Στο πρόσφατο παρελθόν αποκαλύψαμε ότι ολοκληρώθηκε η ΚΥΑ (Κοινή Υπουργική Απόφαση) με την οποία η συγκυβέρνηση Τσίπρα–Καμμένου θα πάρει από τους αγρότες τουλάχιστον 260 εκατ. ευρώ, αφαιρώντας τα από τις κοινοτικές ενισχύσεις που παίρνουν, ως επιστροφή για το περιβόητο «πακέτο Χατζηγάκη». Φυσικά, όσο οι αγρότες βρίσκονταν στους δρόμους αγωνιζόμενοι ενάντια στην άγρια φορολόγησή τους και ενάντια στην κατάργηση της κοινωνικής ασφάλισης με το σχέδιο Κατρούγκαλου, η συγκυβέρνηση δεν είχε άλλη επιλογή από το να κρατάει στο συρτάρι αυτή την ΚΥΑ.
Μετά το κλείσιμο των μπλόκων, την απόφαση (στις 8 Μάρτη του 2016) του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ενωσης, που απέρριψε την αίτηση αναίρεσης που είχε υποβάλει η Ελλάδα κατά της απόφασης για επιστροφή των 425 εκατ. του «πακέτου Χατζηγάκη», και την επιστροφή των τροϊκανών στην Αθήνα, η συγκυβέρνηση έκρινε ότι είναι η κατάλληλη χρονική στιγμή για να μπουν οι τελευταίες πινελιές στην ΚΥΑ, να πάρει τις υπογραφές των αρμόδιων υπουργών και στη συνέχεια να αρχίσει η είσπραξη των επιστροφών από τους αγρότες.
Το ποσό είναι τουλάχιστον 260 εκατ. ευρώ. Οι τροϊκανοί ζήτησαν την επιστροφή 425 εκατ. ευρώ. Η συγκυβέρνηση, στην εισηγητική έκθεση της τροπολογίας που ψήφισε στο νόμο 4351/4-12-2015 αναφέρει ότι οι τροϊκανοί δέχτηκαν να αφαιρεθούν από το πακέτο των 425 εκατ. ευρώ 109,26 εκατ. ευρώ από τον κανονισμό 1535/2007 de minimis, ενώ από την επιστροφή των κοινοτικών ενισχύσεων που θα ζητηθεί από τους αγρότες θα εισρεύσουν στον κρατικό προϋπολογισμό 320 εκατ. ευρώ. Επομένως, το ποσό που θα εισπράξουν μ’ αυτό το χαράτσι θα είναι 320 και όχι 260 εκατ. ευρώ. Οταν επισημάναμε αυτή τη διαφορά σε υπηρεσιακό παράγοντα, μας απάντησε ότι η Κομισιόν δέχτηκε να δοθούν επιπλέον 60 εκατ. ευρώ από τον κανονισμό de minimis και έτσι να μειωθεί το ποσό που θα αντληθεί από τους αγρότες.
Η συγκυβέρνηση θα επιταχύνει τη διαδικασία επιστροφής από τους αγρότες των 260 εκατ. ευρώ και για το λόγο ότι από την περασμένη Τετάρτη άρχισαν πάλι οι διαπραγματεύσεις με τους τροϊκανούς και επείγεται να εμφανίσει έσοδα, με τα οποία θα μειωθεί το λεγόμενο δημοσιονομικό κενό. Εκτιμούμε πως ο Τσακαλώτος θα διαβεβαιώσει τους τροϊκανούς ότι σύντομα θα εισπράξει από τους αγρότες 260 εκατ. ευρώ, αφαιρώντας τα από τις κοινοτικές επιδοτήσεις.
Είναι η πρώτη φορά που αποφασίζεται από το Δικαστήριο της ΕΕ η επιστροφή από τους αγρότες ενισχύσεων που πήραν από τον κρατικό προϋπολογισμό ως αποζημίωση για καταστροφές που υπέστησαν στις εγκαταστάσεις τους, στα προϊόντα τους και στο φυτικό και ζωϊκό κεφάλαιό τους. Είναι επίσης η πρώτη φορά που ελληνική κυβέρνηση θα πάρει πίσω από τους αγρότες λεφτά που δόθηκαν για αποζημιώσεις λόγω φυσικών καταστροφών. Αν οι αγρότες το δεχτούν αυτό χωρίς να αντισταθούν, θα δημιουργηθεί προηγούμενο και υπάρχει ο κίνδυνος συχνά-πυκνά οι Κομισάριοι να απαιτούν την επιστροφή αποζημιώσεων.
Οι αγρότες υφίστανται συχνά ζημιές στην παραγωγή και στο κεφάλαιό τους από φυσικά φαινόμενα, ενώ οι αποζημιώσεις που δίνονται είτε από τον ΕΛΓΑ είτε από τον κρατικό προϋπολογισμό είναι σημαντικά μικρότερες από το ύψος των ζημιών, με αποτέλεσμα να έχουν απώλειες και να μην μπορούν να αποκαταστήσουν πλήρως τις ζημιές που υπέστησαν. Ο ισχυρισμός ότι με τις αποζημιώσεις που δίνονται στους αγρότες για τις ζημιές που υφίστανται από φυσικές καταστροφές νοθεύεται ο περιβόητος ανταγωνισμός είναι προσχηματικός. Οι Κομισάριοι και οι κυβερνήσεις των κρατών μελών της ΕΕ κρατούν χαμηλά τα τιμολόγια των αποζημιώσεων προκειμένου να συρρικνωθεί ο αγροτικός πληθυσμός στην Ευρώπη.
Σε αντίθεση με τον αγροτικό τομέα, οι κρατικές ενισχύσεις στον βιομηχανικό τομέα, στον τουριστικό τομέα κ.α., είτε με την μορφή άμεσης χρηματοδότησης σημαντικού τμήματος της δαπάνης δημιουργίας μιας νέας επιχείρησης, είτε μέσω φορολογικών κινήτρων, είτε μέσω άλλων μέτρων, ρέουν πλουσιοπάροχα. Και δεν τίθεται κανένα ζήτημα νόθευσης του ανταγωνισμού. Αυτή, βέβαια, δεν είναι η μοναδική χρηματοδότηση των καπιταλιστικών επιχειρήσεων. Μόλις τελειώσει η κατασκευή μιας επιχείρησης και αρχίσει να λειτουργεί, μπαίνει μπροστά η διαδικασία κατάρτισης του προσωπικού, μέσω διάφορων κοινοτικών προγραμμάτων, στα οποία συμμετέχει ο κοινοτικός και ο κρατικός προϋπολογισμός. Ακόμα, υπάρχει το λεγόμενο καθεστώς τελειοποίησης προς επανεξαγωγή (ενεργητική τελειοποίηση) και το καθεστώς τελειοποίησης προς επαναεισαγωγή (παθητική τελειοποίηση). Με τα καθεστώτα αυτά απαλλάσσονται μερικά ή ολικά από τους δασμούς.
Για την κατασκευή μιας καπιταλιστικής επιχείρησης ο καπιταλιστής δεσμεύεται να συμβάλει με ίδια κεφάλαια. Αυτός όμως πηγαίνει στο χρηματιστήριο, παρουσιάζει ένα «επενδυτικό πρόγραμμα» και μέσω αυτού μαζεύει το κεφάλαιο που πρέπει να επενδύσει ο ίδιος. Ετσι, κατασκευάζει και λειτουργεί μια επιχείρηση χωρίς να βάζει καθόλου ή βάζοντας ελάχιστο κεφάλαιο.
Οι κυβερνήσεις φροντίζουν με μια σειρά νόμους (γνωστοί είναι οι νόμοι για την προώθηση της «ευελιξίας» στις εργασιακές σχέσεις) να κατεβάσουν πολύ χαμηλά την τιμή της εργατικής δύναμης, αυξάνοντας την απόλυτη εξαθλίωση. Για να μη μιλήσουμε για τις συνεχείς άτυπες διευκολύνσεις προς τους καπιταλιστές, όπως η μη καταβολή των εισφορών στα ασφαλιστικά ταμεία.
Εδώ και χρόνια το Συμβούλιο υπουργών Εξωτερικών της ΕΕ με διαχρονικές αποφάσεις του κατήργησε τους δασμούς στα εισαγόμενα αγροτικά προϊόντα, προσφέροντας τεράστια κέρδη στις καπιταλιστικές επιχειρήσεις της ΕΕ, μέσω της δραστικής μείωσης των τιμών των εισαγόμενων αγροτικών προϊόντων. Μ’ αυτές τις αποφάσεις καταφέρθηκε μεγάλο πλήγμα στον αγροτικό τομέα, μέσω της δραστικής μείωσης των τιμών των ντόπιων αγροτικών προϊόντων, που καθιστά ασύμφορη την παραγωγή αγροτικών προϊόντων για μεγάλη μερίδα αγροτών, ακόμη και πλούσιων.
Να γιατί θεωρούμε προσχηματικό τον ισχυρισμό ότι οι κρατικές ενισχύσεις στον αγροτικό τομέα για μερική αποζημίωση των καταστροφών νοθεύουν τον ανταγωνισμό. Γνώμη μας είναι ότι οι αγρότες πρέπει να αντισταθούν και να μην επιστρέψουν τα 260 εκατ. ευρώ. Αν αποδεχτούν μοιρολατρικά αυτό το χαράτσι, θα πρέπει να πάψουν να αγωνίζονται και να διεκδικούν αποζημιώσεις, γιατί οι Κομισάριοι θα τις βαφτίζουν κρατικές ενισχύσεις που νοθεύουν τον ανταγωνισμό!