Στις 10 του Μάρτη, όταν πάρθηκε η απόφαση για το κλείσιμο όλων των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, όλα τα Μέσα διέδιδαν την είδηση με το ίδιο ακριβώς περιεχόμενο, το οποίο, προφανώς, δεν το επινόησαν τα ίδια: «Η απόφαση είχε να κάνει με δύο νεότερα επιστημονικά δεδομένα που ετέθησαν στην επιτροπή και αφορούσαν την υψηλή μεταδοτικότητα του νέου ιού από άτομα με ήπια ή καθόλου συμπτώματα, αλλά και το γεγονός ότι τα παιδιά κρατούν για μεγάλο χρονικό διάστημα, που φτάνει και ίσως ξεπερνά τις 14 ημέρες, μεγάλο μέρος του ιού (ιικό φορτίο) στον οργανισμό τους».
Την ίδια ημέρα, ο Μητσοτάκης, κατά τη διάρκεια κοινής συνέντευξής του με τον καγκελάριο της Αυστρίας έλεγε: Το κλείσιμο των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων είναι «απαραίτητο», ώστε «να προλάβουμε τη γρήγορα εξάπλωση του ιού και μην τρέχουμε πίσω από τετελεσμένα».
Στη συνέχεια, καθόλη τη διάρκεια της καραντίνας, ο Τσιόδρας, στις τακτικές ενημερώσεις στις 6.00 μμ, διατύπωνε διαδοχικά τις εξής απόψεις:
– «Με τα διεθνή επιστημονικά δεδομένα, ο ιός διασπείρεται εύκολα στο οικογενειακό και οικιακό περιβάλλον και για αυτό χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή» (18/3).
– «Σε κάποιες χώρες αφορούν τομείς της οικονομίας (σ.σ. η χαλάρωση των μέτρων), όπως οι κατασκευές, σε άλλες, όπως η Δανία η οποία μείωσε το Ρ0 κάτω από το 1, στο 0,6, ανοίγουν σταδιακά τα σχολεία και ειδικά αυτά που φιλοξενούν μικρότερα παιδιά, αλλά με πάρα πολύ αυστηρούς κανόνες. Μέτρα υγιεινής, αποστάσεις, μέγιστο αριθμό παιδιών ανά τάξη, κυλιόμενα διαλείμματα, πολύ πλύσιμο των χεριών. Δεν επιτρέπεται να είναι πάνω από δυο παιδιά μαζί, πάνω από πέντε στο διάλειμμα. Καταλαβαίνετε πόσο δύσκολα είναι κάποια από αυτά» (15/4).
– «Η Ελλάδα έχει μια μεγάλη παράδοση ηλικιωμένων που είναι κοντά μας, που είναι στο σπίτι, που φυλάνε τα παιδιά. Αρα, όλα αυτά πρέπει να τα λάβει κανείς υπόψη του όταν παίρνει τέτοιες αποφάσεις. Και εμείς το συζητάμε ενεργά και μας απασχολεί το άνοιγμα κάποιων από τις υπηρεσίες του Κράτους που αφορούν νέους ανθρώπους, λιγότερο ευπαθείς ομάδες, πάντα με κριτήριο και γνώμονα την αντοχή του συστήματος υγείας, αλλά και την προστασία των ευπαθών ομάδων που είναι οι ηλικιωμένοι» (15/4).
– «Δε νομίζω ότι έχει δίκιο σε αυτό που λέει η δημοσιογράφος ότι είναι τα παιδιά ο κύριος φορέας μετάδοσης του ιού στην κοινότητα. Τουλάχιστον δεν έχει αποδειχθεί επιστημονικά. Και δεν ξέρουμε για αυτό τον ιό πόσο ισχύει. Μάλλον δεν ισχύει τόσο όσο φανταζόμαστε» (16/4).
– «Θεωρώ λοιπόν ότι θα πρέπει να περιμένουμε ακόμα περισσότερα επιστημονικά δεδομένα για να πούμε με ακρίβεια το ρόλο των παιδιών στη μετάδοση αυτής της επιδημίας σε παγκόσμιο επίπεδο. Δεν έχουμε αυτή τη στιγμή δεδομένα που το υποστηρίζουν» (16/4).
– «Τα μικρά παιδιά κινδυνεύουν ακόμα λιγότερο. Ο ρόλος τους στη διασπορά και στη μετάδοση της νόσου δεν φαίνεται να είναι πολύ μεγάλος από διεθνείς μελέτες» (22/4).
– «Αυτό που έγινε σήμερα είναι ότι συζητήσαμε το πόσο επέδρασε το κλείσιμο των σχολείων, αν μπορεί αυτό να αποτυπωθεί με κάποιο νούμερο, κάποιον αριθμό, στην όλη αντιμετώπιση της πανδημίας. Φαίνεται ότι είχε μια επίδραση, σας είπα ότι όλα τα μέτρα μαζί δούλεψαν σε ένα ποσοστό 80% και πάνω. Φαίνεται ότι υπήρξε μια επίδραση εκεί της τάξεως του 15%, 20%, κάπου εκεί, χωρίς να μπορεί να το πει κανείς με σαφήνεια 100%» (22/4).
– «Νομίζω ότι η επιστημονική θέση αυτή τη στιγμή, είναι ότι πραγματικά ο πληθυσμός των παιδιών κινδυνεύει λιγότερο. Πραγματικά ο πληθυσμός των παιδιών φαίνεται να μεταδίδει και λιγότερο, από πολύ πρόσφατες δημοσιεύσεις. Φυσικά και μπορεί να υπάρχουν γεγονότα μετάδοσης μέσα στον παιδικό πληθυσμό και γεγονότα και νόσου, αλλά είναι πολύ λιγότερα από τον ενήλικο πληθυσμό»(27/4).
Τα παραπάνω ισχυριζόταν ο «εθνικός λοιμωξιολόγος», όταν ακόμη δεν ήταν πιεστικό το αίτημα από την κυβέρνηση Μητσοτάκη να προχωρήσει η «επανεκκίνηση» της καπιταλιστικής οικονομίας. Από τα λεγόμενά του είναι καθαρό ότι ναι μεν έχει την άποψη ότι «τα μικρά παιδιά κινδυνεύουν ακόμα λιγότερο», πλην, όμως, παραδέχεται ότι τα επιστημονικά δεδομένα, ως τις 16 του Απρίλη δεν είναι επαρκή «για να πούμε με ακρίβεια το ρόλο των παιδιών στη μετάδοση αυτής της επιδημίας σε παγκόσμιο επίπεδο». Σημειώνει επίσης ότι το κλείσιμο των σχολείων στην όλη αντιμετώπιση της πανδημίας είχε «μια επίδραση εκεί της τάξεως του 15%, 20%».
Ακόμη και μόλις δυο μέρες πριν από την επίσημη ανακοίνωση του ανοίγματος των σχολείων (27/4), ο Τσιόδρας τοποθετείται αόριστα. Ο ισχυρισμός του ότι «ο πληθυσμός των παιδιών κινδυνεύει λιγότερο, ο πληθυσμός των παιδιών φαίνεται να μεταδίδει και λιγότερο» είναι αποτέλεσμα στατιστικών μεθόδων, με βάση τα δεδομένα της κυκλοφορίας του ιού στις διάφορες χώρες. Η λέξη «φαίνεται» που χρησιμοποιεί ο Τσιόδρας δεν είναι τυχαία. Μπαίνει για να δηλώσει ότι οι επιστημονικές μελέτες στον πληθυσμό των παιδιών δεν επιβεβαιώνουν ένα τέτοιο αποτέλεσμα. Αυτό συνάγεται και από τη συνέχεια των λόγων του: «φυσικά μπορούν να υπάρξουν γεγονότα μετάδοσης μέσα στον παιδικό πληθυσμό και γεγονότα και νόσου».
Κοντολογίς, ως τις 27 του Απρίλη, τα επιστημονικά δεδομένα δεν μπορούσαν να τεκμηριώσουν την άποψη ότι τα παιδιά μεταδίδουν λιγότερο τον ιό. Υπήρχε απλά ένδειξη που προέκυπτε από τα στατιστικά δεδομένα της κυκλοφορίας του κοροναϊού στις διάφορες χώρες. Ολα αυτά, πέρα από το γεγονός ότι αρχικά η ίδια η επιτροπή ισχυριζόταν ότι τα παιδιά μπορεί να κουβαλούν μεγάλο ιικό φορτίο μέχρι και 14 ημέρες και μάλιστα να είναι ασυμπτωματικοί φορείς.
Στις 29 του Απρίλη έγινε το θαύμα! «Ανακαλύφθηκαν» επαρκή επιστημονικά δεδομένα που οδήγησαν στην απόφαση για άνοιγμα των σχολείων. Ο Τσιόδρας, με το «επιστημονικό του βάρος», κλήθηκε να δώσει υπόσταση στα λεγόμενα της Κεραμέως, που εξήγγειλε το μέγα στρατηγικό σχέδιο για την επιστροφή στα θρανία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Επικαλέστηκε γι’ αυτό «τα τελευταία δεδομένα και την τελευταία εκτίμηση κινδύνου του Ευρωπαϊκού Κέντρου Πρόληψης Νόσων, το Ευρωπαϊκό CDC, η οποία δημοσιεύτηκε στις 23 Απριλίου 2020»! Προσέξτε! Η εκτίμηση του ECDC δημοσιεύτηκε στις 23 του Απρίλη, αλλά ο Τσιόδρας ακόμη και στις 27 του Απρίλη δεν είχε βεβαιότητες και μιλούσε σαν Πυθία, όπως φαίνεται από τα παραπάνω. Τι συνέβη και ξαφνικά απέκτησε θεία φώτιση;
Συνέβη αυτό που ισχυριζόμαστε από την αρχή αυτής της πανδημίας: Οτι η «επιτροπή των εμπειρογνωμόνων» έθεσε την επιστήμη πρωτίστως στην υπηρεσία των συμφερόντων της διαχείρισης της πανδημίας του κορωναϊού από τον ελληνικό καπιταλισμό και όχι της προστασίας της δημόσιας υγείας. Και αυτό, βεβαίως, δεν ήταν χαρακτηριστικό μόνο της ελληνικής επιστημονικής επιτροπής, αρχής γενομένης από το ρόλο του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας.
Μόνο όταν «βάρεσαν τα όργανα» για την κυβέρνηση Μητσοτάκη να ξεκινήσει η «επανεκκίνηση» της οικονομίας, ώστε το σύστημα, το κεφάλαιο να έχει τις λιγότερες απώλειες (όχι άλλα προνοιακά βοηθήματα, επαναλειτουργία μικρών καπιταλιστικών επιχειρήσεων κυρίως, γιατί οι μεγάλες λειτουργούσαν με «άλλα κόλπα», κ.λπ.), αφού προηγουμένως γονάτισαν τους εργαζόμενους με πλήθος αντεργατικών μέτρων, που ήρθαν για να μείνουν, η επιστημονική επιτροπή έδωσε το ο.κ. για το άνοιγμα των σχολείων.
Ποια είναι αυτά τα «νεότερα επιστημονικά δεδομένα» κατά το ECDC και τον Τσιόδρα;
«- Πρώτον, παρόμοια με δύο άλλους πολύ σοβαρούς κορονοϊούς, τον ιό SARS και τον ιό MERS, οι λοιμώξεις από το νέο ιό παρατηρούνται πολύ λιγότερο συχνά στα παιδιά.
– Δεύτερον, τα παιδιά εμφανίζουν, στη συντριπτική τους πλειοψηφία, ηπιότερα συμπτώματα από τους ενήλικες.
– Τρίτον, παιδιά με σοβαρή νόσο ήταν το λιγότερο από το 1% στη μεγαλύτερη, έως σήμερα, πληθυσμιακή μελέτη από την Κίνα. Λιγότερο από 1%.
– Τέταρτον, τα παιδιά κυρίως μολύνονται εντός του οικογενειακού τους περιβάλλοντος, ενώ ο δευτερογενής δείκτης προσβολής είναι πολύ χαμηλότερος για τα παιδιά από ό,τι για τους ενήλικες.Για την ακρίβεια, τα παιδιά κολλάνε τη νόσο περίπου τρεις φορές λιγότερο από τους 20 ετών και πάνω και 4 φορές λιγότερο από ό,τι οι ενήλικες άνω των 60 ετών.
– Πέμπτον, μετάδοση από παιδί σε ενήλικα φαίνεται να είναι ασυνήθιστη… Φυσικά δεν μπορεί να αποκλειστεί ένα μολυσμένο παιδί να κολλήσει κάποιον, αλλά αυτό δεν αλλάζει τις έως τώρα γενικές παρατηρήσεις.
– Και έκτον, δεδομένα από πληθυσμιακές μελέτες στην Ιταλία, την Ισλανδία και τη Σουηδία, δείχνουν ότι τα παιδιά είναι απίθανο να είναι πρωτογενείς περιπτώσεις μεταδόσεως της νόσου».
Ακόμη και από αυτά τα «νεότερα επιστημονικά δεδομένα» προκύπτει ότι τα παιδιά δεν αποκλείονται από τη δυνατότητα να κολλήσουν τον ιό και να τον μεταδώσουν, έστω και σε μικρότερο ποσοστό.
Ποιο λοιπόν το όφελος από το άνοιγμα των σχολείων ουσιαστικά για 3-4 εβδομάδες (Α΄, Β΄ Λυκείου, Γυμνάσιο και Γ΄ Λυκείου, αντίστοιχα) όταν το ρίσκο είναι υπαρκτό; Και μη μας πουν ότι έχουν χολοσκάσει για τη μόρφωση των παιδιών των εργαζόμενων και για την εκπαιδευτική διαδικασία, γιατί η πολιτική τους απέναντι στο δημόσιο σχολείο διαχρονικά άλλα φανερώνει. Το όφελος είναι αποκλειστικά η κερδοφορία του κεφαλαίου και το πολιτικό κεφάλαιο που προσδοκά να αποκομίσει η κυβέρνηση με μια τέτοια προπαγανδιστική κίνηση και ειδικά ο «μέγας τιμονιέρης», ο Μητσοτάκης.
Η κυβέρνηση αποφάσισε να προχωρήσει, παρά τις αντιδράσεις [εκπαιδευτικοί, ΟΛΜΕ, καθηγητές όπως ο Γκίκας Μαγιορκίνης, ο Μόσιαλος («Προσωπικά θα ήμουν πολύ διστακτικός για το άνοιγμα των σχολείων. Με δεδομένο ότι οι μαθητές μπορούν να είναι κατά το πλείστον ασυμπτωματικοί και επομένως να κάνουν και τη μεγαλύτερη διασπορά στον πληθυσμό, επανερχόμενοι μαζικά στα σχολεία, είναι προτιμότερο τα σχολεία να μην ανοίξουν κανονικά με την άρση των μέτρων»), κ.ά.].
Το σχέδιο Κεραμέως, ένας καραγκιόζ μπερντές
«- Στις 11 Μαΐου επιστρέφουν στις αίθουσες οι μαθητές της Γ’ Λυκείου.
Στις 18 Μαΐου οι μαθητές της Α’ και Β’ Λυκείου, καθώς και του Γυμνασίου.
Το διδακτικό έτος επεκτείνεται μέχρι τις 12 Ιουνίου.
Η νέα διδακτική χρονιά θα αρχίσει πιθανότατα νωρίτερα για όλους, από την 1η Σεπτεμβρίου.
– Θα υπάρξουν δύο ζώνες λειτουργίας του σχολείου:
Οι μαθητές να πηγαίνουν στο σχολείο σε εκ περιτροπής υπο-τμήματα, τα οποία θα προκύψουν από τη διαίρεση του τμήματος στα δύο, με στόχο την μείωση του συγχρωτισμού εντός της ίδιας αίθουσας. Η απόσταση μεταξύ των μαθητών θα πρέπει να είναι 1,5 μέτρο και απώτατος μέγιστος αριθμός μαθητών εντός της τάξης τα 15 άτομα.
Εκ περιτροπής διδασκαλία στα δύο υπο-τμήματα. Δευτέρα-Τετάρτη-Παρασκευή θα πηγαίνει σχολείο το μισό τμήμα και Τρίτη-Πέμπτη το άλλο μισό, ενώ την επόμενη εβδομάδα θα γίνεται το αντίστροφο. Τα ολιγομελή τμήματα, έως 15 άτομα, θα μπορούν να λειτουργούν καθημερινά.
– Θα υπάρχει πρόγραμμα για μελέτη στο σπίτι για τις ημέρες που οι μαθητές δεν θα βρίσκονται στο σχολείο.
– Στα σχολεία θα υπάρχουν αντισηπτικά, θα γίνεται φυσικός εξαερισμός. Προβλέπεται καθαρισμός δύο φορές την ημέρα.
– Θα προβλεφθούν διαφορετικά διαλείμματα για τους μαθητές.
– Θα απαγορευθεί η λειτουργία των κυλικείων.
– Θα είναι προαιρετική η χρήση της μάσκας στην τάξη και στα μέσα μεταφοράς των μαθητών. Το τονίζω, αναφερόμαστε ειδικά εδώ στα μέσα που αφορούν τους μαθητές, για παράδειγμα τα σχολικά λεωφορεία.
– Θα υπάρχει ιδιαίτερη μέριμνα, πρόβλεψη άδειας, για εκπαιδευτικούς που εμπίπτουν στην κατηγορία ειδικών αδειών απουσίας, όπως αυτές έχουν οριστεί από το Υπουργείο Εσωτερικών.
– Θα υπάρχει δυνατότητα μη προσμετρώμενης απουσίας για μαθητές που έχουν ειδικό λόγο να μη βρίσκονται στο σχολείο, ειδικό λόγο βάσει δήλωσης του γονέα ή του κηδεμόνα περί ύπαρξης ατόμου ευπαθούς ομάδας στο σπίτι, όπως τα άτομα αυτά έχουν οριστεί από την αρμόδια Επιτροπή, ή σε περίπτωση που υπάρχει στο σπίτι κάποιο πρόσωπο το οποίο νοσεί.
– Θα προβλέπεται ζωντανή αναμετάδοση του μαθήματος μέσω τηλεκπαίδευσης, για όσους μαθητές έχουν ειδικό λόγο απουσίας από το σχολείο.
– Δεν θα διεξαχθούν προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις.
Δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην κάλυψη της ύλης, στη βάση οδηγιών του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Η αξιολόγηση των μαθητών θα γίνει βάσει των βαθμών των τετραμήνων».
Από τα παραπάνω προκύπτουν τα εξής:
– Μετά από αρκετές εβδομάδες, αφού «κοιλοπόνησε» τη δυσβάσταχτη για το σύστημα απόφαση να μη διεξαχθούν προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις, το υπουργείο Παιδείας εδέησε να ανακοινώσει το αυτονόητο, δεδομένων των συνθηκών.
– Είναι σαφές ότι το υπουργείο Παιδείας κάνει σχέδια επί χάρτου. Κατασκευάζει μια ωραιοποιημένη πλαστή εικόνα, που πόρρω απέχει από τη θλιβερή πραγματικότητα των κτιριακών εγκαταστάσεων των δημόσιων σχολείων. Εχουν όλα τα σχολεία τις προϋποθέσεις που λέει η Κεραμέως, ώστε να ικανοποιείται η πρόβλεψη για 1,5 μέτρο απόσταση (προς όλες τις κατευθύνσεις) μεταξύ των μαθητών; Τουναντίον τα δημόσια σχολικά κτίρια είναι γερασμένα, με αίθουσες ακατάλληλες (25-50 τ.μ.), ο αριθμός μαθητών ανά τμήμα είναι μεγάλος ειδικά στα αστικά κέντρα (27 και 28 μαθητές), πολλά κτίρια είναι λυόμενα ή νοικιασμένα, σχολεία είναι συστεγαζόμενα, προαύλια είναι ακατάλληλα, γραφεία καθηγητών είναι κλουβιά.
Ας αφήσουμε τα φροντιστήρια και τα κέντρα ξένων γλωσσών, για τη λειτουργία των οποίων η Κεραμέως έθεσε τις ίδιες προϋποθέσεις, που στεγάζονται σε πληθώρα κτιρίων, που προηγουμένως ήταν μονοκατοικίες ή διαμερίσματα ή κτίρια γραφείων.
– Η πρόβλεψη για καθαρισμό των σχολείων δυο φορές την ημέρα είναι αδύνατη με τα σημερινά δεδομένα. Οι σχολικές καθαρίστριες είναι στη μεγάλη πλειοψηφία τους συμβασιούχες, εργάζονται λίγες ώρες μετά το πέρας των μαθημάτων και δεν είναι στο σχολείο καθόλη τη διάρκεια λειτουργίας του, με αποτέλεσμα ο καθαρισμός των κοινόχρηστων χώρων και των τουαλετών να είναι ελλιπής. Θα προσλάβει, λοιπόν, το κράτος επαρκές μόνιμο προσωπικό καθαριστριών;
Ρωτήστε επίσης τους εκπαιδευτικούς να σας πουν για το πλήθος των τουαλετών που διαθέτουν τα δημόσια σχολεία, τις υποδομές που είναι απαραίτητες για την τήρηση των κανόνων υγιεινής (αριθμός νιπτήρων, απόσταση μεταξύ τους, κ.λπ.), τη διάθεση των μέσων που απαιτούνται για την τήρηση αυτών των κανόνων (σαπούνι, χειροπετσέτες μιας χρήσης, απολυμαντικά). Η Κεραμέως ισχυρίστηκε ότι θα σταλούν στους Δήμους όλα τα απαραίτητα, αλλά όλοι έχουμε κακή εμπειρία από τη διαχείριση των Δήμων.
Είπε η Κεραμέως ότι η χρήση μάσκας στην τάξη, όπως και στα μέσα που μεταφέρουν μαθητές (σχολικά λεωφορεία, λεωφορεία ΚΤΕΛ) είναι προαιρετική. Δεν εξήγησε, όμως, η υπουργός Παιδείας -και πολύ περισσότερο οι Τσιόδρας και Χαρδαλιάς που ήταν παρόντες- με ποια λογική γίνεται διαφοροποίηση από άλλους χώρους όπου υπάρχει συγχρωτισμός (σούπερ μάρκετ, μέσα μεταφοράς, κ.λπ.) και όπου η χρήση μάσκας είναι υποχρεωτική (θα επιβάλλεται μάλιστα πρόστιμο). Φυσικό είναι να συμπεραίνει κανείς ότι μέσω των μαθητών «που νοσούν λιγότερο» επιδιώκεται το χτίσιμο της «ανοσίας της αγέλης» στον πληθυσμό. Αφωνία επίσης έπαθε σχετικά με τον υπόχρεο που θα καλύπτει οικονομικά το μέτρο (ακόμη και την προαιρετική χρήση μάσκας). Προφανώς υπονοεί τις ίδιες τις οικογένειες, πολλές εκ των οποίων δεν έχουν ούτε να φάνε.
– Διαμορφώνονται δύο κατηγορίες μαθητών, με ό,τι μπορεί να συνεπάγεται αυτό (μορφωτικές-εκπαιδευτικές διακρίσεις, ψυχολογικές επιπτώσεις, κ.ά.): Αυτοί που θα επανέλθουν στα σχολεία και αυτοί που θα μείνουν εκτός, επειδή στο σπίτι υπάρχουν άτομα που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες ή νοσούν. Δηλαδή, τη ζωντανή διδασκαλία και τα οφέλη της, θα έχει το προνόμιο να παρακολουθεί ένα μέρος των μαθητών. Οι άλλοι θα «βολεύονται» με την τηλεδιδασκαλία, που σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να αντικαταστήσει τη ζωντανή εκπαιδευτική διαδικασία. Αλλά και στη διδασκαλία μέσα στην τάξη, που πρακτικά θα διαρκέσει 15-20 ημέρες, τα πράγματα δεν θα είναι ιδανικά. Θα πρόκειται, στην ουσία, για μια ιδιότυπη «ζωντανή τηλεκπαίδευση». Ο εκπαιδευτικός δεν θα μπορεί να προσεγγίζει τους μαθητές για να παρακολουθεί την εργασία τους, δεν θα μπορεί να διορθώνει τα γραπτά τους (ο ιός λέγεται ότι παραμένει και στο χαρτί), κ.λπ.
Μίλησε η υπουργός Παιδείας για «ζωντανή αναμετάδοση του μαθήματος μέσω τηλεκπαίδευσης, για όσους μαθητές έχουν ειδικό λόγο απουσίας από το σχολείο». Θεωρεί φαίνεται ότι έχει να κάνει με χαχόλους. Σε ποια σχολεία υπάρχει ο απαραίτητος εξοπλισμός για μια τέτοιου είδους διαδικασία, που θα αφορά ταυτόχρονα όλα τα μαθήματα όλων των τμημάτων που εκείνη τη στιγμή είναι στο σχολείο; Πώς η εξ αποστάσεως εκπαίδευση θα λύσει το πρόβλημα των μαθητών που δεν θα πηγαίνουν στο σχολείο, όταν το δίκτυο συνεχίζει να «σέρνεται» τις ώρες αιχμής και πολλά παιδιά δεν έχουν τον απαραίτητο εξοπλισμό (φτωχές οικογένειες, οικογένειες που διαθέτουν έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή και τα μέλη τους τον έχουν επίσης ανάγκη, κ.λπ.);
– Πώς θα διασφαλιστεί η ειδική άδεια στους εκπαιδευτικούς που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες και δεν θα προσέρχονται στα σχολεία; Είναι γνωστό ότι εκπαιδευτικοί λείπουν και δεν περισσεύουν, αφού διορισμοί έχουν να γίνουν μια δεκαετία και όταν πραγματοποιούνταν γίνονταν με το σταγονόμετρο. Επίσης είναι γνωστό ότι ο πληθυσμός των εκπαιδευτικών είναι ένας γερασμένος πληθυσμός, συνεπώς η πιθανότητα να ανήκουν πολλοί στις ευπαθείς ομάδες είναι μεγάλη. Είναι χαρακτηριστικό ότι η Κεραμέως δεν απάντησε σε ερώτηση δημοσιογράφου, αν έχει το υπουργείο εικόνα για τον αριθμό των εκπαιδευτικών που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες, με τη γελοία υπεκφυγή ότι αυτό εμπίπτει «στα προσωπικά δεδομένα»!
Από την άλλη δεν υπάρχει η παραμικρή αναφορά για το πώς θα γίνουν οι μαζικές μετακινήσεις εκπαιδευτικών (μόνιμων και αναπληρωτών) από τον τόπο κατοικίας στον τόπο εργασίας, όταν υπάρχει ο κίνδυνος η μαζική μετακίνηση να οδηγήσει σε νέες εστίες αναζοπύρωσης του ιού. Και δεν υπάρχει καμιά πρόβλεψη για τους αναπληρωτές, όταν τα ξενοδοχεία, στα οποία διέμεναν πολλοί, είναι τώρα κλειστά.
– Εύλογες ανησυχίες προκύπτουν σχετικά με το ωράριο των εκπαιδευτικών. Θα υπάρχει πρόσθετη επιβάρυνση όταν από τη μια μεριά το πρωί θα διδάσκουν στα σχολεία και το απόγευμα π.χ. θα κληθούν να στηρίξουν με τηλεδιδασκαλία τα παιδιά που θα μένουν στο σπίτι;
– Σε σχέση με την αναγκαιότητα για μαζικό εργαστηριακό έλεγχο στους μαθητές και εκπαιδευτικούς καμιά σαφής απάντηση δε δόθηκε. Ο Τσιόδρας απάντησε και πάλι σαν Πυθία με μπόλικα «θα», αφού πρώτα δήλωσε ότι «δεν υπάρχει κάποια τέτοια πρόβλεψη για θερμομέτρηση των μαθητών», γιατί η θερμομέτρηση «είναι ένα μη ασφαλές μέτρο, ιδιαίτερα για κάποιον ο οποίος δεν έχει συμπτώματα της νόσου» ή βρίσκεται στη φάση της επώασης, χωρίς όμως να εξηγήσει γιατί αυτή γίνεται στα δικαστήρια:
«Οσον αφορά το δειγματοληπτικό έλεγχο και τον εργαστηριακό έλεγχο, φυσικά με τα νεότερα διαγνωστικά κριτήρια, τα οποία ακόμα δεν τα έχουμε ολοκληρώσει στην Επιτροπή, αλλά τα συζητούμε καθημερινά, επεκτείνεται ο εργαστηριακός έλεγχος και αφορά και ειδικές κατηγορίες ασυμπτωματικών ατόμων, ιδιαίτερα αυτά που ζουν σε δομές στις οποίες υπάρχει μεγάλος συνωστισμός, είναι ευάλωτες ομάδες, είναι παιδιά με ειδικές δεξιότητες, να το πούμε σωστά όπως πρέπει να λέγεται, και θεωρώ ότι θα είναι και μέρος της συζήτησής μας, όπως και άνθρωποι οι οποίοι δουλεύουν σε τέτοιες δομές και ευπαθείς άνθρωποι οι οποίοι έχουν επαφή με παιδιά. Αρα θα ανοίξει ο έλεγχος ακόμη περισσότερο. Θα μπορούν να ελεγχθούν».
Για ευνόητους λόγους, επειδή ο κίνδυνος να μολυνθούν οι ευπαθείς ομάδες (κυρίως οι παππούδες και οι γιαγιάδες που προσέχουν τα μικρά παιδιά όταν οι γονείς εργάζονται) είναι μεγάλος, η κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας αποφάσισαν ότι αυτήν τη στιγμή δεν είναι δυνατή η επιστροφή των μαθητών του Δημοτικού και του Νηπιαγωγείου στις τάξεις. Το πολιτικό κόστος από τις δυσμενείς εξελίξεις στην διάδοση του ιού στον ευπαθή πληθυσμό τους συγκράτησε.
Η Κεραμέως ανακοίνωσε χαρακτηριστικά τα εξής:
– «Δημοτικά και Νηπιαγωγεία.
Παρατείνεται η αναστολή λειτουργίας.
Εξετάζεται το ενδεχόμενο ανοίγματος την 1η Ιουνίου, επαναλαμβάνω, το ενδεχόμενο, μόνο αν είμαστε απολύτως βέβαιοι ότι η πορεία της επιδημίας βαίνει καθοδικά.
Αν τα Δημοτικά και τα Νηπιαγωγεία επαναλειτουργήσουν φέτος, εξετάζεται το ενδεχόμενο παράτασης του διδακτικού έτους έως τις 30 Ιουνίου.
Συνεχίζονται οι άδειες ειδικού σκοπού και στο δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα, για γονείς με παιδιά σε εκπαιδευτικές δομές που παραμένουν σε αναστολή».
Γιούλα Γκεσούλη