Με την οργή των συγγενών των 11 αγνοούμενων να ξεχειλίζει, λόγω της μεταφοράς του πλοίου στο λιμάνι του Αστακού, με αποτέλεσμα να υπάρξει καθυστέρηση 30 ωρών στην κατάσβεση της πυρκαγιάς, τη στιγμή που υπάρχουν άνθρωποι στα γκαράζ που ενδεχομένως να είναι ακόμα ζωντανοί, συνεχίζεται η τραγωδία στο Euroferry Olympia. Δεν υπάρχουν απλώς “ερωτήματα”, αλλά βεβαιότητα ότι πρόκειται για άλλο ένα ναυτικό έγκλημα των αδίστακτων εφοπλιστών, που δεν διστάζουν μπροστά στο κέρδος να θυσιάζουν τα στοιχειώδη μέτρα ασφάλειας για τους επιβάτες και τα πληρώματα, πάντα με την ανοχή του κράτους και των αρμόδιων αρχών.
Το τωρινό ναυτικό έγκλημα είναι σχεδόν ίδιο με αυτό του Norman Atlantic, επίσης ιταλικών συμφερόντων, πριν από εφτά χρόνια, ενώ θυμίζει σε πολλά το ναυάγιο του Εξπρές Σαμίνα, που οδήγησε στον υγρό τάφο 81 ανθρώπους. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο Norman Atlantic οι νεκροί είχαν εντοπιστεί 30 ώρες μετά την εκδήλωση της πυρκαγιάς, ενώ οι επιβάτες είχαν ειδοποιηθεί δυο ώρες μετά την πυρκαγιά! Στο τωρινό συμβάν, θα έχουν περάσει ακόμη περισσότερες ώρες μέχρι να καταφέρουν οι δυνάμεις να μπουν στα υπόγεια γκαράζ, λόγω της υψηλής θερμοκρασίας.
Ωστόσο, αν επικεντρώσουμε την προσοχή στο πώς ακριβώς μπορεί να ξεκίνησε η πυρκαγιά στο πλοίο (αν ήταν από το ψυγείο κάποιου φορτηγού στο γκαράζ, το οποίο είχε αναμμένη τη μηχανή, κλπ), θα χάσουμε την ουσία.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στις 16 Φλεβάρη, μόλις τέσσερις μέρες πριν από την εκδήλωση πυρκαγιάς στο Euroferry Olympia (που ανήκει στον ιταλικό Ομιλο Grimalndi), είχε διενεργηθεί έλεγχος από την Επιθεώρηση του Λιμεναρχείου Ηγουμενίτσας, που κατέληγε στα εξής συμπεράσματα:
- Συσκευές κλεισίματος στεγανές πόρτες (όχι όπως απαιτείται)
- Eπιχειρησιακό φυλλάδιο πυρασφάλειας (ατελής)
- Διαμονή, εγκαταστάσεις αναψυχής, τρόφιμα και τροφοδοσία (καθαριότητα – βρώμικος)
- Υγειονομικές Εγκαταστάσεις (δεν είναι σωστά επανδρωμένα)
- Αερισμός – Χώροι Εργασίας (όχι όπως απαιτείται)
Στα ίδια συμπεράσματα είχε καταλήξει και ο προηγούμενος έλεγχος, που είχε γίνει στις 15 Οκτώβρη της περασμένης χρονιάς. Παρά τα σοβαρά ευρήματα των ελέγχων, όμως, το πλοίο εξακολουθούσε να παίρνει κανονικά άδεια απόπλου, Λες και οι ελλείψεις που έχουν να κάνουν με την πυρασφάλεια και τις συνθήκες υγιεινής είναι… δευτερεύουσες! Η εταιρία, μάλιστα, αυτές τις άδειες τις κουνάει σαν… σημαία απαντώντας στις διαμαρτυρίες.
Αρκετοί από τους οδηγούς φορτηγών, γνωρίζοντας καλά αυτή την κατάσταση, με τις άθλιες καμπίνες και τους κοριούς, αλλά και με τους κινδύνους από τον κοροναϊό, λόγω του ότι στοιβάζονται τέσσερα άτομα σε μία καμπίνα, προτιμούσαν να κοιμούνται στα οχήματά τους που βρίσκονταν στο γκαράζ. Οι νταλίκες που εκτελούν διεθνείς μεταφορές έχουν διαμορφωμένους χώρους για την κατάκλιση των οδηγών, καθώς προβλέπεται να υπάρχουν δύο οδηγοί στο ταξίδι. Κι έρχεται τώρα η πλοιοκτήτρια εταιρία, διά στόματος του εκπροσώπου της Πολ Κυπριανού, να ρίξει με απύθμενο θράσος το φταίξιμο στους οδηγούς, που είδαν το χάρο με τα μάτια τους (όσοι κατάφεραν να επιζήσουν), κατηγορώντας τους ότι “παραβιάζουν τον διεθνή κανόνα” (σύμβαση Solas κλπ), όταν παραμένουν μέσα στο γκαράζ, ενώ υποτίθεται πως υπάρχουν κατάλληλες καμπίνες για τη διαμονή τους!
Σύμφωνα με την πλοιοκτήτρια εταιρία, λοιπόν, το αίτιο είναι η… ατομική ευθύνη των οδηγών! Θέλουν να μας πείσουν ότι είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει κάτι τέτοιο, όταν είναι γνωστό ότι τα φορτηγά σταθμεύουν το ένα δίπλα στο άλλο, με αποτέλεσμα να υπάρχει ελάχιστος χώρος ανάμεσά τους. Οπως είπε συγγενής φορτηγατζή, όταν σταθμεύουν τα φορτηγά, τους λένε να κλείνουν τους καθρέφτες, ώστε να χωρέσουν και άλλα δίπλα τους, ενώ όταν έχει μποφόρ, το ένα όχημα ακουμπάει στο άλλο! Αν ήταν όλα καλά, όπως λένε, ποιος θα προτιμούσε να καθίσει για τόσες ώρες στο γκαράζ, αντί να πάει στους χώρους ψυχαγωγίας του πλοίου, να κάνει μπάνιο και να κοιμηθεί σε καμπίνα;
Επίσης, είναι χαρακτηριστική η μαρτυρία του λευκορώσου οδηγού, που κατάφερε να βγει ζωντανός στο κατάστρωμα του πλοίου. Είπε μεταξύ άλλων, ότι ήταν το πρώτο του ταξίδι, ότι δεν ήξερε τους κανονισμούς του πλοίου και κοιμήθηκε στην καμπίνα του φορτηγού μέσα στο γκαράζ. Οταν κατάλαβε ότι το πλοίο είχε πάρει φωτιά, βγήκε έντρομος από το φορτηγό και στην προσπάθειά του να ανέβει στο πάνω μέρος του πλοίου έπιανε τις λαμαρίνες και έκαιγαν.
Αλήθεια, ποιον είχε ορίσει η εταιρία να ενημερώνει τους οδηγούς για το αυτονόητο, ότι μετά τη στάθμευση έπρεπε να φύγουν από το γκαράζ και να ανέβουν στους άλλους χώρους του πλοίου, όπου δικαιούνταν μάλιστα και καμπίνα που ήταν πληρωμένη με την τιμή του εισιτηρίου; Ποιον έλεγχο έκανε για να διαπιστώσει ότι τηρείται ο κανονισμός και δεν έχει μείνει κανένας στο γκαράζ; Δεν πρόκειται για κάποια εξαίρεση, που συνέβαινε κρυφά και ξέφευγε από τον (ανύπαρκτο) έλεγχο, αλλά για τον κανόνα, που τον ήξεραν όλοι. Είναι χαρακτηριστικό, πως όταν σε μια νταλίκα που εκτελεί διεθνείς μεταφορές επιβαίνουν δύο οδηγοί και έχουν βγάλει ένα εισιτήριο για το καράβι, μόνο ο ένας μπορούσε να ανέβει πάνω, ενώ ο δεύτερος παρέμενε αναγκαστικά στο φορτηγό. Μάλιστα, όπως καταγγέλλουν οι οδηγοί, τους καλοκαιρινούς μήνες που υπάρχει αυξημένη κίνηση, τους προτρέπουν να καθίσουν στο γκαράζ για να αξιοποιηθούν περισσότερο οι καμπίνες.
Οι μεταφορικές εταιρίες, για τις οποίες δουλεύουν τα φορτηγά, επιλέγουν τα πλοία τύπου RO-RO, σαν τo Euroferry Olympia και το Norman Atlantic, γιατί η τιμή του εισιτηρίου που πληρώνουν είναι πιο χαμηλή από τα άλλα πλοία. Δηλαδή, ό,τι… πληρώνεις παίρνεις! Εδώ όμως δεν μιλάμε για το αν οι επιβάτες θα έχουν κάποιες επιπλέον ανέσεις, ανάλογα με το εισιτήριο που θα πληρώσουν, αλλά για τους βασικούς κανόνες ασφάλειας και υγιεινής, τους οποίους η εταιρία αποδεδειγμένα (από τους ελέγχους) δεν τηρούσε, χωρίς κανείς να την ενοχλήσει.
Η οργανική σύνθεση, όσον αφορά το πλήρωμα του Euroferry Olympia, ήταν μόνο 51 άτομα! Λιγότερα δηλαδή και από του Norman Atlantic, που ήταν 56. Η ελληνική νομοθεσία για τα επιβατηγά πλοία (ν. 4150/2013, Ευρωπαϊκές Οδηγίες και υπουργικές αποφάσεις) δίνει τη δυνατότητα στους εφοπλ(η)στές να εφαρμόζουν οργανικές συνθέσεις ανάλογα με τα συμφέροντά τους και όχι με τις τις ανάγκες της ασφαλούς ναυσιπλοΐας και μόνο κατ’ εξαίρεση προβλέπει παρέμβαση του υπουργείου. Αυτό έχει ως συνέπεια να μην προλαβαίνει το πλήρωμα (στο οποίο δεν είναι όλοι ειδικευμένοι για τέτοια περιστατικά, καθώς περιλαμβάνονται και οι άλλες ειδικότητες, όπως μάγειροι, καμαρώτοι κλπ) να απομονώσει τη φωτιά έγκαιρα, με δεδομένα τα προβλήματα της πυρασφάλειας που εντοπίστηκαν και στους δύο ελέγχους.
Το υπουργείο Ναυτιλίας και οι αρμόδιες αρχές θα ρίξουν πάλι… άπλετο φως στην υπόθεση, χωρίς να αναφερθούν καθόλου σε αυτά τα ζητήματα. Αμφιβάλλει κανείς, ότι θα εξακολουθήσουν να δίνονται πιστοποιητικά αξιοπλοΐας από διάφορους Νηογνώμονες σε σαπάκια τύπου RO-RO, που ενίοτε τα βαφτίζουν επιβατηγά/οχηματαγωγά, στα οποία επικρατούν οι ίδιες άθλιες συνθήες με το Euroferry Olympia και με την ίδια μειωμένη οργανική σύνθεση; Oτι οι κρατικές λιμενικές αρχές θα εντοπίζουν μεν τα προβλήματα, αλλά θα επιτρέπουν κανονικά τον απόπλου; Μήπως πρόκειται να ελέγχουν εκ των υστέρων αν το πλοίο πληροί αυτά που κατέγραψαν οι έλεγχοι, ώστε να διαπιστώσουν αν υπάρχει συμμόρφωση; Εφτά χρόνια πέρασαν από την προηγούμενη τραγωδία, αυτή του Norman Atlantic, και δεν είχε αλλάξει απολύτως τίποτα. Και στη θάλασσα, όπως και στη στεριά, το αστικό κράτος βάζει σε δεύτερη μοίρα την ανθρώπινη ζωή, προκειμένου να εξασφαλίσει το μέγιστο κέρδος στους καπιταλιστές.