Το Σεπτέμβρη του 2016, όταν στη Βουλή η ευρεία μνημονιακή πλειοψηφία (ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ, ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, Ποτάμι) προχωρούσε στην επανασυγκόλλησή της για να υπερψηφίσει το νομοσχέδιο για το ξεπούλημα του Ελληνικού, ο Αλέκος Φλαμπουράρης, που δεν είναι μόνο ο μέντορας και εξ απορρήτων του Τσίπρα, αλλά και ο άνθρωπος για τις «ειδικές αποστολές», έψεγε τη μνημονιακή αντιπολίτευση που χλεύαζε τους συριζαίους για τη νέα κωλοτούμπα τους («αν είναι να υπογράψω εγώ το Ελληνικό καλύτερα ας ψηφίσουν τον Σαμαρά» έλεγε ο Τσίπρας ως αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης). Ελεγε χαρακτηριστικά, με το γνωστό του τρόπο: «Αντί να έρθετε και να μας πείτε εδώ πέρα γιατί αυτά τα δεκατρία χρόνια αυτό το έργο δεν προχώρησε, μας κάνετε κριτική γιατί τον έναν χρόνο που ασχοληθήκαμε εμείς με αυτό το έργο έχουμε καθυστερήσει».
Ο Φλαμπουράρης δεν πήρε το λόγο στη Βουλή (σπάνιο πράγμα γι' αυτόν) προκειμένου να υπερασπιστεί μια δύσκολη κωλοτούμπα, αλλά και γιατί έχει άμεση ανάμιξη σ' αυτό το σκάνδαλο, όπως θα δούμε στη συνέχεια. Ούτε η αναφορά του στην ανάγκη επιτάχυνσης του έργου ήταν τυχαία. Ενορχήστρωσε ο ίδιος από το σκοτεινό παρασκήνιο του Μαξίμου τη σκανδαλώδη μεθόδευση της παράκαμψης των αρμόδιων δασικών υπηρεσιών, με στόχο η έκταση να παραδοθεί στους πλιατσικολόγους καπιταλιστές ελεύθερη από κάθε «βάρος» (δηλαδή από τις απαιτήσεις της δασικής νομοθεσίας), ώστε να ασελγήσουν ανεξέλεγκτα πάνω στο περιβάλλον.
Στο προηγούμενο φύλλο της «Κόντρας», σε ρεπορτάζ με τίτλο «Εγκλημα κατά του Περιβάλλοντος στο Ελληνικό», αποκαλύψαμε ότι για τον αποχαρακτηρισμό των περιμετρικών δασών της έκτασης του Ελληνικού υπήρξε μπόλικο παρασκήνιο ανάμεσα στη πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και τις διοικητικές υπηρεσίες. Στο διάστημα που μεσολάβησε, βρήκαμε μερικά έγγραφα από τα οποία προκύπτει ποιοι συμμετείχαν στο σκάνδαλο του αποχαρακτηρισμού των δασών. Ας δούμε τα πράγματα με τη σειρά.
♦ Την 1η Μάρτη του 2013, το Δασαρχείο Πειραιά παραλαμβάνει από τον γνωστό Νικόλαο Χλύκα, που εμφανίζεται ως ο εξουσιοδοτημένος εκπρόσωπος της εταιρίας ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΕ, αίτηση για έκδοση Πράξης Χαρακτηρισμού («με την παρούσα αιτούμαστε την έκδοση πράξης χαρακτηρισμού της περιοχής του Πρώην Αεροδρομίου Ελληνικού» αναφέρεται εισαγωγικά). Με την αίτηση συνυποβάλλονται, ως συνημμένα, και μερικά έγγραφα που είναι απαραίτητα για την έκδοση της Πράξης.
Ο Ν. Χλύκας, που εμφανίζεται ως ο ειδήμων περί τα δασικά, γνωρίζει τη διάταξη του άρθρου 11 του δασοκτόνου νόμου 3208/2003 και παρολαυτά υποβάλλει αίτηση για έκδοση Πράξης Χαρακτηρισμού. Το κάνει γιατί γνωρίζει ότι τα περιμετρικά δάση δεν μπορούν να αποχαρακτηριστούν με επίκληση της διάταξης περί τεχνητών δασικών φυτεύσεων. Και βέβαια, γνωρίζει ότι αυτός ο αποχαρακτηρισμός δεν μπορεί να γίνει με την υποβολή ερωτήματος στο ΝΣΚ.
♦ Πέρασαν τρία χρόνια από τότε και στις 2 Μάρτη του 2016 η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΕ επανέρχεται με νέο έγγραφο προς το Δασαρχείο Πειραιά, στο οποίο προσκομίζει συμπληρωματικά στοιχεία και ζητάει από τον Δασάρχη Π. Σακκά: «Σας υποβάλλουμε συνημμένα τα κάτωθι συμπληρωματικά στοιχεία για την έκταση του ακινήτου του πρώην αεροδρομίου Ελληνικού και του παράκτιου μετώπου Αγίου Κοσμά, προκειμένου να ολοκληρωθεί η διαδικασία χαρακτηρισμού της έκτασης σύμφωνα με το άρθρο 14 του ν.998/79 (…) Είμαστε στην διάθεσή σας για την παροχή οποιωνδήποτε περαιτέρω στοιχείων και παρακαλούμε θερμά για τις ενέργειες αρμοδιότητάς σας» (η επισήμανση δική μας).
Τι ενέργειες έγιναν και ποια άλλα αιτήματα υποβλήθηκαν από την ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΕ δεν το γνωρίζουμε. Από τη στιγμή όμως που η εταιρία επανέρχεται -και μάλιστα με την υπογραφή της προέδρου και διευθύνουσας συμβούλου Σ. Σπυροπούλου- ζητώντας την ολοκλήρωση της Πράξης Χαρακτηρισμού, συμπεραίνουμε ότι δεν τα είχε βρει με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος, ώστε να παρακάμψουν την Πράξη Χαρακτηρισμού και να καταφύγουν στη σκανδαλώδη φόρμουλα της υποβολής ερωτήματος στο ΝΣΚ. Μέχρι τις 2 Μάρτη του 2016 δεν τόλμησαν να επικαλεστούν τη διάταξη της παρ. 6 του άρθρου 3 του δασοκτόνου νόμου 4280/2014 για τις Τεχνητές Δασικές Φυτείες, όπως έκαναν τώρα με την υποβολή του ερωτήματος στο ΝΣΚ και την κατά παραγγελία Γνωμοδότηση 337/2016 του Γ’ Τμήματος, που έκανε αποδεκτή ο Σ. Φάμελλος.
♦ Στις 3 του Μάρτη του 2016, απαντά το Δασαρχείο. Προς το παρόν δε γνωρίζουμε το περιεχόμενο αυτής της απάντησης.
♦ Στη συνέχεια, η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΕ στέλνει στο Δασαρχείο Πειραιά τέσσερα έγγραφα με ημερομηνίες, 25/4, 16/5, 3/6 και 16/6 του 2016, το περιεχόμενο των οποίων επίσης δε γνωρίζουμε, προς το παρόν.
♦ Και ξαφνικά, στις 21/6, το Δασαρχείο Πειραιά λαμβάνει από την εταιρία έγγραφο, που το υπογράφει πάλι η Σ. Σπυροπούλου, με το οποίο ζητά την προσωρινή αναστολή της έκδοσης Πράξης Χαρακτηρισμού. Αναφέρει το εν λόγω έγγραφο:
«Αξιότιμε κ. Σακκά. Σε συνέχεια της σχετικής αλληλογραφίας μας και ένεκα του ότι έχουν προκύψει νεώτερα στοιχεία ως προς την έκταση του ακινήτου του πρώην αεροδρομίου Ελληνικού και του παράκτιου μετώπου Αγίου Κοσμά, παρακαλούμε όπως αναστείλετε προσωρινά τη διαδικασία έκδοσης πράξης χαρακτηρισμού σύμφωνα με το άρθρο 14 του ν. 998/79 προκειμένου να σας ενημερώσουμε σχετικώς» (οι επισημάνσεις δικές μας).
Η εταιρία, που βιαζόταν να εκδοθεί Πράξη Χαρακτηρισμού, για να μπορέσει να «τρέξει» το «επενδυτικό πρότζεκτ» της, ξαφνικά «βλέπει το φως το αληθινό» και ζητά από το Δασαρχείο αναστολή της διαδικασίας την οποία είχε ζητήσει. Συνήθως οι καπιταλιστές πνέουν μένεα κατά των δημόσιων υπηρεσιών, τις οποίες κατηγορούν για κωλυσιεργία, «γρηγορόσημα» κτλ. Εδώ όμως έχουμε τους καπιταλιστές να ζητούν από μια δημόσια υπηρεσία να σταματήσει μια διαδικασία που η ίδια η εταιρία τους είχε ζητήσει. Ακόμα και ο πλέον αδαής ή αφελής θα αναφωνήσει: κάποιο λάκο έχει η φάβα!
Βγάζει μάτι το γεγονός, ότι το έγγραφο αυτό κοινοποιείται μόνο στον υπουργό Επικρατείας Αλ. Φλαμπουράρη, που είναι παντελώς αναρμόδιος για να χειριστεί αυτό το ζήτημα! Φαίνεται πως ο συνταξιούχος εργολάβος κυρ-Αλέκος λειτούργησε όπως και στην περίπτωση του γηπέδου Μελισσανίδη στο άλσος της Νέας Φιλαδέλφειας (αποκτά ειδικότητα στην παρασκηνιακή οργάνωση περιβαλλοντικών εγκλημάτων) και μετά από εργώδεις προσπάθειες βρήκε τα «νεότερα στοιχεία» που επικαλείται η εταιρία. Δεν ήταν και τόσο δύσκολο: παρακάμπτουμε την καθόλα αρμόδια υπηρεσία, που είναι το Δασαρχείο Πειραιά, παρακάμπτουμε τη νόμιμη διαδικασία, που είναι η έκδοση Πράξης Χαρακτηρισμού και ζητάμε από το ΝΣΚ να μας βγάλει μια κατά παραγγελία Γνωμοδότηση, ώστε η εταιρία να κάνει τη δουλειά της ήσυχα κι ωραία. Αν αυτή η διαδικασία σας θυμίζει πλευρές του σκανδάλου του Βατοπεδίου, σωστά θυμόσαστε.
♦ Στις 14 Οκτώβρη του 2016, η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΕ στέλνει στη Γενική Διεύθυνση Ανάπτυξης και Προστασίας Δασών και Αγροπεριβάλλοντος του ΥΠΕΝ έγγραφο θέτοντας μια σειρά ερωτήματα. Με σπουδή ο προϊστάμενος της ΓΔΑΠΔΑ απαντά σε όλα τα ερωτήματα την ίδια ημέρα. Μεταξύ των άλλων «ανακαλύπτει» την παρ. 6 του άρθρου 32 του δασοκτόνου νόμου 4280/2014 και τονίζει: «Συνεπώς, τεχνητές φυτεύσεις για καλλωπιστικούς λόγους βάσει εγκεκριμένων φυτοτεχνικών μελετών δεν εμπίπτουν στις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας»! Τόσο… απλό ήταν το θέμα, και η εταιρία… ταλαιπωρούνταν τόσο καιρό, ζητώντας την έκδοση Πράξης Χαρακτηρισμού και υποβάλλοντας έγγραφα επί εγγράφων στο αρμόδιο Δασαρχείο!
Σε όλα τα δημόσια έγγραφα, στην ένδειξη «Πληροφορίες» μπαίνει το όνομα και το τηλέφωνό του εισηγητή. Στο συγκεκριμένο έγγραφο, περιέργως, δεν υπάρχει το όνομα του εισηγητή, ενώ στις «Πληροφορίες» υπάρχει το τηλέφωνο του προϊστάμενου της Διεύθυνσης Προστασίας Δασών και Αγροπεριβάλλοντος. Μπορούμε, λοιπόν, να συμπεράνουμε ότι το κείμενο αυτό το συνέταξε ο προϊστάμενος αυτής της Διεύθυνσης σε συμφωνία με τον προϊστάμενο της Γενικής Διεύθυνσης. Φαίνεται πως κανένας από τους υπάλληλους της ΔΠΑΑ δε δέχτηκε να συντάξει αυτό το κατάπτυστο κείμενο, που άνοιγε το δρόμο στον αποχαρακτηρισμό των περιμετρικών δασών, όχι με έκδοση Πράξης Χαρακτηρισμού, αλλά με την υποβολή ερωτήματος στο ΝΣΚ.
Με την κίνηση της ΕΛΗΝΙΚΟ ΑΕ να στείλει κείμενο στη ΓΔΑΠΔΑ και με την απάντηση του προϊσταμένου της ΔΠΔΑ, που την υπέγραψε την ίδια ημέρα ο προϊστάμενος της ΓΔΑΠΔΑ, υποστηρίζοντας τη θέση ότι οι τεχνητές δασικές φυτεύσεις δεν εμπίπτουν στις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας, αποδεικνύεται ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος, με εντολή Φλαμπουράρη (που είναι το alter ego του Τσίπρα και ο άνθρωπος για τις «ειδικές αποστολές», όπως είχε αποδειχτεί και το 2014, όταν έκανε μυστικές συναντήσεις με τον Μελισσανίδη και τους ανθρώπους του, στα γραφεία του ομίλου Μελισσανίδη), αποφάσισε να παρακάμψει τον Δασάρχη Πειραιά Π. Σακκά, που εξακολουθεί να θεωρεί ότι πρέπει να γίνει Πράξη Χαρακτηρισμού.
Προκειμένου να παρακαμφθεί ο Δασάρχης, ο ενορχηστρωτής Φλαμπουράρης και το τότε αρμόδιο υπουργικό δίδυμο Σκουρλέτη-Τσιρώνη (ο δεύτερος είναι… οικολόγος!) υιοθέτησαν την άποψη ότι τα περιμετρικά δάση του Ελληνικού δεν εμπίπτουν στις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας και επομένως δε χρειάζεται να γίνει Πράξη Χαρακτηρισμού. Τι πρέπει να γίνει; Αυτό δεν το λέει στο απαντητικό του έγγραφο ο προϊστάμενος της ΓΔΑΠΔΑ. Φαίνεται ότι αυτό το συμφώνησε παρασκηνιακά με το διάδοχο δίδυμο στην πολιτική ηγεσία, τους Σταθάκη και Φάμελλο. Κι αυτή η συμφωνία αποτυπώθηκε στο ερώτημα προς το ΝΣΚ, που συνέταξε η Γενική Διεύθυνση Ανάπτυξης και Προστασίας Δασών και Αγροπεριβάλλοντος και υπέγραψε ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σ. Φάμελλος.
Ο Δασάρχης επιμένει για Πράξη Χαρακτηρισμού
♦ Στις 21 Οκτώβρη του 2016, ο Δασάρχης Πειραιά Π. Σακκάς στέλνει μέσω της Διεύθυνσης Δασών Πειραιά στη Γενική Διεύθυνση Ανάπτυξης και Προστασίας Δασών και Αγροπεριβάλλοντος έγγραφο με τίτλο: «Αίτημα για έκδοση Πράξης Χαρακτηρισμού της έκτασης του πρώην Αεροδρομίου Ελληνικού και του παράκτιου μετώπου Αγίου Κοσμά». Ξεκινά την τοποθέτησή του με αναφορά στο απαντητικό έγγραφο που η ΓΔΑΠΔΑ είχε στείλει στις 14 Οκτώβρη το 2016 προς την ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΕ και είχε κοινοποιήσει και στο Δασαρχείο Πειραιά.
Είναι προφανές ότι ο Δασάρχης δε συμφώνησε με την άποψη της ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΕ για προσωρινή αναστολή της διαδικασίας έκδοσης Πράξης Χαρακτηρισμού και γι’ αυτό στο έγγραφό του επιμένει ότι πρέπει να γίνει Πράξη Χαρακτηρισμού. Είναι εξίσου προφανές, ότι ο Δασάρχης κατάλαβε ότι δεν πρόκειται για προσωρινή αναστολή, αλλά για ματαίωση της έκδοσης Πράξης Χαρακτηρισμού, επειδή η εταιρία φοβάται την Πράξη Χαρακτηρισμού και προσπαθεί να την αποφύγει. Τη φοβάται γιατί γνωρίζει ότι μέσω αυτής δεν πρόκειται να αποχαρακτηριστούν τα περιμετρικά δάση. Και βέβαια, ο Δασάρχης κατάλαβε ότι η άμεση ενημέρωση του Φλαμπουράρη από την εταιρία για τη συγκεκριμένη υπόθεση, για την οποία ο υπουργός Επικρατείας δεν έχει την παραμικρή αρμοδιότητα, αποκαλύπτει ότι υπάρχει ειλημμένη απόφαση της κυβέρνησης να μη γίνει η Πράξη Χαρακτηρισμού.
Ο Δασάρχης διαπιστώνει, από την άμεση αλληλογραφία της εταιρίας με τη ΓΔΑΔΠΑ, ότι έχει μπει μπροστά άλλη μεθόδευση. Οτι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου αποφάσισε να τον παρακάμψει, επειδή εμμένει στην έκδοση Πράξης Χαρακτηρισμού, μέσω της οποίας δεν υπάρχει περίπτωση να αποχαρακτηριστούν οι τεχνητές δασικές φυτείες. Επειδή διαβλέπει ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος τον αδειάζει και προσανατολίζεται στην υποβολή ερωτήματος στο ΝΣΚ σπεύδει και στέλνει αυτό το έγγραφο. Και ξεκινά το έγγραφό του με το σχολιασμό του απαντητικού εγγράφου της ΓΔΑΠΔΑ προς την ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΕ, γιατί διαφωνεί κάθετα μ ε το περιεχόμενό του.
Οι τεχνητές δασικές φυτείες αρμοδιότητα της δασικής νομοθεσίας
Πριν απαντήσει για το δασικό ή μη χαρακτήρα των τεχνητών δασικών φυτειών, ο Δασάρχης παραθέτει αποσπάσματα από τρεις αποφάσεις του ΣτΕ: την 3459/2009 του Ε’ Τμήματος, την 1903/2014 της Ολομέλειας και την 4883/2014 του Δ’ Τμήματος. Ιδού τα αποσπάσματα που επικαλείται:
«Στην αρ. 3459/2009 απόφαση του ΣτΕ (υπόθεση Αστέρια Γλυφάδας) αναγράφεται μεταξύ άλλων ότι τα δάση και οι δασικές εκτάσεις της Χώρας, είτε ανήκουν στο Δημόσιο είτε σε ιδιώτες ή νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού τομέα, υπάγονται ως φυσικά αγαθά υπό ίδιον προστατευτικό καθεστώς (…) Η προστασία αυτή αφορά τις εκτάσεις που πράγματι καλύπτονται από δασική βλάστηση είτε αυτή δημιουργήθηκε με φυσικά είτε με τεχνητά μέσα.
Στην αρ. 1903/2014 απόφαση του Στε (υπόθεση Μητροπολιτικού Πόλου Αγίου Κοσμά-Ελληνικού) αναγράφεται μεταξύ άλλων ότι ως Δημόσια ακίνητα για την εφαρμογή του παρόντος Κεφαλαίου, νοούνται τα ακίνητα που ανήκουν στην ιδιωτική περιουσία του Δημοσίου (…) Η αξιοποίηση δημοσίων ακινήτων στα οποία συμπεριλαμβάνονται χώροι που προστατεύονται από τη κείμενη περιβαλλοντική νομοθεσία (…) πραγματοποιείται σύμφωνα με τους ειδικότερους όρους που θέτουν οι σχετικές διατάξεις των νόμων 998/79…
Στην αρ 4883/2014 απόφαση του ΣτΕ (υπόθεση Ξενία Βυτίνας) (…) Εξ άλλου η μεταβίβαση της επίμαχης εκτάσεως στο Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ. δεν συνεπάγεται ως προς τα δασικά της τμήματα, την άρση της προστασίας που απολαμβάνει κατά το άρθρο 24 του Συντάγματος και τις διατάξεις του ν. 998/1979 (…) Μόνη δε η μεταβίβαση της κυριότητας της επίμαχης έκτασης στο Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ, κατά τα τμήματά της που έχουν το χαρακτήρα δάσους ή δασικής εκτάσεως, δεν συνεπάγεται μεταβολή στο δασικό χαρακτήρα αυτής».
Και ο Δασάρχης καταλήγει: «Από τα ανωτέρω προκύπτει, κατά την άποψη της υπηρεσίας μας, ότι οι εκτάσεις που πράγματι καλύπτονται από δασική βλάστηση, είτε αυτή δημιουργήθηκε κατά το παρελθόν με φυσικά ή τεχνητά μέσα, και αποτελούν στοιχείο της ιδιωτικής περιουσίας του Δημοσίου, διέπονται από τους ειδικότερους όρους και περιορισμούς που θέτουν οι σχετικές διατάξεις του Ν. 998/79 και της εν γένει δασικής νομοθεσίας. Η προς χαρακτηρισμό έκταση είναι εντός του περιγράμματος των εκτάσεων που κηρύχθηκαν αναδασωτέες με την αρ. 108424/13-9-1934. Στο αρ. οικ. 137529/5301/254-10-2013 έγγραφο της Γενικής Διεύθυνσης Ανάπτυξης και Προστασίας Δασών και Φυσικού Περιβάλλοντος (σ.σ. πλέον αντί Φυσικού Περιβάλλοντος λέγεται Αγροπεριβάλλοντος), αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι η απόφαση του 1934 παραμένει ισχυρή διότι δεν την έχει ανατρέψει ουδεμία άλλη πράξη ισοδυνάμου ισχύος».
Η τοποθέτηση του Δασάρχη Πειραιά είναι ξεκάθαρη και δεν αφήνει καμία χαραμάδα για να περάσει μια διαδικασία αποχαρακτηρισμού των τεχνητών δασικών φυτειών που ανήκουν στο Δημόσιο. Ξεκαθαρίζει ακόμα ο δασάρχης, ότι τα περιμετρικά δάση ανήκουν στην έκταση που είχε κηρυχτεί αναδασωτέα το 1934 και ότι η απόφαση του 1934 εξακολουθεί να ισχύει. Η ξεκάθαρη αυτή τοποθέτηση του Δασάρχη Π. Σακκά, που ήταν σε πλήρη αντίθεση με την τοποθέτηση του προϊστάμενου της ΓΔΑΠΔΑ, ενόχλησε σφόδρα τόσο αυτόν όσο και την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος, γι’ αυτό και επέλεξαν να υποβάλουν ερώτημα στο ΝΣΚ προκειμένου να αποσπάσουν απ’ αυτό Γνωμοδότηση αποχαρακτηρισμού των περιμετρικών δασών.
Οπως δείξαμε στο πρώτο δημοσίευμά μας, το ΝΣΚ παρανόμησε, γιατί σύμφωνα με τον ιδρυτικό του νόμο (ν. 3086/2002) δεν έχει την αρμοδιότητα να γνωμοδοτεί αν μια έκταση είναι δάσος, δασική ή γεωργική. Γι’ αυτό και πρέπει, εδώ και τώρα, να καταργηθούν η γνωμοδότηση 337/2016 του ΝΣΚ, όπως και η αποδοχή της από τον Σ. Φάμελλο.
Γεράσιμος Λιόντος