Με ολοφάνερο τον εκνευρισμό εμφανίστηκαν ο Χατζηδάκης και ο Σκορδάς στη συνέντευξη Τύπου της 11ης Ι-ούλη, για να παρουσιάσουν το νομοσχέδιο για τη λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές. Ο εκνευρισμός οφειλόταν ασφαλώς στο γεγονός ότι –όπως παραδέχτηκε ο Χατζηδάκης– αναγκάστηκαν να κάνουν συμβιβασμό με το ΠΑΣΟΚ, καταπίνοντας τα «ηρωικά» που έλεγαν προ καιρού, ότι αυτοί θα καταθέσουν το νομοσχέδιο και ας αποφασίσει η Βουλή. Τότε, όμως, μιλούσαν ως υπερόπτες Νεοδημοκράτες, που «έγραφαν» κανονικότατα τις ενστάσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΔΗΜΑΡ, ενώ τώρα, μετά το φιάσκο της ΕΡΤ και την παραλίγο κατάρρευση της κυβέρνησης, είναι υποχρεωμένοι να καταλήγουν πρώτα σε συμφωνία με το ΠΑΣΟΚ και μετά να καταθέτουν νομοσχέδια. Είμαστε, όμως, βέβαιοι πως ο εμφανής εκνευρισμός οφειλόταν και σε κάτι άλλο. Επρεπε να χρησιμοποιήσουν χοντροκομμένα ψεύδη και να επικαλεστούν βλακώδη επιχειρήματα κι αυτό, όσο να ‘ναι, προκαλεί ανασφάλεια και εκνευρισμό.
Η συμφωνία με το ΠΑΣΟΚ έχει δύο σημεία. Πρώτον, όλα τα μαγαζιά θα ανοίγουν εφτά Κυριακές το χρόνο (δύο πριν το νέο έτος, την Κυριακή των Βαΐων και τις πρώτες Κυριακές των εκπτωτικών περιόδων, που από δύο γίνονται τέσσερις. Δεύτερον, τα μαγαζιά εμβαδού κάτω των 250 τετραγωνικών, που όμως δεν ανήκουν σε κάθε είδους αλυσίδες και εμπορικά κέντρα, θα μπορούν ν’ ανοίγουν και τις 52 Κυριακές το χρόνο, εφόσον η Περιφέρεια στην οποία ανήκουν (με εξαίρεση Αθήνα, Πειραιά και Θεσσαλονίκη, που η σχετική αρμοδιότητα ανήκει στο Δήμο) αποφασίσει σχετικά. Οι Περιφέρειες και οι τρεις Δήμοι έχουν περιθώριο δύο μήνες από τη δημοσίευση του νόμου ν’ αποφασίσουν αν τα μαγαζιά της περιοχής ευθύνης τους θα μπορούν ν’ ανοίγουν και τις 52 Κυριακές ή λιγότερες ή καθόλου. Αν δεν αποφασίσουν μέσα σ’ αυτή την προθεσμία, τότε ισχύει η δυνατότητα ανοίγματος και τις 52 Κυριακές. Η απόφαση αυτή θα ληφθεί άπαξ. Δηλαδή, δεν μπορεί ν’ αλλάξει σε ένα ή σε δυο χρόνια από μια άλλη περιεφερειακή ή δημοτική αρχή.
Η πασοκική κουτοπονηριά είναι προφανής. Τι θα κάνει, για παράδειγμα, η Περιφέρεια Αττικής, όταν ο Δήμος Αθήνας είναι αναφανδόν υπέρ του ανοίγματος των μαγαζιών τις Κυριακές; Θ’ αποφασίσει αντίθετα, με αποτέλεσμα στον ίδιο εμπορικό δρόμο να έχουμε μαγαζιά ανοιχτά και μαγαζιά κλειστά, ανάλογα με το αν ανήκουν στο Δήμο Αθήνας ή σε κάποιον όμορο Δήμο; Δεν είναι λογικό ν’ αποφασίσει και η Περιφέρεια το ίδιο με το Δήμο, αφήνοντας στους ίδιους τους εμπόρους την επιλογή αν θ’ ανοίγουν ή όχι; Στη λογική του εμπορικού ανταγωνισμού ποντάρει το ΠΑΣΟΚ, όσο κι αν αυτό ενοχλεί τον Χατζηδάκη που θα ήθελε μια δικτατορική επιβολή (αυτή είναι η λογική του νεοφιλελεύθερου).
Χατζηδάκης και Σκορδάς επέσειαν μια «μελέτη» του ΟΟΣΑ, σύμφωνα με την οποία το άνοιγμα των μαγαζιών τις Κυριακές φέρνει αύξηση του τζίρου και αύξηση των θέσεων εργασίας. Περισσότερο με γκάλοπ μοιάζει αυτή η μελέτη και εκτός τούτου αναφέρεται στο σύνολο της Ευρώπης. Δηλαδή, δεν προσφέρεται για συγκρίσεις. Παρά ταύτα, ο Χατζηδάκης με τον Σκορδά μας είπαν ότι ο καταναλωτής χάνει 309 εκατ. ευρώ επειδή δεν ανοίγουν τα μαγαζιά τις Κυριακές (δεν λειτουργεί ο ανταγωνισμός), ενώ με το άνοιγμα θα δημιουργηθούν 30.000 νέες θέσεις εργασίας!
Προσέξτε το παιδαριώδες (και προκλητικό) του πράγματος. Σούπερ μάρκετ και αλυσίδες δε θ’ ανοίγουν τις Κυριακές, αλλά οι τιμές θα πέσουν λόγω του ανταγωνισμού! Θα τρέχει, δηλαδή, ο κόσμος ν’ αγοράσει από τα μικρά μαγαζιά και όχι από τα μαγαζιά που έχουν τους τεράστιους τζίρους και μπορούν να κάνουν παιχνίδια με τις τιμές, τα οποία θα είναι κλειστά!
Οταν ετέθη το απλούστατο και λογικότατο ερώτημα: «Εσείς δηλαδή ευελπιστείτε ότι με το άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές θα αυξηθεί ο τζίρος, ενώ μειώνεται το διαθέσιμο εισόδημα;», ο Σκορδάς άρχισε να «ρετάρει», λέγοντας ότι αυτό δεν έχει σχέση, ότι «όταν γίνεται μια επιστημονική έρευνα για τις επιπτώσεις ενός διοικητικού μέτρου, δεν έχει να κάνει με το πραγματικό μέγεθος του εισοδήματος που μπορεί να έχει ένα νοικοκυριό στην άλφα ή τη βήτα χώρα» (!) και άλλα τέτοια ευτράπελα. Ο Χατζηδάκης το κατάλαβε, τον έκοψε και επινόησε άλλη απάντηση: η αύξηση του τζίρου θα προέλθει από τους τουρίστες, που επισκέπτονται ας πούμε την Ακρόπολη και δε βρίσκουν μαγαζιά να ψωνίσουν! Ακόμα και τα μικρά παιδιά, όμως, γνωρίζουν ότι σε όλες τις τουριστικές περιοχές τα μαγαζιά ανοίγουν ήδη και τις Κυριακές, όπως και γύρω από την Ακρόπολη (Πλάκα, Μοναστηράκι).
Η «μελέτη» του ΟΟΣΑ αναφέρει πως η αύξηση του τζίρου προέρχεται κυρίως από τα τρόφιμα και τις ηλεκτρικές συσκευές. Θα πάει λέτε η εργατική οικογένεια να ψωνίσει από το μίνι μάρκετ την Κυριακή και δε θα πάει το Σάββατο στο μεγάλο σούπερ μάρκετ που την Κυριακή θα είναι κλειστό; Το ίδιο ισχύει και για τις 30.000 νέες θέσεις εργασίας. Θα προκύψουν αυτές από τους μικρέμπορους που δεν έχουν μαντίλι να κλάψουν; Το ένα τρίτο των «νέων θέσεων» θα προκύψει από τα σούπερ μάρκετ λέει η «μελέτη» του ΟΟΣΑ. Μα τα σούπερ μάρκετ θα είναι κλειστά! Ούτε αυτό δεν πρόσεξαν;
Νομίζουμε πως το πρόσεξαν και τ’ άφησαν επίτηδες. Γιατί τώρα θέλουν ν’ αρχίσει να ξηλώνεται η κάλτσα. Μετά θα πουν ότι χωρίς τους «μεγάλους» ο ανταγωνισμός δεν αναπτύσσεται και θα δώσουν και σ’ αυτούς τη σχετική άδεια. Ασε που μπορεί να την κερδίσουν κάνοντας μια προσφυγή στην Επιτροπή Ανταγωνισμού της Κομισιόν. Γιατί το άνοιγμα τις Κυριακές οδηγεί στην εξάντληση των μικρεμπόρων, ώστε ν’ αδειάσουν τη γωνιά μια ώρα γρηγορότερα.