Ενα από τα επιχειρήματα που αναμασούν διαρκώς οι νεοφιλελεύθεροι είναι πως για τις υπηρεσίες που χαρακτηρίζονται ως κοινωφελείς πρέπει να πληρώνει ο χρήστης και όχι το κοινωνικό σύνολο. Να πληρώνει ο χρήστης ανάλογα με την κατανάλωση και όχι η δική του κατανάλωση να επιδοτείται από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Πώς συμβιβάζεται, όμως, ο χρήστης (και όχι μόνο ο χρήστης) να πληρώνει για κάτι που θα καταναλώσει μελλοντικά και ενδεχομένως να μην καταναλώσει; Σε ποια κιτάπια του νεοφιλελευθερισμού είναι γραμμένο αυτό; Η κυβέρνηση της ΝΔ, η κυβέρνηση του Καραμανλή και του Σουφλιά διεκδικεί μια παγκόσμια πρωτοτυπία. Υποχρεώνει τους χρήστες των «αυτοκινητόδρομων» να πληρώνουν διόδια πριν ακόμη αυτοί κατασκευαστούν. Αναφερόμαστε στην εθνική οδό Κορίνθου-Πατρών, στην οποία αύξησαν για μια ακόμη φορά τα διόδια, προκειμένου οι εργολάβοι που θα την εκμεταλλεύ-ονται να εισπράττουν από τώρα αυτά που θα εισέπρατταν αν ήταν κατασκευασμένη. Αναφερόμαστε ειδικά σ’ αυτό το κομμάτι και όχι στα υπόλοιπα, γιατί η απόφαση για νέα αύξηση των διοδίων αποκαλύπτει μια νοοτροπία καθαρά μεσαιωνική. Το συγκεκριμένο κομμάτι δρόμου, που ούτε κατά διάνοια μπορεί να χαρακτηριστεί αυτοκινητόδρομος, εδώ και κάμποσο καιρό είναι γεμάτο με πινακίδες που προειδοποι-ούν: «Προσοχή! Στα επόμενα τρία χιλιόμετρα γίνονται ατυχήματα». «Προσοχή! Στα επόμενα δύο χιλιόμετρα γίνονται θανατηφόρα ατυχήματα»! Ακόμα και αν δεχτούμε την πρακτική της επιβολής διοδίων (που δεν τη δεχόμαστε), στο συγκεκριμένο κομμάτι θα έπρεπε να είχαν καταργηθεί. Αλλωστε, αρκετοί Ευρωπαίοι αρνούνται να πληρώσουν διόδια στο συγκεκριμένο κομμάτι, επειδή σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από το Ευρωπαϊκό Δίκαιο δε νοείται επιβολή διοδίων σε δρόμους που δεν έχουν τουλάχιστον δύο λωρίδες σε κάθε ρεύμα και που τα δύο ρεύματα δεν χωρίζονται από προστατευτική μπάρα ή διάζωμα.
Η κυβέρνηση Καραμανλή, όμως, συμπεριφερόμενη ως ηγεμόνας του μεσαίωνα, όχι μόνο δεν κατήργησε τα διόδια σ’ αυτό το δρόμο-καρμανιόλα, αλλά τους επέβαλε μια «γενναία» αύξηση, δίνοντάς τους το χαρακτήρα κεφαλικού φόρου διέλευσης. Ακόμα και εκείνος που θα σκοτωθεί ή θα τραυματιστεί, χωρίς καν να φταίει, θα έχει πληρώσει προηγούμενα τον κεφαλικό φόρο. Κι αυτό γιατί τα διόδια εκχωρήθηκαν στους εργολάβους-νταβατζήδες, οι οποίοι θα κατασκευάσουν τους αυτοκινητόδρομους με τη μέθοδο της «αυτοχρηματοδότησης» και θα τους εκμεταλλεύονται για 30 χρόνια μετά την ολοκλήρωσή τους. Εισπράττουν προκαταβολικά νταβατζιλίκι για έργα που θα κατασκευαστούν στο μέλλον. Θα εισπράξουν, επίσης, κρατική χρηματοδότηση (δηλαδή, λεφτά των σκληρά φορολογούμενων εργαζόμενων), ενώ η όποια δική τους συμμετοχή θα γίνει με τη μορφή δανείων από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, με την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου!
Στο έτοιμο τμήμα του αυτοκινητόδρομου (Αθήνα-Κόρινθος) τα διόδια αυξήθηκαν μέχρι και 148%. Οι μεγαλύτερες αυξήσεις αφορούν φορτηγά, λεωφορεία και δίκυκλα (βλέπετε, είναι πολλοί αυτοί που πάνε με μηχανές για μπάνιο), ενώ σύντομα θα κατασκευαστούν σταθμοί σε Νέα Πέραμο και Αγίους Θεοδώρους, για να μην ξεφεύγει κανένας από τους εκδρομείς του Σαββατοκύριακου κατά την επιστροφή. Οι εργολάβοι θα τσεπώνουν το παραδάκι και θα αναλάβουν τη συντήρηση του δικτύου, την ενίσχυση του δικτύου φωτισμού και τα έργα πρασίνου. Ας σημειωθεί ότι οι ίδιοι εργολάβοι είχαν αναλάβει την κατασκευή του έτοιμου αυτοκινητόδρομου και τον έκαναν «σαν τα μούτρα τους» προκειμένου να κονομήσουν. Παραβιάζοντας όλες τις συμβατικές υποχρεώσεις τους δεν τοποθέτησαν καν αντιολισθητικό ασφαλτοτάπητα, ενώ η ποιότητα των υλικών και της δουλειάς ήταν η χείριστη, με αποτέλεσμα ο αυτοκινητόδρομος να θυμίζει εδώ και χρόνια χιλιομπαλωμένη κουρελού. Τώρα, τους ξαναδίνουν λεφτά για να μπαλώσουν τις κακοτεχνίες που οι ίδιοι άφησαν.
Ομως, και οι αυξήσεις στο δρόμο-καρμανιόλα Κόρινθος-Πάτρα κάθε άλλο παρά αμελητέες είναι, αφού φτάνουν μέχρι και 98%! Ας σημειωθεί πως όταν ολοκληρωθούν τα έργα (σε μια τετραετία) το χαράτσι των διοδίων αναμένεται να τετραπλασιαστεί (από περίπου 2 λεπτά ανά χιλιόμετρο να φτάσει τα 8 λεπτά). Ετσι, μια διαδρομή Αθήνα-Πάτρα με επιστροφή θα κοστίζει 35,20 ευρώ από 9 ευρώ που κοστίζει σήμερα!