Μπορεί το υπουργείο Παιδείας να πανηγυρίσει που φέτος θα υπάρχει αυξημένος αριθμός επιτυχόντων στα ιδρύματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, λόγω της κατάργησης της βάσης του 10, όμως πολύ σύντομα όλα αυτά θα αποτελέσουν μαγική εικόνα. Πάμπολλα θα είναι τα παιδιά, ειδικά στα περιφερειακά ΤΕΙ που απλώς θα κάνουν εγγραφή (για να πάρουν την αναβολή απ’ το στρατό τα αγόρια, κάτι, άλλωστε, που γινόταν σταθερά σε αυτά τα Ιδρύματα) και στη συνέχεια θα τα εγκαταλείψουν, αφού τα οικονομικά των λαϊκών οικογενειών έχουν «χτυπήσει κόκκινο» και δεν μπορούν να στηρίξουν τις σπουδές των παιδιών τους σε περιοχή μακριά από τον τόπο μόνιμης κατοικίας, ενώ και χιλιάδες θέσεις τους θα μείνουν κενές λόγω της απαξίωσης των συγκεκριμένων σπουδών από την αγορά εργασίας. Ο κουρνιαχτός της δημαγωγίας της κυβέρνησης και του υπουργείου Παιδείας, που κατήργησε το βαθμολογικό πλαφόν της βάσης του 10 ως «αντίδωρο» στη λαίλαπα των αντεργατικών μέτρων που ετοίμαζε και για «τόνωση» των «τοπικών κοινωνιών», που ασκούσαν πιέσεις για την κατάρρευση των Τμημάτων των περιφερειακών τους ΤΕΙ, θα διαλυθεί.
Το υπουργείο φάσκει και αντιφάσκει, προσπαθώντας από τη μια να δημαγωγήσει με την παραχώρηση θέσεων στα περιφερειακά Ιδρύματα (αύξησε π.χ. κατά 100 τις θέσεις στα Τμήματα Ζωικής Παραγωγής, όταν αυτά, τα τελευταία χρόνια, είναι στα αζήτητα και είχαν κατά κανόνα σχεδόν μηδενικό αριθμό εισακτέων) και από την άλλη εξαγγέλλλει τυφώνα συγχωνεύσεων και καταργήσεων Τμημάτων, στο πλαίσιο της δραστικής περικοπής δαπανών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα το υπουργείο Παιδείας, οι βαθμολογικές επιδόσεις των υποψήφιων κυμάνθηκαν στα περσινά επίπεδα και η κλιμάκωση της βαθμολογίας δεν παρουσιάζει σημαντικές διαφοροποιήσεις από πέρυσι. Και πάλι η καρμανιόλα των πανελλαδικών, διά των θεμάτων «διαβαθμισμένης δυσκολίας», έκανε το θαύμα της και κάτω από 10 έγραψε το 37,09% των υποψήφιων (35,97% πέρυσι). Τα μαθήματα που φέτος έδωσαν τη χαριστική βολή στους μαθητές ήταν η Ιστορία Γενικής Παιδείας (κάτω από το 10 το 63,66% των υποψήφιων), τα Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής Γενικής Παιδείας (36,26%), η Φυσική Γενικής Παιδείας (23,32%), τα Αρχαία Ελληνικά Θεωρητικής Κατεύθυνσης (49%), η Ιστορία Θεωρητικής Κατεύθυνσης (46,65%), ενώ μεγάλα ήταν και τα ποσοστά αποτυχίας στη Νεοελληνική Γλώσσα, τη Βιολογία, τα Μαθηματικά και τη Φυσική Θετικής Κατεύθυνσης, στα Μαθηματικά της Τεχνολογικής, κ.λπ. Γίνεται, λοιπόν, λόγος για πτωτική τάση στις βάσεις, η οποία, βεβαίως, δεν θα αγγίξει τα περιζήτητα υψηλόβαθμα Τμήματα, όπου οι θέσεις μειώνονταν (αν και σε μικρότερα ποσοστά) τα τελευταία χρόνια ή παρέμειναν σταθερές.
Και φέτος οι αναβαθμολογήσεις γραπτών ήταν σε υψηλά επίπεδα (στοιχείο ενδεικτικό της εγγενούς αδυναμίας του ίδιου του συστήματος των εξετάσεων), ειδικά στη Νεοελληνική Γλώσσα, τη Νεοελληνική Λογοτεχνία, την Ιστορία, τα Αρχαία Ελληνικά.
Οι εξαγγελίες Διαμαντοπούλου για τις επερχόμενες αλλαγές στο Λύκειο (στο «Νέο Λύκειο» η αξιολόγηση των μαθητών είναι διαρκής και ολόπλευρη και παραπέμπει σε συστηματικό φακέλωμα) και τον τρόπο εισαγωγής στα Πανεπιστήμια (προσμέτρηση της βαθμολογίας μαθημάτων του Λυκείου, εμπλοκή των Πανεπιστημίων στις εξετάσεις με καθιέρωση συντελεστών και ειδικών πλαφόν σε επιλεγμένα μαθήματα, εισαγωγή αρχικά σε Σχολή και μετά από ένα έτος σε Τμήμα, προφανώς μετά από εξετάσεις, κ.λπ.) είναι σίγουρο ότι προοιωνίζουν νέους «αναβαθμισμένους» ταξικούς φραγμούς για τη νεολαία της εργαζόμενης κοινωνίας.