Ο Πανάρετος το χαβά του! Που όπως έχει επανειλημμένα δηλώσει δεν είναι δικός του, αλλά και του ΓΑΠ, αφού αποτελεί πρόταση που διατυπώθηκε από τον Παπανδρέου το 1995, «στο πλαίσιο των συζητήσεων για την αναθεώρηση του συντάγματος». Ο λόγος για τα «τοπικά κολέγια», από τα οποία πρόσφατα εμπνεύσθηκε και πάλι ο Πανάρετος κατά την επίσκεψή του στην Καλιφόρνια. Την ίδρυσή τους, που δένει με τη δηλωμένη πρόθεση για άγριο «Καλλικράτη» σε ΤΕΙ αλλά και Πανεπιστήμια, προαναγγέλλει ο υφυπουργός Παιδείας με δηλώσεις του στην «Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία» (28/11). Συγκεκριμένα, ο Πανάρετος δηλώνει: «Σήμερα είναι φανερό ότι χρειάζεται η διαμόρφωση μιας νέας στρατηγικής. Η στρατηγική αυτή όσον αφορά τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ πρέπει να αναφέρεται σε ευρύτερα γνωστικά αντικείμενα που θα επιτρέπουν στους νέους να ανταποκρίνονται καλύτερα στις ανάγκες που αντιμετωπίζουν όταν ολοκληρώσουν τις σπουδές τους. Ταυτόχρονα πρέπει να δημιουργήσουμε νέες δομές μιας αξιόπιστης ενδιάμεσης βαθμίδας, με άμεση πρόσβαση χωρίς εξετάσεις, όπου όσοι την επιλέγουν να μπορούν είτε να αποκτήσουν επαγγελματικές δεξιότητες που θα τους επιτρέπουν την άμεση πρόσβαση στην αγορά εργασίας, είτε εφόσον έχουν δυνατότητες, να μπορούν να μετακινηθούν σε επόμενη βαθμίδα, με ταυτόχρονη αναγνώριση των προσόντων που έχουν ήδη αποκτήσει. Οι εκπαιδευτικές μονάδες πρέπει να δίνουν έμφαση στις τοπικές ανάγκες ώστε και τα παιδιά των τοπικών κοινωνιών να μην χρειάζεται να μετακινούνται σε άλλες περιοχές της χώρας για σπουδές που ενδεχομένως δεν τους ενδιαφέρουν, αλλά και οι τοπικές ανάγκες να ικανοποιούνται. Η δημιουργία μιας αξιόπιστης ενδιάμεσης βαθμίδας μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με ελεύθερη πρόσβαση και χωρίς στεγανά κινητικότητας είναι ένας σημαντικός κρίκος στην αλυσίδα των αλλαγών που απαιτεί η τριτοβάθμια εκπαίδευση».
Πάμε, δηλαδή, σε ένα άλλο κατασκεύασμα εξαπάτησης των παιδιών της εργαζόμενης κοινωνίας, που θα λανσαριστεί στον αντίποδα της κατάργησης Τμημάτων ΤΕΙ, που θα έχει το συγκριτικό πλεονέκτημα για το κράτος ότι θα στοιχίζει λιγότερο και τα βάρη του θα επωμίζονται οι «πολίτες» των «τοπικών κοινωνιών». Το κατασκεύασμα αυτό, που θα ανήκει στη «μεταδευτεροβάθμια εκπαίδευση», θα βάλει το λιθαράκι του στην εμπέδωση της «διά βίου αμάθειας», στην ταύτιση της εκπαίδευσης με την κατάρτιση, συνεπώς στην παραπέρα υποβάθμιση των πανεπιστημιακών σπουδών και γενικότερα της γνώσης (οι πιστωτικές μονάδες που θα αποκτούν οι απόφοιτοί του θα μπορούν να μεταφέρονται στη συνέχεια σε κάποιο ΤΕΙ ή Πανεπιστήμιο) και στην αποφασιστική και διευρυμένη ανάμειξη των επιχειρήσεων και των λεγόμενων «τοπικών κοινωνιών» στην εκπαίδευση. Δείτε τις χαρακτηριστικές δηλώσεις του Πανάρετου (τον Φλεβάρη του 2010) για να αντιληφθείτε περί τίνος πρόκειται: «Ενας από τους λόγους που τα κολέγια είναι τόσο σημαντικά, είναι ότι στοιχίζει στην πολιτεία πολύ λιγότερο να πειραματιστεί με ένα νέο τοπικό κολέγιο παρά με ένα πανεπιστήμιο», είπε ο υφυπουργός Παιδείας, αφού «η διαφορά μεγέθους στις απαιτούμενες επενδύσεις είναι τεράστια». Ο Πανάρετος εκτιμά ότι έτσι «θα αποκλιμακωθεί ο “πληθωρισμός” στη ζήτηση πανεπιστημιακών σπουδών» και ότι «καμιά σχέση δεν έχει η πρόταση αυτή με την ελεύθερη πρόσβαση στο Πανεπιστήμιο, γιατί εκεί θα έπρεπε να εισαχθούν σε πανεπιστημιακές σχολές που δεν έχουν υποδομές μαζικής ανώτατης εκπαίδευσης». Ο υφυπουργός επίσης δε διστάζει να ομολογήσει ότι «η τοπική αυτοδιοίκηση και η κοινωνία θα μπορούν να συμβάλλουν ουσιαστικά στη λειτουργία των τοπικών κολεγίων» και ότι αυτά «εξυπηρετούν» τους σκοπούς της διά βίου μάθησης.
Γι’ αυτό προτείνει τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ να μπορούν να συνεργάζονται με τα κολέγια αυτά ή και να ιδρύουν τέτοια ως παραρτήματα, ενώ τμήματα Πανεπιστημίων και ΤΕΙ που σήμερα έχουν κενές θέσεις να μπορούν να μετατραπούν σε κολέγια, που θα λειτουργούν υπό την εποπτεία των αντίστοιχων ιδρυμάτων.
Γιούλα Γκεσούλη








