Ολες οι αστικές κυβερνήσεις της τελευταίας δεκαετίας, από την κυβέρνηση Παπαδήμου, τους Σαμαροβενιζέλους, τους Τσιπροκαμμένους και σήμερα την κυβέρνηση Μητσοτάκη, νομοθέτησαν και νομοθετούν με στόχο την, διά της πλαγίας οδού, ουσιαστική κατάργηση του άρθρου 16 του Συντάγματος, που απαγορεύει την ίδρυση και λειτουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα.
Το κουρέλιασμα του άρθρου 16 επιχειρείται με πολλούς τρόπους. Είτε παραβιάζοντας ευθέως την συνταγματική υποχρέωση για παροχή αποκλειστικά δημόσιας και δωρεάν Παιδείας, προωθώντας την ιδιωτικοοικονομική λειτουργία πλευρών του δημόσιου Πανεπιστήμιου, είτε με την προοδευτική «ανωτατοποίηση» των κολλεγίων είτε μέσω της ίδρυσης ιδιωτικών δομών με ομπρέλα το δημόσιο Πανεπιστήμιο είτε μέσω της απευθείας ίδρυσης και λειτουργίας δομών εκτός δημόσιων πανεπιστημιακών ιδρυμάτων [π.χ. Μεσογειακό Αγρονομικό Ινστιτούτο Χανίων (ΜΑΙΧ)].
Με διακηρυγμένο στρατηγικό στόχο «τη συμβολή των ελληνικών ΑΕΙ στη δημιουργία του Κοινού Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης» (αποτελεί τη διαδικασία υλοποίησης της κακόφημης διακήρυξης της Μπολόνια), ειδικά μετά το νόμο Διαμαντοπούλου (νόμος 4009/2011), επιχειρείται με γοργά βήματα η καταστρατήγηση του άρθρου 16.
Ξενόγλωσσα προγράμματα σπουδών
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν τα ξενόγλωσσα προγράμματα σπουδών, η ιστορία των οποίων επιβεβαιώνει τη ρήση «το κράτος έχει συνέχεια».
Την αρχή έκανε η Διαμαντοπούλου, θέτοντας το γενικό πλαίσιο με τα άρθρα 7 και 44 του νόμου 4009/2011:
Αρθρο 44 (ν. 4009/2011)
Διοργάνωση σπουδών σε ξένη γλώσσα
1. Προγράμματα σπουδών μπορεί να διδάσκονται, εν όλω ή εν μέρει, κατ’ εξαίρεση, σε ξένη γλώσσα, με απόφαση του πρύτανη, η οποία εκδίδεται ύστερα από πρόταση της κοσμητείας της οικείας σχολής και εγκρίνεται από τη Σύγκλητο του ιδρύματος.
2. Τα ανωτέρω προγράμματα σπουδών οργανώνονται με τη διαδικασία οργάνωσης των προγραμμάτων σπουδών των αντίστοιχων κύκλων.
3. Στον Οργανισμό κάθε ιδρύματος μπορεί να προβλέπεται η οργάνωση προγραμμάτων διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας για αλλοδαπούς φοιτητές ή ξένης γλώσσας για Ελληνες φοιτητές, πέραν της υποχρεωτικής ξένης γλώσσας για τη λήψη του πτυχίου τους, και να ρυθμίζονται τα σχετικά θέματα, όπως οι υπηρεσίες που παρέχουν τα προγράμματα αυτά, ο τρόπος λειτουργίας τους και τα καθήκοντα και οι κάθε είδους υποχρεώσεις των φοιτητών.
Ακολούθησε ο Λοβέρδος, τότε υπουργός Παιδείας, στην κυβέρνηση των Σαμαροβενιζέλων, εισάγοντας το άρθρο 73, παράγ. 2 στο νόμο 4316/2014, με το οποίο τα ξενόγλωσσα τμήματα αφορούν και στον πρώτο κύκλο σπουδών (προπτυχιακά), ενώ φοιτούν σε αυτά αλλοδαποί φοιτητές που δεν έχουν ιθαγένεια κράτους−μέλους της Ευρωπαϊκής Ενωσης, δεν είναι κάτοχοι απολυτηρίου ελληνικού Λυκείου και πληρώνουν δίδακτρα.
Τέτοια προπτυχιακά ξενόγλωσσα τμήματα ιδρύονται στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης:
Αρθρο 73, παράγ. 2 (ν. 4316/2014)
2. Στο άρθρο 7 του ν. 4009/2011 (Α΄ 195) προστίθενται παράγραφοι 11 και 12 ως ακολούθως:
«11. Ιδρύονται τμήματα πρώτου κύκλου σπουδών στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα με πρόγραμμα σπουδών, όπου η διδασκαλία των μαθημάτων θα γίνεται εν όλω σε ξένη γλώσσα. Στα τμήματα αυτά θα εισάγονται αποκλειστικά αλλοδαποί φοιτητές, οι οποίοι δεν έχουν ιθαγένεια κράτους−μέλους της Ευρωπαϊκής Ενωσης και δεν είναι κάτοχοι απολυτηρίου ελληνικού λυκείου. Οι αλλοδαποί φοιτητές που θα επιλέγονται για φοίτηση θα συμμετέχουν οικονομικά στην κάλυψη των δαπανών λειτουργίας των προγραμμάτων αυτών. Με το προεδρικό διάταγμα της παραγράφου 6 του παρόντος ρυθμίζεται η ονομασία των τμημάτων αυτών και τα ειδικότερα θέματα που θα αφορούν τη λειτουργία των τμημάτων αυτών, τη στελέχωσή τους, τη διαδικασία εισαγωγής των αλλοδαπών φοιτητών, το ύψος της οικονομικής συμμετοχής αυτών, τον τρόπο καταβολής της οικονομικής αυτής συμμετοχής και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.
12. Στο Πανεπιστήμιο Κρήτης και το Πανεπιστήμιο Αιγαίου ιδρύονται τμήματα πρώτου κύκλου τουριστικών σπουδών, στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου ιδρύεται τμήμα πρώτου κύκλου ναυτιλιακών σπουδών και στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης ιδρύεται τμήμα πρώτου κύκλου ελληνικών σπουδών σύμφωνα με την ανωτέρω παράγραφο 11. Το πρόγραμμα σπουδών των παραπάνω τμημάτων θα διδάσκεται εν όλω στην αγγλική γλώσσα. Στα τμήματα αυτά θα εισάγονται αποκλειστικά αλλοδαποί φοιτητές, οι οποίοι δεν έχουν ιθαγένεια κράτους− μέλους της Ευρωπαϊκής Ενωσης και δεν είναι κάτοχοι απολυτήριου ελληνικού λυκείου. Οι αλλοδαποί φοιτητές που θα επιλέγονται για φοίτηση θα συμμετέχουν οικονομικά στην κάλυψη των δαπανών λειτουργίας των προγραμμάτων αυτών. Με το προεδρικό διάταγμα της παραγράφου 6 του παρόντος ρυθμίζεται η ονομασία των τμημάτων αυτών και τα ειδικότερα θέματα που θα αφορούν τη λειτουργία των τμημάτων αυτών, τη στελέχωσή τους, τη διαδικασία εισαγωγής των αλλοδαπών φοιτητών, το ύψος της οικονομικής συμμετοχής αυτών, τον τρόπο καταβολής της οικονομικής αυτής συμμετοχής και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια».
Στη συνέχεια, τη σκυτάλη πήραν οι Τσιπροκαμμένοι. Οι συριζαίοι, «ξέχασαν» τι θεσμοθετούσαν και τώρα, με το πολυνομοσχέδιο Κεραμέως «ανέβηκαν στα κεραμίδια», υπερασπιζόμενοι δήθεν το άρθρο 16 του Συντάγματος.
Είναι αυτοί που, με πρόσχημα την πλήρη λειτουργία του Διεθνούς Πανεπιστήμιου Ελλάδας (ΔΙΠΑΕ) (προγράμματα σπουδών και των τριών κύκλων), τη δημιουργία «κρίσιμης μάζας», έθεσαν υπό την σκέπη του, με το νόμο Γαβρόγλου (νόμος 4610/2019) τα «πανεπιστημιοποιημένα» πλέον ΤΕΙ της Θεσσαλονίκης, της Κεντρικής Μακεδονίας και της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. Το ΔΙΠΑΕ, που ιδρύθηκε το 2005, αλλά ξεκίνησε να λειτουργεί το 2008 είναι το πρώτο «δημόσιο» Πανεπιστήμιο, τα προγράμματα σπουδών του οποίου διδάσκονται στα αγγλικά. Το ΔΙΠΑΕ, όμως, μέσα σε μια δεκαετία, δεν κατόρθωσε να οργανώσει παρά μόνο μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών, προσελκύοντας έως 350 φοιτητές ανά έτος, οι δε αλλοδαποί φοιτητές του υποχρεώνονται στην καταβολή διδάκτρων. Σε ένα τέτοιο, λοιπόν, κατ’ επίφαση δημόσιο Πανεπιστήμιο, οι συριζαίοι ενέταξαν τα παραπάνω ΤΕΙ.
Στην εισηγητική έκθεση του νόμου διαβάζουμε: «Επιδιώκεται η δημιουργία ενός μεγάλου Πανεπιστημίου, στο πλαίσιο του υφιστάμενου ΔΙΠΑΕ. Το νέο Πανεπιστήμιο θα απευθύνεται στο ελληνικό αλλά και στο διεθνές περιβάλλον και θα παρέχει ελληνικά και ξενόγλωσσα προγράμματα προπτυχιακών, μεταπτυχιακών και διδακτορικών σπουδών, καθώς και διετή και διά βίου προγράμματα κατάρτισης και επικαιροποίησης των γνώσεων αντίστοιχα…».
Με τον ίδιο νόμο, υπό την σκέπη του νεοϊδρυθέντος Πανεπιστημιακού Κέντρου Διεθνών Προγραμμάτων Σπουδών (άρθρο 3) τίθενται τα μέχρις εκείνου του σημείου υφιστάμενα τμήματα του ΔΙΠΑΕ, ενώ ιδρύονται και άλλα.
Προβλέπονται δε τα εξής: «5. Στα Τμήματα του Πανεπιστημιακού Κέντρου Διεθνών Προγραμμάτων Σπουδών οργανώνονται προγράμματα σπουδών πρώτου, δεύτερου και τρίτου κύκλου σε ξένη γλώσσα και απονέμονται τίτλοι σπουδών αντίστοιχοι και ισότιμοι με τους τίτλους σπουδών που διδάσκονται στην ελληνική γλώσσα και απονέμονται από Τμήματα Α.Ε.Ι….
ζ) γίνονται δεκτοί κάτοχοι τίτλου απόλυσης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (απολυτήριο λυκείου) ή ισότιμου ή αντίστοιχου τίτλου δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της ημεδαπής ή της αλλοδαπής και επιλέγονται κατά προτεραιότητα οι υποψήφιοι με τον μεγαλύτερο βαθμό απολυτηρίου. Απαραίτητες επιπλέον προϋποθέσεις για την εγγραφή των προπτυχιακών φοιτητών είναι:
αα) η επαρκής γνώση της γλώσσας διεξαγωγής του προγράμματος…
ββ) η παρέλευση τεσσάρων (4) ετών από τη λήψη του απολυτήριου τίτλου του πρώτου εδαφίου της παρούσας περίπτωσης,
η) οι φοιτητές επιβαρύνονται για την απόκτηση του απαραίτητου εκπαιδευτικού, πληροφοριακού και υλικού αξιολόγησης και συμμετέχουν στις ιδιαίτερες δαπάνες επικοινωνίας, που συνδέονται με την εφαρμογή του συστήματος της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Στους φοιτητές τρίτων χωρών μπορεί να επιβάλλονται και δίδακτρα. Το ύψος της συμμετοχής αυτής και των διδάκτρων, καθώς και τα κοινωνικά κριτήρια και τα κριτήρια επίδοσης για τη χορήγηση υποτροφιών μερικής ή ολικής απαλλαγής από τα δίδακτρα και τις επιβαρύνσεις των προηγούμενων εδαφίων, ορίζονται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Ερευνας και Θρησκευμάτων που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και εκδίδεται ύστερα από εισήγηση της Συγκλήτου του ΔΙ.ΠΑ.Ε., μετά από γνώμη του Διοικητικού Συμβουλίου του Κέντρου…».
Από την αιτιολογική έκθεση επίσης αντιγράφουμε: «Στο σχέδιο νόμου εκτός από Πανεπιστημιακά Ερευνητικά Κέντρα (ΠΕΚ) με τα Ινστιτούτα τους και τα Πρότυπα Αγροτικά Πάρκα, που ήδη θεσπίστηκαν στα Πανεπιστήμια των Ιωαννίνων και των Ιονίων Νήσων, σχεδιάζεται να λειτουργήσουν τα πρώτα αγγλόφωνα προπτυχιακά προγράμματα σπουδών στα Πανεπιστήμια Αθηνών και Θεσσαλίας σε συνεργασία, όπως προβλέπεται, με το Διεθνές Πανεπιστήμιο. Απευθύνονται σε αλλοεθνείς φοιτητές με στόχο την αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων των ελληνικών πανεπιστημίων και τη μέγιστη διεθνοποίησή τους. Συγκεκριμένα, από το ΕΚΠΑ σχεδιάζεται να λειτουργήσει στην Αθήνα το BA Program in the Archeology, History, and Literature of Ancient Greece και στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, στα Τρίκαλα, το European Department of Sport and Exercise Science».
Από τα παραπάνω συμπεραίνουμε ότι: Η ένταξη δημόσιων ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (ΤΕΙ) σε ένα κατ’ όνομα δημόσιο Πανεπιστήμιο (ΔΙΠΑΕ) έχει τη σημειολογία του. Επιτρέπεται η ίδρυση και λειτουργία ξενόγλωσσων προγραμμάτων σπουδών τριών κύκλων (και προπτυχιακών). Οι τίτλοι σπουδών που απονέμουν αυτά τα Τμήματα είναι αντίστοιχοι και ισότιμοι με τους τίτλους σπουδών που διδάσκονται στην ελληνική γλώσσα και απονέμονται από Τμήματα ΑΕΙ. Στα ξενόγλωσσα Τμήματα γίνονται δεκτοί κάτοχοι απολυτηρίου ελληνικού Λυκείου ή ισότιμου ή αντίστοιχου τίτλου δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της αλλοδαπής. Οι φοιτητές, όλοι ανεξαιρέτως (Ελληνες και αλλοδαποί), επιβαρύνονται με το κόστος απόκτησης του εκπαιδευτικού-πληροφοριακού υλικού και τις δαπάνες που συνδέονται με το σύστημα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Οι αλλοδαποί φοιτητές υποχρεώνονται επιπλέον να καταβάλλουν δίδακτρα.
Οι ρυθμίσεις Κεραμέως με το πολυνομοσχέδιο που συζητείται και αναμένεται να ψηφισθεί από τη Βουλή πατούν ακριβώς πάνω σε ό,τι έχει ως τώρα θεσμοθετηθεί. Μάλιστα, η ΝΔ, θέλοντας να αποφύγει το διασυρμό -επειδή έχει τη φωλιά της λερωμένη, καθώς διαχρονικά είναι η ακραιφνής και φανατική υπέρμαχος των ιδιωτικών πανεπιστημίων και στη χώρα μας- έκανε ένα μικρό βήμα πίσω. Προβλέπει τη συμμετοχή στα ξενόγλωσσα προγράμματα σπουδών αποκλειστικά αλλοδαπών πολιτών χωρών εντός ή εκτός Ευρωπαϊκής Ενωσης, οι οποίοι είναι απόφοιτοι Λυκείων ή αντίστοιχων σχολείων με φυσική έδρα στην αλλοδαπή. Πλην, όμως, επεκτείνει τη δυνατότητα ίδρυσης προπτυχιακού κύκλου ξενόγλωσσων προγραμμάτων σπουδών σε όλα τα ΑΕΙ.
Παραθέτουμε το συγκεκριμένο άρθρο 82 του πολυνομοσχέδιου:
Ξενόγλωσσα Προγράμματα Σπουδών
Αρθρο 82
Ιδρυση
1. Τα Α.Ε.Ι. δύνανται να διοργανώνουν προγράμματα σπουδών πρώτου κύκλου σε ξένη γλώσσα (Ξενόγλωσσα Προγράμματα Σπουδών – Ξ.Π.Σ.), τα οποία εντάσσονται στον στρατηγικό σχεδιασμό του Α.Ε.Ι., αποσκοπούν στην προαγωγή της γνώσης, διέπονται από επιστημονική συνοχή και πληρούν προϋποθέσεις που εγγυώνται υψηλό επίπεδο σπουδών. Τα Ξ.Π.Σ. απευθύνονται αποκλειστικά σε αλλοδαπούς πολίτες χωρών εντός ή εκτός Ευρωπαϊκής Ενωσης, οι οποίοι είναι απόφοιτοι λυκείων ή αντίστοιχων σχολείων με φυσική έδρα στην αλλοδαπή. Οι ενδιαφερόμενοι, εφόσον έχουν παρακολουθήσει με πλήρη φοίτηση τις τελευταίες δύο τάξεις του λυκείου ή αντίστοιχου σχολείου σε χώρα της αλλοδαπής, προσκομίζουν απολυτήριο λυκείου ή άλλο ισοδύναμο τίτλο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που τους παρέχει δικαίωμα εισαγωγής στα ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης της χώρας στην οποία αποφοιτούν.
2. Τα Ξ.Π.Σ. ιδρύονται με απόφαση της Συγκλήτου του Α.Ε.Ι., η οποία εκδίδεται ύστερα από εισήγηση της Συνέλευσης του Τμήματος του Α.Ε.Ι., το οποίο αναλαμβάνει να διοργανώσει το Ξ.Π.Σ. και δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Η απόφαση της Συγκλήτου περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστον τα ακόλουθα στοιχεία:
α) τον τίτλο, το περιεχόμενο και τον σκοπό του προγράμματος,
β) τον συνολικό αριθμό των εισακτέων φοιτητών του προγράμματος,
γ) το ύψος των ενδεχόμενων τελών φοίτησης και τους λοιπούς πόρους του προγράμματος σύμφωνα με το άρθρο 86,…
(όλες οι εμφάσεις δικές μας)
Ως προς τη συγκεκριμένη διάταξη υπήρξαν κάποιες αρνητικές επισημάνσεις από την Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής, η οποία αποτελεί κατά τεκμήριο «τσιράκι» των εκάστοτε κυβερνήσεων.
Λέει η Επιτροπή:
«Κατά τούτο η διάταξη αποκλείει, χωρίς να διευκρινίζεται στην Αιτιολογική Εκθεση ο λόγος, πέραν των Ελλήνων πολιτών, αλλοδαπούς πολίτες οι οποίοι είναι απόφοιτοι λυκείου ή αντίστοιχου σχολείου με φυσική έδρα στην ημεδαπή, και οι οποίοι, ιδίως μάλιστα αν το πρόγραμμα του λυκείου στηρίζεται στη γλώσσα στην οποία παρέχεται Ξ.Π.Σ., τελούν σε όμοια κατάσταση με τους αποφοίτους λυκείων με έδρα στην αλλοδαπή. Το ζήτημα εμπλέκει πτυχές και του δικαίου της Ευρωπαϊκής Ενωσης, όπως, π.χ., στην περίπτωση κατά την οποία τα εν λόγω πρόσωπα φοιτούν στην ημεδαπή λόγω της άσκησης από τους γονείς τους ελευθερίας που κατοχυρώνει το δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ενωσης (εργασία ή εγκατάσταση στην ημεδαπή)».
Κοντολογίς, η Επιτροπή σημειώνει πως από τη στιγμή που ιδρύονται και λειτουργούν αυτά τα ξενόγλωσσα προγράμματα δεν μπορούν να αποκλειστούν και έλληνες φοιτητές, καθώς και αλλοδαποί που αποφοίτησαν από Λύκεια της Ελλάδας, ιδίως μάλιστα αν το πρόγραμμά τους (των Λυκείων εντός Ελλάδας) στηρίζεται στη γλώσσα στην οποία παρέχεται Ξ.Π.Σ (φωτογραφίζονται τα ξενόγλωσσα ιδιωτικά σχολεία). Εγείρει επίσης ζήτημα συμμόρφωσης με το δίκαιο της ΕΕ, κρούοντας το καμπανάκι στην Κεραμέως για τυχόν επιπλοκές.
Τις «ενστάσεις» αυτές έκαναν σημαία οι συριζαίοι, οι οποίοι «δεν έχουν δικαίωμα να ομιλούν».
Πέραν όλων αυτών, υπογραμμίζουμε ότι οι επικρίνοντες τα ξενόγλωσσα προγράμματα ή αυτοί που βάζουν κάποιες ενστάσεις στέκονται στα επιφαινόμενα και όχι στην ουσία. Και η ουσία είναι ότι στην Ελλάδα απαγορεύεται «καθέτως και οριζοντίως» η ίδρυση και λειτουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων, καμουφλαρισμένη περίπτωση των οποίων είναι τα ξενόγλωσσα προπτυχιακά προγράμματα με δίδακτρα. Και αυτό δεν έχει σχέση με την προέλευση αυτών που φοιτούν στα ξενόγλωσσα προγράμματα -Τμήματα ούτε με την προέλευση του απολυτηρίου τίτλου τους δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (Λυκείου).
Μεταπτυχιακά διπλώματα του Διεθνούς Κέντρου Ανωτάτων Μεσογειακών Γεωπονικών Σπουδών
Μεσογειακό Αγρονομικό Ινστιτούτο Χανίων
Η σκυταλοδρομία ανάμεσα στις διαδοχικές κυβερνήσεις, ανεξαρτήτως χρώματος, επιβεβαιώνεται και στην περίπτωση του Μεσογειακού Αγρονομικού Ινστιτούτου Χανίων (ΜΑΙΧ). Αποτελεί δε άλλη μια περίπτωση κουρελιάσματος της συνταγματικής επιταγής (άρθρο 16).
Το Μεσογειακό Αγρονομικό Ινστιτούτο Χανίων (CIHEAM-ΜΑΙΧ), που ιδρύθηκε το 1985, αποτελεί τμήμα του Διεθνούς Κέντρου Ανώτατων Μεσογειακών Γεωπονικών Σπουδών. Το Διεθνές Κέντρο Ανώτατων Μεσογειακών Σπουδών, αποτελείται από 13 κράτη-μέλη και στο διοικητικό του συμβούλιο συμμετέχουν εκπρόσωποι του ΟΟΣΑ και του Συμβουλίου της Ευρώπης με «συμβουλευτική ιδιότητα». Εδρεύει στο Παρίσι και διαθέτει άλλα τρία τέτοια παραρτήματα σε Ιταλία (Μπάρι), Γαλλία (Μονπελιέ) και Ισπανία (Σαραγόσα).
Το ΜΑΙΧ είναι ΝΠΙΔ, εποπτεύεται και χρηματοδοτείται από τον προϋπολογισμό του υπουργείου Γεωργίας. Παρέχει μεταπτυχιακά προγράμματα διάρκειας δύο (2) ακαδημαϊκών ετών που οδηγούν σε Master of Science και απευθύνονται σε αποφοίτους ακαδημαϊκών ιδρυμάτων τετραετούς φοίτησης (240 ECTS), συναφών επιστημονικών πεδίων, με πολύ καλή γνώση της αγγλικής.
Τα μαθήματα διδάσκονται στην αγγλική, ενώ απαιτούνται δίδακτρα.
Είναι δηλαδή, σε επίπεδο δεύτερου κύκλου σπουδών (για δημιουργία προπτυχιακού κύκλου ακόμη δεν απετόλμησαν το βήμα οι αστικές κυβερνήσεις της Ελλάδας) ένα ιδιωτικό μίνι πανεπιστήμιο, μια δομή εκτός δημόσιας τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Θυμίζουμε ότι τον Απρίλη του 2001 επί κυβέρνησης Σημίτη με υπουργό Γεωργίας τον Γ. Ανωμερίτη, σε νομοσχέδιο-σκούπα του υπουργείου Γεωργίας με τίτλο «Εθνικό Σύστημα Προστασίας της Αγροτικής Δραστηριότητας και άλλες ρυθμίσεις», που είχε κατατεθεί στην ΟΚΕ (Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή) στις 9 Απρίλη του 2001, προκειμένου αυτή να εκφράσει τις απόψεις της πριν το νομοσχέδιο πάει στη Βουλή, περιλαμβανόταν άρθρο 37, που προέβλεπε τα εξής: Το ΜΑΙΧ αναγνωριζόταν ως εκπαιδευτικό ίδρυμα μεταπτυχιακού επιπέδου ομοταγές προς τα ελληνικά ΑΕΙ, αλλά μόνο σε ό,τι αφορά τη χορήγηση μεταπτυχιακών διπλωμάτων ειδίκευσης!
Μετά από δική μας παρότρυνση και πίεση (τρία συνεχή δημοσιεύματα στις 16 και 30 Ιούνη και 28 Ιούλη του 2001, φύλλα 206, 208 και 212 της «Κόντρας»), οι πρυτάνεις του Γεωπονικού Πανεπιστημίου και του ΕΜΠ, με επιστολές τους στον υπουργό Παιδείας στις 26 Ιούνη και στις 23 Ιούλη του 2001 αντίστοιχα, είχαν αντιδράσει σ’ αυτήν τη διάταξη και απαιτούσαν την απόσυρσή της. Τελικά, ο Ανωμερίτης, αφού και οι αγροτικοί συντάκτες όλων σχεδόν των εφημερίδων κατέδειξαν και κατήγγειλαν την παρανομία του, αναγκάστηκε να αποσύρει τη διάταξη και έτσι αποφεύχθηκε ένα έγκλημα κατά του δημόσιου Πανεπιστήμιου (περισσότερα https://www.eksegersi.gr/Επικαιρότητα/31356.Μεταπτυχιακοί-τίτλοι-από-το-ΜΑΙΧ-Κουρέλιασαν-το).
Η ιστορία, όμως, δεν είχε καλό τέλος. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, που κατά τα άλλα διαρρηγνύει τα ιμάτιά της ότι υπερασπίζεται τη συνταγματική νομιμότητα του άρθρου 16, με το άρθρο 46 του Ν. 4559/2018 θεσμοθέτησε την ισοτιμία των μεταπτυχιακών διπλωμάτων του Διεθνούς Κέντρου Ανωτάτων Μεσογειακών Γεωπονικών Σπουδών με τα μεταπτυχιακά διπλώματα των ελληνικών δημόσιων Πανεπιστημίων:
Αρθρο 46 (ν. 4559/2018)
Μεταπτυχιακά διπλώματα διεθνών οργανισμών Τα μεταπτυχιακά διπλώματα που χορηγεί το Διεθνές Κέντρο Ανωτάτων Μεσογειακών Γεωπονικών Σπουδών, είναι ισότιμα προς τα μεταπτυχιακά διπλώματα των ελληνικών δημοσίων ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Κατά τα λοιπά εφαρμόζεται το άρθρο 11 του ν. 3328/2005 (Α’ 80).
Στη συνέχεια, η ΝΔ, με το πολυνομοσχέδιο Κεραμέως, έρχεται να διευκρινίσει ότι η ισοτιμία αφορά εξίσου και τα μεταπτυχιακά διπλώματα του ΜΑΙΧ που έχουν αποκτηθεί έως τώρα. Η σχετική διάταξη είναι η εξής:
Αρθρο 107
Μεταπτυχιακά διπλώματα του Διεθνούς Κέντρου Ανωτάτων Μεσογειακών Γεωπονικών Σπουδών
Το άρθρο 46 του ν. 4559/2018 (Α΄142) αντικαθίσταται ως εξής:
Αρθρο 46
Μεταπτυχιακά διπλώματα διεθνών οργανισμών
Τα μεταπτυχιακά διπλώματα που απονέμονται από το Διεθνές Κέντρο Ανωτάτων Μεσογειακών Γεωπονικών Σπουδών, συμπεριλαμβανομένων αυτών που έχουν ήδη απονεμηθεί από το Μεσογειακό Αγρονομικό Ινστιτούτο Χανίων έως την έναρξη ισχύος του παρόντος, είναι ισότιμα προς τα μεταπτυχιακά διπλώματα των Α.Ε.Ι. της ημεδαπής. Κατά τα λοιπά εφαρμόζεται το άρθρο 11 του ν. 3328/2005 (Α` 80).
Γιούλα Γκεσούλη