Μετά τους πρυτάνεις των ΑΕΙ και οι πρόεδροι και αντιπρόεδροι των ΤΕΙ συναινούν στην αναγνώριση των Κέντρων Ελευθέρων Σπουδών, αρκεί να έχουν και αυτοί λόγο στην «πιστοποίηση» και «αξιολόγησή» τους. Αυτό προέκυψε στη σύνοδο που πραγματοποίησαν στις 8-9 Νοεμβρίου, παρουσία του υπουργού Παιδείας Στυλιανίδη, που έφυγε και από αυτή τη σύνοδο περιχαρής. Ο Στυλιανίδης θεωρεί ότι εξασφάλισε, προς το παρόν, δυο πολύτιμους συμμάχους –πρυτάνεις και προέδρους ΤΕΙ- για την ενσωμάτωση της κοινοτικής οδηγίας 36/05, με την οποία αναγνωρίζονται επαγγελματικά δικαιώματα στους απόφοιτους των «κολεγίων», που συνεργάζονται με πανεπιστήμια του εξωτερικού. Ο υπουργός Παιδείας, βεβαίως, γνωρίζει πως αυτοί θα του είναι άχρηστοι, όταν ξεσηκωθεί ένα μαζικό δυναμικό φοιτητικό κίνημα ενάντια στην καταστρατήγηση του άρθρου 16 του συντάγματος, το οποίο, όμως, σε αυτή τη φάση δεν έχει φανεί στο προσκήνιο. Προφανώς, η ενσωμάτωση της Οδηγίας δεν έχει αξιολογηθεί από τη μεγάλη μάζα των φοιτητών στο βαθμό που πρέπει και γι’ αυτό ο Στυλιανίδης προχωρεί, όπως δήλωσε στην απαραίτητη νομοθετική πρωτοβουλία για την ενσωμάτωση της Οδηγίας στο ελληνικό δίκαιο, έχοντας στο πλευρό του τους κατάπτυστους πρυτάνεις και τους προέδρους των ΤΕΙ, που δέχτηκαν να παίξουν το βρόμικο ρόλο, υποθηκεύοντας το ρόλο και το μέλλον των Πανεπιστημίων, με αντάλλαγμα το ρόλο του συνρυθμιστή του τοπίου των ΚΕΣ και του παράγοντα που μαζί με το υπουργείο Παιδείας αποφασίζει για τα τεκταινόμενα στην ΕΕ, όσον αφορά την Ανώτατη Εκπαίδευση.
Οι πρόεδροι των ΤΕΙ ζήτησαν επίσης ως αντάλλαγμα τη ρύθμιση της πραγματοποίησης αυτοδύναμων μεταπτυχιακών προγραμμάτων, την χωρίς όρους συμμετοχή στην έρευνα, την ενοποίηση του νομικού καθεστώτος για ΑΕΙ και ΤΕΙ και επαγγελματικά δικαιώματα για τις σχολές των ΤΕΙ, στις οποίες αυτά εκκρεμούν (αφορούν κυρίως τις σχολές που το αντικείμενό τους είναι συναφές με τα Πολυτεχνεία).
Ο Στυλιανίδης ανακοίνωσε ότι αποφασίστηκε να προχωρήσουν όλοι μαζί στη διοργάνωση μιας διημερίδας, όπου εξειδικευμένοι από το ΥΠΕΠΘ, τα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ, αλλά και από την ΕΕ, θα συμβάλλουν σε όλα τα ζητήματα που απασχολούν την τριτοβάθμια εκπαίδευση, ώστε να εφαρμοστούν οι πολιτικές, όπως ο τετραετής προγραμματισμός, ο εσωτερικός κανονισμός, τα σχετικά με τα μεταπτυχιακά, την έρευνα, την αξιολόγηση, κ.λπ., προφανώς στην κατεύθυνση που ορίζει η Μπολόνια και ο Κοινός Ευρωπαϊκός Χώρος Ανώτατης Εκπαίδευσης (στην κατεύθυνση αυτή άλλωστε είναι και ο νέος νόμος πλαίσιο).
Ο υπουργός Παιδείας δήλωσε επίσης ότι κάλεσε τα ΤΕΙ να ενταχθούν στα προγράμματα Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, ώστε να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα των κτιριακών υποδομών. Η κυβέρνηση ακολουθεί πια και στην εκπαίδευση, σε όλες τις βαθμίδες της, την πρακτική των «μεγάλων έργων». Εδώ, βεβαίως, η εκμετάλλευση του έργου από το ιδιωτικό κεφάλαιο θα συνίσταται (προκειμένου να αποδοθεί σε αυτό η καταβληθείσα δαπάνη) στην ενοικίαση των κτιριακών υποδομών στο δημόσιο για πολλά χρόνια ή ακόμη και στην εκμετάλλευση δραστηριοτήτων που θα αναπτύσσονται μέσα σ’ αυτές (βλέπε «ανοιχτό σχολείο» στην κοινωνία, με εγκαταστάσεις ίντερνετ καφέ, πάρκινγκ κ.λπ.).
Στα παραλειπόμενα της συνόδου των προέδρων των ΤΕΙ, ο Στυλιανίδης δεν παρέλειψε να υπογραμμίσει με ορθό κοφτό τρόπο την άρνηση της κυβέρνησης να καταργήσει τη βάση του 10 για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Θέλησε με τον τρόπο αυτό να στείλει σαφές μήνυμα στους μαθητές, που αγωνίζονται αυτή την περίοδο ότι ματαιοπονούν, αν ελπίζουν στο σημείο αυτό σε μια υποχώρηση της κυβέρνησης. Βέβαια, ο Στυλιανίδης «βρίσκει και κάνει», αφού οι μαθητές ακόμη δεν έχουν βάλει μαζικά προμετωπίδα στον αγώνα τους την κατάργηση αυτού του σκληρού ταξικού μέτρου και αδυνατούν να βγουν δυναμικά και μαζικά στο δρόμο, ενοποιώντας τα αιτήματά τους και δίνοντας ώθηση στην πάλη τους.
Γιούλα Γκεσούλη








