Με την ΠΝΠ της 1ης Μάη (συμβολική μέρα) η κυβέρνηση Μητσοτάκη στηρίζει τα συμφέροντα των καπιταλιστικών επιχειρήσεων, παρατείνει -για ξεκάρφωμα- τα ψίχουλα του προνοιακού βοηθήματος στους εργαζόμενους, αρπάζει τα ανταποδοτικά τέλη των δήμων και ανοίγει τα σχολεία χωρίς μέτρα προστασίας.
Το πόσο επικίνδυνο για τη δημόσια υγεία είναι το άνοιγμα των σχολείων από τις 11 Μάη το έχουμε αποδείξει με πολλά δημοσιεύματα. Εδώ θα σταθούμε μόνο στο γεγονός ότι η υπουργός Παιδείας δε φρόντισε να εφοδιάσει όλα τα σχολεία (πολύ πριν από την απόφασή της για το άνοιγμά τους) έστω με τα απαραίτητα εφόδια τόσο για την ατομική προστασία των μαθητών και των εκπαιδευτικών όσο και για τη συχνή απολύμανση των χώρων. Τα εφόδια αυτά είναι μεν απαραίτητα αλλά όχι και αρκετά για να αποφευχθεί η διάδοση του κοροναϊού.
Ούτε τα στοιχειώδη
Στις παραγράφους 2 και 3 του άρθρου 12 της ΠΝΠ της 11ης Μάρτη, δινόταν το δικαίωμα στην υπουργό Παιδείας να κάνει διαγωνισμούς για την προμήθεια όλων αυτών των εφοδίων, τόσο για τα σχολεία και ΑΕΙ όσο και για τις πανεπιστημιακές κλινικές, μονάδες, εργαστήρια και πανεπιστημιακά νοσοκομεία. Η Κεραμέως, όμως, που στις 29 Απρίλη ανακοίνωσε το σταδιακό άνοιγμα των σχολείων, δεν έκανε κανένα διαγωνισμό για την προμήθεια των εφοδίων, μολονότι είχε περάσει πάνω από ενάμισης μήνας.
Η ΠΝΠ της 11ης Μάρτη προέβλεπε:
«2. Για χρονικό διάστηµα τεσσάρων (4) µηνών από την έναρξη ισχύος της παρούσας, εφόσον εξακολουθεί να υφίσταται άµεσος κίνδυνος εµφάνισης και διάδοσης του κορωνοϊού COVID-19, διαδικασίες έκτακτης προµήθειας κάθε ενδεδειγµένου µέσου ατοµικής υγιεινής ή συλλογικής προστασίας από τη διάδοση του κορωνοϊού COVID-19, καθώς και παροχής υπηρεσιών απολύµανσης, µπορούν να διενεργούνται από οποιαδήποτε αναθέτουσα αρχή αρµοδιότητας ή εποπτείας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευµάτων, µε απευθείας ανάθεση κατά παρέκκλιση κάθε σχετικής εθνικής διάταξης περί δηµοσίων συµβάσεων. Οι σχετικές προσκλήσεις αναρτώνται στην ιστοσελίδα της αναθέτουσας αρχής για χρονικό διάστηµα τριών (3) ηµερών και η σύµβαση ανατίθεται µε µοναδικό κριτήριο τη χαµηλότερη τιµή.
3. Για χρονικό διάστηµα τεσσάρων (4) µηνών από την έναρξη ισχύος της παρούσας, εφόσον εξακολουθεί να υφίσταται άµεσος κίνδυνος εµφάνισης και διάδοσης του κορωνοϊού COVID-19, διαδικασίες έκτακτης προµήθειας ειδών κάθε είδους υγειονοµικού υλικού, πάσης φύσεως φαρµάκων και κάθε ενδεδειγµένου µέσου ατοµικής υγιεινής ή συλλογικής προστασίας από τη διάδοση του κορωνοϊού, µπορούν να διενεργούνται αποκλειστικά για τις ανάγκες Πανεπιστηµιακών Κλινικών, Μονάδων και Εργαστηρίων των Α.Ε.Ι. και Πανεπιστηµιακών Νοσοκοµείων από την ανά περίπτωση αρµόδια αναθέτουσα αρχή, που εµπίπτει στην εποπτεία του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευµάτων, µε απευθείας ανάθεση κατά παρέκκλιση κάθε σχετικής εθνικής διάταξης περί δηµοσίων συµβάσεων. Οι σχετικές προσκλήσεις αναρτώνται στην ιστοσελίδα της αναθέτουσας αρχής για χρονικό διάστηµα τριών (3) ηµερών και η σύµβαση ανατίθεται µε µοναδικό κριτήριο τη χαµηλότερη τιµή».
Στις 2 Μάη, τέσσερις μέρες μετά από την ανακοίνωση των μέτρων από την υπουργό Παιδείας δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ η «πρωτομαγιάτικη». Στην παράγραφο 1 του τριακοστού εβδόμου άρθρου της τροποποιούνται οι παράγραφοι 2 και 3 του άρθρου 12 της ΠΝΠ της 11ης Μάρτη, επεκτείνοντας την προθεσμία για τις συμβάσεις έκτακτων προμηθειών από τις 13 Ιούλη στις 30 Σεπτέμβρη, Τίποτ’ άλλο δεν αλλάζει. Επίσης, στο άρθρο 38 της ΠΝΠ ορίζεται ότι και το ΙΦΕΤ (Ινστιτούτο Φαρμακευτικής Ερευνας και Τεχνολογίας) ΑΕ, θυγατρική του ΕΟΦ, μπορεί να κάνει, κατά παρέκκλιση της ισχύουσας νομοθεσίας για τους δημόσιους διαγωνισμούς, πρόσκληση για απευθείας «αγορά βιοκτόνων και αντισηπτικών υγειονομικού και λοιπού προστατευτικού υλικού» για τον εφοδιασμό των εποπτευόμενων από το υπουργείο Παιδείας φορέων.
Το ΙΦΕΤ ΑΕ, όμως, δεν προχώρησε άμεσα στην προκήρυξη για την αγορά των βιοκτόνων και των αντισηπτικών. Αφησε να περάσουν μερικές μέρες και προκήρυξε το διαγωνισμό στις 5 Μάη. Αν δεν αποκαλυπτόταν από την ΟΛΜΕ και από δημοσιεύματα, ότι το άνοιγμα των σχολείων είναι επικίνδυνο, γιατί μπορεί να συμβάλει στο φούντωμα της διάδοσης του κοροναϊού, ότι δεν υπάρχουν οι προϋποθέσεις καθώς δεν έχουν γίνει μαζικά μοριακά τεστ και τεστ αντισωμάτων (που είναι πολύ βασικό για το όποιο άνοιγμα των σχολείων) κτλ., το ΙΦΕΤ ΑΕ θα καθυστερούσε κι άλλο την προκήρυξη αυτού του διαγωνισμού. Σύμφωνα με την προκήρυξη αυτή, οι προσφορές θα κατατεθούν το αργότερο μέχρι το Σάββατο 9 Μάη στις 2μ.μ. Στη συνέχεια θα ανοίξουν οι προσφορές για να κατακυρωθεί ο διαγωνισμός στην εταιρία που προσφέρει την οικονομικότερη προσφορά.
Πόσος χρόνος θα χρειαστεί για να γίνει η κατακύρωση του διαγωνισμού, σε πόσα σχολεία θα φθάσουν τα αντισηπτικά των 1000 ml και σε τι ποσότητες; Θυμίζουμε ότι τα σχολεία ανοίγουν στις 11 Μάη. Γιατί άφησαν να περάσει τόσος χρόνος για να γίνει ο εφοδιασμός των σχολείων την τελευταία στιγμή; Γιατί προμηθεύονται μόνο 25.520 τεμάχια αντισηπτικών των 1000 ml; Γιατί το ΙΦΕΤ ΑΕ δεν εφοδιάζεται μαζικά με σαπούνια για το πλύσιμο των χεριών και άλλα απαραίτητα είδη; Τα θεωρούν και αυτά μεγάλο έξοδο;
Κατασπαράζουν τα ανταποδοτικά τέλη
Ανταποδοτικά τέλη είναι ο φόρος που καταβάλλουν στον δήμο οι κάτοικοι για την καθαριότητα των δρόμων και των πλατειών, για την αποκομιδή των σκουπιδιών, για τον φωτισμό των δρόμων και άλλες παρεμφερείς δράσεις. Για όλη αυτή τη δραστηριότητα το κράτος από το 1975 δε δαπανά ούτε ευρώ. Ερχεται τώρα ο Μητσοτάκης με όλο το υπουργικό του συμβούλιο και εισάγουν ανερυθρίαστα σ΄ αυτή την ΠΝΠ το εικοστό τρίτο άρθρο, με το οποίο κατασπαράζουν τα ανταποδοτικά τέλη των δήμων. Παραθέτουμε τμήμα της ρύθμισης:
«Αρθρο εικοστό τρίτο
Χρησιμοποίηση εσόδων των δήμων από ανταποδοτικά τέλη και δικαιώματα για την κάλυψη άλλων αναγκών
Στο τεσσαρακοστό τρίτο άρθρο της από 30.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α’ 75)… προστίθεται παρ. 8 ως εξής:
“8. Κατά παρέκκλιση της παρ. 1 του άρθρου 1 του ν. 25/1975 (Α’ 74), σε περιπτώσεις αποδεδειγμένης αδυναμίας κάλυψης έκτακτων αναγκών που συνδέονται με την αντιμετώπιση του κορωνοϊού COVID-19, έως τις 30 Ιουνίου 2020, οι δήμοι μπορούν να χρησιμοποιούν έσοδα από ανταποδοτικά τέλη και δικαιώματα για την κάλυψη άλλων αναγκών τους…“».
Από τη μια προσφέρουν στις καπιταλιστικές επιχειρήσεις πλουσιοπάροχα κονδύλια από τον κρατικό προϋπολογισμό, με το πρόσχημα να τις κρατήσουν ζωντανές για να σώσουν τις θέσεις εργασίας, από την άλλη πετάνε ψίχουλα στους εργαζόμενους με τη μορφή προνοιακών βοηθημάτων, όμως δεν ικανοποιούνται από το παραπέρα ξεχαρβάλωμα των εργασιακών σχέσεων και έβαλαν στο στόχο και τα ανταποδοτικά τέλη, με σκοπό να τα αφαιμάξουν και να μπορούν έτσι να δίνουν συνέχεια τζάμπα χρήμα από τον κρατικό κορβανά στους καπιταλιστές.
Αυτό το ξεπάτωμα των ανταποδοτικών τελών από τους προϋπολογισμούς των δήμων θα έχει μεγάλες επιπτώσεις στη ζωή των εργαζόμενων, γιατί θα οδηγήσει από τη μια στη χειροτέρευση του επιπέδου ζωής τους και από την άλλη σε υποχρέωση από τους φοροεισπράκτορες δημάρχους να βάλουν πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη τους προκειμένου να αναπληρώσουν τα κλεμμένα από την κυβέρνηση Μητσοτάκη ανταποδοτικά τέλη.
Αποθρασυμμένη η κυβέρνηση Μητσοτάκη, κατά την προσφιλή της τακτική τσαλαπατά και σ’ αυτόν τον τομέα την ισχύουσα διάταξη του νόμου 25/1975 για τα ανταποδοτικά τέλη και με θράσος την καταργεί επικαλούμενη αδυναμία κάλυψης εκτάκτων αναγκών που συνδέονται με την αντιμετώπιση του κοροναϊού. Η συγκεκριμένη διάταξη (παράγραφος 1 του άρθρου 1 του νόμου 25/1975) προβλέπει:
«1. Το ενιαίο ανταποδοτικό τέλος καθαριότητας και φωτισμού επιβάλλεται σε κάθε ακίνητο που βρίσκεται εντός της διοικητικής περιφέρειας των δήμων και προορίζεται αποκλειστικά για την κάλυψη των πάσης φύσεως δαπανών που αφορούν την παροχή των υπηρεσιών της αποκομιδής και διαχείρισης των απορριμμάτων, του ηλεκτροφωτισμού των οδών, των πλατειών και του συνόλου των κοινοχρήστων χώρων, καθώς και κάθε άλλης, παγίως παρεχόμενης από τους δήμους, υπηρεσίας, που σχετίζεται ή είναι συναφής με αυτές. Απαγορεύεται η με οποιονδήποτε τρόπο χρήση ή δέσμευση των πόρων που προέρχονται από την είσπραξη του ενιαίου ανταποδοτικού τέλους καθαριότητας και φωτισμού, για την κάλυψη οποιονδήποτε άλλων δαπανών και υποχρεώσεων» (η έμφαση δική μας).
Μελέτησαν την ΠΝΠ οι καπιταλιστές και στο καπάκι μάς προέκυψε ο ΣΒΕ (Σύνδεσμος Βιομηχανιών Ελλάδος) να ζητά με επιστολή του προς τον Θεοδωρικάκο την «απαλλαγή της μεταποίησης από το ενιαίο ανταποδοτικό τέλος καθαριότητας και φωτισμού εξαιτίας των οικονομικών επιπτώσεων από την πανδημία του κορωνοϊού»!
Ολα για τους εμπόρους της υγείας
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη, όλη αυτή την περίοδο της πανδημίας του κοροναϊού, κράτησε μακριά τις επιχειρήσεις των εμπόρων της υγείας από τις επιπτώσεις της πανδημίας, αρνήθηκε να τις επιτάξει, τις άφησε να αλωνίζουν και να ξεζουμίζουν τους ανθρώπους που έσπευδαν να κάνουν μοριακό τεστ πληρώνοντας αδρά. Ακόμα κι όταν η ασυδοσία τους έφτασε σε εγκληματικά επίπεδα, όπως με την κλινική «Ταξιάρχαι» στο Περιστέρι, που αποκαλύφθηκε ότι έγινε εστία του κοροναϊού, αρνήθηκε να προχωρήσει στο αυτονόητο: να την κλείσει. Προφανώς, για να μην πληγούν τόσο το κύρος των μαγαζιών των εμπόρων της υγείας όσο και το κύρος της στρατηγικής της κυβέρνησή του για την ιδιωτικοποίηση των πάντων.
Σαν να μην έφθαναν όλα αυτά, με το πέμπτο άρθρο της ΠΝΠ της 1ης Μάη η κυβέρνηση έρχεται να λάβει μέτρα για τη «στήριξη επιχειρήσεων με αντικείμενο νοσοκομειακές δραστηριότητες» (σκόπιμα δε διευκρινίζεται ποιες είναι αυτές οι επιχειρήσεις).
Παραθέτουμε το πέμπτο άρθρο της ΠΝΠ, για να φανεί πόσο απροκάλυπτες είναι οι ρυθμίσεις υπέρ των εμπόρων της υγείας. Περιοριζόμαστε μόνο στην επισήμανση μερικών σημείων και παραδίνουμε την κυβέρνηση Μητσοτάκη στην κρίση σας:
«Στήριξη επιχειρήσεων με αντικείμενο νοσοκομειακές δραστηριότητες
1. Στις πληγείσες λόγω της διάδοσης του κορωνοϊού COVID-19 επιχειρήσεις περιλαμβάνονται και οι επιχειρήσεις οι οποίες δραστηριοποιούνται με Κύριο Κωδικό Δραστηριότητας τον τετραψήφιο 86.10 “Νοσοκομειακές δραστηριότητες“, ή και οποιονδήποτε άλλο περιλαμβάνεται στις πενταψήφιες, εξαψήφιες και οκταψήφιες υποκατηγορίες του ανωτέρω Κωδικού.
2. Στις επιχειρήσεις της παρ. 1 παρατείνεται έως την 31η Αυγούστου 2020 η προθεσμία καταβολής και αναστέλλεται η είσπραξη οφειλών που έχουν βεβαιωθεί από δηλώσεις Φ.Π.Α. με ποσό φόρου προς καταβολή (χρεωστικές) που κατέστησαν ή καθίστανται ληξιπρόθεσμες από την 1η Απριλίου 2020 μέχρι και την 31η Μαΐου 2020. Ομοίως παρατείνεται έως την 31η Αυγούστου 2020 η προθεσμία καταβολής και αναστέλλεται η είσπραξη βεβαιωμένων οφειλών στις Δ.Ο.Υ. ή τα ελεγκτικά Κέντρα καθώς και οι προθεσμίες καταβολής των δόσεων ρυθμίσεων ή διευκολύνσεων τμηματικής καταβολής βεβαιωμένων οφειλών που κατέστησαν ή καθίστανται ληξιπρόθεσμες από την 1η Απριλίου 2020 μέχρι και την 31η Μαΐου. Κατά το χρονικό διάστημα παράτασης της προθεσμίας καταβολής και αναστολής είσπραξης τα οφειλόμενα ποσά δεν επιβαρύνονται με τόκους ή προσαυξήσεις. Στις ως άνω επιχειρήσεις παρέχεται το ευεργέτημα του συμψηφισμού σε ποσοστό 25% επί του καταβληθέντος ποσοστού Φ.Π.Α. με άλλες οφειλές που έχουν καταληκτική ημερομηνία καταβολής μετά την 1η Μαΐου σε περίπτωση ολοσχερούς εξόφλησης οφειλών Φ.Π.Α έως τις 11 Μαϊου 2020, υπό τους όρους και τις προϋποθέσεις της παρ. 1 του άρθρου 1 της από 11.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α’ 55), η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 2 του ν. 4682/2020 (Α’ 76), όπως τροποποιήθηκε στη συνέχεια με το τρίτο άρθρο της από 13.4.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α’ 84).
3. α) Στις επιχειρήσεις της παρ. 1, οι οποίες απασχολούν μισθωτούς που αμείβονται με μισθό ή ημερομίσθιο, με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου, ορισμένου ή αορίστου χρόνου, με πλήρη ή μειωμένη ή εκ περιτροπής απασχόληση,οι τρέχουσες ασφαλιστικές εισφορές περιόδου απασχόλησης Μαρτίου και Απριλίου 2020 οι απαιτητές έως 30η Απριλίου 2020 και την31η Μαΐου αντίστοιχα, δύνανται να καταβληθούν έως την 31η Οκτωβρίου και την 31η Νοεμβρίου 2020 αντίστοιχα, χωρίς τον υπολογισμό κατά το διάστημα αυτό τόκων και άλλων προσαυξήσεων λόγω εκπρόθεσμης καταβολής. Ως ασφαλιστικές εισφορές θεωρούνται οι εισφορές ασφαλισμένου και εργοδότη, όπου προβλέπονται, για το σύνολο των κλάδων ασφάλισης (κύριας ασφάλισης, υγειονομικής περίθαλψης, επικουρικής ασφάλισης, εφάπαξ παροχής), καθώς και οποιουδήποτε άλλου φορέα για τον οποίο ο e-ΕΦΚΑ συνεισπράττει εισφορές, με εξαίρεση τις εισφορές από προαιρετική ασφάλιση. Οι ως άνω επιχειρήσεις υποβάλλουν για το προσωπικό που απασχολείται την Αναλυτική Περιοδική Δήλωση (ΑΠΔ) μηνών Μαρτίου και Απριλίου 2020 εντός των προθεσμιών, όπως αυτές εκάστοτε ισχύουν. Σε περίπτωση εκπρόθεσμης υποβολής της ΑΠΔ επιβάλλονται οι προβλεπόμενες προσαυξήσεις.
β) Για τις επιχειρήσεις της παρ.1, η προθεσμία καταβολής των δόσεων ενεργών ρυθμίσεων, απαιτητών έως τις 30 Απριλίου του 2020, καθώς και η προθεσμία όλων των επόμενων μηνιαίων δόσεων της κάθε ρύθμισης, παρατείνεται κατά τρεις (3) μήνες. Κατά το χρονικό διάστημα της παράτασης καταβολής των δόσεων, δεν υπολογίζονται πρόσθετα τέλη, τόκοι και λοιπές προσαυξήσεις και επιβαρύνσεις.
Κατά τα λοιπά εφαρμόζονται οι διατάξεις της οικείας ρύθμισης στην οποία αφορά η δόση.
4. Στις επιχειρήσεις της παρ.1, οι οποίες εμφανίζουν μειωμένο κύκλο εργασιών, λόγω της διάδοσης του κορονοϊού COVID-19, ποσοστό 20% της διαφοράς του μηνιαίου κύκλου για τους μήνες Μάρτιο, Απρίλιο και Μάιο έτους 2020, από τους αντίστοιχους μήνες του αμέσως προηγούμενου φορολογικού έτους, αντισταθμίζεται από τον Εθνικό Οργανισμό Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (Ε.Ο.Π.Υ.Υ.), μέσω μείωσης του ποσού των καταβλητέων δόσεων που έχουν προκύψει ή πρόκειται να προκύψουν μέσω της Εφαρμογής Μηχανισμού Αυτόματης Επιστροφής από τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ.. Η μείωση του προηγούμενου εδαφίου δεν δύναται να υπερβεί το ποσοστό 50% των τριών δωδεκατημορίων του εργατικού κόστους του πάσης φύσεως προσωπικού της επιχείρησης για το έτος 2019, όπως αυτό προκύπτει από τις υποβληθείσες Αναλυτικές Περιοδικές Δηλώσεις. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Υγείας, που εκδίδεται ύστερα από εισήγηση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε., καθορίζονται ο τρόπος βεβαίωσης του μειωμένου κύκλου εργασιών του πρώτου εδαφίου, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια τεχνικού ή διαδικαστικού χαρακτήρα για την εφαρμογή της παρούσας. (…)
6. Από την εφαρμογή του παρόντος εξαιρούνται φορείς που ανήκουν στο Μητρώο Φορέων Γενικής Κυβέρνησης».
Ο έρωτας του Μητσοτάκη και της κυβέρνησής του για τους εμπόρους της υγείας είναι τόσο σφοδρός που δε διστάζει να προχωρήσει στις πιο απροκάλυπτες ρυθμίσεις, προκειμένου να τους εξασφαλίσει το ύψος των κερδών τους, ακόμα και σε μια περίοδο που αυτοί «κονόμησαν τ' άντερά τους».
Για τους εργαζόμενους, όμως, στις εταιρίες αυτές των εμπόρων της υγείας η κυβέρνηση Μητσοτάκη δεν έβαλε την παραμικρή απαγορευτική διάταξη, όπως για παράδειγμα η απαγόρευση των απολύσεων και η απαγόρευση της εκ περιτροπής εργασίας, προκειμένου οι έμποροι της υγείας να ενταχθούν στις προκλητικά ευνοϊκές ρυθμίσεις που προαναφέραμε.
Αβάντες και στους αποικιστές των αεροδρομίων
Οι εταιρίες που εκμεταλλεύονται τα αεροδρόμια απαιτούν και η κυβέρνηση Μητσοτάκη τους ικανοποιεί. Οι εκπρόσωποι αυτών των εταιριών φρόντισαν να διοχετεύσουν σε φιλοκυβερνητική φυλλάδα τις απαιτήσεις τους από τους υπουργούς Σταϊκούρα και Καραμανλή. Στη συνέχεια, δημοσιογράφος της ανέλαβε να προβάλλει αυτά τα αιτήματα στις 17 Απρίλη, για να ακολουθήσει η ικανοποίησή τους από την κυβέρνηση.
Πρόκειται για τις εταιρίες που εκμεταλλεύονται το Αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» και τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια. Στην ΠΝΠ της 1ης Μάη εισήχθη το έκτο άρθρο που προβλέπει:
«Επείγοντα μέτρα στήριξης διαχειριστών αερολιμένων
Οι χρηματικές οφειλές των παραχωρησιούχων, βάσει συμβάσεων παραχώρησης διαχείρισης αερολιμένων, προς το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ.), οι οποίες είναι ληξιπρόθεσμες και απαιτητές εντός του έτους 2020, εξοφλούνται έως έξι (6) μήνες μετά την επέλευση του ληξιπροθέσμου και απαιτητού. Η επιμήκυνση των οφειλών, κατά το προηγούμενο εδάφιο, επιβαρύνεται με ονομαστικό επιτόκιο ίσο με το πληρωτέο για τα έντοκα γραμμάτια του Δημοσίου εξάμηνης διάρκειας, της τελευταίας έκδοσης πριν από την επέλευση του ληξιπρόθεσμου και απαιτητού της οφειλής, προσαυξημένο κατά μισή (0,5) μονάδα, χωρίς άλλες συνέπειες για τον παραχωρησιούχο περιλαμβανόμενων και εκείνων που θα επέρχονταν από το χρονικό σημείο του ληξιπρόθεσμου και απαιτητού της ως άνω οφειλής μέχρι την έναρξη της ισχύος της παρούσας. Η παρούσα διάταξη, ως εξαιρετική, δεν αποτελεί τροποποίηση της οικείας σύμβασης παραχώρησης» (η έμφαση δική μας).
Το πρώτο που διαπιστώνουμε είναι ότι απ’ αυτό το άρθρο λείπει, σκανδαλωδώς, η παραμικρή αναφορά στην τύχη που έχουν επιφυλάξει αυτές οι εταιρίες στους εργαζόμενούς τους και οποιαδήποτε ρητή, έστω, δέσμευση των εταιριών προκειμένου αυτές να ενταχθούν στη σκανδαλωδώς ευνοϊκή ρύθμιση.
Δεύτερο, δε γίνεται η παραμικρή αναφορά στο ύψος των απαιτήσεων του δημοσίου απ΄ αυτές τις εταιρίες, που η καταβολή τους αναστέλλεται για τουλάχιστον έξι μήνες. (Λέμε «τουλάχιστον», γιατί μετά από καιρό οι εκπρόσωποι των εταιριών θα επανέλθουν και θα ζητούν και νέα παράταση, με το επιχείρημα ότι η αεροπορική κίνηση, λόγω της μεγάλης τουριστικής κάμψης, θα είναι περιορισμένη).
Τρίτο, βλέπουμε ότι οι εταιρίες δεν πλήρωσαν τις υποχρεώσεις τους, εκβιάζοντας ωμά το ελληνικό κράτος. Κι έρχεται η κυβέρνηση να τις απαλλάξει από όλες τις συνέπειες αναδρομικά!
Γαλαντομία στις ιταμές απαιτήσεις των εταιριών-αποικιστών που πήραν τα αεροδρόμια μπιρ παρά, από τη μια, άγριο «χέρι» στα ανταποδοτικά τέλη των δήμων, που είναι για την καθαριότητα και το φωτισμό, από την άλλη.
Και βέβαια, δε θα μπορούσαν να μείνουν χωρίς βοήθεια οι… αναξιοπαθούντες βαρόνοι του επίσημου τζόγου. Με το όγδοο άρθρο της ΠΝΠ εξασφαλίζεται η «αναστολή είσπραξης οφειλών και παράταση προθεσμίας καταβολής δόσεων για τις επιχειρήσεις τυχερών παιγνίων»!
Αρμαγεδώνας
Με το δέκατο τέταρτο άρθρο της ΠΝΠ αναβάλλεται ο καθορισμός του κατώτατου μισθού για τον Γενάρη του 2021. Δείγμα της κατεύθυνσης στην οποία κινείται η κυβέρνηση Μητσοτάκη. Κατεύθυνση συμπίεσης του εργατικού μισθού, η οποία κάποια στιγμή θα «ανταμώσει» με μειώσεις στους μισθούς των εργαζόμενων στο Δημόσιο και στις συντάξεις.
Υπενθυμίζουμε ότι ο κατώτατος μισθός ήταν 751 ευρώ (μεικτά) μέχρι το Φλεβάρη του 2012. Τότε, με κυβερνητική απόφαση, μειώθηκε στα 586 ευρώ (καθιερώθηκε μάλιστα και το έκτρωμα του υποκατώτατου μισθού των 511 ευρώ για τους νέους έως 25 ετών). Αυξήθηκε στα 650 ευρώ τον Φλεβάρη του 2019. Τώρα, ακόμα και η μικρή αύξηση που με μισόλογα υποσχόταν η κυβέρνηση Μητσοτάκη, αναβάλλεται για έναν ακόμα χρόνο (και βλέπουμε).
Στους καπιταλιστές που επικαλούμενοι αδυναμία να ξαναλειτουργήσουν πλήρως δίνονται νέες αβάντες, πάντα σε βάρος των εργαζόμενών τους.
Πρώτον, οι επιχειρήσεις που έχουν βάλει όλο το προσωπικό τους σε αναστολή για 15 μέρες τουλάχιστον μπορούν να άρουν την αναστολή του 40% τουλάχιστον των εργαζόμενων και να τους βάλουν να εργαστούν. Το υπόλοιπο 60% μπορεί να παραμείνει σε αναστολή. Εχουν το δικαίωμα, ακόμα, να προσαρμόσουν το ωράριο απασχόλησης των εργαζόμενων σύμφωνα με τα ωράρια λειτουργίας της επιχείρησής τους. Αυτό σημαίνει, ότι εάν οι επιχειρήσεις αυτές εφαρμόσουν σπαστό ωράριο, είναι υποχρεωμένοι και οι εργαζόμενοι να δουλέψουν το πρωί και το απόγευμα.
Δεύτερον, στις επιχειρήσεις που έχουν βάλει το προσωπικό τους σε αναστολή δίνεται το δικαίωμα να άρουν την αναστολή της σύμβασης εργασίας για μερικούς εργαζόμενους και για μερικές μέρες με το πρόσχημα ότι πρέπει να εκτελεστούν εργασίες έκτακτες, κατεπείγουσες, μη αναβαλλόμενες και ανελαστικές.
Προσθέστε σε αυτές τις περιπτώσεις τη δυνατότητα των καπιταλιστών-ιδιοκτητών των επιχειρήσεων να βάζουν το προσωπικό τους σε εκ περιτροπής εργασία (με μείωση μισθού στο 50%), όπως και την τηλεργασία που εφαρμόζουν ενώ έχουν αναστείλει τις συμβάσεις εργασίας, και θα αντιληφθείτε το μέλλον που προδιαγράφεται για τους εργαζόμενους.
Τρίτον, εξακολουθεί να ισχύει η διάταξη σύμφωνα με την οποία οι καπιταλιστές που πριμοδοτήθηκαν από τον κρατικό προϋπολογισμό μπορούν να απολύουν τους εργαζόμενούς τους μετά από 45 ημέρες από την έναρξη της επαναλειτουργίας τους. Εδώ πρέπει να γίνει μια πολύ σημαντική διευκρίνιση. Δε γίνεται ρητή αναφορά σε απαγόρευση να συνυπολογιστούν στις 45 ημέρες και οι μέρες που τυχόν θα εργαστούν οι εργαζόμενοι των οποίων έχουν ανασταλεί οι συμβάσεις.
Είναι φανερό ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη θα επιδιώξει να παγιώσει και να ενσωματώσει στο μνημονιακό εργασιακό μεσαίωνα και τις νέες αντεργατικές ρυθμίσεις που εισήγαγε στην περίοδο της πανδημίας του κοροναϊού.
Ομολογία
Το εικοστό άρθρο της ΠΝΠ αναφέρεται στο μητρώο ασθενών από τον κοροναϊό, στην ενημέρωση της ΗΔΙΚΑ ΑΕ και στη δυνατότητα πρόσβασης σε αυτό. Αναφέρει:
«1. Κατά την έναρξη λειτουργίας του Εθνικού Μητρώου Ασθενών από τον κορωνοϊό COVID-19 επιτρέπεται η ενημέρωσή του, μέσω της αναδρομικής χορήγησης δεδομένων προς την ΗΔΙΚΑ Α.Ε., τα οποία έχουν περιέλθει σε γνώση των χρηστών για σκοπούς ιχνηλάτησης, και αφορούν στο σύνολο των επιβεβαιωμένων κρουσμάτων.
2. Η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας (Γ.Γ.Π.Π.), στο πλαίσιο των σκοπών ιχνηλάτησης, δύναται να έχει πρόσβαση στα ακόλουθα δεδομένα αναφορικά με την πορεία έκβασης των νοσηλευομένων: α) είδος κλίνης όπου νοσηλεύεται κάθε ασθενής (ΜΕΘ, ΜΑΦ, απλή) και τυχόν μεταβολές, καθώς και β) έκβαση της νοσηλείας (εξιτήριο λόγω ίασης ή θάνατος».
Μερικές σύντομες επισημάνσεις σχολιάζοντας δύο βασικές διατάξεις αυτού του άρθρου.
Πρώτη επισήμανση. Ούτε είχαν ούτε έχουν ακόμα εικόνα για την πορεία έκβασης των νοσηλευόμενων που προσβλήθηκαν από τον κοροναϊό. Τώρα πάνε να ενημερωθούν τόσο η ΗΔΙΚΑ ΑΕ όσο και η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας!
Δεύτερη επισήμανση. Εάν δεν αποκαλυπτόταν η εγκληματική τους ευθύνη, καθώς δεν έκαναν επιδημιολογική έρευνα με μοριακά τεστ και τεστ αντισωμάτων, δεν είχαν σκοπό να κάνουν ούτε καν αυτό. Αναγκάστηκαν να κάνουν τώρα επιδημιολογική έρευνα, συμπεριλαμβάνοντας και μερικές ακόμα δεκάδες χιλιάδες πολίτες.
Η μόνη περίπτωση να κάνουν μαζικά μοριακά τεστ στον ελληνικό λαό είναι αν -λόγω του τυχοδιωκτικού ανοίγματος της οικονομίας, προς όφελος των κερδών των καπιταλιστών και σε βάρος της δημόσιας υγείας- φουντώσει πάλι η πανδημία.
ΥΓ. Η απόπειρα της κυβέρνησης Μητσοτάκη να ασφαλίσει τους εργαζόμενους που μπήκαν σε αναστολή με βάση το μηνιαίο προνοιακό βοήθημα απέτυχε. Θα ασφαλιστούν και αυτοί, για το διάστημα της αναστολής της εργασίας, με βάση τις ισχύουσες κλαδικές συμβάσεις και τις ειδικότητές τους.