Τα δύο-τρία τελευταία χρόνια άπαντες οι «ειδικοί» και μη, όλου του πολιτικού φάσματος, της ΝΔ συμπεριλαμβανομένης, διακηρύσσουν ότι απαίτηση των καιρών είναι η υποχρέωση της Πολιτείας να παρέχει ευρύ φάσμα γενικών γνώσεων στους μαθητές, ώστε να διευρύνεται το πεδίο της σκέψης τους, να τους δίνεται η δυνατότητα να οικοδομούν στη συνέχεια πάνω στο στέρεο αυτό υπόβαθρο νέα γνώση και να εξασφαλίζουν περισσότερη ωριμότητα στις κατοπινές επιλογές τους.
Η υποκρισία τούτων των διακηρύξεων, από πλευράς κομμάτων εξουσίας (ΠΑΣΟΚ και ΝΔ), δεν έχει τέλος.
Εργο του ΠΑΣΟΚ υπήρξαν τα γνωστά μας ΤΕΕ, αυτή η χωματερή της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, όπου έθαβαν τα όνειρά τους τα απόπαιδα της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Ετσι αντί να πάμε από την έως τότε διασπασμένη σε Γενικά και Τεχνικά Λύκεια δευτεροβάθμια εκπαίδευση, σε μια μορφή ενιαίου Λυκείου, σύμφωνη με τις παραπάνω διακηρύξεις, οδηγηθήκαμε, με τη «μεταρρύθμιση Αρσένη», σε μια νέα διάσπαση, όπου ο νέος περίφημος «δεύτερος πυλώνας», τα ΤΕΕ, ήταν η χειρότερη εκδοχή της λεγόμενης επαγγελματικής εκπαίδευσης.
Αλαλούμ επικράτησε όλα αυτά τα χρόνια με τα βιβλία, τα προγράμματα και τις ειδικότητές τους, ενώ οι μαθητές τους, παιδιά ενός κατώτερου θεού στην κυριολεξία -αφού η πλειοψηφία τους προέρχονταν από τα φτωχά λαϊκά στρώματα- δεν είχαν αρχικά καμιά δυνατότητα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Αργότερα και έπειτα από μαθητικούς αγώνες και τη γενική κατακραυγή για τη διάκριση που έβγαζε μάτι, υποχρεώθηκε η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, στο πλαίσιο των μεταρρυθμίσεων της «μεταρρύθμισης», να δώσει κουτσουρεμένη διέξοδο στα ΤΕΙ στα παιδιά των ΤΕΕ.
Βεβαίως το επίπεδο σπουδών των ΤΕΕ, το ποσοστό στον αριθμό των εισακτέων των ΤΕΙ και η οικονομική αδυναμία των οικογενειών των παιδιών αυτών να καλύψουν με φροντιστήρια τα μαθησιακά κενά, περιόρισε δραστικά ακόμη και τούτη τη διέξοδο.
Ερχεται τώρα η ΝΔ να συνεχίσει τη διάσπαση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Παρά τα μεγάλα λόγια για ενίσχυση της βασικής γνώσης όλων των μαθητών, που περιέχονται στο προεκλογικό ιλουστρασιόν πρόγραμμα της ΝΔ και τη «δέσμευση» για επέκταση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης και στο Λύκειο (12χρονη εκπαίδευση), οι κυβερνητικές επιλογές προωθούν για μια ακόμη φορά τη διάσπαση του μαθητικού πληθυσμού σε πατρίκιους και πληβείους και το δραστικό περιορισμό των εισακτέων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Ο περιορισμός των εισακτέων στα Πανεπιστήμια, η ανακοπή της τάσης της ελληνικής εργαζόμενης κοινωνίας για πανεπιστημιακή μόρφωση, ήταν πάντα βασική συνιστώσα των σχεδιασμών όλων των κυβερνήσεων και των στόχων της δημιουργίας της επαγγελματικής εκπαίδευσης.
Η ΝΔ δεν έχασε από τα μάτια της αυτή τη βασική στόχευση. Επρεπε όμως, λόγω της άθλιας εικόνας που παρουσίαζαν τα ΤΕΕ, να ρίξει τα απαραίτητα καρυκεύματα και να ξαναζεστάνει την ξινισμένη σούπα.
Οπως αναφέρει στο προεκλογικό της πρόγραμμα «είναι ανάγκη να φύγουμε από το ¨θέσφατο¨ του Ενιαίου Λυκείου και να αναβαθμίσουμε την επαγγελματική εκπαίδευση σε Επαγγελματικό Λύκειο καταργώντας τα ΤΕΕ, που παρέχουν ομολογουμένως υποβαθμισμένη εκπαίδευση».
Ετσι με πρωτοβουλία του υπουργείου Παιδείας, πραγματοποιήθηκε ειδική συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της βουλής ώστε να μπει μπροστά το νέο έργο.
Σύμφωνα με το δελτίο τύπου του ΥΠΕΠΘ, η δευτεροβάθμια επαγγελματική εκπαίδευση παρέχεται στα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑ.Λ) και στις Επαγγελματικές Σχολές (ΕΠΑ.Σ). Εχουμε δηλαδή νέα πολυδιάσπαση σε τρεις δομές: Γενικά Λύκεια, Επαγγελματικά Λύκεια, Επαγγελματικές Σχολές.
Σημειώνουμε ότι οι Επαγγελματικές Σχολές, στις οποίες η φοίτηση είναι διετής και οι οποίες δεν θα είναι στην αποκλειστική αρμοδιότητα του υπουργείου Παιδείας, δεν αναφέρονταν στο προεκλογικό πρόγραμμα της ΝΔ. Η αναφορά στο δελτίο τύπου ότι οι απόφοιτοι των Επαγγελματικών Σχολών δεν θα έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι στην ίδια κατεύθυνση με την πρόσφατη ρύθμιση για την καθιέρωση βάσης εισαγωγής και αποσκοπεί, όπως και η δεύτερη, στο χτύπημα της τάσης για πανεπιστημιακή μόρφωση. Μπήκε για να κόψει νέο κομμάτι από την πίτα των μαθητών που επιδιώκουν την εισαγωγή τους στα ΑΕΙ-ΤΕΙ και εντάχθηκε στους πρόσφατους σχεδιασμούς για τη δραστικότατη μείωση των εισακτέων.
Αλλά η παραπέρα μείωση των εισακτέων επιχειρείται και από το δρόμο των Επαγγελματικών Λυκείων, στα οποία η φοίτηση θα είναι τριετής και τα οποία θα είναι αποκλειστικής αρμοδιότητας του ΥΠΕΠΘ.
Δικαίωμα πρόσβασης στα ΑΕΙ-ΤΕΙ θα έχει μόνο ένα μικρό τμήμα των αποφοίτων τους, αυτοί που θα επιλέγουν στη Γ΄ Τάξη μαθήματα γενικής παιδείας, αντί ειδικότητας, τα οποία «θα είναι ίδια προς τα διδασκόμενα στα Γενικά Λύκεια».
Μάλιστα! Αυτά είναι τα «αναβαθμισμένα» Επαγγελματικά Λύκεια!
Από το νέο εγχείρημα δεν απουσιάζει βέβαια και η προχειρότητα. Αυτό αποδεικνύει η πρόβλεψη ότι «οι μαθητές του Γενικού Λυκείου, προαγόμενοι στη Β΄ Τάξη, μπορούν να εγγράφονται στη Β΄ Τάξη του ΕΠΑ.Λ μετά από παρακολούθηση ειδικού εντατικού προγράμματος κατά το 1ο δεκαπενθήμερο του Σεπτεμβρίου σε ειδικά τμήματα υποδοχής».
Δηλαδή -όπως επισημαίνει η ΟΛΜΕ- η μισή περίπου ύλη ενός ολόκληρου έτους, που θα είναι διαφορετική στο ΕΠΑ.Λ από το Γενικό Λύκειο, θα διδάσκεται μέσα σε 15 ημέρες!
Ανθρακες, λοιπόν, και ο νέος θησαυρός των «αναβαθμισμένων» Επαγγελματικών Λυκείων.








