Τη σπουδή της κυβέρνησης να δώσει ιδρυματική άδεια λειτουργίας σε τρία πανεπιστημιοποιημένα κολλέγια και σε ένα ιδιωτικό κερδοσκοπικό κυπριακό πανεπιστήμιο με fast track διαδικασίες καταγγέλλει ο Σύλλογος Διδασκόντων Θετικών Επιστημών ΕΚΠΑ.
Ο Σύλλογος αναφέρει ότι το αποτέλεσμα αυτό είναι συνέχεια της παράνομης «ερμηνείας» του Συντάγματος, των «ποιοτικών» κριτηρίων-μαϊμού που έθεσε η ΕΘΑΑΕ, των θερινών τροπολογιών που τα χαλάρωσαν κι άλλο καθ’ οδόν, της χορήγησης αδειών χωρίς την αξιολόγηση των προγραμμάτων σπουδών, των διαδικασιών εξπρές του ΣτΕ, το οποίο απεφάνθη ότι το άρθρο 16 του Συντάγματος, όπου ρητά αναγράφεται ότι η ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ΝΠΔΔ και ότι η σύσταση ανώτατων σχολών από ιδιώτες απαγορεύεται, μπορεί να ερμηνευτεί αντίθετα με το γράμμα του.
Οι διδάσκοντες στηλιτεύουν τη σχεδόν πλήρη αφωνία και αδράνεια των διοικήσεων των δημόσιων πανεπιστημίων, λες και δεν τους αφορά ο ευτελισμός της ανώτατης εκπαίδευσης.
Ενώ στα δημόσια πανεπιστημιακά ιδρύματα μένουν χιλιάδες κενές θέσεις κάθε χρόνο, η κυβέρνηση ετοιμάζεται να διαγράψει τους μισούς ενεργούς φοιτητές που δεν επιβαρύνουν το πανεπιστήμιο ούτε οικονομικά, ούτε ακαδημαϊκά, μόνο και μόνο επειδή μετά τα 6 έτη φοίτησης παύουν να είναι ενάρετοι και γίνονται αμαρτωλοί. Σημειωτέον ότι οι ίδιοι αυτοί φοιτητές θα μπορούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στα «άριστα» ιδιωτικά «πανεπιστήμια», η εγγραφή στα οποία παρέχει προφανώς άφεση αμαρτιών, καταβάλλοντας τσουχτερά δίδακτρα.
Η ανακοίνωση
Στην ανακοίνωση μας στις 28/12/2023 για το νομοσχέδιο για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια γράφαμε πως οι «ευέλικτες» ερμηνείες του Συντάγματος ή αυτή που επιχειρείται για το άρθρο 16 οδηγούν σε κατήφορο δίχως τέλος. Η διαδικασία αδειοδότησης που εκτυλίχθηκε τους τελευταίους μήνες μας επιβεβαιώνει.
Εν συντομία είχαμε: δίμηνη ουσιαστικά διαδικασία μόνο με τυπικά κριτήρια που χαλάρωσαν κι άλλο καθ’ οδόν με θερινές τροπολογίες. Ακόμα κι αυτές οι ισχνές προϋποθέσεις όμως είναι αμφίβολο αν τηρήθηκαν, αφού τουλάχιστον δύο από τα αδειοδοτηθέντα «πανεπιστήμια» δήλωσαν κτιριακές εγκαταστάσεις οι οποίες τεκμηριωμένα ήταν υπό (ανα)κατασκευή όταν έληξε η διαδικασία. Το επίπεδο των αιτήσεων που κατατέθηκαν ήταν τόσο χαμηλό που μόλις τέσσερα ιδρύματα-κολέγια αδειοδοτήθηκαν. Η ΕΘΑΑΕ ισχυρίζεται ότι στη συντομότατη διαδικασία αδειοδότησης υπήρχαν και ακαδημαϊκά κριτήρια, αλλά ουδεμία σχετική τεκμηρίωση είναι προσβάσιμη δημόσια. Την ΕΘΑΑΕ διαψεύδει δε ο υφυπουργός κ. Παπαϊωάννου, σύμφωνα με τον οποίο τα προγράμματα σπουδών των αδειοδοτηθέντων ιδρυμάτων θα αξιολογηθούν από τις 5 Σεπτεμβρίου και μετά, διότι τότε λήγει η προθεσμία κατάθεσής τους στην Αρχή! Προφανώς η ακαδημαϊκή αξιολόγηση που άρχισε πριν λίγες μέρες θα τελειώσει και σε λίγες μέρες, ώστε να αρχίσουν να εισπράττονται τα δίδακτρα από τους πελάτες. Με όλα τα παραπάνω, διόλου δεν μας εκπλήσσει ότι στην ιδιοκτησία και τη διοίκηση των ανωτατοποιηθέντων κολεγίων φιγουράρουν διαπλεκόμενοι ημέτεροι.
Με διαδικασίες εξπρές έγινε η αδειοδότηση, αλλά με διαδικασίες εξπρές αποφάνθηκε και το Συμβούλιο της Επικρατείας ότι το άρθρο 16 του Συντάγματος, όπου ρητά αναγράφεται ότι η ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ΝΠΔΔ και ότι η σύσταση ανώτατων σχολών από ιδιώτες απαγορεύεται, μπορεί να ερμηνευτεί αντίθετα με το γράμμα του. Η απόφαση ανακοινώθηκε με δελτίο τύπου, χωρίς να έχει ακόμα δημοσιευτεί εξ όσων γνωρίζουμε. Η ανακοίνωση έγινε ταχύτατα, όταν ο μέσος χρόνος λήψης απόφασης στο ανώτατο δικαστήριο ξεπερνά τα 2 χρόνια. Παραπέμπουμε στις σχετικές τοποθετήσεις του πρώην Πρύτανη του ΕΚΠΑ, Επίτιμου Καθηγητή κ. Μιχάλη Σταθοπούλου, και του Επίτιμου Αντιπροέδρου του ΣτΕ κ. Χρήστου Ράμμου. Ο κ. Σταθόπουλος καταλήγει: «Το ΣτΕ στην ουσία ακολούθησε στο ζήτημα αυτό, χωρίς ικανά επιχειρήματα, τη θέση της πολιτικής εξουσίας.» Ο κάθε πολίτης μπορεί να κρίνει, εκ του αποτελέσματος, τη σπουδή της εν λόγω εξουσίας να δημιουργήσει τετελεσμένα πριν επιχειρηθεί η αναθεώρηση του άρθρου 16.
Σε αυτό το τοπίο, είναι απολύτως απαραίτητο να μην συνεχιστεί άλλο η σχεδόν πλήρης αφωνία και αδράνεια των διοικήσεων των δημοσίων πανεπιστημίων, να συντονιστεί και κλιμακωθεί η αντίστασή τους. Δεν μπορούν να ισχυριστούν ότι δεν τους αφορά το θέμα. Ο ευτελισμός της ανώτατης εκπαίδευσης έχει συνέπειες για όλα τα ιδρύματα. Μένουν χιλιάδες κενές θέσεις κάθε χρόνο και το ν+2 θα οδηγήσει σε περαιτέρω μείωση του φοιτητικού πληθυσμού. Υπενθυμίζουμε ότι σε πολλά τμήματα του ΕΚΠΑ ο μέσος χρόνος αποφοίτησης είναι στα 6 χρόνια. Με βάση το άρθρο 76 του Ν. 4957/22 οι διαγραφέντες θα μπορούν να χρησιμοποιούν τις πιστωτικές μονάδες που έχουν συγκεντρώσει σε όποιο ίδρυμα προβλέπεται η εφαρμογή ECTS. Δηλαδή θα διαγράφουμε μαζικά τους μισούς ενεργούς φοιτητές μας, που όπως επανειλημμένα έχουμε πει δεν επιβαρύνουν το πανεπιστήμιο ούτε οικονομικά, ούτε ακαδημαϊκά, μόνο και μόνο επειδή μετά τα 6 έτη φοίτησης παύει να είσαι ενάρετος και γίνεσαι αμαρτωλός. Οι ίδιοι αυτοί φοιτητές θα μπορούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στα άριστα ιδιωτικά «πανεπιστήμια», η εγγραφή στα οποία παρέχει προφανώς άφεση αμαρτιών. Αναρωτιόμαστε εύλογα πόσοι από όσους πληρώνουν τα παχυλά δίδακτρα θα αποτυγχάνουν ή έστω θα καθυστερούν στις σπουδές τους. Η μέχρι τώρα εμπειρία από τα ιδιωτικά κολέγια αλλά και από κάποια επί πληρωμή μαζικά μεταπτυχιακά προγράμματα, δυστυχώς σε δημόσια ΑΕΙ, προδιαθέτει για τα χειρότερα.
Έχουμε να κάνουμε με ένα ποιοτικά καινούργιο στάδιο υποβάθμισης της ανώτατης εκπαίδευσης χωρίς ούτε καν τα προσχήματα της ψευδεπίγραφης «αριστείας». Άλλη μια κρίσιμη πτυχή της δημόσιας σφαίρας παραδίδεται σε επενδυτές, με ή χωρίς εισαγωγικά. Θέση μας είναι ότι ο νόμος αυτός πρέπει απλά να καταργηθεί και οι fast-track άδειες μετονομασίας κολεγίων σε ΑΕΙ να ανακληθούν.








