Close Menu
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
  • Αρχική
  • Πολιτική
  • Διεθνή
  • Οικονομία
  • Εργατικά
  • Αγροτικά
  • Παιδεία
  • Καταστολή
  • Περιβάλλον
  • Υγεία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητισμός
  • Ιστορία
  • Στήλες
    • Η Αποψή Μας
    • Στο Ψαχνό
    • Zoom
    • Βαθύ Κόκκινο
    • Αντικυνωνικά
    • Dixi et salvavi animam meam
X (Twitter) YouTube RSS
Τελευταία Νέα :
  • Οι ρώσοι, οι κινέζοι, οι αμερικάνοι ιμπεριαλιστές και η μπανανία Ελλάδα
  • Λιμάνι Ελευσίνας: Ο Θεοδωρικάκος, η Γκιλφόιλ και η αποθέωση του ραγιαδισμού
  • Ματαιώθηκε εκδήλωση σιωνιστικής εταιρίας στο Ηράκλειο
  • Ο Αρειος Πάγος θεωρεί αξιόπιστο τον ναζί Πλεύρη!
  • Σαν σήμερα 21 Νοέμβρη
  • Θα ζήλευε και ο Πινόκιο
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
  • Αρχική
  • Πολιτική
  • Διεθνή
  • Οικονομία
  • Εργατικά
  • Αγροτικά
  • Παιδεία
  • Καταστολή
  • Περιβάλλον
  • Υγεία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητισμός
  • Ιστορία
X (Twitter) YouTube RSS
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
Πλοήγηση:Αρχική»Παιδεία»Ο ΛΟΓΟΣ ΣΤΟ ΦΟΙΤΗΤΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑ
Παιδεία

Δημόσιο Πανεπιστήμιο: Τετέλεσται

Ο ΛΟΓΟΣ ΣΤΟ ΦΟΙΤΗΤΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑ

Eksegersi.grBy Eksegersi.gr3 Σεπ 2011, 00:00

Με πανστρατιά όλου του φάσματος των κομμάτων του άγριου νεοφιλελευθερισμού, από το ΛΑΟΣ ως το ΠΑΣΟΚ, ψηφίστηκε από το «ναό της δημοκρατίας» ο νόμος που βάζει την ταφόπλακα στο δημόσιο Πανεπιστήμιο. Από την αρχή της σχετικής συζήτησης ήταν φανερή η αγωνιώδης προσπάθεια της ΝΔ, η οποία εκφράστηκε χαρακτηριστικά από τον εισηγητή της Αρη Σπηλιωτόπουλο, να βρεθεί μια φόρμουλα-πρόφαση ώστε το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης να ψηφίσει το νομοσχέδιο, αλλά και η προσπάθεια της Διαμαντοπούλου να πετύχει τη συναίνεση, ώστε να μη φορτωθεί η κυβέρνηση και η ίδια προσωπικά το βάρος ενός τέτοιου εγχειρήματος, με δεδομένη τη μαζική αντίδραση του συνόλου της πανεπιστημιακής κοινότητας, το ξέσπασμα του φοιτητικού κινήματος, που μπορεί να πυροδοτήσει ανεξέλεγκτες καταστάσεις, μέσα σ’ ένα πλαίσιο γενικευμένης λαϊκής δυσαρέσκειας. 
 
Ειδικά η ΝΔ, με αφορμή μια «μεταρρύθμιση», που δεν επιβλήθηκε    τούτη τη στιγμή ως διακύβευμα εκ των ων ουκ άνευ για τη στήριξη της ελληνικής καπιταλιστικής οικονομίας από τα αφεντικά της τρόικας, επεδίωκε να ψηφίσει το νομοσχέδιο για να στείλει πρωτίστως ένα χειροπιαστό μήνυμα στους ξένους και ντόπιους καπιταλιστές, ότι βρίσκεται σταθερά στο πλευρό της κυβέρνησης στην επιβολή της άγριας αντιλαϊκής πολιτικής κι ας παριστάνει τον διαφωνούντα στην οικονομική πολιτική για να εξαπατήσει τον ελληνικό λαό και να τον οδηγήσει σε μια κυβερνητική εναλλαγή, που δεν θα αμφισβητεί ούτε κατ’ ελάχιστο τα συμφέροντα του κεφαλαίου και τις συμφωνίες μαζί του. Και τα δυο κόμματα εξουσίας, ΠΑΣΟΚ και ΝΔ, ήθελαν να βάλουν το πρώτο λιθαράκι στο χτίσιμο μιας όχι και τόσο μακρινής πιθανής συγκυβέρνησης, που ευελπιστούν ότι θα λειτουργήσει ως ανάχωμα στο ξέσπασμα της λαϊκής οργής. Ηθελαν παράλληλα να στείλουν το μήνυμα στον ελληνικό λαό ότι απέναντί του έχει έναν παντοδύναμο γίγαντα και συνεπώς κάθε αντιπαράθεση μαζί του είναι εκ των προτέρων χαμένη υπόθεση. Ετσι επετεύχθη η συναίνεση όχι μόνο στο παρασκήνιο, αλλά και φανερά σε επίπεδο κορυφών.
 
 Η Διαμαντοπούλου έκανε τη ντρίπλα (υπήρξε και τηλεφωνική επικοινωνία Παπανδρέου-Σαμαρά, όπως γράφτηκε στον αστικό Τύπο), έκανε μια μικρή παραχώρηση στο θέμα της εκλογής του πρύτανη, που δεν αλλοιώνει την ουσία του νομοσχέδιου, όπως θα δούμε παρακάτω, και η ΝΔ έσπευσε να δηλώσει «ναι» στο νομοσχέδιο, σβήνοντας μονοκοντυλιά όλες τις προηγούμενες ενστάσεις της για την ουσιαστική κατάργηση του Τμήματος, τις τρίχρονες προπτυχιακές σπουδές, την κατάργηση του λέκτορα, κ.λπ. «Ξέχασε» ακόμη και την «ασήμαντη λεπτομέρεια» ότι το νομοσχέδιο είναι αντισυνταγματικό (Ταλιαδούρος: «Τοποθετούμαστε λέγοντας ότι είναι αντισυνταγματικό». Παυλόπουλος: «Η αντισυνταγματικότητα είναι κατάφωρη») και ότι είχε εγερθεί κατά την ένσταση αντισυνταγματικότητας που είχε υποβάλει ο ΣΥΡΙΖΑ.
 
Αλλά και η Διαμαντοπούλου αγνόησε επιδεικτικά ως μη γενόμενη την έκθεση της Επιστημονικής Επιτροπής της Βουλής, που έθετε πάμπολλα ερωτήματα αντισυνταγματικότητας του νομοσχέδιου.Το συνοικέσιο σφραγίστηκε με την σαφή κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου, προς μεγάλη ικανοποίηση της ΝΔ, του ΛΑΟΣ και της Δημοκρατικής Συμμαχίας της κόρης του Μητσοτάκη. Η Διαμαντοπούλου συμπεριέλαβε στο σχετικό άρθρο (άρθρο 3 του νόμου) τις καταργούμενες διατάξεις του άρθρου 2 του νόμου 1268/1982 (Α΄ 87) και των παραγράφων 1 έως και 7 και 9 του άρθρου 3 του νόμου 3549/2007 (Α΄ 69). Παράλληλα, κατήργησε την παράγραφο που αναφερόταν στην ευθύνη της «προστασίας» του ασύλου από τον πρύτανη και έδωσε το ελεύθερο στους μπάτσους να μπουκάρουν στους πανεπιστημιακούς χώρους, χωρίς καμιά προηγούμενη «άδεια». Το πανεπιστημιακό άσυλο, σπουδαία κατάκτηση των προδιδακτορικών αγώνων και της ανεξίτηλης στο διηνεκές  σφραγίδας που έβαλε η κατάληψη του Πολυτεχνείου το ’73, στενά συνυφασμένο με την συνταγματική επιταγή για «πλήρη αυτοδιοίκηση» των ΑΕΙ, που μαρτυρούσε, σε συμβολικό έστω επίπεδο, ότι η ακαδημαϊκή διαδικασία, η μόρφωση δεν μπορεί να μπει στο χυδαίο καλούπι της εμπορευματοποίησης,  εξαϋλώθηκε, στέλνοντας τρομοκρατικό μήνυμα στη νεολαία, στην εργατική τάξη, στο λαό. Στη θέση του μπήκε η ρητή τρομοκρατική αναφορά ότι «σε αξιόποινες πράξεις που τελούνται εντός των χώρων των ΑΕΙ εφαρμόζεται η κοινή νομοθεσία».
 
Παρελθόν το άρθρο 16 του συντάγματος
 
Με την ψήφιση του νομοσχέδιου, το άρθρο 16 του Συντάγματος αποτελεί πια παρελθόν. Καταργήθηκε ουσιαστικά και απομένει πια μόνο η τυπική κατάργησή του στη μελλοντική συνταγματική αναθεώρηση, όπως ισχυρίστηκαν (και σωστά) μετά πεποιθήσεως οι εκπρόσωποι της ΝΔ. Απομένει πια μόνο το επόμενο βήμα: η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων και στη χώρα μας (πρόπλασμά τους είναι ήδη τα κολέγια, τα συμβεβλημένα με πανεπιστήμια του εξωτερικού).
 
Η παρέμβαση του ίδιου του Παπανδρέου στη συζήτηση έδωσε το στίγμα του τέλους με ό,τι έχει απομείνει ως κατάκτηση προς όφελος της εργαζόμενης κοινωνίας (το δημόσιο Πανεπιστήμιο είναι ένα από αυτά), με τα μάτια στραμμένα κυρίως προς την τρόικα, το διεθνές και ντόπιο κεφάλαιο ως ένδειξη απόλυτης υποταγής και αποφασιστικότητας («είναι ακόμα πιο αναγκαίο να συνεχίσουμε το έργο που ξεκινήσαμε, να βάλουμε τάξη στα του οίκου μας»). Δημιούργησε το έδαφος -λειτουργώντας κάπως και ως εκβιασμός- για τη συναίνεση της ΝΔ και αποκάλυψε το βαθύ μίσος που τρέφει αυτός ο εκπρόσωπος της κεφαλαιοκρατίας για το δημόσιο Πανεπιστήμιο (χαρακτήρισε τους πανεπιστημιακούς συλλήβδην «πελατειακούς παραγοντίσκους» και τα δημόσια Πανεπιστήμια σε «κέντρα που δεν διδάσκουν ήθος και αξιοκρατία», αλλά την «πελατειακή συναλλαγή»), αλλά και τις νεοφιλελεύθερες εμμονές από τις οποίες διακατέχεται απ’ όταν ήταν υπουργός Παιδείας («οι θεσμοί που δημιουργήθηκαν στο ελληνικό πανεπιστήμιο δέσμευσαν τον ακαδημαϊκό χώρο σε μια πελατειακή αντίληψη και πρακτική». 
 
Ενώ κάθε κεντρικός σχεδιασμός χαρακτηρίστηκε από τούτον τον ανιστόρητο και συνειδητό προβοκατορολόγο «σοβιετικό μοντέλο», προς μεγάλη ικανοποίηση της αγοράς και εξυμνήθηκε η περίφημη «αποκέντρωση»). Ο Παπανδρέου απήλλαξε τον καπιταλιστικό τρόπο παραγωγής από το σύμφυτο έγκλημα της ανεργίας, και στην περίπτωσή μας της ανεργίας των νέων πτυχιούχων, και τη φόρτωσε στο εκπαιδευτικό σύστημα και στα Πανεπιστήμια, προαναγγέλλοντας, ουσιαστικά, νέους ταξικούς φραγμούς στην πρόσβαση σ’ αυτά για τα παιδιά της εργατικής τάξης. Σφράγισε με την παρουσία του την επιβολή του νόμου, διακηρύσσοντας ότι αυτός είναι ο απόλυτος εμπνευστής, που βρήκε πρόθυμους και ομοϊδεάτες εκτελεστές και συνοδοιπόρους τη Διαμαντοπούλου και σία στο υπουργείο Παιδείας.
 
Οι τελευταίες αλλαγές
Οι σημαντικότερες αλλαγές της τελευταίας ώρας, που έκανε στο νομοσχέδιο η Διαμαντοπούλου, προκειμένου να φέρει τη ΝΔ στο «ναι», να ρίξει κάποιες γέφυρες στους πανεπιστημιακούς και να παραπλανήσει έστω στο ελάχιστο τους φοιτητές είναι οι εξής:
 
♦ Καταργείται ρητά το άσυλο, όπως προαναφέραμε.
 
♦ Στο 15μελές Συμβούλιο, τα εσωτερικά μέλη γίνονται 9 από 8 (8 καθηγητές και 1 φοιτητής) και τα εξωτερικά μειώνονται από 7 σε 6 (αντίστοιχη είναι η αλλαγή στην αναλογία των εσωτερικών-εξωτερικών μελών στο 11μελές Συμβούλιο των μικρών Πανεπιστημίων). Η αλλαγή αυτή δεν αλλάζει ουσιαστικά τη φιλοσοφία της ρύθμισης, αφού το Συμβούλιο είναι το παντοδύναμο όργανο που ασκεί ουσιαστικά τη διοίκηση και όχι μόνο την εποπτεία και τον έλεγχο (όπως έχουν συμβιβαστεί και ζητάνε κάποιοι «πρόθυμοι» πανεπιστημιακοί). Για πρώτη φορά στη ζωή του ελληνικού δημόσιου Πανεπιστήμιου γίνεται αποδεκτή η συμμετοχή στη διοίκηση μελών που ουδεμία σχέση έχουν με την ακαδημαϊκή κοινότητα, αντίθετα έχουν στενούς δεσμούς ή προέρχονται από τα σπλάχνα της καπιταλιστικής αγοράς ή και της αστικής πολιτικής (το τελευταίο είναι από τις αλλαγές της τελευταίας στιγμής). Δηλαδή, οι «πατριώτες» καπιταλιστές, που έχουν βγάλει τις επιχειρήσεις τους στο εξωτερικό, εκμεταλλευόμενοι τα χαμηλά μεροκάματα και τις συνθήκες γαλέρας αυτών των χωρών, που τζογάρουν στη χρεοκοπία του ελληνικού καπιταλισμού, μπορούν να έχουν λόγο στη διοίκηση του δημόσιου Πανεπιστήμιου, που υποτίθεται ότι ενδιαφέρεται για τη μόρφωση, την επιστημονική κατάρτιση και τη διάπλαση της προσωπικότητας των νέων που θα αποτελέσουν τους μελλοντικούς εργαζόμενους. 
 
Η Διαμαντοπούλου μάλιστα εξέφρασε και απορία, γιατί ένας εφοπλιστής δε μπορεί να μετέχει π.χ. στη διοίκηση του Πανεπιστήμιου Πειραιά, που είναι ένα «ναυτικό» Πανεπιστήμιο (δυστυχώς γι’ αυτή δεν έχουμε ξεχάσει την εγκληματική δράση του αδίστακτου εφοπλιστικού κεφαλαίου. Πρόσφατο παράδειγμα το Σαμίνα); Οσον αφορά την αναλογία εσωτερικών-εξωτερικών μελών, κάλλιστα μπορούν να δημιουργηθούν πλειοψηφίες με τη συναίνεση και εσωτερικών μελών (δεν είναι όλοι άγγελοι, ούτε όλες οι ενέργειες και αποφάσεις όλων των πανεπιστημιακών είναι στην κατεύθυνση υπεράσπισης του δημόσιου Πανεπιστήμιου και των λαϊκών συμφερόντων. Γνωστός, άλλωστε, ο θεσμικός ρόλος του πανεπιστημιακού κατεστημένου στον καπιταλισμό).
 
♦ Ο πρύτανης εκλέγεται έμμεσα και όχι άμεσα από το Συμβούλιο. Η συμμετοχή των καθηγητών στην εκλογή γίνεται απλά για να νομιμοποιήσει μια εκ των προτέρων επιλογή από το Συμβούλιο, πρόκειται δηλαδή για μια «σικέ» διαδικασία. Συγκεκριμένα, ενώ αρχικά προβλεπόταν απευθείας εκλογή του πρύτανη και διορισμός του απ’ το Συμβούλιο, τώρα το Συμβούλιο επιλέγει τρεις υποψήφιους (ή δύο στην περίπτωση που είναι 11μελές) και στη συνέχεια καλούνται οι καθηγητές να επιλέξουν τον έναν εξ αυτών που τους έχει υποδείξει το Συμβούλιο. Ο πρύτανης εκλέγεται άπαξ για πενταετή θητεία. Παραμένουν δε ως έχουν  τα υπόλοιπα: Δηλαδή η διεθνής πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος και η δυνατότητα προέλευσης του πρύτανη από Πανεπιστήμιο της Ελλάδας ή του εξωτερικού. 
 
Στις τελευταίες αλλαγές ήταν η προσθήκη του επιθετικού προσδιορισμού «άριστη» στη γνώση της ελληνικής γλώσσας, που αποτελεί μαζί με την ελληνική ιθαγένεια, και τη διοικητική εμπειρία προϋποθέσεις διορισμού. Η τροποποίηση αυτή, που ήταν μια πολύ μικρή μετακίνηση της Διαμαντοπούλου από το αρχικό σχέδιο, όπως η ίδια παραδέχτηκε, «για να υπάρξει η απαραίτητη σύνθεση», ενώ «παραμένουν όλες οι βασικές επιλογές», έδωσε το πάτημα στη ΝΔ για να ανακρούσει πρύμναν και να ψηφίσει το νομοσχέδιο. Η «συνολική λογική δεν μπορεί να αλλάξει» τόνισε η υπουργός Παιδείας, γι’ αυτό και έμεινε αμετακίνητη στην εκλογή του κοσμήτορα (γίνεται από το Συμβούλιο), παρά τις αντιδράσεις και εσωκομματικών βουλευτών, που την καλούσαν να ακολουθήσει τη διαδικασία εκλογής του πρύτανη. Η Διαμαντοπούλου δεν έκανε βήμα πίσω, γιατί ήθελε να δείξει ότι η παραχώρηση στο θέμα του πρύτανη ήταν παραχώρηση τακτικής, απλά για να δώσει την πολυπόθητη αφορμή στη ΝΔ να ψηφίσει «ναι» και όχι παραχώρηση ουσίας. Και επέμενε μέχρι τέλους γιατί ήδη ήταν «καβάλα» μετά την κωλοτούμπα της ΝΔ. Αλλωστε, ο κοσμήτορας έχει σημαντικότατες αρμοδιότητες, είναι ένας απόλυτος άρχων, με θητεία μέχρι 8 χρόνια, που επιβλέπει την εφαρμογή των προγραμμάτων σπουδών και την τήρηση των νόμων, του Οργανισμού και του Εσωτερικού Κανονισμού και καθορίζει μ’ έναν ορισμένο τρόπο και τα εκλεκτορικά σώματα.
 
♦ Καταβλήθηκε προσπάθεια να γίνουν ορισμένες φραστικές αναδιατυπώσεις, ώστε να δοθεί η εντύπωση ότι δίνονται ουσιαστικές αρμοδιότητες στη Σύγκλητο. Ετσι, π.χ. της δόθηκαν οι αρμοδιότητες της χάραξης της εκπαιδευτικής πολιτικής, η χάραξη πολιτικής για τη διασφάλιση της ποιότητας (αξιολόγηση), η έγκριση των κανονισμών σπουδών πρώτου, δεύτερου και τρίτου κύκλου και των προγραμμάτων διά βίου μάθησης. Ολα τούτα τα επίπλαστα, όταν η οργάνωση της ακαδημαϊκής και οικονομικής λειτουργίας του ιδρύματος, η ίδρυση σχολής μεταπτυχιακών σπουδών και διά βίου μάθησης, τα ειδικά προσόντα και οι προϋποθέσεις επιλογής και εξέλιξης των καθηγητών του ιδρύματος, τα όργανα ελέγχου της τήρησης των κανόνων και οι αρμοδιότητές τους, οι βασικές αρχές λειτουργίας των προπτυχιακών και μεταπτυχιακών σπουδών, ο τρόπος αξιολόγησης του διδακτικού προσωπικού και των φοιτητών, οι απαραίτητες πιστωτικές μονάδες για την απονομή τίτλων σπουδών, η αλληλεξάρτηση των μαθημάτων, ο τρόπος αναπλήρωσής τους, οι κοινωνικές παροχές προς τους φοιτητές, η διαδικασία κατάρτισης των προγραμματικών συμφωνιών και πλείστα άλλα ορίζονται από τον Οργανισμό, ο οποίος εγκρίνεται από το Συμβούλιο! Η Σύγκλητος εξακολουθεί να είναι διακοσμητικό στοιχείο, που αρκείται στην απλή έκφραση γνώμης προς το Συμβούλιο.
 
♦ Από τις μεταβατικές διατάξεις αφαιρέθηκε η προθεσμία της λήξης του ακαδημαϊκού έτους 2013-2014 που δινόταν για την κατάργηση της δωρεάν διανομής «έντυπων συγγραμμάτων» στους φοιτητές. Στο κύριο, όμως, άρθρο του νόμου (άρθρο 37) δίνεται διασταλτική ερμηνεία στον όρο «σύγγραμμα», ώστε αυτός να περιλαμβάνει «κάθε έντυπο ή ηλεκτρονικό βιβλίο, περιλαμβανομένων των ηλεκτρονικών βιβλίων ελεύθερης πρόσβασης, καθώς και τις έντυπες ή ηλεκτρονικές ακαδημαϊκές σημειώσεις», ενώ δίνεται η δυνατότητα (προβλεπόταν από το νομοσχέδιο όταν αυτό κατατέθηκε στη Βουλή), με κοινή Υπουργική Απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Παιδείας, να «ρυθμίζονται τα θέματα που αφορούν τη δωρεάν διάθεση στους φοιτητές των διδακτικών συγγραμμάτων». 
 
Η δυνατότητα αυτή, που μπορεί π.χ. να γίνει πράξη και από του χρόνου, μαζί με το γεγονός ότι ως «διδακτικό σύγγραμμα» θεωρούνται ακόμη και οι ηλεκτρονικές σημειώσεις, μπορεί να σηματοδοτήσει την πλήρη κατάργηση των έντυπων συγγραμμάτων. Η Διαμαντοπούλου επέλεξε αυτή την αόριστη διατύπωση, αντί της κατηγορηματικής κατάργησης των έντυπων συγγραμμάτων με τη λήξη του 2013-2014, με τα μάτια στραμμένα προς τους φοιτητές, τους οποίους προσπαθεί να παραπλανήσει. Κι έτσι, όμως, ομολογεί, ότι η κατάργηση της δωρεάν διανομής των έντυπων συγγραμμάτων συνιστά ουσιαστικά την πλήρη κατάργηση της δωρεάν διανομής συγγραμμάτων και την μετακύληση του κόστους προμήθειάς τους στους φοιτητές, αφού οι ηλεκτρονικές σημειώσεις που θα παρέχονται (τώρα με την προσθήκη «δωρεάν») στους φοιτητές δεν θα επαρ-    κούν (ειδικά τώρα που πετσοκόφτηκαν ακόμα και αυτές οι ελάχιστες χρηματοδοτήσεις των Πανεπιστημίων). Επίσης, διευκρινίζεται στο σχετικό άρθρο, ότι δίνεται στους φοιτητές από τον κατάλογο των διδακτικών συγγραμμάτων ένα μόνο σύγγραμμα για κάθε υποχρεωτικό ή επιλεγόμενο μάθημα.
 
♦ Για να ικανοποιηθεί η συντεχνία των ΤΕΙ, αλλά και για να συμβαδίσει το πνεύμα της ακόλουθης ρύθμισης με τη γενική υποβάθμιση των πανεπιστημιακών σπουδών, που γίνονται τριετείς (ο πρώτος κύκλος-προπτυχιακός), σπουδές ουσιαστικά μεταλυκειακής κατάρτισης, δίνεται η δυνατότητα στα ΤΕΙ να οργανώνουν και να προσφέρουν προγράμματα σπουδών δεύτερου κύκλου (μάστερ), σε συνεργασία με ερευνητικά κέντρα ή ινστιτούτα της αλλοδαπής ή με αντίστοιχα ιδρύματα της ημεδαπής που υπάγονται στο δημόσιο τομέα.
 
Μετάλλαξη του Πανεπιστήμιου
 
Κατά τα άλλα, ο νόμος, πια, για τα Πανεπιστήμια διατηρεί ανέπαφο το αντιδραστικό του περιεχόμενο, που μεταλλάσσει το DNA του ελληνικού δημόσιου Πανεπιστήμιου (κατά την έκφραση της Διαμαντοπούλου).
 
Η μετάλλαξη αυτή του Πανεπιστήμιου σε εταιρία που λειτουργεί με όρους «βιωσιμότητας» και «ανταγωνιστικότητας» συνίσταται :
 
♦ Στο στίγμα ενός Ιδρύματος που ο προσανατολισμός του εξαρτάται από τις εφήμερες ανάγκες της καπιταλιστικής παραγωγής, που ενδιαφέρεται αποκλειστικά για την παραγωγή αντίστοιχης «γνώσης» και τη μετάδοση δεξιοτήτων και όχι για την προαγωγή της επιστήμης. Τα άλματα στην πληροφορική και την τελειοποίηση της τεχνικής έδωσαν τη δυνατότητα στο κεφάλαιο σήμερα να αναζητά περισσότερα «χέρια», με αντίστοιχα μηδαμινά και ανύπαρκτα εργασιακά δικαιώματα και ελάχιστο προσωπικό υψηλής επιστημονικής κατάρτισης. 
 
Ορο επίσης αποτελεί η συμμόρφωση με τα ισχύοντα στον Κοινό Ευρωπαϊκό Χώρο Ανώτατης Εκπαίδευσης (αποτελεί έκφραση του ανταγωνισμού του ευρωπαϊκού κεφαλαίου με το αμερικανικό), η συμμόρφωση με τις κατευθύνσεις της Μπολόνια. Τα παραπάνω υλοποιούνται με τη μετατροπή των προγραμμάτων σπουδών σε σούπα, μέσω της αποτίμησής τους σε πιστωτικές μονάδες, με την επιβολή του τριετούς προπτυχιακού κύκλου σπουδών, με τη συμμετοχή των Πανεπιστημίων στην απάτη της διά βίου αμάθειας μέσω της οργάνωσης αντίστοιχων προγραμμάτων ώστε να εξασφαλίζεται πρόσθετη χρηματοδότηση για την επιβίωση, με τον μπαμπούλα της αξιολόγησης και πιστοποίησης προγραμμάτων σπουδών, πτυχίων, διδακτικού προσωπικού, φοιτητών, σύμφωνα με τα ισχύοντα «διεθνώς», αλλά και με το κλείσιμο της στρόφιγγας της κρατικής χρηματοδότησης, της οποίας ακόμα και αυτό το ευτελές και πετσοκομμένο ποσό θα δίνεται υπό προϋποθέσεις.
 
♦ Στις τριετείς προπτυχιακές σπουδές, που ακολουθούν ο δεύτερος κύκλος μεταπτυχιακών σπουδών διάρκειας κατ’ ελάχιστο ενός έτους (κάθε έτος αποτιμάται σε 60 πιστωτικές μονάδες) και ο τρίτος κύκλος παρακολούθησης προγράμματος διδακτορικών σπουδών, που ολοκληρώνεται σε κατ’ ελάχιστο 3 έτη. Οι μεταπτυχιακές σπουδές μεταφέρονται στη Σχολή μεταπτυχιακών σπουδών, ώστε να γίνεται δυσκολότερη η πρόσβαση σ’ αυτές νέων που προέρχονται από κατώτερα κοινωνικά στρώματα και να ελαχιστοποιείται ο αριθμός των κατεχόντων υψηλή επιστημονική γνώση. Στα μεταπτυχιακά δίνεται η δυνατότητα επιβολής διδάκτρων.
 
♦ Στο γεγονός ότι βασική διοικητική και ακαδημαϊκή μονάδα ορίζεται η Σχολή. Το Τμήμα, βασική ακαδημαϊκή μονάδα οριζόμενη στο πεδίο συνεκτικότητας μιας επιστήμης, με στόχο την πρόοδό της, απογυμνώνεται από την κύρια αποστολή του και ορίζεται -παρά τις φραστικές βελτιώσεις που εισήγαγε η Διαμαντοπούλου, πιεζόμενη από τις αντιδράσεις-, ως το σύνολο των καθηγητών της Σχολής που διδάσκουν σ’ ένα πρόγραμμα σπουδών. Η παραπάνω ρύθμιση εντάσσεται στο πλαίσιο ρευστοποίησης των σπουδών. Η επιχειρηματική λειτουργία του Πανεπιστήμιου, η εκμετάλλευση φοιτητών-πελατών, ο αγώνας για την προσέλκυση πόρων «από τρίτους» και η απάτη των ποικιλόμορφων καταρτίσεων με το πρόσχημα της εύρεσης εργασίας, στο πλαίσιο της μπίζνας της διά βίου μάθησης, επιβάλλουν στα Πανεπιστήμια την οργάνωση προγραμμάτων σύντομου κύκλου (1-2 ετών), με το αζημίωτο. Ο τίτλος που χορηγείται μπορεί να μην είναι ισότιμος με το πτυχίο του πρώτου κύκλου σπουδών, όμως το μέλλον προς αλλού δείχνει, με την καθιέρωση του Ενιαίου Πλαισίου Προσόντων, που αλέθει πτυχία, πιστοποιήσεις, βεβαιώσεις, ακόμη και εργασιακή εμπειρία και δίνει τη δυνατότητα μεταπήδησης από το ένα επίπεδο στο άλλο με τη συλλογή πιστωτικών μονάδων και χαρτιών. Η υποβάθμιση των πτυχίων πραγματοποιείται και μέσω του Οργανισμού, που καταρτίζεται από το Συμβούλιο, με τη δυνατότητα κατάταξης σε προγράμματα σπουδών των Πανεπιστημίων, πτυχιούχων «ανώτερων σχολών διετούς και υπερδιετούς κύκλου σπουδών» (ΙΕΚ, κολέγια, κ.λπ.).   
 
♦ Στη διοίκηση των ιδρυμάτων (Συμβούλιο) κατά το πρότυπο μιας καπιταλιστικής εταιρίας ώστε να εξασφαλίζεται η σιωπή των αμνών (καθηγητές, φοιτητές)και να αναζητούνται συνεχώς νέοι πόροι για την επιβίωση και ανάπτυξη του ιδρύματος. Το παντοδύναμο Συμβούλιο συμπληρώνει ΝΠΙΔ, που αναλαμβάνει τη διασύνδεση με την αγορά, κυρίως μέσα από τη διαχείριση και «αξιοποίηση» των ερευνητικών προγραμμάτων. Το ΝΠΙΔ διαχειρίζεται και την κινητή και ακίνητη περιουσία του ιδρύματος.
 
♦ Στο γεγονός ότι επιτρέπεται η ιδιωτική χρηματοδότηση και η κρατική χρηματοδότηση του δημόσιου Πανεπιστήμιου εξαφανίζεται ως συνταγματική επιταγή και κατανέμεται σε δυο ταχύτητες: Μια ελάχιστη για τα απαραίτητα (φως, νερό, τηλέφωνο, κατά το κοινώς λεγόμενο) και μια που θα κατανέμεται βάσει δεικτών (κόστος σπουδών ανά φοιτητή, διάρκεια προγραμμάτων σπουδών, αριθμός εγγραφόμενων φοιτητών, γεωγραφική διασπορά, αποθεματικό κ.λπ.). Η πρόσβαση σ’ αυτή συνδέεται με την αξιολόγηση. Το δεύτερο μέρος παίρνουν μόνο όσα ΑΕΙ ανταποκρίνονται σε οριζόμενους δείκτες ποιότητας και επιτευγμάτων (αποτελεσματικότητα εκπαιδευτικής διαδικασίας, όπως σχέση αποφοίτων-εισερχομένων, αριθμός Κέντρων Αριστείας, αριθμός εγγεγραμμένων στα προγράμματα διά βίου μάθησης, διεθνοποίηση, κ.λπ.).
 
♦ Στην εξόντωση των φοιτητών, στην εμπέδωση κλίματος πειθάρχησης και υποταγής. Οι φοιτητές πρέπει να μαθητεύσουν στο φόβο και την υποταγή, ώστε μελλοντικά να αποτελέσουν τα υποδειγματικά υποζύγια των καπιταλιστικών κάτεργων. Προς τούτο καταργείται και το άσυλο, αλλά και καθιερώνεται ο θεσμός του «ενεργού φοιτητή», που διαθέτει ανώτατο χρόνο σπουδών ν+2 έτη και του «αποδεδειγμένα» εργαζόμενου πάνω από 20 ώρες την εβδομάδα (ποιος αλήθεια διαθέτει τέτοιες αποδείξεις στο καθεστώς της γενικευμένης μαύρης εργασίας;), που διαθέτει ανώτατο χρόνο φοίτησης 2ν έτη. Οι φοιτητές χάνουν τη φοιτητική τους ιδιότητα εάν δεν εγγραφούν σε δυο συνεχόμενα εξάμηνα, ενώ στις μεταβατικές διατάξεις δίνεται διορία στους λεγόμενους «αιώνιους» φοιτητές να αποφοιτήσουν μέχρι το 2013-2014 ή το 2014-2015 (ανάλογα με την περίπτωση). Είναι χαρακτηριστικό ότι (άρθρο 33, παράγραφος 10) προβλέπεται η απώλεια της φοιτητικής ιδιότητας, μετά από τρίτη αποτυχία ενός φοιτητή και την αποτυχία του στην εξέταση από την ειδική τριμελή επιτροπή σ’ ένα και μόνο μάθημα!
 
♦ Στον ορισμό τριών βαθμίδων καθηγητικού προσωπικού, με τη μονιμότητα να διασφαλίζεται στο βαθμό του αναπληρωτή καθηγητή. Πάνω απ’ τους καθηγητές επικρέμεται ο μπαμπούλας της αξιολόγησης κάθε πέντε χρόνια. Στις επιτροπές κρίσης μετέχει τουλάχιστον ένας καθηγητής εξωτερικού. Καταργήθηκε η αρχική πρόβλεψη για καθηγητές πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης και εισάγεται πλήθος μορφών ελαστικής εργασίας (εντεταλμένοι καθηγητές, επισκέπτες καθηγητές, επισκέπτες μεταδιδακτορικοί ερευνητές, συνταξιούχοι καθηγητές). Για να απαλλαγεί το αστικό κράτος από το βάρος των αυξημένων δαπανών που απαιτεί η πλήρης και αποκλειστική εργασία των πανεπιστημιακών, να διευκολύνονται οι πανεπιστημιακοί, που δεν τιμούν στο μέγεθος που οφείλουν το δημόσιο χαρακτήρα των ιδρυμάτων στα οποία υπηρετούν, να αποκτούν πρόσθετα έσοδα είτε συνεργαζόμενοι στενά με καπιταλιστικές επιχειρήσεις είτε σε βάρος της τσέπης των εργαζόμενων και τελικά να προωθείται και δι’ αυτής της ρύθμισης η ιδιωτικοοικονομική λειτουργία των δημόσιων Πανεπιστημίων.
 
♦ Στην προετοιμασία πανεπιστημιακού «Καλλικράτη». Ο νόμος προβλέπει την έκδοση σχετικού ΠΔ για τις σαρωτικές συγχωνεύσεις-καταργήσεις ΑΕΙ, Σχολών και ΤΕΙ, με την υποχρέωση της απλής «τεκμηρίωσης» από την πλευρά του υπουργού Παιδείας. Ακόμη και το παντοδύναμο Συμβούλιο και η ΑΔΙΠ περιορίζονται στην απλή εκφορά «γνώμης», όταν πρόκειται για ζητήματα πετσοκόμματος των δαπανών, με γνώμονα πάντα «τις ανάγκες και δυνατότητες της εθνικής οικονομίας», δηλαδή τις δεσμεύσεις απέναντι στην τρόικα και το Μνημόνιο.
 
Γιούλα Γκεσούλη
 
Εκτύπωση 🖨
Κοινοποίηση: Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp
Προηγούμενο Άρθρο

Δημόσιο Πανεπιστήμιο: Τετέλεσται

ΦΡΙΤΖ ΛΑΝΓΚ – Μ – Ο δράκος του Ντίσελντορφ
Επόμενο άρθρο

Δημόσιο Πανεπιστήμιο: Τετέλεσται

Ο αγώνας τώρα δικαιώνεται;

Σχετικά Αρθρα

Πάνω από 200 κενά στα σχολεία, άρνηση χορήγησης αδειών, απλήρωτες Προϊσταμένες για διοικητικό έργο και άθλιες αναφορές για πειθαρχικά και ποινές!

Καταγγελία του Συλλόγου Εκπαιδευτικών ΠΕ «O Σωκράτης» - Παράσταση Διαμαρτυρίας στη ΔΙ.Π.Ε. Αν. Αττικής Πέμπτη 20/11 στις 14:00

Παιδεία 20 Νοέ 2025, 14:01

Απόφαση για Απεργία-Αποχή από κάθε διοικητικό έργο που συνδέεται με τις διαγραφές φοιτητών

Από το  8ο Συνέδριο της Ομοσπονδίας Διοικητικού Προσωπικού Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης

Παιδεία 19 Νοέ 2025, 14:37

Εθνικό Απολυτήριο και Πανελλαδικές: τρεις συν μία εξετάσεις για να μπεις στα ΑΕΙ

Παιδεία 15 Νοέ 2025, 19:32

Η συνδικαλιστική γραφειοκρατεία της ΟΙΕΛΕ απροκάλυπτος υπερασπιστής των σχολαρχών και της εμπορευματοποίησης της Παιδείας

Εργατικά 12 Νοέ 2025, 17:34

Tηλεκπαίδευση στα υπό κατάληψη σχολεία – Οι εκπαιδευτικοί απαντούν με Απεργία-Αποχή

Παιδεία 7 Νοέ 2025, 20:27

Κυνήγησαν και συνέλαβαν μαθητή Γυμνασίου και του ζητούσαν να «δώσει» συμμαθητές του για να έχει ελαφρυντικά!

Παιδεία 7 Νοέ 2025, 19:50
Ροή Ειδήσεων
Πολιτική

Οι ρώσοι, οι κινέζοι, οι αμερικάνοι ιμπεριαλιστές και η μπανανία Ελλάδα

21 Νοέ 2025, 19:19
Οικονομία

ΘΕΟΔΩΡΙΚΑΚΟ

Λιμάνι Ελευσίνας: Ο Θεοδωρικάκος, η Γκιλφόιλ και η αποθέωση του ραγιαδισμού

21 Νοέ 2025, 17:53
Πολιτική

Ματαιώθηκε εκδήλωση σιωνιστικής εταιρίας στο Ηράκλειο

Χάρη στην καίρια παρέμβαση του κινήματος αλληλεγγύης στον παλαιστινιακό λαό και την Αντίστασή του

21 Νοέ 2025, 13:58
Κόντρες

Ο Αρειος Πάγος θεωρεί αξιόπιστο τον ναζί Πλεύρη!

21 Νοέ 2025, 13:38
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 21 Νοέμβρη

21 Νοέ 2025, 00:01
Πολιτική

Θα ζήλευε και ο Πινόκιο

20 Νοέ 2025, 22:39
Διεθνή

Γάζα: Νέα σφαγή αμάχων Παλαιστίνιων από τους σιωναζιστές

20 Νοέ 2025, 20:41
Πολιτική

Ο «Βλάχος» είναι πονηρός (και πάντα Αβερωφικός)

20 Νοέ 2025, 18:39
Πολιτική

Τραμπισμοί α’λα γκρεκ

20 Νοέ 2025, 14:57
Παιδεία

Πάνω από 200 κενά στα σχολεία, άρνηση χορήγησης αδειών, απλήρωτες Προϊσταμένες για διοικητικό έργο και άθλιες αναφορές για πειθαρχικά και ποινές!

Καταγγελία του Συλλόγου Εκπαιδευτικών ΠΕ «O Σωκράτης» - Παράσταση Διαμαρτυρίας στη ΔΙ.Π.Ε. Αν. Αττικής Πέμπτη 20/11 στις 14:00

20 Νοέ 2025, 14:01
Κόντρες

Aλλo Φρανκ Πεντάντζελι, άλλο Φραπές

20 Νοέ 2025, 12:20
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 20 Νοέμβρη

20 Νοέ 2025, 00:01
Διεθνή

Σιωναζιστική σφαγή αμάχων σε καταυλισμό παλαιστίνιων προσφύγων στον Λίβανο

Τουλάχιστον 21 νεκροί και 94 τραυματίες

19 Νοέ 2025, 19:43
Παιδεία

Απόφαση για Απεργία-Αποχή από κάθε διοικητικό έργο που συνδέεται με τις διαγραφές φοιτητών

Από το  8ο Συνέδριο της Ομοσπονδίας Διοικητικού Προσωπικού Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης

19 Νοέ 2025, 14:37
Πολιτική

Μονόδρομος η καταδίκη των κασιδιαραίων νεοναζιστών «Σπαρτιάτες»

Αρχισε η δίκη τους σε δεύτερο βαθμό, μετά από εισαγγελική έφεση στην πρωτόδικη αθωωτική απόφαση

19 Νοέ 2025, 13:04
Πολιτισμός

Xαιρετισμός από τα όπλα μας σ’ εσάς φύλακες της δόξας

Οι Ταξιαρχίες Αλ-Κασάμ υποκλίνονται στον παλαιστινιακό λαό μ' ένα καινούργιο τραγούδι

19 Νοέ 2025, 11:45
Πολιτική

ΠΡΟΚΛΗΣΗ: Η Εισαγγελία ζητά την άρση της βουλευτικής ασυλίας του Δ. Κουτσούμπα, μετά από μήνυση του νεοναζιστή Κ. Πλεύρη

19 Νοέ 2025, 09:20
Διεθνή

Η Ουάσιγκτον ακυρώνει την επίσκεψη του αρχηγού του λιβανικού στρατού επειδή καταδίκασε ισραηλινές επιθέσεις

Υστερικές αντιδράσεις φιλο-σιωνιστών αμερικανών γερουσιαστών

19 Νοέ 2025, 08:31
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 19 Νοέμβρη

19 Νοέ 2025, 00:01
Διεθνή

Ψήφισμα ΣΑ του ΟΗΕ: Το παγκόσμιο ιμπεριαλιστικό σύστημα ενάντια στην Παλαιστινιακή Αντίσταση

Κι αυτό το ψήφισμα θα μείνει στα χαρτιά

18 Νοέ 2025, 21:47
Εκδηλώσεις στην Κόντρα
Η Yπόθεση Ζορζ Ιμπραήμ Αμπνταλλά
Εφετείο ΧΑ
Ουκρανία
Επιλεγμένα θέματα
10 Μάι 2022, 22:55

Ο ρωσικός ιμπεριαλισμός από θέση ισχύος

«Ο πλούτος των κοινωνιών όπου κυριαρχεί ο κεφαλαιοκρατικός τρόπος παραγωγής εμφανίζεται σαν ένας “τεράστιος σωρός…

21 Απρ 2022, 13:42

Καρλ Μαρξ: Μισθός, τιμή και κέρδος

21 Νοέ 2021, 07:31

Κινέζικος Ιμπεριαλισμός: Tα περιθώρια της παλιάς υψηλής κερδοφορίας στενεύουν

Παρά τη συνεχιζόμενη υπερεκμετάλλευση του προλεταριάτου

Περισσότερα…

Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 21 Νοέμβρη

Ημέρα τηλεόρασης.

Ημέρα φιλοσοφίας.

Ημέρα χαιρετισμού.

1905: Ιδρύεται το Σοβιέτ Εργατών Μόσχας.

1967: 21 καταδίκες μελών του ΠΑΜ σε δίκη με 31 κατηγορούμενους.

1973: Πραξικόπημα του Δημήτρη Ιωαννίδη.

1973: Διαλύονται από τη χούντα 28 φοιτητικοί σύλλογοι σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Γιάννενα και Χανιά.

2001: Ο αστυφύλακας Γιάννης Ριζόπουλος δολοφονεί στην πλατεία Αμερικής τον 20χρονο μετανάστη από την Αλβανία Gentjan Celniku.

2006: Μετανάστης από το Μαγκρέμπ νεκρός μετά από κράτηση στο αστυνομικό τμήμα Ομόνοιας.

Εκτύπωση 🖨
Η Παπάρα…

Κάθε κρίσιμη στιγμή συνοδεύεται από αυτή την εσωτερική παρόρμηση. Να μη δεχτείς τον κόμπο ως τελικό όριο. Να βρεις τον τρόπο, με ευθύνη, με σταθερότητα, με κόστος, να περάσεις απέναντι. Αυτή η δύναμη δεν προκύπτει από τη φιλοδοξία, αλλά από την ανάγκη να παραμείνεις πιστός σε μια αποστολή που υπερβαίνει το πρόσωπό σου. Να υπηρετήσεις όχι αυτό που σε συμφέρει, αλλά αυτό που θεωρείς σωστό. Το βιβλίο αυτό γεννήθηκε από μια τέτοια ανάγκη. Όχι από την ανάγκη για προσωπική δικαίωση. Δεν γράφτηκε για να εξωραΐσει αποφάσεις, να ωραιοποιήσει γεγονότα ή να κατασκευάσει ένα αφήγημα βολικό για τον συγγραφέα του. Ο αναγνώστης, εξάλλου, γρήγορα θα συνειδητοποιήσει πως το βιβλίο γράφτηκε από την αίσθηση μιας εσωτερικής υποχρέωσης: την ανάγκη της μαρτυρίας. (…) Οι αποφάσεις που έπρεπε να ληφθούν δεν είχαν απλώς πολιτικό κόστος· είχαν ηθικό βάρος, κοινωνική προέκταση, ιστορική διάσταση. Ένιωθα να κουβαλώ στις πλάτες μου τα φαντάσματα των αδικαίωτων αγώνων του χθες, αλλά και τις ελπίδες μιας ολόκληρης γενιάς που τόλμησε να πιστέψει ότι τα πράγματα μπορούσαν να αλλάξουν. (…) Ήξερα πια, βιωματικά, τι σημαίνει να κυβερνάς με κομμένη την ανάσα και σε συνθήκες τήξης: να σηκώνεις το βάρος και τις επιθέσεις, να αντέχεις την αμφισβήτηση, να προστατεύεις ό,τι μπορεί να σωθεί και να χτίζεις ό,τι δεν υπήρχε. (…) Αυτή η πολιτική είναι έφοδος στον ουρανό. Η πολιτική σε φθείρει, ναι, αλλά σου χαρίζει κάτι πολύτιμο. Τη σπάνια δυνατότητα να συνδεθείς αληθινά με την εποχή σου. Να αφήσεις πίσω σου μια ανεξίτηλη σφραγίδα, μια κληρονομιά που θα ξεπερνά τον χρόνο και το πρόσωπό σου. Να δεις την όμορφη χώρα σου να στέκεται όρθια και τον λαό της να έχει σηκωθεί λίγο ψηλότερα. (…) Σε μια εποχή όπου η πολιτική είχε γίνει διαχείριση της παρακμής, εμείς επιχειρήσαμε να αρθρώσουμε μια διαφορετική αφήγηση. Δεν το πετύχαμε πάντα. Δεν ήταν όλες οι μάχες νικηφόρες. Αλλά κάθε μας βήμα συνοδευόταν από το όνειρο ενός καλύτερου, πιο δίκαιου κόσμου για τους πολλούς, για τους πιο αδύναμους. Γράφω γιατί θέλω να δείξω πως μπορεί να έκανα λάθη, αλλά ποτέ δεν μου έλειψε το θάρρος, ούτε όμως και άφησα τη χώρα μου μοιρολατρικά να τη σπρώξουν στον γκρεμό οι ίδιοι αυτοί που στη συνέχεια θα μας έδειχναν με το δάχτυλο ως υπεύθυνους της καταστροφής. Γράφω γιατί θέλω να δείξω πως έθεσα τον εαυτό μου στην υπηρεσία της χώρας μου αλλά και στην υπόθεση της κοινωνικής δικαιοσύνης, επιδιώκοντας με όλη τη φλόγα της ψυχής μου, και με την τελευταία ικμάδα των δυνάμεών μου, μια καλύτερη μοίρα για αυτόν τον βασανισμένο λαό.

Αλέξης Τσίπρας

(Με το ίδιο θράσος που είχε ως υποψήφιος πρωθιυπουργός, όταν έταζε ότι θα καταργήσει τα μνημόνια με ένα νόμο σε ένα άρθρο, με το ίδιο θράσος που είχε ως πρωθυπουργός, όταν οργάνωνε fake δημοψήφισμα και μετά μετέτρεπε το «όχι» σε «ναι», επανέρχεται τώρα διεκδικώντας ένα νέο ξεκίνημα. Δε διστάζει να αυτοαποθεωθεί με τον πιο χυδαίο, τον πιο αηδιαστικό τρόπο. Χειρότερα από το κάνουν ο Μητσοτάκης και η δική του τσογλανοπαρέα. Παραμένει πάντα ο ίδιος πολιτικός αλήτης: αρριβίστας, αμοραλιστής, αδίστακτος. Ενα τεράστιο «εγώ» στο οποίο δε χωρούν ούτε οι πρώην συνεργάτες του στον ΣΥΡΙΖΑ. Ta πάντα είναι σε πρώτο ενικό πρόσωπο)

Εκτύπωση 🖨
Αφίσες









Αρχείο Εφημερίδας
Εκδόσεις
25 Σεπ 2022, 13:12

Η ανατροπή του καπιταλισμού προϋπόθεση για τη λύση του ζητήματος της κατοικίας

27 Μαρ 2022, 17:35

Σοσιαλιστική οικοδόμηση και καπιταλιστική παλινόρθωση στην ΕΣΣΔ

Κατεβάστε ελεύθερα τη μελέτη

11 Οκτ 2020, 11:30

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (κατεβάστε ελεύθερα τη μπροσούρα)

29 Αυγ 2020, 10:01

Η αλήθεια για τους Σλαβομακεδόνες

Ο ΠΟΛΥΧΡΟΝΟΣ ΑΝΕΛΕΗΤΟΣ ΔΙΩΓΜΟΣ ΕΝΟΣ ΛΑΟΥ

Αφιερώματα
17 Σεπ 2020, 19:22

Εγκληματικό, εθνικοσοσιαλιστικό μόρφωμα ήταν και παραμένει η Χρυσή Αυγή και οι παραφυάδες μετά τη διάσπασή της

4 Νοέ 2017, 00:00

100 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ

Ο μεγάλος Οκτώβρης του 1917 εξακολουθεί να διδάσκει το προλεταριάτο

30 Νοέ 2013, 00:00

KPD: Η συνεπής αντιφασιστική και επαναστατική οργάνωση της γερμανικής εργατικής τάξης

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (7)

23 Νοέ 2013, 00:00

KPD: Η συνεπής αντιφασιστική και επαναστατική οργάνωση της γερμανικής εργατικής τάξης

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (6)

Δείτε όλες τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ

Δείτε όλα τα ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Πολιτικές Δίκες
  • Δημόσιο Πανεπιστήμιο: Τετέλεσται

    17Ν
    • Δημόσιο Πανεπιστήμιο: Τετέλεσται

      Εφετείο 17Ν
  • Δημόσιο Πανεπιστήμιο: Τετέλεσται

    ΕΛΑ
    • Δημόσιο Πανεπιστήμιο: Τετέλεσται

      Δεύτερη Δίκη ΕΛΑ
    • Δημόσιο Πανεπιστήμιο: Τετέλεσται

      Εφετείο ΕΛΑ
    • Δημόσιο Πανεπιστήμιο: Τετέλεσται

      Πρώτη Δίκη ΕΛΑ
  • Δημόσιο Πανεπιστήμιο: Τετέλεσται

    Επαναστατικός Αγώνας
    • Δημόσιο Πανεπιστήμιο: Τετέλεσται

      Πρώτη Δίκη Επαναστατικού Αγώνα
    • Δημόσιο Πανεπιστήμιο: Τετέλεσται

      Εφετείο Επαναστατικού Αγώνα
    • Δημόσιο Πανεπιστήμιο: Τετέλεσται

      Δεύτερη Δίκη Επαναστατικού Αγώνα
  • Δημόσιο Πανεπιστήμιο: Τετέλεσται

    Συνωμοσία Πυρήνων της Φωτιάς
    • Δημόσιο Πανεπιστήμιο: Τετέλεσται

      3η Δίκη Σ.Π.Φ.
    • Δημόσιο Πανεπιστήμιο: Τετέλεσται

      4η Δίκη Σ.Π.Φ.
    • Δημόσιο Πανεπιστήμιο: Τετέλεσται

      Δίκη Σ.Π.Φ.
Παλαιστίνη
  • Δημόσιο Πανεπιστήμιο: Τετέλεσται

    Σπάζοντας την πολιορκία
    • Δημόσιο Πανεπιστήμιο: Τετέλεσται

      Δημόσιο Πανεπιστήμιο: Τετέλεσται

      Το ημερολόγιο της αποστολής
    • Δημόσιο Πανεπιστήμιο: Τετέλεσται

      Δημόσιο Πανεπιστήμιο: Τετέλεσται

      Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (4)
    • Δημόσιο Πανεπιστήμιο: Τετέλεσται

      Δημόσιο Πανεπιστήμιο: Τετέλεσται

      Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (3)
    • Δημόσιο Πανεπιστήμιο: Τετέλεσται

      Δημόσιο Πανεπιστήμιο: Τετέλεσται

      Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (2)
    • Δημόσιο Πανεπιστήμιο: Τετέλεσται

      Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (1)
Σύνδεσμοι
  • Δημόσιο Πανεπιστήμιο: Τετέλεσται

    Δημόσιο Πανεπιστήμιο: Τετέλεσται

    Ποιοι είμαστε
  • Δημόσιο Πανεπιστήμιο: Τετέλεσται

    Δημόσιο Πανεπιστήμιο: Τετέλεσται

    Επικοινωνία
  • Δημόσιο Πανεπιστήμιο: Τετέλεσται

    Δημόσιο Πανεπιστήμιο: Τετέλεσται

    Όροι χρήσης
  • Δημόσιο Πανεπιστήμιο: Τετέλεσται

    Δημόσιο Πανεπιστήμιο: Τετέλεσται

    Ποιοι είμαστε
  • Δημόσιο Πανεπιστήμιο: Τετέλεσται

    Δημόσιο Πανεπιστήμιο: Τετέλεσται

    Επικοινωνία
  • Δημόσιο Πανεπιστήμιο: Τετέλεσται

    Δημόσιο Πανεπιστήμιο: Τετέλεσται

    Όροι χρήσης

Πληκτρολογήστε παραπάνω και πατήστε Enter για αναζήτηση. Πατήστε Esc για ακύρωση.

Χρησιμοποιούμε cookies αποκλειστικά για την βελτιστοποίηση της εμπειρίας πλοήγησης και για τη σύνταξη ανώνυμων στατιστικών επισκεψιμότητας. Εφόσον συνεχίσετε στη σελίδα μας, θεωρούμε ότι είστε ικανοποιημένοι με αυτό.
Ρυθμίσεις CookieΣυνέχεια
Διαχείριση συναίνεσης

Σύνοψη απορρήτου

Χρησιμοποιούμε cookies αποκλειστικά για την βελτιστοποίηση της εμπειρίας πλοήγησης και για τη σύνταξη ανώνυμων στατιστικών επισκεψιμότητας (analytics). Δεν μπορούμε να εξακριβώσουμε την προσωπική σας ταυτότητα από τα cookies. Τα cookies αποθηκεύονται αποκλειστικά στη δική σας συσκευή (υπολογιστή, tablet, κινητό τηλέφωνο) και η ιστοσελίδα δε διατηρεί κανένα αρχείο ή βάση δεδομένων με προσωπικά δεδομένα σας.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
_GRECAPTCHA5 months 27 daysThis cookie is set by Google. In addition to certain standard Google cookies, reCAPTCHA sets a necessary cookie (_GRECAPTCHA) when executed for the purpose of providing its risk analysis.
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
wordpress_test_cookiesessionThis cookie is used to check if the cookies are enabled on the users' browser.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
CookieDurationDescription
__cf_bm30 minutesThis cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
_ga2 yearsThe _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gid1 dayInstalled by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
_lscache_vary2 daysNo description available.
abj404_solution_REQUEST_URI4 minutesNo description available.
abj404_solution_REQUEST_URI_SHORTpastNo description
abj404_solution_REQUEST_URI_UPDATE_URL4 minutesNo description
wordpress_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpress_logged_in_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpress_sec_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpresspass_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpressuser_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wp-postpass_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wp-settings-0pastNo description
wp-settings-time-0pastNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo