Ο υπουργός Εργασίας, πλέον «σούπερ» Χατζηδάκης, ανακοίνωσε με δελτίο Τύπου τη συνεργασία του ΟΑΕΔ με την Amazon με σκοπό «την ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων εργαζόμενων και ανέργων», με τη δήλωση-σύνθημα: «Νέο μοντέλο κατάρτισης, σε συνεργασία με τις πιο καινοτόμες εταιρείες στον κόσμο». Και συνεχίζει ακάθεκτος: «Στόχος μας είναι να βοηθήσουμε ανέργους και εργαζομένους να αποκτήσουν τις πιο σύγχρονες ψηφιακές δεξιότητες, ώστε να διεκδικήσουν ένα καλύτερο μέλλον στην εποχή των big data, της τεχνητής νοημοσύνης και του Internet of Things».
Το να συσχετίζεις την Amazon με την βοήθεια σε εργαζόμενους είναι σαν να βάζεις το λύκο να φυλάει τα πρόβατα. Η εταιρία είναι συνώνυμη με την εκμετάλλευση των εργαζόμενων σε επίπεδα βασανισμού. Εργαζόμενοι στις αποθήκες της στη Γερμανία είχαν καταγγείλει πως τους είχε απαγορευθεί να πηγαίνουν στην τουαλέτα (ούτε συζήτηση για διάλειμμα). Τρεις εργαζόμενοι είχαν γράψει σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης αρνητικά σχόλια για τα ανύπαρκτα μέτρα καταπολέμησης του κορονοϊού. Απολύθηκαν και οι τρεις με συνοπτικές διαδικασίες. Επιπλέον, βάζει βαλτούς να διαφημίζουν τις συνθήκες εργασίας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, απειλώντας παράλληλα ότι όσοι εργαζόμενοι δυσαρεστούνται θα μπορούσαν να αντικατασταθούν από ρομπότ.
Εχει κατηγορηθεί επίσης ότι για να μειώσει μεταφορικά κόστη προσλαμβάνει εταιρίες courier χαμηλής ποιότητας, με αποτέλεσμα, σύμφωνα με έρευνα, από το 2015 να έχουν σημειωθεί 60 τροχαία περιστατικά, εκ των οποίων 10 επέφεραν θάνατο. Και αυτό το νούμερο είναι πολλαπλώς υποτιμημένο, διότι αφενός η Amazon δε δίνει στοιχεία στις αρχές και αφετέρου κρύβει επιμελώς τις δραστηριότητές της. Ενδεικτικά, χρησιμοποιεί εξωτερικούς συνεργάτες για τις μεταφορές, που τα οχήματα τους δε φέρουν το σήμα της εταιρίας. Ετσι, σε περίπτωση ατυχήματος, το χρεώνει σε αυτούς.
Η λίστα με τα εγκλήματα της Amazon δεν τελειώνει και ούτε θα τελειώσει. Τα δισεκατομμύρια βγαίνουν με την πλήρη εντατικοποίηση της δουλειάς των εργατών θυμίζοντας το ναζιστικό «Arbeit macht frei». Οι δραστηριότητες της Amazon (όπως και άλλων εταιρικών κολοσσών) έχουν όμως και μια άλλη διάσταση: την άντληση και αποθήκευση προσωπικών δεδομένων πελατών για ίδιον όφελος, όπως είναι η διοχέτευση των δεδομένων στα κανάλια των πωλητών της. Για τη συγκεκριμένη πρακτική έχει κατηγορηθεί στις ΗΠΑ αλλά –όπως αναμενόταν- καμία εποπτική αρχή δεν την «αγγίζει». Αλλά και στην Ευρώπη (που υποτίθεται ότι η προστασία προσωπικών δεδομένων είναι πιο ισχυρή) κανένας έλεγχος δεν έχει πλήξει την εταιρία (ούτε πρόκειται).
Ερχόμενοι στα «καθ΄ ημάς», η εταιρία συμμετέχει στο ελληνικό «Εθνικό Επιχειρησιακό Σχέδιο Εμβολιασμού κατά της Covid-19» μέσω της αποθήκευσης δεδομένων στην «πλατφόρμα Υπολογιστικού Νέφους (Cloud) AWS». Παράλληλα, πάρα πολλοί φορείς του δημοσίου χρησιμοποιούν την ίδια πλατφόρμα. Επομένως, γιατί πανηγυρίζει ο «σούπερ» Χατζηδάκης; Τον πήρε ο πόνος για την κατάρτιση του εργατικού δυναμικού; ‘Η απλά «βαφτίζει» τα δεδομένα ανέργων και εργαζόμενων που θα δώσει απλόχερα στην εταιρία;