Ρωτήθηκε ο υπουργός Παιδείας, σε συνέντευξη που έδωσε στο Χατζηνικολάου, στο ραδιοφωνικό σταθμό REAL FM, τι σκέφτεται να πράξει, σε περίπτωση που το ΠΑΣΟΚ δεν προσέλθει στην αναθεωρητική διαδικασία, όπως προεκλογικά είχε δηλώσει και επομένως δεν καταστεί δυνατή η αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος.
Ο Στυλιανίδης, λοιπόν, αρχικά διατύπωσε την άποψη (και αυτή όχι άδικα, όπως επανειλημμένα έχουμε επισημάνει από την εφημερίδα), ότι τίποτε δεν έχει προεξοφληθεί, αφού ο Γιώργος Παπανδρέου έχει σαφή θέση υπέρ της ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστημίων, άποψη που υποστήριξε –μόνος αυτός από το ΠΑΣΟΚ- και κατά την πρώτη διαδικασία αναθεώρησης. Γι’ αυτό και τον κάλεσε να «απελευθερωθεί και να δείξει το γνήσιο πρόσωπό του, αν θέλει να κριθεί γι’ αυτό που είναι και όχι για το δήθεν και να προσέλθει στην αναθεωρητική διαδικασία».
Ο Χατζηνικολάου επέμενε στην αρχική του εκτίμηση ότι και τώρα μάλλον αυτό δεν θα συμβεί και ότι το άρθρο 16 θα παραμείνει ως έχει και ρώτησε τον υπουργό αν «υπάρχουν άλλοι τρόποι να βελτιωθεί το πράγμα».
Χωρίς να κρύβει λόγια, ο υπουργός Παιδείας, απάντησε πως τότε θα βρεθούν «νομικά τρικ» για να ξεπεραστεί ο σκόπελος του 16 και να δοθεί η ευκαιρία στους επιχειρηματίες, τους εφοπλιστές, τους «κοινωνικούς εταίρους» (καλή ώρα σαν τη ΓΣΕΕ και την Ακαδημία Εργασίας της) να κάνουν μπίζνες με την ανώτατη Παιδεία, την οποία, κατά τα άλλα, δεν τη θεωρεί «εμπόρευμα» το παιδί το προερχόμενο από δασκαλοοικογένεια!
Το σχετικό απόσπασμα είναι αποκαλυπτικότατο και το παραθέτουμε αυτούσιο:
Χατζηνικολάου: Αυτό μάλλον δεν θα συμβεί (να προσέλθει δηλαδή το ΠΑΣΟΚ στη διαδικασία). Υπάρχουν άλλοι τρόποι να βελτιωθεί το πράγμα;
Στυλιανίδης: Εάν δεν το κάνει θεσμικά χάνουμε περίπου τα επόμενα 8 χρόνια και στερούμε από τους ελληνικούς, κοινωνικούς και επιχειρηματικούς φορείς τη δυνατότητα να επενδύσουν στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Θα πρέπει τότε να σοφιστεί η πολιτεία διάφορα νομικά τρικ για να μπορέσει να δημιουργήσει την απαιτούμενη δυναμική και στο χώρο της έρευνας και στο χώρο του Πανεπιστημίου.
Ηδη το πρώτο νομικό τρικ έχει εφευρεθεί, που δεν είναι και τρικ.
Χατζηνικολάου: Δηλαδή;
Στυλιανίδης: Είναι ένα προδικαστικό ερώτημα του ΣτΕ προς το Δικαστήριο Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων για το αν το Κοινοτικό Δίκαιο κατισχύει του Εθνικού Συντάγματος ή όχι. Αν η απάντηση είναι ότι κατισχύει, αντιλαμβάνεστε τότε ότι οι Ευρωπαϊκές Οδηγίες για αναγνώριση ισοτίμων τίτλων που προέρχονται από ξένα μη κρατικά πανεπιστήμια λύνουν το πρόβλημα. Αλλά γιατί να πρέπει οι Ελληνες επιχειρηματίες, εφοπλιστές, οι ελληνικοί κοινωνικοί φορείς να κάνουν Franchise ξένων ονομάτων και να μην δημιουργήσουν ένα ελληνικό εκπαιδευτικό Brand name σε μια χώρα που φιλοδοξεί να γίνει το εκπαιδευτικό κέντρο όλης της ΝΑ Ευρώπης;
Κοντολογίς, ο υπουργός δείχνει ευθέως προς τη νομική φόρμουλα, που έχει εφευρεθεί για την παράκαμψη του Συντάγματος, ώστε τα διάφορα Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών, τα αμερικανικά «κολέγια» και τα διάφορα άλλα «Ινστιτούτα», που έχουν έτοιμα στο τσεπάκι προς λειτουργία οι διάφοροι βιομηχανικοί όμιλοι και επιχειρηματίες, να ονοματιστούν «πανεπιστήμια». Και αυτή δεν είναι άλλη από την ενσωμάτωση στο ελληνικό δίκαιο των κοινοτικών οδηγιών.
Στη συνέντευξή του, ο Στυλιανίδης, έκανε αναφορά και στο «κρυφό του όραμα»: Να ιδρύσει το ελληνικό αστικό κράτος, που το παίζει χωροφύλακας σε όλες τις χώρες της Βαλκανικής, σχολεία σε αυτές (έχουν ιδρυθεί ήδη 4 στην Αλβανία και 1 στη Μολδαβία, ενώ ακολουθούν σχολεία σε Ρουμανία, Βελιγράδι και Σόφια), όπου θα σπουδάζει ο ανθός της νεολαίας της αστικής τάξης αυτών των χωρών, ώστε αυτά να αποτελέσουν «πύλες εισόδου» για τα ελληνικά πανεπιστήμια και το Διεθνές Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.
Με δυο λόγια η ελληνική αστική τάξη ετοιμάζει «πελάτες» για τα ανώτατα ιδρύματά της, στα οποία θέλει να προσδώσει τα χαρακτηριστικά του ανταποδοτικού, επιχειρηματικού πανεπιστήμιου, όπως προβλέπει η διαδικασία της Μπολόνια, μοντέλο της οποίας θα είναι το Διεθνές Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.
Γιούλα Γκεσούλη