Και φέτος αυτοί που προσεγγίζουν την εκπαίδευση «τεχνικά» και με γνώμονα «μετρήσιμα» κριτήρια, (π.χ. η «αξία» της καθιέρωσης της βάσης του 10 ή και η κατάργησή της), αδυνατώντας ή δεν θέλοντας να συλλάβουν ότι και η εκπαίδευση, ως υποσύνολο της Παιδείας, είναι στην ουσία της μια βαθιά και ευρεία διαδικασία, στην οποία μετέχουν πολλοί παράγοντες (κοινωνική προέλευση του μαθητή, σχέση δάσκαλου-μαθητή, τρόπος διεξαγωγής της εκπαιδευτικής διαδικασίας, μηχανισμοί αξιολόγησης με ταξικό προσανατολισμό, περιεχόμενο αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών, ιδιαίτερα στοιχεία της προσωπικότητας του μαθητή, κλίσεις, χαρίσματα, στάση στη ζωή και της εργασία των εκπαιδευτικών κ.λπ.), που εν πολλοίς καθορίζονται από το κοινωνικό σύστημα στο οποίο ζούμε, αναλώθηκαν σε συζητήσεις για το αν η κατάργηση της βάσης του 10 μέτρησε θετικά ή αρνητικά στην απόδοση των μαθητών στις πανελλαδικές εξετάσεις, αν είχε επιπτώσεις στο επίπεδο των μαθητών και των σπουδών.
Ολοι τους κάνουν πως δεν ξέρουν ότι οι εξετάσεις είναι απλά μια στρόφιγγα που ρυθμίζει τη ροή προς την τριτοβάθμια εκπαίδευση ανάλογα με τους στόχους που επιλέγει για τις συγκεκριμένες συγκυρίες το σύστημα, ότι δε μπορούν να αξιολογήσουν την ικανότητα ενός νέου παιδιού να σπουδάσει, ότι έχουν την ιδιότητα ανάλογα με την επιλογή των τορπιλών των θεμάτων «διαβαθμισμένης δυσκολίας» να κατασκευάζουν ποσοστά «άριστων» και «αποτυχημένων» και ότι σ’ αυτές μετέχουν και πολλοί αστάθμητοι παράγοντες, όπως π.χ. το άγχος, η ψυχική ένταση, μια σωματική αδιαθεσία, κ.λπ. Κλείνουν τα μάτια μπροστά στο γεγονός ότι τέσσερα χρόνια που εφαρμόστηκε η βάση του 10 χάθηκαν 70.000 θέσεις σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ, ενώ ευνοήθηκε η αύξηση της πελατείας των κολεγίων, που δεν βάζουν τέτοια προαπαιτούμενα, δήθεν στάθμισης της ικανότητας για σπουδές, και που τώρα, με τις ευλογίες της κυβέρνησης και της ΕΕ, αναβαθμίζονται σε ιδιωτικά πανεπιστήμια. Από την άλλη, το υπουργείο Παιδείας εμφανίζεται δήθεν ως σοβαρός αναλυτής, που εμπιστεύεται τις έρευνες ότι η βάση του 10 δεν προσέφερε τίποτε στη βελτίωση του επιπέδου των μαθητών (όντως). Δεν το κάνει, βεβαίως, γιατί το πήρε ο πόνος για τα παιδιά και την Παιδεία. Το κάνει γιατί αυτό επιτάσσει η επιλογή που έχει κάνει να ενισχύσει φέτος -ως αντίδωρο στη γενική επίθεση που εφαρμόζει η κυβέρνηση ενάντια στους εργαζόμενους- τα περιφερειακά ιδρύματα, κυρίως τα ΤΕΙ, αποδεχόμενο την πίεση των «τοπικών κοινωνιών».
Την τακτική αυτή εξυπηρετεί η φετινή γενική κατανομή των βαθμολογιών των υποψήφιων που πήραν μέρος στις πανελλαδικές εξετάσεις και στις εξετάσεις των ΕΠΑΛ. Οι βαθμολογίες αυτές κατασκευάστηκαν με την κατάλληλη επιλογή των θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας. Με την ψυχρή γλώσσα των αριθμών, που κρύβει από πίσω τα στραπατσαρισμένα όνειρα χιλιάδων παιδιών λαϊκών οικογενειών, το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε ότι φέτος παρατηρείται ως προς το Γενικό Βαθμό Πρόσβασης (ΓΒΠ):
♦ Μείωση (-0,85%) των αριστούχων, με ΓΒΠ 19-20.
♦ Οι βαθμοί της κλίμακας από 18-19 παραμένουν σχεδόν στα ίδια επίπεδα με πέρυσι.
♦ Σχετική αύξηση στα ποσοστά των βαθμολογιών από 16-18 (0,55%).
♦ Το ποσοστό των υποψήφιων με ΓΒΠ από 11-16 μειώνεται κατά 1,14%.
♦ Τα ποσοστά των υποψήφιων με ΓΒΠ 5-11 παραμένουν στα ίδια επίπεδα (διαφορά 0,17%).
♦ Αύξηση κατά 1,58% του ποσοστού των υποψήφιων με ΓΒΠ 0-5.
Το μεγαλύτερο ποσοστό αριστούχων απ’ όλες τις κατευθύνσεις σημείωσε ο Κύκλος Τεχνολογίας και Παραγωγής της Τεχνολογικής Κατεύθυνσης (11,03%) και το μικρότερο η Θεωρητική Κατεύθυνση (1,52%) με ΓΒΠ 19-20.
Απαρατήρητο (ένας αριθμός ανάμεσα σ’ όλους τους άλλους) περνά το γεγονός, το υπουργείο Παιδείας, ότι και φέτος ένα υψηλότατο ποσοστό παιδιών (37,09%) έγραψε κάτω από 10 και από αυτά το 16,48% (περίπου το μισό) έγραψε κάτω από 5, διατηρώντας σταθερό και αγεφύρωτο το χάσμα με την περιορισμένη ελίτ των «αριστούχων». Οι ταξικές διαφορές στην κοινωνία, η ίδια η εκπαιδευτική διαδικασία, ο χαρακτήρας-καρμανιόλα των πανελλαδικών εξετάσεων περνούν στο ντούκου και το υπουργείο Παιδείας, όπως πάντα, απεργάζεται μηχανισμούς καρατόμησης των μαθητών, ανακοπής της τάσης της ελληνικής εργαζόμενης κοινωνίας για πανεπιστημιακή μόρφωση.
Οσον αφορά δε στις βαθμολογίες των υποψήφιων-απόφοιτων ΕΠΑΛ (Ομάδα Β΄), που πήραν μέρος στις εξετάσεις για την πρόσβαση στα ΤΕΙ, επιβεβαιώνεται το συμπέρασμα για την κυβερνητική επιλογή να ενισχυθούν φέτος τα περιφερειακά ΤΕΙ, φτιάχνοντας μια πλασματική εικόνα επιτυχιών, χωρίς ουσιαστικό αντίκρισμα (είναι χαρακτηριστικό ότι αυξήθηκαν έως και 100 οι θέσεις σε Τμήματα Ζωικής Παραγωγής, που είχαν μηδενική ζήτηση και επιτυχόντες).
Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου «όσον αφορά στη κλιμάκωση των βαθμολογιών η συγκεντρωτική εικόνα δε διαφοροποιείται σημαντικά, παρότι τα ποσοστά των βαθμολογιών από 15 και πάνω παρουσιάζονται αυξημένα. Οι μαθητές που έγραψαν από 15 έως 18 είναι το 10% του συνόλου των υποψηφίων φέτος ενώ το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 7,84% πέρυσι και οι αριστούχοι ανέρχονται φέτος στο 6,49%, ενώ το 2009 αποτελούσαν το 3,44% των υποψηφίων. Οι μαθητές που έγραψαν κάτω από 15 συμπληρώνουν ποσοστό 83,51% φέτος, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό το 2009 ήταν 88,72%».
Σημειώνουμε ότι και εδώ τα ποσοστά των γραπτών κάτω από 10 και κάτω από 5 είναι μεγάλα σε όλα τα μαθήματα (68,45% κάτω από 10 στη Νεοελληνική Γλώσσα, 69,23% στα Μαθηματικά, με ανάλογη εικόνα στα ειδικά μαθήματα, π.χ. Ηλεκτρολογικών Εγκαταστάσεων-Ηλεκτροτεχνία ΙΙ 53.75%, Ηλεκτρολογικών Εγκαταστάσεων-Ηλεκτρικές Μηχανές 60,99% κ.λπ.).