Θυμάστε εκείνον τον κοστουμαρισμένο καραγκιόζη που προσπάθησε ν’ αρπάξει την παλαιστινιακή σημαία από τα χέρια καλλιτέχνη της Βασιλικής Οπερας του Λονδίνου, κατά τη διάρκεια της υπόκλισης στην παράσταση της όπερας του Τζουζέπε Βέρντι Il Trovatore; Δεν ήταν απλά ρουφιάνος με πόστο, όπως γράψαμε, αλλά ο ίδιος ο διευθυντής Οπερας της Royal Opera, Oliver Mears.
Tώρα, ο ίδιος ο Mears και τα άλλα καθάρματα που διευθύνουν ένα από τα μεγαλύτερα λυρικά θέατρα στον κόσμο αναγκάστηκαν να βάλουν την ουρά στα σκέλια και να ανακοινώσουν την απόσυρση της προγραμματισμένης παρουσίασης της Tosca στην Εθνική Οπερα του Ισραήλ. Εφαγαν τις κλωτσιές τους και ίσιαξαν.
ΠΗΓΗ: Artist For Palestine UK
Νίκη για τους εργαζόμενους: Το Royal Ballet και η Royal Opera ακυρώνουν παραγωγή στο Ισραήλ
4 Αυγούστου 2025
-
182 μέλη του Royal Ballet και της Royal Opera δήλωσαν ότι «απορρίπτουν μελλοντικές παραστάσεις στο Ισραήλ», εκφράζοντας την αλληλεγγύη τους σε καλλιτέχνη που διαμαρτυρήθηκε με παλαιστινιακή σημαία.
-
Ο Διευθύνων Σύμβουλος ανακοίνωσε την ακύρωση της παραγωγής του 2026 στο Ισραήλ.
Η Βασιλική Όπερα ακύρωσε τον προγραμματισμένο κύκλο παραστάσεων της Τόσκα στο Εθνικό Θέατρο Όπερας του Ισραήλ (INO) στο Τελ Αβίβ. Ο ιστότοπος του INO έχει πλέον αφαιρέσει κάθε αναφορά στο Royal Opera House.
Σύμφωνα με τους Artists for Palestine UK, ο Alex Beard, CEO του Royal Ballet and Opera, ενημέρωσε το προσωπικό την 1η Αυγούστου ότι:
«Αποφασίσαμε ότι η νέα μας παραγωγή της Tosca δεν θα μεταφερθεί στο Ισραήλ».
Η απόφαση αυτή ακολούθησε ανοιχτή επιστολή που υπέγραψαν 182 εργαζόμενοι στο Royal Ballet and Opera, ασκώντας κριτική στη διοίκηση επειδή αρνήθηκε να τοποθετηθεί δημόσια κατά της γενοκτονίας που διαπράττει το Ισραήλ στη Γάζα, με τουλάχιστον 62.000 Παλαιστίνιους νεκρούς.
Οι εργαζόμενοι —χορευτές, τραγουδιστές, μουσικοί, αλλά και μέλη του καλλιτεχνικού, τεχνικού και διοικητικού προσωπικού— δήλωσαν πως «απορρίπτουμε κάθε τρέχουσα ή μελλοντική παράσταση στο Ισραήλ» και πως απαιτούν από τον οργανισμό να «αποσύρει τις παραγωγές του από ιδρύματα που νομιμοποιούν και στηρίζουν οικονομικά ένα κράτος που διαπράττει μαζικές δολοφονίες αμάχων».
Οι εργαζόμενοι στον πολιτισμό ανέφεραν επίσης:
«Ως οργανισμός με παγκόσμια ακτινοβολία, με τη δύναμη να διαμορφώνει δημόσιο λόγο και πολιτισμικές αξίες, έχουμε την ευθύνη να ενεργούμε ηθικά».
Εξέφρασαν, ακόμη, την αλληλεγγύη τους στον καλλιτέχνη που σήκωσε την παλαιστινιακή σημαία επί σκηνής, χαρακτηρίζοντας την πράξη του ως «πράξη θάρρους και ηθικής καθαρότητας».
Ποτέ στο παρελθόν δεν είχε σημειωθεί τόσο μαζική αντίδραση από εργαζόμενους ενός από τα πλέον ελίτ πολιτιστικά ιδρύματα της Βρετανίας, ζητώντας τέλος στη συνενοχή σε εγκλήματα πολέμου και μποϊκοτάζ σε ισραηλινά ιδρύματα που τα συγκαλύπτουν ή τα δικαιολογούν. Και ποτέ ξανά δεν είχε υπάρξει τόσο άμεση απόκριση από τη διοίκηση.
Εκπρόσωπος των Artists for Palestine UK δήλωσε:
«Αυτή είναι μια σημαντική νίκη για τη λογοδοσία των θεσμών — και μια νίκη της βάσης. Στον πολιτιστικό τομέα, πάρα πολλοί οργανισμοί, μπροστά σε μια γενοκτονία, επέλεξαν τη σιωπή ή και χειρότερα. Η επιστολή των εργαζομένων του RBO είναι μια αναγκαία ηθική εξέγερση ενάντια σε αυτή την άρνηση να μιλήσουν».
Από την έναρξη της ισραηλινής γενοκτονίας στη Γάζα, βρετανοί καλλιτέχνες, συγγραφείς, εργαζόμενοι στον πολιτισμό και την παραγωγή ειδήσεων έχουν κινητοποιηθεί για να πιέσουν θεσμούς να διακόψουν δεσμούς συνενοχής. Ορισμένοι απάντησαν με λογοκρισία και καταστολή — ωστόσο ένας αυξανόμενος αριθμός πλέον αναγνωρίζει την ηθική και νομική του υποχρέωση να μην προκαλεί βλάβη στον παλαιστινιακό αγώνα για ελευθερία.
Ανοιχτή Επιστολή από Μέλη του Royal Ballet και της Royal Opera
«Εμείς, οι υπογράφοντες, απευθυνόμαστε με βαθιά ανησυχία και ηθική πεποίθηση, ως απάντηση στις πρόσφατες ενέργειες και αποφάσεις του Royal Ballet και της Royal Opera, στο πλαίσιο της συνεχιζόμενης γενοκτονίας στη Γάζα.
Τους τελευταίους μήνες, ο κόσμος είναι μάρτυρας της συστηματικής καταστροφής παλαιστινιακών ζωών, σπιτιών και πολιτιστικής κληρονομιάς. Δεκάδες χιλιάδες έχουν σκοτωθεί, εκατομμύρια έχουν εκτοπιστεί και κρίσιμες υποδομές έχουν στοχευθεί σκόπιμα, κατά σαφή παραβίαση του διεθνούς δικαίου. Ανθρωπιστικές οργανώσεις, νομικοί, ακόμη και το Διεθνές Δικαστήριο έχουν κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου, αναγνωρίζοντας την έκταση των εγκλημάτων που διαπράττει το Κράτος του Ισραήλ κατά του παλαιστινιακού λαού. Το να χαρακτηρίσει κανείς όσα διαδραματίζονται ως οτιδήποτε λιγότερο από γενοκτονία, σημαίνει να αγνοεί το συντριπτικό βάρος των αποδείξεων και τις κραυγές εκείνων που ζουν – και πεθαίνουν – υπό πολιορκία.
Μέσα σε αυτό το κλίμα, ο οργανισμός μας επέλεξε να στηρίξει ενεργά το κράτος του Ισραήλ και την οικονομία του, εκχωρώντας την παραγωγή μας της Turandot στην Ισραηλινή Όπερα. Η απόφαση αυτή δεν μπορεί να θεωρηθεί ουδέτερη. Είναι μια σκόπιμη ευθυγράμμιση, υλική και συμβολική, με μια κυβέρνηση που εμπλέκεται σε εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας. Το ίδιο το θέατρο, η Ισραηλινή Όπερα, προσφέρει δημοσίως δωρεάν εισιτήρια σε στρατιώτες των IDF «σε αναγνώριση του έργου τους», όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα του. Το Royal Ballet και η Royal Opera κάνουν έτσι μια ξεκάθαρη πολιτική δήλωση, επιτρέποντας την παρουσίαση της πνευματικής τους ιδιοκτησίας σε έναν χώρο που επιβραβεύει και νομιμοποιεί τις ίδιες δυνάμεις που ευθύνονται για τις καθημερινές δολοφονίες αμάχων στη Γάζα.
Πρόσφατα, γίναμε μάρτυρες μιας πράξης θάρρους και ηθικής καθαρότητας πάνω στη σκηνή μας. Ένας καλλιτέχνης, χρησιμοποίησε τη στιγμή του υπό το φως των προβολέων – μια στιγμή που παραδοσιακά προορίζεται για προσωπική αναγνώριση – για να σηκώσει την παλαιστινιακή σημαία. Με αυτή την κίνηση, μας υπενθύμισε πως η τέχνη δεν μπορεί να υπάρχει σε κενό. Δεν ήταν μια πράξη ιδιοτέλειας, αλλά αλληλεγγύης. Στεκόμαστε σταθερά στο πλευρό του.
Την ίδια στιγμή, ο Oliver Mears, Διευθυντής Όπερας, προσπάθησε να αρπάξει διά της βίας τη σημαία από τον καλλιτέχνη, επιδεικνύοντας ορατό θυμό και επιθετικότητα μπροστά σε ολόκληρο το κοινό. Αυτή η πράξη, μακριά από το να είναι μια ουδέτερη διοικητική παρέμβαση, αποτέλεσε μια ισχυρή πολιτική δήλωση. Έστειλε ξεκάθαρο μήνυμα ότι κάθε δημόσια έκφραση αλληλεγγύης προς την Παλαιστίνη θα συναντά εχθρότητα, την ίδια στιγμή που ο οργανισμός παραμένει σιωπηλός απέναντι στη συνεχιζόμενη γενοκτονία. Συμπεριφορά τέτοια, από ηγετική θέση επιρροής, αποδεικνύει εξαιρετικά κακή κρίση. Ο Oliver Mears δεν μας εκπροσωπεί.
Ως καλλιτέχνες και εργαζόμενοι στον πολιτισμό, γνωρίζουμε καλά τον ρόλο που διαδραματίζουν οι τέχνες σε περιόδους κρίσης. Η όπερα και το μπαλέτο δεν είναι απολιτικά είδη τέχνης. Είναι γεμάτα ιστορίες ανθρώπινης αντοχής, αντίστασης στην καταπίεση και θριάμβου της δικαιοσύνης έναντι της τυραννίας. Το να κρυφτούμε τώρα πίσω από ένα ψευδές πέπλο ουδετερότητας, είναι υποκριτικό και δειλό.
Αυτό είναι εμφανές και στην πρόσφατη ιστορία μας. Μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, ο οργανισμός μας αντέδρασε άμεσα και αποφασιστικά: διοργανώσαμε συναυλίες υπέρ της Ουκρανίας, παίξαμε τον εθνικό ύμνο της Ουκρανίας πριν τις παραστάσεις και αναρτήσαμε δημόσια την ουκρανική σημαία. Τότε καταλάβαμε πως η σιωπή ήταν απαράδεκτη. Γιατί είναι διαφορετικά τώρα; Γιατί ο παλαιστινιακός πόνος αντιμετωπίζεται με σιωπή, ενώ ο ουκρανικός πόνος προκάλεσε δράση; Η υποκρισία είναι εκκωφαντική.
Ως οργανισμός παγκόσμιου κύρους, με τη δύναμη να διαμορφώνει τον δημόσιο λόγο και να επηρεάζει πολιτιστικές αξίες, έχουμε την ηθική ευθύνη να δράσουμε υπεύθυνα. Δεν μπορούμε να παρουσιαζόμαστε ως υπερασπιστές της ανθρώπινης αξιοπρέπειας και της καλλιτεχνικής αριστείας, ενώ ταυτόχρονα στηρίζουμε ένα καθεστώς που διαπράττει γενοκτονία. Αυτό είναι προδοσία απέναντι στο κοινό μας, στις αξίες που υποτίθεται ότι πρεσβεύουμε και στο ίδιο το πνεύμα των τεχνών που υπηρετούμε.
Γι’ αυτό:
-
-
Στεκόμαστε αλληλέγγυοι με τον καλλιτέχνη που σήκωσε την παλαιστινιακή σημαία στη σκηνή μας.
-
Ζητούμε να λογοδοτήσει ο Oliver Mears για τη δημόσια επίδειξη επιθετικότητας εναντίον καλλιτέχνη που εξέφρασε ηθική και πολιτική αλήθεια.
-
Απορρίπτουμε κάθε τρέχουσα ή μελλοντική παράσταση στο Ισραήλ και δεσμευόμαστε να μην επιτρέπουμε τις παραγωγές μας να φιλοξενούνται σε ιδρύματα που νομιμοποιούν ή στηρίζουν οικονομικά ένα κράτος υπεύθυνο για μαζικές δολοφονίες αμάχων.
-
Καλούμε τη Royal Ballet και τη Royal Opera να αναγνωρίσουν δημόσια τη γενοκτονία στη Γάζα, να τερματίσουν τη σιωπή τους και να ευθυγραμμίσουν τις πράξεις τους με τις ίδιες ηθικές και ανθρωπιστικές αρχές που υποστήριξαν στην περίπτωση της Ουκρανίας.
-
Η ιστορία θα θυμάται τις επιλογές που κάνουμε σε καιρούς θηριωδίας. Καλούμε τον οργανισμό μας να μην είναι συνένοχος μέσω αδράνειας ή ψευδούς ουδετερότητας».
Υπογεγραμμένη ανώνυμα από 182 μέλη της Royal Ballet και της Royal Opera – συμπεριλαμβανομένων χορευτών, τραγουδιστών, μουσικών και εργαζομένων σε καλλιτεχνικά, δημιουργικά, τεχνικά και διοικητικά τμήματα.