Ο Αρταβάζ Πελεσιάν γεννήθηκε το 1938 στην Αρμενία. Θεωρείται ένας από τους πιο σπουδαίους ντοκιμαντερίστες της σοβιετικής σχολής. Αμφισβήτησε τα όρια μεταξύ μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ, επεξεργαζόμενος τα δυο είδη ως μια ποιητική ενότητα κι αυτό ήταν ένα καινούριο βήμα στην ανάπτυξη της τεχνικής του μοντάζ.
Ο Πελεσιάν γύριζε πάντα σε 35mm. Μολονότι το έργο του δεν ξεπερνά σε διάρκεια τις τρεις ώρες συνολικά, παραμένει ξεχωριστό και πρωτοποριακό, καθώς παραθέτει ξεχωριστά πλάνα και ήχους με τρόπο ώστε, ενώ φαινομενικά δεν υπάρχει κάποια αφηγηματική ή κριτική συνοχή, τελικά να εξελίσσεται σταδιακά ένα συνολικό όραμα. Εικόνες και ήχοι επαναλαμβάνονται, πάντοτε σε άλλο πλαίσιο, μέχρι που η συνολική οπτική του για ένα θέμα -είτε πρόκειται για την ιστορία της Οκτωβριανής Επανάστασης, είτε για την καθημερινή ζωή των αγροτών- να γίνεται πλήρως κατανοητή. Οι ταινίες του Πελεσιάν είναι ταυτόχρονα όψεις των ανθρώπινων κοινωνιών και σπαράγματα προσωπικής έκφρασης.
Ο Πελεσιάν είναι ο εμπνευστής του μοντάζ της απόστασης. Αυτός ο προσωπικός τρόπος δόμησης των ταινιών και οι εντυπώσεις που δημιουργεί δεν ακολουθούν μια γραμμική εξέλιξη, αλλά αναπτύσσονται σφαιρικά. Η σκέψη του στηρίζεται στο πώς επιμέρους στοιχεία, τα οποία από μόνα τους μπορεί να μη σημαίνουν τίποτα, συνθέτουν ένα σύνολο, το οποίο προκύπτει όχι από τη λογική τοποθέτηση των επιμέρους στοιχείων και την εξαγωγή συμπερασμάτων από αυτή τη διαδικασία, αλλά από τη συνολική αίσθηση που αυτά τα στοιχεία δημιουργούν. Κάτι σαν πέρασμα από την ποσότητα στην ποιότητα. Ακριβώς γι’ αυτό το λόγο, ο ίδιος θεωρεί ότι χρησιμοποιώντας με αυτόν τον τρόπο το μοντάζ, τελικά το καταργεί.
Παρασκευές στις 8:30 μμ | Είσοδος ελεύθερη
Αγαθουπόλεως 65 & Αχαρνών, Αθήνα
Ιουστινιανού 24, Θεσσαλονίκη
~Παρασκευή 24/2/2017~
ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ
(Nachalo, Skisb, The Beginning, ΕΣΣΔ, 1967, 35mm, 10’)
ΕΜΕΙΣ
(My, Menq, We, ΕΣΣΔ, 1969, 35mm, 30’)
ΟΙ ΚΑΤΟΙΚΟΙ
(Obibateli, Tarva Yeghanaknere, The Inhabitants, ΕΣΣΔ, 1970, 35mm, 10’)
ΟΙ ΕΠΟΧΕΣ
(Vremena goda, The Seasons, ΕΣΣΔ, 1972, 35mm, 30’)