Close Menu
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
  • Αρχική
  • Πολιτική
  • Διεθνή
  • Οικονομία
  • Εργατικά
  • Αγροτικά
  • Παιδεία
  • Καταστολή
  • Περιβάλλον
  • Υγεία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητισμός
  • Ιστορία
  • Στήλες
    • Η Αποψή Μας
    • Στο Ψαχνό
    • Zoom
    • Βαθύ Κόκκινο
    • Αντικυνωνικά
    • Dixi et salvavi animam meam
X (Twitter) YouTube RSS
Τελευταία Νέα :
  • Ετσι διαγράφονται τα σημάδια της Ιστορίας και του Πολιτισμού
  • 77 χρόνια από τη Νάκμπα – Ολοι/ες σήμερα στην πορεία
  • ΑΝΤΙΚΥΝΩΝΙΚΑ
  • Σαν σήμερα 17 Μάη
  • Περιμένοντας τον Βλαδίμηρο…
  • Η φασιστο-Τζιόρτζια έκανε στον Κούλη μια προσφορά που δεν μπορούσε να αρνηθεί
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
  • Αρχική
  • Πολιτική
  • Διεθνή
  • Οικονομία
  • Εργατικά
  • Αγροτικά
  • Παιδεία
  • Καταστολή
  • Περιβάλλον
  • Υγεία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητισμός
  • Ιστορία
X (Twitter) YouTube RSS
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
Πλοήγηση:Αρχική»Παιδεία»Ιδιωτικά ΑΕΙ: Το ΣτΕ κρίνει με βάση το δίκαιο του μονάρχη
Παιδεία

Ιδιωτικά ΑΕΙ: Το ΣτΕ κρίνει με βάση το δίκαιο του μονάρχη

Μόνη διέξοδος ο μαχητικός αγώνας φοιτητών, πανεπιστημιακών, εργαζόμενων 

Eksegersi.grBy Eksegersi.gr28 Φεβ 2024, 11:04

Ο αδίστακτος Μητσοτάκης, αντιλαμβάνεται ότι με όσα υφίσταται ήδη η σκληρά δοκιμαζόμενη εργαζόμενη κοινωνία και με όσα αντλαϊκά προώθησε η κυβέρνησή του, σαρώνοντας δικαιώματα και κατακτήσεις δεκαετιών, είναι δύσκολο να εκλεγεί και για μια τρίτη τετραετία. Εχει βαλθεί, λοιπόν, να ικανοποιήσει «με τα μπούνια» τα αφεντικά του κεφαλαίου ντόπιου και ξένου, αδιαφορώντας για το πολιτικό κόστος. 

Ετσι λοιπόν και πέρα από τα ιδεολογήματα που είναι βαθιά ριζωμένα στο πολιτικό DNA της Δεξιάς, η κυβέρνηση Μητσοτάκη δείχνει αποφασισμένη να ψηφίσει το τερατούργημα που θα επιτρέπει την ίδρυση και λειτουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων, παραβιάζοντας κατάφωρα τις ρητές απαγορευτικές διατάξεις του άρθρου 16 του Συντάγματος και παρά τη γενική κατακραυγή που υψώνεται όχι μόνο από το φοιτητικό κίνημα, πανεπιστημιακούς, εργαζόμενους στα πανεπιστημιακά ιδρύματα αλλά και από συνταγματολόγους, που δεν εντάχθηκαν στην κατηγορία των «προθύμων».

Μπροστά στην αδιαλλαξία της κυβέρνησης, που έχει να κάνει και με το ότι ιδιαίτερα οι φοιτητές δεν της έτριξαν τα δόντια στο βαθμό που θα την κολλούσαν πραγματικά στον τοίχο (οι καταλήψεις δεν γενικεύτηκαν σε όλες τις Σχολές και τα Πανεπιστήμια, οι μορφές αγώνα δεν αναβαθμίστηκαν, η ηλεκτρονική εξεταστική δεν απορρίφθηκε συλλήβδην από τους πανεπιστημιακούς και οι φοιτητές, πολύ περισσότερο, δεν μπόρεσαν να την ακυρώσουν σε πολλές περιπτώσεις, κ.λπ.), πανεπιστημιακοί καθηγητές δηλώνουν ότι θα προσφύγουν στο Συμβούλιο της Επικρατείας για να ακυρώσουν τον προδήλως αντισυνταγματικό νόμο Πιερρακάκη-Μητσοτάκη. Η «λύση» αυτή προκρίνεται όλο και από πιο πολλούς, ειδικά από αστικές δυνάμεις που δεν επιθυμούν σφόδρα τη σύγκρουση, αλλά κινούνται στο πλαίσιο της αστικής νομιμότητας.

Η προσφυγή στο ΣτΕ, και γενικά στην αστική δικαιοσύνη, από το κίνημα δεν είναι απαγορευτική, πλην όμως πρέπει να αποτελεί συμπλήρωμα του μαχητικού, επίμονου, διαρκούς αγώνα στο δρόμο, που είναι και αυτός που θα βάζει τη σφραγίδα και θα πιέζει στη λήψη αποφάσεων προς την ευνοϊκή για το κίνημα κατεύθυνση. Οταν το κίνημα φυλλοροεί, όταν αποσύρεται, τότε το ΣτΕ εφαρμόζει αδίστακτα το δίκιο του μονάρχη.

Αλλά και πριν φθάσει σε αυτήν την προδιαγεγραμμένη κατάληξη φροντίζει να την μεθοδεύσει.

Πώς; Καταρχάς μια απόφαση του ΣτΕ θα πάρει μήνες, ίσως και χρόνο να βγει. Πχ. η απόφαση 32/2013 της Ολομέλειας του ΣτΕ, που ακύρωνε την αντισυνταγματική ΥΑ του τότε υπουργού Γεωργίας Μπασιάκου για την καρικατούρα των δασικών χαρτών και αποδεχόταν τον επιστημονικό ορισμό του δάσους, καθυστέρησε να εκδοθεί 8 ολόκληρα χρόνια! Και όταν τελικά δημοσιεύτηκε δεν εφαρμόστηκε ποτέ, καθώς το 2016, το ΣτΕ, με απόφαση της τριμελούς επιτροπής, όπως προβλέπεται από τον οργανισμό του, επικύρωσε ΠΔ της κυβέρνησης που ουσιαστικά ανέτρεπε την πολύ σπουδαία απόφαση 32/2013 (δες εδώ και εδώ).

Το παράδειγμα αυτό δείχνει ότι πέρα από την χρονική καθυστέρηση για την έκδοση της απόφασης, το αστικό σύστημα μηχανεύεται και χίλιους δυο άλλους τρόπους για να οδηγήσει τα πράγματα εκεί που πραγματικά επιθυμεί.

Σε όλο αυτό το διάστημα, λοιπόν, που το Συμβούλιο της Επικρατείας θα καθυστερεί για να κρίνει την αντισυνταγματικότητα του νόμου για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, ο Μητσοτάκης, το σύστημα θα υλοποιούν αυτά τα οποία ψήφισαν (πάντα με την προϋπόθεση ότι το κίνημα αποσύρθηκε από τους δρόμους). Ετσι, όταν έρθει η ώρα να βγάλει το ΣτΕ την απόφασή του θα έχουν δημιουργηθεί τετελεσμένα. Θα έχουν έρθει εδώ τα παραρτήματα των ξένων πανεπιστημίων, θα έχουν πιθανόν προλάβει να πανεπιστημιοποιηθούν και κάποια από τα κολλέγια τα συμβεβλημένα με πανεπιστήμια του εξωτερικού, θα έχουν εγγραφεί σε αυτά τα μαγαζιά των εμπόρων της γνώσης φοιτητές, θα έχουν προσληφθεί καθηγητές του ενός διδακτορικού και αν, εν ολίγοις θα έχει δημιουργηθεί μια κοινωνική βάση με απαιτήσεις και προσδοκίες που θα πιέζει.

Εδώ θα κάνουμε μια παρένθεση για να δείξουμε την «ποιότητα» των ακαδημαϊκών προσόντων των καθηγητών αυτών των ιδιωτικών «μαγαζιών». Η Κτηνιατρική του ιδιωτικού Πανεπιστήμιου Λευκωσίας, του οποίου ήδη η Ιατρική ετοιμάζει βαλίτσες για την Αθήνα, με τα δίδακτρα των 100.000 ευρώ και τα μόλις 13 μέλη ΔΕΠ, αναζητά νέα μέλη «για οποιοδήποτε ακαδημαϊκό βαθμό (Βοηθός Καθηγητή, Αναπληρωτής Καθηγητής ή Καθηγητής)» που δεν θα διαθέτουν απαραιτήτως διδακτορικό! Οπως αναφέρεται στο σχετικό αίτημα του Κοσμήτορα της Κτηνιατρικής τα απαιτούμενα προσόντα είναι το πτυχίο Κτηνιατρικής και ο «επιθυμητός Διδακτορικός τίτλος»! 

Επιστρέφοντας τώρα στο προκείμενο, μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ότι μετά από όλη αυτήν την δημιουργηθείσα κατάσταση, η απόφαση του ΣτΕ, στην κατεύθυνση που επιθυμεί ο Μητσοτάκης, θα πέσει σαν ώριμο φρούτο.

Επειτα υπάρχει και ο άλλος δρόμος που είναι σίγουρο ότι θα ακολουθηθεί, καθώς είναι καθιερωμένη πρακτική, όταν το ΣτΕ καλείται να αποφασίσει για ζητήματα που θίγουν άμεσα την καρδιά της αστικής πολιτικής, τον πυρήνα των σχεδιασμών και των επιδιώξεων κεφαλαιοκρατικών συμφερόντων: Το ΣτΕ να απευθυνθεί στο Δικαστήριο της ΕΕ με προδικαστικό ερώτημα, διαδικασία που θα πάρει πάρα πολύ χρόνο. Το Δικαστήριο της ΕΕ, υλοποιώντας το δίκιο των ισχυρών ιμπεριαλιστικών χωρών της Ενωσης, είναι μαθηματικώς βέβαιο ότι θα καταλήξει στην δέουσα απόφαση και το ΣτΕ στη συνέχεια ως Πόντιος Πιλάτος, θα σπεύσει να την αποδεχθεί.

Απόφαση-μπουρλότο στο άρθρο 16

Η απόφαση 178/2023 της Ολομέλειας του ΣτΕ, η οποία έβαλε κυριολεκτικά μπουρλότο στο άρθρο 16 του Συντάγματος, αναγνωρίζοντας επαγγελματική ισοδυναμία σε τίτλους κολλεγίων που συνεργάζονται με πανεπιστήμια της αλλοδαπής, ακόμη και αν μέρος των σπουδών πραγματοποιήθηκε σε Εργαστήρια Ελευθέρων Σπουδών (!), είναι τρανό και πολύ πρόσφατο παράδειγμα της υλοποίησης του δίκιου του μονάρχη. Με αυτήν την απόφαση, το ΣτΕ, «κατάπιε αμάσητη» την ευρωπαϊκή οδηγία  2005/36/ΕΚ, που ενσωματώθηκε στην ελληνκή νομοθεσία με το ΠΔ 38/2010.

Υπενθυμίζουμε τα όσα γράφαμε σε σχετικό άρθρο με τίτλο: «Το ΣτΕ βάζει μπουρλότο στο άρθρο 16 του Συντάγματος», αφού πρώτα παραθέσουμε την περίληψη της απόφασης για να σχολιάσουμε στη συνέχεια τα επίμαχα σημεία:

ΣτΕ Ολομ. 178-9/2023

Πρόεδρος: Δ. Σκαλτσούνης, Πρόεδρος ΣτΕ

Εισηγητής: Ο. Παπαδοπούλου, Σύμβουλος Επικρατείας

Αναγνώριση επαγγελματικής ισοδυναµίας τίτλων τυπικής ανώτατης εκπαίδευσης, οι οποίοι χορηγούνται από αρμόδιες αρχές κρατών-μελών και πιστοποιούν τουλάχιστον τριετή διάρκεια σπουδών και φοίτησης

Με το π.δ. 38/1010 [όπως τροποποιήθηκε με τους νόμους 4093/2012 και 4111/2013] ρυθμίζονται οι προϋποθέσεις και η διαδικασία για την αναγνώριση της “επαγγελματικής ισοδυναµίας” τίτλων τυπικής ανώτατης εκπαίδευσης, οι οποίοι χορηγούνται από αρμόδιες αρχές κρατών-μελών και πιστοποιούν τουλάχιστον τριετή διάρκεια σπουδών και φοίτησης. Η δυνατότητα αναγνώρισης της “επαγγελματικής ισοδυναµίας” των τίτλων παρέχεται ακόμη και όταν δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις εφαρμογής της οδηγίας 2005/36/ΕΚ. Η αναγνώριση της “επαγγελματικής ισοδυναµίας” από το ΣΑΕΠ δεν αποτελεί και αναγνώριση της ακαδημαϊκής αξίας του τίτλου, αλλά απλώς παρέχει στον κάτοχο του τίτλου την δυνατότητα να αποκτήσει στην Ελλάδα πρόσβαση και να ασκήσει συγκεκριμένη οικονομική δραστηριότητα με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις υπό τους οποίους δύνανται να ασκήσουν την δραστηριότητα αυτή οι κάτοχοι συγκρίσιμων τίτλων του ημεδαπού εκπαιδευτικού συστήματος. 

Η διαδικασία συγκριτικής εξέτασης παρέχει στο ΣΑΕΠ τη δυνατότητα να βεβαιώνεται, βάσει αντικειμενικών κριτηρίων, ότι με το αλλοδαπό δίπλωμα πιστοποιούνται, όσον αφορά τον κάτοχό του, γνώσεις και προσόντα τουλάχιστον ισοδύναμα προς τα πιστοποιούμενα με το εθνικό δίπλωμα.  Αν από τη σύγκριση προκύπτει μερική μόνον αντιστοιχία, το ΣΑΕΠ μπορεί να αξιώσει από τον ενδιαφερόμενο να αποδείξει ότι απέκτησε με άλλο τρόπο τις γνώσεις και τα προσόντα που του έλειπαν ή, εφόσον τούτο δεν αποδεικνύεται προσηκόντως, να τον υποβάλει σε γραπτή δοκιμασία. Εφόσον, όμως, ο προσκομιζόμενος τίτλος τυπικής ανώτατης εκπαίδευσης έχει χορηγηθεί από αρμόδια, κατά τη νομοθεσία του κράτους-μέλους προέλευσης, αρχή και πιστοποιεί, ως προς πτυχίο πρώτου κύκλου σπουδών, τουλάχιστον τριετή διάρκεια σπουδών και φοίτησης, το ΣΑΕΠ δεν δύναται να μη λαμβάνει υπόψη τίτλους σπουδών εξαιτίας ακαδημαϊκών και μόνο, ως προς την οργάνωση ή το περιεχόμενο της αντίστοιχης εκπαίδευσης, διαφορών, μεταξύ κράτους προέλευσης και κράτους υποδοχής, ούτε δύναται να αρνηθεί την αναγνώριση τέτοιου τίτλου επικαλούμενο το γεγονός ότι για την χορήγησή του από την αρμόδια αρχή του κράτους-μέλους προέλευσης συνεκτιμήθηκαν σπουδές πραγματοποιηθείσες, εν όλω ή εν μέρει, στην Ελλάδα και μη αναγνωριζόμενες, κατά την εθνική νομοθεσία, ως σπουδές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, όπως είναι οι πραγματοποιηθείσες σε εργαστήρια ελευθέρων σπουδών.

  • Η απόφαση του ΣτΕ ξεκινά από το πλαίσιο που έχει επιβληθεί εδώ και χρόνια και στην Ελλάδα, ως αποτέλεσμα της εφαρμογής του αντιδραστικού ιδεολογήματος του διαχωρισμού των επαγγελματικών προσόντων από το πτυχίο, από το οποίο αυτά απορρέουν. Τούτο ήταν αναγκαίο για να πεταχθούν στον κάλαθο των αχρήστων οι ακαδημαϊκές σπουδές, και να μπουν στο γουδί των «προσόντων» που οδηγούν σε επαγγελματικά δικαιώματα, τα πάντα όλα: πτυχία τυπικής και μη τυπικής εκπαίδευσης, σεμινάρια, πιστοποιήσεις, εμπειρία, κ.λπ. Εξ ου και η κατάργηση του ΔΙΚΑΤΣΑ και η δημιουργία δύο διαφορετικών οργάνων, του ΔΟΑΤΑΠ, αρμόδιου για την ακαδημαϊκή ισοτιμία και του ΣΑΕΠ αρμόδιου για την επαγγελματική ισοτιμία.
  • Τον πρώτο και καθοριστικό λόγο έχει η αρμόδια αρχή του κράτους προέλευσης. Εφόσον αυτή χορηγεί τον τίτλο τυπικής ανώτατης εκπαίδευσης και πιστοποιεί, ως προς το πτυχίο πρώτου κύκλου σπουδών, τουλάχιστον τριετή διάρκεια σπουδών και φοίτησης, η αρμόδια ελληνική αρχή, δηλαδή το ΣΑΕΠ, οφείλει να υπακούσει, ακόμη και αν στην Ελλάδα υπάρχουν διαφορετικές ακαδημαϊκές προϋποθέσεις ως προς τη δομή και το περιεχόμενο (τουλάχιστον τετραετείς σπουδές στα ελληνικά δημόσια ΑΕΙ) για την πρόσβαση σε αντίστοιχα επαγγελματικά δικαιώματα.

Το ΣΑΕΠ επίσης δεν μπορεί να αρνηθεί να αναγνωρίσει τέτοιους τίτλους, που έχουν πάρει πιστοποίηση από την αρμόδια αρχή του κράτους προέλευσης, ακόμη και αν αυτοί αποκτήθηκαν με συνεκτίμηση σπουδών που πραγματοποιήθηκαν εν όλω ή εν μέρει στην Ελλάδα (κολλέγια) ή σε δομές που, σύμφωνα με την εθνική νομοθεσία, δεν ανήκουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, όπως π.χ. τα Εργαστήρια Ελευθέρων Σπουδών!

Βέβαια, για να διασκεδαστούν οι εντυπώσεις, και να κρυφτεί η τραγική αλήθεια, το ΣτΕ στην απόφασή του αναφέρει ότι το ΣΑΕΠ διατηρεί το δικαίωμα να υποβάλει τον κάτοχο του αλλοδαπού διπλώματος σε γραπτή δοκιμασία εφόσον κατά την συγκριτική εξέταση προκύπτει μερική μόνον αντιστοιχία ως προς τις γνώσεις και τα προσόντα που πιστοποιούνται με το εθνικό δίπλωμα.

Στην πραγματικότητα μιλάμε για «σύγκριση» μεταξύ των τίτλων σπουδών των κολλεγίων που κατοικοεδρεύουν στη χώρα μας και αυτών που χορηγούν τα ελληνικά δημόσια Πανεπιστήμια, καθώς τα κολλέγια συνεργάζονται με πανεπιστήμια του εξωτερικού, που «νοικιάζουν» τους τίτλους σπουδών τους στα εν λόγω «μαγαζιά» των εμπόρων της γνώσης, και καθώς, βάσει των όσων αναφέρονται παραπάνω, τους τίτλους αυτούς υποχρεούται να αναγνωρίσει το ΣΑΕΠ, αποδίδοντας επαγγελματικά δικαιώματα στους κατόχους τους ισοδύναμα με αυτά των αποφοίτων των ελληνικών ΑΕΙ. Κοντολογίς, μιλάμε για καραμπινάτη υποβάθμιση των ελληνικών δημόσιων Πανεπιστημίων.

Με την κατάπτυστη αυτή απόφαση το ΣτΕ εφάρμοσε για άλλη μια φορά το «δίκιο του μονάρχη». Στην περίπτωσή μας ικανοποίησε το αίτημα του ντόπιου και ξένου κεφαλαίου κατεδαφίζοντας ουσιαστικά το άρθρο 16 του συντάγματος, αναγορεύοντας τα κολλέγια σε οιονεί ιδιωτικά πανεπιστήμια, μολονότι ισχυρίζεται υποκριτικά ότι η απόφασή του δεν αντίκειται στο άρθρο 16: «Τούτο δεν αντίκειται στο άρθρο 16 του Συντάγματος …ούτε παραβιάζεται η αρχή της ισότητας, εφόσον δεν εξομοιώνονται πλήρως οι χορηγούμενοι από τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της ημεδαπής τίτλοι, με τους ανωτέρω τίτλους τυπικής ανώτατης εκπαίδευσης οι οποίοι χορηγούνται, κατόπιν τριετούς διάρκειας σπουδών, από τις αρμόδιες αρχές άλλων κρατών-μελών. Συγκεκριμένα, αφενός, η ανωτέρω διαδικασία περιορίζεται στην αναγνώριση της “επαγγελματικής ισοδυναµίας” των τίτλων, όχι δε και της ακαδημαϊκής αξίας τους· αφετέρου, κατά την κρίση του για την αναγνώριση της “επαγγελματικής ισοδυναµίας” το ΣΑΕΠ προβαίνει σε συγκριτική εξέταση των ικανοτήτων που πιστοποιούνται με τους χορηγούμενους από τις αρμόδιες αρχές άλλων κρατών-μελών τίτλους και των γνώσεων και προσόντων που απαιτούνται από την εθνική νομοθεσία. Η δε διαδικασία συγκριτικής εξέτασης παρέχει στο ΣΑΕΠ τη δυνατότητα να βεβαιώνεται, βάσει αντικειμενικών κριτηρίων, ότι με το αλλοδαπό δίπλωμα πιστοποιούνται, όσον αφορά τον κάτοχό του, γνώσεις και προσόντα, αν όχι όμοια, τουλάχιστον ισοδύναμα προς τα πιστοποιούμενα με το εθνικό δίπλωμα και αν από τη σύγκριση προκύπτει μερική μόνον αντιστοιχία, το ΣΑΕΠ μπορεί να αξιώσει από τον ενδιαφερόμενο να αποδείξει ότι απέκτησε με άλλο τρόπο τις γνώσεις και τα προσόντα που του έλειπαν ή, εφόσον τούτο δεν αποδεικνύεται προσηκόντως, να τον υποβάλει σε γραπτή δοκιμασία, κατά το άρθρο 57Α του π.δ. 38/2010».

Μπολόνια και Ευρωπαϊκή Οδηγία

Ολόκληρη η επιχειρηματολογία που χρησιμοποίησε στην απόφασή του το ΣτΕ βασίζεται στην κακόφημη Συνθήκη της Μπολόνια και στην ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της ευρωπαϊκής οδηγίας  2005/36/ΕΚ με το ΠΔ 38/2010.

Ας θυμηθούμε, λοιπόν, το περιεχόμενο αυτών των κατευθύνσεων του ευρωπαϊκού κεφαλαίου, οι οποίες υιοθετήθηκαν στο πλαίσιο του σκληρού ανταγωνισμού του με τις ΗΠΑ. 

Στόχος ήταν και είναι η ευρωπαϊκή ανώτατη εκπαίδευση να καταστεί «διεθνώς ανταγωνιστική και ελκυστική», με τα πανεπιστήμια να «αναμορφώνουν τα πτυχία και τα προγράμματα σπουδών τους», ώστε να απορροφούν μεγάλο μέρος των φοιτητών-πελατών, που επιλέγουν τις σπουδές σε χώρες του εξωτερικού και να συνδεθούν στενά με τις επιχειρήσεις, που πρέπει να έχουν βαρύνοντα λόγο στο περιεχόμενο των σπουδών.

Για να ικανοποιηθεί ακριβώς αυτός ο στόχος υπογράφηκε η Συνθήκη της Μπολόνια (ως συνέχεια της Διακήρυξης της Σορβόννης το 1998) τον Ιούνιο του 1999 από 29 κράτη-μέλη της ΕΕ, από τους αντίστοιχους υπουργούς Παιδείας. Από ελληνικής πλευράς την υπογραφή του έβαλε ο Γεράσιμος Αρσένης. 

Η Συνθήκη της Μπολόνια έβαλε τις βάσεις για τη διαμόρφωση του Κοινού Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης, χάραξε δηλαδή τις κατευθύνσεις που υποδείκνυε για την Ανώτατη Εκπαίδευση το ευρωπαϊκό κεφάλαιο, εξασφαλίζοντας για τις επιχειρήσεις του και την αγορά εργασίας, με στόχο τη μέγιστη κερδοφορία, κατάλληλα εκπαιδευμένο επιστημονικό προσωπικό σε μια εποχή που όλες οι αξίες -συμπεριλαμβανομένων της γνώσης, της επιστήμης, της έρευνας- θεωρούνται εμπορεύματα που δικαιούται να τα κατέχει μια μειοψηφία εκλεκτών, αφού η αλματώδης τεχνολογική ανάπτυξη και η ανάπτυξη της πληροφορικής πέρασε πλέον μεγάλο μέρος της γνώσης και των δεξιοτήτων στις μηχανές, φθηναίνοντας «τα χέρια».

Η Μπολόνια δέσμευσε τις συμμετέχουσες χώρες (των οποίων ο κατάλογος έκτοτε μεγάλωσε) να προχωρήσουν σε αλλαγές στα εκπαιδευτικά τους συστήματα, μέχρι να εναρμονιστούν πλήρως με τις κατευθύνσεις που αυτή όρισε. Ως επιχείρημα επιστρατεύθηκε η αναγκαιότητα «κινητικότητας» των φοιτητών και η διευκόλυνση της ευρωπαϊκής συνεργασίας στην αναγνώριση ισοτιμίας των σπουδών.

Οι κατευθύνσεις της είναι οι εξής:

♦ Οι πανεπιστημιακές σπουδές διασπώνται σε κύκλους, εκ των οποίων ο πρώτος, που οδηγεί στο βασικό πτυχίο (bachelor), είναι τριετής.

Στόχος είναι η μεγάλη πλειοψηφία των αποφοίτων να καθηλώνεται στο πρώτο πτυχίο, αποτελώντας στη συνέχεια ένα εργατικό δυναμικό μέσου επιπέδου, με γνώσεις περιορισμένης εμβέλειας, αφού αυτές ούτε το αντικείμενο της επιστήμης μπορούν να υπηρετήσουν συνολικά, αλλά ούτε και στο χρόνο μπορούν να αντέξουν. Οι φοιτητές πρέπει να συνηθίσουν στην ιδέα της εμπέδωσης δεξιοτήτων και όχι στην ανάπτυξη της αναλυτικής και συνθετικής σκέψης στο έδαφος της επιστήμης, αλλά και γενικά. Οι εργαζόμενοι αυτοί στη συνέχεια αποτελούν εύκολη λεία για τα σαγόνια των αφεντικών, ενώ η μειοψηφία, που έχει τη δυνατότητα να καταβάλλει τσουχτερά δίδακτρα, προχωρεί στους μεταπτυχιακούς κύκλους, έχοντας καλύτερη πρόσβαση στην αγορά εργασίας.

Ταυτόχρονα, μέσω των βραχύβιων σπουδών για την πλειοψηφία, ελαχιστοποιούνται και οι κρατικές δαπάνες για την εκπαίδευση. 

♦ Δημιουργείται ένα σύστημα «ανάγνωσης» και σύγκρισης των τίτλων σπουδών.

♦ Θεμελιώνεται ένα κοινό σύστημα αξιολόγησης των σπουδών και των πτυχίων, το σύστημα πιστωτικών μονάδων ECTS (European Credit Transfer System).

Η ρύθμιση αυτή έγινε για να ανατρέψει την έως τότε υπάρχουσα δομή των πανεπιστημίων, όπου η παραγωγή επιστημόνων με ένα λίγο-πολύ ομοιόμορφο κατά γνωστικό αντικείμενο επίπεδο γνώσεων, οδηγούσε στη συνέχεια σε απαιτήσεις για εργασία με κοινούς καλύτερους όρους και καλύτερες αμοιβές.

Με την εισαγωγή του Συστήματος Πιστωτικών Μονάδων, επιχειρείται η ποσοτική μέτρηση των σπουδών. Κριτήριο αντιστοίχισης των διαφόρων μορφών σπουδών σε μονάδες είναι ο φόρτος εργασίας που απαιτείται για κάθε μια από αυτές. Η επιλογή αυτή οδηγεί αναπόφευκτα στη διάσπαση της ενότητας της επιστήμης, στην πολυδιάσπαση των σπουδών και των πτυχίων, που πρέπει να «φωτογραφίζουν» τις εκάστοτε ανάγκες της αγοράς και μετατρέπει τους φοιτητές σε «κυνηγούς» συσσώρευσης πιστωτικών μονάδων, οι δε ατομικές διαδρομές γίνονται με οικονομικό κόστος που σε μεγάλο βαθμό επιβαρύνει τον φοιτητή.

Στο πνεύμα αυτό η Μπολόνια προχώρησε πολύ παραπέρα, θεωρώντας ότι πιστωτικές μονάδες μπορεί να συλλέγει κανείς και από μη τυπικά συστήματα εκπαίδευσης, υπηρετώντας μια εμπορευματική και χυδαία αντίληψη για την Παιδεία και υποβαθμίζοντας έτσι τις πανεπιστημιακές σπουδές χάριν των επιχειρήσεων που στήνουν στο χώρο της εκπαίδευσης οι έμποροι της γνώσης (π.χ. κολλέγια, ΙΕΚ, Εργαστήρια Ελευθέρων Σπουδών, Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών, κ.λπ.).

Σε συνέχεια αυτής της αντίληψης επινοήθηκε ο όρος «προηγούμενη μάθηση» από τη Σύνοδο του Λονδίνου, ώστε να συμπεριλαμβάνονται όλες οι μορφές μη τυπικής (σεμινάρια, εργαστήρια ελευθέρων σπουδών, κέντρα κατάρτισης, κ.λπ), όσο και άτυπης μάθησης, όπως είναι η εμπειρική γνώση.

ΠΔ 38/2010: ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας 2005/36 

Ο χορός της υποβάθμισης των ελληνικών πανεπιστημίων, που ξεκίνησε με την υπογραφή της Συνθήκης της Μπολόνια, έκλεισε με το ΠΔ 38/2010.

Στην καταδικαστική του απόφαση για την Ελλάδα, επειδή αυτή παραβίαζε την κοινοτική νομοθεσία για την αναγνώριση των διπλωμάτων, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο απαξίωνε πλήρως την ουσία της εκπαίδευσης που βρίσκεται πίσω από ένα πτυχίο, δηλώνοντας ότι η εκτίμησή του βασίζεται στο γεγονός ότι «με το σύστημα της οδηγίας 89/48 (προπάτορα της οδηγίας 36/05), ένα δίπλωμα αναγνωρίζεται όχι λόγω της ουσιαστικής αξίας της εκπαιδεύσεως που πιστοποιεί, αλλά διότι καθιστά δυνατή την πρόσβαση σε νομοθετικά κατοχυρωμένο επάγγελμα». 

Την εξοργιστική αυτή αντίληψη, που διαχωρίζει την εκπαίδευση που υπάρχει πίσω από έναν τίτλο σπουδών από τα επαγγελματικά δικαιώματα, επικαλείται στο σκεπτικό του και το ΣτΕ: «Η αμοιβαία αναγνώριση των διπλωµάτων δεν συνεπάγεται ότι τα χορηγηθέντα από τα άλλα κράτη-μέλη διπλώματα πιστοποιούν εκπαίδευση ανάλογη ή συγκρίσιμη προς την απαιτούμενη στο κράτος-μέλος υποδοχής· κατά το σύστημα των οδηγιών, ένα δίπλωμα δεν αναγνωρίζεται ως εκ της εγγενούς αξίας της εκπαίδευσης την οποία πιστοποιεί, αλλά διότι παρέχει, εντός του κράτους-μέλους όπου αυτό έχει χορηγηθεί ή αναγνωρισθεί, την πρόσβαση σε νομοθετικώς κατοχυρωµένο επάγγελµα… Διαφορές, όσον αφορά την οργάνωση ή το περιεχόμενο της κτηθείσας στο κράτος προέλευσης εκπαίδευσης, σε σχέση με την παρεχόμενη στο κράτος υποδοχής, δεν αρκούν για να δικαιολογήσουν την άρνηση αναγνώρισης του σχετικού επαγγελματικού προσόντος· εάν, όμως, αυτές οι διαφορές είναι ουσιώδεις, μπορεί το κράτος υποδοχής να απαιτήσει από τον ενδιαφερόμενο να αποδείξει ότι ικανοποιεί τα προβλεπόμενα μέτρα αντισταθμιστικού χαρακτήρα… Εν σχέσει προς την ανωτέρω οδηγία 89/48/ΕΟΚ, με την απόφαση του Δικαστηρίου της 23ης Οκτωβρίου 2008, εκδοθείσα επί προσφυγής που άσκησε η Επιτροπή κατά της Ελληνικής Δημοκρατίας, κρίθηκαν, επίσης, τα ακόλουθα [υπόθεση C-274/05, Eπιτροπή κατά Ελλάδος]: “Το γενικό σύστημα αναγνωρίσεως των διπλωμάτων τριτοβάθμιας εκπαιδεύσεως που καθιερώθηκε με την οδηγία 89/48 στηρίζεται στην αμοιβαία εμπιστοσύνη μεταξύ των κρατών-μελών όσον αφορά τα επαγγελματικά προσόντα που αναγνωρίζουν…’’».  

Τρία είναι τα κρίσιμα σημεία του ΠΔ 38/2010, πάνω στα οποία εδράζεται όλη η φιλοσοφία του: Το ένα είναι ότι πουθενά δε γίνεται μνεία στο περιεχόμενο των σπουδών των αιτούντων την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων, πουθενά δε γίνεται λόγος για τα αναλυτικά προγράμματα των σπουδών, ούτε για το ποιόν του εκπαιδευτικού προσωπικού. Και βέβαια, δεν προβλέπεται κανένας απολύτως έλεγχος από τις αρμόδιες αρχές του τόπου εγκατάστασης (δηλαδή της Ελλάδας στην προκειμένη περίπτωση) στα προγράμματα, στο περιεχόμενο σπουδών και στους καθηγητές. 

Για την ευρωπαϊκή Οδηγία και το ΠΔ που την ενσωματώνει ατόφια, μετράει μόνο το γεγονός ότι το «πτυχίο» το αποδίδει το ξένο πανεπιστήμιο, γεγονός που ευνοεί καθαρά τα κολλέγια που συνεργάζονται με πανεπιστήμια της αλλοδαπής. 

Ως προς το ποιος θα κρίνει αν το ίδρυμα είναι «του αυτού εκπαιδευτικού επιπέδου» με ένα πανεπιστήμιο ή ένα ανώτατο ίδρυμα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι κατηγορηματική: «Αποκλειστικώς η αρμόδια αρχή του κράτους μέλους που χορήγησε το δίπλωμα», πράγμα που φροντίζει να επαληθεύσει με τις διαδικασίες αναγνώρισης που θεσπίζει το ΠΔ για την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων.

Το κρίσιμο σημείο, δηλαδή,  του ΠΔ είναι ότι η αναγνώριση των τίτλων και των αντίστοιχων επαγγελματικών προσόντων γίνονται από τις αρμόδιες αρχές του κράτους καταγωγής του τίτλου (εν προκειμένω του ξένου πανεπιστήμιου), ενώ το κράτος υποδοχής ή εγκατάστασης αρκείται σε τυπικούς ελέγχους διασταύρωσης των στοιχείων. 

Το ΠΔ δεν ενδιαφέρεται διόλου για τον τόπο ή το ίδρυμα στο οποίο έχει πραγματοποιήσει τις σπουδές του ένας πολίτης της ΕΕ, εφόσον οδηγούν σε επαγγελματικά δικαιώματα στη χώρα καταγωγής (ή προέλευσης) των τίτλων σπουδών. Δεν υπάρχει δηλαδή καμιά διαφορά ανάμεσα σε αυτούς που επέλεξαν να βγουν στο εξωτερικό για σπουδές και σε αυτούς που φοίτησαν σε κολλέγιο στην Ελλάδα που συνεργάζεται με ευρωπαϊκό πανεπιστήμιο, αφού το «πτυχίο» το απονέμει το ξένο πανεπιστήμιο, το οποίο εδράζεται σε χώρα της ΕΕ.

Ενα άλλο σημαντικό σημείο του ΠΔ είναι ότι δίνει μερίδιο από την πίτα της αναγνώρισης και στα κολλέγια που συνεργάζονται με αμερικανικά πανεπιστήμια (προβλέπεται ήδη από την οδηγία 36/05, αλλά και δεν πήγαν τσάμπα οι επισκέψεις αμερικανών βουλευτών και των πρεσβευτών στους υπουργούς Παιδείας). Στο άρθρο 3 του ΠΔ γίνεται λόγος για τίτλους εκπαίδευσης (διπλώματα, πιστοποιητικά και άλλοι τίτλοι που χορηγούνται από την Αρχή) που βεβαιώνουν επιτυχώς περατωθείσα επαγγελματική εκπαίδευση που έχει αποκτηθεί «κατά κύριο» λόγο στην Κοινότητα. Ενώ παρακάτω δηλώνεται ότι «εξομοιώνεται προς τίτλο εκπαίδευσης κάθε τίτλος εκπαίδευσης που χορηγείται από τρίτη χώρα, εφόσον ο κάτοχός του διαθέτει στο συγκεκριμένο επάγγελμα τριετή επαγγελματική πείρα στο έδαφος του κράτους μέλους, το οποίο αναγνώρισε τον εν λόγω τίτλο».

Τα αποτελέσματα αυτής της πολιτικής τα βλέπουμε τώρα με όσα νομοθέτησε για τον ΔΟΑΤΑΠ και τα κολλέγια η Κεραμέως με το νόμο-πλαίσιο για τα ΑΕΙ.

Γιούλα Γκεσούλη

Εκτύπωση 🖨
ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΑΕΙ ΣτΕ
Κοινοποίηση: Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp
Προηγούμενο ΆρθροEγκλημα στα Τέμπη: Κατάπτυστη ανακοίνωση της Πρυτανείας του ΑΠΘ

Μόνη διέξοδος ο μαχητικός αγώνας φοιτητών, πανεπιστημιακών, εργαζόμενων 

Επόμενο άρθρο Τρομοκρατική δίωξη στην πρόεδρο του σωματείου εργαζόμενων στον «Αγιο Σάββα»

Μόνη διέξοδος ο μαχητικός αγώνας φοιτητών, πανεπιστημιακών, εργαζόμενων 

Σχετικά Αρθρα

Παραπέμπονται στο Πειθαρχικό με το ερώτημα της Δυνητικής Αργίας επειδή στήριξαν τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών τους

Παιδεία 14 Μάι 2025, 13:53

Ωμή παρέμβαση της κυβέρνησης στο Διοικητικό Εφετείο Πειραιά για την υπόθεση  της Χρύσας Χοτζόγλου

Πρωτοφανές! Ορίστηκε σύγκληση του τριμελούς Συμβουλίου 8 ημέρες μετά την προσωρινή διαταγή που ανέστειλε τη Δυνητική Αργία, με στόχο αυτή να ανατραπεί 

Εργατικά 13 Μάι 2025, 22:46

To επιβάλλουν γονείς και ιδιωτικά σχολεία στους εκπαιδευτικούς με την απειλή της απόλυσης

«Sleepovers»: Μια νέα, δυνητικά επικίνδυνη μόδα

Παιδεία 13 Μάι 2025, 17:33

Δυνατό χαστούκι σε Πιερρακάκη και Μητσοτάκη: Η Χρύσα Χοτζόγλου επιστρέφει στο σχολείο της

Εκδόθηκε προσωρινή διαταγή αναστολής της παράνομης απόφασης Πιερρακάκη με την οποία τέθηκε σε δυνητική αργία

Εργατικά 12 Μάι 2025, 10:47

Η Ζαχαράκη στη Σύνοδο Πρυτάνεων: Κρεσέντο τρομοκρατίας και καταστολής

Καταστολή 10 Μάι 2025, 07:50

Η Χρύσα Χοτζόγλου δεν είναι μόνη

Στάση εργασίας και συγκέντρωση έξω από από το Διοικητικό Εφετείο Πειραιά σήμερα

Εργατικά 9 Μάι 2025, 08:33
Ροή Ειδήσεων
Πολιτισμός

Ετσι διαγράφονται τα σημάδια της Ιστορίας και του Πολιτισμού

17 Μάι 2025, 11:28
Πολιτική

77 χρόνια από τη Νάκμπα – Ολοι/ες σήμερα στην πορεία

13:30, Πάρκο Ελευθερίας (Μετρό: Μέγαρο)

17 Μάι 2025, 07:08
Αντικυνωνικά

ΑΝΤΙΚΥΝΩΝΙΚΑ

17 Μάι 2025, 00:02
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 17 Μάη

17 Μάι 2025, 00:01
Διεθνή

Περιμένοντας τον Βλαδίμηρο…

…ή, αλλιώς, ο νικητής βάζει τους όρους

16 Μάι 2025, 21:38
Κόντρες

Η φασιστο-Τζιόρτζια έκανε στον Κούλη μια προσφορά που δεν μπορούσε να αρνηθεί

16 Μάι 2025, 19:53
Διεθνή

Τα λιοντάρια του Αλ-Μόνταρ (video)

16 Μάι 2025, 14:09
Διεθνή

Τους τα έχωσε χοντρά μέσα στη Γερουσία: είστε δολοφόνοι παιδιών στη Γάζα

Ο Μπεν Κοέν, συνιδρυτής της φίρμας παγωτών "Ben & Jerry's"

16 Μάι 2025, 12:33
Διεθνή

Ευρωβουλευτές του ΕΛΚ ζητούν να απαγορευτεί το σφυροδρέπανο

Το σφυροδρέπανο. Το σύμβολο πάνω στη Σημαία της Νίκης που καρφώθηκε στον κεντρικό Τρούλο του Ράιχσταγκ και σήμανε τη νίκη

16 Μάι 2025, 11:09
Πολιτική

Περηφάνια και ντροπή στο Ρέθυμνο

Η παλαιστινιακή σημαία υψώθηκε στο Δημαρχείο, κόντρα στη θέληση των προσκυνημένων

16 Μάι 2025, 09:51
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 16 Μάη

16 Μάι 2025, 00:01
Οικονομία

Σιδηρόδρομοι: Ο Μητσοτάκης με τα λόγια χτίζει ανώγια και κατώγια

15 Μάι 2025, 21:11
Κόντρες

Γαλάζιος εμφύλιος για τη σταυρονοθεία

15 Μάι 2025, 14:56
Η παπάρα

Εδώ χρειάζεται βρεγμένη σανίδα…

15 Μάι 2025, 13:18
Αγροτικά

Η ευλογιά των αιγοπροβάτων θερίζει και το υπουργείο κάνει παιχνίδια προπαγάνδας και παραπληροφόρησης

15 Μάι 2025, 13:07
Διεθνή

«Οι Πύλες της Κόλασης», Κύκλος 1, Επεισόδιο 3

Al-Qasam Productions

15 Μάι 2025, 09:55
Διεθνή

Τα γυρίζει ο προδότης, προσπαθώντας να βγει από την απομόνωση

15 Μάι 2025, 09:09
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 15 Μάη

15 Μάι 2025, 00:01
Κόντρες

Πώς τα κατάφερε και στάθηκε στα πόδια του το θηρίο;

14 Μάι 2025, 22:06
Πολιτική

77 χρόνια από τη Νάκμπα – Πορεία το Σάββατο προς την αμερικανική και τη σιωνιστική πρεσβεία

13:30, Πάρκο Ελευθερίας

14 Μάι 2025, 18:36
Εκδηλώσεις στην Κόντρα
Η Yπόθεση Ζορζ Ιμπραήμ Αμπνταλλά
Εφετείο ΧΑ
Ουκρανία
Επιλεγμένα θέματα
10 Μάι 2022, 22:55

Ο ρωσικός ιμπεριαλισμός από θέση ισχύος

«Ο πλούτος των κοινωνιών όπου κυριαρχεί ο κεφαλαιοκρατικός τρόπος παραγωγής εμφανίζεται σαν ένας “τεράστιος σωρός…

21 Απρ 2022, 13:42

Καρλ Μαρξ: Μισθός, τιμή και κέρδος

21 Νοέ 2021, 07:31

Κινέζικος Ιμπεριαλισμός: Tα περιθώρια της παλιάς υψηλής κερδοφορίας στενεύουν

Παρά τη συνεχιζόμενη υπερεκμετάλλευση του προλεταριάτου

Περισσότερα…

Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 17 Μάη

Ημέρα κατά της ομοφοβίας.

Ημέρα τηλεπικοινωνιών.

1959: Η Κούβα εθνικοποιεί τις μεγάλες γεωργικές εκτάσεις.

1968: Η χούντα εγκαινιάζει το πεδίο βολής του ΝΑΤΟ στην Κρήτη.

1974: 34 άνθρωποι νεκροί και εκατοντάδες τραυματίες από έκρηξη παγιδευμένου αυτοκινήτου στο κέντρο του Δουβλίνου.

1979: Συλλαμβάνεται ο Απ. Πρωτοπαππάς, βομβιστής της “Οργάνωσης Εθνικής Αντίστασης“.

1983: Δύο βόμβες στο Ψυχικό με στόχο το αυτοκίνητο του σύριου πρέσβη και το σχολείο της λιβυκής πρεσβείας.

2003: Πέντε βομβιστικές επιθέσεις στην Καζαμπλάνκα, 41 νεκροί.

Εκτύπωση 🖨
Η Παπάρα…

ΥΠΕΚΑ Ν. Κεραμέως στην ΕΡΤ: Σε λίγα λεπτά, βρίσκεις θέση εργασίας μέσω του JobMatch

Τη διευκόλυνση ενδιαφερομένων και εργοδοτών για εύρεση εργασίας σε τουρισμό και εστίαση, μέσω της εφαρμογής Job Match, επεσήμανε η Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Νίκη Κεραμέως, σε συνέντευξή της στον τηλεοπτικό σταθμό της ΕΡΤ, την Πέμπτη 15 Μαΐου.

Η υπουργός ανέφερε ότι καθώς η ανεργία έχει μειωθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, φτάνοντας στο 9%, υπάρχουν επιχειρήσεις, ειδικά σε τουρισμό και εστίαση οι οποίες αναζητούν προσωπικό για κάλυψη θέσεων εργασίας και δεν βρίσκουν, σημειώνοντας ότι «έχουμε θέσει σε λειτουργία την πλατφόρμα Job Match, μαζί με τη Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης. Μπαίνεις μέσα και δηλώνεις τις προτιμήσεις σου, βάζεις φίλτρα. Ταυτόχρονα φίλτρα-θέσεις εργασίας έχουν ανεβάσει και οι εργοδότες. Με το που βάζω εγώ ως υποψήφια εργαζόμενη τα φίλτρα μου, αυτόματα το σύστημα κάνει τη σύζευξη μεταξύ των δικών μου προτιμήσεων, μαζί με τις θέσεις εργασίας που προσφέρει ο εργοδότης και μου βγάζει μία λίστα με τις επιχειρήσεις που πληρούν αυτές τις προϋποθέσεις. Όταν δω κάτι που με ενδιαφέρει μπορώ να πατήσω και αμέσως βίντεο κλήση και να κάνω συνέντευξη επιτόπου. Αυτή η διαδικασία σκεφτείτε το εξής, γιατί το έχουμε μετρήσει, μπορεί σε δυόμισι λεπτά να έχεις δουλειά. Αυτή είναι η ουσία της διευκόλυνσης. Ήδη έχουμε στο Job Match 22.000 υποψηφίους από πέρυσι και έχουν γίνει πάνω από 46.000 συνολικά συζεύξεις.».

Δελτίο Τύπου υπουργείου Εργασίας, 15.5.2025

(Το συμπέρασμα είναι απλό: άνεργοι είναι μόνο οι τεμπέληδες. Οποιος/α θέλει να βρει δουλειά μπορεί να τη βρει μέσα σε λίγα λεπτά της ώρας με το κινητό του. Κάθεται να πιει έναν καφέ και προτού προλάβει να τον τελειώσει έχει βρει δουλειά! Γι’ αυτός τις περιπτώσεις χοντρής κοροϊδίας υπάρχει μια λαϊκή παροιμία: Ε, ρε, βρεγμένη σανίδα που χρειάζεται)

Εκτύπωση 🖨
Αφίσες









Αρχείο Εφημερίδας
Εκδόσεις
25 Σεπ 2022, 13:12

Η ανατροπή του καπιταλισμού προϋπόθεση για τη λύση του ζητήματος της κατοικίας

27 Μαρ 2022, 17:35

Σοσιαλιστική οικοδόμηση και καπιταλιστική παλινόρθωση στην ΕΣΣΔ

Κατεβάστε ελεύθερα τη μελέτη

11 Οκτ 2020, 11:30

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (κατεβάστε ελεύθερα τη μπροσούρα)

29 Αυγ 2020, 10:01

Η αλήθεια για τους Σλαβομακεδόνες

Ο ΠΟΛΥΧΡΟΝΟΣ ΑΝΕΛΕΗΤΟΣ ΔΙΩΓΜΟΣ ΕΝΟΣ ΛΑΟΥ

Αφιερώματα
17 Σεπ 2020, 19:22

Εγκληματικό, εθνικοσοσιαλιστικό μόρφωμα ήταν και παραμένει η Χρυσή Αυγή και οι παραφυάδες μετά τη διάσπασή της

4 Νοέ 2017, 00:00

100 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ

Ο μεγάλος Οκτώβρης του 1917 εξακολουθεί να διδάσκει το προλεταριάτο

30 Νοέ 2013, 00:00

KPD: Η συνεπής αντιφασιστική και επαναστατική οργάνωση της γερμανικής εργατικής τάξης

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (7)

23 Νοέ 2013, 00:00

KPD: Η συνεπής αντιφασιστική και επαναστατική οργάνωση της γερμανικής εργατικής τάξης

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (6)

Δείτε όλες τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ

Δείτε όλα τα ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Πολιτικές Δίκες
  • 17Ν

    Μόνη διέξοδος ο μαχητικός αγώνας φοιτητών, πανεπιστημιακών, εργαζόμενων 

    • Εφετείο 17Ν

      Μόνη διέξοδος ο μαχητικός αγώνας φοιτητών, πανεπιστημιακών, εργαζόμενων 

  • ΕΛΑ

    Μόνη διέξοδος ο μαχητικός αγώνας φοιτητών, πανεπιστημιακών, εργαζόμενων 

    • Δεύτερη Δίκη ΕΛΑ

      Μόνη διέξοδος ο μαχητικός αγώνας φοιτητών, πανεπιστημιακών, εργαζόμενων 

    • Εφετείο ΕΛΑ

      Μόνη διέξοδος ο μαχητικός αγώνας φοιτητών, πανεπιστημιακών, εργαζόμενων 

    • Πρώτη Δίκη ΕΛΑ

      Μόνη διέξοδος ο μαχητικός αγώνας φοιτητών, πανεπιστημιακών, εργαζόμενων 

  • Επαναστατικός Αγώνας

    Μόνη διέξοδος ο μαχητικός αγώνας φοιτητών, πανεπιστημιακών, εργαζόμενων 

    • Πρώτη Δίκη Επαναστατικού Αγώνα

      Μόνη διέξοδος ο μαχητικός αγώνας φοιτητών, πανεπιστημιακών, εργαζόμενων 

    • Εφετείο Επαναστατικού Αγώνα

      Μόνη διέξοδος ο μαχητικός αγώνας φοιτητών, πανεπιστημιακών, εργαζόμενων 

    • Δεύτερη Δίκη Επαναστατικού Αγώνα

      Μόνη διέξοδος ο μαχητικός αγώνας φοιτητών, πανεπιστημιακών, εργαζόμενων 

  • Συνωμοσία Πυρήνων της Φωτιάς

    Μόνη διέξοδος ο μαχητικός αγώνας φοιτητών, πανεπιστημιακών, εργαζόμενων 

    • 3η Δίκη Σ.Π.Φ.

      Μόνη διέξοδος ο μαχητικός αγώνας φοιτητών, πανεπιστημιακών, εργαζόμενων 

    • 4η Δίκη Σ.Π.Φ.

      Μόνη διέξοδος ο μαχητικός αγώνας φοιτητών, πανεπιστημιακών, εργαζόμενων 

    • Δίκη Σ.Π.Φ.

      Μόνη διέξοδος ο μαχητικός αγώνας φοιτητών, πανεπιστημιακών, εργαζόμενων 

Παλαιστίνη
  • Σπάζοντας την πολιορκία

    Μόνη διέξοδος ο μαχητικός αγώνας φοιτητών, πανεπιστημιακών, εργαζόμενων 

    • Το ημερολόγιο της αποστολής

      Μόνη διέξοδος ο μαχητικός αγώνας φοιτητών, πανεπιστημιακών, εργαζόμενων 

      Μόνη διέξοδος ο μαχητικός αγώνας φοιτητών, πανεπιστημιακών, εργαζόμενων 

    • Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (4)

      Μόνη διέξοδος ο μαχητικός αγώνας φοιτητών, πανεπιστημιακών, εργαζόμενων 

      Μόνη διέξοδος ο μαχητικός αγώνας φοιτητών, πανεπιστημιακών, εργαζόμενων 

    • Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (3)

      Μόνη διέξοδος ο μαχητικός αγώνας φοιτητών, πανεπιστημιακών, εργαζόμενων 

      Μόνη διέξοδος ο μαχητικός αγώνας φοιτητών, πανεπιστημιακών, εργαζόμενων 

    • Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (2)

      Μόνη διέξοδος ο μαχητικός αγώνας φοιτητών, πανεπιστημιακών, εργαζόμενων 

      Μόνη διέξοδος ο μαχητικός αγώνας φοιτητών, πανεπιστημιακών, εργαζόμενων 

    • Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (1)

      Μόνη διέξοδος ο μαχητικός αγώνας φοιτητών, πανεπιστημιακών, εργαζόμενων 

Σύνδεσμοι
  • Ποιοι είμαστε

    Μόνη διέξοδος ο μαχητικός αγώνας φοιτητών, πανεπιστημιακών, εργαζόμενων 

    Μόνη διέξοδος ο μαχητικός αγώνας φοιτητών, πανεπιστημιακών, εργαζόμενων 

  • Επικοινωνία

    Μόνη διέξοδος ο μαχητικός αγώνας φοιτητών, πανεπιστημιακών, εργαζόμενων 

    Μόνη διέξοδος ο μαχητικός αγώνας φοιτητών, πανεπιστημιακών, εργαζόμενων 

  • Όροι χρήσης

    Μόνη διέξοδος ο μαχητικός αγώνας φοιτητών, πανεπιστημιακών, εργαζόμενων 

    Μόνη διέξοδος ο μαχητικός αγώνας φοιτητών, πανεπιστημιακών, εργαζόμενων 

  • Ποιοι είμαστε

    Μόνη διέξοδος ο μαχητικός αγώνας φοιτητών, πανεπιστημιακών, εργαζόμενων 

    Μόνη διέξοδος ο μαχητικός αγώνας φοιτητών, πανεπιστημιακών, εργαζόμενων 

  • Επικοινωνία

    Μόνη διέξοδος ο μαχητικός αγώνας φοιτητών, πανεπιστημιακών, εργαζόμενων 

    Μόνη διέξοδος ο μαχητικός αγώνας φοιτητών, πανεπιστημιακών, εργαζόμενων 

  • Όροι χρήσης

    Μόνη διέξοδος ο μαχητικός αγώνας φοιτητών, πανεπιστημιακών, εργαζόμενων 

    Μόνη διέξοδος ο μαχητικός αγώνας φοιτητών, πανεπιστημιακών, εργαζόμενων 

Πληκτρολογήστε παραπάνω και πατήστε Enter για αναζήτηση. Πατήστε Esc για ακύρωση.

Χρησιμοποιούμε cookies αποκλειστικά για την βελτιστοποίηση της εμπειρίας πλοήγησης και για τη σύνταξη ανώνυμων στατιστικών επισκεψιμότητας. Εφόσον συνεχίσετε στη σελίδα μας, θεωρούμε ότι είστε ικανοποιημένοι με αυτό.
Ρυθμίσεις CookieΣυνέχεια
Διαχείριση συναίνεσης

Σύνοψη απορρήτου

Χρησιμοποιούμε cookies αποκλειστικά για την βελτιστοποίηση της εμπειρίας πλοήγησης και για τη σύνταξη ανώνυμων στατιστικών επισκεψιμότητας (analytics). Δεν μπορούμε να εξακριβώσουμε την προσωπική σας ταυτότητα από τα cookies. Τα cookies αποθηκεύονται αποκλειστικά στη δική σας συσκευή (υπολογιστή, tablet, κινητό τηλέφωνο) και η ιστοσελίδα δε διατηρεί κανένα αρχείο ή βάση δεδομένων με προσωπικά δεδομένα σας.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
_GRECAPTCHA5 months 27 daysThis cookie is set by Google. In addition to certain standard Google cookies, reCAPTCHA sets a necessary cookie (_GRECAPTCHA) when executed for the purpose of providing its risk analysis.
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
wordpress_test_cookiesessionThis cookie is used to check if the cookies are enabled on the users' browser.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
CookieDurationDescription
__cf_bm30 minutesThis cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
_ga2 yearsThe _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gid1 dayInstalled by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
_lscache_vary2 daysNo description available.
abj404_solution_REQUEST_URI4 minutesNo description available.
abj404_solution_REQUEST_URI_SHORTpastNo description
abj404_solution_REQUEST_URI_UPDATE_URL4 minutesNo description
wordpress_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpress_logged_in_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpress_sec_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpresspass_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpressuser_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wp-postpass_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wp-settings-0pastNo description
wp-settings-time-0pastNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo