Close Menu
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
  • Αρχική
  • Πολιτική
  • Διεθνή
  • Οικονομία
  • Εργατικά
  • Αγροτικά
  • Παιδεία
  • Καταστολή
  • Περιβάλλον
  • Υγεία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητισμός
  • Ιστορία
  • Στήλες
    • Η Αποψή Μας
    • Στο Ψαχνό
    • Zoom
    • Βαθύ Κόκκινο
    • Αντικυνωνικά
    • Dixi et salvavi animam meam
X (Twitter) YouTube RSS
Τελευταία Νέα :
  • Ενα τραγούδι απ’ τ’ Αλγέρι
  • Γάζα: Μαζί με τους δωσίλογους τσακίζονται και οι τοκογλύφοι
  • Σαν σήμερα 15 Οκτώβρη
  • Παλαιστίνιοι κρατούμενοι: Οσοι δεν βγήκαμε τώρα, θα βγούμε την επόμενη φορά χάρη στην Αντίσταση
  • «Υποδοχή» ετοιμάζουν οι εργαζόμενοι του Νοσοκομείο «Αττικόν» στους Μητσοτάκη-Γεωργιάδη
  • Aυτή είναι η παλαιστινιακή οικογένεια
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
  • Αρχική
  • Πολιτική
  • Διεθνή
  • Οικονομία
  • Εργατικά
  • Αγροτικά
  • Παιδεία
  • Καταστολή
  • Περιβάλλον
  • Υγεία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητισμός
  • Ιστορία
X (Twitter) YouTube RSS
Εφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.grΕφημερίδα Κόντρα | Eksegersi.gr
Πλοήγηση:Αρχική»Στήλες»Zoom»Κομμάτι του κινήματος το ένοπλο
Zoom

Κομμάτι του κινήματος το ένοπλο

Eksegersi.grBy Eksegersi.gr26 Μάι 2007, 00:00
Ενα ερώτημα που έθεσε ο Δ. Κουφοντίνας στο μήνυμά του έβαλε «φωτιά» στη συγκέντρωση που έγινε την περασμένη Τρίτη στο Πολυτεχνείο, απ’ αφομή το τέλος της δίκης της 17Ν. Το ότι η συζήτηση που ακολούθησε περιστράφηκε κυρίως γύρω απ’ αυτό το ερώτημα αποδεικνύει ότι ήταν καίριο. Είπε ο φυλακισμένος αγωνιστής:
 
«Το πρώτο ερώτημα είναι: Ως πού είμαστε διατεθειμένοι να παλέψουμε για το σπάσιμο της σιωπής που επιβάλλει η κυριαρχία; Αμεσα συνδεδεμένο με το παραπάνω είναι και το ζήτημα της συζήτησης που δεν έγινε για το ένοπλο στην Ελλάδα και τη σχέση του με το κίνημα. Διάλογος που έχει να κάνει με την αυτογνωσία και τις προοπτικές του κινήματος. Ας μην ξεχνάμε, ότι κύκλοι κλείνουν, κύκλοι ανοίγουν. Πολιτικά σχέδια περνούν, αλλά τα ίδια ερωτήματα πάλι εμφανίζονται. Το δεύτερο ερώτημα είναι, λοιπόν: Είμαστε έτοιμοι ν’ ανοίξουμε αυτή τη συζήτηση;».
 
Από την πλευρά μας απαντήσαμε καταφατικά στο ερώτημα Κουφοντίνα: Οχι μόνο είμαστε έτοιμοι ν’ ανοίξουμε τη συζήτηση για το ένοπλο, αλλά θεωρούμε πως αυτή η συζήτηση θα καθορίσει τα όρια (ιδεολογικά, πολιτικά, οργανωτικά) του κινήματος αλληλεγγύης. Αλλωστε, όπως καλά γνωρίζουν οι αναγνώστες της «Κ», αυτή η συζήτηση από τη μεριά μας έχει ανοίξει. Ας επανέλθουμε, λοιπόν.
 
Είναι πολλοί αυτοί που θα συμφωνήσουν ότι το ένοπλο είναι κομμάτι του κινήματος. Δεν θα είχε, άλλωστε, νόημα να συζητάμε για αλληλεγγύη στους πολιτικούς κρατούμενους που αναλαμβάνουν πολιτική ευθύνη για τη συμμετοχή τους στο ένοπλο, αν δεν είχαμε αυτή την αντίληψη. Ομως, αυτή η παραδοχή δεν μας οδηγεί πουθενά. Γιατί συχνά είναι καθαρά υποκριτική, ενώ ακόμη πιο συχνά συνοδεύεται από κάθε άλλο παρά κολακευτικούς χαρακτηρισμούς για το ένοπλο, που αντιμετωπίζεται ως η «προβληματική» πλευρά του κινήματος, ως ένα «αναγκαίο κακό» που απλά είμαστε αναγκασμένοι να το ανεχτούμε.
 
Οπως είναι γνωστό, το πρόβλημα δεν περιορίζεται ειδικά στο ένοπλο, αλλά αφορά γενικότερα τη λαϊκή αντιβία και την επαναστατική βία ως οργανωμένη μορφή έκφρασής της. Πόσες φορές δεν μας έχει δοθεί η ευκαιρία να σημειώσουμε το (φαινομενικά) οξύμωρο να υμνείται η αντιβία όταν ξεσπά σε διάφορες γωνιές του πλανήτη και να λοιδορείται (συχνά δε και να συκοφαντείται) όταν ξεσπά στη χώρα μας. Το ίδιο ισχύει και για το ένοπλο. Από τη μια έχουμε όρκους πίστης στον Τσε και εκστατικά κείμενα για τα λατινοαμερικάνικα αντάρτικα, για τους Ζαπατίστας (αναφερόμαστε στην πρώτη περίοδό τους, που ο ένοπλος αγώνας αποτελούσε το βασικό στοιχείο της πολιτικής τους), για την αντίσταση στο Ιράκ, και από την άλλη έχουμε αποστασιοποίηση (στην καλύτερη περίπτωση) ή κατασυκοφάντηση (στη χειρότερη) των μορφών αντάρτικου πόλης που αναπτύσσονται στην Ελλάδα.
 
Για πολλά χρόνια το πρόβλημα της στάσης έναντι του ελληνικού αντάρτικου πόλεων κρυβόταν «κάτω από το χαλί». Σ’ αυτό διευκόλυνε και το γεγονός ότι οι επιθέσεις που οργάνωσε το κράτος ενάντια σε αγωνιστές καταγγέλθηκαν ως σκευωρίες και κατά συνέπεια η υπεράσπιση των διωκόμενων δεν χρειάστηκε να πάρει τη μορφή υπεράσπισης και του ένοπλου. Περιορίστηκε στην πολιτική καταγγελία των σκευωρών και στη διεκδίκηση της αθώωσης των διωκόμενων με πολιτικά και νομικά μέσα. Από το καλοκαίρι του 2002, όμως, το ζήτημα τέθηκε διαφορετικά. Κι ακόμα πιο καθαρά τέθηκε μετά την εμφάνιση στις Αρχές του Δ. Κουφοντίνα και την ανάληψη πολιτικής ευθύνης από τον Χρ. Τσιγαρίδα, αμέσως μετά τη σύλληψή του. Πλέον, το κίνημα δεν είχε να υπερασπιστεί ανθρώπους που υπερασπίζονταν την αθωότητά τους, αλλά ανθρώπους που υπερασπίζονταν την πολιτική επιλογή του ένοπλου.
 
Το σκηνικό των τρομοδικών βοήθησε και πάλι να κρυφτεί το πρόβλημα «κάτω από το χαλί». Δίκες είχαμε, άνθρωποι φώναζαν πως ήταν θύματα σκευωρίας, τα αστικοδημοκρατικά δικαιώματα κατακουρελιάστηκαν, το κέντρο βάρους μετατοπίστηκε προς αυτή την κατεύθυνση, αφήνοντας την υπεράσπιση της ένοπλης επιλογής στο ημίφως ή και εντελώς στο σκοτάδι. Τώρα, όμως, που φτάσαμε στο τέλος της δίκης της 17Ν και έχουμε ως αποτέλεσμα πολιτικούς κρατούμενους μακράς πνοής, το πρόβλημα δε μπορεί να κρυφτεί άλλο «κάτω από το χαλί». Οσο και να προσπαθείς εσύ να το σπρώξεις, αυτό θα φεύγει και θα σκαρφαλώνει «στο τραπέζι». Και είναι αυτό το πρόβλημα που προκαλεί τριγμούς (και σοβαρούς μάλιστα) στο κίνημα αλληλεγγύης. Τριγμούς που έχουν να κάνουν με τον ίδιο τον προσανατολισμό αυτού του κινήματος και προοιωνίζονται ήδη τη διάσπασή του σε δυο κομμάτια, ένα συντηρητικό και ένα ριζοσπαστικό.
 
Σημείωνε η «Κ» στο προηγούμενο φύλλο της, πως το κίνημα αλληλεγγύης δε μπορεί να βαδίσει από εδώ και πέρα με όχημα τη νομική διαδικασία και τις πολιτικές παραμέτρους που την αφορούν, αλλά πρέπει να θέσει ως στόχο του την πολιτική λύση και να τη διεκδικήσει επανακοινωνικοποιώντας το λανθάνον κεφάλαιο που με τη δράση τους δημιούργησαν οι οργανώσεις του ένοπλου. Μια δράση στο πλευρό των καταπιεζόμενων τάξεων και στρωμάτων της κοινωνίας μας, με χαρακτήρα αντικαπιταλιστικό και αντιιμπεριαλιστικό. Αυτό ακριβώς είναι που δημιουργεί τις δυσκολίες σε ένα κομμάτι του κινήματος αλληλεγγύης και το έχει ήδη σπρώξει στην αποστασιοποίηση (ακόμη και η λέξη αλληλεγγύη ενοχλεί πλέον). Υπάρχει διάθεση για υπεράσπιση των δικαιωμάτων των πολιτικών κρατούμενων (αυτών που αναγνωρίζει ο αστικός νόμος), όμως η πολιτική λύση είναι κάτι που παραπέμπεται στις ελληνικές καλένδες. Πέραν δε τούτου, εκλαμβάνεται και ως μια λύση ήττας, με τη μορφή επιείκειας του συστήματος (και τα ανάλογα ανταλλάγματα, σε ιδεολογικοπολιτικό επίπεδο, από τους επαναστάτες πολιτικούς κρατούμενους).
 
Αντίθετα, η ριζοσπαστική τάση του κινήματος αλληλεγγύης επιλέγει τον καθαρό ορίζοντα. Πολιτική λύση με κοινωνικούς όρους, για να το πούμε σχηματικά. Αυτό σημαίνει πως το ένοπλο θεωρείται κομμάτι του κινήματος. Στο παρελθόν, στο παρόν και το μέλλον. Γιατί -όπως λέει και ο Δ. Κουφοντίνας- κύκλοι ανοίγουν και κύκλοι κλείνουν. Οσο υπάρχει εκμετάλλευση και καταπίεση, όσο η βαρβαρότητα είναι το εργαλείο με το οποίο διεξάγει την ταξική πάλη η αστική τάξη, η βία θα συνοδεύει τους κοινωνικούς αγώνες και το ένοπλο θα κάνει την εμφάνισή του δίπλα στις άλλες μορφές των κινημάτων, πότε σε απόσταση και πότε σε ώσμωση μ’ αυτά, με όλες τις αντιφάσεις που συνοδεύουν τα κινήματα, ειδικά στις περιόδους που δεν είναι και οι καλύτερές τους. Δε μπορεί, λοιπόν, να υπάρξει αλληλεγγύη σ’ αυτούς τους πολιτικούς κρατούμενους χωρίς αναφορά στο ένοπλο ως στοιχείο του κινήματος της επαναστατικής ανατροπής.
 
Υπάρχει, όμως, και η κριτική στο ένοπλο. Ουδείς την αρνήθηκε. Για να είμαστε, όμως, δίκαιοι, θα πρέπει να αναγνωρίσουμε ταυτόχρονα και την ανάγκη κριτικής στο μη ένοπλο. Γι’ αυτό και είναι απαραίτητη η συζήτηση. Ας μας επιτραπεί, λοιπόν, ως πρώτο βήμα σ’ αυτή τη συζήτηση, που πλέον πρέπει να συνεχιστεί, να παραθέσουμε το μεγαλύτερο τμήμα ενός σημειώματος που είχε δημοσιευτεί στη στήλη πριν από δυόμισι χρόνια («Κ» Νο 354, 6.11.2004), απ’ αφορμή μια από τις πρώτες ενέργειες του «Επαναστατικού Αγώνα», το οποίο δεν έχει χάσει τίποτα από την επικαιρότητά του.
 
♦ Να ανοίξει η συζήτηση
Από τις στήλες της «Κ» έχει επισημανθεί και με άλλη ευκαιρία πως, ειδικά μετά τα γεγονότα της τελευταίας διετίας, είναι απαραίτητο να ξεκινήσει μια μεγάλη συζήτηση μέσα στο επαναστατικό κίνημα, με τη συμμετοχή και των συντρόφων που έχουν αναλάβει πολιτική ευθύνη για συμμετοχή σε οργανώσεις του ένοπλου. Μια συζήτηση όχι για να καταδικαστεί η μια ή η άλλη κατεύθυνση, αλλά για να βγουν συμπεράσματα χρήσιμα για την επαναστατική ανασυγκρότηση του κοινωνικού κινήματος, που δεν περνάει και τις καλύτερες μέρες του. Ας μας επιτραπεί, λοιπόν, να καταθέσουμε έναν προβληματισμό γι’ αυτή τη συζήτηση.
 
Ενα από τα βαρίδια που εμπόδισαν αυτή τη συζήτηση να πάρει ουσιαστικό χαρακτήρα από το 1974 μέχρι σήμερα είναι ένας φετιχισμός ως προς τα μέσα και τις μορφές πάλης. Ενας φετιχισμός που δεν αφορούσε μόνο τις οργανώσεις του ένοπλου, αλλά και τις οργανώσεις που ακολουθούσαν διαφορετική τακτική. Οταν η συζήτηση πολώνεται γύρω από το ένοπλο ή μη ένοπλο, ξεφεύγει από την ουσία της, που είναι η τακτική, και μεταφέρεται στα μέσα πάλης, που αποτελούν στοιχείο της τακτικής, δεν είναι όμως η τακτική.
 
Ας θυμηθούμε μερικές παλιές καλές αλήθειες.
 
Η εργατική τάξη είναι η πρωτοπόρα τάξη της καπιταλιστικής κοινωνίας, όχι επειδή αυτό επαγγέλθηκε κάποιος προφήτης, αλλά επειδή είναι μια τάξη που συνδέεται άμεσα με τον καπιταλιστικό τρόπο παραγωγής και που για να απελευθερώσει τον εαυτό της πρέπει να απελευθερώσει ολόκληρη την κοινωνία, τσακίζοντας τις καπιταλιστικές σχέσεις παραγωγής και το αστικό κράτος.
 
Η απελευθέρωση της εργατικής τάξης είναι έργο της ίδιας της τάξης και όχι κάποιας φωτισμένης πρωτοπορίας. Καμιά φωτισμένη πρωτοπορία δεν μπορεί να απελευθερώσει την εργατική τάξη και ολόκληρη την κοινωνία ερήμην τους ή απλά με τη σιωπηρή στήριξή τους.
 
Καθήκον των επαναστατικών πρωτοποριών, λοιπόν, είναι να «μπάσουν» τις επαναστατικές ιδέες μέσα στο αυθόρμητο εργατικό και ευρύτερα το κοινωνικό κίνημα. Να βοηθήσουν να αναπτυχθεί η ταξική συνείδηση και να συγκροτηθεί ένα κίνημα ικανό όχι μόνο να αντιστέκεται στους καθημερινούς σφετερισμούς του κεφάλαιου και του κράτους του, αλλά να αντεπιτεθεί και να νικήσει.
 
Υπάρχει, βέβαια, και μια άλλη αντίληψη που υποστηρίζει ότι η κοινωνική απελευθέρωση είναι πρωτίστως μια προσωπική υπόθεση, με την έννοια ότι το άτομο είναι εκείνο που αλλάζει αντιλήψεις (μέσα από ποιες διαδικασίες άραγε;) και πως καθήκον των επαναστατικών πρωτοποριών δεν είναι να αλλάξουν τα δεδομένα και τους συσχετισμούς σε κοινωνικό επίπεδο, αλλά να δράσουν ως πρωτοπορίες, αδιαφορώντας για την εθελόδουλη κοινωνική μάζα. Αυτή η αντίληψη, ένα μίγμα στιρνερισμού και νιτσεϊσμού, δεν απέχει πολύ από τη μεταφυσική. Γιατί αρνείται μια βασική επιστημονική αλήθεια: ότι ο άνθρωπος είναι δημιουργός των κοινωνικών συνθηκών και ταυτόχρονα δημιούργημά τους.
 
Οφείλουμε να πούμε ότι οι οργανώσεις που έκαναν ένοπλη πάλη στη μεταπολιτευτική Ελλάδα ουδέποτε διακήρυξαν μια τέτοια ελιτίστικη αντίληψη, όσο κι αν η δράση τους ενδεχομένως από κάποιους προσλαμβανόταν ως τέτοια. Είναι άλλο πράγμα, όμως, να πεις ότι πρακτικά αυτές οι οργανώσεις δεν πετύχαιναν την ανύψωση του επιπέδου της ταξικής συνείδησης και άλλο να τους φορτώσεις αυτή την «αρχοντική», ελιτίστικη αντίληψη. Σε τελευταία ανάλυση, και οι οργανώσεις του ένοπλου θα μπορούσαν να βάλουν τα ίδια ερωτήματα προς τις οργανώσεις που δεν συμπεριέλαβαν το ένοπλο στην τακτική τους: ποια ήταν η άνοδος της ταξικής συνείδησης ως αποτέλεσμα της δικής σας δράσης;
 
Ετσι, όμως, η συζήτηση θα πάρει έναν καθαρά μηχανιστικό χαρακτήρα, καθώς η κάθε πλευρά θα αναζητά κατά κάποιο τρόπο τη δικαίωση, μέσα από μια μηχανιστική σχέση μέσων πάλης – επιπέδου ταξικής συνείδησης. Θα αναπαραχθεί, δηλαδή, ο ίδιος φετιχισμός των μέσων πάλης και η περιχαράκωση γύρω απ’ αυτά, αντί για την αναζήτηση της σωστής επαναστατικής τακτικής σήμερα. Γιατί, τελικά, αυτό πρέπει να είναι το «διά ταύτα» της συζήτησης. Τί κάνουμε σήμερα και όχι ποιος είχε δίκιο χτες.
 
 Κατά την ταπεινή μας άποψη, η συζήτηση πρέπει να ξεκινήσει από το θεμελιώδες ζήτημα της σχέσης αυθόρμητου-συνειδητού. Να διερευνηθεί κατ’ αρχάς η κοινωνική πραγματικότητα, έτσι όπως διαμορφώνεται σήμερα. Το επίπεδο της ταξικής συνείδησης και οι παράγοντες που το επηρεάζουν. Αυτό είναι απαραίτητο για να οδηγηθούμε στην τακτική εκείνη η οποία μπορεί στις σημερινές συνθήκες να συντείνει στην άνοδο της ταξικής συνείδησης. Και τότε πλέον θα πρέπει να συζητήσουμε για τα μέσα πάλης. Αν η συζήτηση ξεκινήσει από τα μέσα πάλης, τότε θα είναι μια συζήτηση κυριολεκτικά στον αέρα. Θα είναι σαν να προσπαθούμε να βάλουμε το κάρο μπροστά από τα άλογα.
 
Ας δούμε, λοιπόν, εν συντομία, έτσι για να βοηθήσουμε το άνοιγμα της συζήτησης, το στίγμα της εποχής που διανύουμε.
Κατά τη δική μας αντίληψη, η σημερινή περίοδος είναι μια περίοδος «ατομικότητας». Μια περίοδος, δηλαδή, που, μολονότι η κρίση του καπιταλισμού έχει βαθύνει και οι εργαζόμενες μάζες δέχονται ιδιαίτερα σκληρή επίθεση, η έννοια της συλλογικής αντίστασης έχει χτυπηθεί και τη θέση της έχει πάρει η αναζήτηση της ατομικής λύσης. Αναζήτηση ατομικής λύσης ακόμα και από εκείνους που δεν έχουν αυτή τη δυνατότητα, ακόμα και σε περιπτώσεις που κάθε τέτοια προσπάθεια είναι εκ των προτέρων καταδικασμένη σε αποτυχία. Την ιδεολογία του ατομισμού, που είναι η πεμπτουσία της αστικής ιδεολογίας, τη βλέπουμε παντού. Ακόμα και στα τραγουδάκια του συρμού, ακόμα και στις απλές κουβέντες των ραδιοφωνικών παραγωγών, που κλείνουν τις εκπομπές τους ευχόμενοι στους ακροατές τους «να περνάτε καλά και να προσέχετε τον εαυτό σας». Το κοινωνικό σώμα έχει κατακερματιστεί και ο άνθρωπος, ο άνθρωπος της δουλειάς, ο νέος, όλοι αυτοί που στο όχι και τόσο μακρινό παρελθόν στήριζαν τα μεγάλα κινήματα της αμφισβήτησης, της αντίστασης, της ανατροπής, αυτοί που φλέγονταν από τα απελευθερωτικά οράματα και μετέτρεπαν τα προτάγματά τους σε «καθημερινότητα», εμφανίζονται κοινωνικά αυτιστικοί, απαθείς, αδιάφοροι. Αυτή είναι η κυρίαρχη κοινωνική συμπεριφορά, που δεν αλλάζει, μολονότι παρεμβάλλονται κάποια ξεσπάσματα, όπως έγινε με το ασφαλιστικό επί υπουργίας Γιαννίτση ή στις παραμονές της αμερικανοβρετανικής επίθεσης στο Ιράκ.
 
Η πολιτική, ως έννοια και ως ασχολία, βρίσκεται στο τελευταίο σκαλί της κοινωνικής κλίμακας αξιών. Δεν χρειαζόμαστε τις δημοσκοπήσεις γι’ αυτό, το βλέπουμε γύρω μας όσοι ερχόμαστε σε επαφή με κόσμο και ειδικά εκείνοι που δραστηριοποιούνται σε «μαζικούς χώρους». Οχι μόνο η αστική πολιτική, αλλά η πολιτική γενικά, συμπεριλαμβανόμενης και της επαναστατικής πολιτικής, η οποία στην καλύτερη περίπτωση θεωρείται χαμένη υπόθεση, χαμένος χρόνος, προσωπική ταλαιπωρία. Η χαρά της συμμετοχής σε συλλογικές δράσεις και συλλογικούς αγώνες είναι άγνωστη στις νεότερες γενιές, που μεγάλωσαν στις συνθήκες της κρίσης του κινήματος.
 
Η εικόνα αυτή δεν έχει αφήσει ανεπηρέαστες και τις μικρές συλλογικότητες αντικαπιταλιστικού πολιτικού προσανατολισμού και το μειοψηφικό κίνημα που επιμένει να οραματίζεται και να αγωνίζεται. Σε πάρα πολλές περιπτώσεις διαπιστώνει κανείς ότι αυτό το κίνημα είναι περισσότερο άθροισμα ατομικοτήτων παρά μια διαλεκτικά προσδιορισμένη «ποιότητα» στο πλαίσιο της οποίας το «εγώ» περιορίζεται και υποτάσσεται στο «εμείς». Χαμηλή διαθεσιμότητα και ατομικές στάσεις εμποδίζουν αυτό το κίνημα να φέρει σε πέρας στοιχειώδη καθήκοντα. Ακόμα και οι ιδεολογικοπολιτικές αντιπαραθέσεις, που άλλοτε έδιναν στο κίνημα ζωντάνια, ακόμα και με τις υπερβολές και τις αγκυλώσεις τους, είναι μίζερες, δηλητηριασμένες από εγωισμούς, μικροαστικές ευθιξίες και παραγοντιλίκια. Το αποτέλεσμα είναι και αυτό το κίνημα να γίνεται αυτιστικό, να γυρίζει γύρω από τον αφαλό του, να αυτοϊκανοποιείται με το ελάχιστο (και συχνά ασήμαντο) και να αρνείται να βγει αποφασιστικό στο μεγάλο κοινωνικό επίπεδο, για να ζυμώσει έστω κάποιες ιδέες και να επιδιώξει να αλλάξει τους συσχετισμούς ή έστω να συντείνει στην αλλαγή τους. Πρόκειται ουσιαστικά για ένα κίνημα που σέρνεται πίσω από το αυθόρμητο και καθορίζει τη δική του τακτική με βάση τα σκαμπανεβάσματα του κοινωνικού κινήματος.
 
Ποια τακτική, λοιπόν, είναι επιβεβλημένη σ’ αυτές τις συνθήκες;
 
Μια τακτική «συγκέντρωσης των δυνάμεων» θα ήταν εκτός τόπου και χρόνου. Θα ήταν μια βολουνταριστική τακτική χωρίς καμιά κοινωνική αντιστοίχιση, ακριβώς επειδή δεν υπάρχουν οι δυνάμεις που πρέπει να συγκεντρωθούν. Χρειάζεται, λοιπόν, μια τακτική δημιουργίας των «δυνάμεων», που πρακτικά σημαίνει μια τακτική που θα βάλει ως στόχο της να ξανακάνει την επαναστατική πολιτική ελκτική υπόθεση για τις πιο πρωτοπόρες δυνάμεις του κοινωνικού κινήματος. Μια τακτική που θα αναδεικνύει τις αρχές της συλλογικότητας, της συνευθύνης, της συναπόφασης, της κοινής πράξης.
 
Ας συζητήσουμε, λοιπόν, γι’ αυτή την τακτική. Πώς θα μπουν νέες δυνάμεις στο επαναστατικό απελευθερωτικό κίνημα; Μέσα από ποιους κοινωνικούς χώρους θα αντληθούν αυτές οι δυνάμεις; Πώς θα αρθεί το χάσμα ανάμεσα στο οργανωμένο επαναστατικό κίνημα και σε εκείνες τις κοινωνικές δυνάμεις που βρίσκονται στον «προθάλαμο» του κινήματος; Τελικά τι θέλουμε, μια οργανωμένη πρωτοπορία που θα δρα παραδειγματικά και θα δημιουργεί ακόμα μεγαλύτερη απόσταση ανάμεσα στον εαυτό της και την κοινωνία ή μια πρωτοπορία από την οποία δεν θα λείπει η παραδειγματική δράση (η οποία συχνά επιβάλλεται από τον ταξικό αντίπαλο), αλλά κύριος στόχος της θα είναι να κλείνει το χάσμα ανάμεσα στους «λίγους» και τους «πολλούς»;
 
Αν τοποθετήσουμε το ζήτημα έτσι, τότε μπορούμε με άλλο μπούσουλα να συζητήσουμε για τις μορφές πάλης. Επισημαίνω το αυτονόητο και μ’ αυτό κλείνω: ότι η ζύμωση είναι μορφή πάλης. Παντού και πάντοτε και ειδικά σε περιόδους σαν τη σημερινή, με προβλήματα σαν αυτά που αναφέρθηκαν παραπάνω.
 
Πέτρος Γιώτης
Εκτύπωση 🖨
Κοινοποίηση: Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp
Προηγούμενο ΆρθροΣΥΜΗ-ΩΣΕΙΣ
Επόμενο άρθρο Τρίτη, 30.5.07

Σχετικά Αρθρα

Οχι άλλα κροκοδείλια δάκρυα – Τις γροθιές τους να δείξουν οι πλημμυροπαθείς

Zoom 12 Σεπ 2023, 14:40

Ο λαός πρόβατα κι ο Τσίπρας τσοπάνης!

Zoom 4 Οκτ 2022, 11:17

Στόχος τους η κατάργηση της Κοινωνικής Ασφάλισης με τη μετατροπή της σε ατομική αποταμίευση

Zoom 9 Ιούλ 2022, 09:04

EastMed: Οσα δε φτάνει η αλεπού…

Zoom 15 Ιαν 2022, 00:02

Κοινωνικός εκφασισμός

Zoom 30 Οκτ 2021, 00:03

Κρείττον του λαλείν το σιγάν…

Zoom 14 Αυγ 2021, 10:23
Ροή Ειδήσεων
Αθλητισμός

Ενα τραγούδι απ’ τ’ Αλγέρι

15 Οκτ 2025, 11:08
Διεθνή

Γάζα: Μαζί με τους δωσίλογους τσακίζονται και οι τοκογλύφοι

Ο Μαχμούντ Αμπάς ανέλαβε την προστασία των δωσίλογων

15 Οκτ 2025, 10:19
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 15 Οκτώβρη

15 Οκτ 2025, 00:01
Διεθνή

Παλαιστίνιοι κρατούμενοι: Οσοι δεν βγήκαμε τώρα, θα βγούμε την επόμενη φορά χάρη στην Αντίσταση

14 Οκτ 2025, 22:44
Υγεία

«Υποδοχή» ετοιμάζουν οι εργαζόμενοι του Νοσοκομείο «Αττικόν» στους Μητσοτάκη-Γεωργιάδη

14 Οκτ 2025, 20:43
Διεθνή

Aυτή είναι η παλαιστινιακή οικογένεια

14 Οκτ 2025, 19:24
Παιδεία

«Ξέπλυμα» των σιωναζιστών μέσα από συνέδριο της «Διεθνούς Εταιρείας Σωκρατικών Μελετών ‘’Socratica VI’’»

14 Οκτ 2025, 18:13
Πολιτική

Ο Μητσοτάκης θέλει να βάλει το στρατό στην αστυνομική καταστολή!

14 Οκτ 2025, 17:59
Παιδεία

Κινητοποίηση στα Προπύλαια για τα πρώτα πειθαρχικά κατά φοιτητών – Ο Πρύτανης έκανε τον «Κινέζο»

14 Οκτ 2025, 10:56
Πολιτισμός

H απαγγελία ολοκληρώθηκε

14 Οκτ 2025, 10:49
Διεθνή

Γάζα: Οι προδότες ή παραδίνονται ή τσακίζονται

14 Οκτ 2025, 10:02
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 14 Οκτώβρη

14 Οκτ 2025, 00:01
Πολιτική

Ξανά κατηγορούμενοι οι Χλύκες (πατέρας και γιος) και ο Καλφούτζος

13 Οκτ 2025, 19:39
Διεθνή

Τραμπ: «Ο πόλεμος στη Γάζα τελείωσε»

Υποχρέωσε τον Νετανιάχου να επαναλάβει το ίδιο

13 Οκτ 2025, 13:26
Καταστολή

Tα ΜΑΤ έζωσαν τα Προπύλαια

Συγκέντρωση έξω από την Πρυτανεία ενάντια στα πρώτα πειθαρχικά κατά φοιτητών

13 Οκτ 2025, 11:53
Διεθνή

Αρχισε η ανταλλαγή κρατούμενων ανάμεσα στην Παλαιστινιακή Αντίσταση και τους σιωναζιστές

13 Οκτ 2025, 11:37
Διεθνή

Η Αντίσταση ξεπαστρεύει τους δωσίλογους

Γενική αμνηστία σε όσους δεν έχουν βάψει τα χέρια τους με αίμα, εφόσον παραδοθούν εντός μιας εβδομάδας

13 Οκτ 2025, 10:05
Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 13 Οκτώβρη

13 Οκτ 2025, 00:01
Διεθνή

Τα σιωνιστικά μίντια περνάνε πριονοκορδέλα τον Νετανιάχου και θρηνούν για την «επάνοδο της Χαμάς»

12 Οκτ 2025, 22:25
Διεθνή

Δωσίλογοι απήγαγαν και δολοφόνησαν παλαιστίνιο δημοσιογράφο στην Πόλη της Γάζας

12 Οκτ 2025, 21:03
Εκδηλώσεις στην Κόντρα
Η Yπόθεση Ζορζ Ιμπραήμ Αμπνταλλά
Εφετείο ΧΑ
Ουκρανία
Επιλεγμένα θέματα
10 Μάι 2022, 22:55

Ο ρωσικός ιμπεριαλισμός από θέση ισχύος

«Ο πλούτος των κοινωνιών όπου κυριαρχεί ο κεφαλαιοκρατικός τρόπος παραγωγής εμφανίζεται σαν ένας “τεράστιος σωρός…

21 Απρ 2022, 13:42

Καρλ Μαρξ: Μισθός, τιμή και κέρδος

21 Νοέ 2021, 07:31

Κινέζικος Ιμπεριαλισμός: Tα περιθώρια της παλιάς υψηλής κερδοφορίας στενεύουν

Παρά τη συνεχιζόμενη υπερεκμετάλλευση του προλεταριάτου

Περισσότερα…

Σαν Σήμερα

Σαν σήμερα 15 Οκτώβρη

Ημέρα αγρότισσας.

Ημέρα πλυσίματος χεριών.

Ημέρα τυφλών.

1907: Η Εβστιλία Ρογκοζινίκοβα εκτελεί τον διευθυντή των φυλακών της Πετρούπολης, Μαξιμόφσκι.

1920: Φασίστες πυρπολούν τα γραφεία σοσιαλιστικής εφημερίδας στην Τεργέστη (Ιταλία).

1945: Εκτελείται για προδοσία ο πρωθυπουργός της Γαλλίας Πιερ Λαβάλ.

1951: Δολοφονείται ο πακιστανός πρωθυπουργός Λιακουάτ Αλή Χαν.

1973: Σε έφοδο τανκς κατά φοιτητών διαδηλωτών στην Ταϊλάνδη σκοτώνονται πάνω από τριακόσια άτομα.

1979: Περισσότεροι από 100.000 άνθρωποι διαδηλώνουν στην Ουάσιγκτον στην πρώτη παρέλαση για τα δικαιώματα των ομοφυλοφίλων.

Εκτύπωση 🖨
Η Παπάρα…

Επιστρέφοντας στα καθ’ ημάς και στο ζήτημα της απεργίας πείνας του Π. Ρούτσι, που απασχολεί το τελευταίο διάστημα τη δημόσια συζήτηση, θέλω να πω ότι η πολιτεία πρέπει να στέκεται με ευαισθησία δίπλα στους ανθρώπους που πονούν, ακόμη κι όταν την αμφισβητούν. Αυτό επιτάσσει η ανθρωπιά και ο πολιτισμός μας. Σεβόμαστε τις αποφάσεις της ανεξάρτητης δικαιοσύνης, όποιες κι αν είναι αυτες, χωρίς να τις σχολιάζουμε. Αυτό επιτάσσει το κράτος δικαίου το οποίο δεν μπορούμε να επικαλούμαστε α λα καρτ. Πόσο μάλλον σε θέματα που αποτελούν αποκλειστική αρμοδιότητα της Δικαιοσύνης, όπως είναι το συγκεκριμένο αίτημα, και βεβαίως η εκδίκαση αυτής της μεγάλης τραγωδίας, που μας έχει πληγώσει βαθιά όλους. Όπως, άλλωστε, ειπώθηκε από την ηγεσία του Αρείου Πάγου, δεν χάνεται κανένα δικαίωμα κανενός συγγενή, καθώς κατά τη διαδικασία στο ακροατήριο θα μπορεί να διατυπωθεί εκ νέου οποιοδήποτε αίτημα οποιασδήποτε πλευράς. Κι ας μην ξεχνάμε ότι νέες αέναες καθυστερήσεις μπορεί να οδηγήσουν ακόμη και σε παραγραφές αδικημάτων, που θα ήταν η απόλυτη ασέβεια στη μνήμη των νεκρών.

Kυριάκος Μητσοτάκης (facebook)

(Για να αφιερώνει ο Μητσοτάκης ένα «κεφάλαιο» της εβδομαδιαίας σινδονιάδας του στο facebook στην απεργία πείνας του Πάνου Ρούτσι σημαίνει πως αισθάνεται και πάλι στριμωγμένος. Μάλλον δεν είχε δει ακόμα τις συγκεντρώσεις που έγιναν στην Αθήνα και άλλες πόλεις, αλλά δεν ήταν καθόλου δύσκολο για τους συνεργάτες του να προβλέψουν το μέγεθός τους. Και τι έκανε; Το έριξε στην υποκρισία. Το έκανε τις προηγούμενες μέρες ο εκπρόσωπός του, χτες βγήκε μπροστά ο ίδιος ο Μητσοτάκης. «Ευαισθησία», «ανθρωπιά», «πολιτισμός», από τη μια, «ανεξάρτητη δικαιοσύνη», από την άλλη. Ο Μητσοτάκης έχει όλες αυτές τις σπουδαίες ιδιότητες, αλλά η αστική Δικαιοσύνη δεν τις έχει. Κι αυτός δεν μπορεί να κάνει τίποτα. Μόνο που και αυτή η εκδήλωση υποκρισίας πάει κατευθείαν «στον κουβά». Γιατί ήταν ο δικός του μηχανισμός που προσπάθησε να συκοφαντήσει τον Ρούτσι όταν ξεκίνησε την απεργία πείνας. Και ήταν ο δικός του υπουργός, ο Φλωρίδης, που προανήγγειλε την απόφαση της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Λάρισας, γεγονός που κατέγραψαν όλα τα φιλοκυβερνητικά μίντια με τον πανομοιότυπο τίτλο: «Παράθυρο από τον Φλωρίδη». Από το Μαξίμου τους έδωσαν τον τίτλο, για να φανεί ότι η κυβέρνηση παρενέβη στην Εισαγγελία και δικαίωσε τον Ρούτσι. Μόνο που ικανοποιήθηκε το μισό αίτημα του απεργού πείνας: εκταφή της σορού του δολοφονηθέντα γιου του, αλλά μόνο για ταυτοποίηση, όχι για χημικές εξετάσεις που θα δείξουν την ακριβή αιτία θανάτου. Οταν ο Πάνος Ρούτσι ανακοίνωσε ότι συνεχίζει την απεργία πείνας, ο Μητσοτάκης, βλέποντας το κυβερνητικό σχέδιο να ναυαγεί, δεν είχε κανένα πρόβλημα να φορτώσει την ευθύνη στην αστική Δικαιοσύνη. Μόνο που δεν ξεγελάει κανέναν. Θέλει δε θέλει, τη λύση θα την δώσει ο ίδιος, μέσω της αστικής Δικαιοσύνης. Και θα χρεωθεί την ευθύνη για μια ανάλγητη και απάνθρωπη συμπεριφορά έναντι ενός χαροκαμένου γονιού που υπέβαλε ένα απλούστατο και απόλυτα νόμιμο αίτημα)

Εκτύπωση 🖨
Αφίσες









Αρχείο Εφημερίδας
Εκδόσεις
25 Σεπ 2022, 13:12

Η ανατροπή του καπιταλισμού προϋπόθεση για τη λύση του ζητήματος της κατοικίας

27 Μαρ 2022, 17:35

Σοσιαλιστική οικοδόμηση και καπιταλιστική παλινόρθωση στην ΕΣΣΔ

Κατεβάστε ελεύθερα τη μελέτη

11 Οκτ 2020, 11:30

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (κατεβάστε ελεύθερα τη μπροσούρα)

29 Αυγ 2020, 10:01

Η αλήθεια για τους Σλαβομακεδόνες

Ο ΠΟΛΥΧΡΟΝΟΣ ΑΝΕΛΕΗΤΟΣ ΔΙΩΓΜΟΣ ΕΝΟΣ ΛΑΟΥ

Αφιερώματα
17 Σεπ 2020, 19:22

Εγκληματικό, εθνικοσοσιαλιστικό μόρφωμα ήταν και παραμένει η Χρυσή Αυγή και οι παραφυάδες μετά τη διάσπασή της

4 Νοέ 2017, 00:00

100 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ

Ο μεγάλος Οκτώβρης του 1917 εξακολουθεί να διδάσκει το προλεταριάτο

30 Νοέ 2013, 00:00

KPD: Η συνεπής αντιφασιστική και επαναστατική οργάνωση της γερμανικής εργατικής τάξης

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (7)

23 Νοέ 2013, 00:00

KPD: Η συνεπής αντιφασιστική και επαναστατική οργάνωση της γερμανικής εργατικής τάξης

Διδάγματα από το Μεσοπόλεμο (6)

Δείτε όλες τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ

Δείτε όλα τα ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Πολιτικές Δίκες
  • 17Ν
    • Εφετείο 17Ν
  • ΕΛΑ
    • Δεύτερη Δίκη ΕΛΑ
    • Εφετείο ΕΛΑ
    • Πρώτη Δίκη ΕΛΑ
  • Επαναστατικός Αγώνας
    • Πρώτη Δίκη Επαναστατικού Αγώνα
    • Εφετείο Επαναστατικού Αγώνα
    • Δεύτερη Δίκη Επαναστατικού Αγώνα
  • Συνωμοσία Πυρήνων της Φωτιάς
    • 3η Δίκη Σ.Π.Φ.
    • 4η Δίκη Σ.Π.Φ.
    • Δίκη Σ.Π.Φ.
Παλαιστίνη
  • Σπάζοντας την πολιορκία
    • Το ημερολόγιο της αποστολής
    • Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (4)
    • Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (3)
    • Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (2)
    • Σπάζοντας τον αποκλεισμό της Γάζας (1)
Σύνδεσμοι
  • Ποιοι είμαστε
  • Επικοινωνία
  • Όροι χρήσης
  • Ποιοι είμαστε
  • Επικοινωνία
  • Όροι χρήσης

Πληκτρολογήστε παραπάνω και πατήστε Enter για αναζήτηση. Πατήστε Esc για ακύρωση.

Χρησιμοποιούμε cookies αποκλειστικά για την βελτιστοποίηση της εμπειρίας πλοήγησης και για τη σύνταξη ανώνυμων στατιστικών επισκεψιμότητας. Εφόσον συνεχίσετε στη σελίδα μας, θεωρούμε ότι είστε ικανοποιημένοι με αυτό.
Ρυθμίσεις CookieΣυνέχεια
Διαχείριση συναίνεσης

Σύνοψη απορρήτου

Χρησιμοποιούμε cookies αποκλειστικά για την βελτιστοποίηση της εμπειρίας πλοήγησης και για τη σύνταξη ανώνυμων στατιστικών επισκεψιμότητας (analytics). Δεν μπορούμε να εξακριβώσουμε την προσωπική σας ταυτότητα από τα cookies. Τα cookies αποθηκεύονται αποκλειστικά στη δική σας συσκευή (υπολογιστή, tablet, κινητό τηλέφωνο) και η ιστοσελίδα δε διατηρεί κανένα αρχείο ή βάση δεδομένων με προσωπικά δεδομένα σας.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
_GRECAPTCHA5 months 27 daysThis cookie is set by Google. In addition to certain standard Google cookies, reCAPTCHA sets a necessary cookie (_GRECAPTCHA) when executed for the purpose of providing its risk analysis.
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
wordpress_test_cookiesessionThis cookie is used to check if the cookies are enabled on the users' browser.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
CookieDurationDescription
__cf_bm30 minutesThis cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
_ga2 yearsThe _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gid1 dayInstalled by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
_lscache_vary2 daysNo description available.
abj404_solution_REQUEST_URI4 minutesNo description available.
abj404_solution_REQUEST_URI_SHORTpastNo description
abj404_solution_REQUEST_URI_UPDATE_URL4 minutesNo description
wordpress_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpress_logged_in_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpress_sec_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpresspass_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wordpressuser_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wp-postpass_b6635853a2380e54d99196d3b5c883f5pastNo description
wp-settings-0pastNo description
wp-settings-time-0pastNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo