Πρόκειται για την τέταρτη μεγάλου μήκους ταινία του αυστραλού σκηνοθέτη («Ο άντρας που σκέφτεται»), ο οποίος ταυτόχρονα ασχολείται με τη διαφήμιση, το βίντεο-κλιπ και τη φωτογραφία.
Στην τελευταία του ταινία, πρωταγωνιστής είναι ο σκοτσέζος Ερικ Λόμαξ, ο οποίος ήταν ένας από τους χιλιάδες αιχμαλώτους πολέμου των Ιαπώνων κατά τη διάρκεια του β’ παγκοσμίου πολέμου και δούλεψε για την κατασκευή σιδηροδρομικής γραμμής που θα ένωνε την Ταϊλάνδη (και κατ’ επέκταση την Κίνα) με τη Βιρμανία. Εργο που έμεινε στην ιστορία ως ο «σιδηρόδρομος του θανάτου», καθώς χιλιάδες εργάτες, τόσο αιχμάλωτοι όσο και ντόπιοι, πέθαναν κατά τη διάρκεια της κατασκευής του. Ο Ερικ Λόμαξ (πραγματικό πρόσωπο, στα απομνημονεύματα του οποίου βασίστηκε η ταινία) πολλά χρόνια αργότερα γνώρισε στο τρένο τη γοητευτική Πάτι, με την οποία παντρεύτηκαν. Ο Ερικ ποτέ δεν ξεπέρασε τα τραύματα που του άφησε η εμπειρία του από τον πόλεμο, με αποτέλεσμα αυτά να στοιχειώνουν τόσο τον ίδιο όσο και τη σχέση του με την Πάτι. Η Πάτι, στην προσπάθειά της να τον καταλάβει και να τον βοηθήσει, ανακαλύπτει ότι ο ιάπωνας βασανιστής του άντρα της είναι ακόμη ζωντανός και έρχεται αντιμέτωπη με μια σειρά από ηθικά διλήμματα…
Η αφήγηση της ταινίας στηρίζεται σε μια σειρά από σκηνές φλασμπάκ, στόχος των οποίων είναι η σύνδεση του εφιαλτικού παρελθόντος με το οδυνηρό, χάρις στα ανεπούλωτα ψυχικά τραύματα, παρόν. Τελικά, όμως, το αποτέλεσμα είναι μάλλον αμήχανο κι αυτό οφείλεται κυρίως στις σκηνοθετικές ελλείψεις, αλλά και στο σενάριο που δεν καταφέρνει συχνά να περάσει από την επιφάνεια στην ουσία των πραγμάτων. Η ταινία δεν καταφέρνει να μετουσιωθεί από ατομικό σε συλλογικό δράμα, παρά το γεγονός ότι αφορά σε ένα παγκοσμίου ενδιαφέροντος θέμα.
Ο κινηματογράφος «Αστυ» επαναπροβάλλει αυτήν την εβδομάδα «επτά κλασικά αριστουργήματα». «Ο πολίτης Κέιν» του Ορσον Ουέλς, «Μερικοί το προτιμούν καυτό» του Μπίλι Γουάιλντερ με τη Μέριλιν Μονρό, «Ο γαλαξίας» του Μπουνιουέλ, «Η έκλειψη» του Αντονιόνι, «Πέρσι στο Μαρίενμπαντ» του Αλαίν Ρενέ, «Ο Ρόκο και τα αδέρφια του» του Βισκόντι και «Λεωφορείον ο πόθος» του Καζάν είναι οι επιλογές του κινηματογράφου για την εβδομάδα από 10/7 έως 17/7. Κάθε μέρα θα παίζεται μία ταινία σε τρεις προβολές.
Ελένη Π.