Τέσσερις μήνες μετά από την εθνικοποίησή του, ο μεγαλύτερος αερομεταφορέας της Ιταλίας, η γνωστή Alitalia… κηδεύτηκε το βράδυ της περασμένης Παρασκευής! Η… κηδεία έγινε δημοσία δαπάνη και ήταν αρκετά τσουχτερή: 3 δισ. ευρώ, μετά από την κυβερνητική απόφαση για τη γέννηση μιας νέας εταιρίας με το όνομα «ITA» (Italia Trasporti Aereo Spa). Σε 30 μέρες η κυβερνητική απόφαση θα κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή και η νέα εταιρία αναμένεται -αν δεν υπάρξουν κωλύματα- να ξεκινήσει τη λειτουργία της στις αρχές του 2021.
Η Alitalia όλα αυτά τα χρόνια έμοιαζε με… μαύρη τρύπα. Οσα λεφτά από τα δημόσια ταμεία και να δόθηκαν (και δόθηκαν πολλά, γύρω στα 10 δισ. Ευρώ από το 2008 που ιδιωτικοποιήθηκε), όσες «διασώσεις» κι αν έγιναν (και έγιναν πολλές, γύρω στις έξι τα 11 τελευταία χρόνια που ήταν ιδιωτική), η εταιρία εμφανιζόταν να καρκινοβατεί.
Η Alitalia σήμερα μεταφέρει περίπου τον ίδιο αριθμό επιβατών με πριν από δέκα χρόνια (γύρω στα 21.3 εκατομμύρια το χρόνο, αριθμός που ισοδυναμεί με λιγότερο από το ένα έκτο της Ryanair ή της Lufthansa και το ένα πέμπτο περίπου της Easy Jet). Ωστόσο, ο αριθμός των επιβατών στις πτήσεις μεγάλων αποστάσεων αυξήθηκε το 2019 κατά 4.7% σε σχέση με το 2018 και κατά 18.3% σε σχέση με το 2017 που είχε πτωχεύσει. Το δε 2018, η εταιρία έδειχνε να βελτιώνει κάπως τα οικονομικά της. Είχε αυξήσει τις τιμές των εισιτηρίων κατά 6,7% κατά μέσον όρο και παρά το γεγονός ότι εμφάνιζε ζημιές, αυτές ήταν μικρότερες κατά 80% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.
Ομως, ο στόχος της αύξησης των εσόδων κατά 30%, που είχε τεθεί από το διοικητικό συμβούλιο της εταιρίας το 2017, δεν επιτεύχθηκε ποτέ μέχρι το 2019. Αντ’ αυτού, τα έσοδά της το 2019 ήταν μόλις 1,1 δισ. ευρώ, δηλαδή λιγότερα από τα μισά του 2017 (2.9 δισ. ευρώ). Ταυτόχρονα είχε συσσωρεύσει χρέη πάνω από 3.3 δισ. ευρώ! Ο κοροναϊός της έδωσε τη χαριστική βολή.
Ακόμα εκκρεμούν οι «έλεγχοι» της Κομισιόν για τις ενέσεις με ζεστό χρήμα στην Alitalia την τελευταία διετία. Η πρώτη έγινε τον Απρίλη του 2018 και αφορούσε το ποσό των 900 εκατομμυρίων ευρώ και η δεύτερη τον Οκτώβρη του 2019, με 400 επιπλέον εκατομμύρια ευρώ. Τότε η εταιρία δεν ήταν κρατική αλλά ιδιωτική. Το 51% των μετοχών της κατείχε -από το 2008- η ιταλική εταιρία Compagnia Aerea Italiana – CAI και το υπόλοιπο 49% η Etihad Airways (εθνικός αερομεταφορέας των Ενωμένων Αραβικών Εμιράτων με έδρα το Αμπού Ντάμπι, που οικονομικά πάει κατά διαβόλου τα τελευταία χρόνια).
Αυτό όμως δεν εμπόδισε το ιταλικό κράτος να τους δώσει απλόχερα λεφτά και να επαναλάβει το… τάισμα ακόμα κι όταν δεν είχαν επιστρέψει το πρώτο δάνειο των 900 εκατομμυρίων ευρώ! Τώρα η Κομισιόν επανέρχεται και εγκρίνει άλλα 200 εκατομμύρια ευρώ κρατική βοήθεια για να καλύψει η εταιρία τις απώλειές της λόγω κοροναϊού! Σύμφωνα με το Politico, τα λεφτά που δόθηκαν για τη διάσωση της χρεοκοπημένης Alitalia (με 200 έως 300 εκατομμύρια ζημιές το χρόνο την τελευταία πενταετία) ισοδυναμούσαν με τα χρήματα που δόθηκαν για το πακέτο διάσωσης λόγω κοροναϊού στην Υγεία και είναι τα διπλάσια από αυτά που δόθηκαν για την Παιδεία!
Ο νέος αερομεταφορέας θα διαθέτει γύρω στους 6.500 εργαζόμενους –λίγο περισσότερους από τους μισούς που έχει σήμερα– καμιά εκατοστή αεροσκάφη και «προίκα» 3 δισ. ευρώ. Ο υπουργός Μεταφορών, Πατουανέλι, δε μάσησε τα λόγια του: «Εχουμε ήδη ανοίξει το διάλογο με τα σωματεία, αλλά είναι πολύ δύσκολο να βρούμε ένα σενάριο χωρίς απολύσεις», είπε χωρίς ντροπή. Ηδη, λόγω κοροναϊού, από τους 11.600 εργαζόμενους της εταιρίας οι 6.800 έχουνε πάει στο σπίτι τους και ζουν με το επίδομα που τους δίνει η κυβέρνηση, που είναι ίσο με το 80% του μισθού τους. Σκεφτειτε ότι το 2004 η Alitalia είχε 22.000 εργαζόμενους! Μην ανησυχείτε όμως. Ο κύριος υπουργός υποσχέθηκε ότι τα σωματεία θα έχουν θέση στο νέο διοικητικό συμβούλιο της εταιρίας. Η συνδικαλιστική γραφειοκρατία πάντα τους είναι χρήσιμη…
Τους είναι χρήσιμη, γιατί το 2004 ήταν η συνδικαλιστική γραφειοκρατία που «για το καλό της εταιρίας» είχε αποδεχτεί την απόλυση 3.800 εργαζόμενων και το «χάρισμα» των ασφαλιστικών εισφορών που θα έπρεπε να πληρώσουν οι καπιταλιστές για δύο ολόκληρα χρόνια! Είχε αποδεχτεί ταυτόχρονα και πάγωμα μισθών και αύξηση ωρών εργασίας με τα ίδια λεφτά (βλ.https://eksegersi.gr/diethni/oνειδος/). Αξιος ο μισθός της!
Τι πέτυχαν για τους εργαζόμενους; Μια τρύπα στο νερό. Ολα αυτά τα χρόνια το κράτος τάισε τους καπιταλιστές με ζεστό χρήμα και πριν από λίγους μήνες την εθνικοποίησε. Τώρα θα φτιάξει νέα εταιρία απολύοντας σχεδόν τους μισούς! Οι καπιταλιστές που χρεοκόπησαν την Alitalia (CAI & Etihad) δεν ξέρουμε πόσα πήραν από την εθνικοποίησή της. Δυστυχώς, στοιχεία δε βρήκαμε όσο κι αν ψάξαμε. Ακόμα και τίποτα όμως να μην τους έδωσαν, και μόνο που τους απάλλαξαν από τα χρέη φτάνει. Ικανοποιημένοι θα είναι, αφού… την έκαναν με ελαφρά πηδηματάκια.
Μην έχετε καμία αμφιβολία ότι η νέα εταιρία που θα δημιουργηθεί θα ιδιωτικοποιηθεί, αν είναι κερδοφόρα. Αν ξαναφαλιρίσει, έχει ο… θεός! Αυτός θα είναι ξανά το κράτος που θα αναλάβει το καθήκον να την «εξυγιάνει», μειώνοντας ίσως ακόμα περισσότερο τους μισθούς των εργαζομένων και πληρώνοντας τα χρέη των καπιταλιστών, πάντα με τα λεφτά των Ιταλών φορολογουμένων (της εργατικής τάξης και των εργαζόμενων μικροαστικών στρωμάτων πρωτίστως). Και το μαρτύριο του… Σισύφου θα συνεχίζεται. Μη ρωτάτε για εργασιακά δικαιώματα. Αυτά είναι… «ιδεοληψίες» άλλων εποχών!