Η μεγάλη καθυστέρηση στην ανακοίνωση των θέσεων εισακτέων για τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ είχε το λόγο της. Το υπουργείο Παιδείας στο παρά πέντε της έναρξης των εισαγωγικών εξετάσεων ανακοίνωσε τον μικρότερο αριθμό εισακτέων τουλάχιστον της τελευταίας δεκαετίας. Δυνητικά, λοιπόν -αφού ο αριθμός αυτός είναι ανώτατος, μπορεί δηλαδή να μην καλυφθεί εξ ολοκλήρου (πέρυσι, ακόμη και μετά την κατάργηση της βάσης του 10, έμειναν κενές 4.108 θέσεις)- για την ακαδημαϊκή χρονιά 2011-012, θα εισα- χθούν στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ 74.440 υποψήφιοι (66.400 στις κανονικές θέσεις και 8.040 στις θέσεις των ειδικών κατηγοριών, των πρώην δηλαδή δικαιούχων μετεγγραφής).
Θυμίζουμε ότι φέτος καταργήθηκαν οι μετεγγραφές και θεσπίστηκε ειδικός αριθμός θέσεων για κάθε Τμήμα ή Σχολή και για κάθε κατηγορία, πέραν του αριθμού εισακτέων, δηλαδή για τρίτεκνες, πολύτεκνες οικογένειες, για περιορισμό των πολλαπλών νοικοκυριών, για λόγους υγείας των μελών οικογενειών των υποψηφίων, κ.λπ.). Πέρσι ο αριθμός των εισακτέων ήταν 84.690. Δηλαδή, φέτος έχουμε 10.250 θέσεις εισακτέων λιγότερες. Για τις θέσεις αυτές αναμένεται να παλέψουν 125.175 υποψήφιοι όλων των κατηγοριών, πράγμα που σημαίνει ότι αμέσως-αμέσως μένουν εκτός ΑΕΙ-ΤΕΙ 50.735 υποψήφιοι. Στις 74.440 θέσεις θα προστεθούν και οι θέσεις των Σχολών των Στρατιωτικών, των Μπάτσων, του Εμπορικού Ναυτικού, των Τουριστικών Επαγγελμάτων, που θα καθοριστούν από τα αντίστοιχα υπουργεία.
Το υπουργείο Παιδείας προχώρησε επίσης στην ουσιαστική κατάργηση 24 Τμημάτων ΤΕΙ, καθώς και του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας του Πανεπιστήμιου της Αθήνας, αφού αποφάσισε να μην υπάρξει φέτος ούτε ένας εισακτέος γι’ αυτά τα Τμήματα. Εκανε, δηλαδή, το πρώτο βήμα για την υλοποίηση του σχεδίου του «πανεπιστημιακού Καλλικράτη», που θα ακολουθήσει σαρωτικός σε επόμενο στάδιο. Η πρόθεση αυτή του υπουργείου Παιδείας φαίνεται καθαρά από το μεγάλο μαχαίρι που έπεσε στις θέσεις εισακτέων σε Τμήματα και Σχολές, που κυκλοφορούν στις λίστες του Σίντλερ.
Χαρακτηριστική π.χ. η περίπτωση των Τμημάτων του Πανεπιστήμιου Κρήτης, που προτείνονται από το γνωστό Γρυσπολάκη για λουκέτο ή των Τμημάτων του Πανεπιστήμιου του Αιγαίου (π.χ. Επιστημών της Θάλασσας, Μεσογειακών Σπουδών, Κοινωνιολογίας). Το ίδιο συμβαίνει και με ολόκληρα Πανεπιστήμια, που λέγεται ότι θα συγχωνευτούν ή θα κλείσουν, όπως είναι το Πανεπιστήμιο Δυτικής Ελλάδας, όπου έγινε κυριολεκτικά σφαγή.
Χαρακτηριστική π.χ. η περίπτωση των Τμημάτων του Πανεπιστήμιου Κρήτης, που προτείνονται από το γνωστό Γρυσπολάκη για λουκέτο ή των Τμημάτων του Πανεπιστήμιου του Αιγαίου (π.χ. Επιστημών της Θάλασσας, Μεσογειακών Σπουδών, Κοινωνιολογίας). Το ίδιο συμβαίνει και με ολόκληρα Πανεπιστήμια, που λέγεται ότι θα συγχωνευτούν ή θα κλείσουν, όπως είναι το Πανεπιστήμιο Δυτικής Ελλάδας, όπου έγινε κυριολεκτικά σφαγή.
Παράλληλα με το μαχαίρι στις θέσεις εισακτέων, το υπουργείο Παιδείας προώθησε και αλλαγές της τελευταίας στιγμής, όπως η καθιέρωση δυο τύπων απολυτηρίων (έδωσε το δικαίωμα σε παιδιά που δεν «επιθυμούν» να συμμετάσχουν στις πανελλαδικές, να αποκτήσουν απολυτήριο Λυκείου με ενδοσχολικές εξετάσεις σε όλα τα μαθήματα) και η κατάργηση των μετεγγραφών των φοιτητών, με σκοπό να μειώσει κι άλλο τον αριθμό αυτών που θα διεκδικήσουν μια θέση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και αυτών που τελικά θα εισαχθούν και θα φοιτήσουν.
Το μαγείρεμα στις θέσεις που αναλογούν σε κάθε Τμήμα ή Σχολή έδωσε και πήρε, με κύριο μαγειρικό πρόσθετο τις θέσεις για τους υποψήφιους των ειδικών κατηγοριών που δόθηκαν ξεχωριστά (συνολικά 8.040 θέσεις για τα ΑΕΙ-ΤΕΙ). Εγιναν πολλές αλχημείες, με μειώσεις στον αριθμό των κανονικών θέσεων εισακτέων και προσθήκη θέσεων για τις ειδικές κατηγορίες, τις οποίες, λέει, το υπουργείο υπολόγισε κατά Τμήμα και Σχολή με βάση τις περσινές μετεγγραφές. Τα στοιχεία αυτά δεν τα διαθέτουμε για να γνωρίζουμε την ακριβή μείωση ή αύξηση. Τελικά, στα κεντρικά Πανεπιστήμια της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και της Πάτρας, όπως και στα ΤΕΙ Αθήνας, Πειραιά, Θεσσαλονίκης προκύπτουν αυξήσεις στον αριθμό εισακτέων, ενώ από κει και πέρα αρχίζει το χάος.
Ολα τα περιφερειακά Πανεπιστήμια και ΤΕΙ δέχονται αλύπητα χτυπήματα. Σφαγή έγινε στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, στα ΤΕΙ Λάρισας, Κρήτης, Δυτικής Μακεδονίας, Ηπείρου, κ.λπ., λόγω και της κατάργησης πολλών Τμημάτων τους. Αξίζει να υπογραμμίσουμε ότι το υπουργείο Παιδείας έκανε χρήση του «ενεργού» αριθμού φοιτητών για τον υπολογισμό των θέσεων εισακτέων. Κινήθηκε, δηλαδή, στη λογική που βάζουν ή πρόκειται να βάλλουν οι ρυθμίσεις για τους «αιώνιους φοιτητές». Στο δελτίο Τύπου δηλώνεται χαρακτηριστικά: «Ο αριθμός των εισακτέων έχει βασιστεί στις εξής παραμέτρους: α) στον αριθμό των φοιτητών που εμφανίζονται ως τακτικοί, ως ενεργοί και ως εγγεγραμμένοι φοιτητές. Με τον πρώτο όρο εννο-ούμε τους φοιτητές που βρίσκονται στα κανονικά έτη σπουδών, με τον δεύτερο όρο αυτούς που βρίσκονται έως και 2 χρόνια μετά τα κανονικά έτη σπουδών (ν+2) και με τον τρίτο όλους τους εγγεγραμμένους φοιτητές. β) στον αριθμό των πρωτοετών φοιτητών των Τμημάτων του ακαδ. έτους 2010-2011 που πήραν συγγράμματα και στον συνολικό αριθμό των φοιτητών (σε όλα τα έτη σπουδών) του Τμήματος που παρέλαβαν έστω και ένα σύγγραμμα…. στ) στο μέσο αριθμό πτυχιούχων ανά έτος και στο μέσο χρόνο απόκτησης πτυχίου για τουλάχιστον μια πενταετία (όπου είναι εφικτό)».
Γενικά, μπορούμε επίσης να παρατηρήσουμε ότι στα κεντρικά Πανεπιστήμια είχαμε μείωση των θέσεων εισακτέων στις ξένες φιλολογίες, ενώ μείωση υπέστησαν και όλα τα παιδαγωγικά Τμήματα των περιφερειακών Πανεπιστημίων, με ό, τι σημαίνει αυτό γι’ αυτούς που προσδοκούν διορισμό στη δημόσια εκπαίδευση. Η ανατροπή των εργασιακών σχέσεων στο δημόσιο σχολείο, με αύξηση των ελαστικά εργαζόμενων εκπαιδευτικών και σταθερή μείωση των μόνιμων, επιβεβαιώνεται και μέσα από το κανάλι των θέσεων εισακτέων. Μείωση επίσης είχαμε και σε όλες τις ιατρικές σχολές των περιφερειακών ΑΕΙ, γεγονός που θα εντείνει τον ανταγωνισμό, αφού γι’ αυτές τις πολύτιμες θέσεις διαγκωνίζονται υποψήφιοι υψηλότατων βαθμολογιών. Μεγάλο χτύπημα δέχθηκε και η Νομική του Δημοκρίτειου, η οποία απώλεσε 90 θέσεις!
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε το υπουργείο Παιδείας:
Από τον ανωτέρω συνολικό αριθμό των 74.440 θέσεων διατίθενται:
– Ποσοστό 90% των θέσεων των Πανεπιστημίων και των Ανώτατων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών και ποσοστό 69% των θέσεων των ΤΕΙ, της Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε. και των Ανώτερων Σχολών Τουριστικής Εκπαίδευσης, στους μαθητές της Γ΄ τάξης του ημερήσιου Γενικού Λυκείου και ΕΠΑΛ (ΟΜΑΔΑ Β΄) και τους αποφοίτους Λυκείων που θα λάβουν μέρος στις φετινές πανελλήνιες εξετάσεις. Τα ανωτέρω ποσοστά θέσεων αναμένεται να διεκδικήσουν 92.259 περίπου εν δυνάμει υποψήφιοι, δηλαδή όσοι από τους 76.132 μαθητές της Γ΄ τάξης ημερήσιου ΓΕΛ και τους 464 μαθητές της Γ΄ τάξης ημερήσιου ΕΠΑΛ (ΟΜΑΔΑ Β΄) θα υποβάλλουν τελικά μηχανογραφικό δελτίο και οι 15.663 απόφοιτοι προηγούμενων ετών που υπολογίζεται ότι θα λάβουν μέρος στις φετινές εξετάσεις.
– Ποσοστό 10% των θέσεων των Πανεπιστημίων, των ΤΕΙ, των Ανώτατων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών, της Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε. και των Ανώτερων Σχολών Τουριστικής Εκπαίδευσης, σε υποψήφιους που δε συμμετέχουν στις πανελλήνιες εξετάσεις του ακαδ. έτους 2011-2012 και είναι κάτοχοι απολυτήριου δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ή είναι κάτοχοι απολυτηρίου ΕΠΑΛ (ΟΜΑΔΑ Β΄) και θα καταθέσουν απλά μηχανογραφικό. Τα ανωτέρω ποσοστά θέσεων αναμένεται να διεκδικήσουν περίπου 10.000 με 12.000 υποψήφιοι.
– Ποσοστό 20% των θέσεων των Τ.Ε.Ι., της Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε., των Ανώτερων Σχολών Τουριστικής Εκπαίδευσης στους μαθητές της Γ΄ τάξης ημερήσιων ΕΠΑΛ (ΟΜΑΔΑ Α΄) και αποφοίτους ΕΠΑΛ που θα λάβουν μέρος στις πανελλήνιες εξετάσεις των τεσσάρων μαθημάτων. Το ποσοστό αυτό θα διεκδικήσουν 20.916 περίπου εν δυνάμει υποψήφιοι, μαθητές και απόφοιτοι ημερησίων ΕΠΑΛ (Ομάδα Α’).
– Ποσοστό 1% των θέσεων των Τ.Ε.Ι., της ΑΣΠΑΙΤΕ και των Ανώτερων Σχολών Τουριστικής Εκπαίδευσης στους μαθητές της Δ΄ τάξης εσπερινών ΕΠΑΛ (ΟΜΑΔΑ Α΄) που θα λάβουν μέρος στις πανελλήνιες εξετάσεις των δύο μαθημάτων.
– Ποσοστό 1% πέρα από τον αριθμό εισακτέων, διατίθενται για τους μαθητές και αποφοίτους των Εσπερινών Γενικών Λυκείων καθώς και τους μαθητές της τελευταίας τάξης εσπερινών ΕΠΑΛ (ΟΜΑΔΑ Β΄) που θα λάβουν μέρος στις αντίστοιχες πανελλήνιες εξετάσεις της Δ΄ τάξης των Λυκείων αυτών.
Γιούλα Γκεσούλη