Μετά την ψυχρολουσία που υπέστη από την ΠΟΣΔΕΠ, Ομοσπονδία που δεν αποτελείται από τίποτε επαναστάτες -ίσα ίσα μάλιστα (την πλειοψηφία στο προεδρείο της Εκτελεστικής Γραμματείας την έχουν δεξιοί και πασόκοι)- και μπροστά σε ένα δύσκολο φθινόπωρο με μεγάλες αντιδράσεις και κινητοποιήσεις, ειδικά από την πλευρά του φοιτητικού κινήματος -τα πρώτα σημάδια τα βλέπουμε ήδη από τις συνεχείς κινητοποιήσεις στο ΑΠΘ και τη δυναμική, μαζική διαδήλωση της Αθήνας-, η Κεραμέως προσπαθεί να προσεταιριστεί τους πανεπιστημιακούς.
Τους έστειλε επιστολή, μέσω των πρυτάνεων, όπου απαριθμεί τις διατάξεις του σχεδίου νόμου που στοχεύουν στον εκμαυλισμό των συνειδήσεών τους, μέσω οικονομικών ανταλλαγμάτων.
Ως προς το τί θα πράξει η συνδικαλιστική γραφειοκρατία των καθηγητάδων, η οποία εστιάζει κυρίως στον παραγκωνισμό των Πρυτανικών Αρχών και στην ανάληψη της διοίκησης των ΑΕΙ από το πανίσχυρο Συμβούλιο, δεν έχουμε δα και πολλές αυταπάτες.
Επ’ αυτού σημειώνουμε τα όσα αναφέρονται στην ομόφωνη απόφαση της Εκτελεστικής Γραμματείας:
«…Η γενική κατεύθυνση των εξαγγελιών βρίσκεται στον αντίποδα της σύγχρονης και υψηλού επιπέδου πανεπιστημιακής εκπαίδευσης που έχει ανάγκη η νεολαία και η χώρα μας. Ολη η πρακτική και οι κατευθύνσεις της πολιτικής του υπουργείου, από την υποχρηματοδότηση των πανεπιστημίων μέχρι την ισοτίμηση των πτυχίων των κολεγίων, δεν δίνουν απάντηση στα κρίσιμα προβλήματα του Δημόσιου Πανεπιστημίου και της ακαδημαϊκής κοινότητας. Το γεγονός ότι η Υπουργός έκανε την παρουσίαση στους δημοσιογράφους, χωρίς να έχει στείλει μέχρι στιγμής στα Πανεπιστήμια κείμενο, φανερώνει τις πραγματικές της επιδιώξεις και την αδιαφορία της για τις θέσεις των πανεπιστημιακών…
Αλλη μία ιστορική πρωτοτυπία είναι το γεγονός ότι για πρώτη φορά από την ίδρυση των Πανεπιστημίων στη Χώρα μας, προ 200 ετών, προτείνεται η κατάργηση των Πρυτανικών εκλογών και ο ορισμός του Πρύτανη και των Αντιπρυτάνεων από το Συμβούλιο Διοίκησης. Το προτεινόμενο σύστημα διοίκησης δε θα έχει καμιά νομιμοποίηση από την Πανεπιστημιακή κοινότητα, γεγονός που θα αποδειχθεί καταστροφικό για τη λειτουργία των Πανεπιστημίων και τελικά ανεφάρμοστο. Εάν η πρόταση της κας Κεραμέως ψηφιστεί στη Βουλή των Ελλήνων, ξεκινάει μια γκρίζα εποχή για τα Πανεπιστήμια με επικράτηση μηχανισμών διαπλοκής, υπόγειες συνεννοήσεις συμφερόντων και ανταλλάγματα, με τελικό σκοπό την κατάληψη με αντιδημοκρατικό και αδιαφανή τρόπο μιας θέσης στη διοίκηση του Πανεπιστημίου. Το σχέδιο για τη διοίκηση των πανεπιστημίων που πρότεινε η Υπουργός καταλύει την αρχή της δημοκρατίας και το αυτοδιοίκητο των Πανεπιστημίων. Η ΠΟΣΔΕΠ θεωρεί ότι δεν πρέπει να κατατεθεί, καλεί τους συλλόγους και τους συναδέλφους σε εγρήγορση και είναι αποφασισμένη, σε αντίθετη περίπτωση, να προχωρήσει σε κινητοποιήσεις» (οι εμφάσεις δικές μας).
Παρολαυτά δεν μπορούμε να μην σημειώσουμε ότι ακόμη και αυτή η αντίδραση δημιουργεί προβλήματα στο υπουργείο Παιδείας. Υπάρχει, άλλωστε, και η ιστορία με την ανάλογη διάταξη του νόμου Διαμαντοπούλου, που συνάντησε μεγάλες αντιδράσεις μέσα στους πανεπιστημιακούς, με αποτέλεσμα να μην «περπατήσει» και τελικά να καταργηθεί από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, που την συμπεριέλαβε στην προεκλογική της προπαγάνδα.
Αξίζει επίσης να υπογραμμίσουμε ότι οι ρυθμίσεις που αφορούν στον τρόπο διοίκησης των ΑΕΙ από το Συμβούλιο, στα χέρια του οποίου επαφίεται ο καθορισμός της στρατηγικής και γενικά η προώθηση με ταχείς ρυθμούς και σε όλα τα επίπεδα του επιχειρηματικού πανεπιστήμιου, είναι πολύ σημαντικό κεφάλαιο του σχεδίου νόμου και γι’ αυτό δεν υποτιμούμε τις αντιδράσεις γύρω από αυτόν τον τομέα. Είναι, όμως, άλλο πράγμα το εύρος και η δυναμική των αντιστάσεων του πανεπιστημιακού κατεστημένου, που πρόσκειται μάλιστα στα αστικά κόμματα που είναι αναφανδόν υπέρ της επιχειρηματικής λειτουργίας, και άλλο πράγμα οι αντιδράσεις του φοιτητικού κινήματος, που θα αναδείξει την κατάργηση των κακόφημων Συμβουλίων Διοίκησης.
Ολα αυτά τα έχει υπόψη της η Κεραμέως και γι’ αυτό αποσιωπά στην επιστολή της τελείως αυτό το ακανθώδες θέμα και στέκεται αποκλειστικά στα νέα προνόμια που δίνονται σε διδακτικό και ερευνητικό προσωπικό.
Παραθέτουμε ενδεικτικά κάποια από αυτά που αναφέρει η υπουργός Παιδείας:
- Δυνατότητα διοργάνωσης διεπιστημονικών προγραμμάτων σπουδών από ένα ή περισσότερα Τμήματα του ίδιου ή άλλου Α.Ε.Ι.
- Κατάργηση του ορίου των δύο (2) θητειών για τη θέση του Διευθυντή Π.Μ.Σ.
- Κατάργηση των ποσοστώσεων στους διδάσκοντες στις κατηγορίες διδασκόντων των Π.Μ.Σ. (δηλ. κατάργηση των υφιστάμενων ρυθμίσεων για 60%-40% για τα Π.Μ.Σ. που διοργανώνονται από ένα Τμήμα και 80%-20% για τα Π.Μ.Σ. που διοργανώνονται από διαφορετικά Τμήματα του ίδιου ή άλλου Α.Ε.Ι.)
- Κατάργηση των πρόσθετων προϋποθέσεων για την αμοιβή μέλους Δ.Ε.Π. λόγω της συμμετοχής του σε Π.Μ.Σ., όπως η δωρεάν διδασκαλία ενός μαθήματος, σεμιναρίου ή εργαστηρίου, επιπλέον των νόμιμων υποχρεώσεών του.
- Δυνατότητα ανάθεσης διδακτικού έργου σε εξωτερικούς διδάσκοντες, εφόσον έχουν εμπειρία και εξειδίκευση στο γνωστικό αντικείμενο του Π.Μ.Σ. και κατάργηση του ανώτατου ορίου του 10% συμμετοχής εξωτερικών διδασκόντων χωρίς διδακτορικό.
- Δυνατότητα μεταφοράς εσόδων από το επισπεύδον Α.Ε.Ι. προς συνεργαζόμενους φορείς του Π.Μ.Σ., καθώς και δημιουργία έργων μέσω του Ε.Λ.Κ.Ε. για την υποστήριξη περισσότερων του ενός Π.Μ.Σ. με σκοπό την κάλυψη κοινών αναγκών.
- Δυνατότητα συμμετοχής Ομοτίμων Καθηγητών ή αφυπηρετησάντων μελών Δ.Ε.Π. του Τμήματος ή των συνεργαζόμενων Τμημάτων στο Π.Μ.Σ. στις Επιτροπές (Επιτροπή Προγράμματος και Συντονιστική Επιτροπή) του Π.Μ.Σ., εφόσον παρέχουν διδακτικό έργο στο Π.Μ.Σ.
- Δυνατότητα παραλαβής των προμηθειών/υπηρεσιών για δαπάνες έως 2.500 ευρώ, πλέον ΦΠΑ, από τον Επιστημονικό Υπεύθυνο, χωρίς να απαιτείται η συγκρότηση Επιτροπής Παραλαβής και Παρακολούθησης.
- Αύξηση του ανώτατου ορίου των μισθώσεων ακινήτων ή μεταφορικών μέσων ή επιστημονικού εξοπλισμού που είναι αναγκαίες για την εκτέλεση έργων/προγραμμάτων από το ποσό των 20.000 στις 30.000 ευρώ, πλέον Φ.Π.Α.
- Απλούστευση του πλαισίου διεξαγωγής προμηθειών από οικονομικούς φορείς του εξωτερικού, καθώς δεν απαιτείται η προσκόμιση δικαιολογητικών όπως φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα.
- Εξαίρεση των δαπανών που αφορούν στην εγγραφή και συμμετοχή σε επιστημονικά συνέδρια και ημερίδες, καθώς και στη δημοσίευση επιστημονικών άρθρων, εργασιών, επιστημονικών μελετών και βιβλίων από τη διαδικασία των δημοσίων συμβάσεων.
- Δυνατότητα προβολής και προώθησης των προγραμμάτων μεταπτυχιακών σπουδών, ξενόγλωσσων προγραμμάτων σπουδών και επιμορφωτικών προγραμμάτων ΚΕ.ΔΙ.ΒΙ.Μ., παρεχόμενων υπηρεσιών μέσω πανεπιστημιακών εργαστηρίων των Α.Ε.Ι., χωρίς χρονοβόρες διαδικασίες.
- Δυνατότητα απασχόλησης πρόσθετου προσωπικού σε έργα/προγράμματα έως και πέντε (5) έτη, άλλως έως την ημερομηνία λήξης του έργου.
- Μείωση του απαιτούμενου χρόνου για την επιλογή προσωπικού μέσω δημόσιας πρόσκλησης από δεκαπέντε (15) σε δέκα (10) ημέρες.
- Δυνατότητα υπερωριακής απασχόλησης του πρόσθετου προσωπικού που απασχολείται με σύμβαση εργασίας με απόφαση της Επιτροπής Ερευνών κατόπιν εισήγησης του Επιστημονικού Υπευθύνου.
- Δυνατότητα άμεσης απασχόλησης φοιτητών κάθε κύκλου του Α.Ε.Ι. δυνάμει σύμβασης εργασίας ή έργου, με απόφαση της Επιτροπής Ερευνών και εισήγηση του Επιστημονικού Υπευθύνου.
- Δυνατότητα πρόσληψης νέων ερευνητών για έως και πέντε έτη, εντεταλμένων διδασκόντων, επισκεπτών καθηγητών, επισκεπτών ερευνητών, συνεργαζόμενων καθηγητών.
- Αύξηση του ανώτατου ορίου μετακινήσεων εκτός έδρας από τις εξήντα (60) ημέρες ανά έτος σε εκατό (100) ημέρες για τα συγχρηματοδοτούμενα έργα και όσα χρηματοδοτούνται από εθνικούς πόρους.
- Ρύθμιση ότι η συμμετοχή μελών Δ.Ε.Π., Ε.Ε.Π., Ε.ΔΙ.Π. και Ε.Τ.Ε.Π. σε έργα/προγράμματα των Α.Ε.Ι. αποτελεί επιτρεπτή πρόσθετη απασχόληση, υπό την προϋπόθεση ότι εκτελούν τα καθήκοντά τους, και δεν αποτελεί προϋπόθεση της εν λόγω απασχόλησης η άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας, ανεξαρτήτως της πηγής χρηματοδότησης του έργου/προγράμματος που συμμετέχουν.
- Εξορθολογισμός του θεσμού της παράλληλης απασχόλησης σε Πανεπιστήμια της αλλοδαπής και κατοχής θέσης σε Ίδρυμα της αλλοδαπής, αποσαφήνιση ότι δεν υφίσταται ανώτατο όριο ετών παράλληλης απασχόλησης, υπό την προϋπόθεση ότι τα μέλη Δ.Ε.Π. εκτελούν μέρος του διοικητικού τους έργου, όπως η συμμετοχή σε εκλεκτορικά ή επιτροπές του Α.Ε.Ι.
- Εισαγωγή ολοκληρωμένου σύγχρονου και ευέλικτου πλαισίου για την παροχή υπηρεσιών προς τρίτα φυσικά και νομικά πρόσωπα μέσω των Πανεπιστημιακών Εργαστηρίων και ενίσχυση της αυτονομίας των Πανεπιστημίων μέσω της έκδοσης Πρότυπου Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας των Εργαστηρίων ανά Πανεπιστήμιο.
- Αύξηση του ανώτατου ορίου αποδοχών σε ετήσια βάση, που προέρχεται από κάθε είδους αποδοχές, απολαβές, πρόσθετες αμοιβές από τη συμμετοχή σε έργα/προγράμματα χρηματοδοτούμενα από εθνικούς πόρους ή συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα, αποζημιώσεις από τη συμμετοχή σε όργανα ή επιτροπές ή συντάξεις. Το ανώτατο όριο αποδοχών ανέρχεται στο όριο του Προέδρου του Αρείου Πάγου, αντί του Γενικού Γραμματέα, όπως αυτές εκάστοτε ισχύουν. Εξαίρεση από το ανώτατο όριο αποδοχών των αμοιβών από τη συμμετοχή σε κάθε είδους έργα/προγράμματα χρηματοδοτούμενα από διεθνείς ή ιδιωτικούς πόρους των Ε.Λ.Κ.Ε. των Α.Ε.Ι.
- Δυνατότητα των προσφάτως διορισθέντων μελών Δ.Ε.Π. να αναγνωρίσουν μισθολογικά την προϋπηρεσία που έχει παρασχεθεί πριν τον διορισμό του μέλους Δ.Ε.Π. σε Α.Ε.Ι. ή Ερευνητικό Κέντρο της ημεδαπής για τη διεξαγωγή διδακτικού ή ερευνητικού έργου δυνάμει συμβάσεων έργου.
- Εξομοίωση του επιδόματος διδασκαλίας και έρευνας των μελών Ειδικού Διδακτικού Προσωπικού (Ε.ΔΙ.Π.) με τα μέλη Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.), κατ’ αντιστοιχία των προσόντων τους.
Γιούλα Γκεσούλη