Απόλυτη θα είναι η αγωνιστική κυριαρχία των ερυθρόλευκων και στο φετινό πρωτάθλημα, με βάση τις μεταγραφικές κινήσεις των ομάδων και την αγωνιστική τους παρουσία στις δυο πρώτες αγωνιστικές του πρωταθλήματος. Παρά το κλίμα αισιοδοξίας που προσπάθησαν να δημιουργήσουν τα οπαδικά έντυπα και τα «παπαγαλάκια» στους οργανωμένους οπαδούς κυρίως της ΑΕΚ και δευτερευόντως του ΠΑΟΚ, εκμεταλλευόμενα την αλλαγή στην ηγεσία της ΕΠΟ, η πραγματικότητα είναι αμείλικτη για την προπαγάνδα τους. Ο Μαρινάκης και η ερυθρόλευκη διοίκηση έδειξαν στην πράξη ότι κατάφεραν να αξιολογήσουν σωστά τα δεδομένα που έχουν δημιουργηθεί στο ελληνικό ποδόσφαιρο, γεγονός που τους επιτρέπει να είναι συνεχώς ένα βήμα πιο μπροστά από τους ανταγωνιστές τους.
Καταρχάς, οι ερυθρόλευκοι βλέποντας ότι με τις δρομολογημένες αλλαγές στην ΕΠΟ θα έχαναν σε σημαντικό βαθμό τις εξωαγωνιστικές αβάντες που είχαν το προηγούμενο διάστημα, έβαλαν το χέρι στην τσέπη και ενίσχυσαν σημαντικά το έμψυχο υλικό της ομάδας τους, ανοίγοντας και άλλο την ψαλίδα από τις υπόλοιπες ομάδες στο αγωνιστικό επίπεδο. Με τον τρόπο αυτόν επιχειρούν να καλυφθούν σε πιθανές «τρικλοποδιές» της παράγκας. Θα πρέπει να τονίσουμε ότι η επιλογή να γίνουν μεταγραφές και να ξοδευτούν κάποια φράγκα έγινε σε μια περίοδο που δεν είχε εξασφαλιστεί η συμμετοχή της ομάδας στους ομίλους του Champions League, συνεπώς δεν είχαν εξασφαλιστεί και τα φράγκα που χρειάστηκε να δαπανήσουν για τις μεταγραφικές τους κινήσεις. Το γεγονός αυτό δείχνει ότι η ερυθρόλευκη διοίκηση είχε επίγνωση της κατάστασης που έχει δημιουργηθεί στο ποδοσφαιρικό παρασκήνιο και αποφάσισε να καλύψει την όποια εξωαγωνιστική βοήθεια πάρουν οι αντίπαλοι του Ολυμπιακού από την «παράγκα». Ταυτόχρονα, δείχνει και τα αντανακλαστικά των ερυθρόλευκων, οι οποίοι τα προηγούμενα χρόνια έκαναν «μπαλώματα» στην ομάδα και δαπανούσαν ελάχιστα χρήματα, αφού εκτός από την αγωνιστική υπεροχή τους είχαν και την αβάντα από το παρασκήνιο οπότε δεν είχαν κανένα θέμα να «ξοδεύουν» φράγκα για μεταγραφές.
Οι ερυθρόλευκοι αξιοποιούν στο έπακρο τις διασυνδέσεις που έχουν αποκτήσει (πιθανόν και με τη βοήθεια του υιού Θεοδωρίδη και της ΟΥΕΦΑ) στο χώρο των μανατζαραίων και καταφέρνουν να κάνουν καλές (για τα δεδομένα του ελληνικού πρωταθλήματος) και σχετικά φτηνές μεταγραφές. Την ίδια στιγμή, οι βασικοί τους αντίπαλοι είτε ξεπουλάνε ό,τι καλό διαθέτουν στο ρόστερ τους, όπως ο Παναθηναϊκός, είτε προσπαθούν μέσω τον οπαδικών εντύπων (ΑΕΚ και ΠΑΟΚ) να παρουσιάσουν ως ποδοσφαιρικούς «μεσσίες» μια σειρά από ποδοσφαιριστές διαλογής, που το μοναδικό τους προσόν είναι η πολύ καλή τιμή απόκτησής τους.
Ηδη από τις δυο πρώτες αγωνιστικές, έγινε φανερό ότι ο Ολυμπιακός έχει την εμπειρία και τα «εργαλεία» για να αποφύγει βαθμολογικές απώλειες σε αγώνες που δεν εξελίσσονται καλά, σύμφωνα με τον αρχικό τους σχεδιασμό, και έχει καταφέρει -έστω και δύσκολα- να έχει το απόλυτο των βαθμών. Οσον αφορά τους άλλους μνηστήρες, οι οποίοι θα δουν για μια ακόμη χρονιά την ερυθρόλευκη πλάτη, ταιριάζει η λαϊκή ρήση «με πορδές δεν βάφεις αυγά». Χωρίς να έχουν διάθεση να βάλουν το χέρι στην τσέπη, προκειμένου να δημιουργήσουν μια ανταγωνιστική ομάδα, προσπαθούν να «εξαργυρώσουν» την ψήφο τους στον Γραμμένο, ποντάροντας μόνο στην βοήθεια από το εξωαγωνιστικό κύκλωμα. Ηδη έχουν κάνει γκέλες και κινδυνεύουν με ακόμη μεγαλύτερες, αν δεν ενισχυθούν μεταγραφικά.
Αγωνιστικά, η ΑΕΚ δείχνει να έχει τον πρώτο λόγο για τη δεύτερη θέση, αφού μετά την πρόκριση στους ομίλους του Europa League, εκτός από αγωνιστική ηρεμία απέκτησε και έσοδα (περίπου 7.000.000 ευρώ), που δίνουν τη δυνατότητα για καναδυό προσθήκες της τελευταίας στιγμής. Αντίθετα, στον ΠΑΟΚ, μετά τον αποκλεισμό από την Ευρώπη, έχουν αρχίσει τα όργανα (η ανακοίνωση της Θ4 ήταν πολύ σκληρή για τον Σαββίδη) και σε συνδυασμό με το αλαλούμ που επικρατεί στην ομάδα, δεν υπάρχουν περιθώρια αισιοδοξίας και οι οπαδοί του θα πρέπει να αρκεστούν στην κατάκτηση του κυπέλου.
Από εκεί και κάτω υπάρχει το χάος, με τους πράσινους της Αθήνας να δίνουν τη μάχη για να μπουν στην τετράδα, αφού ο Πανιώνιος δείχνει ότι και φέτος θα είναι αγωνιστικά αξιόμαχος. Ο Αλαφούζος αποφάσισε να ξεπουλήσει ό,τι μπορούσε και μετά τον Μπεργκ ακολούθησε ο Ζέκα. Πλέον, το παραμύθι που προσπαθούν να σερβίρουν στους οπαδούς του Παναθηναϊκού είναι ότι ο Ουζουνίδης θα «χτίσει» μια καλή ομάδα βασισμένος στο ελληνικό στοιχείο, όμως στα επόμενα αγωνιστικά στραπάτσα είναι σίγουρη η αντίδραση των οργανωμένων.
Κλείνουμε με μια συμβουλή για όσους αποφασίσουν να παρακολουθήσουν τους αγώνες του ελληνικού πρωταθλήματος. Πριν την έναρξη κάθε αγώνα να βάζουν κολλύριο για να προστατεύσουν τα μάτια τους από το εκτυφλωτικό υπερθέαμα.
Κος Πάπιας
papias@eksegersi.gr
Συνεχίζοντας τον σχολιασμό του καλοκαιρινού ποδοσφαιρικού μεταγραφικού παζαριού, πρέπει να σημειώσουμε πως εκτός από τα φράγκα που ξοδεύονται για τις μεταγραφές, ενδιαφέρον παρουσιάζουν και τα στοιχεία που αφορούν τις ομάδες που τα ξόδεψαν. Σύμφωνα με το Transfer Matching System (TMS) της ΦΙΦΑ, στην πρώτη θέση της λίστας των ομάδων που δαπάνησαν τα 2.294.800.000 δολάρια των μεταγραφών τον Ιούλη του 2017 βρίσκονται οι ομάδες από την Αγγλία με 733.900.000 δολάρια και ακολουθούν στην πρώτη πεντάδα οι ομάδες από τη Γερμανία (338.100.000), την Ιταλία (303.300.000), την Ισπανία (230.200.000) και τη Γαλλία (180.000.000).
Με έναν απλό υπολογισμό προκύπτει ότι το 77,8% του συνολικού τζίρου αφορά τα πέντε μεγάλα ευρωπαϊκά πρωταθλήματα, γεγονός που επιβεβαιώνει ότι στο ευρωπαϊκό επαγγελματικό ποδόσφαιρο χτυπά η «οικονομική» καρδιά του αθλήματος, αυτό είναι που συγκεντρώνει τους κορυφαίους παίχτες και γι' αυτό καθορίζει και τις εξελίξεις σε επίπεδο συλλόγων.
Το δεύτερο σημείο που αξίζει σχολιασμού αφορά το αγγλικό ποδόσφαιρο. Το στοιχεία από το TMS βρίσκονται σε απόλυτη αντιστοιχία με τα στοιχεία που αφορούν τα τηλεοπτικά δικαιώματα των ποδοσφαιρικών πρωταθλημάτων. Η αγγλική Premier League είναι μακράν στην πρώτη θέση των χρημάτων που δίνονται για τα τηλεοπτικά δικαιώματα και αυτό, όπως δείχνουν τα στοιχεία, δίνει τη δυνατότητα στις αγγλικές ομάδες να δαπανούν περισσότερα χρήματα για μεταγραφές. Με τον τρόπο αυτό καταφέρνουν να ενισχύσουν το έμψυχο υλικό τους, συγκεντρώνοντας στο νησί σημαντικό αριθμό πρωτοκλασάτων ποδοσφαιριστών, και με αυτό τον τρόπο γίνεται το πρωτάθλημα πιο ανταγωνιστικό και με μεγαλύτερο ενδιαφέρον, οπότε προσελκύει χορηγούς και διαφημίσεις.
Στην αντίπερα όχθη, των εσόδων που έβαλαν στο ταμείο τους οι ομάδες από τις μεταγραφές, στην πρώτη θέση βρίσκονται οι ομάδες από την Ισπανία με 385.100.000 δολάρια και ακολουθούν με μικρή διαφορά στη δεύτερη και την τρίτη θέση αυτές από την Πορτογαλία (367.500.000) και τη Γαλλία (366.500.000). Η πεντάδα κλείνει με την Ιταλία (208.800.000 δολάρια) και την Αγγλία 196.700.000.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι οι χώρες που έχουν «διασύνδεση» με τη Λατινική Αμερική και την Αφρική, απορροφούν περίπου το 65% του μεταγραφικού τζίρου. Τα στοιχεία αυτά βρίσκονται σε αντιστοιχία με τα συμπεράσματα από έρευνες που αφορούν την ποδοσφαιρική «παραγωγική» διαδικασία, από τα οποία προκύπτει ότι οι ευρωπαϊκές ομάδες «εισάγουν» ποδοσφαιριστές από τρίτες χώρες, τους διαμορφώνουν ποδοσφαιρικά και στη συνέχεια αυτοί ενισχύουν αγωνιστικά τις μεγάλες ποδοσφαιρικές ομάδες.
Μια φωτογραφία αφιερωμένη στο καλοκαίρι που έφτασε στο τέλος του και στα πανηγύρια ανά την επικράτεια, που αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της λαϊκής μιας παράδοσης και συνεχίζουν να αποτελούν σημείο αναφοράς στα τοπικά δρώμενα, παρά το γεγονός ότι έχουν αλλοιωθεί σημαντικά από την εμπορευματοποίησή τους και τη λογική τη αρπαχτής.