Με νέα εγκύκλιο (Αρ. Πρωτ. 29601/ΓΔ4 16-03-2022) ο Γ.Γ. του υπουργείου Παιδείας, Κόπτσης, εντεταλμένος της Κεραμέως να ασκεί τρομοκρατία στους εκπαιδευτικούς, καλεί τους διδάσκοντες «των μαθημάτων των Α΄ και Β΄ τάξεων του Γενικού Λυκείου που εξετάζονται γραπτώς στις προαγωγικές εξετάσεις κατά το σχολικό έτος 2021-22» να ολοκληρώσουν την ύλη, οι δε «Διευθυντές των Γενικών Λυκείων σε συνεργασία με τους συλλόγους διδασκόντων να προβαίνουν σε αναμόρφωση του ωρολογίου προγράμματος με σκοπό την ολοκλήρωσή της», εκεί «όπου παρατηρείται καθυστέρηση». Ταυτόχρονα, στα «‘’Διαδικτυακά Τμήματα’’ οι Διευθύνσεις Δ/θμιας Εκπ/σης να προβαίνουν σε αναμόρφωση του ωρολογίου προγράμματος με σκοπό την ολοκλήρωσή της».
Το νέο εντέλλεσθε του Κόπτση δεν είναι μόνο μια απλή γραφειοκρατική λόξα, έχει και τρομοκρατικό άρωμα. Ο Γ.Γ. του ΥΠΑΙΘ θεωρεί αποκλειστικά υπεύθυνους για τις όποιες καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση της ύλης τους εκπαιδευτικούς, γι’ αυτό και υπογραμμίζει με έμφαση: «Υπεύθυνοι για την ολοκλήρωση της ύλης είναι οι διδάσκοντες», ενώ απαιτεί «Οι διδάσκοντες/ουσες να ενημερωθούν ενυπόγραφα».
Πέρα από την τρομοκρατία, το μήνυμα που θέλει να περάσει το υπουργείο Παιδείας είναι ότι όλα βαίνουν κακονικότατα και επομένως δεν υπάρχει καμιά δικαιολογία να μην ολοκληρωθεί η ύλη. Διότι πώς αλλιώς θα εφαρμοστεί από φέτος και η καρμανιόλα της Τράπεζας Θεμάτων, που έχει μετατρέψει τις προαγωγικές εξετάσεις σε πανελλαδικές, πλήττοντας με ιδιαίτερη σφοδρότητα τα παιδιά της εργατικής τάξης και των φτωχών λαϊκών στρωμάτων, για να έρθει μετά να αποτελειώσει τα όνειρα και τις προσδοκίες η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής.
Ολα, λοιπόν, βαίνουν κανονικά. Τα δυο χρόνια της τηλεκπαίδευσης, που έχουν προηγηθεί, έχουν συσσωρεύσει άπειρα προβλήματα στους μαθητές. Προβλήματα προσαρμογής, κατανόησης και εμπέδωσης της ύλης, έχουν δημιουργήσει τεράστια κενά στους μαθητές, ενώ είναι γνωστά και τα χίλια μύρια προβλήματα κατά τη διεξαγωγή της, καθώς όλοι οι μαθητές, δεν είχαν πρόσβαση σε αυτή (απομεμακρυσμένα μέρη, προβλήματα δικτύου, εξοπλισμού κ.λπ.).
Μην ξεχνάμε επίσης τα τεράστια κενά σε εκπαιδευτικό προσωπικό, γιατί οι προσλήψεις αναπληρωτών γίνονται κατά δόσεις και με το σταγονόμετρο. Οπως επίσης δεν πρέπει να ξεχνάμε και τα προβλήματα που δημιούργησε η πανδημία και η εγκληματική διαχείρισή της από την κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας με τα πρωτόκολλα του αίσχους που αποδεκάτιζαν σιγά-σιγά τα τμήματα και τα κενά που δημιουργούνταν καθημερινά στο εκπαιδευτικό προσωπικό που νοσούσε.
Το ΥΠΑΙΘ, όμως, αδιαφορεί και ενδιαφέρεται για το φαίνεσθαι. Εξ ου και μιλά για «αναμόρφωση του ωρολόγιου προγράμματος», σε βάρος των άλλων γνωστικών αντικειμένων και σε όφελος μόνον αυτών που εξετάζονται, σε βάρος των διδασκόντων.
Και μην πει κανείς ότι δεν γνωρίζουν οι εγκέφαλοί του ότι η ύλη είναι έτσι κι αλλιώς τεράστια και είναι αδύνατο, ακόμη και υπό κανονικές συνθήκες να βγει, έτσι όπως πρέπει να βγει και όχι απλά να φυλλομετρά κανείς τις σελίδες.
Με τον δάσκαλο να έρχεται και να επανέρχεται στα δυσνόητα σημεία, στα σημεία που αντιλαμβάνεται ότι η τάξη του χωλαίνει, στρέφοντας τα μάτια του κυρίως πάνω στους «αδύνατους» μαθητές. Υποτίθεται, άλλωστε, ότι το σχολείο πρέπει να κοιτάζει προς το σύνολο και να μην είναι μοναδική του έγνοια η ελίτ.
Επειτα είναι γνωστό ότι η ύλη είναι πολλές φορές δυσνόητη, έχει κενά και άλματα από τάξη σε τάξη, ενώ και το επίπεδο δυσκολίας έχει κατέβει σε χαμηλότερες τάξεις και δεν βρίσκεται σε αντιστοιχία με τις νοητικές, αναπτυξιακές δυνατότητες των μαθητών. Και αυτό γιατί οι εγκέφαλοι του ΙΕΠ, που διαμορφώνουν τα αναλυτικά προγράμματα και τα σχολικά εγχειρίδια και οι εγκέφαλοι του υπουργείου, που είναι οι πολιτικοί τους προϊστάμενοι, είναι εκτός τόπου και χρόνου της σχολικής πραγματικότητας (τελευταίο παράδειγμα τα νέα αναλυτικά προγράμματα της Χημείας που αποκαθήλωσε η Ενωση Ελλήνων Χημικών).
Οχι μόνο απλά από γραφειοκρατική ραθυμία, αλλά κυρίως γιατί το σχολείο που εκπροσωπούν είναι σχολείο ταξικό, που στόχος του είναι η διαμόρφωση «μερικών» ανθρώπων, ανθρώπων με γνώσεις που γρήγορα αποχτιούνται και γρήγορα χάνονται, φθηνών και ευέλικτων, υπάκουων και υποταγμένων στο κεφάλαιο.
Γιούλα Γκεσούλη