Συνεχίζεται η εγκληματική πολιτική διαχείρισης της πανδημίας στην εκπαίδευση, παρά το γεγονός ότι τα σχολεία με κρούσματα στη σχετική λίστα του υπουργείου Παιδείας ξεπέρασαν τα 1.030 το βράδυ της Παρασκευής (ώρα 11.48 μ.μ.) 21 Mάη.
Μετά την υποχρέωση για ένα μόνο self test την εβδομάδα και αυτό, όπως έχουμε πάμπολλες φορές επισημάνει παντελώς αναξιόπιστο, ΕΟΔΥ και υπουργείο Παιδείας προχωρούν τώρα ακόμη και στη χαλάρωση των πρωτοκόλλων διαχείρισης ύποπτων ή επιβεβαιωμένων περιστατικών λοίμωξης COVID-19 σε σχολικές μονάδες, που εφαρμόζονταν με την έναρξη των σχολείων τον Σεπτέμβρη του 2020.
Κι αυτό γιατί στη λίστα του υπουργείου Παιδείας τα σχολεία με κρούσματα αυξάνονται με αλματώδεις ρυθμούς, παρά την ειδυλλιακή εικόνα που διαφημίζει η κυβέρνηση, με τις πλάτες των ενσωματωμένων λοιμωξιολόγων. Αυτή την ψεύτικη, ωραιοποιημένη εικόνα έχει αγωνία να διατηρεί η κυβέρνηση, όχι μόνο στα σχολεία αλλά γενικά στην κοινωνία, με την πλήρη κατάργηση του ψευτο-λοκντάουν, γιατί προσβλέπει στο άνοιγμα του τουρισμού, ώστε να ικανοποιηθούν τα καπιταλιστικά συμφέροντα του χώρου.
Η χαλάρωση των πρωτοκόλλων θα βοηθήσει ώστε τα λουκέτα στα τμήματα των σχολικών μονάδων ή και σε όλο το σχολείο, να μπαίνουν με εξαιρετική φειδώ, μειώνοντας έτσι τον αριθμό τους και τους ρυθμούς αύξησης στη λίστα του υπουργείου Παιδείας, συντηρώντας τις ψευδαισθήσεις ότι «πάμε καλά». Και αφού δεν μπόρεσαν να κρύψουν το πρόβλημα των αυξημένων κρουσμάτων στα σχολεία με την «επιτυχία» του τεστ αυτοδιάγνωσης, προχώρησαν στη συνέχεια στην κατάργηση του ενός εκ των δύο self tests και τώρα πάνε ένα ακόμη βήμα παραπέρα, με εκπτώσεις και από τα πρωτόκολλα του ΕΟΔΥ, που έτσι κι αλλιώς είχαν πάντα το περιθώριο να γίνονται λάστιχο.
Οι αλματώδεις ρυθμοί αύξησης των κρουσμάτων στις σχολικές μονάδες μέσα σε δυο εβδομάδες λειτουργίας μετά το Πάσχα (12Μαΐου 54 σχολεία με κρούσματα, 13 Μαΐου 147, 15 Μαΐου 325, 17 Μαΐου 496, 18 Μαΐου 701, 19 Μαΐου 772, 21 Μαΐου 1038), έχουν σφόδρα ανησυχήσει γονείς και μαθητές, ειδικά αυτούς της Γ΄Λυκείου, επειδή κοντοζυγώνουν οι πανελλαδικές εξετάσεις, τις οποίες κινδυνεύουν να χάσουν εάν νοσήσουν. (πολλοί μαθητές, δεν έχουν πολλά περιθώρια να «εξαφανιστούν» από την τάξη τις δυο τελευταίες εβδομάδες, λόγω απουσιών την περίοδο της τηλεκπαίδευσης, τις οποίες η Κεραμέως επέμενε να μπαίνουν ανεξάρτητα από τα μύρια προβλήματα σε αυτήν τη διαδικασία).
Σε σχετικό άρθρο μας στις 19 Μαΐου σημειώναμε χαρακτηριστικά: «Παρατηρώντας τα σχολεία με κρούσματα, διαπιστώνουμε ότι πολλά τμήματα που είναι κλειστά ανήκουν στη Γ΄Λυκείου. Είναι γνωστό ότι οι μαθητές που νοσούν και οι στενές επαφές τους (οι μαθητές του ίδιου τμήματος, σύμφωνα με τα πρωτόκολλα του ΕΟΔΥ) μπαίνουν σε καραντίνα 14 ημερών. Τι θα γίνει, λοιπόν, με αυτούς που θα νοσήσουν την τελευταία εβδομάδα λειτουργίας των Λυκείων, δεδομένου ότι οι πανελλαδικές αρχίζουν στις 14 Ιουνίου; Μεγάλη είναι η αγωνία μαθητών, γονιών και εκπαιδευτικών και έχουν αρχίσει από τώρα οι εκκλήσεις στο υπουργείο να πάρει μέτρα. Η Κεραμέως, βεβαίως, δηλώνει ότι για τους μαθητές που δεν θα μπορέσουν να πάρουν μέρος στις πανελλαδικές θα ισχύσουν όσα προβλέπονται γι’ αυτούς που κάθε χρόνο αρρωσταίνουν και συμμετέχουν σε επαναληπτικές πανελλαδικές τον Σεπτέμβρη.
Εδώ, όμως, δε μιλάμε για… τυχαίους μαθητές που έτυχε να αρρωστήσουν. Μιλάμε για εκατοντάδες μαθητές που θα νοσήσουν με ευθύνη της κυβέρνησης και του υπουργείου που άνοιξε τα σχολεία.
Είναι, λοιπόν, πιθανόν η Κεραμέως να αναγκαστεί να βγει και να πει ότι τα Λύκεια ή η Γ΄Λυκείου θα κλείσει τις τελευταίες δυο εβδομάδες. Η αναγκαστική αυτή επιλογή θα ανακουφίσει μεν τους μαθητές και τις οικογένειές τους δεν παύει, όμως, να είναι ένα μίνι Βατερλό του Κούλη και της Κεραμέως που ‘’λύσσαξαν’’ ν’ ανοίξουν τα σχολεία επειδή ήθελαν να υπηρετήσουν την εγκληματική στρατηγική τους: ανοίγουμε τα πάντα στο εσωτερικό για να δικαιολογήσουμε το πλήρες ξεσάλωμα του τουρισμού».
Ως εκ τούτου θεωρούμε ότι η χαλάρωση των πρωτοκόλλων με μείωση της υποχρεωτικής καραντίνας των «στενών επαφών» επιβεβαιωμένου κρούσματος από τις 14 στις 10 ημέρες και η προσθήκη στο «επικαιροποιημένο» πρωτόκολλο στις 17/5 περίπτωσης «διαχείρισης 4 ή και περισσοτέρων επιβεβαιωμένων κρουσμάτων» εκτός της διαχείρισης 2 ή 3 εξ αυτών που ίσχυε, έγινε για να λειτουργήσει αποτρεπτικά στην αύξηση του αριθμού των μαθητών που θα κινδυνεύσουν να χάσουν τις πανελλαδικές εξετάσεις.
Θυσιάζεται, λοιπόν, η υγεία μαθητών, εκπαιδευτικών και των οικογενειών τους στο βωμό της κυβερνητικής εγκληματικής πολιτικής.
Βήμα-βήμα η χαλάρωση των πρωτοκόλλων
Α) Τον Σεπτέμβρη του 2020 τα πρωτόκολλα του ΕΟΔΥ προέβλεπαν:
– Στο παιδί/ή τον ενήλικα που έχει χαρακτηριστεί ως ύποπτο κρούσμα για λοίμωξη COVID-19 θα πρέπει να γίνει κατά προτεραιότητα μοριακό διαγνωστικό τεστ.
– Σε περίπτωση που το μοριακό τεστ είναι θετικό το παιδί/ή ο ενήλικας μπορεί να επιστρέψει στο σχολείο μετά την παρέλευση τουλάχιστον 10ημέρου από την έναρξη των συμπτωμάτων και την πάροδο 24 ωρών από την πλήρη υποχώρηση του πυρετού (χωρίς αντιπυρετικά) και την ύφεση των άλλων συμπτωμάτων.
– Για την επάνοδο στο σχολείο δεν απαιτείται η διενέργεια νέου τεστ.
– Οι στενές επαφές απομακρύνονται από το σχολείο. Εφόσον δεν εκδηλώσουν κάποιο σύμπτωμα, θα επιστρέψουν στο σχολείο μετά από 14 ημέρες από την τελευταία επαφή με το επιβεβαιωμένο περιστατικό.
– Δε συνιστάται καθολικός εργαστηριακός έλεγχος των ασυμπτωματικών στενών επαφών.
– Εάν κατά τη διάρκεια της 14ήμερης καραντίνας, ασυμπτωματικό άτομο που έχει θεωρηθεί στενή επαφή, κάνει με δική του πρωτοβουλία ή για εξατομικευμένους λόγους εργαστηριακό έλεγχο, τότε:
α) Εάν το μοριακό τεστ είναι θετικό: παραμένει σε κατ’ οίκον απομόνωση για 10 ημέρες από την ημέρα διενέργειας του τεστ (εφόσον παραμένει ασυμπτωματικό).
β) Εάν το μοριακό τεστ είναι αρνητικό: παραμένει σε καραντίνα έως την ολοκλήρωση του 14ημέρου.
– Η τυχόν απομάκρυνση παιδιών/ προσωπικού άλλων τμημάτων ή και ολόκληρου του σχολείου θα εξετάζεται κατά περίπτωση, ανάλογα με την εκτίμηση κινδύνου που θα προκύπτει κατά την διερεύνηση και ιχνηλάτηση των επαφών.
Διαχείριση 2 επιβεβαιωμένων περιστατικών που διαγνώσθηκαν σε διάστημα 14 ημερών
– Εάν δεν υπάρχει επιδημιολογική συσχέτιση συνεχίζεται κανονικά η λειτουργία του σχολείου.
– Εάν υπάρχει επιδημιολογική συσχέτιση (χωρίς τα 2 κρούσματα να έχουν οικογενειακή σχέση ή να ήρθαν σε στενή επαφή εκτός σχολείου) γίνεται εκτίμηση κινδύνου και σύσταση για εργαστηριακό έλεγχο των στενών επαφών στο σχολείο.
Ανάλογα με τα αποτελέσματα της επιδημιολογικής διερεύνησης και την εκτίμηση κινδύνου, θα αποφασιστεί το εύρος της εφαρμογής εργαστηριακού ελέγχου και των μέτρων διακοπής λειτουργίας της εκπαιδευτικής μονάδας (τμήμα κρουσμάτων, άλλο τμήμα, περισσότερα τμήματα).
Διαχείριση 3 ή περισσότερων επιβεβαιωμένων περιστατικών που διαγνώσθηκαν σε διάστημα 14 ημερών
Ορισμός συρροής κρουσμάτων σε σχολείο
Τουλάχιστον 3 εργαστηριακά επιβεβαιωμένα κρούσματα με συμπτωματική ή ασυμπτωματική λοίμωξη, σε διάστημα 14 ημερών, μεταξύ μελών του ίδιου σχολικού περιβάλλοντος, που δεν έχουν οικογενειακή σχέση και δεν υπάρχει μεταξύ τους στενή επαφή εκτός της συγκεκριμένης σχολικής μονάδας.
Ανάλογα με τα αποτελέσματα της επιδημιολογικής διερεύνησης και την εκτίμηση κινδύνου, θα αποφασιστεί το εύρος της εφαρμογής εργαστηριακού ελέγχου και των μέτρων διακοπής λειτουργίας της εκπαιδευτικής μονάδας (τμήματα κρουσμάτων, άλλο τμήμα, περισσότερα τμήματα).
Συνοψίζουμε τα βασικά:
– επιβεβαίωση ύποπτου κρούσματος με μοριακό τεστ.
– επιστροφή στο σχολείο του νοσούντος μετά την παρέλευση τουλάχιστον 10 ημερών από την έναρξη των συμπτωμάτων και την πάροδο 24 ωρών από την πλήρη υποχώρηση του πυρετού και των άλλων συμπτωμάτων.
– οι στενές επαφές μπαίνουν σε υποχρεωτική καραντίνα 14 ημερών.
– Η εκτίμηση κινδύνου, ακόμη και στην περίπτωση 2, 3 ή και περισσότερων κρουσμάτων, είναι αυτή που καθορίζει το εύρος του εργαστηριακού ελέγχου και το πόσα τμήματα ή όλο το σχολείο θα κλείσει. Θεωρείται δηλαδή δεδομένο, εφόσον υπάρξει ανάλογη εκτίμηση κινδύνου, ότι θα κλείσει τμήμα/τμήματα/ όλο το σχολείο.
Β) Στις 11 Νοέμβρη 2020 στα πρωτόκολλα του ΕΟΔΥ του Σεπτεμβρίου γίνονται ορισμένες τροποποιήσεις.
– Στο ύποπτο κρούσμα πρέπει να γίνει κατά προτεραιότητα διαγνωστικό τεστ για COVID-19.
– Το επιβεβαιωμένο κρούσμα μπορεί να επιστρέψει στο σχολείο μετά την παρέλευση τουλάχιστον 10 ημερών από την έναρξη των συμπτωμάτων ΚΑΙ την πάροδο τριών 24ώρων από την πλήρη υποχώρηση του πυρετού (χωρίς τη λήψη αντιπυρετικών) ΚΑΙ τη βελτίωση των άλλων συμπτωμάτων.
– Για την επάνοδο στο σχολείο δεν απαιτείται νέο τεστ ούτε προσκόμιση ιατρικής βεβαίωσης.
– Οι στενές επαφές μπαίνουν σε υποχρεωτική καραντίνα 14 ημερών.
– Διευκρινίζεται ότι περίοδος μεταδοτικότητας θεωρείται το χρονικό διάστημα για COVID-19: σε τυπικές περιπτώσεις 48 ώρες πριν την έναρξη των συμπτωμάτων έως και 10 ημέρες μετά από αυτήν.
– Καραντίνα 14 ημερών πρέπει να τηρείται και από άτομο το οποίο έχει ήδη νοσήσει με COVID-19 και ήρθε σε στενή επαφή με επιβεβαιωμένο κρούσμα, ακόμη και αν έχει θετικό τεστ αντισωμάτων για COVID-19.
– Εάν, κατά τη διάρκεια της 14ήμερης καραντίνας, άτομο που έχει θεωρηθεί στενή επαφή επιβεβαιωμένου κρούσματος εκδηλώσει συμπτώματα θα πρέπει να υποβληθεί σε εργαστηριακό διαγνωστικό έλεγχο. Εάν το διαγνωστικό τεστ είναι θετικό: αντιμετωπίζεται ως επιβεβαιωμένο κρούσμα COVID-19.
Εάν το διαγνωστικό τεστ είναι αρνητικό: παραμένει σε καραντίνα έως την ολοκλήρωση του 14ημέρου.
– Εάν κατά τη διάρκεια της 14ήμερης καραντίνας, ασυμπτωματικό άτομο που έχει θεωρηθεί στενή επαφή, κάνει με δική του πρωτοβουλία ή για εξατομικευμένους λόγους εργαστηριακό έλεγχο, τότε: ▪ Εάν το διαγνωστικό τεστ είναι θετικό: παραμένει σε κατ’ οίκον απομόνωση για 10 ημέρες από την ημέρα διενέργειας του τεστ (εφόσον παραμένει ασυμπτωματικό). ▪ Εάν το διαγνωστικό τεστ είναι αρνητικό: παραμένει σε καραντίνα έως την ολοκλήρωση του 14ημέρου (καθώς ενδέχεται το τεστ να γίνει αργότερα θετικό).
– Επισημαίνεται ότι τεστ που γίνεται σε ασυμπτωματικό άτομο αμέσως μετά (και τυπικά πριν την 5η–7η ημέρα) από την επαφή με μεταδοτικό ασθενή, έχει πολλές πιθανότητες ψευδώς αρνητικού αποτελέσματος.
– Οι 14 ημέρες καραντίνας πρέπει να τηρούνται ακόμη και αν το άτομο που είναι στενή επαφή κρούσματος πραγματοποιήσει (πριν τη συμπλήρωση του 14ήμερου διαστήματος) διαγνωστικό τεστ που είναι αρνητικό – γιατί ενδέχεται το τεστ να γίνει θετικό μέχρι τη 14η ημέρα.
Η διάρκεια της καραντίνας των επαφών ενός κρούσματος σχετίζεται με την «περίοδο επώασης» της λοίμωξης, δηλ. το χρονικό διάστημα μεταξύ της έκθεσης στον ιό και της εμφάνισης εκδηλώσεων της νόσου (για COVID-19: 1 έως 14 ημέρες).
Διαχείριση 2 επιβεβαιωμένων κρουσμάτων (ή και διαχείριση 3 ή περισσότερων) σε διάστημα 14 ημερών
Και στις δύο αυτές περιπτώσεις διαχείρισης τονίζεται ότι: Ανάλογα με τα αποτελέσματα της επιδημιολογικής διερεύνησης από τον ΕΟΔΥ και την εκτίμηση κινδύνου, θα αποφασιστεί εάν και με τι εύρος θα εφαρμοστεί εργαστηριακός έλεγχος στο σχολείο καθώς και η έκταση της αναστολής των εκπαιδευτικών λειτουργιών (τμήματα των κρουσμάτων, άλλο τμήμα, περισσότερα τμήματα κλπ.).Τονίζεται ότι η εμφάνιση 3 ή περισσότερων κρουσμάτων σε ένα σχολείο ΔΕΝ πρέπει να οδηγεί αυτόματα και με ευκολία στην αναστολή της λειτουργίας όλης της σχολικής μονάδας. Απαιτείται πάντα ουσιαστική εκτίμηση κινδύνου.
Συνοψίζουμε τα βασικά:
– Η επιβεβαίωση με μοριακό τεστ εξαφανίζεται και γίνεται τώρα επιβεβαίωση με διαγνωστικό τεστ για COVID-19. Είναι η περίοδος που τα μοριακά είναι δυσεύρητα και η κυβέρνηση προσανατολίζεται αποκλειστικά στα φθηνότερα rapid test, που έχουν όμως πολύ μεγάλο βαθμό αναξιοπιστίας.
– Παραμένει η καραντίνα των 14 ημερών για τις στενές επαφές του επιβεβαιωμένου κρούσματος.
– Πολύ σημαντική είναι η επισήμανση για την αναγκαιότητα της 14ήμερης καραντίνας, που πετάχθηκε στα σκουπίδια από τον ίδιο τον ΕΟΔΥ, που πρώτα έλεγε άλλα, όπως θα δούμε στην επόμενη επικαιροποίηση στις 17 Μαΐου, για τους λόγους που αναφέραμε.
– Η εκτίμηση κινδύνου, που προβλέπεται σε κάθε περίπτωση, δεν οδηγεί αναπόφευκτα σε επακόλουθη επιδημιολογική επιτήρηση και στο κλείσιμο τμημάτων/σχολείου, καθορίζοντας απλά το εύρος τους. Στη διατύπωση υπάρχει το δυνητικό «εάν» για να ακολουθήσει στο τέλος η επισήμανση: «Τονίζεται ότι η εμφάνιση 3 ή περισσότερων κρουσμάτων σε ένα σχολείο ΔΕΝ πρέπει να οδηγεί αυτόματα και με ευκολία στην αναστολή της λειτουργίας όλης της σχολικής μονάδας. Απαιτείται πάντα ουσιαστική εκτίμηση κινδύνου (εδώ η έμφαση είναι του ΕΟΔΥ. Ολες οι άλλες εμφάσεις δικές μας).
Γ) Στις 17 Μαΐου 2021 επικαιροποιούνται εκ νέου τα πρωτόκολλα του ΕΟΔΥ:
– Ο υποχρεωτικός αυτοδιαγνωστικός έλεγχος (self test) διενεργείται μια φορά την εβδομάδα, σύμφωνα με τις τρέχουσες οδηγίες που αποτυπώνονται στην σχετική ΚΥΑ (Δ1α/ΓΠ.οικ. 27707/2021, ΦΕΚ 1825/Β/5-5-2021).
– Ατομα με συμπτώματα, θα πρέπει να υποβάλλονται σε διαγνωστικό εργαστηριακό έλεγχο με ταχύ τεστ ανίχνευσης αντιγόνου (rapid test) ή με μοριακό έλεγχο (RT-PCR) σε δομή υγείας, ακόμη και εάν διαθέτουν πρόσφατο αρνητικό αποτέλεσμα αυτοδιαγνωστικού ελέγχου.
– Μαθητής ή μέλος του προσωπικού που είναι εργαστηριακά επιβεβαιωμένο περιστατικό COVID-19, επιστρέφει στη σχολική μονάδα μετά την παρέλευση τουλάχιστον 10 ημερών από την έναρξη των συμπτωμάτων ΚΑΙ την πάροδο τριών 24ώρων από την πλήρη υποχώρηση του πυρετού (χωρίς τη λήψη αντιπυρετικών) ΚΑΙ τη βελτίωση των άλλων συμπτωμάτων. Εξαιρείται της υποχρέωσης του αυτοδιαγνωστικού ελέγχου για διάστημα 90 ημερών από τη διάγνωση. Σημειώνεται ότι σε περίπτωση εκδήλωσης συμπτωμάτων που μπορεί να εμφανιστούν σε νόσο COVID-19, κατά τη διάρκεια του διαστήματος αυτού, θα πρέπει να γίνεται διαγνωστικός εργαστηριακός έλεγχος με ταχύ τεστ ανίχνευσης αντιγόνου (rapid test) ή με μοριακό έλεγχο (RT-PCR) σε δομή υγείας.
– Οι στενές επαφές επιβεβαιωμένου κρούσματος απομακρύνονται από το σχολείο και παραμένουν στο σπίτι τους σε 10ήμερη καραντίνα.
– Τα άτομα που θεωρούνται στενές επαφές επιβεβαιωμένου κρούσματος μπορούν να επιστρέψουν στο σχολείο μετά την παρέλευση 10 ημερών από την τελευταία επαφή με το κρούσμα COVID-19, εφόσον είναι ασυμπτωματικά, με την προϋπόθεση διενέργειας εντός 24ώρου από την προβλεπόμενη ημέρα επιστροφής, αυτοδιαγνωστικού ελέγχου με αρνητικό αποτέλεσμα.
– Εάν, κατά τη διάρκεια της 10ήμερης καραντίνας, άτομο που έχει θεωρηθεί στενή επαφή επιβεβαιωμένου κρούσματος εκδηλώσει συμπτώματα, θα πρέπει να υποβληθεί σε διαγνωστικό εργαστηριακό έλεγχο με μοριακό τεστ ή ταχύ τεστ ανίχνευσης αντιγόνου (rapid test). Επισημαίνεται ότι στην περίπτωση αυτή, ΔΕΝ συστήνεται η διενέργεια αυτοδιαγνωστικού ελέγχου (self test).
Εάν το διαγνωστικό τεστ είναι θετικό: αντιμετωπίζεται ως επιβεβαιωμένο κρούσμα COVID-19.
Εάν το διαγνωστικό τεστ είναι αρνητικό: παραμένει σε καραντίνα έως την ολοκλήρωση του 10ημέρου και συνεχίζει τους αυτοδιαγνωστικούς ελέγχους.
Μετά την επιστροφή στο σχολείο και έως την ολοκλήρωση περιόδου 14 ημερών από την τελευταία επαφή με το κρούσμα COVID-19, θα πρέπει να υπάρχει αυξημένη εγρήγορση για την ενδεχομένη εκδήλωση συμπτωμάτων που πληρούν τα κριτήρια του ύποπτου κρούσματος COVID-19.
– Εξαιρούνται της 10ήμερης καραντίνας, εκπαιδευτικοί και μέλη προσωπικού που έχουν πλήρως εμβολιαστεί και έχει παρέλθει διάστημα τουλάχιστον δύο εβδομάδων από την ολοκλήρωση του εμβολιαστικού τους σχήματος (δηλαδή ≥2 εβδομάδες μετά την λήψη της δεύτερης δόσης του εμβολίου, εάν το εμβόλιο χορηγείται σε 2 δόσεις, ή την λήψη μιας δόσης εάν το εμβόλιο χορηγείται σε μία δόση) και με την προϋπόθεση ότι η στενή επαφή με επιβεβαιωμένο κρούσμα συμβαίνει εντός 6 μηνών από την ολοκλήρωση του εμβολιασμού τους και είναι ασυμπτωματικοί.
Καραντίνα 10 ημερών δεν θα πρέπει να τηρείται και από ασυμπτωματικό άτομο το οποίο έχει ήδη νοσήσει με COVID-19 και ήρθε σε στενή επαφή με επιβεβαιωμένο κρούσμα, εφόσον η έκθεση συνέβη εντός 6 μηνών από την αρχική νόσο του.
Στις δύο αυτές περιπτώσεις απαιτείται επαγρύπνηση για ενδεχόμενη εκδήλωση συμπτωμάτων ύποπτων για λοίμωξη COVID-19 για 14 ημέρες μετά την έκθεση.
Διαχείριση 2, ή και 3 ή και περισσοτέρων επιβεβαιωμένων κρουσμάτων σε διάστημα 14 ημερών
– Γίνεται επιδημιολογική διερεύνηση και εκτίμηση κινδύνου
– Ανάλογα με τα αποτελέσματα της επιδημιολογικής διερεύνησης και την εκτίμηση κινδύνου, θα αποφασιστεί εάν και με τι εύρος θα εφαρμοστεί εργαστηριακός έλεγχος στο σχολείο καθώς και η έκταση των μέτρων αναστολής λειτουργίας της εκπαιδευτικής μονάδας (τμημάτων κρουσμάτων, άλλο τμήμα, περισσότερα τμήματα κλπ.).
Διαχείριση 4 ή περισσότερων επιβεβαιωμένων περιστατικών σε 14 ημέρες
– Ανάλογα με τα αποτελέσματα της επιδημιολογικής διερεύνησης από τον ΕΟΔΥ και την εκτίμηση κινδύνου, θα αποφασιστεί εάν και με τι εύρος θα εφαρμοστεί εργαστηριακός έλεγχος στο σχολείο καθώς και η έκταση της αναστολής των εκπαιδευτικών λειτουργιών (τμήματα των κρουσμάτων, άλλο τμήμα, περισσότερα τμήματα κλπ.).
– Τονίζεται ότι η εμφάνιση 4 ή περισσότερων κρουσμάτων σε ένα σχολείο ΔΕΝ πρέπει να οδηγεί αυτόματα και με ευκολία στην αναστολή της λειτουργίας όλης της σχολικής μονάδας.
Προϋπόθεση για την επιλογή αυτή είναι η διερεύνηση και κατά το δυνατόν τεκμηρίωση του ενδεχομένου ενδοσχολικής μετάδοσης και διασποράς, μετά από ουσιαστική εκτίμηση κινδύνου και αξιολόγηση των τοπικών επιδημιολογικών και ιολογικών δεδομένων ( η έμφαση του ΕΟΔΥ, σε όλες τις άλλες περιπτώσεις οι εμφάσεις δικές μας).
Συνοψίζουμε τα βασικά:
– Στη ζωή του σχολείου μπαίνουν τα παντελώς αναξιόπιστα self test (πιο αναξιόπιστα και από τα rapid test). Τα δυο εξ αυτών γίνονται ένα για κάθε εβδομάδα με αναφορά στη σχετική ΚΥΑ.
– Οι στενές επαφές αντί να επιστρέφουν στο σχολείο μετά από 14 ημέρες επιστρέφουν μετά από 10 ημέρες. Επειδή, όμως, συμπτώματα λοίμωξης μπορεί να εμφανιστούν ακόμη και την 14η ημέρα, γι’ αυτό μπαίνει ο φερετζές της «αυξημένης εγρήγορσης» σε όλο αυτό το διάστημα, ακόμη και αν η στενή επαφή επιστρέψει στο σχολείο μετά από καραντίνα 10 ημερών. Ο σκόντος στις ημέρες καραντίνας επιβάλλεται για τους λόγους που υπηρετούν την κυβερνητική πολιτική, αδιαφορώντας για τον μεγάλο κίνδυνο για την υγεία μαθητών-εκπαιδευτικών (και όχι μόνο γιατί υπάρχει και ο κίνδυνος διασποράς στην κοινότητα).
– Δεν είναι δεδομένη η επιδημιολογική επιτήρηση με ευθύνη των δομών υγείας (ξεμπερδεύουν με την εφαρμογή της ατομικής ευθύνης με τα self tests) ούτε το κλείσιμο τμημάτων/σχολείου. Υπάρχει πάλι το δυνητικό «εάν».
– Στο κείμενο του ΕΟΔΥ έχει προστεθεί και η διαχείριση 4 ή και περισσότερων κρουσμάτων για να ξεχειλώσουν επιπλέον τα πρωτόκολλα. Μάλιστα επισημαίνεται με έμφαση ότι «η εμφάνιση 4 ή περισσότερων κρουσμάτων σε ένα σχολείο ΔΕΝ πρέπει να οδηγεί αυτόματα και με ευκολία στην αναστολή της λειτουργίας όλης της σχολικής μονάδας».
Γιούλα Γκεσούλη