Το ένα μετά το άλλο τα πανεπιστημιακά ιδρύματα απορρίπτουν το «σχέδιο διαβούλευσης» του υπουργείου Παιδείας. Τη σκυτάλη τώρα παίρνει το «βαρύ πυροβολικό», το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, το Μετσόβειο Πολυτεχνείο. Στο χορό προστέθηκε και το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, μετά από τα Πανεπιστήμια Πατρών, Αιγαίου, Θεσσαλίας, κ.λπ. Κάποιοι, μάλιστα, σύλλογοι διδασκόντων προχωρούν ήδη στις πρώτες κινητοποιήσεις, με απεργίες στις 11 και 12 του Νοέμβρη.
Ιδού χαρακτηριστικά αποσπάσματα των σχετικών αποφάσεων των Πανεπιστημίων, που εμπλουτίζουν τη γνωστή επιχειρηματολογία ενάντια στα σχέδια του υπουργείου Παιδείας.
Πανεπιστήμιο Αθηνών
Στο ψήφισμά της, η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Αθηνών τονίζει ότι το κείμενο διαβούλευσης του υπουργείου Παιδείας «δεν μπορεί να αποτελέσει βάση διαλόγου, καθ’ όσον περιλαμβάνει προτάσεις με τις οποίες παραβιάζονται βασικές ακαδημαϊκές αρχές, θίγεται ο χαρακτήρας της ανώτατης εκπαίδευσης ως δημόσιου αγαθού και καταστρατηγείται το αυτοδιοίκητο του Πανεπιστημίου, ζήτημα που εγείρει σοβαρό θέμα συνταγματικότητας». Εκφράζει επίσης την έντονη αντίδρασή της για «τις αλλεπάλληλες περικοπές στη δημόσια χρηματοδότηση του Πανεπιστημίου, οι οποίες οδηγούν στην υποβάθμιση της παρεχόμενης παιδείας και έρευνας απειλώντας τον δωρεάν χαρακτήρα της ανώτατης εκπαίδευσης».
Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
«Η Σύγκλητος του Α.Π.Θ. αποδοκιμάζει το κείμενο διαβούλευσης του υπουργείου για τις αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και θεωρεί ότι δεν απαντά σε κανένα από τα μεγάλα προβλήματα της Παιδείας τα οποία, μάλιστα, επιβαρύνει επικίνδυνα.
Επιπλέον, θεωρεί ότι το κείμενο αυτό δεν αποτελεί βάση διαλόγου εξαιτίας τόσο των αντισυνταγματικών του διατάξεων όσον αφορά στη διοί-κηση και στη χρηματοδότηση των Πανεπιστημίων από την Πολιτεία, όσο και γιατί παραβιάζει θεμελιώδεις ακαδημαϊκές αρχές όπως η αυτοδιοί-κηση και ο δημόσιος χαρακτήρας των Πανεπιστημίων, η συνοχή των γνωστικών αντικειμένων που συγκροτούν την ακαδημαϊκή μονάδα του Τμήματος και η αντικατάσταση των πτυχίων ως οργανωμένων ακαδημαϊκών τίτλων από ιδιότυπους φακέλους προσόντων που δεν αντιστοιχούν σε επαγγελματικά δικαιώματα».
Σύλλογος Διδακτικού Προσωπικού ΕΜΠ
Η απόφαση της γενικής συνέλευσης τονίζει ότι «Σήμερα, η κυβέρνηση με ένα λόγο εξαιρετικά υποκριτικό σπεύδει με το κείμενο ‘’διαβούλευσης’’ να διαλύσει το Δημόσιο Πανεπιστήμιο για να το ανασυντάξει με βάση τις επιταγές του ‘’Ενιαίου Ευρωπαϊκού Χώρου Εκπαίδευσης’’ και του ‘’Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου’’». Στη συνέχεια, το κείμενο απόφασης της συνέλευσης προχωρεί στην ανάλυση των όσων προβλέπει το σχέδιο διαβούλευσης του υπουργείου Παιδείας, την οποία και παραθέτουμε:
Α. Αυτοδιοίκηση – Χρηματοδότηση
Η συνταγματική εκτροπή
1. Τα Πανεπιστήμια χάνουν τη δυνατότητα να αυτοδιοικούνται με εκπροσώπους που τα ίδια επιλέγουν δημοκρατικά. Ανώτατο όργανο διοίκησης θα είναι το Συμβούλιο και όχι η Σύγκλητος, η οποία περιορίζεται μαζί με τον Πρύτανη αποκλειστικά στην ακαδημαϊκή διοίκηση του Ιδρύματος. Το Συμβούλιο εκλέγει τον Πρύτανη μετά από διεθνή διαγωνισμό!!! Το Συμβούλιο καθορίζει τον προϋπολογισμό και τις 4ετείς συμφωνίες με την κυβέρνηση για τη χρηματοδότηση, την αξιοποίηση της περιουσίας του Ιδρύματος, τον εσωτερικό έλεγχο και την τήρηση του Εσωτερικού Κανονισμού, την ευρωπαϊκή και διεθνή στρατηγική του Ιδρύματος κ.λπ. Με λίγα λόγια, το Συμβούλιο αντικαθιστά επί της ουσίας τη σημερινή Σύγκλητο.
2. Η χρηματοδότηση των ΑΕΙ γίνεται μέσω «…ειδικής υπηρεσίας, η οποία με την υποστήριξη ειδικών επιστημόνων και φορέων αναλαμβάνει τη διαπραγμάτευση και υπογραφή των προγραμματικών συμβάσεων με τα Ιδρύματα, τη διαχείριση και κατανομή της δημόσιας χρηματοδότησης στα Ιδρύματα…».
Καταργούνται έτσι με τον πιο εμφαντικό τρόπο όλες οι ρήτρες του άρθρου 16 του Συντάγματος, που προβλέπουν το αυτοδιοίκητο των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων και την υποχρέωση του κράτους να παρέχει δωρεάν ανωτάτη εκπαίδευση.
Β. Ακαδημαϊκή Δομή – Πτυχία
Η διάλυση των Πανεπιστημιακών Σπουδών και των Πτυχίων.
1. Καταργείται η υφιστάμενη Ακαδημαϊκή δομή. Τα πτυχία απονέμονται από τη Σχολή. Από τα Τμήματα αφαιρείται η ευθύνη κατάρτισης των Προγραμμάτων Σπουδών και τους ανατίθεται «…η ευθύνη για την οργάνωση της διδασκαλίας και τη συνεχή βελτίωση της μάθησης σε αυτή…».
2. Κατακερματίζεται η ενότητα σπουδής που παρέχεται από το Τμήμα και η οποία με βάση τον 1268/82 αντιστοιχεί σε μια Επιστήμη και τα πτυχία που παρέχονται από τη Σχολή δεν κατοχυρώνονται με Φ.Ε.Κ. ως προς τα επαγγελματικά δικαιώματα των πτυχιούχων, αλλά από Αρχή Πιστοποίησης.
Τα πτυχία μπορούν να είναι και μονοετή ή διετή, πράγμα που σημαίνει ότι μετατρέπονται οι Πανεπιστημιακές σπουδές, σε επαγγελματική μεταλυκειακή κατάρτιση. Τέλος, με την «…πλήρη εφαρμογή των πιστωτικών μονάδων…» για την απόκτηση πτυχίου αθροίζονται οι μονάδες που παίρνει ο σπουδαστής από μαθήματα Πανεπιστημίων, αλλά και ιδρυμάτων διά βίου εκπαίδευσης, δηλαδή ιδιωτικά κολλέγια, ιδιωτικά και δημόσια ΚΕΚ και ΙΕΚ.
Διαλύονται έτσι τα πτυχία των ΑΕΙ της χώρας και ανατίθεται στα Κέντρα Αριστείας να βγάλουν τους αξιόπιστους πτυχιούχους.
Γ. Διδακτικό Προσωπικό
Η εξόντωση του ΔΕΠ
• Καταργείται η βαθμίδα του Λέκτορα και η μονιμότητα του Επίκουρου Καθηγητή.
• Τα εκλεκτορικά σώματα είναι διεθνούς σύνθεσης.
• Αξιολογούνται ανά τακτά διαστήματα και οι μόνιμοι Καθηγητές από διεθνή σώματα, χωρίς να γνωρίζουμε τις συνέπειες σε περίπτωση αρνητικής αξιολόγησης.
• Τα κριτήρια για την πρόσληψη και εξέλιξη του ΔΕΠ καταρτίζονται από κάθε ΑΕΙ στον εσωτερικό του κανονισμό.
• Καταργείται το ενιαίο μισθολόγιο των Πανεπιστημιακών. Ο μισθός εξαρτάται από τη συνεχή διαβούλευση με το Συμβούλιο, θα είναι εξατομικευμένος ανάλογα με τις επιδόσεις κάθε διδάσκοντα. Το κράτος ορίζει το ελάχιστο όριο των μισθών και μεταφέρει τη μισθοδοσία του ΔΕΠ από το Υπουργείο στον προϋπολογισμό των ΑΕΙ.
Επισημαίνουμε όμως ότι καταργείται η συνταγματική επιταγή ότι οι Πανεπιστημιακοί είναι δημόσιοι λειτουργοί, αφού το κράτος παύει να έχει αποκλειστικά αυτό την ευθύνη του κόστους της μισθοδοσίας τους. Τέλος, θεωρούμε ότι το κείμενο διακατέχεται από ένα εξευτελιστικό πνεύμα ραγιαδισμού, αναθέτοντας σε διεθνή σώματα την κρίση του ΔΕΠ, επιτρέποντας τη διπλοθεσία σε καθηγητές του εξωτερικού και την εκλογή τους σε θέση Πρύτανη».
Καταλήγοντας, το κείμενο της απόφασης της γενικής συνέλευσης του διδακτικού προσωπικού του ΕΜΠ, τονίζει ότι: «Συνεκτιμώντας όσα προαναφέρθηκαν η ΓΣ του Διδακτικού Προσωπικού του ΕΜΠ αποφασίζει:
Δεν μπορούμε να επιτρέψουμε τη Συνταγματική εκτροπή, την εμπορευματοποίηση των Πανεπιστημίων, τη διάλυση των σπουδών και την εξόντωση του ΔΕΠ.
• Δεν προσερχόμαστε σε αυτόν τον προσχηματικό διάλογο. Απορρίπτουμε συνολικά το κείμενο διαβούλευσης».
Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων αποφάσισε ομόφωνα τα ακόλουθα:
«Το κείμενο των προτάσεων του Υπουργείου δεν αποτελεί βάση διαβούλευσης, όχι μόνον διότι δεν επιλύει τα προβλήματα του Πανεπιστημίου, αλλά τα επιδεινώνει περαιτέρω, οδηγώντας το σε επικίνδυνες ατραπούς. Η Σύγκλητος θεωρεί ότι με το κείμενο αυτό παραβιάζονται θεμελιώδεις ακαδημαϊκές αρχές, όπως ο δημόσιος χαρακτήρας του Πανεπιστημίου και το αυτοδιοίκητο, ζήτημα που -εκτός άλλων- εγείρει σοβαρά ζητήματα συνταγματικότητας. Πραγματική βάση συζήτησης θα αποτελούσε η διασφάλιση του δημόσιου χαρακτήρα και η πλήρης κατοχύρωση της αυτοδιοίκησης των Πανεπιστημίων.
Η Σύγκλητος εκφράζει την έντονη αντίθεσή της για τις αλλεπάλληλες περικοπές στη δημόσια χρηματοδότηση του Πανεπιστημίου που αυξάνουν τον κίνδυνο της υποβάθμισης του διδακτικού και ερευνητικού έργου και απειλούν το δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα της ανώτατης εκπαίδευσης. Ταυτόχρονα μεταθέτουν το κόστος των σπουδών στους φοιτητές και τις οικογένειές τους. Κατά συνέπεια απαιτεί από την κυβέρνηση να μην ισχύσει η υποχρηματοδότηση του Πανεπιστημίου και να υλοποιηθούν πλήρως οι υποχρεώσεις της κυβέρνησης, σύμφωνα με τις προγραμματικές συμβάσεις που έχει υπογράψει.
Επισημαίνει ότι η λειτουργία του Ιδρύματος τίθεται σε άμεσο κίνδυνο από τις ελλείψεις σε υποδομές, ακαδημαϊκό, διοικητικό και τεχνικό προσωπικό, καθώς και από την απουσία μιας σταθερής και αξιόπιστης πολιτικής υποστήριξης της έρευνας.
Σε ότι αφορά στις σπουδές η κατάργηση του πτυχίου σε επίπεδο Τμήματος και η αντικατάστασή του από φακέλους προσόντων που δεν αντιστοιχούν σε επαγγελματικά δικαιώματα, συρρικνώνει τον ακαδημαϊκό χαρακτήρα του πτυχίου και υποβαθμίζει την ισχύ του στην αγορά εργασίας.
Το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων αποκρούει τα φαινόμενα συκοφάντησης του Δημοσίου Πανεπιστημίου που κλιμακώνονται καθημερινά μέσα από επιλεγμένα αρνητικά δημοσιεύ-ματα και στοιχεία, που προέρχονται και από το ίδιο το Υπουργείο και καλεί την κυβέρνηση να εγκαταλείψει κάθε σκέψη για κατάθεση νόμου με το πλαίσιο που ανακοίνωσε».








