Στο δρόμο για το συνέδριο, το ΚΙΝΑΛ (ΠΑΣΟΚ), στις 13 του Μάρτη, δημοσιοποίησε τις θέσεις του για την Παιδεία. Μια πρόχειρη αντιγραφή κατά κύριο λόγο θέσεων του πάλαι ποτέ ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ του Κούλη, με ολίγη από ΣΥΡΙΖΑ, είναι οι 16 «Θέσεις για την Παιδεία, την Εκπαίδευση και τη Διά Βίου Μάθηση» .
Οπως κάθε αστικό κόμμα που προσδοκά να τσιμπήσει ψηφαλάκια και να δοκιμάσει κομμάτι από την πίτα της εξουσίας, το ΚΙΝΑΛ, αναμασά περικοκλάδες εντυπωσιασμού, στις οποίες το ίδιο ούτε καν πιστεύει, αφού έχει υπογράψει με χέρια και πόδια (ως ΠΑΣΟΚ) απανωτά δυο Μνημόνια, που έχουν, μεταξύ άλλων, στραγγαλίσει και την εκπαίδευση πετσοκόβοντας δαπάνες και προωθώντας κατευθύνσεις σύμφωνα με όσα επιτάσσουν ΟΟΣΑ και ΕΕ. Αλλωστε και η νομοθετική ιστορία και πρακτική των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ στην εκπαίδευση (με πιο ακραίο παράδειγμα τη θητεία της Αννας Διαμαντοπούλου στο υπουργείο Παιδείας) είναι τρανό παράδειγμα εφαρμογής αντιλαϊκών και αντιδραστικών πολιτικών.
Αντιγράφουμε κάποιες από τις ηχηρές αυτές προτάσεις εντυπωσιασμού, που έχουν ουσιαστικά δημοσιονομικό περιεχόμενο, εξ ου και είναι ευθύς εξ αρχής απαγορευτικές διά ροπάλου από τους ιμπεριαλιστές δανειστές:
♦ Πλήρη εφαρμογή της ολοήμερης λειτουργίας και ενίσχυση των δομών και του προσωπικού στην Προσχολική Εκπαίδευση.
Σταδιακή υλοποίηση της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής (ό,τι ακριβώς κάνει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ).
♦ Επαναφορά του Ολοήμερου Σχολείου με Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα στο Δημοτικό Σχολείο. Επαναφέρεται ο θεσμός του Δασκάλου – Υπεύθυνου ολοημέρου.
♦ Αύξηση της αμοιβής των μαθητευόμενων (ΕΠΑΛ) στο ύψος των αποδοχών του κατώτατου μισθού.
♦ Ενίσχυση των υποστηρικτικών δομών και προγραμμάτων, όπως ενισχυτική διδασκαλία, πρόσθετη διδακτική στήριξη, ΖΕΠ (Ζώνες Εκπαιδευτικών Προτεραιοτήτων). Στήριξη όλων των μαθητών /τριων που υστερούν ή προέρχονται από ευάλωτες κοινωνικά και οικονομικά (σ.σ.: ομάδες). Συμμετοχή όλων των μεταναστών και των προσφύγων μαθητών στα σχολεία με την προϋπόθεση επάρκειας της ελληνικής γλώσσας. Τα μαθήματα για την εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας τα παρέχει δωρεάν η πολιτεία. Ιδρύονται Τάξεις Υποδοχής σε όσα Δημοτικά και Γυμνάσια δεν διαθέτουν.
♦ Τα σχολεία ή ενότητες σχολείων ενισχύονται σταδιακά με οργανικές θέσεις νέων ειδικοτήτων.
υ Αναβάθμιση της επαγγελματικής ταυτότητας του εκπαιδευτικού, της κοινωνικής και οικονομικής του θέσης.
υ Εμφαση και ιδιαίτερη προσοχή στην πρώιμη ανίχνευση δυσκολιών σε παιδιά προσχολικής ηλικίας. Ενίσχυση των δομών Ειδικής Αγωγής με τη δημιουργία Τμημάτων Ενταξης σε όλα τα Νηπιαγωγεία, Δημοτικά και Γυμνάσια.
Η συμμόρφωση με τη δημοσιονομική πειθαρχία που απαιτούν τα Μνημόνια, υποχρεώνουν το ΚΙΝΑΛ να αποφύγει εξαγγελίες, που έχουν γίνει απαίτηση του εκπαιδευτικού κινήματος και έχουν ιδιαίτερα προβληθεί με κινητοποιήσεις το τελευταίο διάστημα, όπως π.χ. οι μόνιμοι διορισμοί. Αλλωστε και ο Κούλης, με τον οποίο φλερτάρει ένα κομμάτι του ΚΙΝΑΛ, πρόσφατα δήλωσε κυνικά, και μάλιστα διαρκούσης της εκπαιδευτικής κινητοποίησης και ενόσω ο ΣΥΡΙΖΑ δημαγωγούσε με τις γνωστές εξαγγελίες (4.500 μόνιμοι διορισμοί άμεσα στην Ειδική Αγωγή, 5.250 το 2020 και 5.250 το 2021) ότι «δεν είμαι διατεθειμένος να δεσμευθώ σε οποιονδήποτε αριθμό προσλήψεων, εάν δεν μελετήσω πρώτα ενδελεχώς τα στοιχεία και διαπιστώσω πόσα πραγματικά κενά υπάρχουν. Προσλήψεις στον αέρα, μόνο και μόνο για να στέλνουμε ένα ‘’φιλολαϊκό μήνυμα’’, εγώ δεν πρόκειται ποτέ να εξαγγείλω».
Εκτός των περικοκλάδων που αναφέραμε, η υλοποίηση των οποίων τοποθετείται σε κάποιο αόριστο μέλλον, ο συνδυασμός προτάσεων ΠΑΣΟΚ και ΝΔ, αποτελεί τον κορμό των θέσεων του ΚΙΝΑΛ για την εκπαίδευση. Π.χ.:
♦ Τριετές Λύκειο το οποίο παρέχει Εθνικό Απολυτήριο, με χρήση της Τράπεζας Θεμάτων και το οποίο αποτελεί προϋπόθεση εισαγωγής για τα Ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα.
♦ Καθιέρωση Εθνικού Απολυτηρίου και στη Δευτεροβάθμια Τεχνική κι Επαγγελματική Εκπαίδευση.
Αναδιοργάνωση του 4ου έτους – Μαθητεία (επίπεδο 5). Τάξη μαθητείας για όλους τους τομείς και ειδικότητες των ΕΠΑΛ. Ανάπτυξη ειδικοτήτων σε συνεργασία με την τοπική οικονομία ώστε να συνδέονται οι ειδικότητες με τις ανάγκες της τοπικής και περιφερειακής ανάπτυξης και τις προοπτικές απασχόλησης σε τοπικό επίπεδο. Προτεραιότητα δίνεται στις ειδικότητες της ναυτιλίας και του τουρισμού. Συνεργασία με τον Δημόσιο και ιδιωτικό τομέα.
♦ Εξάπλωση του θεσμού των Πρότυπων και των Πειραματικών Σχολικών Μονάδων σε περιφερειακό επίπεδο.
♦ Κατάργηση του ν. Γαβρόγλου για τις προσλήψεις των εκπαιδευτικών. Διορισμοί και προσλήψεις από ενιαίους πίνακες με βάση αντικειμενικά κριτήρια (βαθμολογία από διαγωνισμό ΑΣΕΠ, προσμέτρηση όλης της διδακτικής προϋπηρεσίας, ακαδημαϊκοί τίτλοι και κοινωνικά κριτήρια). Αμεση προκήρυξη νέου διαγωνισμού του ΑΣΕΠ.
♦ Αξιολόγηση όλων των συντελεστών της παρεχόμενης εκπαίδευσης (δομών, περιεχομένου, προγραμμάτων, διδακτικών μεθοδολογιών, διοίκησης, εκπαιδευτικών, βιβλίων, υποδομών κ.λπ.) με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου κι όχι την τιμωρία των εκπαιδευτικών.
♦ Ενιαίος χώρος Ανώτατης Εκπαίδευσης και Ερευνας με ισχυρούς εκπαιδευτικούς πόλους ανά περιφέρεια και επαναφορά του διακριτού ρόλου της τεχνολογικής εκπαίδευσης. Χωροταξική αναδιάρθρωση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης με τη δημιουργία ισχυρών εκπαιδευτικών πόλων ανά περιφέρεια (οι εμφάσεις δικές μας).
Κοντολογίς: Εκπαίδευση προσανατολισμένη στις περιστασιακές ανάγκες της αγοράς, στην οποία λόγο έχουν η «τοπική κοινωνία» και ο ιδιωτικός τομέας (Ψωροκώσταινα με νέους γκαρσόνια και δούλους στα κάτεργα του εφοπλιστικού κεφαλαίου). Ενίσχυση των ταξικών φραγμών στο Λύκειο και στην πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση (Εθνικό Απολυτήριο, τράπεζα θεμάτων). Κατηγοριοποίηση μαθητών και σχολείων (πρότυπα σχολεία). Αξιολόγηση εκπαιδευτικών και σχολικών μονάδων. Απαξίωση πανεπιστημιακών πτυχίων και νέα εμπόδια για το διορισμό εκπαιδευτικών (επαναφορά διαγωνισμού ΑΣΕΠ). Γενίκευση της Μαθητείας για φθηνούς, ευέλικτους και υποταγμένους εργάτες στις καπιταλιστικές επιχειρήσεις. Νέα «χωροταξική αναδιάρθρωση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης» μέσω π.χ. ενός νέου «σχεδίου Αθηνά» ή μιας νέας μορφής συγχωνεύσεων ΑΕΙ και ΤΕΙ. Το πώς θα επανέλθει ο «διακριτός ρόλος της τεχνολογικής εκπαίδευσης» είναι απορίας άξιον, όταν Τμήματα ΤΕΙ ή και ολόκληρα ΤΕΙ έχουν γίνει Πανεπιστήμια από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. «Ενιαίος Χώρος Ανώτατης Εκπαίδευσης και Ερευνας», δηλαδή συρρίκνωση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, προώθηση της Μπολόνια, πτυχία πολλών ταχυτήτων και πάντα σύμφωνα με τις ανάγκες της αγοράς.
Αυτός είναι σε γενικές γραμμές ο πυρήνας των νεοφιλελεύθερων προτάσεων του ΚΙΝΑΛ για την Παιδεία.
Γιούλα Γκεσούλη
Τελευταία Νέα :
- Σαν σήμερα 14 Ιούλη
- Να μην ξεφορτώσει στο λιμάνι του Πειραιά το πλοίο που μεταφέρει ατσάλι για τη σιωναζιστική πολεμική βιομηχανία
- Δέσποινα Κουτσούμπα, να ανακαλέσεις άμεσα τη συκοφαντία
- Η Παλαιστινιακή Αντίσταση δεν υπογράφει «Λίβανο-Καζέρτα-Βάρκιζα» (πρωτοφανές video)
- Aνάς Αλ-Σαρίφ: «Δεν θα σωπάσω. Δεν θα σταματήσω. Η φωνή μου θα παραμείνει μάρτυρας για κάθε έγκλημα»
- 109η Σύνοδος Πρυτάνεων: Μέσα «ναι στη Λισαβόνα» και παζάρια για τις διαγραφές «αιώνιων», έξω ξύλο και χημικά