Την ερχομένη Τρίτη, 26 Γενάρη, θα γίνει και η τρίτη συνεδρίαση της ολομέλειας της βουλής, στην οποία θα ολοκληρωθεί η συζήτηση και η ψήφιση ενός ακόμη δασοκτόνου νομοσχεδίου. Προηγήθηκαν οι τέσσερις συνεδριάσεις της αρμόδιας επιτροπής, στις οποίες το νομοσχέδιο συζητήθηκε και ψηφίστηκε από τα δύο αστικά κόμματα εξουσίας, το ΠΑΣΟΚ και τη ΝΔ.
Η υπουργός Τ. Μπιρμπίλη και οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ, κατά τη διάρκεια των συζητήσεων στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου και στην Ολομέλεια της Βουλής, προσπάθησαν, στηριζόμενοι στην παράγραφο 1 του άρθρου 9 του νομοσχεδίου, με την οποία καταργείται προσωρινά ο καταστροφικός ορισμός του δασοκτόνου νόμου 3208/2003 για το δάσος, να το εμφανίσουν σαν ένα φιλοδασικό νομοσχέδιο.
Θυμίζουμε, καταρχάς, ότι η προσωρινή αυτή κατάργηση του ορισμού για το δάσος πέρασε από πολλά κύματα. Τρεις ήταν οι εκδοχές της νομικής αυτής διάταξης. Τις παραθέτουμε:
α) «Αρθρο 6 παρ.1: Αναστέλλεται η εφαρμογή της διάταξης του εδαφίου 3 του άρθρου 1 του Ν. 3208/2003».
β) «Αρθρο 8 παρ. 1: Η παράγραφος 3 του άρθρου 3 του Ν. 998/1979 όπως αντικαταστάθηκε με την παράγραφο 1 του άρθρου 1 του Ν. 3208/2003 (ΦΕΚ Α 303), καταργείται. Οι παράγραφοι 4, 5, 6 και 7 του άρθρου 3 του Ν. 998/1979, όπως ισχύει αναριθμούνται σε 3, 4, 5 και 6 αντιστοίχως».
γ) «Αρθρο 9: Η παράγραφος 3 του άρθρου 3 του ν. 998/1979 (ΦΕΚ 289 Α), όπως αντικαταστάθηκε με την παράγραφο 1 του άρθρου 1 του ν. 3208/2003 (ΦΕΚ 303), καταργείται, πλην της περιπτώσεως γ) η οποία διατηρείται σε ισχύ ως αυτοτελής παράγραφος 5. Οι παράγραφοι 4 και 5 του άρθρου 3 του ν. 998/1979, όπως ισχύει, αναριθμούνται αντιστοίχως σε παραγράφους 3 και 4».
Η πρώτη εκδοχή δόθηκε στις 26 Οκτώβρη στους μελετητές-καπιταλιστές (ανάμεσά τους και ο μυστικοσύμβουλος της Τ. Μπιρμπίλη, Ν. Χλύκας, που είναι ένας από τους κύριους συντάκτες όλων των εκδοχών του δασοκτόνου νομοσχεδίου) και στη συνέχεια αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα του ΥΠΕΚΑ.
Επιπλέον, δόθηκε επιλεκτικά μόνο στους μελετητές και η εισηγητική έκθεση του νομοσχεδίου. Είναι αποκαλυπτικά τα γραφόμενα σ’ αυτή την εισηγητική έκθεση σχετικά με την αναστολή της εφαρμογής της παρ. 3 του άρθρου 1 του δασοκτόνου νόμου Δρυ, γι’ αυτό τα παραθέτουμε: «Η διάταξη αυτή (σ.σ. η παρ. 1 του άρθρου 6 του νομοσχεδίου Μπιρμπίλη) έχει τεθεί υπό την κρίση του ΣτΕ, χωρίς να έχει εκδοθεί ακόμη οριστική απόφαση. Επειδή η εκκρεμότητα αυτή έχει δημιουργήσει προβλήματα και δυσλειτουργίες, κρίνεται σκόπιμη η αναστολή εφαρμογής της διάταξης αυτής. (Μέχρι τότε θα εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 3 του ν. 998/789;)»!!!
Δεν είναι ιδιαίτερα αποκαλυπτικό το κείμενο μέσα στην παρένθεση, που μάλλον ξεχάστηκε από τους συντάκτες του νομοσχεδίου; Ο συντάκτης της εισηγητικής (που όπως έχουμε αποκαλύψει είναι ο Ν. Χλύκας) έχει και προσωπικό ενδιαφέρον να ξεμπλοκαριστεί ο δασοκτόνος νόμος 3208/2003, δεδομένου ότι και ο ίδιος έχει αναλάβει ένα κομμάτι των δασικών χαρτών των 113 υπό κτηματογράφηση δήμων. Πώς μπορεί κατά τη γνώμη του να ξεμπλοκαριστεί; Εστω και με την προσωρινή αναστολή της παρ. 3 του άρθρου 1 του δασοκτόνου νόμου. Ετσι θα καταργηθεί η απόφαση 202/ 2005 της Επιτροπής Αναστολών του ΣτΕ, με την οποία έχει μπλοκαριστεί η υπουργική απόφαση του πρώην υφυπουργού Γεωργίας Φ. Χατζημιχάλη, με την οποία ζητούσε να αναθεωρηθούν οι δασικοί χάρτες 330 δήμων σύμφωνα με τις διατάξεις του δασοκτόνου νόμου. Γι’ αυτό και έθεσε ταυτόχρονα το ερώτημα (και μάλιστα γραπτά, κάτι που συμβαίνει για πρώτη φορά), εάν και μέχρι πότε θα εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 3 του νόμου 998/1979, όπως ίσχυαν πριν την τροποποίησή του από το δασοκτόνο νόμο Δρυ.
Γνωρίζοντας πράγματα και καταστάσεις, υποστηρίξαμε τότε, ότι η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ δεν θέλει να καταργήσει το δασοκτόνο νόμο 3208/2003, ότι κατεβάζει πάρα πολύ τον πήχη στον αγώνα ενάντια στη δασοκτόνα νομοθεσία (έφτασε στο σημείο να βάλει τον πρόεδρο της ΠΕΔΔΥ, κομματικό στέλεχος του ΠΑΣΟΚ, να αδρανοποιήσει τη συνδικαλιστική οργάνωση και να αναιρέσει βασικές της θέσεις, όπως π.χ. η κατάργηση του 3208/2003) και ότι ετοιμάζει νέο ορισμό για το δάσος, που θα κινείται κι’ αυτός σε αντιδασική κατεύθνση. Μετά τις αποκαλύψεις μας και την παρέμβαση έντιμων και ταξικών συνδικαλιστών στο χώρο της ΠΕΔΔΥ και των δασολόγων, η Τ. Μπιρμπίλη και ο μυστικοσύμβουλός της αναγκάστηκαν να δώσουν στις 16 Νοέμβρη τη δεύτερη εκδοχή. Μια εκδοχή που, όμως, πρώτον καταργούσε την περίπτωση γ) της παραγράφου 3, με την οποία πέταγε έξω από τους δασικούς χάρτες –διαχρονικά πια– τα δάση και τις δασικές εκτάσεις που θα καταστρέφονται από φωτιές και παράνομες εκχερσώσεις. Δεύτερον, εξακολουθούσε ν’ αφήνει ανοιχτό το θέμα του ποσοτικού ορισμού του δάσους. Κατά τη γνώμη μας, ο ποσοτικός ορισμός του δάσους δεν αποτελεί προαπαιτούμενο ούτε για τη σύνταξη των δασικών χαρτών ούτε για τις πράξεις χαρακτηρισμού, όμως πέρα από εμάς και τους έντιμους και ταξικά σκεπτόμενους δασολόγους, υπάρχουν και οι καταπατητές που θα πιέζουν για δασοκτόνες λύσεις.
Φυσικά, η κατάργηση της περίπτωσης γ) δεν έγινε από αβλεψία του μυστικοσύμβουλου και της Τ. Μπιρμπίλη. Εγινε σκόπιμα, προκειμένου να μη συμπεριλαμβάνονται στους δασικούς χάρτες τα καμένα δάση και δασικές εκτάσεις. Μετά όμως το ντόρο που έγινε και προκειμένου να περάσει αυτή η διάταξη, για να απεμπλακεί η σύνταξη των δασικών χαρτών-καρικατούρα, αναγκάστηκαν να επαναφέρουν την περίπτωση γ), παρά το γεγονός ότι το πρώτο εδάφιό της «μπάζει», αφού νομιμοποιεί παράνομες αποφάσεις της δημόσιας διοίκησης.
Παρέμεινε, όμως, το κενό της πρώτης εκδοχής, στο οποίο αναφερθήκαμε παραπάνω. Παρέμεινε, γιατί έχουν στα σκαριά άλλο ορισμό για το δάσος και χρειάζονται κάποιο χρόνο για να τον παρουσιάσουν, προκειμένου να νομιμοποιηθούν οι δασικοί χάρτες-καρικατούρα και να γίνουν αποδεκτοί από ένα τμήμα των κατ’ επάγγελμα περιβαλλοντολόγων.
Τρίτη, Τετάρτη και Πέμπτη, 12, 13 και 14 Γενάρη, έγιναν οι τέσσερις συνεδριάσεις της αρμόδιας Επιτροπής της Βουλής, στις οποίες συζητήθηκε και ψηφίστηκε το δασοκτόνο νομοσχέδιο, χωρίς να επαναφέρουν την περίπτωση γ). Την Τρίτη, 19 Γενάρη, η Τ. Μπιρμπίλη αναγκάστηκε, για ξεκάρφωμα, να επαναφέρει την περίπτωση γ) μαζί με κάποιες άλλες διατάξεις νομοτεχνικού χαρακτήρα. Ομως, ο ορισμός χωρίς ποσοτικοποίηση αποτελεί μεγάλο πρόβλημα, όχι φυσικά για εμάς, αλλά για την κυβέρνηση. Η παράγραφος 1 του άρθρου 9 είναι κολοβή.
Τελικά, η υπουργός Περιβάλλοντος αναγκάστηκε, κατά την διάρκεια της τέταρτης συνεδρίασης της αρμόδιας επιτροπής της βουλής (Πέμπτη 14 Γενάρη), να παραδεχτεί ότι υπάρχει κενό στον ορισμό του δάσους και να υποσχεθεί ότι σε διάστημα 6-8 μηνών θα καταθέσει στη βουλή για συζήτηση και ψήφιση νέο νομοσχέδιο (!), προς λύπη όλων εκείνων που έσπευσαν να χαιρετίσουν είτε ως φιλοδασικό το νομοσχέδιο είτε ως θετική και πολύ σημαντική την παρ. 1 του άρθρου 9.
Με τις διατάξεις που εισήγαγε η Τ. Μπιρμπίλη στο νομοσχέδιο για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (κατάργηση της πράξης χαρακτηρισμού, αναγόρευση των ΑΠΕ σε ύψιστο περιβαλλοντικό ζήτημα, προτεραιότητα των ΑΠΕ σε σχέση με τα δάση και τις δασικές εκτάσεις, πλήρη αποδυνάμωση των απαιτούμενων ενεργειών από τις δασικές υπηρεσίες προκειμένου να εγκριθεί η εγκατάσταση ΑΠΕ σε δάση ή δασικές εκτάσεις κ.ά.), έδειξε ποια θα είναι η κατεύθυνση προς το νέο ορισμό για το δάσος. Κλείνουμε αυτό το σχόλιο με την επισήμανση ότι ισχύουν όλα όσα καταμαρτυρήσαμε την προηγούμενη εβδομάδα για το δασοκτόνο νομοσχέδιο της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ. Γι’ αυτό και πρέπει να εντάξουμε την κατάργησή του στο γενικότερο αγώνα για την κατάργηση του αντιδασικού οπλοστασίου.