Δεν «περπατάει» το σχέδιο της Κεραμέως για τον «νέο ακαδημαϊκό χάρτη» με συγχωνεύσεις-καταργήσεις τμημάτων ΑΕΙ (σύμφωνα με φιλοκυβερνητικά Μέσα, το υπουργείο Παιδείας προτίθεται να καταργήσει τουλάχιστον 20 Τμήματα ΑΕΙ). Προανάκρουσμα αυτής της άρνησης των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων ήταν η επιφυλακτικότητα που εξέφρασαν οι Πρυτάνεις κατά την έκτακτη Σύνοδο που πραγματοποίησαν, μετά το τελεσίγραφο Κεραμέως ότι έως τις 31 Μαρτίου όφειλαν να δώσουν τις εισηγήσεις τους.
Τα Πανεπιστήμια όχι μόνο αρνούνται να εισηγηθούν συγχωνεύσεις-καταργήσεις Τμημάτων τους, αλλά κάποια από αυτά προτείνουν και την ίδρυση νέων. Σύμφωνα, μάλιστα με δημοσιεύματα, κάποια Ιδρύματα δεν θα στείλουν καμιά εισήγηση στο υπουρχείο Παιδείας, καθώς θεωρούν ότι δεν συντρέχει λόγος.
Με τα στοιχεία που είδαν το φως της δημοσιότητας, μόνο το Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδας (ΔΙΠΑΕ) και το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας έχουν προτείνει τη συγχώνευση-κατάργηση κάποιων Τμημάτων, πλην όμως ακόμη και αυτές οι προτάσεις έχουν δεχθεί πυρ ομαδόν από τους φοιτητές και το εκπαιδευτικό προσωπικό.
Συγκεκριμένα το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας προτείνει τη συγχώνευση του Τμήματος Περιφερειακής Ανάπτυξης με το Τμήμα Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών, ενώ το Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδας, με εισήγηση της διορισμένης από την Κεραμέως Διοικούσας Επιτροπής, εισηγείται
- την κατάργηση του Τμήματος Φυσικής με έδρα την Καβάλα,
- τη μεταφορά του Τμήματος Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης από τη Σίνδο στις Σέρρες,
- την κατάργηση του Τμήματος Μηχανικών Περιβάλλοντος με έδρα τη Σίνδο,
- τη συγχώνευση του Τμήματος Μηχανικών Πληροφορικής και Ηλεκτρονικών Συστημάτων με έδρα τη Σίνδο, με το Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής, Υπολογιστών και Τηλεπικοινωνιών με έδρα τις Σέρρες και λειτουργία και έδρα του συγχωνευθέντος Τμήματος τις Σέρρες,
- τη συγχώνευση του Τμήματος Μηχανικών Τοπογραφίας και Γεωπληροφορικής με το Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών, με έδρα τις Σέρρες,
- τη μεταφορά του Παραρτήματος του Τμήματος Νοσηλευτικής από το Διδυμότειχο στην Αλεξανδρούπολη.
Η εισήγηση της διορισμένης Διοικούσας του ΔΙΠΑΕ, που διαμορφώθηκε κατ’ εντολή του υπουργείου Παιδείας, δεν είχε την έγκριση των Τμημάτων, αφού αυτά είχαν διαφορετικές προτάσεις, όπως καταγγέλλει ο Ενιαίος Σύλλογος Διοικητικού και Ερευνητικού Προσωπικού ΔΙΠΑΕ, ενώ πυροδότησε και θύελλα διαμαρτυριών.
Σε καιρούς χαλεπούς, με τα νοικοκυριά να στενάζουν και να μην μπορούν να στηρίξουν τις σπουδές των παιδιών τους, η εισήγηση του ΔΙΠΑΕ πετάει στα σκουπίδια τις ανάγκες των φοιτητών και ξεσπιτώνει 6.000 περίπου από αυτούς, που μεταφέρονται στις Σέρρες, ανατρέποντας τους οικογενειακούς προγραμματισμούς και προϋπολογισμούς.
Οπως έχουμε τονίσει πολλές φορές ο «νέος ακαδημαϊκός χάρτης» της Κεραμέως, ο «εξορθολογισμός», όπως παλιότερα και το «σχέδιο Αθηνά», καμιά σχέση δεν έχουν με την ακαδημαϊκότητα των πανεπιστημιακών σπουδών, την ουσιαστική, ανοιχτοχέρα χρηματοδότηση, την κατανομή, δομή και λειτουργία των Πανεπιστημίων ώστε να προωθείται απρόσκοπτα η επιστήμη και η έρευνα, την «παραγωγή» επιστημόνων με πλατιά και στέρεα επιστημονικά εφόδια και πραγματικά άξια και «βαριά» πτυχία, αλλά έχει να κάνει αποκλειστικά και μόνο με τον δραστικό περιορισμό της κρατικής χρηματοδότησης. Αλλωστε η στρατηγική του υπουργείου Παιδείας και της κυβέρνησης χαράσσεται κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωση της διεθνούς στρατηγικής του κεφαλαίου και των κυβερνήσεών του για τα ανώτατα ιδρύματα. Και η στρατηγική αυτή αφορά ερευνητική δραστηριότητα με λόγο, συμμετοχή και προς όφελος των καπιταλιστικών επιχειρήσεων, ιδιωτικοοικονομική λειτουργία, προσανατολισμό προγραμμάτων σπουδών σύμφωνα με τις ανάγκες της αγοράς, προσέλκυση φοιτητών-πελατών με προπτυχιακά ξενόγλωσσα προγράμματα σπουδών, προγράμματα σπουδών-σούπα, μεταπτυχιακά με δίδακτρα, κ.λπ., που καλύπτονται κάτω από άχρωμους όρους όπως «διεθνοποίηση» και «εξωστρέφεια».
«Οχι» από Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Ιόνιο και Γεωπονικό
Ανεξάρτητα από τα κίνητρα του πανεπιστημιακού κατεστημένου να διατηρηθούν τα Ιδρύματα ως έχουν χωρίς περικοπές Τμημάτων -κίνητρα που μπορεί να έχουν και περιεχόμενο συντεχνιακό- γεγονός είναι ότι η άρνησή τους να υποκύψουν αποτελεί ισχυρό ράπισμα στην υπουργό Παιδείας και τον Μητσοτάκη.
Οι αρνητικές εισηγήσεις προς το υπουργείο Παιδείας του Πανεπιστήμιου Ιωαννίνων, του Ιόνιου Πανεπιστήμιου και του Γεωπονικού Πανεπιστήμιου έχουν ήδη δει το φως της δημοσιότητας. Τα πανεπιστημιακά ιδρύματα δεν συζητούν καν τη συγχώνευση-κατάργηση Τμημάτων τους, ενώ ασκούν σκληρή κριτική στο υπουργείο Παιδείας, θεωρώντας το αποκλειστικά υπεύθυνο για την υποχρηματοδότηση, την υποστελέχωση προσωπικού, κ.λπ., για όλα δηλαδή τα κακώς κείμενα, που η Κεραμέως βαφτίζει «βιωσιμότητα», ώστε να καρατομήσει τα Ιδρύματα.
Συγκεκριμένα
- Η Σύγκλητος του Πανεπιστήμιου Ιωαννίνων στη συνεδρία της αριθμ.1127/24-3-2022, «θεωρεί ομόφωνα ότι δεν συντρέχει κανένας ακαδημαϊκός λόγος για την κατάργηση ή τη συγχώνευση Τμημάτων του Πανεπιστημίου. Το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων είναι ένα μεγάλο περιφερειακό ίδρυμα της χώρας με μακρά προσφορά στην ελληνική κοινωνία, υψηλές διακρίσεις και αναγνώριση του εκπαιδευτικού και ερευνητικού έργου στην Ελλάδα και διεθνώς. Ολα τα Τμήματα του Πανεπιστημίου αποτελούν στρατηγικές επιλογές για την ενίσχυση της επιστημονικής πολυθεματικότητάς του. Οσον αφορά τα νέα Τμήματα που ιδρύθηκαν το 2018 και σ’ αυτά εντάχθηκαν το προσωπικό και οι υποδομές του πρώην ΤΕΙ Ηπείρου, τα νέα προγράμματα σπουδών αυτών βρίσκονται σε διαδικασία πιστοποίησης και θα αξιολογηθούν, εφόσον κλείσουν έναν πλήρη κύκλο σπουδών… Η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων εκφράζει και πάλι την έντονη αγωνία για τα προβλήματα που αφορούν στη λειτουργία και την αποστολή του Πανεπιστημίου. Τα προβλήματα, κυρίως και σχεδόν αποκλειστικά, προκύπτουν από την υποστελέχωση σε διοικητικούς υπαλλήλους και τεχνικό προσωπικό και τη συνεχή υποχρηματοδότηση των πιο βασικών και ανελαστικών δαπανών, όπως το κόστος της ενέργειας, της συντήρησης κτιρίων και ερευνητικών υποδομών, καθώς και της καθημερινής λειτουργίας εργαστηρίων και κλινικών μαθημάτων. Επιπλέον, επισημαίνονται τα διαρκή προβλήματα που αφορούν στη φοιτητική μέριμνα».
Σημειώνει μάλιστα ότι το Πανεπιστήμιο «έχει ήδη εκφράσει τις αντιρρήσεις του μαζί με άλλα Ιδρύματα, κατά τη διάρκεια της πρόσφατης Εκτακτης Συνόδου Πρυτάνεων και δημοσίως, σε σχέση με την μοριοδότηση Πανεπιστημίων από την ΕΘΑΑΕ για την κατανομή του 20% του τακτικού προϋπολογισμού» (σ.σ. κατανομή του 20% της έτσι κι αλλιώς ελλειπέστατης κρατικής χρηματοδότησης υπό την αίρεση της αξιολόγησης).
- Η απόφαση της 17ης συνεδρίασης της Συγκλήτου του Ιόνιου Πανεπιστημίου, αναφέρει μεταξύ άλλων: «H επιχειρούμενη εξυγίανση και εξορθολογισμός του ακαδημαϊκού χάρτη σε εθνικό επίπεδο, όπως αυτός επιχειρείται από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων με μεταβολές στην ακαδημαϊκή διάρθρωση (καταργήσεις Τμήματος/Τμημάτων, συγχωνεύσεις με άλλο/-α Τμήμα/Τμήματα του ίδιου ή άλλου Ιδρύματος, ουσιαστική αναμόρφωση και αναδιοργάνωση του προγράμματος σπουδών του/τους, προκειμένου να ανταποκρίνεται/-ονται πληρέστερα στις εξελίξεις της επιστήμης, τις ανάγκες της αγοράς εργασίας, της κοινωνίας και της οικονομίας) αποτελεί αδιαμφισβήτητα, όπως σημειώνεται και στην ανωτέρω επιστολή, ένα εγχείρημα εθνικής σημασίας το οποίο όμως πρέπει απαραιτήτως να ενταχθεί στο πλαίσιο της αποτύπωσης μιας εθνικής πολιτικής προτεραιοτήτων για την απασχόληση και την εκπαίδευση επιστημόνων με μακροχρόνιο ορίζοντα και να συνοδεύεται από παράλληλες στρατηγικές ουσιαστικής ποιοτικής αναβάθμισης των σπουδών, ενίσχυσης της απασχόλησης σε τομείς προτεραιότητας αλλά και αντιμετώπισης και επίλυσης φαινομένων όπως (ενδεικτικά) η φυγή επιστημονικού προσωπικού στο εξωτερικό…
Ο μετασχηματισμός και η μεταφορά αυτών των κατευθύνσεων στο ακαδημαϊκό περιβάλλον, αποτελεί αρμοδιότητα των Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων, τα οποία, στα πλαίσια της αυτονομίας τους και του αυτοδιοίκητου, οφείλουν να διαμορφώσουν κατάλληλα προγράμματα σπουδών και να ορίσουν και διασφαλίσουν τους αδιαπραγμάτευτους όρους για την ποιοτική υλοποίηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Οι ανωτέρω όροι πρέπει να είναι δεσμευτικοί όχι μόνο για τα Ιδρύματα, αλλά και για την πολιτεία… Ως εκ τούτου, η λήψη εξαιρετικά σημαντικών αποφάσεων, όπως η ακαδημαϊκή δομή των Πανεπιστημίων της χώρας, δεν μπορεί να στηρίζεται αποκλειστικά σε δείκτες που αποτυπώνουν μονοδιάστατα δεδομένα λειτουργίας και βιωσιμότητας προγραμμάτων σπουδών, για πολλούς εκ των οποίων, τα ίδια τα Ιδρύματα δεν έχουν την ευθύνη διαμόρφωσής τους… Είναι αναγνωρίσιμο γεγονός ότι, διαχρονικά, η ανάπτυξη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης της χώρας δεν έχει πραγματοποιηθεί στη βάση της παραπάνω διαδικασίας. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τις δημογραφικές ιδιαιτερότητες της χώρας, την μακρόχρονη οικονομική κρίση, αλλά κυρίαρχα τις πολύ συχνές και αποσπασματικές, ή και οδηγούμενες από μικροπολιτικές σκοπιμότητες, αλλαγές του προσανατολισμού των προγραμμάτων σπουδών και της δομής των Ιδρυμάτων, δημιουργεί σειρά προβλημάτων που αποτυπώνονται με ποσοτικούς δείκτες και αναδεικνύονται σε κριτήρια βιωσιμότητας.
Είναι όμως σαφές, ότι ελλείψει συνολικής στρατηγικής στοχοθεσίας, η αποσπασματικότητα δεν αίρεται, ενώ ταυτόχρονα αγνοείται η θεμελιωμένη πλέον εντός των Ιδρυμάτων διαδικασία διασφάλισης ποιότητας, η οποία και αποτυπώνει την προσπάθεια που επιτελούν τα Α.Ε.Ι. της χώρας για την παροχή σπουδών υψηλού επιπέδου στο πλαίσιο της σχετικής, αποκλειστικής αρμοδιότητάς τους… Παράλληλα, για τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της Περιφέρειας, και ειδικά για τα νησιωτικά εξ αυτών, πρέπει να υπάρξει μέριμνα για την υλοποίηση μέτρων εξισορρόπησης των συνεπειών που δημιουργούνται από τις ιδιαιτερότητες (δημογραφικές, κοινωνικές, οικονομικές) της γεωγραφικής τους θέσης, κατά τα πρότυπα που εφαρμόζονται ήδη στην Ευρώπη προς την κατεύθυνση αντιμετώπισης των ανισοτήτων σε πλήθος κοινωνικών και οικονομικών πεδίων, λόγω γεωγραφίας.
Ολα τα ανωτέρω αποτελούν συνθήκες, οι οποίες εάν δεν ικανοποιούνται, η οποιαδήποτε προσπάθεια συγκριτικής αξιολόγησης των Α.Ε.Ι., αλλά και αναδιάρθρωσης αυτών στην βάση μονοδιάστατων κριτηρίων που σε μεγάλο βαθμό δεν καθορίζονται αποκλειστικά από τα Πανεπιστήμια και δεν αποτυπώνουν την πολυδιάστατη ακαδημαϊκή τους ποιοτική επίδοση, είναι βέβαιο ότι θα οδηγήσουν, σε συνδυασμό με την έλλειψη στρατηγικού εθνικού σχεδίου, για άλλη μια φορά σε αποσπασματικές, μη βιώσιμες δομικές λύσεις για τον χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Λαμβάνοντας υπόψιν τα ανωτέρω, η Σύγκλητος στηρίζει τη συνέχιση λειτουργίας του συνόλου των υφιστάμενων ακαδημαϊκών Τμημάτων ως διακριτές ακαδημαϊκές μονάδες…».
- Η Σύγκλητος του Γεωπονικού Πανεπιστήμιου στην ομόφωνη απόφασή της αναφέρει:
«Το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΓΠΑ), μετά τη νομοθετική, προ τετραετίας, κατάργηση των ΤΕΙ και την ενσωμάτωση των τμημάτων τους στα ΑΕΙ, σε συνδυασμό με τoν ταυτόχρονo ανασχεδιασμό της προοπτικής ανάπτυξής του (όπως έχει διαμορφωθεί από σειρά αποφάσεων της Συγκλήτου του) διαρθρώνεται σήμερα, στην έναρξη της δεύτερης εκατονταετίας λειτουργίας του (2021), σε 13 Τμήματα (έξι Σχολές), εκ των οποίων τα 4 αν και έχουν ιδρυθεί δεν έχουν δεχθεί φοιτητές λόγω της αναστολής λειτουργίας τους το 2020…. Για τα εννέα (9) εν λειτουργία ακαδημαϊκά Τμήματα, έξι (6) εκ των οποίων λειτουργούν στην Αθήνα και τρία (3) στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας (Καρπενήσι, Θήβα και Αμφισσα), θεωρούμε ότι η συνέχιση της λειτουργίας τους είναι αδιαμφισβήτητη.
Τα έξι Τμήματα με έδρα την Αθήνα θεραπεύουν βασικά γεωπονικά αντικείμενα, κατοχυρωμένα προ δεκαετιών και οι απόφοιτοί μας έχουν αναγνωρισμένα και διακριτά επαγγελματικά δικαιώματα.
Επιπλέον, πέντε από αυτά έχουν τύχει πιστοποίησης των προπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών τους και σύντομα θα πραγματοποιηθεί και η πιστοποίηση του Τμήματος Αγροτικής Οικονομίας και Ανάπτυξης.
Οσον αφορά τα τρία Τμήματα, που έχουν ως έδρα τους την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, η συνέχιση της λειτουργίας τους κρίνεται σκόπιμη, αφού δύο εξ αυτών είναι ήδη αυτοδύναμα και το τρίτο θα γίνει εντός του 2022. Επιπλέον, τα γνωστικά αντικείμενα που θεραπεύουν εντάσσονται σε αυτά του ευρύτερου γεωτεχνικού τομέα και συναφών επιστημών. Τέλος, η παρουσία του Πανεπιστημίου μας στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας είναι θεμελιώδης λόγω του ιδιαίτερου βάρους του πρωτογενούς τομέα στην οικονομική ανάπτυξη της Περιφέρειας αυτής.
Στο πλαίσιο της πλήρους κάλυψης των γνωστικών αντικειμένων που εμπίπτουν στις γεωτεχνικές επιστήμες, αιτούμεθα έντονα την άμεση ίδρυση Τμήματος Κτηνιατρικής, σύμφωνα με την πλήρως εμπεριστατωμένη πρόταση η οποία, όπως ήδη γνωρίζετε, έχει ήδη κατατεθεί από το Πανεπιστήμιό μας…».
Τα κριτήρια Κεραμέως για την «αναδιάταξη του ακαδημαϊκού χάρτη»
Στο τελεσίγραφό της προς τα Πανεπιστήμια, η Κεραμέως, έδινε σαφείς οδηγίες -«κριτήρια» προς τα πού πρέπει να κατευθύνουν τα Ιδρύματα τις προτάσεις τους για συγχωνεύσεις-καταργήσεις των τμημάτων.
Θυμίζουμε τι γράφαμε στις 23 Φλεβάρη στην ΚONTΡΑ-eksegersi.gr:
Τα «κριτήρια» που αφορούν την «πληρότητα για την κάλυψη του γνωστικού αντικειμένου», «την κάλυψη του εύρους του επιστημονικού πεδίου», «την εξέλιξη του γνωστικού αντικειμένου που θεραπεύει το Τμήμα» μπαίνουν απλά ως προπέτασμα καπνού, ως ξεκάρφωμα, αφού είναι γνωστό ότι το υπουργείο Παιδείας ετοιμάζει τα τριετή προγράμματα σπουδών, τις σπουδές-σούπα με επιλογή μαθημάτων-πιστωτικών μονάδων από διάφορα επιστημονικά αντικείμενα και τα πτυχία συνδεδεμένα με τις ευκαιριακές ανάγκες της καπιταλιστικής αγοράς. Είναι μεγάλα και ψεύτικα λόγια για να καλυφθεί η συμπόρευση με την κακόφημη Μπολόνια, εξ ου και υποδεικνύεται στα πανεπιστημιακά ιδρύματα να λάβουν υπόψη τους «συγκριτικά στοιχεία σχετικά με αντίστοιχα προγράμματα σπουδών στον ευρωπαϊκό και διεθνή ακαδημαϊκό χώρο».
Αντίθετα, εξαιρετική σημασία για την υλοποίηση της στρατηγικής κυβέρνησης-υπουργείου Παιδείας, σύμφωνα με όσα περιγράψαμε, είναι
- α) τα λεγόμενα «στοιχεία βιωσιμότητας», όπως «το ενδιαφέρον υποψηφίων τα τελευταία έτη λειτουργίας τους», «τα αποτελέσματα της εφαρμογής του συστήματος της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής», «η διεξαγωγή έρευνας», «η οργάνωση προγραμμάτων σπουδών β ́ και γ ́ κύκλου», «η λειτουργία εργαστηρίων και σε ποιο βαθμό αυτά αναπτύσσουν τυχόν παροχή υπηρεσιών προς τρίτους».
Στους στόχους αυτούς αξίζει να υπενθυμίσουμε τον σημαντικότατο ρόλο που έπαιξε η εφαρμογή της καρμανιόλας της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής. Το εγκληματικό αυτό μέτρο, που υπερασπίζεται με πάθος η Κεραμέως όσο και ο ίδιος ο Μητσοτάκης, καθώς αποτελεί δαμόκλειο σπάθη πάνω από τα κεφάλια των παιδιών της εργαζόμενης κοινωνίας, που συνεχίζει να εμφανίζει ισχυρή τάση για πανεπιστημιακές σπουδές, αποψίλωσε τα Πανεπιστήμια από τεράστιο αριθμό υποψηφίων, προλειαίνοντας το έδαφος για την κατάργηση τμημάτων τους.
Συγκεκριμένα αποκεφάλισε 22.252 υποψήφιους των ΓΕΛ που έδωσαν πανελλαδικές (ποσοστό 29,5%), ενώ ακόμη 2.107 υποψήφιοι αυτής της κατηγορίας (ποσοστό 2,79%), παρόλο που υπέβαλαν το μηχανογραφικό δελτίο, δεν κατάφεραν να μπουν σε κάποια από τις σχολές της επιλογής τους. Αρα συνολικά 24.359 υποψήφιοι (ποσοστό 32,29%) κρίθηκαν από τη διαδικασία ανίκανοι να φοιτήσουν σε κάποιο δημόσιο Ιδρυμα. Συνολικά δε, 40.229 υποψήφιοι έμειναν εκτός των ΑΕΙ και έμειναν κενές πάνω από 17.000 θέσεις εισακτέων.
- β) «τα στοιχεία πρόσβασης των αποφοίτων στην αγορά εργασίας καθώς και ο βαθμός απορρόφησής τους σε αυτήν».
Κυβέρνηση και υπουργείο Παιδείας παριστάνουν τον Πόντιο Πιλάτο, που δεν έχει σχέση με την διαχείριση του συστήματος για λογαριασμό του κεφαλαίου. Μας λένε πως δεν φταίει η τεράστια ανεργία γενικά αλλά και των πτυχιούχων, που είναι σύμφυτη με τον καπιταλισμό και οξύνεται σε περιόδους κρίσης, που επηρεάζει τις «προτιμήσεις» των υποψηφίων. Για να μη μιλήσουμε για τις «ανάγκες της αγοράς», που έχουν σχέση με την επιδιωκόμενη αύξηση της κερδοφορίας των καπιταλιστών και όχι με τις πραγματικές ανάγκες της εργαζόμενης κοινωνίας.
- γ) «τα στοιχεία αναπτυξιακών δράσεων κάθε ακαδημαϊκής μονάδας», όπως «οι δράσεις εξωστρέφειας και διεθνοποίησης των ακαδημαϊκών μονάδων» και «η ύπαρξη συνεργασιών με άλλα Πανεπιστήμια, ερευνητικούς και λοιπούς φορείς».
Ολα αυτά δεν είναι ξεκομμένα από τη συμπόρευση με τις κατευθύνσεις της Διακήρυξης της Μπολόνια για τριετείς προπτυχιακές σπουδές και συγκέντρωση πιστωτικών μονάδων και από δομές εκτός τυπικής εκπαίδευσης, κατευθύνσεις που υλοποιούνται σε μεγάλο βαθμό από τα ξένα πανεπιστήμια και αντικειμενικά οδηγούν σε υποβάθμιση των πανεπιστημιακών σπουδών στη χώρα μας.
Προφανώς, η Κεραμέως, αναφέρεται και στα μεταπτυχιακά, αλλά και προπτυχιακά ξενόγλωσσα προγράμματα σπουδών με δίδακτρα, που προσελκύουν φοιτητές-πελάτες και αποτελούν κριτήριο σκληρής «ανταγωνιστικότητας» των πανεπιστημίων και κατάταξης στις διεθνείς λίστες.
Κοντολογίς, όσα επικαλείται το υπουργείο Παιδείας για την «άκριτη πανεπιστημιοποίηση των ΤΕΙ» από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ για την «αλληλοεπικάλυψη αρκετών γνωστικών αντικειμένων από διαφορετικά Πανεπιστήμια», κ.λπ. δεν βασίζονται σε ειλικρινές ενδιαφέρον.
Οσο για την Αρχή που θα εξετάσει τις «απαιτούμενες προϋποθέσεις βιωσιμότητας» των Ιδρυμάτων, κάθε άλλο παρά «ανεξάρτητη» είναι (νόμος 4009/2011).
Θυμίζουμε απλά ότι τον πρώτο λόγο έχουν τα όργανα που δημιουργούνται εντός της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης και είναι τα εξής:
- Το Ανώτατο Συμβούλιο, τα μέλη του οποίου ορίζονται με απόφαση του υπουργού Παιδείας. Αποφασίζει για την «αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη» (συγχωνεύσεις-καταργήσεις), την κατανομή του πετσοκομμένου ετήσιου προϋπολογισμού επιχορήγησης των ΑΕΙ (με κριτήρια τους «αντικειμενικούς δείκτες», όπως ο αριθμός των φοιτητών, η διάρκεια των προγραμμάτων σπουδών, η γεωγραφική θέση των πανεπιστημίων, κ.λπ.) και την κατανομή του 20% της χρηματοδότησης αυτής μέσω δεικτών αξιολόγησης [π.χ. «εξωστρέφεια», «ερευνητική δραστηριότητα», «ποιότητα σπουδών» (στην ποιότητα σπουδών, προφανώς, θα συμπεριλαμβάνεται ο αριθμός των «ενεργών» φοιτητών, οι «αιώνιοι» φοιτητές, ο χρόνος αποφοίτησης, κ.ά.)].
- Το Συμβούλιο Αξιολόγησης και Πιστοποίησης, που αξιολογεί, με τη συνδρομή και των «κοινωνικών εταίρων», τα ΑΕΙ και το εάν πληρούν τις ποιοτικές προϋποθέσεις ακόμη και για να οργανώνουν προγράμματα σπουδών α’, β’ και γ’ κύκλου, τις ερευνητικές μονάδες και πιστοποιεί ως εξωτερικός κέρβερος τα εσωτερικά συστήματα διασφάλισης της ποιότητας, τα προγράμματα σπουδών -τα μελλοντικά και τα ήδη υπάρχοντα-, ενώ διενεργεί και θεματικές αξιολογήσεις (π.χ. στρατηγική διεθνοποίησης, ισότητα των φύλων, πρόσβαση ΑμεΑ).
Γιούλα Γκεσούλη