Ο ίδιος ο Μητσοτάκης έδωσε τη γραμμή στο χθεσινοβραδινό διάγγελμά του: «Ολα δείχνουν πως το δράμα οφείλεται, δυστυχώς, κυρίως σε τραγικό ανθρώπινο λάθος»! Οι γκεμπελίσκοι, όμως, είχαν πιάσει δουλειά από το μεσημέρι. Είχαν πάρει τη γραμμή από το μέγαρο Μαξίμου και την «εκλαΐκευαν», ο καθένας και η καθεμιά ανάλογα με το στιλ του/της.
Ο στόχος προφανής: για όλα ευθύνεται ο σταθμάρχης υπηρεσίας της Λάρισας. Δεν είναι βλάκες, βέβαια, γι’ αυτό και προσέθεταν και μερικά πράγματα για τις ελλείψεις ασφάλειας του σιδηροδρομικού δικτύου, για τις καταγγελίες των συνδικαλιστών κτλ. Κι αμέσως επέστρεφαν στο λάθος του σταθμάρχη. Γνωρίζουν τους κανόνες του φασίζοντος λαϊκισμού: πες, πες, θα σφηνώσεις στο μυαλό των πιο καθυστερημένων στοιχείων της κοινωνίας πως μπορεί το δίκτυο να είναι μπάχαλο, όμως τίποτα δε θα είχε γίνει αν ο σταθμάρχης έκανε σωστά τη δουλειά του. Κι αρχίζουν μετά οι χαρακτηρισμοί για τον τέτοιον, τον πάντοιο κτλ. κτλ.
Η κυβέρνηση φρόντισε να διαρρεύσει ένα ηχητικό από τη συνομιλία σταθμάρχη-μηχανοδηγού (χωρίς να ξέρουμε αν είναι πλήρες) και οι γκεμπελίσκοι έπιασαν δουλειά, λέγοντας τα πιο τερατώδη ψέματα. Ο Χατζηνικολάου, στη χτεσινοβραδινή εκπομπή του στον ΑΝΤ1, έβαλε να παίξει δυο φορές το ηχητικό. Και μετά, παρέα με τον Δελατόλα και την Πυργιώτη, έβγαλαν πόρισμα: «Ο σταθμάρχης είπε στον μηχανοδηγό να περάσει με κόκκινο»! Λες και οι σηματοδότες στους σιδηροδρομικούς σταθμούς είναι σαν τα φανάρια στους δρόμους των πόλεων!
Και καλά, ο σταθμάρχης είπε στον μηχανοδηγό «να περάσει με κόκκινο», ο μηχανοδηγός γιατί δεν του είπε «ρε Βασίλη, με κόκκινο θα περάσω;»; Και οι δυο «άσχετοι», «αδιάφοροι», «καραπουτσαριό»; Και ο μηχανοδηγός, που θα ήξερε ότι παίζει τη ζωή του; Ο συγκεκριμένος εργαζόμενος σκοτώθηκε και δεν αποκλείεται στο τέλος να του ρίξουν και μερίδιο συνυπευθυνότητας, όπως έκαναν με τους νεκρούς στο Μάτι.
Τι αποδείχτηκε; Οτι τα φανάρια είναι χαλασμένα και ανάβουν μόνο κόκκινο ή μένουν σβηστά! Το κόκκινο είναι το σήμα για να περάσει η αμαξοστοιχία. Και βέβαια, ο σταθμάρχης δεν ήξερε αν στη γραμμή κατέβαινε άλλο τρένο αντίστροφα. Δεν μπορούσε να ξέρει.
Θα μπορούσαν να σταθούν στο γεγονός ότι ο σταθμάρχης έστειλε το τρένο στη γραμμή καθόδου, αντί για τη γραμμή ανόδου. Αυτοί, όμως, επέλεξαν να παίξουν με το κόκκινο φανάρι, ποντάροντας στην εμπειρία που έχει ο κόσμος από τα οδικά φανάρια, για να περάσουν την άποψη ότι «για όλα φταίει ο σταθμάρχης».
Εκανε, όντως, λάθος ο σταθμάρχης, ξεχνώντας να γυρίσει το κλειδί; Ετσι λένε. Γιατί δεν αντέδρασε ο μηχανοδηγός; Γιατί ήξερε ότι δεν είναι η πρώτη φορά που γίνεται αυτό. Είτε λόγω βλάβης στη γραμμή είτε λόγω προγραμματισμένης συντήρησης, συχνά οι συρμοί οδηγούνται στην αντίστροφη γραμμή. Το σιδηροδρομικό δίκτυο δεν είναι οδικό δίκτυο όπου ισχύει το «οδηγείτε δεξιά». Είναι ένα κλειστό δίκτυο, οι γραμμές του οποίου μπορούν να λειτουργήσουν και αντίστροφα, εφόσον εξασφαλίζεται ότι δεν έρχεται άλλος συρμός από την αντίστροφη κατεύθυνση.
Ο μηχανοδηγός πήρε την αντίστροφη γραμμή, όπως του υπέδειξε ο σταθμάρχης, γιατί ήξερε και κάτι ακόμη: ότι στο κανονικό σιδηροδρομικό ρεύμα προς Θεσσαλονίκη υπήρχε προηγουμένως βλάβη (κοπή καλωδίου ηλεκτροδότησης). Ο συρμός του είχε ήδη καθυστερήσει να αναχωρήσει, ενώ νωρίτερα η εταιρία είχε ανακοινώσει καθυστέρηση δρομολογίων και ακύρωση τμήματος του δρομολογίου (από Παλαιοφάρσαλο μέχρι Θεσσαλονίκη).
Είχε αποκατασταθεί η βλάβη στη γραμμή ανόδου προς Θεσσαλονίκη ή η γραμμή εξακολουθούσε να λειτουργεί ως μονή; Τι λέει ο σταθμάρχης της Λάρισας, στον οποίο φορτώνουν τα πάντα; Δεν ξέρουμε τι λέει, ξέρουμε μόνο αυτά που διαρρέουν σκόπιμα. Τι λέει ο σταθμάρχης του επόμενου σταθμού (προς Θεσσαλονίκη) από τον οποίο είχε περάσει ο εμπορικός συρμός που κατευθυνόταν προς Αθήνα; Ειδοποίησε τη Λάρισα ή όχι; Τι λένε οι υπεύθυνοι βάρδιας της Hellenic Train, που παρακολουθούν την κίνηση των τρένων της εταιρίας; Γιατί έχουν εξαφανιστεί; Εξέτασε την υπόθεση κάποιος πραγματογνώμονας ειδικός στα θέματα των σιδηροδρόμων ή παρέστησαν τους πραγματογνώμονες οι τροχόμπατσοι της Λάρισας; Αυτοί πήραν εντολή να συλλάβουν τον σταθμάρχη, να κάνουν προανάκριση μέσα σε λίγες ώρες και να τον στείλουν στον εισαγγελέα με κατηγορίες σε βαθμό κακουργήματος. Μόνο τον σταθμάρχη, κανέναν άλλο.
Ολα αυτά είναι κρίσιμα ερωτήματα προκειμένου να βγει το όποιο συμπέρασμα. Ομως, με εντολή Μητσοτάκη, ο δημοσιοκαφρικός εσμός μετατράπηκε σε πραγματογνώμονα, προανακριτή και εισαγγελέα ταυτόχρονα και έδειξε με το δάχτυλο τον μεγάλο ένοχο: τον σταθμάρχη. Βγάζουν αποσπάσματα από τη δικογραφία, που δεν ξέρουμε αν είναι πραγματικά, αλλά σίγουρα έχουν κάνει κοπτοραπτική, έτσι που να σφηνώνουν στο μυαλό πως ο σταθμάρχης φταίει και πως οι ευθύνες των υπόλοιπων είναι δευτερεύουσες. Δεν είναι τυχαίο ότι δεν ακούγεται τίποτα για κυβερνητικές ευθύνες ή για ευθύνες των διοικούντων του ΟΣΕ, που τους διόρισε η κυβέρνηση.
Δεν προσπαθούμε να υπερασπιστούμε τον σταθμάρχη (το βαθμό της ευθύνης του δεν είμαστε σε θέση να τον γνωρίζουμε), όμως δεν μπορούμε να δεχτούμε να μας τον πετούν για να τον λιθοβολήσουμε, με τις πρώτες λίθους να τις πετούν προκλητικά οι πραγματικοί ένοχοι. Δεν μπορούμε να δεχτούμε πως εν έτει 2023 ο κάθε σταθμάρχης είναι ένας μικρός θεός που αποφασίζει για τη ζωή εκατοντάδων ανθρώπων. Οποιος μπαίνει στο τρένο για να ταξιδέψει και όποιος εργάζεται στα τρένα δεν πάει σε πόλεμο, για ν’ αποφασίζει ο σταθμάρχης-στρατηγός αν θα ζήσει ή θα πεθάνει.
Αν δεχτούμε αυτή τη λογική, τότε ένας σταθμάρχης θα έπρεπε να παίρνει μισθό μεγαλύτερο από εν ενεργεία στρατηγό, γιατί ο στρατηγός διατάζει εν καιρώ ειρήνης, ενώ ο σταθμάρχης διαχειρίζεται καθημερινά καταστάσεις πολέμου.
Αν δεχτούμε αυτή τη λογική, τότε εγκληματίες είναι αυτοί που έχουν δώσει τέτοιες εξουσίες σ’ ένα σταθμάρχη. Οχι τον συγκεκριμένο, αλλά σε οποιονδήποτε σταθμάρχη. Και που, επιπλέον, έβαλαν τον συγκεκριμένο σταθμάρχη, με μόλις ένα μήνα πρακτικής εμπειρίας, μόνο του στο καίριο πόστο της Λάρισας. Εφόσον το σύστημα δουλεύει «χειροκίνητα», σε κάθε πόστο, σε κάθε βάρδια έπρεπε να είναι δύο σταθμάρχες, για να υπάρχει ένας στοιχειώδης έλεγχος προς αποφυγή χοντρού λάθους. Πόσω μάλλον όταν ο ένας είναι ακόμη μικρής εμπειρίας σ’ αυτή την τόσο κρίσιμη δουλειά.
Από χθες το μεσημέρι χτίζεται μεθοδικά η ψεύτικη εικόνα του «μοναδικού φταίχτη». Προσέξτε τον Πρετεντέρη, στη στήλη του στα σημερινά «Νέα» (οι εμφάσεις δικές μας): «Ολες οι μαρτυρίες συγκλίνουν ότι είναι τελικά ένα ανθρώπινο λάθος που έστειλε τόσο κόσμο στα νοσοκομεία και στο νεκροταφείο (…) Αν πέραν του “ανθρώπινου λάθους“ υπήρξε και αστοχία των συστημάτων ασφαλείας (εφόσον υπήρχαν τέτοια…) θα μας το πουν οι ειδικοί που ασφαλώς θα διερευνήσουν σε τεχνικό επίπεδο τα αίτια και τις συνθήκες του δυστυχήματος. Χωρίς πολλές κουβέντες, ελπίζω. Διότι με αυτό δεδομένο το ερώτημα που τίθεται δεν είναι μόνο το προφανές “ποιος και τι φταίει“ που φαίνεται να έχει περίπου απαντηθεί αλλά αν το δυστύχημα θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί με κάποιον τρόπο. (…) είναι ίσως άκομψη η σπουδή διαφόρων συνδικαλιστών να δημιουργήσουν ακροατήριο για τα όποια θεμιτά αιτήματά τους. Δεν είναι της στιγμής. Και δεν τους κολακεύει».
Ο σταθμάρχης φταίει σίγουρα και για τα υπόλοιπα θα μας πουν οι ειδικοί… εν ευθέτω χρόνο. Και κακώς μιλούν οι συνδικαλιστές για τις εγκληματικές ευθύνες του κράτους!
Πιο θρασύς ο Παπαχρήστος (του Συγκροτήματος Μαρινάκη κι αυτός), απλώνει τις ευθύνες, για να συμπεριλάβει και τους συνδικαλιστές που είχαν προειδοποιήσει: «Συμφέροντα, λαμογιές, ανίκανοι υπουργοί και εκβιαστές εργατοπατέρες συνέπηξαν ένα άτυπο μέτωπο ενάντια σε κάθε πρόοδο των σιδηροδρόμων». Ολοι μαζί στο ίδιο τσουβάλι της συνυπευθυνότητας. Λες και τον ΟΣΕ διοικούν οι συνδικαλιστές.
Ηταν οι συνδικαλιστές «ενάντια στην πρόοδο των σιδηροδρόμων»; Ναι, σύμφωνα με τον Παπαχρήστο, «διότι ο εκσυγχρονισμός θα στείλει τον κλειδούχο δημόσιο υπάλληλο σπίτι του, να έχει όλη την άνεση να πλακώνεται με τη γυναίκα του ή την γκόμενά του. Κι αυτό δεν το θέλει ο εργατοπατέρας. Διότι αν ο κλειδούχος πάει σπίτι του εξαιτίας του εκσυγχρονισμού του δικτύου, ποιος θα τον ψηφίζει μετά; Οι φωτεινοί σηματοδότες ή οι μπάρες των διασταυρώσεων;».
Οι γραφειοκράτες συνδικαλιστές φώναζαν να γίνει ο απαραίτητος εκσυγχρονισμός, να λειτουργήσει σύστημα ασφάλειας (διότι έπαιζαν και οι συνάδελφοί τους τη ζωή τους κορόνα-γράμματα) και ο Παπαχρήστος τους χρεώνει το αντίθετο! Ετσι, για να ακυρώσει τις καταγγελίες τους, που γίνονταν διαρκώς εδώ και τουλάχιστον ένα χρόνο (ίσως και νωρίτερα).
Βγαίνει και από… αριστερά ο Παπαχρήστος: «Εστειλαν λέει ένα έγγραφο στις 7 Φεβρουαρίου με το οποίο προειδοποιούσαν για «το ατύχημα που έρχεται». Και τώρα αισθάνονται δικαιωμένοι για τις προειδοποιήσεις. Ναι αλλά στο μεταξύ χάθηκαν καμιά 40αριά άνθρωποι και καμιά 100αριά είναι στα νοσοκομεία. Γιατί, ρε κύριε, δεν κατέβασες τους διακόπτες να μη λειτουργήσει ποτέ ξανά ο σιδηρόδρομος αφού το έβλεπες το ατύχημα να έρχεται; Για να μας λες μετά ότι δικαιώθηκες, διότι εσύ, εσείς, το είχατε προαναγγείλει; Δεν τον χρειαζόμαστε αυτό τον συνδικαλισμό, και δεν τον χρειαζόμαστε γιατί δεν προσφέρει τίποτε στην κοινωνία. Είναι για τα καλά και συμφέροντα. Οχι για να συνεισφέρει στο κοινό καλό».
Ποιος τα λέει αυτά; Ο Παπαχρήστος που έτσι και γινόταν απεργία στα τρένα θα είχε σκαρφαλώσει στα κάγκελα και θα κατήγγειλε τις «συντεχνίες των βολεμένων», που «ταλαιπωρούν τον κόσμο». Οπως τους κατήγγειλε όταν αντιδρούσαν στον κετακερματισμό του ΟΣΕ (ή της ΔΕΗ), που είχε ως στόχο την ιδιωτικοποίηση, τη μήτρα του εγκλήματος. Μονά-ζυγά δικά του, με μοναδικό σκοπό να αποδυναμώσει τις συνδικαλιστικές καταγγελίες που αποκαλύπτουν τις εγκληματικές ευθύνες της κυβέρνησης Μητσοτάκη (και των προηγούμενων κυβερνήσεων).
Η γνώμη μας για τη συνδικαλιστική γραφειοκρατία είναι γνωστή. Διέλυσε τον εργατικό συνδικαλισμό, απέτρεψε την αντίσταση στις ιδιωτικοποιήσεις. Οχι, όμως, να της χρεώνουμε την ευθύνη για το έγκλημα, όταν μάλιστα τμήματά της είχαν προειδοποιήσει ακόμη και εγγράφως γι’ αυτό που ερχόταν και ήταν ζήτημα χρόνου να συμβεί.
Αν οι καταγγελίες των συνδικαλιστών ήταν «προσχηματικές» (για το «εκβιαστικές» δεν το συζητάμε – σε τι να εκβιάσουν;), τότε τι πρέπει να πούμε γι’ αυτούς που έλαβαν αυτές τις καταγγελίες και τις πέταξαν στα σκουπίδια;
Δείτε τι έγραφε το εξώδικο της ΠΕΠΕ (Πανελλήνια Ενωση Προσωπικού Ελξης) προς τον υπουργό και τον γ.γ. του υπουργείου Μεταφορών, τον ΟΣΕ, τη Hellenic Train και τη ΡΑΣ (αντιγράφουμε από το fb όπου το εξώδικο αναρτήθηκε την επομένη της υποβολής του:
Πανελλήνια Ενωση Προσωπικού Έλξης
ΕΞΩΔΙΚΟ ΠΡΟΣ ΟΣΕ, Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, ΡΑΣ και Hellenic Train.
Με λύπη/προβληματισμό σας αναφέρουμε, ότι παρά τις διαρκείς επισημάνσεις μας, διαμαρτυρίες μας και πρωτίστως τις συνεχείς εκκλήσεις μας προς αποκατάσταση εντεινόμενων προβλημάτων του σιδηροδρομικού δικτύου, ότι –δυστυχώς- επιβεβαιώθηκαν οι φόβοι τραυματισμών που σας είχαμε εκφράσει. Διαπιστώνουμε διαρκώς την κακή κατάσταση της σιδηροδρομικής υποδομής, την έλλειψη συντήρησης της (που αποδεικνύεται από τις βραδυπορίες που καθημερινά δίνονται στους μηχανοδηγούς), την μη λειτουργία φωτοσημάτων και τηλεδιοίκησης εδώ και πολλά έτη, την μη λειτουργία του συστήματος ETCS (European Traffic Control System– του οποίου η θέση σε λειτουργία προστατεύει έναντι στο ανθρώπινο λάθος) η οποία δεν λειτούργησε ποτέ παρά το γεγονός ότι έχει εγκατασταθεί στις μηχανές!
Επίσης διαπιστώνουμε τα κάτωθι:
Την μη λειτουργία της τηλεματικής στους σταθμούς, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει ενημέρωση στο επιβατικό κοινό για τις καθυστερήσεις και αλλαγές στα δρομολόγια και οι επιβάτες να εξαγριώνονται και να επιτίθενται στους μηχανοδηγούς! Διαπιστώνουμε επίσης το κλείσιμο των σταθμών σε περιφερειακές πόλεις λόγω έλλειψης σταθμαρχών, που δημιουργεί προβλήματα στα τρένα και στην πύκνωση των δρομολογίων. Την ελλιπή περίφραξη της υποδομής, με αποτέλεσμα να είναι εύκολη πρόσβαση σε πεζούς σε πολλά σημεία, συνεπεία της οποίας υπάρχει συνεχώς απώλεια ανθρώπινων ζωών. Την πυκνή βλάστηση πλησίον της υποδομής που περιορίζει την ορατότητα και καλύπτει ακόμα και σήματα γραμμής, την εδώ και 15 έτη (!) μη λειτουργία συστημάτων ασφαλείας και φωτισμού εντός των σηράγγων στον Προαστιακό Αθήνας (Μέγαρα) αλλά και την αδυναμία επικοινωνίας όταν ένα τρένο βρίσκεται μέσα σε αυτές! Την μη συντήρηση του δικτύου ηλεκτροκίνησης που έχει σαν αποτέλεσμα καθυστερήσεις στα δρομολόγια, ενώ στις 25 Οκτωβρίου 2022, μηχανοδηγός μας, τραυματίστηκε και νοσηλεύτηκε (έλαβε μάλιστα άδεια ασθένειας 7 ημερών από το ως άνω εργατικό ατύχημα), καθώς η αμαξοστοιχία Προαστιακού Αθήνας (υπ’ αριθμ. 1534) προσέκρουσε σε καλώδια ηλεκτροκίνησης που κρέμονταν και ήταν υπό τάση!
Απόδειξη δε των ως άνω και της κάκιστης κατάστασης της υποδομής είναι οι 3 εκτροχιασμοί σε διάστημα 2 μηνών!!
Α) 1 Αυγούστου 2022 εκτροχιασμός 1521 στην Τιθορέα,
Β) 10 Οκτωβρίου 2022 εκτροχιασμός προαστιακής αμαξοστοιχίας στο Λιανοκλάδι,
Γ) 21 Οκτωβρίου 2022 εκτροχιασμός 882 στην περιοχή της Τιθορέας.
Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι να απαξιώνεται ο σιδηρόδρομος, παρά τις αγωνιώδεις προσπάθειες των μηχανοδηγών, αλλά και της εταιρίας HellenicTrain που δρομολογεί λεωφορεία προς εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού μετά από κάθε συμβάν.
Κατόπιν των ανωτέρω, δεδομένου ότι έχουν εξαντληθεί τα όρια ανοχής των εργαζομένων μηχανοδηγών, με την παρούσα σας εκφράζουμε την έντονη διαμαρτυρία και αντίθεσή μας για τα προβλήματα που ήδη έχουν διαπιστωθεί, σας καλούμε δε να προβείτε άμεσα αυτήν αποκατάσταση των ως άνω προβλημάτων στην σιδηροδρομική υποδομή.
Διαμαρτυρόμαστε έντονα για την επαπειλούμενη διατάραξη της υγείας και της ασφάλειάς μας εξαιτίας των προβλημάτων στο δίκτυο και σας καλούμε να λάβετε όλα τα απαιτούμενα μέτρα για την εξασφάλιση της υγείας και της ασφάλειάς μας. Σας καλούμε επίσης να μας εξηγήσετε εγγράφως, εντός 15 ημερών από την κοινοποίηση της παρούσας, για τα μέτρα που προτίθεστε να λάβετε. Σας ενημερώνουμε ότι προτιθέμεθα να προβούμε σε κινητοποιήσεις από την κοινοποίηση της παρούσας τους όλους τους ανωτέρω λόγους.
Αρμόδιος Δικαστικός Επιμελητής παραγγέλλεται να επιδώσει την παρούσα σε εκείνους προς τους οποίους απευθύνεται.
Αθήνα, 31 Οκτωβρίου 2022
Το εξώδικο έφτασε σίγουρα στους εργατικούς (μπορεί και άλλους) συντάκτες των εφημερίδων. Γιατί δε δημοσιεύτηκε ούτε λέξη; Την απάντηση την ξέρουμε. Γιατί κάθε τέτοια καταγγελία, ακόμη και όταν προέρχεται από αστογραφειοκράτες συνδικαλιστές, θεωρείται «συνδικαλιστική γκρίνια», με την οποία οι συνδικαλιστές προσπαθούν να κατασιγάσουν την ανησυχία των μελών του συνδικάτου. Γιατί ο αστικός Τύπος έχει ως αποστολή του να υπερασπίζεται τα συμφέροντα της αστικής εξουσίας και των καπιταλιστών. Γιατί αν δημοσιεύονταν τέτοιες ειδήσεις, θα έπεφτε ο τζίρος της Hellenic Train θυγατρικής του ιταλικού μονοπώλιου Ferrovie dello Stato Italiane, καθώς ο κόσμος θα απέφευγε να ταξιδεύει με το τρένο.
Γιατί δεν λένε κουβέντα για τον Μητσοτάκη που οργάνωσε φιέστες για να εξάρει τις… σιδηροδρομικές επιτυχίες της κυβέρνησής του; Λίγες ώρες μετά το έγκλημα των Τεμπών είχε προγραμματίσει άλλη μια τέτοια φιέστα στη Θεσσαλονίκη! Τα ίδια, βέβαια, έκανε και ο Τσίπρας, απλά αυτουνού «δεν του έκατσε η στραβή στη βάρδια του». Προσέξτε, όμως, πόσο ίδια είναι η τακτική όλων των αστικών κυβερνήσεων. Η Δούρου ήταν αυτή που είπε για τη «στραβή στη βάρδια της», μετά τη φονική πλημμύρα στη Μάνδρα, δίνοντας το σύνθημα για ν’ αρχίσει η προπαγάνδα για τη «διαχρονική εγκατάλειψη», που δεν μπορούσε ο ΣΥΡΙΖΑ να την ξεπεράσει σε δυο-τρία χρόνια. Τα ίδια ακριβώς λένε τώρα Μητσοτάκης και Καραμανλής για τους σιδηρόδρομους.
«Ελλείψει κονδυλίων, ο ΟΣΕ δεν μπορεί να προχωρά σε προληπτική συντήρηση, όπως θα έπρεπε, η οποία απαιτεί 50 εκατ. ευρώ τον χρόνο». Αυτή δεν είναι δήλωση γραφειοκράτη συνδικαλιστή. Είναι τοποθέτηση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου του ΟΣΕ, Σπύρου Πατέρα, στο 5ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών που έγινε πέρυσι. Οταν ο Καραμανλής «πέρασε» τον Πατέρα από την Επιτροπή ΔΕΚΟ της Βουλής (Οκτώβρης 2020), έλεγε πως αυτός (ο Πατέρας) αποτελεί την καλύτερη επιλογή, γιατί στην κεφαλή του ΟΣΕ χρειάζονται άτομα με διοικητικές ικανότητες, ικανά να ανταποκριθούν με επιτυχία στις νέες προκλήσεις του Οργανισμού, αλλά και να αντιλαμβάνονται πλήρως το αντικείμενο που καλούνται να αναλάβουν.
Με την τοποθέτησή του στο 5ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών, ο Πατέρας απέδειξε τι σημαίνει «πλήρης αντίληψη του αντικειμένου». «Η προληπτική συντήρηση είναι μια παθογόνος ιστορία εδώ και χρόνια» έλεγε ο Πατέρας, εξηγώντας ότι το 2022 ο ΟΣΕ έλαβε μόλις 25 εκατ. ευρώ από το υπουργείο Υποδομών Μεταφορών για τον σκοπό αυτόν, τα μισά απ’ όσα χρειάζονται, γι’ αυτό και «ο ΟΣΕ κάνει λεπτομερή σχεδιασμό προληπτικής συντήρησης για το μέλλον», ενώ τώρα, λόγω έλλειψης χρημάτων, «η συντήρηση είναι διορθωτική»!
Αυτό σημαίνει μάνατζερ μιας κυβέρνησης α(χ)ρίστων, στο πλαίσιο του «επιτελικού κράτους»: παίρνω τα μισά απ’ όσα χρειάζονται και κάνω μόκο. Εστω και αν απ’ αυτά τα ισχνά (για τα μεγέθη του κρατικού προϋπολογισμού) κονδύλια εξαρτάται η ασφάλεια του σιδηροδρομικού δικτύου, δηλαδή ανθρώπινες ζωές.
Αλλά, το σφάλμα είναι αποκλειστικά του σταθμάρχη…
Στις 27 Απρίλη του 2022 παραιτήθηκε ο μηχανικός Χρήστος Κατσιούλης, πρόεδρος της επιτροπής ETCS, που είναι αρμόδια για τα έργα σηματοδότησης και ασφάλειας στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Κατήγγειλε σημεία και τέρατα για τη δουλειά που έκαναν οι εργολάβοι.
Αλλά εμείς θα μείνουμε σε ένα μόνο σημείο: «συγκεκριμένο τμήμα του δικτύου, στο οποίο θα γίνεται κυκλοφορία τρένων με 200 km/h, χωρίς σε αυτό να υπάρχει καμία ένδειξη της κατάστασης της γραμμής, ακόμα και θραύση αυτής, με ό,τι αυτό συνεπάγεται στην ασφάλεια κυκλοφορίας των τρένων». Εγινε κάποιος δημοσιογραφικός ντόρος γι’ αυτή την παραίτηση;
Αλλά, είπαμε, το σφάλμα είναι αποκλειστικά του σταθμάρχη…