Με την απόφαση 1510/2024, το Διοικητικό Εφετείο Αθηνών έπραξε το αυτονόητο. Ακύρωσε την απόφαση ανάκλησης της μονιμοποίησης των νεοδιόριστων του 2020, την οποία είχε εκδώσει η Διευθύντρια Δ.Π.Ε. Δυτικής Αττικής, που σαν πιστό σκυλάκι του υπουργείου Παιδείας -όπως και άλλοι Διευθυντές Εκπαίδευσης- έτρεξε να εφαρμόσει τις παράνομες εντολές του.
Το δικαστήριο έπραξε το αυτονόητο, γιατί οι ΥΑ 9950/ΓΔ5 (ΦΕΚ Β 388/27-1-2023) και 12980/Ε3 (ΦΕΚ Β 602/8-2-2023), που αποτελούν το ρυθμιστικό πλαίσιο της αξιολόγησης, ήταν μεταγενέστερες της συμπλήρωσης «διετούς ευδόκιμης υπηρεσίας», που απαιτεί ο Δημοσιοϋπαλληλικός Κώδικας για την μονιμοποίηση των υπαλλήλων, και δεν έχουν αναδρομική ισχύ.
Συγκεκριμένα η απόφαση αναφέρει:
«Ωστόσο, το ρυθμιστικό περιεχόμενο υλοποίησης της εν λόγω διαδικασίας δεν είχε ολοκληρωθεί προ της εκδόσεως Α. της 9950/ΓΔ5 Υ.Α. (Φ.Ε.Κ. Β 388 /27-1-2023), με την οποία καθορίστηκαν το πρώτον λεπτομέρειες ουσιώδεις για τη διεκπεραίωση της διαδικασίας αξιολόγησης, ειδικότερα δε, προσδιορίστηκαν, μεταξύ άλλων, τα αρμόδια όργανα για τον προγραμματισμό των αξιολογήσεων, το περιεχόμενο των εκθέσεων αυτοαξιολόγησης και αξιολόγησης, καθώς και του Πρακτικού συζήτησης, ενώ διασαφηνίστηκαν ουσιώδεις έννοιες της διαδικασίας, όπως η χρήση τετράβαθμης περιγραφικής κλίμακας, καθώς και το είδος των καταχωρηστέων πληροφοριών που αφορούν στα προσόντα των υπό αξιολόγηση εκπαιδευτικών .Β. της 12980/Ε3/ΥΑ (Φ.Ε.Κ. Β 602/8-2-2023), με την οποία εκπονήθηκε η προβλεπόμενη από το άρθρο 81 του ν. 4823/2021 ειδική ψηφιακή εφαρμογή – πλατφόρμα, δια της οποίας λαμβάνουν χώρα όλες οι προβλεπόμενες ενέργειες των εμπλεκόμενων στην διαδικασία αξιολόγησης προσώπων. Γενομένων των ανωτέρω δεκτών, για το διάστημα κατά το οποίο εξέλιπε το ρυθμιστικό πλαίσιο υλοποίησης της διαδικασίας αξιολόγησης, κατά τα προαναφερόμενα, ετύγχαναν εφαρμογής , συμπληρωματικώς, οι διατάξεις του άρθρου 40 παρ. 3 του ν. 3528/2007 περί μονιμοποίησης δοκίμων λόγω συμπλήρωσης διετούς πραγματικής υπηρεσίας».
Αναμφίβολα, με την απόφαση αυτή το υπουργείο Παιδείας δέχτηκε ένα ηχηρό χαστούκι. Γιατί ήταν αυτό που διέταξε τους Διευθυντές Εκπαίδευσης είτε να πάρουν πίσω τις αποφάσεις μονιμοποίησης των νεοδιόριστων (2020, 2021, 2022), στις οποίες είχαν προβεί, είτε να μην τους μονιμοποιήσουν σε περίπτωση που δεν το είχαν κάνει, εφόσον οι νεοδιόριστοι εκπαιδευτικοί είχαν αρνηθεί να αξιολογηθούν, συμμετέχοντας στην Απεργία-Αποχή. Και είναι μια νίκη γι’ αυτούς τους νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς που δεν δέχτηκαν να γίνουν Δούρειος Ιππος για την επιστροφή του επιθεωρητισμού, μάθημα αγώνα και για το μέλλον.
Μετά την απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών σαφώς και πρέπει άμεσα οι οσφυοκάμπτες Διευθυντές Εκπαίδευσης, που έσπευσαν να συμμορφωθούν στις παράνομες εντολές του ΥΠΑΙΘΑ, να μονιμοποιήσουν τους εκπαιδευτικούς που διορίστηκαν τα έτη 2020, 2021, 2022.
Παρολαυτά, η απόφαση του Διοικητικού Εφετείου δημιουργεί μια επικίνδυνη νομολογία. Αποδεχόμενο το αυτονόητο, ότι δηλαδή οι ΥΑ που αποτελούν το ρυθμιστικό πλαίσιο της αξιολόγηση δεν έχουν αναδρομική ισχύ για όσους διορίστηκαν μέχρι και το 2022 (οι ΥΑ εκδώθηκαν στις 27 Γενάρη και στις 8 Φλεβάρη του 2023), ανοίγει το δρόμο για την εφαρμογή της αξιολόγησης, ως προϋπόθεση για την μονιμοποίηση των εκπαιδευτικών που θα διοριστούν το 2024 και μετά. Δεν βάζει καμιά ένσταση ως προς αυτό αποδεχόμενο ουσιαστικά τη νομιμότητα αυτών των ΥΑ.
Γι’ αυτό και οι εκπαιδευτικοί -νεοδιόριστοι και παλιοί σαν μια γροθιά- πρέπει να εντείνουν τον αγώνα, να συμμετέχουν μαζικά και δυναμικά στην Απεργία-Αποχή, ακυρώνοντας στην πράξη τα σχέδια του υπουργείου Αμάθειας και Καταστολής.