Την Τετάρτη, 22 Σεπτέμβρη ολοκληρώθηκε στο Γ’ Θερινό Τμήμα της Βουλής η συζήτηση του νομοσχέδιου για τις «Οδικές εμπορευματικές μεταφορές», με την ψήφιση κατ’ αρχήν και κατ’ άρθρον του νομοσχεδίου. Εκκρεμεί η ψήφιση στο σύνολό του, που είναι μια τυπική διαδικασία. Μέχρι τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές (Πέμπτη βράδυ), δεν έχει οριστεί η ημερομηνία που θα γίνει αυτή η ψηφοφορία.
Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ ισχυρίζεται ότι με το νόμο αυτό θέλει να ενισχυθεί ο περιβόητος ανταγωνισμός, να προσφέρονται καλύτερες υπηρεσίες από τις μεταφορικές εταιρίες στους «πολίτες» και να μειωθεί το κόμιστρο. Τα λεγόμενα από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ για ανταγωνισμό και για μείωση του κομίστρου είναι μεγάλο παραμύθι, με το οποίο προσπαθεί να κρύψει τον πραγματικό στόχο που είναι:
♦ Η συγκέντρωση όλου του μεταφορικού έργου σε λίγες μεγάλες καπιταλιστικές εταιρίες.
♦ Η προλεταριοποίηση της συντριπτικής πλειοψηφίας των ιδιοκτητών Φορτηγών Δημόσιας Χρήσης (ΦΔΧ), που θα αναγκαστούν να πουλήσουν τα αυτοκίνητά τους (όσα απ’ αυτά θα μπορούν να εκτελούν δρομολόγια και θα είναι χρήσιμα στους μεγαλομετόχους των εταιριών που θα συγκροτηθούν).
♦ Η αύξηση του κομίστρου που θα καταβάλλουν οι «πολίτες», όταν θα έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία της δημιουργίας των μεγάλων εταιριών και της προλεταριοποίησης των μικροϊδιοκτητών.
Πριν εκθέσουμε τις απόψεις μας και καταδείξουμε τους στόχους αυτούς της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, οφείλουμε να ξεκαθαρίσουμε τη θέση μας γι’ αυτό το νομοσχέδιο. Δεν υπερασπιζόμαστε ούτε τη θέση των ιδιοκτητών ΦΔΧ να παραμείνουν τα πράγματα ως έχουν ούτε το κυβερνητικό νομοσχέδιο, που όπως αναφέραμε θα οδηγήσει στη συγκέντρωση του μεταφορικού έργου σε λίγα χέρια και στην αύξηση του κομίστρου, που θα κληθούν να πληρώνουν οι εργάτες και οι εργαζόμενοι, όταν θα χρειαστεί να καταφύγουν στις μεταφορικές εταιρίες για να τους προσφέρουν τις υπηρεσίες τους.
Οι συντάκτες του νομοσχέδιου από τη μια παραδέχονται ότι είναι μεγάλος ο αριθμός των Φορτηγών Δημόσιας και Ιδιωτικής Χρήσης και ότι δεν θα αυξηθεί το «μεταφορικό» έργο και από την άλλη ισχυρίζονται ότι με τις διατάξεις του νομοσχέδιου αυτού θα βοηθήσουν τον ανταγωνισμό και θα μειώσουν το κόμιστρο, μέσω της απελευθέρωσής του. Είμαστε υποχρεωμένοι να θυμίσουμε στους νέους, που δεν έχουν εμπειρία από την περιβόητη απελευθέρωση των τιμών των καυσίμων που έγιναν από την κυβέρνηση του Κ. Μητσοτάκη (με υπουργό τον Α. Ανδριανόπουλο), ότι τα ίδια έλεγε και τότε ο Ανδριανόπουλος. Με την απελευθέρωση όμως των τιμών των καυσίμων, στις αρχές της δεκαετίας του ‘90, φτάσαμε εδώ που φτάσαμε σήμερα.
Το ίδιο θα συμβεί και με την απελευθέρωση του κομίστρου και με την κατάργηση κάθε ελέγχου από το κράτος και ας ισχυρίζεται αυθαίρετα ό,τι θέλει η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ. Ισχυρίζεται η κυβέρνηση, ότι με το νόμο αυτό θέλει να ενισχύσει τον ανταγωνισμό. Γιατί, όμως, αυτός δεν λειτούργησε ως τώρα, ενώ ήταν υπεράριθμοι οι μεταφορείς και με υπουργικές αποφάσεις είχε καθοριστεί το κόμιστρο; Ποια ήταν τα εμπόδια για να λειτουργήσει ο ανταγωνισμός; Επ’ αυτών των ερωτημάτων η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ αδυνατεί να δώσει την παραμικρή απάντηση.
Τα καύσιμα δεν είναι η μοναδική περίπτωση απελευθέρωσης των τιμών. Εχουν απελευθερωθεί οι τιμές όλων των προϊόντων, εκτός από το εμπόρευμα εργατική δύναμη, και όλοι οι εργαζόμενοι της Ελλάδας βιώνουμε τις συνέπειες αυτής της απελευθέρωσης ακόμη κι αυτή την περίοδο της επιβολής του αποικιοκρατικού Μνημονίου, που η καπιταλιστική Ελλάδα έχει μπει σε περίοδο βαθιάς κρίσης.
Ισχυρίζεται ακόμη η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, ότι με το νόμο αυτό ανοίγει το επάγγελμα του «οδικού μεταφορέα» στην Ελλάδα, με την κατάργηση της αγοράς της άδειας ΦΔΧ.
Καταρχάς, πρέπει να ξεκαθαρίσουμε, ότι υπάρχει το μεταβατικό διάστημα των 30 μηνών που είναι απαγορευτική η είσοδος νέων στο επάγγελμα του «οδικού μεταφορέα», γιατί θα πρέπει την 1η Γενάρη του 2011, την 1η Γενάρη του 2012 και την 1η Γενάρη του 2013 να πληρώσει αντίστοιχα μεγάλα ποσά. Φυσικά, δεν θα αγοράσει μόνο την άδεια. Γιατί θα αναγκαστεί να καταβάλει κι άλλα μεγάλα ποσά για να αγοράσει το όχημα. Και όλα αυτά για να υποχρεωθεί να μπει σε μια εταιρία (ΑΕ ή ΕΠΕ), στην οποία τον πρώτο λόγο θα έχουν οι μεγαλομέτοχοι που θα καθορίζουν την πολιτική της και θα καρπώνονται τη μερίδα του λέοντος. Διευκρινίζουμε ότι η υποχρέωση που επιβάλλει η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ να οργανώνονται όλοι χωρίς εξαίρεση οι μεταφορείς σε εταιρίες ΑΕ ή ΕΠΕ είναι πατέντα ελληνική. Δεν προβλέπεται από την ισχύουσα κοινοτική νομοθεσία (κανονισμός 1071/ 2009), που είναι υποχρεωμένη η Ελλάδα να τον ενσωματώσει στο ελληνικό δίκαιο μέχρι τις 31 Δεκέμβρη του 2011.
Aς δούμε τι θα συμβεί μετά τη λήξη της μεταβατικής περιόδου την 1η Ιούλη του 2013. Θα μπουν στο επάγγελμα νέοι αγοράζοντας αυτοκίνητα με σκοπό να μπουν σε κάποια από τις υπάρχουσες εταιρίες, είτε ΑΕ ή ΕΠΕ; Κατά τη γνώμη μας δεν θα μπουν νέοι, όπως ισχυρίζεται η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, γιατί:
Πρώτον, ήδη τα ΦΔΧ είναι πολλά και το μεταφορικό έργο την επόμενη περίοδο δεν θα αυξηθεί, γιατί η καπιταλιστική Ελλάδα μπήκε σε παρατεταμένη κρίση.
Δεύτερον, για ένα διάστημα οι ήδη ιδιοκτήτες των ΦΔΧ θα μείνουν στο επάγγελμα του «οδικού μεταφορέα», είτε εντασσόμενοι σε μια ΑΕ ή ΕΠΕ, είτε μένοντας μόνοι τους, χάνοντας όλη την αξία της άδειας.
Τρίτον, θα είναι φτωχοί συγγενείς των μεγαλομετόχων των εταιριών και στην ουσία θα δουλεύουν ως εργάτες. Γιατί, λοιπόν, να διαθέσουν ζεστό χρήμα για να αγοράσουν ένα αυτοκίνητο προκειμένου να δουλεύουν ως οδηγοί στο δικό τους αμάξι και να παίρνουν κάποια ψίχουλα περισσότερα από το μεροκάματο του οδηγού;
Συμπέρασμα. Είναι μεγάλο παραμύθι, ότι θα «ανοίξει το επάγγελμα του οδικού μεταφορέα». Εκείνο που θα συμβεί –με απόλυτη βεβαιότητα– είναι ότι θα αυξηθεί το κόμιστρο και θα κληθούν να το πληρώσουν οι εργαζόμενοι. Είτε με την ιδιότητα του χρήστη των ΦΔΧ είτε με την ιδιότητα του καταναλωτή προϊόντων-εμπορευμάτων. Γιατί οι καπιταλιστές που θα χρησιμοποιήσουν τα ΦΔΧ για τη μεταφορά των ετοίμων προϊόντων-εμπορευμάτων και των πρώτων υλών θα μεταφέρουν το κόστος στην κατανάλωση.
Επιπρόσθετα, προκειμένου να επιταχυνθεί η διαδικασία συγκέντρωσης του επενδυμένου κεφαλαίου στον κλάδο των οδικών μεταφορών, ο νέος νόμος δίνει τη δυνατότητα στους μεγάλους καπιταλιστές να ενταχθούν στον αναπτυξιακό νόμο. Κανένας δε μπορεί να προβλέψει τι μερίδιο θα δοθεί στο μεταφορικό κεφάλαιο. Αυτό θα εξαρτηθεί από το συσχετισμό των δυνάμεων ανάμεσα στα διάφορα τμήματα του κεφαλαίου. Σε κάθε περίπτωση, όμως, θα πάρει κι αυτό κάποιο κομμάτι, που δεν θα είναι αμελητέο.
Να γιατί δεν παίρνουμε θέση υπέρ της μιας από τις δύο εκδοχές. Δηλαδή είτε υπέρ της ισχύουσας κατάστασης είτε υπέρ του νόμου που ψήφισαν από κοινού ΠΑΣΟΚ και ΝΔ. Δεν θα κουραστούμε να επαναλαμβάνουμε, ότι μέσα στα πλαίσια του καπιταλισμού δεν υπάρχει καμία διέξοδος για την εργατική τάξη, τους άλλους εργαζόμενους και τη φτωχή αγροτιά. Η διέξοδος βρίσκεται στην βίαιη προλεταριακή επανάσταση και στην εγκαθίδρυση της Δικτατορίας του Προλεταριάτου.
Γεράσιμος Λιόντος