσικά του όρια, είναι διαφορετικές. Αυτό που κάναμε και κάνουμε είναι να κρατάμε τα μέτρα τάξης στο λιμάνι. Η ασφαλής επιβίβαση και αποβίβαση είναι ευθύνη του πληρώματος. Εμείς, όταν υπάρχει θέμα, πρέπει να είμαστε εκεί και οπουδήποτε βλέπουμε ότι τίθεται κάποια ανθρώπινη ζωή σε κίνδυνο, θα πρέπει να επεμβαίνουμε. Χθες, δυστυχώς, δεν ήτανε στις δυνατότητες των ανθρώπων που βρέθηκαν στο λιμάνι να επέμβουν σε ένα περιστατικό το οποίο ήτανε μία βίαιη απώθηση ενός ανθρώπου που βρέθηκε στον καταπέλτη στην κρίσιμη στιγμή. Ο άνθρωπος που ξέρει ότι αυτό το νύχι, που λέμε, του καταπέλτη πέφτει προς τα έξω και είναι το πρώτο το οποίο θα γυρίσει προς τα κάτω πρέπει να το ‘χει πιο πολύ στο μυαλό του ο ύπαρχος και ο υπεύθυνος της φόρτωσης του πλοίου και πολύ λιγότερο ο κάθε επιβάτης, ο οποίος νομίζει ότι είναι σταθερό έδαφος.
Τα γεγονότα είναι γνωστά. Ο 36χρονος Αντώνης Καρυώτης από τον Αγιο Νικόλαο Λασιθίου προσπαθεί να μπει στο «Blue Star Horizon» με καθυστέρηση, την ώρα που το πλοίο είναι έτοιμο να αποπλεύσει. Εχει εισιτήριο, ενδεχομένως να είχε μπει στο πλοίο και να βγήκε για κάποιο λόγο ή ενδεχομένως να ήταν εξαρχής καθυστερημένος. Ο,τι και να ισχύει, υπήρχε όλη η άνεση να μπει στο πλοίο, δεχόμενος την ευγενική επίπληξη των αξιωματικών που ήταν παρόντες για την καθυστέρησή του. Αυτοί, όμως, του φράζουν το δρόμο κι όταν αυτός επιμένει να μπει τον πλακώνουν στο σπρωξίδι. Η τελευταία σπρωξιά τον πετάει στη θάλασσα, όπου τον αρπάζει η δίνη που προκαλεί η προπέλα και τον πνίγει.
Ατάραχοι ο ύπαρχος και ο υπεύθυνος αξιωματικός δίνουν εντολή να κλείσει ο καταπέλτης και το πλοίο να συνεχίσει την πορεία του. Δεν κάνουν κράτει, δεν δοκιμάζουν να σώσουν τον άνθρωπο, αδιαφορούν πλήρως για την ύπαρξή του. Δεν ενημερώνουν καν το Λιμενικό. Το Λιμενικό ενημερώνεται από επιβάτες διπλανού πλοίου που καταγγέλλουν ότι ο άνθρωπος δεν έπεσε αλλά τον πέταξαν βιαίως στη θάλασσα.
Πρόκειται για κτηνώδη συμπεριφορά δυο αξιωματικών, που ήθελαν να δείξουν στον δυστυχή Αντώνη την εξουσία που τους δίνουν τα χρυσαφένια γαλόνια στις επωμίδες τους. Δεν το χωράει ανθρώπου νους. Οσοι και όσες ταξιδεύουμε συχνά με πλοία της γραμμής έχουμε δει ανθρώπους να φτάνουν καθυστερημένα και το πλήρωμα να τους βάζει μέσα στα γρήγορα. Ενας σύντροφός μας το είχε συνήθειο αυτό και όταν επρόκειτο να ταξιδέψουμε παρέα, μαζευόμασταν στο εξωτερικό κατάστρωμα για να δούμε τι ώρα θα φτάσει και ν’ ακολουθήσει η σχετική πλάκα. Κάποια φορά έφτασε ακριβώς την ώρα που έφτασε και ο Αντώνης. Πέταξε ένα καλαμπούρι στο πλήρωμα και τον άφησαν να περάσει καμαρωτός με τη μοτοσικλέτα του, ενώ εμείς κοντεύαμε να πέσουμε από τα κάγκελα έχοντας ξεκαρδιστεί στα γέλια. Τέτοιες συμπεριφορές (αγένεια και τσαμπουκά) μόνο μέλη του πληρώματος της διαβόητης «Δημητρούλας» επιδείκνυαν, παίρνοντας παράδειγμα από τον εφοπλιστή τους που κυκλοφορούσε με το πιστόλι κρεμασμένο στη μασχάλη του. Ακόμα και αυτοί οι αγενείς, όμως, δε θυμόμαστε ποτέ να πέταξαν άνθρωπο στη θάλασσα και να τον άφησαν να πνιγεί.
Μπορεί να πει κανείς πολλά για τις συνθήκες που γεννούν τέτοιου είδους κτηνώδεις συμπεριφορές από αξιωματικούς του εμπορικού ναυτικού. Το πλοίο είχε ήδη καθυστερήσει στη φόρτωση, ο καπετάνιος πρέπει να τους «γκάζωσε» κι αυτοί ξέσπασαν πάνω στον δύστυχο Αντώνη. Αυτό δεν δικαιολογεί τη συμπεριφορά τους, όμως ανοίγει το φόντο ώστε να δούμε τη μεγάλη εικόνα: την απόλυτη ασυδοσία των εφοπλιστών. Την οποία δικαιολογεί πλήρως ο Βαρβιτσιώτης, ισχυριζόμενος ότι το Λιμενικό έχει μόνο καθήκοντα Τροχαίας! Και πράγματι, αυτό κάνουν οι άνδρες και οι γυναίκες του Λιμενικού. Ρυθμίζουν την κυκλοφορία των οχημάτων μέχρι μερικές δεκάδες μέτρα πριν από το πλοίο, όπου αναλαμβάνουν οι αξιωματικοί του πλοίου.
Υπάρχει υπουργική απόφαση (την ανέφεραν σε ανακοίνωσή τους τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΝΕΝ και ΣΤΕΦΕΝΣΟΝ), που ορίζει ότι στα καθήκοντα του Λιμενικού είναι «η λήψη των ενδεικνυόμενων μέτρων κατά τους κατάπλους και απόπλους των επιβατηγών πλοίων, επιβατηγών οχηματαγωγών, ώστε να διασφαλίζεται η ομαλή και ασφαλής διακίνηση των επιβατών και οχημάτων στους χερσαίους χώρους λιμένα και η επιβίβαση/αποβίβαση από τα πλοία». Υπάρχει το ΠΔ 177/2000 που καθορίζει πώς γίνεται η φόρτωση του πλοίου. Στην παράγραφο 11 του άρθρου 22 προβλέπει: «Η ασφάλιση του καταπέλτη και της θύρας ασφαλείας, πρέπει να γίνεται πριν τον απόπλου του πλοίου με ευθύνη του πλοιάρχου».
Ποιος είναι υπεύθυνος για την τήρηση της συγκεκριμένης διάταξης; Ο πλοίαρχος έχει την ευθύνη εφαρμογής, όμως η συμμόρφωση του πλοιάρχου προς τα προβλεπόμενα είναι ευθύνη του Λιμενικού. Οσοι και όσες έχουμε ταξιδέψει με φέρι προς ιταλικά λιμάνια (από Πρίντεζι μέχρι Τεργέστη) ενδεχομένως έχουμε προσέξει πως πρώτα ανεβαίνει και σφραγίζει ο καταπέλτης και μετά λύνονται οι κάβοι για να φύγει το πλοίο. Αυτό γίνεται σε όλο τον κόσμο, είναι διεθνής κανονισμός. Τα ελληνικά λιμάνια, όμως, ανήκουν σ’ έναν άλλο κόσμο, τον κόσμο της αρπαχτής και του πλιάτσικου των ακτοπλόων εφοπλιστών. Από τα ελληνικά λιμάνια τα φέρι αναχωρούν με ανοιχτούς τους καταπέλτες που τους μαζεύουν εν πλω. Μη χαθούν μερικά λεπτά της ώρας. Και το Λιμενικό απλώς κρατάει το φανάρι. Ολα ακολουθούν μια εντελώς αντικανονική ρουτίνα, μέχρι να γίνει το κακό. Ε, δεν πνίγουν δα ανθρώπους κάθε μέρα…
Αν εφαρμοζόταν ο κανονισμός για το κλείσιμο των καταπελτών πριν από τον απόπλου, ο δύστυχος Αντώνης θα ήταν ζωντανός. Θα έφερε μόνο μερικά τραύματα από τις σπρωξιές και τις γροθιές των τραμπούκων και το παράπονο που δεν τον άφησαν να μπει (δεν τον άφησαν να μπει αυτοί που κάποτε περίμεναν 40 λεπτά για να φτάσει η Μενεγάκη με τη τζιπούρα της. Αλλά ο Αντώνης ήταν ένα φτωχόπαιδο της βιοπάλης, όχι μια λαμπερή τηλεπερσόνα).
«Οι σκηνές που όλοι είδαμε χθες βράδυ είναι αδιανόητες, δεν συνάδουν με τις αξίες του Ομίλου και δεν εκφράζουν ούτε στο ελάχιστο το ήθος και τον επαγγελματισμό, όχι μόνο των πληρωμάτων μας, αλλά και της ελληνικής ναυτοσύνης στο σύνολό της», ανέφερε σε ανακοίνωσή της η πλοιοκτήτρια εταιρία ATTICA GROUP. Για ποιες αξίες μιλούν οι αδίστακτοι πλουτοκράτες; Γι’ αυτές που υπαγόρευσαν την εξής ανακοίνωση προς τους επιβάτες του πλοίου, όταν είχε γίνει γνωστό ότι ο Αντώνης είναι νεκρός; «Ενημερώνουμε τους κύριους επιβάτες ότι η καθυστέρηση απόπλου του πλοίου οφείλεται σε περιστατικό που έγινε στο λιμάνι του Πειραιά. Το πλοίο δεν έχει καμία ευθύνη για το συμβάν. Ευχαριστούμε για την κατανόηση»! Το μόνο βέβαιο είναι πως ο καπετάνιος, που έδωσε εντολή να αναγνωστεί αυτή η αισχρή ανακοίνωση προς τους επιβάτες, είχε προηγουμένως συνεννοηθεί με την εταιρία. Αυτή ήταν η γραμμή άμυνάς τους.
«Διέταξα τη διεξαγωγή Ενορκης Διοικητικής Εξέτασης για τις ενέργειες του Κεντρικού Λιμεναρχείου Πειραιά ως προς τη διαχείριση του τραγικού περιστατικού», ανακοίνωσε μέσω twitter ο Βαρβιτσιώτης. Ο ίδιος που έβγαλε ήδη το πόρισμα της ΕΔΕ και το διατυμπάνισε δημόσια: «Δεν φταίει το Λιμενικό γι’ αυτό το τραγικό ατύχημα. Είμαι ξεκάθαρος σ’ αυτό». Κι όχι μόνο απάλλαξε το Λιμενικό από κάθε ευθύνη, αλλά φρόντισε να διευκολύνει και την υπερασπιστική γραμμή της εφοπλιστικής εταιρίας, ρίχνοντας μεγάλο μέρος της ευθύνης στο θύμα: «Δε φταίει το Λιμενικό γι’ αυτό το τραγικό ατύχημα, όταν κάποιος άνθρωπος προστρέχει στον καταπέλτη, βάζοντας και τον εαυτό του σε ένα μεγαλύτερο κίνδυνο μία στιγμή που το πλοίο αποπλέει»! Γι’ αυτό θεωρεί ότι υπάρχει θρήνος και για τους φονιάδες.
Ακόμα και για την επέμβαση των λιμενικών είπε ψέματα ο Βαρβιτσιώτης. Οπως αποκάλυψαν αυτόπτες μάρτυρες, πέρασε ένα τέταρτο μέχρι να ανασυρθεί το άψυχο σώμα του Αντώνη. Αν υπήρχε ακαριαία επέμβαση, και από το πλοίο και από τη στεριά, ίσως ο Αντώνης να είχε γλιτώσει. Πνιγμός ήταν η αιτία του θανάτου του, σύμφωνα με τον ιατροδικαστή. Αλλο να βγάζεις κάποιον που πνίγεται στα ένα-δύο λεπτά και άλλο μετά από ένα τέταρτο.