Η ατομική αξιολόγηση των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών δεν προχώρησε με τους ρυθμούς και την έκταση που απαιτούσε το υπουργείο Αμάθειας και Καταστολής, παρά τους εκβιασμούς ότι οι εκπαιδευτικοί αυτοί δεν θα μονιμοποιηθούν -όπως δικαιούνται εκ του νόμου μετά την παρέλευση διετίας. Ειδικά στα μεγάλα αστικά κέντρα και την Κρήτη η συμμετοχή στην Απεργία-Αποχή ήταν μεγάλη και το πατατράκ για την κυβέρνηση και το ΥΠΑΙΘΑ «τσουχτερό».
Ετσι το υπουργείο, προκειμένου να εμφανίσει επιτυχίες, αλλά και να αυξήσει την πίεση προχωρά στο άνοιγμα της πλατφόρμας για το πεδίο Α2 της ατομικής αξιολόγησης, που αφορά τους μόνιμους εκπαιδευτικούς. Το άνοιγμα του νέου τρομοκρατικού βήματος της αξιολόγησης έγινε με εγκύκλιο (Αρ. Πρωτ. 5302/ΓΔ5) που έστειλε στα σχολεία ο Γενικός Γραμματέας Ιωάννης Κατσαρός στις 17 του Γενάρη 2024.
Ταυτόχρονα, η εγκύκλιος ανοίγει την πλατφόρμα για το πεδίο Α, που αφορά την αξιολόγηση των μελών ΕΕΠ (Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό) που υπηρετεί στα ΚΕΔΑΣΥ (Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης) και των μελών ΕΕΠ που υπηρετεί στα ΣΔΕΥ (Σχολικά Δίκτυα Εκπαιδευτικής Υποστήριξης) στις Επιτροπές Διεπιστημονικής Υποστήριξης (ΕΔΥ).
Είμαστε σίγουροι ότι και αυτή η απόπειρα, ειδικά όσον αφορά το άνοιγμα της πλατφόρμας για το πεδίο Α2, θα πέσει στο κενό. Και μάλιστα με μεγαλύτερο κρότο, αφού δεν υφίσταται ο φόβος της μη μονιμοποίησης, ενώ υπάρχει και η πολύτιμη εμπειρία από προηγούμενες απόπειρες εφαρμογής της αξιολόγησης που απέτυχαν παταγωδώς.
Η αξιολόγηση του πεδίου Α2 (παιδαγωγικό κλίμα και διαχείριση της τάξης ή του υποστηρικτικού έργου), διενεργείται από τον/την Διευθυντή/ρια ή από τον/την Προϊστάμενο/η της σχολικής μονάδας, που εκτός από τις συζητήσεις «προετοιμασίας και αναστοχασμού» με τους αξιολογούμενους παρακολουθούν και δύο διδασκαλίες μέσα στην τάξη.
Για το λόγο αυτό, η εγκύκλιος θέτει και τις σχετικές ημερομηνίες: Οι Διευθυντές Εκπαίδευσης και οι Περιφερειακοί Διευθυντές Εκπαίδευσης πρέπει να έχουν ολοκληρώσει τη διαδικασία κατάρτισης των πινάκων με τα ζευγάρια αξιολογητή – αξιολογούμενου για το πεδίο Α2, μέχρι 24/1/2024. Και οι αξιολογητές να δρομολογήσουν και να εκκινήσουν τη διαδικασία μέχρι τις 31/1/2024, ώστε μέχρι τις 9/2/2024 να έχει εκκινήσει η διαδικασία παρατήρησης των διδασκαλιών.
Εδώ, το ΥΠΑΙΘΑ προσπαθεί να εκμεταλλευτεί τις «συναδελφικές» σχέσεις μεταξύ εκπαιδευτικών και διευθυντών των σχολικών μονάδων, για να παρουσιάσει τη διαδικασία σαν κάτι ανώδυνο. Οι εκπαιδευτικοί, όμως, δεν πρέπει να πέσουν στην παγίδα, καθώς οι διευθντές εκτός από τη θέση τους στην ιεραρχία της εκπαίδευσης, γίνονται πλέον τμήμα και της αξιολογικής πυραμίδας, καλούμενοι και οι ίδιοι να δώσουν τα διαπιστευτήριά τους (μέσω και της δικής τους αξιολόγησης από τους ανωτέρους τους) στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου και την κυβέρνηση αν θέλουν να διατηρήσουν τη θεσούλα τους.
Η αξιολόγηση είναι τρομοκρατική
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη και το ΥΠΑΙΘΑ έχουν δώσει σαφέστατες αποδείξεις για τους στόχους της αξιολόγησης (πειθάρχηση, υποταγή, κατηγοριοποίηση και σε τελική φάση διαθεσιμότητες και απολύσεις) με τις τρομοκρατικές διατάξεις-απειλές που περιέχονται στον εκτρωματικό νόμο Κεραμέως (ν. 4853/2021, άρθρο 56).
Σύμφωνα με αυτές:
- Η συμμετοχή στις διαδικασίες αξιολόγησης τόσο για τους αξιολογητές όσο και για τους αξιολογούμενους αποτελεί εκπλήρωση υπαλληλικού καθήκοντος και υποχρέωση. Η παράλειψη στελέχους της εκπαίδευσης, εκπαιδευτικού ή μέλους ΕΕΠ-ΕΒΠ να λάβει μέρος, να διευκολύνει ή να προβεί, σε επιβαλλόμενη ή απλώς προβλεπόμενη από τον νόμο άσκηση αρμοδιότητας ή σε οποιοδήποτε στάδιο της αξιολογικής διαδικασίας στελέχους της εκπαίδευσης ή εκπαιδευτικού ή μέλους ΕΕΠ-ΕΒΠ συνιστά ειδικό πειθαρχικό παράπτωμα, το οποίο τιμωρείται με τις πειθαρχικές ποινές του άρθρου 109 του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων ν.π.δ.δ. (ν. 3528/2007, Α΄ 26), όχι κατώτερη του προστίμου ίσου με τις αποδοχές ενός μηνός.
- Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης στην παραπάνω υποχρέωση δύνανται να επιβάλλεται αναστολή οιασδήποτε διαδικασίας εξέλιξης του στελέχους της εκπαίδευσης, του εκπαιδευτικού ή του μέλους ΕΕΠ-ΕΒΠ, συμπεριλαμβανομένης της αυτόματης μισθολογικής εξέλιξης του.
- Ειδικότερα, για τα στελέχη εκπαίδευσης που αρνούνται να λάβουν μέρος στη διαδικασία αξιολόγησης σε οποιοδήποτε στάδιο αυτής ή την παρακωλύουν με την εν γένει στάση τους, τότε το στέλεχος αντικαθίσταται και αποκλείεται από την διαδικασία επιλογής για την πλήρωση οποιασδήποτε θέσης στελέχους για τα επόμενα οκτώ (8) έτη.
Ενταση και γενίκευση του αγώνα, μαζική συμμετοχή στην Απεργία-Αποχή
Η συγκυρία απαιτεί να ενταθεί και να γενικευτεί ο αγώνας με πολύμορφες κινητοποιήσεις διάρκειας και μαζική συμμετοχή των εκπαιδευτικών στην Απεργία-Αποχή.
Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να θυμούνται ότι η επιμονή στο στόχο της ακύρωσης και αυτών των επιδιώξεων του ΥΠΑΙΘΑ, η αγωνιστικότητα και η ένταση των μορφών αγώνα με μαζική συμμετοχή και με απόρριψη των τρικλοποδιών που βάζει η αστικοποιημένη συνδικαλιστική γραφειοκρατία φέρνει τα επιθυμητά αποτελέσματα.