Οι εγκαταλειμμένες ή και άθλιες κτιριακές υποδομές των σχολείων, τα εκατοντάδες εκπαιδευτικά κενά που καλύπτονται με το σταγονόμετρο έως και το τέλος σχεδόν της σχολικής χρονιάς με αναπληρωτές και όχι μόνιμους εκπαιδευτικούς, οι συγχωνεύσεις-καταργήσεις σχολείων, τα προβλήματα στη μεταφορά των μαθητών, τα πολυπληθή τμήματα κ.λπ. ταλαιπωρούν χρόνια τα δημόσια σχολεία. Αιτία η λειψή κρατική χρηματοδότηση, η αδιαφορία των δήμων που έχει οδηγήσει σε εικόνες εγκατάλειψης και εγείρει ζητήματα ασφάλειας για μαθητές και εκπαιδευτικούς και το «μεγάλο φαγοπότι» των εργολάβων.
Τις δυσμενείς αυτές καταστάσεις που βιώνουν χιλιάδες δημόσια σχολεία, τις βιώνουν στη νιοστή οι μαθητές των Μουσικών Σχολείων και οι γονείς τους, γι’ αυτό και προχωρούν σε κινητοποιήσεις διεκδικώντας τα αυτονόητα, σχεδόν κάθε σχολική χρονιά.
Και αυτήν τη φορά, λοιπόν, διοργανώνονται πανελλαδικές διαμαρτυρίες-κινητοποιήσεις των Μουσικών Σχολείων. Στο πλαίσιο αυτό οι μαθητές του Μουσικού Σχολείου Ηρακλείου Κρήτης προχώρησαν ήδη σε κατάληψη, ενώ και οι μαθητές του Μουσικού Σχολείου Χανίων πραγματοποίησαν πορεία από το σχολείο στο κέντρο της πόλης και μουσική διαμαρτυρία στον πεζόδρομο της οδού Χάληδων.
Η ανακοίνωση των μαθητών του Μουσικού Σχολείου Ηρακλείου
Το δεκαπενταμελές συμβούλιο του Μουσικού Σχολείου Ηρακλείου, ως δημοκρατικά εκλεγμένο όργανο των μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου του Μουσικού Σχολείο Ηρακλείου, έχει τα εξής αιτήματα για την ομαλή λειτουργία του σχολείου αλλά και του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος και τα παρουσιάζει στοχεύοντας σε δημόσια συζήτησή τους.
Τα αιτήματά μας είναι:
Για το σχολείο:
1. Να καταστούν όλοι οι χώροι του σχολείου προσβάσιμοι για όλα τα άτομα. Για παράδειγμα το κτίριο των μουσικών οργάνων διαθέτει μόνο μία – και αυτή στενή – σκάλα, αποκλείοντας ανάπηρα άτομα (που χρησιμοποιούν αμαξίδιο, πατερίτσες κ.λπ.).
2. Δημιουργία κατάλληλων κτιριακών υποδομών, οι οποίες θα πληρούν τις προϋποθέσεις για τη στέγαση ενός μουσικού σχολείου, καθώς το παρόν κτήριο είναι εντελώς ακατάλληλο. Υπάρχει απόλυτη ανάγκη στη δημιουργία κατάλληλης αίθουσας συναυλιών (μιας και τόσα χρόνια δεν υπάρχει τίποτα αντίστοιχο), αλλά και αιθουσών διδασκαλίας με ηχομόνωση.
3. Κάλυψη των ελλείψεων των καθηγητών στο υποχρεωτικό όργανο του ταμπουρά, αλλά και σε πολύ βασικά όργανα όπως το τσέλο, το κλαρινέτο και τα ευρωπαϊκά κρουστά.
4. Ανακατασκευή του γειτονικού εγκαταλελειμμένου κτηρίου «Νο 302» και επανάχρησή του με σκοπό να καλύψει βασικές ανάγκες του σχολείου μας όπως αίθουσα πολλαπλών χρήσεων, αίθουσες οργάνων, αίθουσα εστίασης. Σύμφωνα με μελέτη που έχει εκπονηθεί, με ένα σχετικά χαμηλό κόστος και σε σύντομο χρονικό διάστημα είναι δυνατόν να ολοκληρωθούν οι σχετικές εργασίες που ξεκίνησαν στο παρελθόν και σταμάτησαν για άγνωστο λόγο.
5. Εδώ και 2,5 χρόνια πλέον, έχει πραγματοποιηθεί αυτοψία από μηχανικό του Δήμου για εγκατάσταση κλιματιστικών μονάδων στις αίθουσες μουσικών οργάνων όπου δεν υπάρχει κεντρική θέρμανση. Τα κλιματιστικά είναι απαραίτητα για την ομαλή διεξαγωγή των μαθημάτων καθώς τον χειμώνα η θερμοκρασία πέφτει σε απαγορευτικά επίπεδα. Η δυσμενής αυτή κατάσταση είναι χρόνια, ώστε καθηγητές και καθηγήτριες έχουν φέρει από τα σπίτια τους δικά τους θερμαντικά σώματα!
Σε πανελλαδικό επίπεδο:
1. Συγγραφή σχολικών εγχειριδίων και δωρεάν παραχώρηση τους από το κράτος, καθώς και δημιουργία καθορισμένης ύλης στα μουσικά μαθήματα, η οποία θα είναι κοινή για όλα τα μουσικά σχολεία πανελλαδικά.
2. Μοριοδότηση και ποσόστωση στις πανελλαδικές εξετάσεις στα παιδιά που ενδιαφέρονται για τις μουσικές σχολές.
3. Πιστοποίηση των θεωρητικών σπουδών (π.χ. θεωρία, αρμονία) και των μουσικών οργάνων σε κάθε απόφοιτο μουσικού σχολείου.
4. Δημιουργία ενός πεδίου προσανατολισμού οπού θα επιλέγεται από τους ενδιαφερομένους μαθητές αποκλειστικά για τα τρία τμήματα μουσικών σπουδών της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Κανένα από τα υπάρχοντα πεδία δεν μας καλύπτουν επαρκώς με αποτέλεσμα τη γενικευμένη δυσφορία των μαθητών.
5. Επιχορήγηση ενός ποσού (voucher) για την αγορά των υποχρεωτικών μουσικών οργάνων στους μαθητές της Α’ Γυμνασίου των μουσικών σχολείων της χώρας.
6. Ίδρυση τμήματος μουσικών σπουδών, που απουσιάζει πλήρως από την Κρήτη και το Νότιο Αιγαίο, με αποτέλεσμα τα ενδιαφερόμενα άτομα από τις προαναφερθείσες περιοχές να καταφεύγουν σε άλλα πανεπιστήμια της χώρας μακριά από τον τόπο τους, και να επιβαρύνονται με σημαντικά έξοδα.
Η ανακοίνωση του Συλλόγου Γονέων του Σχολείου
Τα Μουσικά Σχολεία είναι εξατάξια γυμνάσια-λύκεια όπου, μαζί με τα μαθήματα του γενικού σχολείου, διδάσκονται και πολλά διαφορετικά μουσικά μαθήματα. Τα Μουσικά Σχολεία μαθαίνουν στα παιδιά μας πολλά είδη μουσικής, κλασσικής και σύγχρονης, ενώ ταυτόχρονα φροντίζουν για την διάσωση και εξέλιξη της παραδοσιακής μας μουσικής.
Το Μουσικό Σχολείο Ηρακλείου στελεχώνεται από εξαιρετικούς εκπαιδευτικούς, τόσο στην γενική παιδεία όσο και στα μουσικά μαθήματα, κι έχει την χαρά να έχει καταπληκτικούς μαθητές και αποφοίτους οι οποίοι διαπρέπουν στα αντικείμενά τους. Δυστυχώς η φιλότιμη προσπάθεια διοίκησης, εκπαιδευτικών, μαθητών, γονέων και κηδεμόνων για μόρφωση και προκοπή, παρεμποδίζεται από τις δυσχέρειες που προκαλούν τα ακατάλληλα κτήρια στα οποία στεγάζεται το Σχολείο μας.
Πέρα από τα προφανή προβλήματα που έχει η στέγαση σχολείου σε στρατιωτικά κτήρια τα οποία φτιάχτηκαν πριν πολλές δεκαετίες, τα πλέον φλέγονται θέματα αυτή τη στιγμή είναι:
(1) Οι ανυπόφορες συνθήκες στις αίθουσες διδασκαλίας μουσικών οργάνων λόγω έλλειψης θέρμανσης και κλιματισμού και
(2) Η έλλειψη μεγάλων αιθουσών για την σίτιση των μαθητών, για συναυλίες και πρόβες των μεγάλων μουσικών συνόλων, και για συνεδριάσεις των σχεδόν εκατό εκπαιδευτικών του Σχολείου, αλλά και μικρών αιθουσών για εξατομικευμένα μαθήματα. Είχε δρομολογηθεί μια κάποια λύση σε αυτά τα θέματα με την επισκευή παρακείμενου κτηρίου, η οποία όμως έχει ανασταλεί.
Στα παραπάνω, να προστεθεί και η απογοήτευση για την πρόσφατη απόφαση ακύρωσης της ίδρυσης τμήματος Μουσικών Σπουδών στην Κρήτη.
Ένα τέτοιο τμήμα θα επέκτεινε την ακαδημαϊκή αριστεία των ΑΕΙ της Κρήτης και στην Μουσική, αλλά και θα ελάφρυνε τον οικογενειακό προϋπολογισμό από το κόστος μετοίκησης των παιδιών μας σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Άρτα ή Κέρκυρα.
Επιπλέον από τα δικά μας, τοπικά αιτήματα, συνυπογράφουμε τα πάγια αιτήματα της Πανελλήνιας Ένωσης Γονέων Μουσικών και Καλλιτεχνικών Σχολείων στα οποία περιλαμβάνονται:
(1) Άμεση κάλυψη όλων των ελλείψεων εκπαιδευτικών.
(2) Δωρεάν διδακτικά βιβλία μουσικών μαθημάτων και έκπτωση στην αγορά μουσικών οργάνων.
(3) Πιστοποίηση των μουσικών σπουδών των μαθητών μας και
(4) Διευκόλυνση των αποφοίτων για εισαγωγή σε μουσικά πανεπιστήμια.
Είναι καιρός πια η Πολιτεία να στηρίξει έμπρακτα τα Μουσικά μας Σχολεία, όπως γίνεται σε όλες τις προηγμένες χώρες. Το Δ.Σ του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων Μουσικού Σχολείου Ηρακλείου “Μίκης Θεοδωράκης” συντάσσεται με τα παιδιά μας και υποστηρίζει τα δίκαια αιτήματά τους.
Η ανακοίνωση της Ενωσης Συλλόγων Γονέων Δήμου Χερσονήσου
Χαιρετίζουμε τις κινητοποιήσεις των μαθητών του Μουσικού Σχολείου Ηρακλείου και στεκόμαστε πλάι τους στον δίκαιο αγώνα τους. Τα αιτήματά τους είναι αιτήματα ολόκληρου του γονεϊκού κινήματος.
Απαιτούμε μαζί τους :
1. Ασφαλή και σύγχρονη σχολική στέγη κατάλληλη για την διεξαγωγή των μουσικών μαθημάτων. Το παρόν κτίριο του Μουσικού Σχολείου Ηρακλείου είναι παλιές εγκαταστάσεις της πρώην Αμερικανικής βάσης στις οποίες δεν έχει γίνει καμία ουσιώδη προσαρμογή και συντήρηση για τις ανάγκες ενός σχολείου. Δεν υπάρχουν επιπλέον οι απαραίτητοι χώροι για σίτιση, για μουσικές εκδηλώσεις, προσβασιμότητα για ΑμΕΑ ενώ το κτίριο δεν διαθέτει ηχομόνωση.
2. Μόνιμες προσλήψεις καθηγητών και εμπειροτεχνών μουσικών .Είναι αδιανόητο κάθε χρόνο τα παιδιά μας να χάνουν το 1/3 των διδακτικών ωρών εξαιτίας της κωλυσιεργίας του Υπουργείου Παιδείας στην διαδικασία πρόσληψης των εν λόγω καθηγητών. Τα κενά σήμερα είναι: 11 ώρες Φιλολόγου Ειδικής Αγωγής, 9 ώρες Μαθηματικού Ειδικής Αγωγής, 2 ώρες Φυσικού Ειδικής Αγωγής, 2 ώρες Βιολόγου, 13 ώρες Θρησκευτικού, 12 ώρες πιάνου, 12 ώρες κρουστών, 19 ώρες φλάουτου, 18 ώρες τσέλου, 3 ώρες κιθάρας, 60 ώρες ταμπουρά, 16 ώρες κανονάκι, 16 ώρες λύρας.
3. Κατάργηση των χιλιομετρικών αποστάσεων στις μετακινήσεις των μαθητών ,δημιουργία ενιαίου κρατικού φορέα μετακινήσεων ώστε όλοι οι μαθητές να μετακινούνται από και προς τα σχολεία τους και να μην γίνονται έρμαια των άγονων διαγωνισμών .Παράλληλα απαιτούμε την πρόσληψη συνόδων με σκοπό την ασφάλεια των μαθητών .
4. Πιστοποίηση σπουδών των μαθητών των μουσικών σχολείων σύμφωνα με τα οριζόμενα στην ΥΑ Γ2/3375/30-06-1999 (ΦΕΚ1505/Β’/22-07-1999) με παράλληλη επέκταση και στους μαθητές των καλλιτεχνικών σχολείων ώστε να μπορούν να κατοχυρώνουν την πιστοποίηση των σπουδών τους και τα επαγγελματικά τους δικαιώματα .
5. Αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης με σκοπό την ενίσχυση, συντήρηση της υλικοτεχνικής υποδομής των σχολείων που είναι απαραίτητη για την απρόσκοπτη διαδικασία μάθησης ειδικά των μουσικών και καλλιτεχνικών μαθημάτων .
6. Συγγραφή νέων συγγραμμάτων μουσικής και μαθημάτων και δωρεάν παροχή τους στους μαθητές.
7. Κατάργηση του ΠΔ 85/2022 (σ.σ. πρόκειται για το κατάπτυστο ΠΔ Μητσοτάκη, με το οποίο οι απόφοιτοι Ανώτερων Καλλιτεχνικών Σχολών υποβιβάζονται στην κατηγορία ΔΕ, και το οποίο έγινε αφορμή να αναπτυχθεί πέρυσι ένας μεγαλειώδης αγώνας καλλιτεχνών και σπουδαστών Ανώτερων Δραματικών Σχολών και Ανώτερων Σχολών Χορού).
Η κινητοποίηση των μαθητών του Μουσικού Σχολείου Χανίων
Οπως προαναφέραμε οι μαθητές πραγματοποίησαν πορεία και μουσική διαμαρτυρία.
Οι μαθητές, που είχαν στο πλευρό τους καθηγητές και γονείς, ζητούν να αντιμετωπιστεί το στεγαστικό πρόβλημα του σχολείου τους, να συμπληρωθούν τα κενά σε εκπαιδευτικούς, να υπάρχει δωρεάν παροχή βιβλίων μουσικής εκπαίδευσης, να αναγνωριστεί ο απολυτήριος τίτλος των μουσικών σχολείων και να καθιερωθούν μόρια για την εισαγωγή τους σε σχολές καλών τεχνών.
Πηγή: cretalive.gr