Close Menu
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
  • Αρχική
  • Πολιτική
  • Διεθνή
  • Οικονομία
  • Εργατικά
  • Αγροτικά
  • Παιδεία
  • Καταστολή
  • Περιβάλλον
  • Υγεία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητισμός
  • Ιστορία
  • Στήλες
    • Η Αποψή Μας
    • Στο Ψαχνό
    • Zoom
    • Βαθύ Κόκκινο
    • Αντικυνωνικά
    • Dixi et salvavi animam meam
X (Twitter) YouTube RSS
Τελευταία Νέα :
  • Το πανεπιστήμιο-επιχείρηση Α.Ε. θέλει λούσα και βιτρίνα
  • Σαν σήμερα 9 Οκτώβρη
  • Συνεχίζονται οι σκληρές διαπραγματεύσεις στο Σαρμ Ελ-Σέιχ
  • Εγινε και αυτό: Συνέλαβαν αγροτοσυνδικαλιστή την ώρα που μιλούσε σε ραδιοφωνικό σταθμό!
  • Οταν ο «Μάκης το τσεκούρι» καταργούσε (δύο φορές μάλιστα) διάταξη ΚΥΑ με μια απλή εγκύκλιο, για να βολέψει Φραπέδες, Χασάπηδες και σία!
  • Απόστρατος ισραηλινός στρατηγός Μπρικ: «Το Ισραήλ έχει φτάσει στο σημείο χωρίς επιστροφή»
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
  • Αρχική
  • Πολιτική
  • Διεθνή
  • Οικονομία
  • Εργατικά
  • Αγροτικά
  • Παιδεία
  • Καταστολή
  • Περιβάλλον
  • Υγεία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητισμός
  • Ιστορία
X (Twitter) YouTube RSS
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
Πλοήγηση:Αρχική»Πολιτισμός»Ζοζέφ Αντράς – Καουτάρ Αρσί: Λογοτεχνία και Επανάσταση
Πολιτισμός

Ζοζέφ Αντράς – Καουτάρ Αρσί: Λογοτεχνία και Επανάσταση

Eksegersi.grBy Eksegersi.gr22 Ιούν 2025, 06:02

Αυτά που θέλεις να σου τραγουδήσω, δεν θα τα πω.

Οσα δεν θέλεις θα βροντοφωνάξω εγώ.

Αμου Ντζολέτο (ποιητής, Γκάνα)

Ο γάλλος συγγραφέας Ζοζέφ Αντράς και η μαροκινής καταγωγής κοινωνιολόγος Καουτάρ Αρσί αναπτύσσουν στο βιβλίο αυτό έναν εξαιρετικό διάλογο για το ρόλο της λογοτεχνίας στην εποχή μας και την επίδρασή της στην αλλαγή του κόσμου.

Οι ίδιοι, παρότι πολιτικοποιημένοι, θεωρούν αδόκιμη την έννοια της στράτευσης, που αποδίδεται στους αριστερούς, θεωρώντας ότι οι συγγραφείς -όπως όλοι- ζουν σε ένα προκαθορισμένο πολιτικό περιβάλλον. Σε αυτό το περιβάλλον όλοι παίρνουν θέση, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, άρα όσοι δεν υποστηρίζουν την εξάλειψη της αδικίας και της ανισότητας είναι επίσης στρατευμένοι, αν και το αρνούνται.

Το βιβλίο βρίθει από πλήθος εύστοχων αναφορών σε πολλά ζητήματα: Στο πρώτο μέρος με τον υπότιτλο γράφεις, οι συγγραφείς ορίζουν τη λογοτεχνία και τη γραφή γενικότερα ως το μέσο που επιτρέπει μια πιο σαφή σχέση με τον κόσμο, που ρίχνει φως στο μπλεγμένο και το άδηλο και που το κοινωνιολογικό του βλέμμα ανατρέπει και αποχαιρετά τη ρομαντική και φιλελεύθερη λογοτεχνική παράδοση. 

Ιδιαίτερα για τον Ζοζέφ Αντράς, η επινόηση χάρτινων χαρακτήρων είναι περιττή, όταν «τόσα πεθαμένα πρόσωπα μας καλούν να πούμε τη νικημένη τους ζωή». Οπως και για τον Μαγιακόφσκι, η λογοτεχνική γλώσσα απαιτεί ένα ρυθμό πυκνό, ελλειπτικό, κοφτερό και ποιητικό επίσης, καθώς και έναν ήχο ακριβή και αυστηρό. Ο Ζ.Α. διαθέτει το προσόν των μεγάλων συγγραφέων: Με μια φράση μπορεί να σκιαγραφήσει και να αποδώσει την ουσία ενός ανθρώπινου χαρακτήρα ή να περιγράψει μια ολόκληρη ιστορική περίοδο, όπως π.χ.: «Μετά, στους ωκεανούς, τα βακτήρια θα πάνε να δημιουργήσουν τον Θεό». 

Μα πάνω απ` όλα, αυτού του είδους η λογοτεχνία πατά στην μεγάλη γαλλική παράδοση ενός Μπαλζάκ, ενός Σαρτρ ή ενός Ουγκό που είχε γράψει: «Η τέχνη για την τέχνη μπορεί να είναι ωραία, αλλά η τέχνη για την πρόοδο είναι ακόμα ωραιότερη». Και που ο Ζ.Α. παραφράζει, αντικαθιστώντας την λέξη «πρόοδο» με τη λέξη «επανάσταση». 

Είναι μια λογοτεχνία που δεν έχει κανένα ατομοκεντρισμό, που αναδεικνύει την ομορφιά των αντιστεκόμενων ανθρώπων, που φανερώνει την κρυμμένη αλήθεια και που προβάλλει τη μοναδική πραγματικότητα που παραποιείται συνεχώς με μια επίστρωση δυσωδών ψεμάτων. Επικαλείται τη Σιμόν ντε Μποβουάρ: «Η αλήθεια είναι μία, μόνο η πλάνη είναι πολλαπλή. Δεν είναι τυχαίο που η δεξιά κηρύσσει τον πλουραλισμό». 

Και η ομορφιά αυτή καθεαυτή; Τι λέει ο Ζ.Α.; «Κοιτάζω τα ζώα όπως τα κοιτάζει ένα παιδί. Πάντα κοντοστέκομαι μπροστά από ένα χωράφι με στάχυα. Μετράω τις κουρτίνες από φως που πέφτουν σε μια βουνοπλαγιά… Ομως η ομορφιά αυτή είναι υπονομευμένη. Οσα κάνουν στον κόσμο οι ισχυροί, ορθώνουν ένα φράχτη ανάμεσα στην ομορφιά του κόσμου κι εμάς. Η ομορφιά μας φτάνει τρύπια, ακρωτηριασμένη… Η πλήρης πρόσβαση στην ομορφιά περνά από την πολιτική. Αρα από τον αγώνα. Αρα γράφω για την πολιτική. Αρα γράφω για τον αγώνα».

Οι συγγραφείς αυτού του βιβλίου δεν είναι πολιτικοί. Δεν μπορεί κανείς να απαιτεί από αυτούς ιδεολογική καθαρότητα. Ο ρόλος τους είναι να απλώνουν το χέρι στην κοινωνία και να βαδίζουν μαζί της. Να διεισδύουν στην εποχή τους αξιοποιώντας την παρελθούσα ανθρώπινη ιστορία. Αυτό είναι αρκετό. 

Στο δεύτερο μέρος του βιβλίου με τον υπότιτλο αγωνίζεσαι, ο Ζ.Α. αναλύει, επιχειρηματολογεί και υπερασπίζεται με πάθος την αναγκαιότητα της επανάστασης. Οπως και η συνδιαλεγόμενή του, γνωρίζει καλά την ιστορία. Παντού, από την Αμερική μέχρι την τελευταία σπιθαμή γης, «όποτε οι καθημερινοί άνθρωποι θέλησαν να πάρουν τη ζωή τους στα χέρια τους, σφαγιάστηκαν». 

Ο Ζ.Α. διακηρύσσει: «Το επείγον είναι να βάλουμε όλες μας τις δυνάμεις υπέρ της σοσιαλιστικής–κομμουνιστικής Ιδέας». Για τον κομμουνισμό θεωρεί: «Είναι το μοναδικό σχέδιο που έφτιαξαν οι λαοί για να γυρίσουν σελίδα από τους πολέμους, τις ταπεινώσεις και τον νόμο του δυνατού. Αν έχει να προτείνει κανείς άλλα ονόματα για να πει το ίδιο πράγμα, ευχαρίστως να τα ακούσω. Μέχρι τότε, αυτό είναι διαθέσιμο στο τραπέζι του κόσμου». 

Δεν διστάζει να επιτεθεί στην καθεστηκυία, τη σοβαρή, την ευπαρουσίαστη, καθησυχαστική αριστερά που καταγγέλλει εύκολα τον νεοφιλελευθερισμό αλλά όχι τον καπιταλισμό, που ονειρεύεται τον εκδημοκρατισμό της ευρωζώνης και που ψηφίζει Μακρόν στο δεύτερο γύρο κι ας βγάλει τα μάτια των εργατών. Καταφέρεται ενάντια στον μιντιακό κόσμο της κουλτούρας που «δηλώνει ευαίσθητος στις αξίες της αριστεράς, αγαπά τις ανατρεπτικές και παραβατικές αφηγήσεις, την ασέβεια και την συμπερίληψη αλλά δεν αγαπά την ίδια την ανατροπή». 

Και επιτέλους ναι! Αυτό το βιβλίο αξίζει να διαβαστεί και μόνο για την ουσιαστικότατη τοποθέτηση του Ζοζέφ Αντράς στο ζήτημα των φεμινιστριών, των αντιρατσιστών, των ΛΟΑΤΚΙ, των οικολόγων, των ζωόφιλων κλπ. Να μερικά σημεία: Ο Ζ.Α. αντιλαμβάνεται την επιθυμία για αυτονομία στην ανάπτυξη όλων αυτών των επιμέρους αγώνων. Ομως μόνο εν μέρει, γιατί: «Κανένας από αυτούς τους αγώνες δεν είναι ως τέτοιος, ανταγωνιστικός στην τάξη του σύγχρονου καπιταλιστικού κόσμου. Συμβιβάζονται μαζί του». Και παραθέτει μερικές μόνο από τις αμέτρητες αποδείξεις: Ο Μακρόν έχει υιοθετήσει τον φεμινισμό, ο Μπους υποσχέθηκε την ελευθερία στις Αφγανές, οι εργοδοτικές οργανώσεις και η Μαρίν Λεπέν δηλώνουν οικολόγοι, το Ιδρυμα Φορντ, δεμένο άρρηκτα με τις μυστικές και στρατιωτικές υπηρεσίες των ΗΠΑ, δίνει 100 εκατομμύρια δολάρια στα κινήματα του Black Lives Matter, η L`Oreal συμμετέχει στις παγκόσμιες αντιρατσιστικές διαμαρτυρίες, ο επικεφαλής -χάι-τεκ επιχειρηματίας- του ΛΟΑΤΚΙ περιοδικού Tetu υπόσχεται να υπογράψει συμφωνίες με όλες τις εισηγμένες εταιρίες του χρηματιστηρίου, η Λοράνς Παριζό, πρώην πρόεδρος της μεγαλύτερης εργοδοτικής ένωσης της Γαλλίας, αγωνίζεται για τα ζώα και ο ισραηλινός στρατός προωθεί τις βίγκαν μπότες. 

«Η κυρίαρχη τάξη τα ρουφάει όλα. Ναι, προφανώς. Ομως όλα εκτός από ένα πράγμα: τον σοσιαλισμό, τον κομμουνισμό. Το κεφάλαιο “ξεπλένει” ό,τι βρίσκει μπροστά του, και οι φιλελεύθεροι, με αξιοπρόσεκτη συνέπεια, υπεξαιρούν ό,τι προσφέρεται προς υπεξαίρεση. Αντίθετα, δεν μπορούν να απορροφήσουν τον κομμουνισμό: αυτός θα τους είναι πάντα εξωτερικός, εξωγενής, αναφομοίωτος. Τον βλέπουν όπως η κότα το μαχαίρι (εκτός αν διατείνονται, όπως οι Κινέζοι, ότι ένα τρίγωνο μπορεί να γίνει κύκλος- αλλά τέτοιο παραλήρημα δεν το πιστεύει πια κανείς). Ακόμα και οι συμπαθούντες προοδευτικοί ξέρουν πολύ καλά ποια είναι η κόκκινη γραμμή που δεν πρέπει να παραβιάζεται: δηλώνουν υπέρ των ίσων δικαιωμάτων, θέλουν το τέλος των διακρίσεων, είναι φεμινιστές, οικολόγοι και αντιρατσιστές… Ποιος όμως από αυτούς ζητά να φτιαχτεί μια κοινωνία δίχως τάξεις, να κοινωνικοποιηθούν τα μέσα παραγωγής, να δοθεί η εξουσία λήψης των αποφάσεων στους μισθωτούς, να κλείσει το χρηματιστήριο ή να απαγορευτεί η κερδοσκοπικού τύπου ιδιοκτησία; Κανείς… Αυτό είναι που δίνει μοναδική, εντελώς ιδιαίτερη θέση στη σοσιαλιστική-κομμουνιστική Ιδέα».

Ο Ζ.Α. είναι ένας μελαγχολικός αριστερός, οργισμένος και αισιόδοξος ταυτόχρονα. Ομολογεί: «Δέκα μέτρα κάνω στο δρόμο και βρίσκω δέκα λόγους για να γίνω έξω φρενών… Σε πείσμα όλων, ας προσπαθήσουμε, ας αγωνιστούμε και ας είναι η πιθανότητα να κερδίσουμε ισχνή… Ο.τι βιώσιμο υπάρχει στη σημερινή μας ύπαρξη είναι καρπός των αγώνων του παρελθόντος… Στη Figaro μια χαρά απολαμβάνουν τα κοινωνικά κεκτημένα που κέρδισαν αυτοί τους οποίους αποκηρύσσουν σήμερα ως “αριστεριστές”, ή “τρομοκράτες”… Οι υπέρμαχοι της καθεστηκυίας τάξης δεν είχαν ποτέ καμία χρησιμότητα για το ανθρώπινο είδος».

Από τη δική της πλευρά η Καουτάρ Αρσί αναπτύσσει μια βασική αξία του Ισλάμ: «Το σημαντικότερο στοιχείο συνδέεται με την δοκιμασία… Είναι η ιδέα πως η δοκιμασία λέει πολλά τόσο γι`αυτόν που δοκιμάζει όσο και για κείνον που δοκιμάζεται. Η δοκιμασία δεν υπάγεται στην τάξη του σκανδάλου, αλλά της αντίστασης, της προσπάθειας να αντέξεις σε πείσμα όλων».

Για το ζήτημα της βίας ο Ζ.Α. είναι επίσης ξεκάθαρος: Για την κυρίαρχη πολιτική και τα ΜΜΕ, βία είναι μόνο αυτή που έρχεται από τα κάτω, η σπασμένη βιτρίνα ενός πολυτελούς μαγαζιού, τα οδοφράγματα των Κίτρινων Γιλέκων, το σκίσιμο του πουκαμίσου ενός στελέχους της Air France ή οι Κούρδοι και Παλαιστίνιοι μαχητές. Δεν γίνεται ποτέ λόγος για τη βία που προκαλεί τη βία. Ομως και μόνο η ύπαρξη των κοινωνικών τάξεων είναι μια καθημερινή βία. Η κρατική τρομοκρατία είναι βία. Οι πράξεις νομοθετικού περιεχομένου είναι βία. Οι εκατό εταιρίες που ευθύνονται για το 71% της ρύπανσης με διοξείδιο του άνθρακα τι είναι; Τα εργατικά ατυχήματα δεν είναι βία; Ή μήπως δεν είναι βία η απόλυση όλων των εργαζομένων της Knorr στο Ντιπιγκέμ και η μεταφορά του εργοστασίου στην Ρουμανία;

Στο τρίτο μέρος του βιβλίου με τον υπότιτλο δημοσιεύεις, οι συγγραφείς μιλούν για το ρόλο της κριτικής, για το εκδοτικό παρασκήνιο, το μιντιακό εμπορικό life style, για τον γολγοθά των συγγραφέων στην καθημερινή προσπάθεια επιβίωσης. 

Τα στοιχεία που αναφέρονται μοιάζουν απίστευτα. Είναι εκπληκτικό ότι στη Γαλλία, που διαφημίζει τον εαυτό της σαν η χώρα των Γραμμάτων και των Τεχνών, μόλις 150 συγγραφείς καταφέρνουν να ζουν από τη δουλειά τους, ενώ το 65% κάνει άλλη εργασία. Το υπουργείο Πολιτισμού αυτής της χώρας έχει ορίσει επισήμως την εξής ποσόστωση στην τιμή ενός βιβλίου: 8% (!!!) για τον συγγραφέα (που χωρίς αυτόν δεν θα υπήρχε καν το βιβλίο), 15% για τον τυπογράφο, 20% για τον διανομέα, 21% για τον εκδότη και 36% για τον βιβλιοπώλη! Δηλαδή, για ένα βιβλίο των 17 ευρώ ο συγγραφέας παίρνει 1,36 ευρώ αλλά και αυτό μόνο αφότου καλυφθεί η συνηθέστατα ισχνή προκαταβολή που έχει καταβάλει ο εκδότης στο δημιουργό. 

Για βιβλία που χρειάστηκαν χρόνια έρευνας και μόχθου ο Ζ.Α. έλαβε (αν είναι δυνατόν!) τις εξής προκαταβολές μεικτά: Για τα Για τα πληγωμένα μας αδέρφια 3.000 ευρώ, για το Ακόμα κι αν απομείνει μονάχα ένας σκύλος 200, για το Κανακύ 10.000, για το Νουντέμ Ντουράκ 2.500, για το Για να σας πολεμήσουν 10.000, για το Ετσι τους κάνουμε πόλεμο 5.000 και για το Λογοτεχνία και επανάσταση 1.000 ευρώ! Ετσι εξηγείται το ότι αυτός ο άνθρωπος φυτοζωεί σε ένα χωριό φτωχός και καταχρεωμένος. Το μηνιαίο του εισόδημα δεν φτάνει πολλές φορές ούτε το επίδομα αλληλεγγύης. 

Φυσικά αν κάποιος δεν έχει παραβιάσει την κόκκινη γραμμή που λέγεται «ανατροπή του καπιταλισμού» κι αν αντί να ενδιαφέρεται για την ουσία της δουλειάς του ενδιαφέρεται για την προώθηση του εαυτού του, τότε ίσως να έχει μια καλύτερη τύχη. Για «κακή» ή μάλλον για καλή του τύχη, ο Ζ.Α. έχει τοποθετήσει τον εαυτό του απέναντι στο λογοτεχνικό και πανεπιστημιακό κύκλωμα. Θεωρεί ότι δεν ανήκει σε αυτό το σινάφι. Σιχαίνεται τον κυνισμό, τον σαρκασμό, τον σκεπτικισμό, την ειρωνεία αυτού του σιναφιού που θεωρεί ότι δεν πιάνεται κορόιδο. Δεν σχετίζεται με κριτικούς ή δημοσιογράφους. Τα βραβεία, οι τιμές ή οι υποτροφίες δεν τον αφορούν. Τον ενδιαφέρει απλώς, τα βιβλία του να αναγνωρίζονται, «όπως αναγνωρίζουμε ένα σύντροφο στο δρόμο». 

Διεκδικεί για τον εαυτό του μόνο το ρόλο του συγγραφέα, παρότι σχετίζεται στενά με την ιστορία και τη δημοσιογραφία, πράγμα που τον βοηθά να προσεγγίζει τα γεγονότα με ακριβή, επιστημονικό τρόπο και με επίκαιρη ματιά. Ο Ζ.Α. περιγράφει τη θλιβερή εμπειρία του, όταν το βραβείο Γκονκούρ, που κέρδισε το πρώτο του βιβλίο (ο ίδιος αρνήθηκε να το παραλάβει), έγινε πρωτοσέλιδο στη Monde, αλλά δεν υπήρχε καμιά αναφορά στο περιεχόμενο του βιβλίου παρά μόνο στο παλτό του συγγραφέα ή τη χλωμάδα του δέρματός του. 

Η μιντιακή περιφρόνηση για το κείμενο, τη γλώσσα και την πολιτική ήταν καθολική και η ματιά καθαρά ηδονοβλεπτική. Και στη Γαλλία, όπως παντού, το εκδοτικό κατεστημένο προωθεί το ευπώλητο σκουπιδαριό με κριτήριο το κέρδος. Η σοβαρή συγγραφική δουλειά που έχει κοινωνικές αναφορές αλλά και όσα σημαντικά γίνονται σε άλλους τομείς της τέχνης, είναι το άλλοθι μιας «δημοκρατικότητας» και ενός υποτιθέμενου πλουραλισμού, καθόλου ενοχλητικού, καθώς οι λαϊκές τάξεις «κρατούνται» ούτως ει άλλως μακριά από την αληθινή τέχνη. Είναι χαρακτηριστική, λέει η Καουτάρ Αρσί, η προώθηση, με μαζικές διαφημιστικές εκστρατείες, ιστοριών μουσουλμάνων γυναικών με τίτλους όπως Η μαντήλα της Τεχεράνης ή Γεννήθηκα στο χαρέμι ή Η ζωή μου ως σκλάβας κ.ο.κ. που κατέληγαν απλώς να διαδίδουν ισλαμοφοβικές αναπαραστάσεις.

Η κατάσταση στον συγγραφικό και εκδοτικό κόσμο αντικατοπτρίζει την πλήρη περιφρόνηση του καπιταλιστικού συστήματος σε ό,τι ονομάζεται μόρφωση και πνευματική καλλιέργεια. Στις συμπληγάδες αυτού του συστήματος ένα σωρό ταλέντα, καταπιεσμένα και κυνηγημένα πνεύματα, ταπεινώνονται, συνθλίβονται, χάνονται ή λοξοδρομούν.

Οι συγγραφείς αυτού του βιβλίου δεν τρέφουν αυταπάτες για την απήχηση και επίδραση της μαχόμενης λογοτεχνίας στην αλλαγή πορείας αυτού του κόσμου. Σε μια εποχή παντοδυναμίας της εικόνας και ραγδαίας εξάπλωσης των τεχνολογιών επικοινωνίας, ο λόγος και η γραφή υποβαθμίζονται δραματικά. Τα σόσιαλ μίντια προωθούν μια άνευ προηγουμένου πλύση εγκεφάλου, διαχέουν την καπιταλιστική αγριότητα και τη βία στις κοινωνικές σχέσεις και λοβοτομούν τη φαντασία. Η αναπαραγωγή στα οπτικοακουστικά μέσα αναξιόπιστων πληροφοριών και ειδήσεων, φτηνής παραφιλολογίας και υπνωτιστκών τηλεοπτικών σειρών, έχει περιθωριοποιήσει ακόμα περισσότερο το συγγραφικό έργο. Ελπίζουν απλώς ότι τα βιβλία τους, προσπαθώντας να αποκαλύψουν τα αίσχη ενός άδικου συστήματος και να εξερευνήσουν την αλήθεια, εντάσσονται στο συλλογικό ποτάμι ανατροπής, είναι ο αντίλαλος της αγωνιζόμενης κοινωνίας. Αυτή η φιλοδοξία είναι εφικτή και είναι αρκετή.

Γιατί ακόμα και σε αυτή την τρομακτική και αποτελματωμένη εποχή, η αλήθεια σε κάθε της μορφή μπορεί να φτάσει σε ευαίσθητους, ανήσυχους και ελεύθερους ανθρώπους.

Ε.Σ.

Εκτύπωση 🖨
ΚΡΙΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΥ
Κοινοποίηση: Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp
Προηγούμενο ΆρθροΣαν σήμερα 22 Ιούνη
Επόμενο άρθρο Βομβάρδισαν το Ιράν: Οι αμερικάνοι ιμπεριαλιστές προσπαθούν να σώσουν τους σιωναζιστές

Σχετικά Αρθρα

Και το «South Park» ενάντια στο Ισραήλ και τον Νετανιάχου

Πολιτισμός 26 Σεπ 2025, 13:18

Με ισοκράτη τον ήχο των σιωναζιστικών drone…

Πολιτισμός 22 Σεπ 2025, 14:46

Σαλάχ Αλ-Μούσα: Μνήμες Παλαιστίνης

Πολιτισμός 21 Σεπ 2025, 21:47

Χιλιάδες άνθρωποι του κινηματογράφου δεσμεύονται να μποϊκοτάρουν κάθε επαγγελματική ή άλλη σχέση με τους υποστηρικτές της γενοκτονίας

Και ένα πρόστυχο κείμενο ισαποστακισμού από ισραηλινούς ντοκιμαντερίστες

Πολιτισμός 17 Σεπ 2025, 21:44

Ο Χαβιέρ Μπαρδέμ κατήγγειλε με σφοδρότητα τους γενοκτόνους σιωναζιστές στην τελετή απονομής των Emmy

Πολιτισμός 16 Σεπ 2025, 14:32

Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας: Απέξω αλληλεγγύη, μέσα υποκρισία και ποντιοπιλατισμός

Πολιτισμός 1 Σεπ 2025, 12:38
Ροή Ειδήσεων
Παιδεία

Το πανεπιστήμιο-επιχείρηση Α.Ε. θέλει λούσα και βιτρίνα

9 Οκτ 2025, 08:56
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 9 Οκτώβρη

9 Οκτ 2025, 00:01
Διεθνή

Συνεχίζονται οι σκληρές διαπραγματεύσεις στο Σαρμ Ελ-Σέιχ

8 Οκτ 2025, 23:01
Αγροτικά

Εγινε και αυτό: Συνέλαβαν αγροτοσυνδικαλιστή την ώρα που μιλούσε σε ραδιοφωνικό σταθμό!

8 Οκτ 2025, 21:57
Πολιτική

Οταν ο «Μάκης το τσεκούρι» καταργούσε (δύο φορές μάλιστα) διάταξη ΚΥΑ με μια απλή εγκύκλιο, για να βολέψει Φραπέδες, Χασάπηδες και σία!

Ο υποστράτηγος και ο στρατηγός της εγκληματικής οργάνωσης

8 Οκτ 2025, 21:39
Διεθνή

Απόστρατος ισραηλινός στρατηγός Μπρικ: «Το Ισραήλ έχει φτάσει στο σημείο χωρίς επιστροφή»

8 Οκτ 2025, 13:30
Πολιτική

Μια κοινωνικά ανάλγητη κυβέρνηση με θεραπαινίδα μια Δικαιοσύνη της ντροπής

8 Οκτ 2025, 12:32
Αγροτικά

Κτηνοτροφικοί Σύλλογοι Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης: «Καταχεριάζουν» άγρια τον Τσιάρα

8 Οκτ 2025, 11:14
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 8 Οκτώβρη

8 Οκτ 2025, 00:01
Διεθνή

Δύο χρόνια από τον Κατακλυσμό του Αλ-Ακσα: Οι σιωνιστές θυμούνται την «προφητεία του Σινουάρ»

7 Οκτ 2025, 14:55
Διεθνή

Δυο χρόνια από τον Κατακλυσμό του Αλ-Ακσα, δυο χρόνια τερατώδους ψευδολογίας

Χαμάς: Οι θέσεις μας για την Επιχείρηση Καταιγίδα του Αλ-Ακσα

7 Οκτ 2025, 13:24
Παιδεία

Η κυβέρνηση Μητσοτάκη έβαλε μπροστά τη βιομηχανία πειθαρχικών διώξεων φοιτητών

7 Οκτ 2025, 12:16
Διεθνή

Δυο χρόνια από τον Κατακλυσμό του Αλ-Ακσα

7 Οκτ 2025, 09:52
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 7 Οκτώβρη

7 Οκτ 2025, 00:01
Διεθνή

Αρχισαν στο Κάιρο οι σκληρές διαπραγματεύσεις ανάμεσα στην Παλαιστινιακή Αντίσταση και στους σιωναζιστές και αμερικάνους ιμπεριαλιστές

6 Οκτ 2025, 20:10
Αθλητισμός

Μεγάλες στιγμές στο Σαν Μαμές

Η Αθλέτικ Μπιλμπάο υπέρ της Παλαιστίνης

6 Οκτ 2025, 19:37
Κόντρες

Αλέξη εσύ σούπερ σταρ…

6 Οκτ 2025, 15:18
Εκδηλώσεις

Παρασκευή στην Κόντρα: Μια συζήτηση σε μια καυτή επικαιρότητα

6 Οκτ 2025, 13:54
Αγροτικά

ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ: Κρύβουν σημαντικό αριθμό νέων εστιών ευλογιάς των αιγοπροβάτων

6 Οκτ 2025, 12:17
Διεθνή

Μια ανάγνωση της απάντησης της Χαμάς στο σχέδιο Τραμπ

6 Οκτ 2025, 11:08
Εκδηλώσεις στην Κόντρα
Η Yπόθεση Ζορζ Ιμπραήμ Αμπνταλλά
Εφετείο ΧΑ
Ουκρανία
Επιλεγμένα θέματα
10 Μάι 2022, 22:55

Ο ρωσικός ιμπεριαλισμός από θέση ισχύος

«Ο πλούτος των κοινωνιών όπου κυριαρχεί ο κεφαλαιοκρατικός τρόπος παραγωγής εμφανίζεται σαν ένας “τεράστιος σωρός…

21 Απρ 2022, 13:42

Καρλ Μαρξ: Μισθός, τιμή και κέρδος

21 Νοέ 2021, 07:31

Κινέζικος Ιμπεριαλισμός: Tα περιθώρια της παλιάς υψηλής κερδοφορίας στενεύουν

Παρά τη συνεχιζόμενη υπερεκμετάλλευση του προλεταριάτου

Περισσότερα…

Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 9 Οκτώβρη

Ημέρα ταχυδρομείων.

Ουγκάντα: Ημέρα ανεξαρτησίας (1962).

Περού: Ημέρα εθνικής αξιοπρέπειας (1968).

1934: Δολοφονείται ο βασιλιάς της Γιουγκοσλαβίας Αλέξανδρος Α’.

1946: Οι τρομοκρατικές ομάδες του Κατσαρέα δολοφονούν 45 δημοκρατικούς πολίτες στη Λακωνία.

1969: Δυο βόμβες στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας.

1973: Ισραηλινά πολεμικά αεροσκάφη πλήττουν τη Δαμασκό, περισσότεροι από εκατό νεκροί.

1977: Βόμβα στη Λέσχη Αξιωματικών του προσωπικού των βάσεων στο Ελληνικό (ΕΛΑ).

1977: Βόμβα στα γραφεία της ΚΝΕ στα Πετράλωνα.

1990: Τα ΜΑΤ επιτίθενται κατά απεργών της «Olympic Catering» στέλνοντας 22 άτομα στο νοσοκομείο.

Εκτύπωση 🖨
Η Παπάρα…

Επιστρέφοντας στα καθ’ ημάς και στο ζήτημα της απεργίας πείνας του Π. Ρούτσι, που απασχολεί το τελευταίο διάστημα τη δημόσια συζήτηση, θέλω να πω ότι η πολιτεία πρέπει να στέκεται με ευαισθησία δίπλα στους ανθρώπους που πονούν, ακόμη κι όταν την αμφισβητούν. Αυτό επιτάσσει η ανθρωπιά και ο πολιτισμός μας. Σεβόμαστε τις αποφάσεις της ανεξάρτητης δικαιοσύνης, όποιες κι αν είναι αυτες, χωρίς να τις σχολιάζουμε. Αυτό επιτάσσει το κράτος δικαίου το οποίο δεν μπορούμε να επικαλούμαστε α λα καρτ. Πόσο μάλλον σε θέματα που αποτελούν αποκλειστική αρμοδιότητα της Δικαιοσύνης, όπως είναι το συγκεκριμένο αίτημα, και βεβαίως η εκδίκαση αυτής της μεγάλης τραγωδίας, που μας έχει πληγώσει βαθιά όλους. Όπως, άλλωστε, ειπώθηκε από την ηγεσία του Αρείου Πάγου, δεν χάνεται κανένα δικαίωμα κανενός συγγενή, καθώς κατά τη διαδικασία στο ακροατήριο θα μπορεί να διατυπωθεί εκ νέου οποιοδήποτε αίτημα οποιασδήποτε πλευράς. Κι ας μην ξεχνάμε ότι νέες αέναες καθυστερήσεις μπορεί να οδηγήσουν ακόμη και σε παραγραφές αδικημάτων, που θα ήταν η απόλυτη ασέβεια στη μνήμη των νεκρών.

Kυριάκος Μητσοτάκης (facebook)

(Για να αφιερώνει ο Μητσοτάκης ένα «κεφάλαιο» της εβδομαδιαίας σινδονιάδας του στο facebook στην απεργία πείνας του Πάνου Ρούτσι σημαίνει πως αισθάνεται και πάλι στριμωγμένος. Μάλλον δεν είχε δει ακόμα τις συγκεντρώσεις που έγιναν στην Αθήνα και άλλες πόλεις, αλλά δεν ήταν καθόλου δύσκολο για τους συνεργάτες του να προβλέψουν το μέγεθός τους. Και τι έκανε; Το έριξε στην υποκρισία. Το έκανε τις προηγούμενες μέρες ο εκπρόσωπός του, χτες βγήκε μπροστά ο ίδιος ο Μητσοτάκης. «Ευαισθησία», «ανθρωπιά», «πολιτισμός», από τη μια, «ανεξάρτητη δικαιοσύνη», από την άλλη. Ο Μητσοτάκης έχει όλες αυτές τις σπουδαίες ιδιότητες, αλλά η αστική Δικαιοσύνη δεν τις έχει. Κι αυτός δεν μπορεί να κάνει τίποτα. Μόνο που και αυτή η εκδήλωση υποκρισίας πάει κατευθείαν «στον κουβά». Γιατί ήταν ο δικός του μηχανισμός που προσπάθησε να συκοφαντήσει τον Ρούτσι όταν ξεκίνησε την απεργία πείνας. Και ήταν ο δικός του υπουργός, ο Φλωρίδης, που προανήγγειλε την απόφαση της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Λάρισας, γεγονός που κατέγραψαν όλα τα φιλοκυβερνητικά μίντια με τον πανομοιότυπο τίτλο: «Παράθυρο από τον Φλωρίδη». Από το Μαξίμου τους έδωσαν τον τίτλο, για να φανεί ότι η κυβέρνηση παρενέβη στην Εισαγγελία και δικαίωσε τον Ρούτσι. Μόνο που ικανοποιήθηκε το μισό αίτημα του απεργού πείνας: εκταφή της σορού του δολοφονηθέντα γιου του, αλλά μόνο για ταυτοποίηση, όχι για χημικές εξετάσεις που θα δείξουν την ακριβή αιτία θανάτου. Οταν ο Πάνος Ρούτσι ανακοίνωσε ότι συνεχίζει την απεργία πείνας, ο Μητσοτάκης, βλέποντας το κυβερνητικό σχέδιο να ναυαγεί, δεν είχε κανένα πρόβλημα να φορτώσει την ευθύνη στην αστική Δικαιοσύνη. Μόνο που δεν ξεγελάει κανέναν. Θέλει δε θέλει, τη λύση θα την δώσει ο ίδιος, μέσω της αστικής Δικαιοσύνης. Και θα χρεωθεί την ευθύνη για μια ανάλγητη και απάνθρωπη συμπεριφορά έναντι ενός χαροκαμένου γονιού που υπέβαλε ένα απλούστατο και απόλυτα νόμιμο αίτημα)

Εκτύπωση 🖨
Αφίσες









Αρχείο Εφημερίδας
Εκδόσεις
25 Σεπ 2022, 13:12

Η ανατροπή του καπιταλισμού προϋπόθεση για τη λύση του ζητήματος της κατοικίας

27 Μαρ 2022, 17:35

Σοσιαλιστική οικοδόμηση και καπιταλιστική παλινόρθωση στην ΕΣΣΔ

Κατεβάστε ελεύθερα τη μελέτη

11 Οκτ 2020, 11:30

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (κατεβάστε ελεύθερα τη μπροσούρα)

29 Αυγ 2020, 10:01

Η αλήθεια για τους Σλαβομακεδόνες

Ο ΠΟΛΥΧΡΟΝΟΣ ΑΝΕΛΕΗΤΟΣ ΔΙΩΓΜΟΣ ΕΝΟΣ ΛΑΟΥ

Αφιερώματα
17 Σεπ 2020, 19:22

Εγκληματικό, εθνικοσοσιαλιστικό μόρφωμα ήταν και παραμένει η Χρυσή Αυγή και οι παραφυάδες μετά τη διάσπασή της

4 Νοέ 2017, 00:00

100 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ

Ο μεγάλος Οκτώβρης του 1917 εξακολουθεί να διδάσκει το προλεταριάτο

30 Νοέ 2013, 00:00

KPD: Η συνεπής αντιφασιστική και επαναστατική οργάνωση της γερμανικής εργατικής τάξης

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (7)

23 Νοέ 2013, 00:00

KPD: Η συνεπής αντιφασιστική και επαναστατική οργάνωση της γερμανικής εργατικής τάξης

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (6)

Δείτε όλες τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ

Δείτε όλα τα ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Πολιτικές Δίκες
  • 17Ν
    • Εφετείο 17Ν
  • ΕΛΑ
    • Δεύτερη Δίκη ΕΛΑ
    • Εφετείο ΕΛΑ
    • Πρώτη Δίκη ΕΛΑ
  • Επαναστατικός Αγώνας
    • Πρώτη Δίκη Επαναστατικού Αγώνα
    • Εφετείο Επαναστατικού Αγώνα
    • Δεύτερη Δίκη Επαναστατικού Αγώνα
  • Συνωμοσία Πυρήνων της Φωτιάς
    • 3η Δίκη Σ.Π.Φ.
    • 4η Δίκη Σ.Π.Φ.
    • Δίκη Σ.Π.Φ.
Παλαιστίνη
  • Σπάζοντας την πολιορκία
    • Το ημερολόγιο της αποστολής
    • Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (4)
    • Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (3)
    • Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (2)
    • Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (1)
Σύνδεσμοι
  • Ποιοι είμαστε
  • Επικοινωνία
  • Όροι χρήσης
  • Ποιοι είμαστε
  • Επικοινωνία
  • Όροι χρήσης

Πληκτρολογήστε παραπάνω και πατήστε Enter για αναζήτηση. Πατήστε Esc για ακύρωση.

Χρησιμοποιούμε cookies αποκλειστικά για την βελτιστοποίηση της εμπειρίας πλοήγησης και για τη σύνταξη ανώνυμων στατιστικών επισκεψιμότητας. Εφόσον συνεχίσετε στη σελίδα μας, θεωρούμε ότι είστε ικανοποιημένοι με αυτό.
Ρυθμίσεις CookieΣυνέχεια
Διαχείριση συναίνεσης

Σύνοψη απορρήτου

Χρησιμοποιούμε cookies αποκλειστικά για την βελτιστοποίηση της εμπειρίας πλοήγησης και για τη σύνταξη ανώνυμων στατιστικών επισκεψιμότητας (analytics). Δεν μπορούμε να εξακριβώσουμε την προσωπική σας ταυτότητα από τα cookies. Τα cookies αποθηκεύονται αποκλειστικά στη δική σας συσκευή (υπολογιστή, tablet, κινητό τηλέφωνο) και η ιστοσελίδα δε διατηρεί κανένα αρχείο ή βάση δεδομένων με προσωπικά δεδομένα σας.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
_GRECAPTCHA5 months 27 daysThis cookie is set by Google. In addition to certain standard Google cookies, reCAPTCHA sets a necessary cookie (_GRECAPTCHA) when executed for the purpose of providing its risk analysis.
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
wordpress_test_cookiesessionThis cookie is used to check if the cookies are enabled on the users' browser.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
CookieDurationDescription
__cf_bm30 minutesThis cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
_ga2 yearsThe _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gid1 dayInstalled by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
_lscache_vary2 daysNo description available.
abj404_solution_REQUEST_URI4 minutesNo description available.
abj404_solution_REQUEST_URI_SHORTpastNo description
abj404_solution_REQUEST_URI_UPDATE_URL4 minutesNo description
wordpress_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpress_logged_in_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpress_sec_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpresspass_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpressuser_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wp-postpass_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wp-settings-0pastNo description
wp-settings-time-0pastNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo