♦ ΝΤΕΙΒΙΝΤ ΛΙΦ
Αμερική εναντίον Τζον Λένον
Μια ταινία επίκαιρη με το δικό της τρόπο, που έρχεται να θυμίσει σε μια εντελώς ανάλογη εποχή τι σημαίνει ουσιαστικός φασισμός. Στο φόντο της ταραγμένης όσο και υπέροχης δεκαετίας του ‘60, το ντοκιμαντέρ αυτό παρουσιάζει την ακτιβιστική δράση του Τζον Λένον και την αντιπαράθεσή του με τις αμερικανικές Αρχές.
Ο πόλεμος του Βιετνάμ, οι αντιπολεμικές διαδηλώσεις, η δολοφονία του Μάρτιν Λούθερ Κινγκ, το σκάνδαλο Watergate, οι αναταράξεις σε όλο τον κόσμο τροφοδότησαν την αφύπνιση και ενασχόληση με τα κοινά του πιο χαρισματικού και ανήσυχου «σκαθαριού». Στην αρχή η δραστηριότητά του εξαντλούνταν στα πασιφιστικά ιδεολογικά πλαίσια των διάσημων τραγουδιών Give peace a chance και Imagine. Αργότερα, ο Λένον ήρθε σ’ επαφή με τους Μαύρους Πάνθηρες και τότε μπήκε στο στόχαστρο του FBI, των πιέσεων και των παρακολουθήσεων. Οι νέοι φίλοι του, τους οποίους εκθείαζε με κάθε ευκαιρία, ήταν οι μεγαλύτεροι εχθροί της αμερικάνικης κυβέρνησης. Ο ίδιος έγινε δυνητικά τόσο επικίνδυνος, ώστε οι Αρχές διέταξαν την απέλασή του. Ωστόσο, εκμεταλλευόμενος τη δημοσιότητά του, κέρδισε τη δίκη μετά από πολύχρονες νομικές διαδικασίες και ταυτόχρονα προωθούσε τις απόψεις του.
Ασφαλώς, ο Λένον δεν υπερέβη ποτέ την προνομιακή του θέση στην κοινωνία και το star system της εποχής. Ομως, από την άλλη, πόσοι γνωρίζουν ότι έγραψε τραγούδι για την προλεταριακή επανάσταση; Στο ντοκιμαντέρ καταθέτουν τις απόψεις τους πολλοί και διάφοροι, από την Αντζελα Ντέιβις και τον Ταρίκ Αλί έως φασιστοειδή στελέχη της κυβέρνησης Νίξον. Ο Γκορ Βιντάλ δίνει το παρών με την εξαιρετική ατάκα: «Ο πατριωτισμός αποτελεί το καταφύγιο του λωποδύτη». Σ’ ένα δίωρο, λοιπόν, χάρη σ’ αυτό το πολύ ενδιαφέρον φιλμ, οι θεατές, ιδιαίτερα οι νεότεροι σε ηλικία, θα πάρουν μια επαρκή γεύση των κοινωνικοπολιτικών γεγονότων της δεκαετίας του ‘60, καθώς και άγνωστων πλευρών του μουσικού και ακτιβιστή Λένον.
♦ ΕΡΙΚ ΤΖΟΝ
Ταξίδι στο τέλος της νύχτας
Ενας αμερικανός ιδιοκτήτης νυκτερινού κέντρου και ο γιος του προσπαθούν να επιβιώσουν στον υπόκοσμο του Σάο Πάολο. Παρά τις μεγάλες αντιθέσεις τους και το γεγονός ότι αγαπούν την ίδια γυναίκα, θα επιχειρήσουν μαζί το τελευταίο μεγάλο κόλπο, σε μια προσπάθεια να ξελασπώσουν. Ομως, η εξέλιξη των πραγμάτων θα τους οδηγήσει σε ακραίες αναμετρήσεις.
Η ταινία, που κατά κύριο λόγο είναι ένα θρίλερ, φιλοδοξεί να δείξει την ανθρώπινη πλευρά και τις αδυναμίες των γκάνγκστερ, όμως όταν το σενάριο δεν είναι ο «Νονός» και ο σκηνοθέτης δεν είναι ο Κόπολα, τα πράγματα γίνονται μέχρι και μελό. Ετσι, σ’ αυτή την άνιση ταινία το μόνο που πραγματικά καταφέρνει να δώσει ο σκηνοθέτης είναι μια πειστική εικόνα του Σάο Πάολο, μιας νοτιοαμερικάνικης πόλης πνιγηρής και σαγηνευτικής ταυτόχρονα, με παράνομες γωνιές και σκοτεινές λεωφόρους, όπου όλα συμβαίνουν τη νύχτα.
♦ ΓΚΟΡ ΒΕΡΜΠΙΝΣΚΙ
Οι πειρατές της Καραϊβικής: Στο τέλος του κόσμου
Το τέλος της τριλογίας των πειρατών αναμένεται να σαρώσει τα ταμεία, χάρη στην έξυπνη ιδέα που είχαν οι παραγωγοί να προσδώσουν χιούμορ και ανεμελιά στους χαρακτήρες των ηρώων των παμπάλαιων αυτών περιπετειών. Πάνω απ’ όλα ευτύχησαν να έχουν τον Τζόνι Ντεπ στον πρωταγωνιστικό ρόλο, που δημιούργησε μια νέα σχολή στο είδος από μόνος του. Διότι, βέβαια, κατά τα άλλα, καθώς ήδη γνωρίζετε, αυτές οι ταινίες έχουν αποκλειστικά διασκεδαστικό (και κυρίως εισπρακτικό!!!) χαρακτήρα και μηδέν περιεχόμενο.
Ελένη Σταματίου