Να εντυπωσιάσει επεχείρησε ο Παπανδρέου, αναφέροντας στην ομιλία του στη ΔΕΘ, ότι θα δώσει στην Παιδεία το 5% του ΑΕΠ και ένα δισεκατομμύριο επιπλέον στον πρώτο προϋπολογισμό. Ανεξάρτητα με τα παιχνίδια των αριθμών (πόσο π.χ. είναι το ΑΕΠ σήμερα, όταν είναι γνωστό ότι έκανε βουτιά), που σκόπιμα κάνει ο Παπανδρέου, ώστε να μείνει στον ψηφοφόρο το εντυπωσιακό ποσοστό, που διατυμπάνιζε ότι θα δώσει και ο Καραμανλής και το οποίο πήγε φυσικά στα αζήτητα, γιατί η ΝΔ ανακάλυψε τη «μαύρη τρύπα» με την «απογραφή», και να μείνει αξεδιάλυτο το πραγματικό μέγεθος της χρηματοδότησης, εμείς δεν είμαστε αμνήμονες. Θυμόμαστε τις «εξειδικευμένες θέσεις» του ΠΑΣΟΚ για την Παιδεία, που μόλις στα τέλη του προηγούμενου Ιούνη είδαν το φως της δημοσιότητας. Εκεί, λοιπόν, το 5% αναφέρονταν ως στόχος στο τέλος της τετραετίας. Η δε απόδοσή του στην Παιδεία συνδέονταν με τη «λογοδοσία» των εκπαιδευτικών μονάδων και την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου. Κάτι αντίστοιχο δηλαδή με αυτό που έκανε η ΝΔ με τις μεταπτυχιακές σπουδές, όπου η χρηματοδότησή τους συνδέθηκε απόλυτα και απαρέγκλιτα με την αξιολόγηση των αντίστοιχων πανεπιστημιακών Τμημάτων. Πρόκειται συνεπώς για κίνηση εντυπωσιασμού, που έχει ξωπίσω της ένα περιεχόμενο καθαρά φρονηματικού τύπου.
Αλλωστε, δυο μέρες μετά την ομιλία Παπανδρέου, ο εκπρόσωπος Τύπου Γ. Παπακωνσταντίνου αναγκάστηκε να απαντήσει στη ΝΔ… διορθώνοντας τον αρχηγό του. Κατηγόρησε τη ΝΔ για «πολιτική απάτη», διότι «επιχειρεί να φορτώσει σε ένα χρόνο τις δαπάνες για την έρευνα και για την παιδεία, που πρέπει να γίνουν σε ένα βάθος τετραετίας», «για να δώσει στους έλληνες πολίτες την αίσθηση ότι το ΠΑΣΟΚ υπόσχεται “παροχές”, όπως τις λέει, πάνω από 10 δισεκατομμύρια ευρώ». Το συμπέρασμα είναι ότι ο Παπανδρέου στην ομιλία του στη ΔΕΘ, στην οποία είπε επί λέξει «για την Παιδεία, δέσμευσή μου το 5% του ΑΕΠ και ένα δισεκατομμύριο ευρώ επιπλέον στον πρώτο προϋπολογισμό», επιχείρησε να εξαπατήσει τον ελληνικό λαό, δίνοντας τίτλους στα πράσινα παπαγαλάκια.
Ο Παπανδρέου προεξόφλησε και την έκβαση του «διαλόγου» για την αλλαγή του τρόπου εισαγωγής στα Πανεπιστήμια (ήδη το Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, που επεξεργάζονταν το θέμα υπό την προεδρία του Μπαμπινιώτη, βάρεσε διάλυση, μετά την αποχώρηση του ΠΑΣΟΚ και του ΛΑΟΣ με την εξαγγελία των εκλογών). Δήλωσε ότι το ΠΑΣΟΚ θα θεσπίσει «πανελλήνιες εξετάσεις όχι για την εισαγωγή σε ΑΕΙ και ΤΕΙ, αλλά για την απόκτηση του Εθνικού Απολυτηρίου, που θα είναι διαβατήριο για κάθε παιδί στο Πανεπιστήμιο, με επιλογές». Ουσιαστικά, ο Παπανδρέου εξήγγειλε μια παραλλαγή της «μεταρρύθμισης Αρσένη». Είναι γνωστό ότι το Εθνικό Απολυτήριο υπήρξε ανέκαθεν όραμα του Γιωργάκη (από τότε που ήταν υπουργός Παιδείας) και αποτελεί μια σκληρή ταξική πρόταση εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, που θα φράξει ερμητικά την πρόσβαση στα ΑΕΙ-ΤΕΙ των παιδιών των φτωχών λαϊκών στρωμάτων. Προβλέπει πανελλαδικές εξετάσεις σε όλες τις τάξεις του Λυκείου, σε 8-9 μαθήματα, ενώ τα Πανεπιστήμια θεσπίζουν το καθένα δικούς τους συντελεστές βαρύτητας (εκεί πάει το «με επιλογές» του Παπανδρέου). Επί πλέον οι «εξειδικευμένες θέσεις» του ΠΑΣΟΚ προέβλεπαν σταδιακό περιορισμό των γνωστικών αντικειμένων και διεύρυνση των μαθημάτων επιλογής στο Λύκειο. Κοντολογίς, ένα σχολείο που ενισχύει τη διαφοροποίηση και την κατηγοριοποίηση των μαθητών και προετοιμάζει τον μερικό άνθρωπο και τον υποταγμένο εργαζόμενο.
Τα Ολοήμερα παιδοφυλακτήρια είχαν την τιμητική τους και πάλι στις εξαγγελίες του Παπανδρέου. Η τσόντα «ποιοτικά» ως επιθετικός προσδιορισμός στα ολοήμερα παιδοφυλακτήρια, μπήκε απλά για λουστράρισμα της κατάστασης. Που συντηρείται και υποστηρίζεται με επιμονή, αφού ανταποκρίνεται ως φθηνή «λύση» στις εργασιακές σχέσεις-λάστιχο των εργαζόμενων γονιών.
Γ. Γκ.